Klink: dramatischer beeld
Spermon: vervreemde mens
Schaakwedstrijd
met Polen
Oscar Peterson nog steeds
vitaal en swingend pianist
PANDA
.-OU
KAPPIE
A
i
>1
lb-'
fell
4l!
SÉ
■1
J-
I
WL,
ilö
7
I
Pingo
en
a
3®
ft
lp
B
j
IB,;.
ROTTERDAMSE NIEUW-FIGURATIEVEN IN GALERIE-T
Televisie trekt als
medium het meest
ARMAN VRÉÉMD'
EN
ILVA
4
en de meester*
erfgenaam
en de
RADIO EN TELEVISIE
5K
7
MAANDAG
6
NOVEMBER
1972
ni
TV VANAVOND
Minder humor
TV MAANDAG
JAZZ AT THE PHILHARMONIC IN AMSTERDAM
Absurdistisch trekje
RADIO DINSDAG
TV DINSDAG
I
g 1
Polle» Pelle
TC
a
4
1
1
I
wijde verten
7
Lies Cosijn krijgt
David Roëllprijs
’eenX
LEPEL
VAN
POKIER DU'S
MEDICIJN. ELK
HALF UUR?
ZOU HET
ZO BITTER
ZIJN? y
A
(S
6-11.
lïi
kV
I r
i
l /V JE HEBT TEVEEL
7GEGEVEN! EEN THEE-r
HAARLEM Twee Rotterdamse
schilders in Galerie-T aan de Ba-
kenessergracht, Age Klink en Kees
Spermon, beiden hier eerder ge
weest en beiden nieuw-figuratief.
En daar houden de vergelijken mee
op, want Age Klink is een duidelijke
realist met commentaren op gebeur
tenissen die de mens van buitenaf
beïnvloeden, terwijl Kees Spermon
bij zijn sujetten eerder de ervarin
gen van binnenuit doet komen.
1£7
AMSTERDAM De jazzliefheb
ber kan de laatste weken, zelfs
maanden, zijn goede geld in ruime
mate spenderen aan het bezoeken
van concerten met louter beroemde
namen. Zijn de klanken van het
Newport Jazz Festival in Rotterdam
nog maar net verstorven, zaterdag
nacht traden in het Concertgebouw
alweer een aantal beroemdheden op
die weinig meer hoeven te doen dan
het handje over hun instrument te
laten glijden en ja, de zaal laat een
de oren verstoppend handgeklap op
klateren.
/W HOPEN LIJK1
I A WERKT HET
SNEL! j
LEPELTJE ZOU ALVOl-
k DOENDE GEWEEST i
X^ZIJN!
XT
V-
'a'ii
‘ife'H
w
Bi
Vroege Marlene Dietrich
DAT MOET WEL?
WIL HET,
WERKEN
FT
17.10
18.30
HILVERSUM III
HEIN STEEHOUWER
Nederland I
20.21
met
Marlen»
20.25
CHARLES BOOST
22.50
HILVERSUM I
10.45
18.45
'i
HILVERSUM II
CJ
\IK ZIE NIEMAND!
41
Ufv,
•u
K
-AL,
k
Zj
®M0öl1crllW
TOONDER STUDIOS
32-M3
'^1
KEES SPERMON schildert zijn grote
doeken nog steeds in ietwat absurde
richting. De realiteit is schijn. Mensen
zijn verwikkeld in een onbestaanbaar
spel, ze passeren elkaar, zonder elkaar te
zien. In feite schildert Spermon dus de
vervreemding van de mens in verschil-
Au.ES
ZOU
KLAAR
STAAN!
heen”. Nu werd de stuurman écht
ongerust. Er was niemand die hem
iets meer over de Kraak en Kappie
kon vertellen - en ten einde raad
holde hij naar Maaike’s winkeltje
terug. Tot zijn grote opluchting zag
hij daar juist de meester uit komen.
