NPO onder Yves Prin met vertrouwde Franse muziek David Stein CLIMAX CHICAGO y? Rossi had greep op orkest èn publiek Expositie werk kunstvervalser 1 heet uw Fa. B. ENGELENBERG POOLSE POP IN DE PEN SOOSACENDA AMPHORA in TOP DE POP POP DERTIEN iaLl Alice Cooper Amsterdam BLOEMBOLLEN; TUINPLANTEN TUIN- EREEDSCHAP Bv*w de panty die panty 30 den. benen mooier maakt (In de lila verpakking) eleonora harding schoonheidssalon In Beverwijkse Vredevorst-kerk Werken van Dallapiccola en Busoni Cultuur niet alleen Meer belangstelling in Amsterdam voor r s i via Hilversum 2 amateur-kunst l 13 DONDERDAG 1 6 NOVEMBER 197 2 NEW YORKSE GALERIE: ga Hoge drukslang - Luchtkranen DOOR FERRY TROMP onze gespecialiseerde adviseurs geven u adviezen over bloembollen, planten en zomer- en winter beplanting GARANTIE op alle aankopen AMSTERDAM Ondanks zijn zeventig jaren, is Mario Rossi nog steeds een van de meest vooraan staande Italiaanse dirigenten. Hij trad gisteravond op als gastdirigent van het Concertgebouworkest en bracht wat minder bekende muziek mee van zijn landgenoten Ferruc cio Busoni en Luigi Dallapiccola, die in vele opzichten de moeite waard genoemd kan worden. <Jrive-in tuincentrum Geopend van maandag t/m vrijdag van 8.30-12.30 uur en 13.00*18.00 uur. Zaterdag van 8.00 uur-17.00 uur. r - OFFICIeLE VERKOOP SIKKENS LAKKEN v "Tijc f P.ZWAANSWIJK ADVERTENTIE Newsome (drums, harmonika). 574, 1, Iedere Alice Cooper met slang. ADVERTENTIE ADVERTENTIE ADVERTENTIE lid ANBOS kunstbeoefening stellen voor het seizoen De Orkestsuite uit de muziek bij Goz- zi’s sprookjesdrama „Turandot” van Bu soni is ontstaan in 1905 en werd op 21 oktober van dat jaar onder leiding van de componist uitgevoerd op een concert voor moderne muziek in Berlijn. Vier dagen later dirigeerde Busoni zijn pasge boren suite al in Amsterdam, toen hij als gastdirigent de plaats had ingenomen s cj Achtste Symfonie van Beethoven en op nieuw demonstreerde hij zijn wonder baarlijke directie-techniek. Mijn enige bezwaar is, dat hij dikwijls te snel verder gaat, terwijl de muziek als het ware om een moment van rust vraagt. Wel bereikt hij momenten van stiptheid en gelijkheid, die men niet voor moge lijk houdt (tweede deel). Zeventig jaar is niet oud voor een dirigent ik hoop dat hij spoedig nog eens terugkomt. J. H. MOOLENIJZER hoogtepunt van de uitvoering, die nogal zakelijk verliep en benadeeld werd door een te weinig genuanceerde dynamiek, die voor wat de geluidsvolumes betrof leed aan overdosering, vooral voor wat de slagwerk-groep betrof. Deze opvatting viel eveneens waar te nemen bij de Symfonie in C van Geor ges Bizet, na de pauze ten gehore gebracht. Het aantrekkelijke werk werd vlot gespeeld zonder veel muzikale diep gang, met uitzondering al weer bij het van Mengelberg, die in New York zijn eerste Amerikaanse lauweren oogstte. Veel repetitietijd kan Busoni niet ge had hebben voor zijn „moderne” suite en men vraagt zich onwillekeurig af hoe dit werk toen geklonken moet hebben waarschijnlijk minder nauwkeurig en verzorgd dan gisteravond onder Mario Rossi. Componisten zijn nu eenmaal niet de beste pleitbezorgers voor hun eigen werken. Vrijdagavond is hij in de Rotter damse Doelen, zaterdagavond in het Amsterdamse Concertgebouw: Alice Cooper, de Amerikaan die erg blij is dat de tijd zo snel gaat tegenwoordig want dat heeft het volk de gelegen heid gegeven om hem in te halen. DEN HAAG. Het is met waar dat culturele