Toneelgroep Centrum maakte niet alle subsidies op ^«osc*** op circustoer Kondrasjin exact met Ravels ballet NOS weerlegt nota DS’70 over duur omroepbestel Claus bewerkt Tinexpositie in Leiden Kraayeveld de in goud! Prisma ^Koffiekamer „Volpone” SOOSACENDA The Kinks TOP DE POP POP DERTIEN INVENTUM Sr FINANCIEEL GOED VERLOPEN SEIZOEN Concertgebouw-orkest virtuoos Toneelschrijversprijs voor Hans Keuls F. J. Driessen bv naar Kritiek van buiten en binnen Nieuwe musical Annie Schmidt FOLK IN KAMIS EN IN DE PEN ,,de Uilenboom” „De Stoeterij” 1972 NOVEMBER DONDERDAG 30 19 18 Dpor Ferry Tromp I (Van onze kunstredactie) iedere 574, Prisma dameshorloge J. H. MOOLENIJZER ADVERTENTIE ADVERTENTIE Carel Enkelaar, hoofd van het NOS- e \J kuur ex op rekenen. De Lakenhal is dagelijks geopend van 10-16 uur, op zondag van 13-16 uur. Op Eerste Kerstdag en Nieuwjaarsdag is het museum gesloten. Het meest opvallende op deze tentoon stelling zullen wellicht de Leidse stads kannen uit het midden van de 16e eeuw zijn. 14 karaat goud I8£- 14 karaat gouden dameshorloges verkrijgbaar v.a. 139,- schreef „Johan maar ook een inspirator die orkest en publiek weet te begeesteren. Vandaag wat extra aandacht voor groepen uit onze goede stad Haarlem en omgeving. De namen van John the Revelator en Circus Kraayeveld mo gen bekend verondersteld worden, die van „Barrel Organ” misschien niet. Circus Kraayeveld met in het mid den de gebroeders Kraayeveld. heeft gemaakt. „Any mother doesn’t Juweliers sinds 1776 Barteljorisstraat 1 Tel. 32 03 00 Haarlem nou hij i. LEIDEN. Het stedelijk museum De Lakenhal in Leiden zal van 8 december tot en met 14 januari een collectie tin uit eigen bezit exposeren. „Tin ten toon” zoals de tentoonstelling zal heten, laat onder meer een serie gietvormen zien, waarmee soms eeuwen lang tinnen voorwerpen werden gemaakt. Daarnaast kan een gevarieerde collectie huishoude lijk tin van de tweede helft van de 15e eeuw tot medio 19e eeuw worden be zichtigd, alsmede het zogenaamde Wees huistin. dene goede elpees Zijn laatste: grumble”. AMSTERDAM. Zaterdag 23 decem ber geeft het Amsterdams Toneel in de Stadsschouwburg in de hoofdstad de premiere van „De Vossenjacht” van Hu go Claus, een bewerking van „Volpone” van Ben Johnson. Onder regie van de auteur spelen o.a. mee Guus Hermus, Fons Rademakers, Caro van Eijck, Ma- rielle Fiolet, Celia Nufaar, Els Ingeborg Smits, Gerard Hartkamp, Wik Jongsma, Cor van Rijn, Alex van Royen en Dolf de Vries. Het decor is van Jean-Paul Vroom. de 64 opvoeringen. „Vroeger” van Pinter, dat 25 keer gespeeld werd, had aanzien lijk Lagere kosten: 65.000 en een nade lig saldo van ruim 6.000. Kleine zaal-produkties zijn lang zo goedkoop niet als men zou denken. Het kost meer geld dan het opbrengt. „Ver schuivingen” en „Zwarte mis” kostten ruim 50.000, terwijl er maar 18.000 voor binnen kwam. Ze werden 51 keer gespeeld. De combinatie „De opvoeder” en „En verder?” bracht het tot 32 voor stellingen. De montering en de reizen bleven goedkoop maar de overige kosten liepen op tot f 21.000. In totaal bedroeg het nadelig saldo f 31.000. In totaal gaf Centrum in het seizoen ’71-’72 330 voorstellingen, wat dertig méér was dan aanvankelijk begroot. De verplaatsingkosten namen dan ook toe met 500.000. Maar er werd 65.000 bezuinigd op de monteringen en 11.000 op „overige kosten”. Ook de algemene bedrijfskosten kwamen lager uit dan geraamd. Het totale nadelige saldo op de exploi tatie van de stukken bedroeg 21.383. De grootste post op de begroting van Cen trum vormen dan ook de salarissen en de sociale lasten: ruim 1.600.000. Centrum viel goed in de toneelprijzen: Piet Römer werd voor zijn rol in „Bloe sem van seringen” onderscheiden met de AMSTERDAM. Sinds 