Rimpelloze soulshow van
Capra ’s zelfverheerlijking
Gladys Knight The Pips
te boek gesteld
Monkau stapt
uit Hair
Bezwaren tegen
uitzending EO
over homofilie
Maximova en Vasiljev
van
Giselle
Bolshoi
in
WK
international
terstal interieurs
Wagenweg 1, 3 en 15, Haarlem.
F
hi
Te veel afgestemd op blanke 'nachtclubs
Russische auteur
Plannen van Het Nationale Ballet
in werkkamp
overleden
„DE NAAM BOVEN DE TITEL”
„de Uilenboom”
y R IJ D A G
1 0
NOVEMBER
197.
Een grote puinhoop”
N achtvoorstellingen
99
99
(Van onze balletmedewerker)
Joe Kid
Filmmuseum
Komende premières
ITED
Prix de Rome voor twee
Amsterdamse grafici
AMSTERDAM Het Nationale
Ballet zal na een besloten voorstel
ling voor De Vereniging Neder
landUSSR op zondag 12 novem
ber, nog vijf voorstellingen geven
van het avondvullende werk „Gi
selle” met in de hoofdrollen twee
jonge sterren van het Bolshoi Bal
let, Jekaterina Maximova en Vladi
mir Vasiljev.
Bevestiging
FRANK CAPRA, de nu 75-
jarige filmmaker die tien jaar ge
leden zijn laatste film afleverde,
heeft onlangs zijn mémoires ge
publiceerd. Niet zonder zelfver
zekerdheid heeft hij de omvang
rijke successtory van een arme
Italiaanse jongen die beroemd
werd in de filmindustrie, „The
name above the title” genoemd,
daarmee nog eens benadrukkend
de door niemand bestreden be
langrijkheid van de regisseur bij
het filmmaken.
Verteltrant
Hi-Fi Stereo avond
in Haarlem
AMSTERDAM Wie gister
avond voldoende in „democratie”
geïnteresseerd was om naar de
VPRO te kijken (of andersom),
heeft onder meer de kennismaking
kunnen hernieuwen met de Tamla
Motown-topformatie Gladys Knight
The Pips, voor het eerst terug in
Nederland na hun succesvolle op
treden tijdens het Grand Gala du
Disque 1969.
’O
film
in Amsterdam
-
Gladys Knight en haar Pips.
ADVERTENTIE
irtem)
Auberge van ouds
ilsook
taaL
lang-
1
VJ
1
tvoe-
ereld.
ig en
DEN HAAG. Twee omroepvereni
gingen, de VPRO en de EO, hebben zich
donderdagavond beziggehouden met het
onderwerp homoseksualiteit. De VPRO
stelde in haar rubriek Berichten uit de
samenleving de Haagse gereformeerde
predikant ds. A. J. R. Brussaard in staat
om zijn bezwaren kenbaar te maken
tegen een EO-uitzending over dat onder
werp 14 dagen geleden.
IN FLORA IS een Italiaanse thril
ler „De koude ogen van de angst” en
in Rembrandt vinden we het tweetal
uit de Trinity-films, Terence Hill en
Bud Spencer terug in een spaghetti
western, „De duivel kent geen gena
de”. Maar voor de liefhebber van het
genre is er betere kost in Cineac
Damrak en Rialto waar John Sturges’
„Joe Kidd” wordt vertoond met Clint
Eastwood in de titelrol.
Kriterion tenslotte brengt eindelijk
de Nederlandse première van „John
ny got his gun”, de opmerkelijke en
vaak aangrijpende film over een oor
logsinvalide uit de Eerste Wereldoor
log, geschreven en gemaakt door Dal-
ALS MEN ZO ver gevorderd is in
de mémoires gaat men zich lichtelijk
achterdochtig opstellen tegenover de
schrijver die zich een halve eeuw na
datum gevoerde gesprekken letterlijk
(althans geplaatst tussen aanhalings
tekens) weet te herinneren en nog
precies kan beschrijven hoe gevat en
handig hij wist te manoevreren om
zijn eerste aanstelling als filmregis
seur te krijgen.
