MUZIEK VOOR DE
DAGEN
DONKERE
The Brig
levensop ti mist
F ranck^cyclus
Laatste
concert
Werktheater in Schuur
PIRANDELLO EN FEIFFER
„Katlewicz is
~n
I
s
Géza Anda
Tips
Komediespel
Globe
FILMS
POOLSE DIRIGENT LEIDT NPO
IN HAARLEM
99
13
1972
DONDERDAG 7 DECEMBER
-
Wie is Jerzy Katlewicz?
CEES STRAUS
JH
P. ZWAANSWIJK.
Groenendaal
CHARLES BOOST
Leden van het Amsterdams
Werktheater.
Uw Poolse landgenoot Peter
Paleczny zal solist zijn in het
Pianoconcert van Chopin.
Jerzy Katlewicz tijdens een
repetitie met het NPO.
bigamist de enige eerlijke mens
in een wereldje vol burgerlijke
huichelachtigheid. Het stuk is
geregisseerd door de Fransman
Pierre Sireygeol.
Hoe is het programma voor
het concert van zondagmiddag7
Op zondagavond en maandag
de gehele dag is de tentoonstel
ling gesloten.
Hoe staat de jonge organis
tengeneratie tegenover de or-
gelkunst van Franck?
„DE INBREKER” blijft ook deze week
nog in Haarlem. Eveneens is dat het
geval met „De haaienvangers van Moa-
na, een documentaire op zondagmorgen.
LEDEN EN GASTEN van de
Haarlemse vereniging van beel
dende kunstenaars De Groep
exposeren werken in de Vishal,
Grote Markt te Haarlem. De
tentoonstelling wordt donder
dag 7 december om 20.30 ter
plaatse geopend en zal duren
tot en met 31 december.
DE HOLLYWOOD-ACTEUR Anthony
Quinn ging in ’54 naar Italië om het vak
dat hij toen al bijna twintig jaar uitoe
fende, te gaan leren bij Italiaanse film-
meesters als De Sica en Fellini. Hij
speelde de hoofdrol in Fellini’s „La stra-
da”, maar kon toch niet helemaal losko
men van de invloeden van Hollywood.
In datzelfde jaar speelde hij „Attila,
de veroveraar” in een historisch kijkspel,
waarin de Italianen ook meesters waren.
Zijn tegenspeelster werd Sophia Loren
en wie nog eens wil zien hoe de aan
voerder der Hunnen omstreeks 450 na
Chr. het Romeinse rijk binnenviel, weet
waar hij terecht kan.
Psycho werd als nachtvoorstelling ge
handhaafd.
Z
maar kon niet zichzelf zijn. Dat
laten we zien door een vrouw
op te laten tuigen als een eta
lagepop. Eerst krijgt ze siera
den en bont, dan een ketting
van kopjes en andere huishou
delijke waar. Steeds wil ze op
staan, maar telkens krijgt ze
weer wat nieuws. Als ze ten
slotte weg wil lopen, is ze zo
zwaar beladen dat ze er onder
doorgaat”.
ter door hetgeen mijn leer
meester Anthon van der Horst,
zelf een groot bewonderaar van
Franck, mij leerde”.
Katlewicz (lachend): „Dat is
een moeilijke vraag! Net zoiets
als bij de pastoor te biecht
gaan, hè. Ik strijd van tijd tot
tijd met mezelf. Van nature
ben ik een romanticus en voor
al een optimist. Ik moet daar-
werken van Mozart-Bach, Doh-
nanyi en Beethoven.
opus 20 en het Grande Pièce
Symphonique opus 17 ten geho
re en op 10 december, juist op
de herdenkingsdag van Francks
geboorte, zal Albert de Klerk
het derde, laatste concert van
de cyclus geven met een in zijn
geheel aan orgelwerken van de
meester gewijd programma.
Albert de Klerk verheugt
zich zeer op dit concert, in het
bijzonder wel omdat hij met
het vertolken van Francks or
gelmuziek kan getuigen van zijn
verering voor de „maitre angé-
lique” en van zijn liefde voor
„A CLOCKWORK ORANGE” draait
nog steeds met veel succes, reden voor
Studio om ook deze week tot prolongatie
over te gaan. Voor stripliefhebbers
wordt „Kuifje en de Zonnetempel” in de
matinees geprojecteerd.