radioprogramma’s alleen in de avonduren uitgezonden worden via Hil versum 2, welke na 19 uur over de FM- zenders de lucht ingaat. In zijn ant woord op schriftelijke vragen van de Tweede-Kamerleden Terlouw, Wilders en mejuffrouw Goudsmit (allen D’66) heeft minister Engels van CRM woens dag laten zien, dat in de week van 29 oktober tot en met 4 november jongstle den cok op andere tijden en over AM- zenders cullturele programma”s zijn uit gezonden. Luisteraars, die geen FM-uitzendingen kunnen ontvangen, blijven geenszins verstoken van een totaalprogramma, al dus de bewindsman. Hij vindt het on juist het avondprogramma via Hilver sum 2 te zien als „het” culturele pro gramma. Alice Cooper, in Phoenix Arizona geboren en opgegroeid, werd pas Ali ce Cooper in Los Angeles 1966. Dat betekent, dat hij toen in vrij korte tijd dat merkwaardige fenomeen werd, waarvan velen zeggen „niet om aan te horen aanstellerij” en anderen helemaal volkomen kapot zijn. 0? eerste groep is erg lang sterk in de meerderheid geweest, maar dat begint nu snel te veranderen dankzij onder meer het keiharde werk dat Alice met Mike Bruce, Bennis Dunaway, Glen Buxton en Neil Smith in talloze piepkleine Amerikaanse stadjes deed. Het was niet altijd even goed, maar er was altijd theater, magie: een geweldige stage-act inclusief levende slangen en daarboven uit keiharde rock. Moeders zullen niet erg van Alice Cooper houden. Ze zullen hem vies vinden, waarschijnlijk. Zes jaar gele den hadden ze gelijk, nu niet meer, want Alice Cooper heeft blijkbaar een explosie in gang gezet. Niet het minst dankzij de enorme publici teitscampagne rond de groep inclusief metershoge plastic-potloden, truitjes, ballonnen en een kanten slipje om de LP „School’s out”. E De muziek op zichzelf klinkt ons nu sterk verouderd in de oren, maar de meesterhand van Rossi schiep een sprookjesachtige sfeer, die ons toch in zijn greep gevangen hield. Hij weet een pianissimo te bereiken waarbij de strij kers hun snaren nauwelijks beroeren, maar toch blijft er levendige verteltrant behouden die op sommige ogenblikken fascinerend is. De „Nachtelijke wals” bijvoorbeeld, had werkelijk iets van een toversprookje uit het oude Chinese Kei zerrijk. De „Variazioni" van Dallapiccola zijn van geheel ander kaliber en in ieder geval veel moderner van opzet. Dit werk werd in 1954 voltooid, dat zegt op zich zelf nog niet zoveel, maar het is gecom poneerd in het twaalftoonssysteem en dat maakt een zeer groot verschil. Dal lapiccola, die in 1904 geboren werd, is pas betrekkelijk laat tot de dodecafonie bekeerd. Hij past de techniek van Schönberg toe zonder daarbij zijn eigen karaktertrekken te verliezen. De wellui dendheid doet hij geen geweld aan en hij houdt zich aan de regois van de vormgeving. 1 Het is zeer genietbare muziek, maar je hebt er wel een subliem musicerend Concertgebouworkest voor nodig en een dirigent als Mario Rossi, want ik vrees dat er anders niet veel van overblijft. De solist was nu eens geen internatio nale beroemdheid, maar een fluitist uit het orkest. Dit neemt echter niet weg dat hij verdient beroemd te worden. Hij speelde het Fluitconcert van Frans Ben da (1709-1786) op onvergefelijke wijze. Zijn toon is onbeschrijfelijk mooi en zijn aanzettechniek is zonder voorbe houd volmaakt; er is nooit een scherpe klank en zijn spel is volkomen zuiver. Zijn naam is Paul Verhey hij is een geboren solist, die dezelfde boeiende speltrant heeft als indertijd Johan Felt- kamp. Na de pauze dirigeerde Mario Rossi de Zandvoortselaan192-Têl.