1960 heeft de Rhssische dirigent Kyrill Kondrasjin de leiding van de Staatsfilharmonie in Moskou. Daarvoor was hij dirigent van het Bolsjoitheater, waar hij grote erva ring opdeed met het ballet en de opera. Gisteravond dirigeerde hij het Concert gebouworkest en liet het Amsterdamse publiek versteld staan van zijn gave als orkestleider. Vooral in de balletmuziek „Daphnis et Chloé" van Ravel, die de componist zelf een choreografische sym fonie noemde, toonde Kondrasjin dat hij niet alleen een zeer kundig leider is, Arlequino. Christiaan Nortier kreeg de Defresne-regieprijs voor Kwartet. Hans Dagelet en Wim van der Grijn kregen niet alleen de Louis d’or voor Kees de jongen, maar ook de Cor Hermusprijs. In dit seizoen heeft Centrum het werk op de scholen stevig aangepakt. Er zijn twee vaste spelers voor aangetrokken en een speciale programmaleider. Het zijn resp. Hertje Peeck, Cees Wijn en Jan van Galen. Bovendien zijn er twee spel- docenten Loes Ballot en Joop Brusse. Deze geven vier spellessen als introduc tie en aansluiting op de werklessen van het eerstgenoemde drietal. Dit program ma wordt gegeven op mavo, ivo, meao en lagere klassen van het middelbaar beroepsonderwijs in Haarlem. Utrecht. Zaandam, Wormerveer, Purmerend en Amersfoort. Na de kerstvakantie komen er lessen gebaseerd op De Wandluis van Maja- ofski voor havo, het voorbereidend wetenschappelijk en hoger beroepson derwijs en de hogere klassen van het middelbaar beroepsonderwijs. Tegen het einde van het seizoen komt het lager al gemeen voortgezet en beroepsonderwijs aan de beurt en de vormingsinstituten: In het vorig seizoen bereikte men op de ze manier 3034 leerlingen; in Utrecht de den 21 scholen mee, in Haarlem slechts 11. De hoofden van het NOS radio- en televisieprogramma vragen zich overi gens ook af, waarom juist van bestuurs zijde zoveel kritiek op het programma van de NOS wordt geleverd, omdat juist het bestuur uiteindelijk verantwoorde lijk is voor het programma en het tevens heeft goedgekeurd. HAARLEM. Voor de tweede achter eenvolgende keer bleef toneelgroep Centrum in het vorige seizoen beneden het subsidiebedrag waarop men kon re kenen. Het gunstige financiële resultaat is vooral te danken aan een stijging van geraamde inkomsten (o.a. door Kees de Jongen) en bezuinigingen op monterin gen en andere kosten. Aldus het finan ciële jaarverslag van de toneelgroep, die als enig groot gezelschap in Nederland zoiets publiceert. AMSTERDAM. Armie M. G. Schmidt schrijft een nieuwe musical, die „Wat een planeet” zal heten en die over een jaar in première zal gaan in theater Carré. Net als „En nu naar bed” zal de musical geregisseerd worden door de Amerikaan Paddy Stone, die erg goed met mevrouw Schmidt samenwerkt. In de musical zullen meespelen Cormy Stu art, Joan Remmelts, Willem Nijholt en John Koch. Verder zal het gezelschap uit ruim dertig personen bestaan. John the Revelator met v.l.n.r.: Willem Smit, Paul Dammers, Hille van der Galiën, Frans ten Kleij, Tom en Fred Huissen. Ravel is pas vijfendertig jaar geleden gestorven hij was niet oud, slechts tweeënzestig jaar. Er zijn nog veel be wonderaars in leven, die hem persoon lijk gekend hebben. Hij was een geculti veerde. charmante, aardige man: niet verlegen en niet brutaal. Daarom heeft nooit iemand hem verkeerd begrepen. Zelfs in zijn meest gecompliceerde par tituren was bij niet mis te verstaan. Andere componisten zoals Schönberg, Webern. Strawinsky, zijn voor minder ingewijden (en zelfs voor kenners) raad- selachtige figuren, die misschien zonder het te willen, „moeilijk deden”, maar Ravel bleef eenvoudig en stelde zijn publiek niet voor problemen. Hij hoefde geen moeite te doen om zijn romanti sche gevoelens te verbergen. Hij