Maar goed, het begin is er, op 2
april 1922 draait in het Strand Thea
ter op Broadway „Ballad of Fultah
Fisher’s Boarding House,” een film
naar een novelle van Rudyard Kipling,
gemaakt voor 1700 dollar door een als
ingenieur afgestudeerde jongeman die
nog nooit een studio van binnen had
gezien en gedraaid door een journaal-
cameraman die nog nooit met kunst
licht had gewerkt. Maar de critieken
James Stewart en H. B. Warner in
„It’s a wonderful life” (1946) door
Frank Capra als zijn beste prestatie
aangemerkt.
Tel. 023 - 31 21 72 Hoek Wagenweg-Houtpleln.
van allerlei slecht betaalde baantjes
door „high school” en „college.” Hij
was nog een blauwe maandag in
militaire dienst met de bedoeling zijn
pas verworven vaderland te dienen in
de Eerste Wereldoorlog, waarna de
bekende reeks losse baantjes en rond-
zwervingen door het land volgde tot
een toevallige ontmoeting hem in het
filmmekka Hollywood brengt.
ton Trumbo, waarover hier ter plaat
se destijds naar aanleiding van de
vertoningen op Film International
Rotterdam uitvoerig is ingegaan.
ZO ZIJN ER wel meer geheugen
fouten in het boek van Capra te
ontdekken en sterk eenzijdige uit
spraken, zoals een omschrijving van
de huidige Amerikaanse film die het
volgens de schrijver doet voorkomen
alsof de bevolking van de VS louter
bestaat uit seksmaniakkan, homosek
suelen, lesbiennes, markies de Sades
en verslaafden aan verdovende mid
delen.
business
opgeklommen tot één van de onbetwiste
topformaties van het Amerikaanse soul-
label Tamla Motown. Hun platen wor
den in de States bij de miljoenen ver
kocht. Hier is dat uiteraard niet het
geval, maar de trouwe schare fans was
groot genoeg om voor veel sfeer te
zorgen.
Een uitmuntend soulf eest werd het ech
ter niet. Daarvoor is zowel de muziek
als de show van de groep té perfect, té
rimpelloos, té veel afgestemd op blanke
nachtclubs.
Gladys Knight beschikt over een ge
weldige stem en drie familieleden die
onder de naam „Pips” voor uitgekiende
zang- en dansbegeleiding zorgen, maar
het is allemaal net iets te mooi gewor
den. Hetgeen geen kritiek inhoudt op
haar muzikale kwaliteiten. Dat zou on
billijk zijn. Met name in Kris Kristof-
fersen’s „Take the ribbon from my hair”
en in „I don’t want to do wrong” bewees
zij ook zonder show tot uitstekende
prestaties te kunnen komen. Gezien de
sterke en sympathieke persoonlijkheid
die zij uitdroeg, kom je zeker als Hol
lander al snel tot de conclusie dat ze de
erg verplicht aandoende „Pips” in feite
helemaal niet nodig heeft. Van je fami
lie moet je het niet altijd hebben.
FERRY TROMP
Hij werd gearresteerd in januari 1967
wegens het verspreiden van het onder
grondse blad „Phoenix” dat onder meer
zijn gedichten en korte verhalen bevatte.
Geweldige comfort-combinatie
WK 691 bank en WK-Conca.
Opwindend zitcomfort biedt deze
- breedvoerige - zeer sterk geconstrueerde
bank. Op te stellen in elke gewenste vorm door
de midden- en hoekelementen naar believen te
combineren. In ribstof en leder.
De contrasterende elegante draaifauteuil
Conca, is leverbaar met hoge- en lage
rugleuning.
Kijken bij Terstal is, nieuwe ideeën opdoen!
Wie dat gehaald heeft, is niet al
leen trots op zijn prestatie, maar
verdedigt zijn positie op alle mogelij
ke manieren, voelt zich snel bedreigd
en op latere leeftijd miskend, ziet
overal vijanden die er niet zijn en
gaat zijn vrienden kiezen uit het
gezelschap van bewonderaars.
