agenda Otjes VAN VLIET KOERST OP NOORD-WEST Goede pers voor De Kannibalen HET HOGE DUIN I t Tirnr U11 - vvi®jCT mensen zijn moot „Camera/werlk is slecht9 Hunting Party WILD J CENTRUM SPEELT WEER IN HAARLEM I Cinema pal At WITTE BIOSCOOP BRENGT ANDY WARHOL FILMS IN IN BIJZONDER UNDERGROUNDPROGRAMMA HAARLEM Ellen Vogel Dave en Iris in De Waag DONDERDAG SO NOVEMBER 1972 17 Amsterdam Muziek en toneel i IF1 «/IM Redactie Cees Straus 319053 toestel 225 o WUK AAN ZEE 7 7 J Tentoonstellingen Bioscopen ij' I W 1 Hans HANS OTJES T.e.m. Han Bentz van den ADVERTENTIE c films zullen heid". Met andere woorden in de concentratiekampen is het anders toegegaan. NOG STEEDS is er een op juwelen verzotte Willem Burg alias Glimmie die met zijn gabber De Bonk in „De Inbre ker” de Amsterdamse Zeedijk op stelten zet. Op zondagmorgen natuuropnamen in „De haaienvangers van Moana”. de ver- Rijksmuseum december Jaap Stobbe Schroempff theater”. gemeen- 13.30, 15.30, (Rembrandtplein) EET NU GEHANDHAAFD BLIJFT Schulmad- chen Report, een nogal moralistisch ge valletje dat de Nederlandse titel kreeg „Wat ouders niet voor mogelijk houden”. „PSYCHO”, een thriller die Hitchcock in 1960 maakte, is de geschiedenis inge gaan als de film, waarin de heldin (Janet Leigh) na een half uur al op beestachtige manier haar einde vindt. Dat gebeurt als zij een douche neemt in een motel dat dicht bij een griezelige villa is gelegen. De rest van de film wordt besteed aan de oplossing van de psychopatische moord waarbij nog enke le verschrikkingen in petto gehouden blijken, waardoor „Psycho” als de bril- jantste, maar tegelijk als de zwartste prestatie in Hitchcocks verre van vlek keloze carrière genoteerd staat. veelzijdige reeks van mimische kwaliteiten en valt vooral op door zijn gezichtsuitdrukking. „Zijn gezicht is als een zachte gummibal met uitwassen van elastiek. Elke plek ervan kan hij onafhankelijk bewegen, zo dat hij de meest idiote smoelen kan trekken” schreef recensent Ko van Leeuwen na afloop van een optreden van de cabaretier in Haarlem. 40 mtr. boven zee-Rijkert AertzwegSO Tel.02517-322 specialiteitenrestaurant van het DIRK VAN DEN BROEK-CONCERN JV'ScU.llSlt IN GALERIE EYLDERS zijn van 2 tot 22 december schilde rijen te zien van John van De venter (1903-1952) en plastieken van Martin Klaaszen. Kunstre censent Hans Redeker, opent deze expositie zaterdagmiddag 2 december om 5 uur. TEKENINGEN van Y. G. Youssef en keramiek van Joan na Yaban wordt gedurende de maand december geëxposeerd in galerie El Lotus, Pieter Kiesstraat in Haarlem. Beeld houwer en tekenaar Wim Hooft zal de tentoonstelling vrijdag avond aanstaande openen. Hans Otjes’ specialiteit zijn programma is vrijwel geheel vernieuwd vergeleken bij zijn laatste optreden in Haarloheim ligt voornamelijk op het ko mische vlak. Hij heeft een OOK IN DEZE bioscoop een program ma dat volledig geprolongeerd werd en dus weinig nieuws oplevert. „A Clock work Orange” toont diverse vormen van „fijnzinnig” geweld in combinatie met de klanken van Beethovens Negen de symfonie. Voor stripliefhebbers van alle leeftijden komt in de matinees „Kuifje en de