Het verhaal speelt in de toe
komst maar slaat duidelijk op
de Vietnampolïtiek van met
name Johnson. Het stuk is ge
regisseerd door Ludamus’ inspi
rator Laszlo Bubenik.
PIRANDELLO was een Itali
aanse toneelschrijver die geob
sedeerd werd door het conflict
tussen schijn en wezen van de
mens. In zijn vele stukken
toont hij telkens aan, dat een
mens niet is wat hij schijnt te
zijn. Nu heeft Pirandello één
blijspel geschreven en ook
daarin gebruikt hij hetzelfde
thema, maar dan aan de hand
van een gebruikelijk verhaaltje
ontleend aan het vaudevillethe
ater. Het is „De man, het beest
en de deugd”, dat dinsdagavond
12 december door het Rotter
dams Toneel in de Haarlemse
schouwburg wordt gespeeld.
Luc Lutz is daarin een huis
leraar die in moeilijkheden
komt als blijkt dat zijn vrien
din, een „deugdzame kapiteins
vrouw”, een kind van hem ver
wacht. Het stuk speelt in 1919 en
van de pil en abortus was geen
sprake. De enige oplossing moet
de kapitein bieden. Hij moet
weer met zijn vrouw naar bed,
en dat is nu iets wat hij z’n
leven niet meer wil. Hij heeft
in een andere havenstad een
tweede vrouw. En toch is deze
WOENSDAG 13 december zal
het zuidelijk toneel Globe in Ce
Stadsschouwburg Velsen een
opvoering geven van De Itali
aanse strohoed van Eugène La-
biche. Er doen veel bekende
spelers mee: Pieter Lutz, Henk-
Molenberg, Chris Baay, Pleuni
Touw, en Jenny Arean. De En
gelsman Adrian Brine heeft dit
stuk uit de vorige eeuw op
nieuw bewerkt en voert de re
gie. De oorspronkelijke muziek
is vervangen door nieuwe lied
jes van Frits Lambrechts.
De oorzaak van de vele ver
wikkelingen in het stuk is een
paard dat een dameshoed opeet.
Nu blijft het geen hoogge
stemde theorie. Het Werkthea
ter heeft tijdens de voorberei
dingsperiode van het werk, met
groepjes gewone huisvrouwen
gepraat en heeft nadien alle
scenes die de spelers improvi
seerden aan groepen vrouwen
laten zien, waarna stevige dis
cussies ontstonden. Uit deze
scenes werd tenslotte een keuze
gemaakt.
„Er was een vrouw”, verduide
lijkt een der leden van het
Werktheater, „die na een jaar
leven met haar man zich erg
onvrij voelde. Hij legde haar de
stereotiepe rol van huisvrouw
op. Ze kreeg wel van alles,
CABARETIER Hans Otjes
komt zaterdag voor de tweede
keer naar theater Haarloheim.
PAUL VAN VLIET is nog
tot en met zaterdag in de Haar
lemse Stadsschouwburg.
PETER SELLERS speelt in „There’s a
girl in my soup” een hartenveroverende
tv-persoonlijkheid die het nog nooit
meegemaakt heeft dat een van ziin
slachtoffers de idylle naar haar hand
zet. Dat gebeurt als hij Marion (Goldie
Hawn) leert kennen die precies weet
wat zij wil en die hun reisje naar
Frankrijk in eigen voordeel weet uit te
buiten.
Naar het bekende toneelstuk van Te
rence Frisby heeft Roy Boulting een
sardige komedie gemaakt die profiteer
van de gevatte teksten uit het origineel
en verder natuurlijk van de aanwezig
heid van Peter Sellers en vooral van het
uitgesproken oorspronkelijke talent van
Goldie Hawn.
„HET IS ONZE plicht de we
reld te laten kennismaken met
de voor hem onbekende Poolse
werken. Het concert met het
Noordhollands Philharmonisch
Orkest aanstaande vrijdag laat
de bezoeker dan ook enkele
componisten horen die hier een
weinig gehoorde klank hebben
maar die bij ons veel bekender
en soms beroemd zijn.”