Maar in dit verband kan men ook
van een niet geringe ijdelheid spre
ken, want Capra’s autobiografie is
niet het minst opvallend door de
belangrijke rol die de schrijver zich
zelf in zijn levensverhaal heeft toebe
deeld. Uiteraard schrijf je in een
autobiografie over jezelf, wat je hebt
meegemaakt, wat je bereikt hebt,
maar Frank Capra is zo gefascineerd
door zijn eigen carrière en eigen
succes dat alles wat in zijn langjarige
loopbaan als filmmaker misging op
het conto van anderen wordt gescho
ven en iedereen die ooit met hem van
mening heeft durven verschillen of
hem tegengewerkt heeft, een veeg uit
de pan krijgt of tot geringe betekenis
wordt teruggebracht.
Als zesjarig zoontje uit een Sicili-
aanse boerengezin dat lezen noch
schrijven kon en dat in 1903 naar de
VS emigreerde, heeft Frank Capra
alle ellende meegemaakt van doodar
me emigranten die zich als landbou
wers met moeite staande konden
houden in een vreemde, harde, verin-
dustraliseerde samenleving, Franks
enige zorg bij aankomst in de nieuwe
wereld was, zoals hij het beschrijft,
zo gauw mogelijk naar school te
mogen gaan om niet als zijn ouders
analfabeet te blijven. En na de lagere
school werkte hij zich met behulp
Ds. Brussaard, die zich belast heeft met
de geestelijke bijstand van homofielen
en die een belangrijk aandeel had in de
totstandkoming van het uitvoerig rapport
over homofilie, dat de Synode der Gere
formeerde Kerken is aangeboden, noem
de die uitzending een gevaar voor de
geestelijke volksgezondheid. Ds. Brus
saard geloofde niet in d ewaarachtigheid
van de kreten „ik ben genezen” achter
het bordje „Prijst den Heer”. Hij noemde
dat een vorm van geestelijke dwang.
In het EO-programma werd later op
de avond een voortzetting gegeven van
het programma van 14 dagen geleden.
De toen aangekondigde „genezen homo
fielen” waren aanwezig evenals de'gere
formeerde predikant ds. Hegger (vroeger
r.k.) en een zenuwarts. Door middel van
een f ilm gaven enkele ex-homofielen
getuigenis van hun genezing van „het
kwaad der homofilie” dankzij hun ge
loof in het verlossingswerk van Christus.
Gefilmd was ook de reactie op het
eerste programma van de Kamper hoog
leraar prof dr. G. T. Rothuizen, die voor
50 procent verantwoordelijk is voor de
inhoud van het, door het EO-forum be
streden homofilierapport der gerefor
meerde kerken.
Het feit dat er zo weinig reacties op
het rapport binnenkwamen is voor prof.
Rothuizen het bewijs dat die zaak thans
rijp is om zo op royale schaal behandeld
te worden. Hij laakte het, dat de EO
selecteerde door wel tegenstanders van
dit standpunt aan het woord te laten
maar, tot gisteravond, geen voorstanders.
Ook het op het scherm brengen van
bekeerde homofielen en niet van anderen
achtte hij een laakbare zaak.
Inmiddels heeft de Nederlandse vere
niging tot integratie van homoseksualiteit
COC tegen de EO-uitzending geprotes
teerd. Zij acht haar schadelijk voor de
geestelijke volksgezondheid; het optre
den van de psychiater in de uitzending
wordt medisch-wetenschappelijk ontoe
laatbaar geacht. Het protest besluit met
te zeggen dat de vele vooroordelen ten
aanzien van het onderwerp die in de
EO-uitzending werden uitgesproken dui
delijk maken dat het COC nog altijd
nodig is.