„K-kappie is w-weg!” bracht hij er
stotterend van opwinding uit. „Zo-
20.00
20.21
20.35
21.15
22.15
23.05
23.10
21.55
22.45
18.45
18.55
19.05
19.30
20.00
20.21
21.15
22.05
22.40
22.45
22.55
23.00
18.45
18.55
19.05
NOS (K) Ti-ta-tovenaar.
(KT Journaal.
AVRO: (K) AVRO’s Toppop.
Wie van de drie.
Speelfilmcyclus
Dietrich.
(K) Macedonië loopt leeg (doe.).
Tele-Zet: schaakmatch Nederland
Polen
NOS- (K) Journaal.
p
.©5
DAAR6A4M
WE//WV?
.XORXOZ! A
WE MOESTEM METEEN AAN,
BOORD EN CNMtDDELbJJK 7
[VERTREKKEN
K
27. Panda en Joris waren door de
heer Schraap in een alkoof geduwd
achter een zware voorhang dat elk
uitzicht benam. „Wat lastig dat je
je niet meer kan herinneren hoe je
familiering er uit ziet," zei Panda
meelevend. En heb je echt zo’n
grote verzameling ringen? Dat wist
ik helemaal niet. Waarom zou me-
merkt een spiegeltje uit zijn zak en
stak dat voorzichtig om de rand van
het gordijn. Na even zoeken vond
hij zijn gastheer, rondvoelend in de
achterwand van de grote open
haard. „Dus daar bewaart hij zijn
familiering mompelde Joris te
vreden.
Deze keer zien we Age Klink verande
ren. Van doek tot doek is zijn werk hier
tragischer, soms zelfs dramatisch van
expressie. Zijn kleuren zijn veel donker
der. veel dreigend blauw en heftig rood,
de penseelstreek breder en dwingendere
alles aangepast aan de veranderende in
houd.
Nederland II
NOS (K) Ti-ta-tovenaar.
(K) Journaal.
KRO- (K) De familie Ashton (se
rie).
NOS- (K) Journaal.
Liefdadigheidsactie Bangla
Desh.
KRO
18.45
18.55
19.05
19.30
20.00 NOS (K) Journaal.
LIEFDADIGHEIDSACTIE Bangla
Desh.
AVRO: (K) Peyton Place.
(K; Salto Mortale (circusserie).
(K' Televizier Magazine.
NOS- (K) Journaal.
TELE AC: (K) Engels fles 3).
FNEE, CAT IS 1
JUST CAT HEEFT
DIE MAN ME AL
DOOR DE TELE-
k FOON SEZESD1
Nederland II
NOS (K) Ti-ta-tovenaar.
(K) Journaal.
NCRV: (K) Tweekamp.
(K) Achtergronden bijbel.
NOS. (K) Journaal.
NCRVMensen, mensen, mensen.
(K) Hendrik VII (dl. 8).
(K) Hier en Nu.
(K) Friese liederen.
NOS- Den Haag vandaag.
(K) Journaal.
(K) Amerikaanse Presidentsver
kiezingen.
Gols: „Macedonië loopt leeg”. De repor
tage behandehet vraagstuk van de lege
plaatsen die Joegoslavische arbeiders in
eigen land achter laten als zij voor goed
betaald werk naar het buitenland trek
ken.
De KRO begint om kwart voor elf
met een massale ontmoeting tussen cor-
respondentieschakers in Nederland en
Polen. Gedurende dertig weken wordt
elke maandagavond in Tele-zet een door
briefschrijvers bepaalde zet op het
schaakbord gedaan. Zomer volgend jaar
zal dan blijken of Nederland dan wel
Polen zich winnaar van deze televisie-
schaakwedstrijd mag noemen.