Op het eerste concert van
deze cyclus op 15 oktober, ver
tolkte Jan Jongepier Francks
eerste Orgelkoraal en zijn Fan
tasie in C. Op 12 november
bracht Bernard Bartelink het
tweede Orgelkoraal, het Prière
De groep pakt altijd een of
ander probleem in onze samen
leving bij de kop, neemt daaro
ver een duidelijk standpunt in
en laat dat door middel van
theater aan het publiek zien.
Het voornaamste hulpmiddel is
voor het Werktheater de im
provisatie. Dit levert niet alleen
hoogst oorspronkelijke scenes
op maar garandeert bovendien
dat bij herhaling de frisheid en
spontaniteit gehandhaafd blijft.
Bovendien laat improvisatie de
mogelijkheid open ter plekke
wijzigingen aan te brengen of
direct op reacties uit het pu
bliek in te spelen.
„’t Is maar een meisje” is
waarna hij de romantiek en de
impressionisten voorbijgaat om
weer op te veren bij de moder
nen. Hij is bijzonder geïnteres
seerd in Lutoslawsky en Pen
derecki. Met laatstgenoemde is
hij bevriend en voert veel van
zijn werk in premières uit.
„Het programma wordt geo
pend met de ouverture „Leszek
Bialy” van Elsner, zoals bekend
de leraar van Chopin. Daarna
volgt van Chopin zelf diens
Eerste pianoconcert. Je moet
eens opletten hoe groot het on
derscheid is tussen de leraar en
de leerling. Elsner schrijft nog
helemaal in de klassieke stijl
waar Chopin al romantisch is.
Na de pauze spelen we van
Golabek de Symfonie in d gro
te terts. Het is een werk dat
pas tien jaar geleden werd ont
dekt. Golabek die in 1769 stierf,
stond onder invloed van de Ita
liaanse meesters, in het bijzon
der van Antonio Scarlatti. Hij
is één van de oude componisten
die afkomstig zijn van de Hof-
burger Kapel uit Krakau. Het
is typisch, dat, ondanks dat er
bij ons veel in de oorlog door
de Duitsers is verwoest, er re
gelmatig muzikale vondsten
worden gedaan. Een jonge ge
neratie van musicologen is
daarmee bezig.
BOB DE LANGE zweert op
het ogenblik bij vakkundig ge
speeld komediespel, waarmee
hij hoopt het vertrouwde to
neelpubliek weer in de schouw
burg te krijgen. Volgend sei
zoen brengt hij enkele produk-
ties waarschijnlijk met fi
nanciële steun van de gemeente
Amsterdam in het Nieuwe
de la Mar theater. Nu is hij
voor het tweede seizoen bezig
in de vrije sector. Hij brengt
zondagavond in de Haarlemse
stadsschouwburg „De kleine
hut”, een blijspel van de gere
nommeerde Franse schrijver
André Roussin. Naast De Lan
ge, die het stuk ook regisseerde,
spelen mee Paul Cammermans
en Hetty Verhoogt
diens zuivere orgelkunst.
„Ik was nog zeer jong, toen
ik met Francks werken kennis
maakte”, vertelt Albert de
Klerk tijdens een gesprek,
„Voor het eerst gebeurde dit in
de Jozefkerk aan de Jansstraat,
waar Hendrik Andriessen orga
nist was en waar voor het
luisteren en ondergaan van de
ze muziek een ideale sfeer ge
vonden werd”.
„Een dieper contact met zijn
werken werd mogelijk door
mijn omgang met de uitnemen
de organist Flor Peeters en la-
om veel van het orkest en van
mezelf vragen omdat ik weet
dat het me anders wat te ge
makkelijk zal afgaan. Het kost
me moeite me in te zetten, al
houdt dat niet in dat ik een
weltfremde kunstenaar zou
zijn. Ik houd van een goed
georganiseerde dag. Kijk, ik
ben nu 45 jaar oud, waarvan ik
zo’n 24, 25 jaar heb gedirigeerd.
