Industrieel PRIJS VOOR WIM STEUN Nederlandse Opera ontroerde in filmfestival in RAI Janaceks Haar modejournaal Engelse klassieke mode; grote Open oog voor ogen opzetten bij Biba en op straat Stampconcerten met afvalmuziek „Uit een dodenhuis kl RW J BI Uitstekend geleid door Buhomil Gregor 9? Radio Noordzee weer in het Engels Boek prof. L. de Jong meest verkocht Nieuwe regie bij musical GPV-Groningen tegen Bunuel wint filmprijs Letterkunde Encyclopedie van de Nederlandse A musical „Godspell” „Hair” 197 2 ZATERDAG 1 1 NOVEMBER 6 I In Shaffy theater Prijs Academie Francaise SCHEVENINGEN De Neder landse Operastichting heeft zich buitengewoon veel moeite gegeven om Janacek’s laatste opera „Aus einem Totenhaus” de eer te bewij zen, die een meesterwerk toekomt. Niets is nagelaten om ervoor te zorgen dat de bedoelingen van de componist zo duidelijk mogelijk over het voetlicht kwamen. De man, die daar gisteravond bij de première in het Circustheater voor moest zor gen, is de Tsjechische dirigent Bo- humil Gregor, die in zijn land en ver daarbuiten doorgaat voor de Jana- cek-specialist bij uitstek. Voorts had men Johannes den Hertog, de steunpilaar van de Operastichting, opdracht gegeven een Nederlandse vertaling te maken en voor de regie is Rhoda Levine uit New York ge komen. BELOFTE MAAKT SCHULD. Daarom steken we vandaag nog eens de grote plas over om in Londen te gaan rondkijken wat de Engelse modewereld voor ons in het zomerseizoen nog verder in het vat heeft zitten. Laat ik nogmaals stellen dat het niet ge ring is. Zeker in de klassieke sec tor waren er op de Londense con- fectiebeurs een groot aantal aan trekkelijke zaken te bewonderen. Uiteraard horen daar de chemi- siers bij. Ik zag ze met plissé en gladde rokken evenals met tot op de heup ingestikte plooien. De voor deze chemisiers gebruikte materialen waren niet alleen kunstvezels, onder andere tery lene voile, doch ook katoen en zuiver zijde. f tóKL»**» ft -- W (Van onze kunstredactie) (Van onze RTV-redactie) i. n- f N w groot ze Daar zijn ze dan weer, lange rokken BÊ TER MAAT Chemisier met plissérok in terylene voile gecompleteerd met een V-hals mantel van viscose met linnenstruc tuur. Theo van Gemert, staande, in een aan grijpende scène. OOK DE ALLERKLEINSTEN ko men bij Biba aan bod. Wat te zeggen van die kostelijke lurex hesjes, leren k- ng et kt t- nt ti et m w 7 r- k ■n to d. tn iQ .1- e- 51. m n: er d- 2n de ns is: ng zei ar ar 51- n- n- ;n. ze P- j- n: q: k. jn in m AMSTERDAM. Vanaf zondag 12 no vember zullen op de tweede en vierde zondag van elke maand in de concert zaal van het Shaffy theater „Stampcon certen” worden gegeven. Ze worden ge organiseerd door Theo Loevendie. Bjj de ze concerten ligt de nadruk op de actua liteit, ze zijn niet gebonden aan enig genre. Zowel klassieke als jazzmusici werken mee. „Hebben we dat niet al eens eerder gehad?” gaat u mij rru vragen, als ik uw aandacht vraag voor die lange jurken met noppendessin. Inderdaad, u hebt gelijk. Maar wees eens eerlijk, vindt u het toch geen heerlijke, ro mantische kleertjes? Let eens even op die wijde hals en die lange mouwen, die rrog voorzien zijn van ruches, voorts even onder de buste een cein tuur met platte strik en tot op de PARIJS (AFP). De grote roman prijs van de Académie Frangaise is toe gekend aan de 25-jarige Patrick Modia- no voor zijn werk „Les boulevards de Ceinture”. met ruiten of met grilliige banen die van onderen in grote schulpen eindi gen. Kijk toch eens hoe enig ze staan in combinatie met die genopte blouses. Opdat u het zelf ook eens kunt zien doe ik er graag een plaatje bij. Fleurige en zwierige combinaties uit de After-Six-collectie. Leuke groot genopte