Meer bevredigde hij na de pauze, toen
zijn rol terugviel tot begeleider van
Grey, Eldridge, Carter en Davis, die met
name iri de collectieven elkaar keer op
keer bleken te vinden. Solistisch viel
Carter met een tamelijk mat en onzeker
spel op altsaxofoon nogal tegen. Zowel
Eldridge als Lockjaw Davis beginnen
hier al een leuk eigen publiek te krij
gen. Zo waren ze beiden met Basie
meegekomen in zijn Kansas City Jazz
formatie, die als ik het goed heb eind
april, begin mei op dezelfde plek in
Amsterdam speelde. Eldridge was toen
nog wat hoger in de toch al stijle
regionen van zijn schrille trompetje,
misschien de reden dat het publiek, ook
nu weer veertigers en vijftigers in meer-
NEDERLAND 2: De Spencer Tracy
cyclus wordt gevolgd door een cyclus
van door Jozef von Sternberg geregis
seerde films met Marlene Dietrich in de
hoofdrol. Om zeven uur heeft de KRO de
twintigste aflevering van de Familie
Ashton.
Vervolgens een reportage van Albert
AGE KLINK schilderde tot nu toe
tamelijk optimistisch in opvallend lichte
kleuren. Wel was er vaak ook een
aanduiding van tragiek in zijn soms
invalide mensen of ontluisterde oudjes,
maar een zekere mildheid bedekte een
en ander dan steeds, met de mantel van
de liefde. Kleur, vlotte en schijnbaar
schetsmatige vorm en de inhoud stonden
elkaar dan steeds bij. Zo ontstonden dan
de typische Age Klink-doeken, groot
meestal, en met iets van naïviteit als in
het oog springend element.
Niet George Wein, maar Norman
Granz liet ze opdraven: Oscar Peterson,
Eddie Lockjaw Davis, Al Grey, Louie
Bellson, Roy Eldridge en Benny Carter,
aangevuld met Nils Henning Pedersen,
een jongen die bij het grote publiek wat
minder haam heeft. Granz en het rijtje
namen laten al zien waar het om ging:
Jazz at the Philharmonic.
Indertijd zijn Granz’ JATP-concerten
legendarisch geweest. Peterson speelt al
vanaf 1949 mee, lange tijd met zijn trio
(Ray Brown en Sam Jones als bassisten)
en zaterdag was hij in het Concertge
bouw voor het eerst solo te horen.
Petersons spel is nog altijd vitaal en
bruisend van de swing, maar het is zo
langzamerhand wel van alle verrassin
gen ontdaan.
derheid, het niet kon opbrengen
open doekjes te wapperen.
Louie Bellson kon evenals Al Grey
een voortdurend gelach niet nalaten,
wat minder invloed op zijn spel had dan
Grey, die immers zijn instrument vaak
moest afleggen om onbedaarlijk te gaan
staan proesten. Bellson was er weer
helemaal met het bekende roffelwerk op
de grote trom. Een stijl die met een
kwartier lange solo, waarmee het optre
den na de pauze werd besloten, op
uitstekende wijze werd geïllustreerd.
De oplettende lezer merkt het: er viel
op muzikaal gebied best het een en
ander te genieten, maar het miste de
spanning die jazz echt moet hebben, wil
het fijn worden genoemd.
CEES STRAUS
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 7.07 Badinerie. 7.30 Nws. 7.41
Echo. 7.50 (S) Badinerie. 8.24 Overwe
ging. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de
vrouw. 8.45 Moeders wil is wet. 10.00
Schoolradio. 10.10 (W) Aubade. 10.30
HILVERSUM Per dag luistert de ge
middelde Nederlander ongeveer drie uur
naar de radio, kijkt hij rond twee uur
en tien minuten naar de televisie, leest
hij gedurende 35 minuten een krant en
elf minuten in geïllustreerde bladen.