(023) 241950-241951 Heemstede-Aerdenhout Kamis, befaamde sociëteit die nu alweer een tijdje in de Haarlemse Zoetestraat is gevestigd, heeft zater dagavond een formatie in huis die nu eens heel iets anders dan het gebrui kelijk popachtige werk brengt. „Amphora” heet de Zaandamse Het was vertrouwde muziek, waarvan talloze voorgaande voortreffelijke ver tolkingen, gegeven op concerten of vast gelegd op grammofoonplaten met elke „nieuwe” uitvoering de concurrentie-po- sitie van het musicerende orkest, zowel in positieve als negatieve zin kunen accentueren. Het maken van vergelijkingen vergt echter het kennen van achtergronden. Daarom lijkt het beter om weerstand te bieden aan elke vergelijkingsuitdaging, die muziekuitvoeringen kunnen oproe pen, ook aan die, waartoe de uitvoerin gen in de Vredevorstkerk aanleiding geven. Men luisterde daar allereerst naar de vertolking' van de ouverture „La carna val Romain” van Hector Berlioz met haar feestelijke vervoeringssfeer en haar melodische lyriek, die zo treffend kan klinken uit de solo voor de alt-hobo. Ook nu werd die lyriek door het spel van de althoboïst tot een uitdrukkings- rijke werkelijkheid, tegelijk ook het NEW YORK (UPI). In een kunst handel in Manhattan zijn woensdag 31 schilderijen tentoongesteld van de hand van de meester-vervalser David Stein. Voor een werk in de stijl van Mare Chagall wordt een prijs van tweedui zend dollar gevraagd. Onder de andere, duidelijk door Stein gesigneerde vervalsingen, zijn nage maakt schilderijen van Picasso, Van Gogh, Braque, Matisse en Modigliani. Er zijn ook een paar „originele Steins”, maar zij zijn duidelijk minder. Op een besloten kijkdag op dinsdag werden drie van deze werken verkocht voor 125, 350 ne 600 doller. Het was Chagall die de autoriteiten in 1967 op Steins activiteit die hem toen al bijna twee miljoen dollar zouden hebben opgeleverd wees. De in Rusland geboren Franse schilder begaf zich na het bekijken van Steins „Chagalls” op Park Avenue naar de officier van justitie. De zaak kreeg grote publiciteit en deed museumdirecties en particuliere verzamelaars rode hoofden krijgen van verlegenheid. Spaar met Ardita voor baddoeken met ingeweven de naam van uw baby (broertje of zusje mag ook). Let op het pak met de kuikentjes. Ardita wegwerpluiers ->» De betere luier HVCllTH bij uw kruidenier. kAJ! LvVvUj untcura nv. amsterdam p jUbus 1384 Climax Chicago (niet te verwarren met de Amerikaanse formatie Chicago), is een Engelse groep die in ons land de laatste maanden met hun opvallende stage-act en vitale muziek zeer sterk de aandacht heeft getrokken. Volgende week zaterdagavond 25 november speelt deze viermans-groep in het Haarlems Concertgebouw in het kader van een door de Stichting Pop Haarlem te houden concert met verder Solution en Smyle. De entree bedraagt 5,Climax Chicago ontstondin 1968 uit vriendschap van zes jongens in Stafford en had al direkt redelijk succes. Voordat de groep in 1970 prof, werd, waren al twee LP’s uitgekomen. Daarna verschenen nog „A lot of Bottle” en „Tightly Knit” (vorig jaar). Vier van de zes zijn er nu nog over: Colin Cooper, met zijn 33 jaar verreweg de oudste (zang, sax, harmonika, gitaar, klarinet), Pete Hay cock (zang en gitaar), Derek Holt (zang, gitaar, bas, piano, orgel) en George 1. Ich hab’ die Liebe gesehen Vicky Leandros; 2. You’re a lady Peter