avondjapon met kleine romantische details. rokzoom afhangende linten van flu weel. Daar loop je toch niet aan voorbij? WE VERLATEN de Fashion Fair en dwalen nog wat door „Swinging London”. En jawel hoor, de exorbi tante plateauzool en hak blijkt toch zijn weg te hebben gevonden. On langs kon ik in deze rubriek die klossen nog voor u in beeld brengen. De jonge schonen strompelen er wel gemoed op voort. Wat doen ze hun best om hun vaardigheid met die zware stelten de demonstreren. Toch kon ik niet aan de indruk ontkomen dat het, ondanks alle geploeter, een zielig gekluns blijft. Ik hoop voor de HILVERSUM. Radio Noordzee In ternationaal zendt weer Engelstalige programma’s uit. Dit is gebeurd nadat er zeker 5.000 brieven uit Engeland bij de piraat binnenkwamen van mensen die het besluit van Noordzee, alleen nog maar Nederlandstalige uitzendingen te verzorgen, betreurden. Directeur van NRI, John de Mol: „Bijna twee weken hebben we alleen Nederlandstalige programma’s uitgezon den. Wij wilden, omdat uit enquêtes gebleken was dat wij meer luisteraars hebben dan Veronica, de Nederlanders in staat stellen ook tot diep in de nacht naar Noordzee te luisteren. Door de vele reacties uit Engeland en ook uit Neder land zijn we op ons eerder genomen besluit teruggekomen”. De Engelse programma’s die alleen tij dens de avonduren te horen zijn, worden live vanaf het zendschip, de Mebo 2 uitgezonden. IN DEZE SFEER zoekt de jonge garde zijn weg tussen de tientallen ronde standaards, die als een soort kledingbomen op de diverse afdelin gen zijn opgesteld. Een ongekend gro te variatie hangt daaraan. Ook op toonbanken ligt de koopwaar hoog opgetast. Onverstoorbaar gaat een ie der zijn gang. Men zoekt en kiest uit de honderden rokken, broeken, hes sen, jassen en hoejes, die in de meest uiteenlopende kleuren verkrijgbaar zijn. Ik zag ze onder andere bedrukt met enorme muzieknoten. Al naar gelang uw stemming kunt u er een met pop, rock of soul uithalen. En al die gevarieerdheid is dan onder één hoedje te vangen. JA. EN DAN nog even een blik op de kostelijke After-Six-collecties, waarvan ik u vorige keer al liet meegenieten. Mensen, wat een over stelpende hoeveelheid aan modellen. Er is nauwelijks een doorkomen aan en wat de benaming betreft, dat „na- zessen” mag u van mij rustigen verge ten. Je kunt ze rustig en met het grootste plezier ook vóór die tijd aan trekken. BRUGGE. Al sedert enkele jaren werken de critici en essayisten dr. Mar- tien J. G. de Jong, hoogleraar te Namen, en drs. Paul de Wispelaere, docent aan de Universitaire Instelling Antwerpen, aan de samenstelling van een uitgebreid lexicon van de moderne Nederlandstali ge letterkunde. Dit lexicon zal literair-kritische over zichten bevatten van alle min of meer belangrijke Nederlandstalige auteurs die debuteerden tussen 1916 en 1970, of wier in literair-historische zin belangrijkste werk in deze periode verscheen. Daar naast zullen ook de voornaamste zaken en tijdschriften betreffende de moderne Nederlandse letterkunde in lemmata worden besproken en geordend. Zowel de bijdragen over de auteurs als die over de zaken en tijdschriften zijn voor zien van uitgebreide en overzichtelijke bibliografieën, waarin de primaire én de secundaire literatuur is verwerkt. Om dit reusachtige werk (het gaat om ongeveer 1500 lemmata) tot stand te kunnen brengen, hebben De Jong en De Wispelaere vanaf het begin contact op genomen met de belangrijkste critici en specialisten op het gebied van de mo derne letterkunde in Nederland en Bel gië. De werkzaamheden verkeren thans in een zo ver gevorderd stadium, dat de publikatie van dit standaardwerk (het eerste op dat gebied in Nederland) kan