„DE PEETVADER” is nu alleen
nog maar in Nöggerath te zien, Tu-
schinski heeft Amerika’s grootste
succesfilm aller tijden na zes verto-
ningsweken afgevoerd en ingeruild
voor een nieuwe Lelouch, „L’aventure
est l’aventure” die als „Eens een dief”
uitgebracht wordt en in de rolbezet
ting namen heeft als Lino Ventura,
Jacques Brei, Charles Denner en
Johnny Hallyday. Lelouch heeft het
weer eens in de misdaad gezocht, een
onderwerp dat hij in zijn carrière
regelmatig met een liefdesintrige af
wisselt.
zijn goed tot juichend en Capra blijft
in de filmbusiness.
We weten waartoe dit geleid heeft.
Hij regisseert Harry Langdon en
maakt van hem een van de grootste
komieken uit de zwijgende periode
en daarna begint een carrière als
speelfilm-regisseur die dertig jaar zou
duren en een vijftigtal films zou op
leveren met hoogtepunten als „Plati
num Blonde” (met Jean Harlow),
„The bitter tea of General Yen”, „It
happened one night” (Clark Gable en
Claudette Colbert), „Mr Deeds goes
to town”, „You can’t take it with you”
om te eindigen met „A pocketful of
miracles” in 1961.
Veel van die films hebben bijge
dragen de kleine onderneming Co
lumbia Pictures met haar directeur
Harry Cohn beroemd te maken en
een groot deel van het boek gaat
over de haat-liefde verhouding tussen
Capra en Cohn, de eerste een man
met artistieke en ethische principes,
de tweede het model voor de Holly-
wood-tycoon van de oude stempel.
HERINNERINGEN van iemand die
40 jaar Hollywood intensief heeft
meegemaakt, die bij Mack Sennett
geacteerd heeft in de gouden eeuw
van de zwijgende klucht actief bezig
is geweest, klassieke filmcomedies
heeft gemaakt als „It happened one
night” en „Mr. Deeds goes to town”
levert natuurlijk boeiende lectuur op
en het kan niet ontkend worden dat
Frank Capra hoe kan het trou
wens anders na alle scenario’s die hij
ooit geschreven heeft een plezieri
ge, zij het soms ontwapenend-naïeve
verteltrant handhaaft.
Het is een doorzichtige stijl in die
zin dat men, zonder dat de auteur het
wil, vermoedt wanneer hij aan het
doordraven slaat of de zaken te mooi
(voor hem!) voorstelt. Het meest evi
dente bedenksel, waarop men hem kan
betrappen is Capra’s ontmoeting met
de grote Eisenstein die in 1937 plaats
vond in Moskou, kort nadat de Ame
rikaanse filmer de première van zijn
„Lost horizon” (nog niet zo lang gele
den op tv vertoond) in Londen had
bij gewoond.
Hij vertelt hoe hij Eisenstein na
veel moeite ontmoet in een café waar
deze zich bitter beklaagt over de
moeilijkheden die hij met de Russi
sche machthebbers heeft over „Ivan
de Verschrikkelijke.” Als bij het uit
komen van de eerste editie van het
boek in New York, een jaar geleden,
de journalist Elliott Stein de auteur
vraagt of hij zich niet vergist, omdat
Eisenstein moeilijk in *37 opmerkin
gen heeft kunnen maken over een
film die hij pas vijf jaar later zou
gaan regisseren, antwoordt Capra
kortaf: „You have your dates wrong,
young man” en verduidelijkt verder
dat Eisenstein gedurende de oorlog
alleen maar propagandafilms heeft
gemaakt. Maar in de Bantam-editie
van „The name above the title” die
pas enkele maanden uit is, is wel
degelijk „Ivan de Verschrikkelijke
vervangen door „Bezhin Meadow,” de
enige film, waarover de Russische
meester in die tijd had kunnen spre
ken.
De premières, die we in dit seizoen
van Het Nationale Ballet nog mogen
verwachten zijn: Op 14 december
„Daphnis en Cloë” van Hans van Manen
op muziek van Maurice Ravel; om
streeks dezelfde tijd „Canto Indio” van
Brian McDonald; op 24 december wordt
„De Schone Slaapster” weer op het pro
gramma genomen; op 5 februari gaat
„Slavische Dansen” van Ronald Hynd op
muziek van Antonin Dvorak; op 22 fe
bruari komt „Episodes” van George Ba
lanchine (muziek Anton Webern) inge
studeerd door Patricia Neary en op 21
april „Lilac Garden” van Antony Tudor
(muziek Ernest Chausson).