Zonnetempel”. HET RAADHUIS van Bloe- mendaal komt van 9 tot en met 22 december met een tentoon stelling waarmee de oud-inge- zetene en auteur Godfried Bo mans wordt herdacht. Bomans’ portretten, die gemaakt zijn door Aleid Slingerland en Machteld van Hooyen, kunnen dagelijks ook op zondag bezich tigd worden van 2 tot 5 uur. De overige films van het programma zullen minder moeilijkheden opleveren en zijn dan ook nauwelijks met „un derground” te omschrijven. De Nederlandse bijdrage heet „The van Moerkerken die pompeuze cuckoo waltz” en is van Emiel verschijnselen in ons leven als kerkprocessies, militaire para des en Alkmaarse kaasdragers onttroont door ze op de maten -DEZE WEEK O.a.:- FA1SAN A L’ÖRANGE gebraden fazant in een verrukkelijke sinaasappelsaus met als garnituur franse groene boontjes, preisselberen en kroketaardappeltjes speciale wild-aktie-prijs: „IK SCHIET JE naar de hel”, een filmtitel waaraan weinig hoeft te wor den toegevoegd. In de nachtvoorstellin- gen en tijdens de tweede helft van de week draait voor mannetjes boven 18 jaar „Het Wijfjesdier”. k. MET ALS GASTE Marty De gens komt de Amsterdamse ca baretier Hans Otjes drie achter eenvolgende zaterdagavonden (2, 9 en 16 december) in klein- kunsttheater Haarloheim, Sme- destraat in Haarlem. Hans wordt bijgestaan door pianist Dolf Pierie; Marty Degens voor het eerst in het knusse zaaltje zorgt op gitaar voor eigen begeleiding. NA EEN VERBLIJF van negen weken in Cinema Palace heeft De Peetvader de Haarlemse dreven verlaten om plaats te maken voor The hunting Party, zonder meer een waardige opvolger. In deze rubriek ook aandacht voor „De non van Monza" in Luxor en „Psycho”, een klas sieke thriller van Hitchcock die Frans Hals in de nacht projecteert. Voor het undergroundfestival in de Witte Bio scoop zie hiernaast. Meer nog dan zijn latere films die op een groter publiek mikten, heeft „The shopper” enige uitleg nodig. Wahols min achting voor de techniek van het filmen zorgt ervoor dat het geluid slecht is en de tekst meestal onverstaanbaar. Daar bij is het element „verveling” („I like boring things”) door monotonie, gebruik van cliché’s en herhalingen weer duidelijk aanwezig, terwijl voortdurend al dan niet functioneel van de „zoom”-lens gebruik wordt ge maakt. Maar om op de hoogte te komen van al die eigenaar digheden van het fenomeen Warhol is geen betere film denkbaar dan „The shopper” waarin de vrouwelijke hoofdrol gespeeld wordt door de traves tiet Mario Montez, destijds een bekende figuur uit de Warhol- „fabriek”. S3 9 9 9 9 9 het in de eerste plaats om to- neelspelerskwaliteiten gaat. Natuurlijk zijn er verschil len. Maar als een groep, al dan niet in zeker opzicht begenadig de mensen met een gelijke ge motiveerdheid, iets staat te ver dedigen, dan is de oprechtheid van de motivatie aan de orde en niet meer het talent. De meeste recensies weigeren na drukkelijk namen te noemen. Daarmee loop je de kans dat voor de lezer de spelers verzin ken in een soort middelmatige anonimiteit. Het tegendeel is waar. Al die spelers blijven verre van anoniem, zoals in het gebruikelijke toneel waar ze zich kunnen verschuilen achter hun rol. Ze staan met de billen bloot. Dat ook de grootste solis ten bij Centrum dat hebben aangedurfd, vind ik een hoop gevende gebeurtenis voor het toneel. Centrum speelt De Kanniba len weer in Haarlem op zater dag en zondagavond.