worden verwacht tegen het einde van 1973. De uitgevers zijn Nijgh en van Ditmar te ’s Gravenhage/Rotterdam voor Neder land, en Darthet te Brugge voor België. was duidelijk merkbaar dat het publiek diep onder de indruk was. Zozeer zelfs, dat er na het eerste bedrijf niet geap- plaudiseerd werd maar na afloop des te meer. Het is niet mogelijk om alle medewer kenden zangers en pantomimespelers te noemen en hun prestaties daarbij te vermelden. Het staat vast dat zij allen bijzonder hard gewerkt hebben. Een uitzondering moet ik maken voor Theo van Gemert, René Claassen en Peter van der Bilt en Bert Bijnen, die hun rollen op aangrijpende wijze hebben vertolkt. Het Radio Filharmonisch Or kest heeft zijn uitzonderlijk moeilijke taak glansrijk volbracht. Het best ge slaagd vond ik het tweede bedrijf, waar in een kleine groep gevangenen een tweetal kluchten opvoert en daarmee tracht het droeve lot van de kameraden wat op te vrolijken. Het is aangrijpend om de monologen van sommige hoofdfi guren aan te horen, maar het doet nog veel meer pijn ze te horen lachen. Er waren nogal wat mensen die in de pauze naar huis gingen, waarschijnlijk omdat zij dit „geen opera” vonden. De Nederlandse Operastichting zou tekort schieten als zij alleen werken uitvoerde, waarvan het succes verzekerd i3. De opvoering van deze dramatische opera is een daad van artistieke betekenis en verdient alle respect. J. H. MOOLENIJZER ZEKER STAP JE binnen in Lon- dens grootste boetiek Biba, gevat in een onbestemd paarsachtige tint. Uren kan je daar zoek brengen, al was het alleen maar om geduldig op kleine afstand in de cosmetica-afde- ling al die smerende en proberende aspirant-koopsters geamuseerd gade te slaan. Er hangt in Biba een enigs zins mysterieus sfeertje. Geen schal lende popmuziek als bij zovelen el ders, wel als een beschaafd decor op de achtergrond. Ook geen felgekleurd en overvloedig licht, doch gedempt licht teweeg tebracht door kleine, vrijwel in de donker getinte wanden en plafonds verborgen, spotjes. Er zijn theaterbezoekers voor wie de opera zo heilig is, dat zij een vertaling een belediging voor de componist vin den. Zij voegen daar meestal aan toe, dat het ónmogelijk is om in het Neder lands te zingen. Dit kan wel waar zijn, maar ik ben dolblij dat er gisteravond in onze landstaal gezongen werd, want van het Tsjechisch zou ik geen woord begrepen hebben. Bovendien wordt er in deze opera meer gesproken dan gezon gen en wordt het verschil in toonhoogte alleen gebruikt om betekenis van het woord te versterken. Voor de aanvang van de voorstelling 1® aan he? publiek een enquête-formulier uitgereikt met als eerste vraag „Acht U een vertaling van „Aus einem Toten haus” zin vol?” Ik hoop dat de uitslag van deze enquête bekend gemaakt wordt en het zou mij verbazen als er veel tegenstanders waren. Het is eigenlijk jammer dat er ook niet gevraagd werd: „Acht U het opvoeren van deze opera zinvol?” Wie weet wat er dan uit de bus zou komen' Toch denk ik dat het antwoord op deze vraag positief zou zijn, want het Er is een pool gevormd met o.a. het Afval-orkest, het Nederlands saxofoon kwartet, Fusion Moderne, Anne Haenen, Leo Cuypers, Ton Hartsuiker, Polo de Haas, het Theo Loevendi Consort, Rien de Reede, Harry Spaarne en het Veluws Woodblock trio. Er zullen zowel eigentijdse composities worden uitgevoerd, als door de musici zelf bepaalde stukken van hedendaagse componisten. Publiek kan actief deelne men door „afvalinstrumenten” mee te brengen, als mondorgels, kleppers of trommeltjes. Theo Loevendi zal hiervoor een speci aal „afvalstuk” componeren dat iedere week wordt uitgebreid op basis van de dan weer bijgekomen instrumenten. Uit eindelijk