Aldus blijkt uit een door de afdeling
luister- en kijkonderzoek van de NOS
gehouden steekproef. 38 procent vindt de
televisie het belangrijkste van de vier
media (radio, televisie, krant, tijdschrift),
43 procent vindt de televisie als nieuws-
en informatieverschaffend medium het
meest betrouwbaar, 37 proenct kan de tv
het moeilijkst missen. Alleen ten aanzien
van de snelheid van informatie gaat de
voorkeur uit naar de radio: 62 procent
vindt, dat dit medium het laatste nieuws
het snelst verschaft.
Na de televisie komt voor 28 procent
het dagblad en voor 27 procent de radio
als belangrijkste medium. ?7 procent
vindt echter de radio het. meest be
trouwbaar en 16 procent de krant. In de
betrouwbaarheid van de geïllustreerde
bladen gelooft men niet zo erg: 1 pro
cent. 32 procent geeft op de radio het
moeilijkst te kunnen missen en 23 pro
cent het dagblad. 2 procent zal het
laatste afstand doen van geïllustreerde
bladen.
Onze_. filmmedewerker tekent bij de
film aan:
Vanavond begint de KRO een indruk
wekkende serie films met in de hoofd
rol Marlene Dietrich, die nubij voor
keur als de mooiste grootmoeder van de
wereld wordt omschreven. Met „Marok
ko” of „Morocco”, zoals de Amerikaanse
titel luidt, start de serie, een film uit
1930 toen Mariene, oorspronkelijk Maria
Magdalena von Losch geheten, 28 jaar
oud was. Ze had al wat toneel- en
filmwerk achter de rug toen Josef von
Sternberg haar in Berlijn ontdekte voor
de Lola-rol in „Der blaue Engel” met
Emil Jannings ais haar tegenspeler.
k Gefascineerd door de vrouw over wie
hij later weinig vleiende en ironische
opmerkingen zou maken in zijn mémoi
res, nam Von Sternberg haar mee naar
Hollywood, fatsoeneerde haar tot fatale
vrouw en presenteerde haar aan het
Amerikaanse publiek in „Morocco”. Voor
beiden betekende dit Amerikaanse de
buut de inzet van een gezamenlijke
carrière in een soort haat-liefde verhou
ding die in 1935 met de zeer toepasselij
ke film „The devil is a woman” werd
beëindigd.
In „Marokko” zien we Mariene, even
als in „Der Blaue Engel” als een nacht-
club-zangeres van dubieuze zeden, dit
maal optredend in een Marokkaans café
dat vooral door soldaten en officieren
van het Vreemdelingenlegioen wordt
gefrequenteerd. Onder hen is de knappe
Tom Brown (Gary Cooper) op wie zij
verliefd wordt, hoewel zij al een (zwak
aangeduide) verhouding heeft met de
schatrijke kunstschilder La Bessière
(Adolphe Menjou). Tussen dit drietal
speelt zich een enigszins larmoyante in
trige af die echter in de behandeling van
regisseur Von Sternberg, uniek in die
tijd ook door zijn spaarzame dialogen en
momenten van drukkende stilte, een
diepere en blijvende betekenis heeft ge
kregen.
De eerste doeken zijn nog door Klink’s
speciale humor gekenmerkt. Het zijn
opsommingen van kleine beelden binnen
een groot vlak, bijvoorbeeld een boeren
gezin en daaromheen alle dieren van de
boerderij, samen een soort uitgelegde
blokkendoos. Na die eerste doeken vol
gen dan zijn commentaren op de reali
teit, een martelscène, een krant-lezende
vrouw, met boven zich het beeld van
wat zij leest, namelijk een bombarde
mentsvliegtuig. Daarna zwemmers en
zwemsters in diep blauw water, maar
elk in hun eigen baan. Elk overbodig
detail is weggelaten en via een zich
steeds herhalend eenvoudig ritmisch
schema zijn de beeldelementen sterk
aangezet. Het is een opmerkelijke ver
nieuwing en toch geheel binnen de lijn
van Age Klink’s vorige werk, meer diep
gang, die goed wordt verbeeld.