sloot direct aan bij Couperin. Rameau en Haydn en sloeg de romantiek over. Hij was een classicus, die recht door zee ging, zijn muzikale produkten zijn duurzaam en verouderen niet. Het is zeker niet voor de eerste keer dat zijn Daphne et Chloé, werd uitge voerd. Zijn werk zal tot in de verre toekomst op het repertoire blijven, om dat het niet aan slijtage onderhevig is. De eerste voorstelling van Daphne et Chloé vond plaats in 1912 en werd gedanst door he balletgezelschap van Diaghilew. Dirigent was Pierre Monteux in het Théatre du Chatelet. Het succes was matig, maar sindsdien heeft de mu ziek de wereld veroverd. Kondrasjin had de juiste instelling gevonden hij romantiseerde niet, maar zorgde voor duidelijkheid en exac te weergave. Toch wist hij de slotdans zoveel hartstochtelijke geladenheid mee te geven, dat wij ons als *t ware op de toppen der golven voelden voortgedre ven. Hij voerde het stampende geweld op tot een tomeloos tumult, maar hij verloor zijn beheersing niet, dat deed Ravel ook niet. Ik geloof dat ik het Concertgebouworkest nog nooit zo virtu oos heb horen spelen. Voor de pauze luisterden wil eerst naar de „Haffner-Symfonie” van Mozart, maar daarin hield kondrasjin naar mijn smaak de teugels te strak. Hij deed zijn best geen enkel detail te verwaarlozen, maar hij kwam niet los van de grond. Als begeleider van Jan Wijn, in de Burleske van Richard Strauss, wist hij precies het goede evenwicht te vinden. Waarschijnlijk werd hij evenals wij al len, geïnspireerd door het grandioze spel van deze fameuze artiest. Jan Wijn is een pianist bij de gratie van Caecilia, zijn toucher gaat van het zachtste fluweel tot knetterend vuurwerk. Enkelaar en Felderhof betreuren het in het bijzonder, dat deze openlijke kri tiek met name komt van NOS-bestuurs- leden en woordvoerders van politieke partijen. Zij vragen zich dan ook af, „of de tegenwoordige omvang en vorm van het NOS-programma en het programma beleid nog wel de instemming van het bestuur hebben”. Tevens vragen Enkelaar en Felderhof het NOS-bestuur, „volgens goed gebruik naar buiten een eensluidend beleid te voeren, dat onder meer zou kunnen inhouden, dat bestuursleden van de NOS, in welke kwaliteit dan ook, zich over het NOS-programmabeleid anders dan in het normale bestuurlijke overleg niet publiekelijk in afkeurende zin uitla ten”. Sociëteit Kamis in de Zoetestraat wisselt zijn dansavonden eens in de veertiendagen af met iets anders. De ze keer is dat country-folk van de Utrechtse groep „Tail toddle”, be staande uit dé broers Nol, Jan en Stephan Duindam die traditionele Britse en Amerikaanse folkmuziek spelen op instrumenten als gitaar, mandoline, concertina flageolet, ban jo, dulcimer en autoharp. In de PEN speelt zaterdagavond de steeds bekender wordende Engelse folkzanger Mick Softley, een jonge straatzanger van de oude stempel, die door Donovan is ontdekt en verschei- 1. Ich hab’ die Liebe geseh’n Vicky Leandros; 2. I. think I love you Partridge Family; 3. There has been a time Cats; 4. You’re a lady Peter Skellern; 5. Clair Gilbert O’Sullivan; 6. Auntie Diverse artiesten; 7. Übelall auf der Welt Freddy Breek; 8. You-kou-la-le-loupi Mouth and MacNeal; 9. I put a spell on you Creedence Clearwater Revival; 10. Garden party Rick Nelson; 11. Fais-do Redbone; 12. Listen to the music Doo- bie Brothers; 13. It’s gonna be allright Smyle. In de nota van deze partij wordt gesteld: „De NOS-radio-uitzendingen, die ongeveer 20 percent van de zendtijd in beslag nemen, kosten vijf miljoen gul den. De zeven omroeporganisaties teza men, die circa 80 percent van de zend tijd in beslag n emen, kosten veertien miljoen. De NOS-televisie-uitzendingen (30 percent van de zendtijd) kosten twintig miljoen