Ik heb nauwelijks een slechte
dag beleefd en geen kommer
meegemaakt. Dat brengt levens-
optimisme mee, maar je kan
dat niet vrij laten.
DE GROTE ORGELMEES
TER César Franck, die 150 jaar
geleden, op 10 december 1822 te
Luik geboren werd, is dit na
jaar te Haarlem herdacht met
een concerten-cyclus, gegeven
in de kathedrale basiliek Sint
Bavo aan de Leidsevaart.
„Ik speel als openingsstuk
Francks derde Orgelkoraal.
Francks laatste werk. Dan het
innig melodische Prélude, fugue
et variation, het dramatisch ge
aarde Pièce héroique, de om
zijn tongwerk-timbres ver
maarde Pastorale en tenslotte
het geladen Final”.
Het is interessant te vermel
den, dat César Franck zijn Pas
torale opdroeg aan de bouwer
van het orgel, dat Franck in de
„Sainte Clothilde” te Parijs be-
spealde: Aristide Cavaillé Coll,
als bewijs van dankbaarheid
voor de klankschoonheid, die
het instrument aan zijn bespe
ler schonk. Het concert in de
basiliek Sint Bavo begint om 15
uur.
TONEELCLUB LUDAMUS is
een van de weinige Haarlemse
amateurclubs die bewust een
modern repertoire kiest. Op 13
december speelt de vereniging
in de Haarlemse schouwburg
een satyre van de Amerikaanse
toneelschrijver
„Moord op het
Witte Huis”. Deze kritische
Amerikaan laat zien hoe een
president en zijn naaste advi
seurs het rampzalige gebruik
van een nieuw gifgas aan het
oorlogsfront door middel van
leugens bij het volk proberen
goed te praten. Als even later
een van de ministers de presi
dentsvrouw vermoodt, moet
ook daar een leugen voor ver
zonnen worden. Intussen ziet
men aan het front scenes van
twee dodelijk gewonde militai
ren, die door het gifgas high
worden en daardoor het Ame-
rikanendom gaan idealiseren.
„THE BRIG” (letterlijk de „nor” of
de „petoet”) is oorspronkelijk een to
neelstuk van Kenneth H. Brown dat
door The Living Theatre, ook in ons
land, gespeeld is. Joanas en Aolfas Me-
kas, voorlopers van de New American
Cinema, hebben in 1964 met een hand
camera een van die voorstellingen vast
gelegd, waardoor zij profiteerden van
een goed ingestudeerde toneelprestatie
en tegelijk enkele accenten met de be
weeglijke camera konden accentueren.
Het resultaat is een gruwelijk verslag
van de routine en het machtsmisbruik in
een mariniersgevangenis. Een vergelij
king met een concentratiekamp is hier
niet misplaatst. Het handhaven van orde
en discipline, het sadistisch optreden van
de bewakers, het gebruik van geweld en
lijfstraffen, het lijkt allemaal onbe
staanbaar in onze democratische samen
leving. Maar de Fransman Francois Rei
chenbach heeft jaren geleden in zijn
documentaire „The marines” a] eens iets
laten zien van het systeem dat de Ame
rikaanse legerleiding als vanzelfsprekend
oplegt. En waar het hier gaat om gevan
genen binnen het legerbestel. om over
treders van de orde dus, moet men zijn
ogen wel geloven.
Maar niet alleen om die reden is het
de moeite waard „The brig” te gaan
zien. De film stelt de bezoeker tegelijk
in de gelegenheid kennis te maken met
de gebroeders Mekas (Jonas en Adolfas)
die een grote rol gespeeld hebben in het
op gang brengen van een filmproduktie
die buiten Hollvwood om haar bestaans
recht bewees in ontelbare filmclubs. An
dy Warhol die vorige week was in de
Witte bioscoop heeft van dit streven
mee-geprofiteerd.
SEX EN GEWELD zijn de componen
ten waarmee Roxy deze week het pro
gramma vult: „Sartana, doden was zijn
dagelijks brood” en „Erotiek en de mo
derne vrouw”.
COBI SCHREIJER, vertolk
ster van balladen, chansons,
folksongs en cabaret, verzorgt
zondag 10 december om 11 uur
het vierde koffieconcert op
landgoed Groenendaal te
Heemstede.