-JSh—--=***&{M
„Hotelkamer” van Kees Spermon, ty
perend voor zijn schildertrant: het sug
gereren van de vervreemding die een-
man-alleen in een hem onbekende
kamer voelt.
AMSTERDAM. Het bestuur van
het Prins Bernhard Fonds heeft de Da
vid Roëllprijs toegekend aan Lies Cosijn
als bekroning van haar prestaties op het
gebied van de keramiek. De prijs wordt
op 23 november in de David Roëllzaal
van het Rijksmuseum in Amsterdam
uitgereikt. In het najaar van 1973 zullan
tentoonstelling van het werk van Lies
Cosijn worden gehouden in het Museum
Boymans- van Seuningen in Rotterdam
en in het Gemeentemuseum in Arnhem.
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7.20 (S) Dag met een gaatje. 8.00 Nws.
8.11 Radiojourn. 8.50 Morgenwijding. 9.00
(S) Nwe platen. 9.35 Waterstanden. 10.00
(S) Voor kleuters. 10.10 Arbeidsvit. 11.00
Nws. 11.03 Radiojourn. 11.30 (S) Rondom
twaalf. De Groenteman, Paris vous par-
le. 11.55 Beursber. Overheidsvoorl. 12.30
Voor de landbouw. AVRO: 12.40 (S)
Knipperlicht. 13.00 Nws. 13.11 Radio
journ. 13.21 (S) Oude muz. E.O.: 14.00
Het woord der waarheid. 14.15 (S) Oude
muz. 14.25 Voor de vrouw. 14.45 Beroep
van mosterd maken. 14.55 Boekbespr.
15.05 Voor zieken en bej. 16.00 Nws.
16.03 Klanbord. 16.10 Voor kleuters. 16.30
Voor de jeugd. AVRO: 17.40 (S) Mobiel.
17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Radio
journ. 18.21 Europ. Ind. polit. 18.45 (S)
Kapel Koninkl. Luchtmacht. 19.10 (S)
Gramm, muz. 19.30 Vanavond: muz.,
vrolijkheid en verstrooiing. 22.30 Nws.
22.40 Radiojourn. 22.50 (S) Vanavond
laat. 23.55 Nws.
neer Schraap zijn eksemplaar trou
wens in een geheime bergplaats be
waren? Is hier in de kamer soms
ook een kluis?” „Dat alles verdient
inderdaad opheldering, baaske”, ant
woordde Joris afwezig. „We zullen
zien Eh ik; staak uw gebabbel
voor een wijle, Ik wil nadenken.’
Met die woorden haalde bij onbe-
32. „Weet u ook waar de Kraak
is?" vroeg de maat zorgelijk aan
een visser die aan de haven zat. „V
weet wel - die sleepboot die hier
een week of wat heeft gelegen...’
„Ik weet het”, antwoordde de ander.
„De kapitein heeft gisteren proviand
ingeslagen - en vannacht is hij
weggevaren. Ik weet niet, waar-
NEDERLAND 1: De AVRO be
gint haar vaste uitzendavond als ge
bruikelijk met de door Ad Visser te
presenteren Toppop. Vervolgens probeert
om half acht een panel van vier mensen
weer tweemaal te raden „Wie van de
drie” de echte is in het door Herman
Emmink geleide spelletje.
Na het journaal niet direct Peyton
Place, maar voormalig minister van
CRM. Mej. Klompé, die een nationaal
initiatief introduceert, te weten het pro
ject Koppelgemeenten Bangla Desh.
Vervolgens brengt de AVRO ons met
Salto Mortale weer in de circussfeer en
tot slot actualiteiten in Televizier Maga
zine.
lende toonaarden, de eenzaamheid van
een man bijvoorbeeld, diq in een spiege
lend tafelblad staart naar het beeld van
voorbijtrekkende wolken.