^ ’HEIJER •r j.' nofdbe- hij 3 d Koolhaas stelt in zijn recen sie dat de schrijver door juist deze keuze te stellen de nazislachtoffers (de joden en de zigeuners) "toch nog méér liet dan de Duitsers in Auschwitz: een mogelijk heid tot menselijke waardig- Berg als Tabori in De Kanni balen. VIER AVONDEN lang komt cabaretier Paul van Vliet in de Haarlemse Stadsschouw burg. Van 6 tot en met 9 de cember heet zijn one-man- show Noord-West. Geen nieuw programma dus, al blijkt dat ook volgens het publiek niet nodig te zijn, want 170 voor stellingen in het afgelopen sei zoen bewezen dat Van Vliet met deze show midden in de roos schiet. In Noord-West een mengeling van kolder en diepe ernst, gebracht met het speci fieke Van Vliet-trekje dan ken ners „Haags” noemen. Het kwartet van Rob van Kreeveld zorgt voor de muzikale begelei ding. (Stadhouderskade): T.e.m. 10 uevciuuci „Nederlandse kunstenaars in de Oost”; schilderijen en tekeningen die Ne derlandse en in Nederland opgeleide kun stenaars van de 17e tot in de 20e eeuw in het voormalige Nederlands-Indië hebben ge maakt. T.e.m. 7 januari 1973 Vermeer’s Brief hersteld”. „Japanse prenten uit de 19e eeuw”, een keuze uit de verzameling 19e eeuwse prenten van Hokusai, Hiroshige en hun tijdgenoten. Permanente expositie. Oude schilderijen, beeldhouwkunst, kunst nijverheid, vaderlandse geschiedenis, Azia tische kunst en Rijksprentenkabinet. Geo pend dagelijks 10-17 uur, zon- en feestdag gen 13-17 uur. Stedelijk Museum (Paulus Potterstr.): T.e.m. 10 december tentoonstelling van Fins glas. T.e.m. 7 december foto’s, tekeningen, deco rontwerpen etc. van de cineast Eisenstein. T.e.m. 17 december tekeningen van Jan van van Lataster. T.e.m. 14 januari projekten Herwijnen. T.e.m. 7 januari schilderijen van Jan Dibbits. T.e.m. 14 januari recent grafisch werk van Anton Heyboer en werk van fotojournalisten. Permanente ex positie: Vijf generaties (beeldende kunst uit de laatste honderd jaar) van Vincent van Gogh, grote verzameling schilderijen en tekeningen uit alle perioden. Geopend maandag t.e.m. vrijdag 9.30-17.30 uur en 19- 22.30 uur, zaterdagen 9.30-17 uur, zon- en feestdagen 13-17 uur. Tropenmuseum (Linnaeusstr.): Tot eind ’de cember „In het land van Ghor”, seml- nomaden in Afghanistan. Geopend dagelijks 10-16 uur, zon- en feestdagen 12-17 uur. Opmerkelijk is dat de critici tot onderling verschillende op vattingen komen over het hoofdthema van het stuk. Daarover napratend, zegt regis seur Peter Oosthoek: „De een legt de nadruk op het choreo grafische van de voorstelling, de ander op de keuze: wel eten van mensenvlees of niet, op het terugdenken aan Auschwitz, op het verbod tot herhaling van kenmoord. Maar alles is waar. Het is een kerstboom van een «tuk”. Oosthoek: „Die pauze in dit «tuk is eigenlijk onzin. Het gaat in einem Guss door naar het «inde. We hebben er nog over gepraat de pauze te laten val