HET WERKTHEATER is een
groep toneelspelers die in te
genstelling tot de meeste ande
re gezelschappen zelf z’n stuk
ken maakt. Dat is een logisch
gevolg van het uitgangspunt
van de groep, namelijk dat elk
lid een evengrote verantwoor
delijkheid heeft ten opzichte
van het geheel. Of het nu ad
ministratieve beslommeringen
betreft, het uitwerken van een
theaterprojekt of het onder
houd van het eigen gebouw aan
het Kattegat in Amsterdam, de
groep lost het zonder een on
derlinge taakverdeling op. Er is
geen zakelijk leider, geen regis
seur, geen directeur, geen
schrijver. Een dergelijk ver
gaand gedemocratiseerd collec
tief levert dan ook werkstuk
ken die op alle fronten van het
begin tot eind van alle twaalf
leden samen zijn.
Een van deze werkstukken is
zaterdagavond in de Toneel
schuur, Smedestraat 23, Haar
lem, te zien. Het heet ,,’t Is
maar een meisje” en gaat over
de rol van de vrouw in onze
samenleving. Dit klinkt of er
sprake is van een feministisch
tractaat. Een misvatting. Het
Werktheater bestaat immers uit
toneelspelers, die liever iets la
ten zien dan uitsluitend horen.
cartoonist en
Jules Feiffer:
Huis”.
Amateurkunstenaars uit Zuid-
Holland stellen hun werk ten
toon in café-rest. Treslong te
Hillegom van 15 t.e.m. 20 dec.
De expositie is dagelijks ge
opend van 14 u. tot 17 u. en
van 20 uur tot en met 22 uur.
LANDSCHAPPEN van Julia
Giesberts en reisschetsen van
Mies Deinum, beiden leden van
genootschap Kunst Zij Ons
Doel (KZOD), hangen van 9 tot
24 december in De Waag, Dam
straat hoek Spaarne. De ten
toonstelling is geopend van 14
uur tot 16,30 uur en maandags
gesloten.
Katlewicz: „Ik ken het orkest
ongeveer tien jaar. In de loop
der jaren zijn we elkaar steeds
beter gaan begrijpen. In het
algemeen is het zo dat bij een
eerste keer het orkest jou en
jij het orkest „uitprobeert”. Ik
ben daarom ook altijd een
beetje angstig als ik voor een
onbekend orkest sta. Als het de
eerste keer goed gaat, dan kan
het voor lange jaren goed gaan.
Zo is het ook met het NPO
gebeurd. Voor 1973 heb ik een
volgeboekte agenda, maar
straks, met Vandernoot als vast
dirigent, hoop ik graag voor
een bepaalde periode terug te
komen.
Uw directie-visie?
Katlewicz: „Ik stel me voor
een dirigent te zijn als een
pedagoog voor het orkest. Een
pedagoog met ruim 23 jaar er
varing. Mijn indruk van het
orkest is dat ze makkelijk kun-
Dat verklaart de 44-jarige di
rigent Jerzy Katlewicz, in vaste
dienst bij het Philharmonisch
Orkest van Krakau en deze en
komende maand door het NPO
aangetrokken voor vier concer
ten als gast-dirigent. Katlewicz
die het orkest vrijdag zal leiden
tijdens het derde concert in de
B-serie, dat te boek staat als
een „Poolse avond”, is een
warm pleitbezorger van de
Poolse muziek. Zijn hart gaat
uit naar de oude componisten
tot aan de Mannheimer School,
Katlewicz: „De invloed van
Penderecki op het muzikale le
ven in Polen wordt steeds gro
ter. Hij schrijft in de stijl van
de jongere generatie, geheel
modern en volstrekt afwijkend
van Lutoslawsky die nog in de
klassieke notatie schrijft. Maar
beiden bezorgen ze Polen een
wereldvermaardheid op het ge
bied van de serieuze muziek. Ik
wil overigens geen oordelen
over hun muziek uitspreken.
Lutoslawsky heeft eens gezegd
„Voor moderne muziek gelden
geen criteria.” Je moet ze vrij
laten. Het enige criterium is de
tijd.
