Wat slaat aan? Wat slaat aan? GEESINK VIBREREND IN HET SYMBOLEN-TIJDPERK n Den Uyl en Mijn kikker heeft nooit eerlijke kans gehad een Rooie Vrouwen de STER goeie operator LOEKI meesterworp van Geesink <-JK iMMIll'' t r*- w - .-4 14 l. T JI hm Je gokt r Pats .ƒ:1 f FR HlhrS W H wh - >1.. JLmb MBS '''"'"..Jè ik PW I ag) WWV vwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwynwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwvvwt. JE BENT JOOP MET ZIJN POPPETJES a.: HANS ROMBOUTS Wat denkt Joop Geesink, dertig jaar lang zelf ma ker van veel reclamefilms (hij heeft ongeveer negen tig onderscheidingen gekregen) over de acties van de Rooie Vrouwen en Dolle Mina’s? ing ing els fs- de „Een minpunt voor mij is ook, dat politieke partijen weinig geld hebben voor films. Ze hebben mannetjes genoeg, die over van alles te praten hebben in de zendtijd voor politieke partijen. Film en TV zijn een duur medium”. Over Joop den Uyl (die hem indertijd steunde in zijn plannen voor Holland Promenade in Amster dam): „Een prachtige man. Een goeie operator. Zoals hij kwaad kan worden en door de Kamer ijsbeert. Dat is geweldig. Maar ik stem niet op Joop. Ik neem zijn weggelopen vrienden van DS’70. Die maken het niet al te bont. Eigenlijk doet Joop den Uyl dat zelf ook niet, maar ja. familie. Die kikker heeft geen eerlijke kan* gekregen. Hij kwam te weinig op het scherm”. Joop Geesink, immens bewonderaar van Asterix („Ik, strips tekenen? Ik moet niet meer”), houdt zich op het moment veel bezig met reclame-acties uitge bouwd rond figuurtjes. Joop Geesink („Ik ben een manana-jongen, een jon gen van morgen”) is dankbaar voor wat hij in zijn succesvolle leven heeft gehad. „Ik heb zelfs ergens nog voldoening van het Holland Promenade-project. Als je in iets gelooft en je werkt er aan, is dat gewoon fijn. Zo vind ik het geweldig om als adviseur mee te werken aan de verfraaiing van het Hoog Catherijneproject in Utrecht. Dat is iets gigantisch”. „Weet je, ik ben ongelooflijk flexibel. Ik heb alle respect voor artiesten die zeggen: mijn idee niet goed, nou dan niet. Ik heb de reputatie een commercieel ar tiest te zijn. Daar schaam ik me niet voor. Het kan me niet schelen. Maar ik moet wel achter bepaalde ideeën staan. Alles moet voor mij gemotiveerd zijn”. Loeki blijft zijn baas onverstoorbaar grinnikend aankijken. Eigenlijk is het brave beest een afspiegeling van Gees ink zelf: „Ik denk altijd maar zo: zeg het met een smile. Hou het aan de lichte kant. Je bent Picasso niet: je bent Joop met zijn poppetjes. Je werkt niet voor Geesink; hoe die het vindt. Je werkt voor Kareisen, de trambestuur der. Hoe reageert die man? Die Karei sen wil geëntertainr1 worden. Daar gaat het om. Een smile”. de grenzen gaat kijken. „Er zijn onder- handelingen met de TV-organisaties in Zwitserland, Oostenrijk en Italië. We gaan ook praten in Amerika. Daar zijn ze gek op alles wat uit Europa komt op het ogenblik. Ik heb alleen nog geen tijd genoeg gehad om er aan te werken. De zaken lopen weer prima”. de Me •k- tot ars 0)- na id, lin ai- Geesink en de kinderen. Hij heeft de smaak weer te pakken. De leeuw, eind 1971 geboren, is een bron van inspiratie gebleken. Had de stevige Amsterdam mer, in moderne out-fit gestoken, mo dern brilletje als speels attribuut op de neus, dit succes van Loeki voorzien? le- ig, et, le et. sel ijs ad. aar iar- 9. ka- ioli- •u- jr- :a- 'ijs m, P- ig, m- lar ns. ra- - nd le en, ?e, id. lu ier el- l/t, :a- :a- 2X je. en n- >i- 2 n- Loeki de leeuw ligt nog maar pas in de wieg, meent Geesink. „Er zijn pas honderd Loeki’s gemaakt, waarvan er zo'n dertig nog niet zijn uitgezonden. Er moeten er minstens 300 gemaakt worden. Bovendien wordt de aan- en afkondiging ook in de toekomst een Loeki. Ik kan nu pas met het beestje „We leven in het