len tien minuten voor het ein de, maar dat vonden we socio logisch onverantwoord voor het publiek. Die uitweidingen ko men voort uit een ’’medede- lingsdwang”. Die hebben we genomen als ons Leitmotiv. Al die zoons, die Tabori opvoert, scheppen er een soort behagen in op een ironische, haast sadis tische manier hun vaders naar -> t? balen. Totaal verschil lende karakters. Het wordt zo bont mogelijk. Pas aan het eind, in het afwijzen van wat de vijand wil (eten of niet eten; ELLEN VOGEL is zaterdaga vond weer te zien in de To neelschuur. Daar speelt ze in „De sonate van het maanlicht” van Yannis Ritsos en samen met Pim en Johnny Peters in „Terug naar huis”. Het eerste is een monoloog van een oudere vrouw die op dichterlijke wijze zoekt naar de zin van het be staan. In het tweede reizen een kostschoolhuishoudster type oude vrijster en een bekakte kostschooljongen naar huis. Hun onbevredigd verlangen naar een beetje genegenheid komt tot uitbarsting. ERIPRANDO VISCONTI’s „De non van Monza” blijft een succesnummer op de bio.'X'Oopprogramma’s. Waaraan de aanwezigheid van Anne Heywood niet vreemd zal zijn als de adellijke moeder overste van een Italiaans klooster die een kind krijgt van een in het klooster asiel zoekende edelman en daar later zwaar voor moet boeten. Een dergelijk zedenschandaal in een nonnengemeen schap met alle daaraan verbonden straf maatregelen kan niet anders dan de belangstelling van een breed en op sen satie afgestemd publiek trekken dat dan ook steeds weer aanwezig is als zondige non op het bioscoopscherm schijnt. „THE HUNTING PARTY” is een wat ongewone western die als centrale fi guur de desperado bendeleider Frank Calder (Oliver Reed) ten tonele voert die de vrouw van een grootgrondbezitter (Gene Hackman) ontvoert, onder meer omdat zij hem als gewezen schooljuf frouw kan leren lezen. De ontvoering heeft plaats op het ogenblik dat de grootgrondbezitter met vrienden op jacht wil gaan en het doel van die jacht wordt in de gegeven omstandigheden natuurlijk de misdadiger Calder. De bloedige afrekening komt op het einde als de man niet alleen de ontvoer der, maar ook zijn ontrouwe vrouw (Candice Bergen) zij is inmiddels gaan houden van Calder afmaakt. Regisseur Don Medford heeft het ver haal stijlvol geregisseerd, daarbij aan zienlijk profiterend van de goede acteurs die hem ten dienste stonden. Voor nachtelijke bezoekers draait „De vijf getekenden”. In de matinees „Ba- taran”. DE TENTOONSTELLING van de Haarlemse kunstschilder Harry Balm is verlengd tot 16 december. Op deze expositie bij kunstzalen Frans Heerlens Thijssen aan het Houtplein zijn de laatste schilderijen, penteke ningen en aquarellen van Balm te zien. worden ze samen één. Volgens de bestaande dramaturgische regels is dat onvoldoende. Maar dit is geen psychologisch realis me, dit is een ideeënstuk vol gens nieuwe dramaturgische wetten. Als je ziet hoe het ene element in het andere over vloeit. .dat gebeurt op zó’n in ventieve en kunstzinnige ma nier”. Oosthoek toont aan hoe de gevangenen op verschillende manieren proberen te vluchten voor het idee, dat achter hen op het vuur de pot pruttelt