zal het een stuk worden met zeer grote bezetting waarbij de moeilijk heidsgraad van de verschillende partijen zeer uiteenloopt. De zeer gecompliceerde partijen zullen worden gespeeld door leden van de pool, partijen zonder noten door toevallige aanwezigen. De eerste uitvoering bestaat uit één partij: de klepperpartij van Martin van Duinho ven. morgenmiddag begint het concert om half drie. AMSTERDAM. Van 20 tot en met 24 november zal voor het eerst in Ne derland in het RAI-congrescentrum in Amsterdam het dertiende Internationaal Industrieel Filmfestival, dat onder aus- ’spiciën staat van de Raad van Europese Werkgevers Federaties, worden gehouden. Op dit festival zullen 119 films uit 14 landen worden vertoond; Nederland, België Denemarken, Finland, Frankrijk, Groot Brittannië, Italië, Japan, Oostenrijk, Duitsland, Zweden en Zwitserland. In totaal zal op dit marathonfestival 40 uur film worden vertoond, reden om een uitgebreide jury samen te stellen. Daar door is het mogelijk geworden, dat ieder jurylid „slechts” tien uur film zal be hoeven te zien. De films zijn onderverdeeld in zeven categorieën in drie hoofdgroepen: be stemd voor een algemeen publiek, een gespecialiseerd publiek en een industrie el publiek. Aan het eind van het festival zullen twee grote prijzen worden toege kend. Nederland is op dit festival dat sinds 1960 in Europa steeds in een andere stad wordt gehouden, vertegenwoordigd met vijftien films van bedrijven als Philips, Hoogovens, Daf, Esso, de samenwerken de elektriciteitsbedrijven, Grolsch en de KLM. Ook zullen films van de marine en het ministerie van Landbouw worden vertoond. Doel van het festival is enerzijds een overzicht geven van de activiteiten van het bedrijfsleven op dit gebied en anderzijds de filmmakers in de gelegen heid te stellen een inzicht te krijgen in de ontwikkeling in andere landen. AMSTERDAM. Zoals we gisteren hebben gemeld zal Marius Monkou niet langer als regisseur, choreograaf en hoofdrolspeler meewerken aan de musi cal „Hair’ Zijn taak als regisseuse en choreogra fe is overgenomen door de 28-jarige Schotse Mary McCartney Clark uit het bij Glasgow gelegen Tulli Body. De Schotse heeft eveneens de artistie ke leiding gehad van de Duitse opvoe ring van „Hair” en heeft de regie ge voerd in Schotland. Vrijdagmiddag sprak de volledige bezetting van „Hair-nieuwe stijl” op een persconferentie haar ver ontwaardiging uit over het plotselinge vertrek van de regisseur, wiens actie dom werd genoemd en volgens de groep getuigde van een groot gebrek aan ver antwoordelijkheidsgevoel. Op dinsdag 21 november zal de Am sterdamse première in de opvatting van de nieuwe regisseuse gegeven worden in Theater Desmet. Dit zal de 650e voor stelling van „Hair” worden in ons land. gezondheid van lijf en leden van die lieve kinderen, dat ze er maar gauw de brui aan geven en naar lagere regionen zullerr afdalen. WIL JE DE HIPPE mode op de voet blijven volgen dan ben je wel verplicht, ondanks je overladen pro gramma, op je dooie akkertje King’s Road in Chelsea en Kensington High Street in Kensington af te romen. Daar vind je dan, soms pand aan pand, de meest uitzonderlijke boe tieks. De roemruchte Carnaby Street van enige jaren terug is successieve lijk naar de achtergrond verdreven. Dan was er een ruime variatie in mantels waaruit ik voor u - het oog gericht houdende op het soms zo frisse voorjaar en een onberekenbare zomertijd - vooral de ideale reisgeno tes uit de rekken wil halen. Ziehier exemplaren van camel met wol in een overslag model met strikceintuur. En dan kunt u ze nog krijgen met raglan of ingezette mouwen. Evenmin ontbraken in de collecties leuke ja ponnen met korte en lange