symbolen-tijdperk. Ik heb een koetje voor de gezamenlijke melkfabrieken in Canada, een dik mannetje voor de vrachtwagenorganisaties in Duitsland, een figuurtje voor Campari in Italië, een baasje voor een enorm postorderbedrijf in Duitsland, een symbooltje voor soep in Amerika. En Loeki, hier, natuurlijk”. Erbij ET- v.a. tor Heeft Joop Geesink wel eens (poppen-)films ge maakt over politiek of politieke figuren? „Ik heb het eens één keer gedaan. Voor een poli tieke partij in Italië. Voor welke partij ben ik alweer vergeten. In Nederland doe ik dat niet. Dan zit je meteen voor je hele leven vastgebakken aan zo’n I partij, hoewel je er eigenlijk niets mee te maken hebt. I In ieder geval zou ik nooit een film maken voor een I ultra-linkse groepering. Dat ik er lekker van eet en grote sigaren rook vinden ze allemaal al erg genoeg. Hoewel” met een ietwat vette knipoog „de boys zouden dat misschien zelf ook wel willen”. Aldus blijkt maar weer, dat Institu ten als de NOS of de STER de macht tot popularisering stevig In handen hebben. Dat is ook weer een kwestie van geld. Geesink: „Het maakt natuur lijk verschil of je voor een omroepver eniging vijf dingen maakt of voor de NÓS of de STER honderd. Relatief zijn instituten, die meer zendtijd hebben dan goedkoper uit, omdat ze groter kunnen inkopen, wat altijd voordeliger is”. Joop Geesink, met zijn leeuw als sterke troefkaart achter de hand, weet dan ook, waar hij moet zijn. Hij heeft met de NOS een contract afgesloten. Vanaf 31 december komt zondags in de NOS-rubriek De Kiosk Bombas van Geesink het scherm opstappen. Het is een verhaal, dat zich afspeelt in een kinderspeelkamer (alles, zoals het Geesink betaamt, in poppen verbeeld). De test-uitzendingen hebben uitgewe zen, dat de kinderen het leuk zullen vinden en in Bombas een nieuwe TV- magneet zullen hebben. De blik versombert enigszins als ik hem uit de licht roes van aangenaam leeuwegespin haal door te vragen „Waarom doet dat leeuwtje het nu wel en bleek uw kikker van eertijds (bij de Tros) geen levensvatbaarheid te heb ben? Milieuvervuiling? Weet niemand meer wat een kikker is intussen?” gaan spelen. Maar ik mag natuurlijk geen doordenkertje maken. Het moet onmiddellijk, pats, aanslaan. Als de mensen even moeten nadenken van: wat bedoelde-le daar nou mee, dan leidt dat de aandacht af van de recla mespot, die er vlak achter zit. En dat kan niet, natuurlijk”. Geesink denkt zijn leeuwegrapjes al lemaal zelf uit. Zoals te doen gebrui kelijk bij reclamemakers smijt de gro te poppenschepper met Engelse woor den en termen: „De meeste Loeki’s maak ik in de plain (vliegtuig). Of als ik aan de bar zit. Dan krabbel ik er wat op een servetje. Een stuk of zes Loeki in de tram bijvoorbeeld. From melend met een foto-apparaat. Je kunt je steeds meer gaan permitteren. En de mensen vinden het leuk. Dat is toch geweldig”. De kans bestaat, dat Loeki ook over „Nee, eerlijk gezegd niet. Wie weet wat inslaat? Je gokt. Je hoopt. En kijk nu eens wat er gebeurt. Er ontwikkelt zich een lawine van nevenverschijnse len. Er zijn stickers, posters, poppen, gordijnstoffen, prentenboeken met Loeki. Enfin, het assortement van het succes op de TV. De fabrikanten waren aanvankelijk wat huiverig. Nu kunnen ze het amper aan. Loeki speculeert kennelijk op het nationale gevoel, zoals de leeuw dat ook in Beieren doet en elk land zo zijn eigen symbool heeft. Het Is moeilijk met die beestjes. We hebben zowat alles al gehad. Maak je een beer dan heb je Barend de Beer, maak je een muis dan zit je met Mickey Mouse. Je moet dus een soort motivering hebben. Een leeuw is Ne derlands en bovendien heeft Loeki de charme, dat niets hem eigenlijk lukt”. Geesink, omhoog schietend achter zijn bureau: „Wat slaat aan, wat slaat aan?. Mijn kikker heeft nooit een reële kans gehad om populair