gulden, die van de zeven omroeporganisaties tezamen 35 miljoen”, aldus de nota van DS’70. De nota komt daarom tot de conclusie, dat de NOS van haar programmataak moet worden ontheven. Volgens de NOS heeft DS’70 in beide gevallen echter alleen de directe pro grammakosten van de omroeporganisa ties in aanmerking genomen, doch ten aanzien van de radio een bedrag van 21 miljoen gulden aan personeels- en ande re kosten buiten beschouwing gelaten. „De juiste vergelijking wordt dan, dat de NOS voor 20 percent van de radio- zendtijd vijf miljoen en de zeven omroep organisaties voor 80 percent van de zendtijd 35 miljoen gulden op hun be grotingen verantwoorden”, aldus het NOS-communique. Het zelfde geldt ten. aanzien van de televisie. „De kosten van het NOS-programma staan met 20 miljoen gulden vermeld. Optelling van dezelfde kosten voor het tv-programma van de zeven omroepor ganisaties levert voor circa 60 percent van de zendtijd 62,1 miljoen gulden op. De conclusie van DS’70, dat de NOS ontheven moet worden van haar pro grammataak, is dus op essentieel onjuiste financiële gegevens gebaseerd”, aldus de NOS. Ja, waarom niet? Waarom niet de koffie in de kamer gezet? ’t Kan nu met dat fraai gevormde Inventum koffiefilter. Die in géén tijd volautomatisch van één tot acht geurige koppen koffie op tafel tovert. Zo blijft u altijd bij uw visite. Zo geniet u altijd 'Qp? ongestoord van uw t.v. Voor één keer 119,- .aag. ek MAASTRICHT. De prijs voor Ne derlandstalige toneelauteurs, de zoge naamde Edmond Hustinxprijs, is toege kend aan de Nederlander Hans Keuls „voor zijn gehele oeuvre, dat in vijftien jaar tot een indrukwekkende hoogte werd opgebouwd”. De prijs wordt hem uitgereikt op het colloquium van de organisatie-commissie contact Neder landstalige toneel-, radio- en televisie- schrijvers uit België en Nederland. Het colloquium wordt op 16 en 17 december in de Stadsschouwburg in Maastricht gehouden. Hans Keuls schreef o.a. „Plantage Tamarinde” en „Johan van Oldebarneveldt”. The Kinks met aan het hoofd nog altijd messcherpe tekstenschrijver Ray Davies, komen naar Nederland. Op vrijdag 15 december geven ze een eenmalig avondconcert in het Am sterdams Concertgebouw. Aanvang: negen uur. De groep treedtt op in de met blazers versterkte bezetting die ook op hun overal ter wereld goed ver kochte laatste dubbel elpee „Everybo dy’s in showbizz; Everybody’s a Star” meespeelt. In het voorprogramma de Nederlandse groep Sandy Coast. The Kinks zijn een van de popu lairste en tegelijkertijd meest ver guisde groepen uit de popbizz. Vanaf hun oprichting in 1963 heeft de groep evenzovele hoogte- als dieptepunten beleefd. Aan subsidies was door het rijk, de provincies Noord Holland en Utrecht en de gemeenten Haarlem, Utrecht, Hilver sum en Velsen een subsidie toegezegd van 2.067.350. Daarvan is gebruikt 1.861.400, zodat er een overschot is van ruim twee ton, welk bedrag aan het Rijk, die het grootste subsidie geeft, kan worden teruggegeven. Met andere woor den er is zuinig omgesprongen met het subsidie en Centrum heeft het geluk gehad op enkele produkties „winst” te maken. „Kees de Jongen” was ook het afgelo pen seizoen een onverbiddelijke bestsel ler. Er werden na 140 voorstellingen in het eerste seizoen, nog een 42 opvoerin gen gegeven, die een voordelig saldo opleverden van ruim 44.000. Het totale voordelige saldo dat „Kees de jongen” opbracht, bedroeg ruim een ton. „Bloesem van seringen” werd 51 maal gespeeld en leverde een voordelig saldo op van ruim 32 mille. „Kwartet”, dat nog steeds gespeeld wordt bracht in 41 opvoeringen 2.500 op. Op „Lear” moest bijna 16 mille worden toegelegd. Deze groot opgezette produktie was de duur ste: f 61.500 voor de montering, 74.500 voor de