„Tot mijn verrassing en ge
zien hetgeen er zich in onze
tijd op muziekgebied afspeelt,
ook tot mijn verbazing, vragen
jonge organisten mij uit eigen
beweging werken van Liszt,
Mendelssohn en Franck in stu
die te mogen nemen. Ook wil
len zij meer weten van oude
muziek”.
oorspronkelijk opgezet als een
project voor de NCRV-televisie
onder leiding van regisseur Ge
rard Rekers. Nadat de groep het
onderwerp had bepaald, besloot
men een collage te maken van
korte scenes over sommige as
pecten van het boek „De vrouw
als eunuch” van Germaine
Greer. Het geheel moest een
revueachtige reeks van sketches
worden. Het project voor de
NCRV is eind oktober opgeno
men en wordt begin volgend
jaar uitgezonden. Bevrijd van
de als censuur gevoelde beper
kingen die het medium televisie
oplegde, besloot de groep het
project ook voor lijfelijk aan
wezig publiek te spelen. Scenes
diir voor de TV geschrapt wer
den konden weer worden inge
voerd.
De verschillende aspecten die
In de sketches aan bod komen
zijn: de manier waarop de op
voeding het meisje tot een ste
reotiepe vrouwelijk rol indoc
trineert; de stereotiepe rolver
deling tussen man en vrouw,
het masochistisch aspect van de
liefdesbeleving bij de vrouw;
de manier waarop mannen
vrouwen tot een object kunnen
maken; verschillende aspecten
van het huwelijk; de sociale
problematiek van de alleen
staande vrouw.
Katlewicz: „Hij is bepaald
geen eenzijdig gerichte pianist.
Hij hanteert, evenals de Ameri
kaanse pianisten dat doen, een
brede opvatting. Zijn oriëntatie
is beslist ruim te noemen.”
Hoe zijn uw contacten met
het NPO?
nen moduleren, zowel in het
moderne als in het klassieke
repertoire.”
„Mijn leraar professor Ar-
thus Malawski heeft de groot
ste invloed op mij gehad. Hij
bracht me de ernst bij om in
de muziek te gaan. Ik had, toen
ik op het conservatorium be
gon, de indruk dat dirigeren
bestond uit een lichte manuaal-
techniek waarmee je voor het
orkest kon staan en het publiek
zou dan wel klappen. Hij leer
de me niet op het succes van
het publiek te spelen. Je moet
goed ontwikkeld zijn, ook in
algemene zin.”
Deze laatste uitspraak sluit
aan bij de interesses die Katle
wicz noemt en die buiten het
muzikale veld liggen. „Ik inte
resseer me erg voor onze litte
ratuur, die hier helaas door de
taalbarrière niet bekend is. Wij
hebben voorts goede grafiek die
ik graag zie, vooral de affiche-
ontwerpen. Jammer genoeg heb
ik weinig tijd alles op mür
gemak te bekijken, maar ik
koop regelmatig de weekbladen
om enigszins op de hoogte te
blijven van wat er gebeurt in
de wereld.”
EEN VAN DE LAATSTE James
Bond-films is „On her Majesty’s Secret
Service”, die vooral bekendheid kreeg
doordat een nieuwe acteur voor de ge
welddadige Geheime Agent 007 werd
aangetrokken in de figuur van G. La-
zenby. Ook de regisseur behoorde niet
tot de gebruikelijke Bond-filmers, het
werd ditmaal Peter Hunt. Gebleven wa
ren echter het produktieduo Saltzman
e» Broccoli en dat garandeerde een
volbloedige avonturenfilm die zich nu
voornamelijk in Zwitserland af speelt,
waar Bond’s tegenstander Blofeld (Telly
Savalas) zijn misdadig hoofdkwartier
hoog in de Alpen heeft.
Op welke spectaculaire wijze zware
tegenstanders elkaar naar het leven
staan, kan men deze week nog eens
gaan zien in Cinema Palace, waar de in
1969 gemaakte „In dienst van Hare Ma
jesteit” weer eens draait.