Van 22 mei tot 3 juni zal de groep 14
voorstellingen geven in het Théatre de
Ville” in Parijs en in mei zullen een
groot aantal dansers van Het Nationale
Ballet betrokken zijn bij de produktie
van „Aïda” bij de Nederlandse Opera
Stichting. Verder hoopt Rudi van Danti-
zig in de loop van dit seizoen een nieuw
werk op de Onvoltooide Symfonie van
Schubert te voltooien. De titel daarvan
is nog onbekend.
MET ANDERE WOORDEN, Capra
is in zijn „The name above the title”
niet van de nodige zelfgenoegzaam
heid, zelfverzekerdheid en rancune
vrij te pleiten, maar tegelijk geeft
zijn boek voldoende aanwijzingen om
die houding op hoge leeftijd te ver
klaren, althans te begrijpen. Capra’s
levensverhaal is namelijk één voort
durende bevestiging van de „Ameri
can dream,” van de mogelijkheid om
straatarm in de States binnen te
komen en er met hard werken de top
te kunnen bereiken.
(Van onze Amsterdamse redactie
AMSTERDAM. Zonder initiatiefne
mer en regisseur van de nieuwe Hair,
Marius Monkau, zal deze theaterproduk-
tie tot eind februari door het land
trekken. Monkau heeft op staande voet
ontslag genomen. „Ik kon me niet vere
nigen met het artistieke beleid, dat oor
spronkelijk mijn bevoegdheid was, maar
dat me helemaal uit handen werd geno
men. Het is nu zo’n puinhoop geworden
dat ik mijn naam hieraan niet meer wil
verbinden”.
Volgens Monkau was hij na een
weekje vakantie dermate geschokt door
de „verwaterde boel” dat hij de directie
van Hair, de heren Desmet en De Bast
toestemming vroeg een nieuwe choreo
graaf te mogen aantrekken teneinde de
zaken opnieuw op poten te zetten.
„Daarvoor kreeg ik toestemming, maar
nu krijg ik te horen, via via, dat er een
nieuwe choreografe die ook als regisseu
se zal dienst doen, is aangetrokken op
verzoek van de spelers van Hair, omdat
ik niet goed genoeg zou zijn.
De heer De Bast, medeproducent van
Hair: „Heel vervelend allemaal, wat
Monkau allemaal in de kranten zegt,
maar we zullen een antwoord geven: de
mening van de cast, de spelers van de
musical, over onze ex-regisseur en
hoofdrolspeler Monkau”.
'.••)|ll
17
Maximova is in dit werk gecoached
doorGalina Ulanova, die zelf tot op
(voor een danseres) al hoge leeftijd gold
als één van de mooiste „Giselle’s” in de
dansgeschiedenis.
Maximova en Vasiljev reisden gedu
rende de laatste jaren als twee bijzonde
re ambassadeurs van zowel de Sovjet-
Lezers van het Haarlems Dagblad
vinden het mogelijk plezierig te
weten dat donderdagavond 16 no
vember a.s. om 20.00 uur in een
zaal van restaurant „Die Raeckse”
aan het H’lemse Raaks door de fir
ma Alphénaar een HiFi avond zal
worden georganiseerd, waar o.a.
Jan de Kruijff een inleiding zal
houden over kwaliteitsweergave
en wat daar zoal voor komt kijken.
DE EISENSTEIN-retrospectief
wordt in het filmmuseum even on
derbroken voor een staartje van het
China-f estival. Op woensdag „La
guerre de l’opium” uit 1963,een recon
structie van de vijandelijkheden tus
sen China en Engeland in 1880. Op
donderdag twee films uit 1965 „L’o-
rient rouge”, een revolutionair epos
vol muziek, dans, toneel, dicht- en
schilderkunst, gemaakt ter gelegen
heid van het 15-jarig bestaan van de
Chinese Volksrepubliek; en „Les filles
du parti”, een melodramma over vrou
welijke aanhankelijkheid aan de Par
tij.
