Reformatorische verontrusten massaal tegen „verlinksing MASSALE STEUN VOOR BELEID BISSCHOPPEN JJ Hervormde synode bijeen Gesprek Simonis- Willibrord Na opmerkingen vicaris Kuipers k MAN OP DE PREEKSTOEL NIET ZO MAAR TE VERTROUWEN ZATERDAG 18 NOVEMBER Erbij 1972 16 ür Gewaad Marxisme Roomsen Polarisatie L Communist Jongeren 2 november Julianahal „Als mondige bejaarde wil ik getuigen, dat ik achter het beleid van de kardinaal sta, omdat hij veel meer ruimte geeft aan het eigen geweten”. „Dank zij een soepele houding zonder prijs- geving van de principes heeft u veel katholieken voor de kerk behouden”. Willekeurige citaten uit een berg van vijfhonderd brieven, die de Haarlemse vicaris dr. H. W. J. Kuipers kreeg naar aanleiding van een gesprek in het KRO-radioprogramma „Kruis punt”. Mgr. Kuipers zei daarin onder meer niet te begrijpen waar om mensen, die hun volle vertrouwen aan de bisschoppen gaven, dit niet in Rome of bij de bisschoppen kenbaar maakten. Hij noem de het opvallend, dat vrijwel uitsluitend mensen, die tegen het be leid van de Nederlandse bisschoppen zijn, dit eerder en feller in Rome lieten weten. De reacties waren overstelpend: naast de vijf honderd brieven, die hijzelf ontving, vond kardinaal Alfrink bij zijn ochtendpost enkele duizenden brieven. Ook de andere Neder landse bisschoppen en Rome kregen een grote hoeveelheid brieven en briefkaarten. Een hierover wat onthutste vicaris Kuipers: „Ik had het eigenlijk niet als een oproep bedoeld, achteraf realiseerde ik me pas, dat je het als zodanig kon beschouwen”. De moeilijkheden tussen bis- schop Simonis van Rotterdam en de St. Willibrordvereniging de officiële r.-k. instantie voor oecu mene in Nederland over een door de televisie uitgezonden eucharistieviering met „open com munie” in de Bernadettekerk in Rijswijk op 5 november, lijken een oplossing nabij, nu mgr. Simonis heeft toegestemd in een gesprek met de vereniging. Maandag 20 november komt de hervormde synode voor haar vier dagen durende najaarszitting bij een in het centrum „Hydepark” in Driebergen. Tot de belangrijkste agendapunten behoren een nota over het belijden van de kerk, een tweede behandeling van het rap port over het ambt en een bood schap van de synode naar aanlei ding van het in 1971 verschenen Getuigenis. Omgetumd h „Geef ons gena, geef ons gena, o Heer, en red ons tot uw eer. Wij zijn reeds moe van al de schamp’re woorden, die wij van smaders hoorden”. Zesduizend verontrus ten uit de gereformeerde gezindte laten dit gebed uit de 123ste psalm aanzwellen als een orkaan. Ze zijn op de vroege zaterdagmorgen van de elfde november naar de Utrechtse Julianahal gekomen voor het door de stichting Neder land van de International Council of Christian Churches op touw ge zette Reformatorisch Getuigenis. De christelijk-gereformeerden, de gereformeerde bonders, de veront ruste gereformeerden, de buiten- verbanders, enkele „linksen” in de gereformeerde gemeenten en een aantal gewone vrijgemaakten. Verdeeld over verschillende ker ken, maar deze dag gemeenschap pelijk in het doel: getuigen tegen het verval op het terrein van kerk en theologie, de zedelijke verwor ding en in het algemeen de ver linksing van het openbare leven. wp Een bomvolle Jaarbeurshal wordt De aangegrepen om pauze L.Ji Het aantal RONALD KRAAYEVELD BERT VAN PANHUIS Onder de aanwezigen bevond zich ook GPV’er Jongeling. het nog Maar uit de brieven klinkt niet alleen een blij-zijn. Uit veel brie ven, die vicaris Kuipers ontvangen heeft, blijkt een angst, dat de koers De confessioneel-hervormde dominee W. Glashouwer (voorzitter E.O.) laat geen stuk heel van veel collega’s. „De man op de preekstoel kun je niet zo maar meer vertrouwen. Het gewaad is geen waarborg meer dat het Woord, wordt verkondigd.” Huurlingen, geen echte herders zijn bijvoorbeeld de mid- den-orthodoxen, die hij midden-vrij- zinnig noemt. Onzuiverheid in de leer ziet hij ook bij ouderlingen en diake nen en zelfs in gezinnen. Het ergste