te worden. De grote frequentie. Die doet *t ’m. Loeki is er elke dag. Men raakt er mee ver trouwt. Je kan er als maker d»i mee gaan spelen. Hij wordt een stuk en de Joop Geesink (59 jaar), ontwerper van Loeki, de STER-leeuw, is wat tot rust gekomen na de laatste tur bulente jaren. Na zijn Amerikaans aandoende inter nationale succesjaren als teken- en poppenfilmer kreeg de Amsterdammer genoeg van het maken van commer ciële films, omdat er steeds minder artistieke vrijheid wordt gegund aan de filmers. Hij had toen twee or ganisaties: Joop Geesink Studio’s en Dollywood. De creatieve geest van Geesink had nieuwe plannen uit gedacht: in Nederland een toeristisch pretpark Holland Promenade en in Curasao een Carribean Festival. Het waren miljoenenprojecten met steun van rijk en vooral grote concerns. Het liep allemaal mis, door allerlei oor zaken, met name conjuncturele. Geesink verspeelde er zijn kapitaal mee. Hij had geen schulden, maar moest wel zijn ondernemingen van de hand doen. Maakte hij vroeger zijn films helemaal in eigen produktie, nu is hij „alleen” de toeleveraar van ideeën. Geesink: „Ik wilde nooit meer personeel in mijn om geving zien. Ik had een paar adviseurschapjes kunnen nemen en de zaken vanuit Mallorca kunnen regelen. Maar daar ben ik te vibrerend voor. Ik heb geen hob by’s moet je weten. Alleen maar dat witte velletje pa pier, waar ik wat op kan ontwerpen. In een mum van tijd zat ik er toch weer middenin. Ik heb in het buiten land een grote naam. Ik heb daar veel relaties en veel werk. En nu heb ik toch weer wat personeel, zoals je ziet. Ik ben happy. Het gaat lekker”. „Ik bemoei me daar niet mee. Het is een tijdsbeeld. Dat gaat wel over. Misschien verveelt mevrouw Den Uyl zich wel rot, nu haar Joop door de verkiezingen zoveel van huis is en wil ze ook wel wat te doen heb- ben Niet ten onrechte pronken er ten huize van „Joop Geesink Artists” in Amsterdam twee oranje leeuwtjes. Twee maal Loeki. Geesink kijkt nu en dan met steelse, tevreden blik naar zijn geslaagde inventieve worp, naar zijn leeuwejong. Loeki van de STER bracht de in eigen land bijna vergeten grote Joop Geesink weer on top of the bill, terug in het nieuws. Het komt kennelijk mede door het feit, dat Nederland niet zonder een leeuw van oranje door het leven kan voortstappen (zie nu ook weer de voetballeeuw, de mascotte voor München). Nederland heeft Loeki, wat stuntelig met muziekinstrumenten of sportattributen scharrelend, in de armen gesloten. Aanvankelijk met enig tegengestribbel van STER-klan- ten, die meenden, dat Loeki alle aandacht voor zich alleen opeiste en dat hun belangrijke boodschappen over vergeelde of gekrompen truitjes de natie niet bereikten. Die stelling is weerlegd. Loeki blijkt de grote lokker, de grote verleider te zijn voor het STER-blok. Genietend trekt Joop Gee sink (niet geboren onder het teken van de leeuw, maar van de stier) aan een forse sigaar. Hoe denkt reclamespecialist Geesink zelf over de ten tonele gevoerde oliedomme vrouwen, die truitjes doormidden knippen enz. enz.? „Als je dat zo ziet, dan denk je: hoe is het mogelijk. Dat is te gek, dat gedoe met die verbleekte truitjes. Maar je kan je ook niet voorstellen, dat supergrote concerns zulke kinderlijke motiveringen aandragen, als het niet verkoopt. En daar gaat het uiteindelijk i om. Het hindert jou en mij misschien, maar de grote massa niet. Ga eens een souvenirwinkel binnen. Dan vraag je je af: hoe kunnen ze die rotzooi kopen? Maar het vliegt de deur uit. Wat is markt? Wat jij ervan denkt? Je moet je inleven in de vent, die ervan moet leven. Wat moet-ie? De mensen trappen er in, met de regelmaat van de klok. Dat is met name in Amerika, de uitvinder van de harde verkoop, wel gebleken”. - "i 1 L

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 15