met het vlees van hun vermoorde lotgenoot, die zij zeggen te wil len eten. Ze houden zich dan be- dg met denken aan eten, aan het begrip tijd, aan seksuele verlan gens, aan cultuur. De hoofdper soon, oompje Tabori, die zich als enige tegen het kannibalis me verzet, heeft dat escapisme in de gaten en gebruikt deze om rich te wreken. Hij vertelt de an deren van de droom, dat ze allemaal weer thuis waren en aanzaten aan een maaltijd. Al len spelen verrukt die droom mee totdat oompje Tabori de gerechten beschrijft die hij hen voorzet: een schaal met ogen; een pan met handen en voeten en tenslotte het hoofdgerecht: een romp in bloedsaus. De dis genoten kokhalzen en later zul len zij op twee na weige ren van het mensenvlees te eten, wanneer de SS-er hen voor de keuze zet: eten of de gaskamer in. Volgens Oosthoek gaat het stuk boven deze specifieke keu ze uit. „Het gaat om: wij zullen ons niet als vee naar de slacht bank laten leiden. Als ze de bewaker van de veewagen, die hen naar Auschwitz voerde, hadden vermoord, waren ze ook er aan gegaan, maar dan via een daad van verzet. Oom pje Tabori weerhoudt hen van die moord. Door nu het eten te weigeren, herstellen ze het fa len in die veewagen. Weigeren is nu een daad van verzet.” GA ER MAAR eens rustig voor zitten en luister naar fij ne, zachte muziek die het En- gels-Nederlandse duo Dave Brown en Iris Renard zaterdag avond in folkcafé De Waagta- veerne, Spaarne hoek Dam straat brengt. Beiden soelen linkshandig gitaar, terwijl Dave zich ook begeleidt op mondhar monica. Vrijdagavond.is er weer open podium met gratis intree. Sommigen hebben bezwaar tegen de vele haast anecdoti- sche uitweidingen over de per sonages in het stuk voor de pauze. In de pauze spreek je nog al wat mensen die zeggen: mooi, maar wat moeten we er mee? HET IS JUIST om in een programma dat de Witte Bios- koop met „Underground" om schrijft vrijdagnacht om half twaalf een grote plaats in te ruimen voor een film van Andy Warhol, verreweg de po pulairste figuur in deze Ameri kaanse filmbeweging. Dat War hol met films als „Flesh” en „Trash” thans geaccepteerd is door de „gewone” boiscoop doet daar niets aan af. Zijn naam maakte hij in de jaren zestig met filmexperi- menten als „Sleep”, „The Chel sea girls” en „Blue movie” na daarvoor met schilders als Lichtenstein en Rauschenberg de „pop-art” in de Verenigde Staten gelanceerd te hebben. Een vindingrijke vernieuwer dus op meer dan een terrein van het kunstleven. Een van zijn fameuze uit spraken op filmgebied luidt „De belichting is slecht, het ca merawerk is slecht, de projectie is slecht, maar de mensen zijn mooi. Mensen zijn zo fantas tisch. Je kan geen slechte film maken.” Dit ter verklaring van zijn nonchalante manier van filmen die zich aan geen regels houdt en zich baseert op een andere uitspraak van hem: „I like boring things”. „The shopper” (letterlijk ver taald „De winkelklant”), maak te Warhol in 1966, geïnspireerd door een krantebericht waarin stond dat de destijds 51-jarige Hollywood-actrice Hedy La marr betrapt was op win keldiefstal en gearresteerd was Een gemengd bericht met een tragische achtergrond