reizen en 67.000 voor kosten als zaalhuur, reclame, overwerk, au teursrechten en gasten. Het stuk beleef- Auberge van ouds Santpoort Gezellig Frans getint eethuis waar specialité’s uit de Provence in open keuken worden bereid. Prachtig koetshuis waar op klas sieke wijze diners - recepties en feesten van uiteenlopende aard verzorgd worden televisieprogramma, en Herman Felder hof, hoofd van het radioprogramma, hebben in een gezamenlijke brief aan het NOS-bestuur hun bezorgdheid uitge sproken over de onder de programma- medewerkers ontstane sfeer van onrust en onzekerheid als gevolg van de vele kritiek op het beleid, de omvang en inhoud van het NOS-programma. Wat John the Revelator betreft. Deze Haarlemse rockbluesformatie treedt zaterdagavond op in het Heemskerkse jongerencentrum „Don key Shot”. De groep die nog altijd zoveel beweging in zijn muziek doet, is anderhalve maand geleden aange vuld met tenorsaxofonist Willem Smit, die samen met baritonsaxofo- nist Hille van der Galiën voor forse partijen zorgt. Verder de oude kern: Paul Dammers, gitaar, Frans ten Kleij, solo-gitaar, Fred Huissen, drums en Tom Huissen, bas en zang. Circus Kraayeveld (wie van mening is dat deze Beverwijkse formatie tot voor kort gewoon Groep Kraayeveld heette, heeft gelijk) is van platen maatschappij veranderd. Nadat van de vorige vier singles alleen „Mona Lisa” redelijke cijfers had behaald, dook Kraayeveld onder bij Ariola. Daar verschijnt nu de single „Do-dad”, die begin 1973 gevolgd zal worden door een LP. De naam „circus” is toegevoegd omdat Arti en Frank Kraayeveld, Hein Brandjes en Bert Schierbeek een „circus-act” in hun optreden heb ben opgenomen. De groep zorgt voor elektrische piste-muziek, de kleine Beverwijker Nonnie Blanda voor de humor. HILVERSUM. De NOS heeft woensdag een verklaring uitgegeven, waarin een aantal volgens de NOS feitelijke onjuistheden in een nota van DS '70 over het omroepbestel, wordt rechtgezet Het gaar hier met name om enkele financiële aangelegenheden. Vol gens DS’70 zou de NOS de duurste omroep zijn. PENcentrale, Kanaalstraat 257, IJ- muiden, zaterdagavond: de Engelse folksinger Mick Softley en de Boogie Woogie Blues Band; zondagmiddag: Byzantium. ’t Turfschip, Turfsteeg 2a, zaterdag: koffiebar met de Life Light Sin gers, folkgroep uit Zeist. T.I.O.L.I., clubgeb. Njord, Noord- Schalkwijkerweg 93, Zaterdag: Sin terklaasfeest met de popgroep Chile of Time. Kamis, Zoetestraat 11b, zaterdag: folkgroep „Tail Toddle. Royal Flush, wijkcentrum Berna- dottelaan, zaterdag: disco Lion en S.O.T.A. Crazy Inn, Kokstraat 13, zaterdag: soosavond met de Universal Band. HJC, Groot Heiligland 47, vrijdag: Diamond Five. Riverside, Spaarne 91, woensdag, vrijdag en zaterdag: soos. Can-Can, Stoofsteeg 1, avond: bar-dancing disco. Voom-Voom, Spaarnwouderstraat 61, vr„ zat. en zo.: bar-dancing-disco. Disco Dubois, Berlagelaan 45, zon dagmiddag: discodansen. Donkey Shot, A. Verherentstraat 1, zaterdag: John the Revelator. Arnoldushoeve, Hoofdweg Hoofddorp, zaterdag: Drama. Barrel Organ verdient zeker aan dacht in deze contreien als een Haar lemse groep met mogelijkheden. Ernst Oosterveld (orgel en zang), Niek van der Ree (bas) en Menno Veenendaal (drumse) hebben een jaar lang met hun eigen composities langs sociëteiten en schoolfeesten gezeuld, maar een paar maanden geleden kwam er schot in het grotere werk. De groep won zowel de persprijs als de profèssionalprijs in NCRV’s talentenjacht „Haal het doek maar op”. Door een organisatorische fout kregen ze geen uitnodiging voor de TV-finale, maar de NCRV maakte dat goed door Barrel Organ tijd te geven in het programma „Mensen, mensen, mensen” van 7 november. -

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 19