Skellern; 3. I put a spell on you Creedence Clearwater Revival; 4. I think I love you The Partridge Family; 5. Sugar me Lynsey de Paul; 6. Mexico Les Humphries Singers; 7. Clair Gilbert O’Sullivan; 8. Eine neue Liebe 1st wle ein neues Leben Jürgen Marcus; 9. It’s gonna be allright Smyle; 10. Überall auf der Welt Freddy Breek; 11. This world today is a mess Donna Hightower; 12. You-kou_la-le-loupi Mouth McNeal; 13. Mouldy Old Dough Lt. Pigeon. Doelstraat 39 - Haarlem - Tel. 312206 Trouwe lezers van deze rubriek zullen hebben opgemerkt, dat met de regelmaat van de klok aandacht wordt besteed aan pop-activiteiten bij de IJmuidense jeugdsociëteit PEN, maar deze stichting behoort nu een maal tot de meest actieve in de Kennemerlandse „Popsien”. Zondagavond kun je er kennisma ken met heuse Poolse pop, dat wil zeggen een combinatie van blues, rock en (jawel) country music die wordt gespeeld door vier Poolse he ren en een zangeres, die hun geluk in Nederland zijn gaan beproeven. Met succes, want de optredens hier werden tot nu toe zeer redelijk ont vangen, ondanks of misschien ook wel dankzij het feit dat de heren "ieer authentiek klinkend en ieder geval volstrekt onverstaanbaar Pools zin gen. Zaterdagavond staan in de PEN de Bintangs. algehele wetenschappelijke huidver zorging ook Lichaamsmassage, manicuren en haarverzorging. uniek voor Haarlem quick service behandeling niet langer dan V2 uur. Robert Kochlaan 340 (bij winkelcentr. Schalkwijk) Haarlem tel. 023-333962. AMSTERDAM. De belangstelling voor de amateuristische kunstbeoefening in Amsterdam stijgt jaarlijks. Uit een onderzoek is gebleken dat het aantal bezoekers aarr amateur-toneelvoorstellin- gen in het seizoen 1970-’71 (10.113 bezoe kers aan 19 voorstellingen) met 11,1 percent is gestegen ten opzichte van het vorige seizoen. De stijging van het aan tal bezoekers aan operetteuitvoeringerr was geringer (2,6 percent) doch hier ligt het niveau van het aantal bezoekers reeds zeer hoog namelijk: circa 35.000 bezoekers aan 40 voorstellingen in het seizoen 1970-’71. groep en ze spelen eigen composities met Spaanse, Turkse en klassieke in slag. Frans Pastoors, Wilfred van der Kluft en Hugo van Kuijk bespelen een 12-snarige, een Spaanse en een Turkse gitaar (saz), waarmee ze zeer welluidende klanken voortbrengen die eerder waren te horen bij de KRO, de VPRO en op het popfestival in het Amsterdamse Bos. Stein werd tien maanden in New York gevangengezet en vervolgens uitge leverd aan Frankrijk, dat met hem eveneens een vervalsingsappeltje te schillen had. Hij werd er veroordeeld en zat nog eens 38 maanden in de gevange nis. Tijdens die detentie vervaardigde hij een reeks pastells die wegvlogen. Voorts verluchtte hij de gevangeniskapel in de stijl van El Greco. Sinds zijn vrijlating in het begin van dit jaar heeft Stein gewerkt in een atelier in Parjs. Daar zijn de nu in New York tentoongestelde werken tot stand gekomen. Ze worden daarna tentoonge steld in Londen, Sydney en Tokio. De meester-vervalser schrijft momen teel in samenwerking met de Britse journalist Peter Wright een autobiogra fie. Hij zal er, zegt hij „de pretentie en corruptie die in de wereld van de kunst bestaan, in ontmaskeren”. B. en W. van Amsterdam menerr dat deze positieve ervaringen een vermeer dering van de subsidie rechtvaardigen en daarom stellen ze de gemeenteraad voor een bedrag van 455.006 gulden voor de amateuristische kunstbeoefening be schikbaar