„JOHNNY GOT his gun”, waar
schijnlijk de enige effectieve anti-
oorlogsfilm is ook in de nachtvoor-
stellingen van Kriterion te zien, ter
wijl Cineac Damrak eveneens met
een nachtelijke première komt en
wel van John Boorman’s „Deliveran
ce”, waarover hier ook al het een en
ander gezegd is. Boorman’s „Point
blank” met Lee Marvin is nog te zien
in Calypso, terwijl De Uitkijk „Pro
fessor beware” met Harold Lloyd
vertoont, een reprise dus van een
haast klassieke filmcomedie.
Bergman’s „Wilde aardbeien” vindt
men in Bio en Peter Glenville’s „The
Comedians” met Burton en Taylor
naar de roman van Graham Greene in
City.
AMSTERDAM. - In de Rijksakade-
mie van Beeldende Kunsten te Amster
dam is donderdagmiddag bekend ge
maakt, dat twee Amsterdamse grafici de
Prix de Rome 1972, grafiek, hebben
gewonnen. Het zijn de 26-jarige L. W. J.
Hedendael, die bij de minister van CRM
wordt voorgedragen voor de gouden ere
penning met de daaraan verbonden jaar
gelden, en de 25-jarige W. Jonkman, aan
wie de zilveren erepenning wordt toege
kend.
Volgens de jury komt de graficus A.
T. J. van Trier, eveneens uit Amsterdam,
voor een eervolle vermelding in aanmer
king.
MOSKOU(AP). De 33-jarige Russi
sche schrijver Joeri Galanskow is naar
hier is bekend geworden, jongsleden za
terdag overleden in een werkkamp na
daar wegens kanker te zijn geopereerd.
Galanskow was wegens het voeren van
„anti-Sowjet activiteiten” tot zeven jaar
werkkamp veroordeeld.
Unie als van de danskunst de wereld af,
tot de Russische minister van Cultuur,
mevrouw Foertsjeva, het kort geleden
genoeg vond en meende dat deze topdan
sers maar weer eens wat meer voor hun
eigen landgenoten moesten optreden,
vooral in verband met de feestelijkhe
den ter gelegenheid van de revolutieher-
denking. Gelukkig voor ons was het
contract met Het Nationale Ballet al een
jaar geleden getekend (kort na hun
vorige optreden hier) zodat er voor hun
gastoptreden in ons land een uitzonde
ring wordt gemaakt.
De voorstellingen worden gegeven op
13 november in Rotterdam, op 14 no
vember in het Congresgebouw in Den
Haag, op 15 november in de stads
schouwburg in Amsterdam, op 18 no
vember in het RAI-congrescentrum (ook
in Amsterdam) en op 19 november in de
Jaarbeurs-congreszaal in Utrecht.
Santpoort -
m onze wijn- en delicates
senwinkel dagelijks verse
hazepeper en rivierkreeftjes
in een uitermate
geraffineerd sausje.
Terwijl Gladys met haar bijna grieze
lig op maat swingende Pips „live” vanuit
Dronten uw beeldbuis vulde, werden
haar voor het merendeel zwarte fans in
het Amsterdams Concertgebouw zoet ge
houden met Rosa King and Temple en
Carol Woods. Dat zoet houden ging Rosa
King met haar veel sex gelardeerde
soulshow nog het best af. Een lichte tik
op het achterwerk was voldoende om dit
lichaamsdeel op ouderwetse manier in
trilling te zetten, hetgeen samen met
niets aan duidelijkheid te wensen over
latende teksten tot groot enthousiasme
in de redelijk gevulde zaal leidde.
Met muziek had het allemaal niet zo
erg veel te maken, veel minder in ieder
geval dan bij Carol Woods, die puntgaaf
soulwerk liet horen, maar net iets te
veel vroeg of iedereen zich „allright”
voelde om iedereen ook „allright” te
laten zijn.
Daarvoor was het wachten op Gladys
Knight en haar Pips, al sinds 1961 in the
en na