is het volgens ds. Glashouwer gesteld met de scholen, waar de geest der tijd veel overwinningen boekt. „De christelijke school is in handen van de vijand, die daar zijn vergif zaait. De satan zet al zijn krachten in”, toomt hij. Ds. van Pagee mag dan als legerpre- dikant goed kunnen samenwerken met de aalmoezenier, dit nemen zijn volge lingen niet. De man wordt hardhandig van de microfoon weggesleept en door enkele heethoofden de trappen afge duwd. Andere protesteerders van de kleine kerk van de Hoogeveense domi nee Taverne - want het is deze ultra orthodoxe splintergroep, die in de gere formeerde eenheid komt stoken - krij gen eenzelfde behandeling. De sprekers hebben in hun vurige tirades tegen de „linksen” de gevaren ter rechterzijde uit het oog verloren. Er wordt nog lang nagemokt over deze inval. Vicaris Kuipers slaakte zijn ver zuchting, toen tijdens het ge noemde radioprogramma gesproken werd over de mogelijke oorzaken van het vertekende beeld, dat men in het buitenland en in Rome van de Nederlandse kerkprovincie heeft. Een beeld, dat bijvoorbeeld in Rome aanleiding werd tot een benoeming als die van bisschop Gijsen in Roer mond. Van verdeeldheid blijkt echter op de toogdag niet. Ds. Velema haalt al me teen flink uit in zijn toespraak. „Wij mogen geen omgeturnde kerk willen hebben. De Bijbel wordt vervormd, aangepast. De mens heerst tegenwoor dig over de Schrift in plaats van de Schrift over de mens. „Een grote boos doener is naar zijn mening de Wereld raad, die met leer en praktijk de kerken infecteert. „De wetsverachting is zo schrikbarend toegenomen, dat, wat vroeger zonde was nu een recht van de moderne mens is geworden”, zo bezweert hij zijn gehoor, er op wijzend dat er tegenwoordig weinig goeds te vinden is. „De moderne mens drinkt zich dronken aan de gifbeker der zon de en in die beker zitten onder meer de topsport, de sexuele moraal, de geldzucht en de drugs”. De hand wordt nog even in eigen boezem gestoken, getuige het „ook wij hebben gezon digd”. De predikant roept op tot het vormen van een gebedskordon en een getuigenis „want de anti-christ is onder ons”. De massa krijgt een instructieles, hoe de huurling weer op het rechte spoor te krijgen is. Er moet voor hem gebeden worden, hij moet op zijn vrij zinnigheid worden aangesproken. Als hij zich dan nog niet bekeert moeten de gemeenteleden hem de rug toekeren en elders gaan kerken waar de zuiver heid nog wel is. Belangrijk zijn de gebedsbijeenkomsten en de diensten waar men met gelijkgezinden samen is. „We worden weer gemeenten in de catacomben”, aldus roept ds. Glashou wer het beeld van de eerste christen gemeenten op. Tijdens de collecte, die naar later zal blijken ruim f 22.000,- opbrengt, speelt de organist „Een vaste burcht is onze God”. Iedereen rijst op en fel bruisend klinkt het „Gods Woord houdt stand in eeuwigheid en zal geen duimbreed wijken. Beef, Sa tan! Hij, die ons geleidt, zal u de vaan doen strijken.” Het heeft heel wat voeten In de aarde gehad, voor dit gezamenlijk op treden kon beginnen. Bij de ICCC, de orthodoxe tegenhanger en tegenstander van de Wereldraad van Kerken, is slechts één Nederlands kerkgenoot schap aangesloten, de Christelijk Gere formeerde Kerken. Voorzitter ds. J. H. Velema vertelt zijn gehoor dat enige jaren geleden al pogingen zijn onder nomen voor een soortgelijke manifes tatie. Het angstinspreken komt tot een cli max als ds. Wurmbrand stelt dat links een halt moet worden toegeroepen. „Anders zal er iemand opstaan die zegt rechts te zijn, maar die in feite een communist is. En dan krijgt Nederland dezelfde verschrikkingen als Oost-Eu- ropa en China”. De vergadering is aan het eind van de toogdag rijp voor een verklaring dat onderwerping aan het goddelijk gezag en standvastigheid te gen verlinksing en verpolitisering nodig is. Het donderend applaus bewijst dat de ICCC-manier van „reformatorisch getuigen” volkomen ondersteund wordt door de gereformeerde gezindte. naast broodjes