Spermon gebruikt nog een element,
dat helaas de laatste jaren een te alge
mene toepassing heeft gekregen: het
suggereren van beweging door vervaging
van bijvoorbeeld gezichten, of hij de
kwast erdoor heeft gehaald. Het is een
soort tekenfoefje, dat het slechts
een enkele keer doet en na Francis
Bacon niet meer behoeft te worden
herhaald.
Opvallend is het contrasterende en
goede kleurgebruik, vaak nogal helle
tinten gecombineerd met zeer donkere
partijen, alles steeds groot opgezet in
zeer bewust gekozen compositaire ver
houdingen. Door de kleurcontrasten sug
gereert zo’n opzet een typisch soort „be
vroren” leven, hetgeen het vervreem
dende effect van de totale opzet nog
sterker doet uitkomen. Het werk hangt
hier tot en met 9 december.
z^/ z- z
'tv
maar! Weg! Verdwenen!” „Mis
schien heeft hij een nieuwe beman
ning en een sleepkarwei”, ant
woordde de machinist peinzend.
„Hoewel... hm... de Kraak kan tech
nisch gezien niet veel meer trek
ken... Dit zit inderdaad technisch
erg vreemd, Tjeerd
Nederland I
en 14.00 NOS-NOT: Schooltele-
visic<
NOS (K) Ti-ta-tovenaar.
18.55 (K) Journaal.
19.05 VARA: (K) De Stratemakeropzee-
.show (6).
19.25 Daar komen de schutters (serie).
20.00 NOS. (K) Journaal.
20.20 VARA: (K) De Onedin lijn (dl.
7).
21.10 (K) Voordracht.
21.15 (K) De Ombudsman.
21.45 Ned. cabaret-album.
22.25 (K) Saigon; Amerikaan-zijn in
Vietnam.
22.50 NOS (K) Journaal.
22.55 TELE AC: (K) Nascholing huis
artsen (les 3).
VARA: 7.00 Nws. 7.02 Dag dinsdag
8.00 Nws. 8.02 Onderweg. 9.00 Nws. 9.03
Plaatjes voor de pep. 10.00 Nws. 11.00
Nws. 11.03 Vr. visite 12.00 Nws. 13.00
Nws. 13.03 Eddy Becker Show. 14.00
Nws. 15.00 Nws. 15.03 Drie-draai. 16.00
Nws. 16.03 Mix. 17.00 Nws. NOS: 18.00
Nws. 18.02 Joost de Draayer Show. VA
RA: 19.00 Nws. 19.02 Popmuz. 20.00 Nws.
20.02 Poprekonstr 21.00 Nws. 21.02 Jazz
en blues. 22.00 Nws 22.02 Eddy Becker
Show. 22.55 Meded. 23.00 Nws. 23.02
Wachten op middern. 24.00 Nws. 00.02
Tom Blom. 00.55 Nws. 01.00 Amer. Pres,
verk. (NOS).
Nws. 11.00 Voor zieken. 11.30 Bejaarden
pro. 11.55 Meded. 12.00 (S) Van twaalf
tot twee. 12.211 Wij van het land. 12.26
Meded. t.b.v land- en tuinbouw. 12.30
Nws. 12.41 Echo. 13.00 Raden maar
14.00 Schoolradio. 14.10 Idem. 14.30 (S)
Interl. muz. magazine. 17.00 Overheids
voorl. Vakbeweging op Aruba.
Voor kleuters. 17.30 Nws. 17.32 Echo
18.00 (S) Licht ork. 18.19 Uitz. WD
Nws. 18.41 Echo. 18.50 Progr.
overz. 19.00 Zin in muz. 19.50 Den Haag
vandaag (NOS). KRO: 20.00 Nws. 20.05
(S) Kerkorgelconc. 20.32 (S) Mod muz.
voordracht. 21.30 Hoorspel. 22.50 Over
weging. 23.00 Echo. 23.30 Litt. progr.
23.55 Nws.