bijpassen de jassen in effen of in combinatie met ruitjes en streepjes. (Van onze correspondent) GRONINGEN. De fractie van het Gereformeerd Politiek eVrbond in de Groninger gemeenteraad wil dat de mu sical Godspell in de Groninger Evene mentenhal wordt verboden. In vragen aan B. en W. eisen de drie GPV’ers dat de voorstelling op 25 no vember wordt afgelast. De GPV’ers heb ben de musical zelf niet gezien, maar ze zeggen af te gaan op stukken in de krant. „Daarin staat dat Jezus wordt voorgesteld als een clown-achtige figuur, die tot taak heeft de mensen te verma ken”. PARIJS. (AFP) Het Franse Ge nootschap van filmrecensenten heeft zijn prijs voor Franstalige films toege kend aan „Le charme discret de la bourgeoisie” van de Spaanse cineast Luis Bunuel, terwijl de onderscheiding voor niet-Franse rolprenten werd gegeven aan „Fellini-Roma” van de Italiaanse re gisseur Frederico Fellini. HAARLEM. Aan de Bentveldse kunstschilder Wim Steijn is gistermiddag in de Renaissancezaal van het Frans Halsmuseum de publieksprijs uitgereikt, door de gemeente ingesteld ter gelegen heid van de jaarlijkse kunstaankopen. De heer Daan Schwagermann, directeur van de afdeling Moderne Kunst van het museum vertelde iets over de achter grond van de prijs, waarna wethouder D. Geluk de prijs uitreikte. De, wethouder memoreerde, dat nu voor de tweede maal op deze wijze uit ingezonden werk is aangekocht door de gemeente. Omdat jury en gemeentebe stuur zich 'niet strikt bepalen tot aanko pen van Haarlemse kunstenaars, deed de gemeente Zandvoort vorig jaar al mee, dit jaar Zandvoort en Heemstede. Het speet wethouder Geluk, dat Bloemendaal zich tot nu toe afzijdig heeft gehouden. Het is nu de eerste maal dat de prijs wordt uitgereikt, zei spreker. Het is f 500,--, niet zo’n groot bedrag dus, maar het is eerder een erezaak. Hij vertelde ook nog, hoe er enig misverstand is gerezen. De kunstschilder Jan van der Veer heeft geprotesteerd tegen de uitreiking aan Wim Steijn, omdat zijn inzending, die uit twee schil derijen bestond, gezamenlijk meer pun ten van het publiek kreeg, dan het ene zelfportret van Wim Steijn. Het was echter de bedoeling, zei de wethouder, om het schilderij met het hoogste aantal punten te bekronen en niet de persoon van de schilder. In dat geval zou een schilder die een grote serie zou inzenden altijd de prijs kunnen winnen. Na deze uitleg kreeg Wim Steijn zijn prijs uitgereikt voor zijn zelfportret, waarna hij een kort dankwoord sprak. Op de foto links wethouder Geluk, rechts Wim Steijn en in het midden mevrouw Steijn. rokjes en bolero’s van patchwork en dat allemaal voortreffelijk vertaald voor hun leeftijd. Mijn lieve kleine, vierjarige vriendin ziet er dan ook allerschattigst uit in een bleu satijnen broek met een zilver lurex hesje. Ik kon het niet laten er een mee te nemen. Uiteindelijk is ze maar één keer per jaar jarig. fr> AMSTERDAM. „Het Koninkrijk der Nederlanden in de tweede wereldoorlog - deel 4” van prof. dr. L. de Jong staat als nummer één op het lijstje van de tien meest verkochte boeken in de peri ode september-oktober. Dit vierwekelijks overzicht wordt door de C.P.N.B. opge steld op basis van gegevens van 65 boekverkopers. De overige negen bestsellers zijn: 2. Jan de Hartog, „De kinderen van het licht”; 3. Mario Puzo, „De peetvader”; 4. Eelke de Jong en Hans Sleutelaar, „Sprookjes van de Lage Landen”; 5. H.J.A. Hofland, „Tegels lichten”; 6. Har- riët Freezer, „Het onderste uit de man”; 7. Han Fortmann, „Heel de mens”; 8. Heinrich Böll, „Groepsfoto met dame”; 9. Jan Terlouw, „Koning van Katoren”- en 10. Paul Biegel, „De kleine kapitein”. T - BB

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 7