te 1973-1974. B. en W. jaren meer BEVERWIJK In de Vredevorst kerk te Beverwijk werd woensdagavond door het Noordhollands Philharmonisch Orkest het tweede concert gegeven van de abonnementsserie van de afdeling Beverwijk van de Maatschappij tot Be vordering der Toonkunst. Het orkest stond onder leiding van de Franse gastdirigent Yves Prin. Hij stond op deze avond met het orkest voor de taak een integraal Frans programma ten gehore te brengen, dat samengesteld was uit werken van negentiende-eeuwse componisten. spel van de solo-hoboïst, die zijn per soonlijke muzikaliteit kon inschakelen bij de vertolking van de fraaie melodie van het Adagio. Het meest overtuigend liet Yves Prin Bizets muziek klinken wanneer de melo die een opera-karakter had en zij werd toevertouwd aan de violen. Het derde „Franse” werk was het „Vioolconcert in b kleine terts opus 61 van Camille Saint-Saëns, charmante, gracieuze muziek met een evenwichtig, aristocratisch karakter en treffend door een innemende uitdrukkingskracht. De soliste, die haar medewerking bij de vertolking van het concert verleende, was de jonge violiste Emmy Verhey. Zij gaf een ongecompliceerde, technisch be heerste voordracht van de solo-partij en richtte zich hierbij meer op een passen de klanksfeer dan op een bewogenheid, die muziek als een mededeling doet ervaren. Bij deze vertolking was haar fraaie viool de soliste zeer ter wille. Ik denk hier bijvoorbeeld aan de zeer ge slaagde flageolettenen in het eerste deel van het concert, waarbij de zorg voor het begeleiden door dirigent en orkest culmineerde in een verrassende vertol- kingseenheid. willen voor de komende mogelijkheden scheppen voor de kunstbeoefening door amateurs. Zoveel mogelijk burgers zullen volgens hen in de gelegenheid moeten worden gesteld actief deel te nemen aan artis- tiek-creatieve bezigheden van verschil lende aard, waarbij de mogelijkheid ge boden wordt tot verbetering van de kwaliteit van die bezigheden. Bovendien achten B. err W. het nood zakelijk dat aandacht wordt besteed aan een verantwoorde honorering van het beroepskader van de amateur-organisa- ties, omdat de inzet van deze personen dit eist erf vakkundig begeleide vorming essentieel is. ADVERTENTIE De Weijman, Hoofdstraat, Sant poort, zaterdag: popshow met de Oscar-V-drive-in-show, Glowing Air en Mr. Mozes Rock Show. Kamis, Zoetestraat, zaterdag: Amp hora. De Sneeuwbal, Herenweg, Heemste de, zaterdag: Copper Weed. Youth for Christ, Turfsteeg 2a, za terdag: koffiebar met Jezuskrant-re- dacteur Arnold van Heusden. Soos de Piek, Boezemkade, Spaarn- dam, zaterdag: Flash Point 7. Royal Flush, wijkcentrum Berna- dottelaan, zaterdag: disco met disco theek Albatros. PEN, Kanaalstraat 257, IJmuiden, zaterdag: Bintangs; zondag: Poolse popgroep „Break out”. Donkey Shot, A. Verherentstraat 1, Heemskerk, zaterdag: Continental Uptight Band. Arnoldusboeve, Hoofdweg Hoofddorp, zondag: Cobra. Disco Dubois, Berlagelaan 45, zon dagmiddag: discodansen. Voorn-Voorn, Spaarnwouderstraat 61, vrijdag, zaterdag en zondag: bar- dancing-disco. Can-Can, Stoofsteeg avond: bar-dancing-disco. Riverside, Spaarne 91, woensdag, vrijdag en zaterdag: soos. Vrijdagavond zal het Noordhollands Philharmonisch Orkest onder leiding van Yves Prin hetzelfde programma ten gehore brengen in de Haarlemse Ge meentelijke Concertzaal. Ook dan zal Emmy Verhey haar medewerking verle nen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 13