dat de filmer aanleiding gaf tot filoso feren (op zijn manier) over het verschijnsel „filmster” en over de vergankelijkheid van roem Hedy Lamarr was vooral be kend geworden door een naaktscène in de Tsjechische film „Extase” (1930), een in die tijd gedurfd optreden dat haar de. poorten naar Hollywood opende. The Shopper, geheel opgeno men in Warhol’s „Factory”, een pakhuis in New York dat hem tot atelier diende, brengt enige weinig samenhangende, min of meer surrealistische taferelen, beginnend met een scène in een operatiezaal, waar de „star” ge maakt wordt, vervolgens het warenhuis, waar de diefstal plaatsvindt, dan Hedy’s woon vertrekken en tenslotte de rechtszaal. Filmer en schilder Andy Warhol geflankeerd met Geri Miller die de hoofdrol zou gaan spelen in Warhols toneelstuk Pork, evenals veel van zijn kunstwerken een controversiële produk- tie. „DE KANNIBALEN" van Ceorge Tabori, de nieuwste produktie van toneelgroep Cen trum, is in de toneelkritiek zeer goed ontvangen. Alleen voor Jan Spierdijk van De Telegraaf rust op het concentratiekamp Auschwitz nog zo’n groot taboe dat hij er geen toneelstuk over verdraagt. Maar de meeste an dere recensenten constateren een grote afstand tot de werkelijkheid van het con centratiekamp. Daar gaat het stuk dan ook niet over. Het is ”een zuivere poging om zoeken de en met trauma’s belaste mensen aan het woord te laten in de onverschillige wereld en deze te beroeren", aldus Anton Koolhaas in Vrij Nederland. Oosthoek:„Natuurlijk. Het is ook geen reële reconstructie van de jodenverdelging in 1945”. DE VOORSTELLING van Centrum is ook door de manier waarop de spelers zich als groep opstellen zeer belangrijk. Ze staan daar niet alleen hun vak uit te oefenen, minder of meer gezegend met talent of routine. Ze zijn steeds zichtbaar als de persoon die zij ook zonder toneel zijn. Ze staan als Han Bentz van den Berg, Jacques Cammandeur, Edo van Dijken, Jules Hamel, Ben Huls man, Ad van Kempen, Ram Koot, Frans Koppers, Dries Krijn, Christiaan Nortier, Eg bert van Paridon, Peter Römer, Allard van der Scheer, Lou Steenbergen, Frans Vorstman en Ernst Zwaan het stuk te verdedigen, gebruik makend van hun kwaliteiten als toneel speler. Het is onzin in zo’n geval sommige speler^ wel te noemen en anderen r-nt omdat je dan de suggestie*5!1 kt dat afdeb.^ stuur. V Alhambra (Weteringschans): Dustin Hoffman in „Midnight Cowboy", toeg. 18j. Dag. 14.15, 19 en 21.30 uur, zo. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur. Bellevue Cinerama (Marnixstr.)Alec Guin ness in „The Bridge on the river Kwai”, toeg. 14j. Dag. 14 en 20 uur. CalypsolMarnixstr.): Liza Minnelli in „Caba ret”, toeg. 18 J. Dag. 13.45, 16.15, 19.15 en 21.45 uur. Ceintuur (Ceintuurbaan): „Vroegrijpe meisje» en hun (tijdelijke) partners’’, toeg. 18 j. Dag. 14 (beh. za. zo. wo. 19.15 en 21.30 uur. Centraal (Nieuwendijk)„Maagd in Zweden”, toeg. 18j. Doorl. voorst, dag. 13, 14.45, 16.30, 18.15, 20 en 21.45 uur. Cineac (Damrak): Burt Reynolds in „Deliver ance”, toeg. 18j. Dag. 9.15, 11.30, 13.45, 16. 