en koffie ook verant woorde lectuur in te slaan. Zeker nu de geschenkenmaand weer nadert. De boeken over Wurmbrand en die tegen de evolutieleer en de nieuwe theologie gaan grif van de hand.De EO-stand heeft minder belangstelling, waar schijnlijk omdat de meesten al lid zijn. Achter de microfoon is plotseling een stemmig geklede man verschenen, die de aanwezigen oproept het psalmvers „Want deze Gods is onze God” aan te heffen. Niemand koestert enige arg waan tot de voorzanger gaat spreken. „De christelijk gereformeerden horen hier niet. Ze hebben ds. van Pagee in hun midden, die met de roomsen heult”, schreeuwt hij de verbijsterde menigte toe. Maar al had vicaris Kuipers het misschien niet zo bedoeld, zijn waardering voor de, wat hij met enige aarzeling noemt „adhesiebe tuigingen”, wil hij beslist niet onder stoelen of banken steken. „Uit ver reweg de meeste brieven, vaak heel persoonlijk en bewogen, zie je een blij-zijn met de nieuwere, minder autoritaire koers in de Nederlandse katholieke kerk. Ach teraf vind ik het symptomatisch dat zovelen op grond van enkele zinne tjes in een radioprogramma in deze mate gereageerd hebben. Het heeft geapelleerd aan iets, wat onder een grote groep gelovigen leeft: velen van hen wilden graag hun stem laten horen en zagen nu een aanlei ding om dat te doen”, aldus vicaris Kuipers. De ICCC kreeg nul op het rekest, „men was er nog niet rijp voor”. De leus „Wat ons bindt is belangrijken dan wat ons scheidt” wordt in de gerefor meerde gezindte echter steeds meer gehoord en toen de ICCC ten tijde vah de vergadering van de Wereldraad in Utrecht het idee kreeg een „getuigenis” te houden was er meer animo bij geestverwanten. Toch blijft het een riskante zaak, want in de christelijk gereformeerde kerken zelf bijvoorbeeld wordt het lidmaatschap van de ICCC al jaren fel gekritseerd. jongeren op het totaal van de briefschrijvers is nogal klein uitgevallen. „Ik kan me dat wel voorstellen” Ondanks een uitdrukkelijk verzoek aan bisschop Simonis, voorafgaand aan de eucharistieviering, van pastoor C. Roeleveld, secretaris van de Wille- brordvereniging, om reacties op de „o- pen communie” af te wachten en dan eventueel gezamenlijk te reageren, kwam mgr. Simonis daags na de om streden televisieuitzending met een sterk afwijzend communique, waarin hij de gang van zaken onaanvaardbaar noemde. Zoals zo vaak is de voorman van de bonders, ir. J. van der Graaf, die als eerste na de pauze het woord krijgt, het meest genuandeerd en minst dema gogisch zijn rede. Hij wijst op de gevaren van marxistische invloeden in de kerk, maar dan als ondersteuning van zijn uitspraak dat de kerk zich aan geen enkel politiek stelsel mag conformeren. „Het is de zondeval van onze tijd dat de kerk zich met bepaal de machten verbroedert”. De kerk heeft de verkondiging ingeruild voor het vrijblijvend gesprek. Christendom en communisme lijken elkaar te vin den, in onze kerk wordt al gezegd dat Marx niet gemist kan worden. Dat betekent niet dat ons westerse kapita listische systeem alles is. „Ook onze samenleving is ziek, de bestaande orde bij ons mist al evenzeer recht en gerechtigheid. De grote kwaal van onze tijd is dat men zich bij de kwalen en nood neerlegt en er mee leert leven”. Ir. Van der Graaf wil in plaats van de verontrusting liever de bevrijding pre ken omdat de kwade machten door Christus zijn overwonnen. De booschap van de hoop moet worden gebracht. Maandagavond komt de kwestie van de ambten in de kerk opnieuw aan de orde, nu in verband met de reacties uit de kerk op het studierapport-Berkhof over het ambt, dat reeds in februari 1969 door de synode werd behandeld. In verband met nogal uiteenlopende reacties heeft het moderamen van de synode oud-praeses dr. G. de Ru ge vraagd, een objectief-wetenschappelij- ke samenvatting van de reacties uit de classicale vergaderingen op te stellen. Dinsdagochtend komt voor de tweede maal het rapport over de toelating tot het Heilig Avondmaal in