In de nacht een klassieke western in
,.spaghetti”-stijl: The good, the bad and
the ugly”. Voor de kinderen in de mati
nees draait „Het zwaard van Zorro”.
ZESTIG JAAR bestaat de
Christelijke Oratorium vereni
ging Door Zang Vriendschap.
Ter gelegenheid van dit feit
wordt 14 dec. een jubileum-
uitvoering gegeven van
Handels Messiah in het Con
certgebouw te Haarlem. Aan
vang 19.30 uur. Bart van Bei-
num, vast dirigent van DZV,
zal ook nu weer de leiding
hebben, terwijl het Noordhol
lands Philharmonisch Orkest
voor de begeleiding zorgt.
ZANDVOORTS Christelijk
Kinderkoor geeft 14 december
om 20 uur in de Ned. Herv.
Kerk, Kerkplein te Zandvoort
een concert, dat in het teken
van het kerstfeest zal staan. De
directie berust bij Pieter de
Jong, terwijl Teke Bijlsma aan
de vleugel begeleidt. Voorts
wordt medewerking verleend
door het Haarlems Baroken-
semble onder leiding van Hans
Kaart, terwijl Ankie Hoogstrate
de declamatie verzorgt.
HET LAATSTE concert ten
bate van de restauratie van de
Waalse Kerk aan het Begijnhof
te Haarlem zal aanstaande zon
dag in dit historische gebouw-
plaats hebben. Aanvang 14.30
uur. Het programma, dat in het
teken van de adventsmuziek
staat, bevat cantates van Joh.
Seb. Bach en Buxtehude. Even-
eensvan Bach worden twee
fantasieën gespeeld, terwijl van
Buxtehude diens Magnificat
primitorni en Passacaglia ten
gehore worden gebracht. Het
Haarlems Bachensemble staat
onder leiding van Sam ter Vel
den met Kya Hengstmangers
continuo. Organist is Kees Ro-
senhart.
MUZEN FORUM Bloemen-
daal geeft 11 december om 20
uur een concert in het Raad
huis te Overveen waarin het
piano-kwartet centraal staat.
Uitgevoerd worden composities
van W. A. Mozart, Tansman en
Brahms. Het kwartet is samen
gesteld uit Ina Overkamp, pia
no, Nobuyuki Shioda, viool,
Klaas Boon, altviool en Saskia
Boon, cello.
HET AMSTERDAMS Strijk
trio, bestaande uit Gijs Beths,
viool, Jaap Moelker, altviool en
Henk Lambooy, cello, verzorgt
zondag 10 december om 11.30
uur een koffieconcert in het
Haarlemse Concertgebouw. Het
tien jaar bestaande trio speelt
DE AMERIKAANSE folk-
zangeres Ann Hayes, die kort
geleden een succesvoile tournee
door haar land afsloot, treedt
zaterdag op in de Haarlemse
Waagtaveerne. Ann begeleidt
zichzelf op gitaar.
We zijn ons vraaggesprek
met oude muziek begonnen.
Ter afsluiting de hedendaagse
componisten.
'■■/•■AtfSSï
DINSDAG 12 december
leidt Jerzy Katlewicz het
Noordhollands Philharmo
nisch Orkest voor de tweede
keer in een concert dat wer
ken vermeldt van Wanski,
Mozart en Beethoven. De
Hongaars-Zwitserse pianist
Géza Anda zal solist zijn
tijdens de uitvoering van
Mozarts Pianoconcert in bes
grote terts KV 456.
Anda kan gerekend wor
den tot één van de grote
piano-virtuozen van de in
ternationale concertpodia.
Hij heeft een uitgebreide
staat van dienst achter de
rug die leidde langs alle
grote orkesten alsmede diri
genten als Von Karajan
Klemperer, Mengelberg en
Ansermet.
Hij heeft zijn befaamd
heid onder meer verworven
door zijn Mozartvertolkin-
gen, maar kreeg daarnaast
ook onderscheidingen voor
werken van Bartók en Cho
pin.
Het concert wordt besloten
met de Wintervertelling Bajka
van Moniuszko, één van onze
beste componisten. Het is een
kort stuk, van ongeveer een
kwartier. Erg briljant.”