19.15 en 21.30 uur. 5 dec. alleen 19.15 uur, zo. 13.30, 16, 19.15 en 21.30 uur. Cineac (Reg. Breestr.): Ochtend en middag 9.30, 11.30, 13.30, 15.30, zo. 11.30 uur enz. „Woody Woodpecker tekenfilm-festlval”, toeg. a.l. Elke avond 17.30, 19.30 en 21.3# uur, 5-12 17.30. 19.30 uur „Met de Franse slag”, toeg. a.l. City (Leidseplein): Rijk de Gooyer in „De inbreker”, toeg. 14j. Dag. 14.15, 19 en 21.3» uur, zo. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur. Corso (Kalverstraat)Rod Steiger in „Een vuistvol dynamiet", toeg. 18J. Dag. 13.30. 16, 19 en 21.30 uur. Du Midi (Apollolaan): Sammy Davis jr. in Porgy and Bess”, toeg. 14J. Dag. 14 en 2» uur, 5 dec. 14 en 19 uur. Flora (Amstelstr.): Gabrielle Drake in „Au pair girls", toeg. 18j. Dag. 14.30, 19.30 en 21.45 uur, zo. 13.30, 15.45, 19.30 en 21.45 uur. Krlterion (Roetersstr.)Richard Burton in „The Assassination of Trotsky”, toeg. 14 j. Dag. 14.15, 19.45 en 22 uur, zo. 13.30 15.45, 19.45 en 22 uur. vr. za. nacht 00.15 uur. Leidseplein Theater (Leidseplein): „Fritz th» cat”, toeg. 18 j Dag. 14.45, 19.45 en 22 uur, zo. 13.45, 16.15, 19.45 en 22 uur. Luxor (Nieuwendijk): Mark Danon in „John ny Yuma”, toeg. 18j Dag. 13.30 (Beh. zo. en wo.) 15.30, 19.15 en 21.30 uur. Noggerath (Reg. Breestr.): Marlon Brando in „De peetvader”, toeg. 14 j. Dag. 13.30, 16.45, en 20 uur. 5 dec. 13.30 en 19 uur. Farislen (Nieuwendijk): Liefde In schap”, toeg. 18j. Dag. 11.30, It..., 17.30, 19.30 en 21.30 u. zo. 13.30 u. enz. Rembrandtplein Theater (Rembrandtplein): Bud Spencer 1 n „De duivel kent geen genade”, toeg. 18j. Dag. 14.15, 19.15 en 21.45 uur, zo. 13.30, 16, 19.15 en 21.45 uur. Rialto (Ceintuurbaan): „De commissaris en het lichte meisje” toeg. 18j. Dag. 14 uur (beh. za. zo. wo.) 19.15 en 21.30 uur (beh. 5 dec.) za. zo. wo. 14 uur „Dik Trom en het circus”, toeg. a.l. Roxy (Kalverstr.)Barbara Streisand in „What’s up doc?” toeg. a.l Dag. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur. Royal (Nieuwendijk): Anthony Steffen in „De groeten aan de duivel”, toeg. 18j Dag. 13.30, 15.45, 19 en 21.30 uur. Studio K (Boven Kriterlon): Sandy Retcliff in „Family Life”, toeg. 18j. Dag. 14.15, 19.30 en 21.45 uur, zo. 14, 16.15, 19.30 en 21.45 uur. The Movies (Haarlemmerdijk): 19.45 uur „L’Annee dernière a Mariënbad”, toeg. 18J. 22 uur „Jules et Jim”, toeg. 18j. Dag, open 19.45 en 22 uur, za. alleen 22 uur. Tuschlnski (Reg. Breestr.): Lee van Cleef in „Return of Sabata”, toeg. 14j. Dag. 14.15, 19 en 21.30 uur. za. zo 13.30. 15.45, 19 en 21.30 uur. De Uitkijk (Prinsengracht) Richard Burton in „The Assassination of Tritsky”, toeg. 14j. Dag. 14, 19 en 21.30 uur, zo. 13.15, 15.45, 19 en 21.30 uur. Concertgebouw (Van Baerlestr.): Donderdag 30 nov„ gr.zaal 20.15 uur: Abonnementscon cert. kl.zaal 20.15 uur: Ludwig Olshansky, piano. Werken van Kurka e.a. Vrijdag 1 december, gr.zaal 20.15 uur: Red. Wing.kl. zaal 20 uur: Ver. Muzieklyceum Leerlingen avond. Zaterdag 2 december, gr. zaal, 15 uur: Matinee op de vrije zaterdag. Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Hiroyuki, Iwa ki, m.m.v. Deszö Ranki, piano. Werken van Liszt e.a. gr.zaal 20 uur: Amsterdams Gemengd Koor „Zang en studie”, Amster dams Phllharmonisch Orkest o.l.v. Willem Wiesehahn, m.m.v. Annette de la Blje, sopraan, Hebe Dijkstra, alt, Reinier Schweppe, tenor, Henk Smit, bas en Simon C. Jansen, orgel. Werken van Mozart e.a. Zondag 3 december, gr.zaal 15 en 21 uur: Santana. Woensdag 6 december, kl.zaal 20.15 uur: Uitwlssellngsconcert met het Konink lijke 'Conservatorium uit Brussel. Werken van Bizet e.a. Stadsschouwburg (Leidseplein): Donderdag 30 november, 20.15 uur: Nederlands Dans The ater. Vrijdag 1 december, 20 uur, zondag 3 dec. 13.30 uur, maandag 4 en woensdag 6 december, 20 uur: Ned. Operastichting: „Nabuco” van Giuseppe Verdi; m.m.v. Het Omroeporkest o.l.v. Hans Vonk. Zaterdag 2 dec. 20.15 uur: Amsterdams Toneel ,,D» Meid”. Zondag 3 dec. 20.15 uur: Amster dams Toneel „De Meid”. Dinsdag 5 dec. gesloten. Carré (Amstel): Vanaf 7 december t.e.m. 17 december, dagelijks 20.15 uur: „En nu naar bed”, met Conny Stuart e.a. De Kleine Komedie Amstel): Dagelijks (beh.S dec.) 20.15 uur: Toneelgroep Globe: „Hedda Gabler” van Hendrik Ibsen. Nieuwe de Ia Mar Theater (Marnlxstr): Iedere dinsdag, woensdag en donderdag 20.15 uur: Fons Jansen: „Kwartetten”. Iedere vrijdag en zaterdag 20.15 uur: „Wim Kan alleen” met Corry aan zijn zijde. Theater De Brakke Grond (Nes): T.e.m. 1 december, dagelijks (beh.zondags) 20.30 uur: Amsterdams Toneel: „The Family” (deel I) van Lodewljk de Boer. Shaffy Theater (Keizersgracht): Vrijdag 1 dec. 20.30 uur: Shaffy zaal: Funhouse Revue. Zuilenzaal 20.30 uur: De Pest aan DAT. Konsertzaal 24 uur: Multi Media” van Bart Stuyf. Zaterdag 2 dec. Zuilenzaal 14.30 uur: Kindervoorstelling „Programma zonder naam”. Shaffyzaal 20.30 uur: Funhouse Re vue. Zuilenzaal, 20.30 uur: De Pest aan DAT. Konsertzaal 24 uur: „Multi Media” van Baert Stuyf. Zo. 3 dec. Konsertzaal, 12 uur: studio Laren. Shaffyzaal, 20.30 uur: Funhouse Revue. Konsertzaal, 20.30 uur: Popkonsert-Willow. Maandag 4 dec. Kon sertzaal, 20.30 uur: Popkonsert-Willow. Woensdag 6 dec. Shaffyzaal, 14.30 uur: Kindervoorstelling Poppentheater Henk Abbing, Shaffyzaal, 20.30 uur: Funhouse Revue. Zuilenzaal 20.30 uur: „De Pest aan DAT”. Klein Bellevue (Leldsekade)T.e.m. zo. 3 december, dagelijks 20.30 uur: Corrie van Gorp, Marianne Delgorge, Donald Jones, in de „crazy-show” „Professor en zijn reizend frivoliteiten van een populair melodietje te laten marcheren. Hij doet dat in 3 minuten. Wat langer - plusminus 10 minuten - duurt „Off-on” van Scott Bartlett (eerste prijs op het kortefilm-festival van Oberhausen’68) die foto’s, bewe gende beelden en ander illus tratief materiaal ritmisch mon teert tot een soort samengestel de impressie van deze tijd, cha otisch, verward en met uitzicht op een niet minder gecompli ceerde toekomst. Een soortgelijke „collage” van ongeveer een half uur maakt Ed Emshwilier in zijn „Relativity”, waarin ook alle mogelijke technische trucs als dubbele belichting en over el kaar heen gecopieerde beelden gebruikt worden voor een vloed van indrukken, waaruit met enig nadenken wel een bepaal de logische indeling en een eventuele „boodschap” gerecon strueerd kan worden. CHARLES BOOST

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 17