bespreking, samen met de reacties op dit stuk uit kerkeraden en classes. De eerste be handeling vond in juni 1971 plaats. ’s Middags komt opnieuw de synoda le boodschap met betrekking tot het Gétuigenis in behandeling. Nadat in oktober 1971 het Getuigenis verschenen was, besloot de hervormde synode in november van dat jaar bij de behande ling van het stuk, een „boodschap ter voorlichting en bemoediging van de gemeenten” uit te zenden. Maar een in februari 1972 verschenen eerste con cept van een dergelijke boodschap werd niet aanvaard. Er werd daarom opdracht gegeven tot herschrijving van het stuk. Het resultaat daarvan komt nu in behandeling. me zegt vicaris Kuipers, ..voor veel jongeren is een kerk die met zichzelf bezig is niet zo interes sant.” De ICCC komt na dit rustige betoog met haar grote troef tegen alles wat links is: ds. Richard Wurmbrand, een lutheraan, die jarenlang in Roemeense gevangenissen heeft gezeten en daar door een traumatische angst voor het communisme heeft. In heftige, door ds. Maris vertaalde, zinnen fulmineert hij tegen de Wereldraad van Kerken, die het sociale evangelie preekt en geld geeft aan dieven en moordenaars in Afrika. Hij maakt de raad voor leuge naar uit en schildert de aanwezigen („valt u niet flauw”) martelingen in de Sovjet-Unie en China. In China zijn meer dan een miljoen christenen ver moord, terwijl naar zijn mening apartheidsbeleid in Zuid-Afrika nooit een slachtoffer heeft geëist. De nota „De weg van het belijden der kerk”, die de eerste dag aan de crde komt, is opgesteld door ds. F. H. Landsman, secretaris-generaal van de Hervormde kerk, na de behandeling in de juni-synode van de kwestie Gere formeerde Bond en Generale Kas. Toen de betreffende financiële over eenkomst met de Gereformeerde Bond ter sprake kwam, werd door verschil lende synodeleden op het principiële aspect van de overeenkomst gewezen. Er werd op aangedrongen, dat de syno de geen organisatorische besluiten zou nemen zonder het geheel van het gees telijk beleid ten aanzien van het sa menleven van verschillende modalitei ten in de kerk in ogenschouw te ne men. Eind oktober is de nota door het breed moderamen aanvaard. Op de vraag in hoeverre zijn als oproep opgevatte opmerking een bijdrage gaat leveren aan polarisatie juist omdat er met zijn opmer king een eind gemaakt kan worden aan de situatie, dat uitsluitend te genstanders van het beleid in Rome oekendheid genieten, antwoordt hij: „Dat weet je natuurlijk nooit Tegenstellingen zijn er, maar als polarisatie verharding daarvan zou betekenen, dan zou ik dat ten zeer ste betreuren”. In aansluiting daarop liet pastoor F. Bank van de Bernadettekerk weten, dat er in Rijswijk reeds jarenlang een nauwe samenwerking bestaat tussen r.k., hervormde en gereformeerde christenen. Ook „open communie”, deel name aan eikaars avondmaal of eucha ristie, is er reeds enkele jaren gebrui kelijk, zonder dat dit moeilijkheden gaf. Dezelfde week zei pastoor C. Roele veld op een persconferentie in Utrecht het onjuist te vinden, dat de bisschop nu met disciplinaire maatregelen kwam en daarmee de groeiende oecumenische verhoudingen doorkruiste. Bisschop Simonis heeft nu in een KRO-radiouitzending gezegd, dat de wijze waarop hij per communiqué rea geerde „misschien niet zo gelukkig' was. Mgr. Simonis zei tenslotte, dat hij ook met kardinaal Alfrink gaat praten. Zoals bekend ging kardinaal Alfrink tijdens het Pastoraal Concilie in Nord- wijkerhout eens voor in een intercom- munie-dienst. die de Nederlandse bisschoppen nu varen, door allerlei (bijvoorbeeld Romeinse) maatregelen praktisch onmogelijk gemaakt zou kunnen worden. Of, zoals een bejaarde man schreef: „Ik krijg de indruk, dat de Nederlandse katholieke kerk de uit zichtloze strijd moe wordt”. Vicaris Kuipers: „Of die angst dat dit zou kunnen gebeuren reëel is, weet ik niet. Maar op grond van recente gebeurtenissen kan ik me het wel indenken”. 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 16