Asterix begeeft zich op
on Ice
glad Holiday
Gerard Cox: aristocraat
Schnitzlers Liebelei
in
ARMAN EN ILVA
B
E
FERDINANDS BELEVENISSEN
PANDA
Bölls visie op
de zakenwereld
*r.
t'
1
E
9
s
F
Polle,
Peil©
en
Pingo
L
NEDERLANDSE” APEN OP DE SCHAATS IN DE RAI
Ik hoop dat het goed gaat
Afscheid J. Bosman
van bioscoopbond
meester*
RADIO EN TELEVISIE
17
WOENSDAG 13 DECEMBER
1972
TV VANAVOND
TV WOENSDAG
RADIO DONDERDAG
TV DONDERDAG
Ned. Dans Theater
O
2ES
PW
r
0
en de
erfgenaam
JE WEL EVEN HELPEN'
.V
-
z
IK HOOP NIET. DAT 7
PINGO SPIJT KRIJGT
VANZUN HULPVAARDIGHEID!
naar buitenland
Haanstfra’s „waterfilm”
V
Wil,
ZO SNEL NAAR TOE.YeR ZIT EEN WESP
7^71 ZEEROSj J ACHTER ME AAN!,
IWACHTMAAR! IKZAL
X Li
K
OEL1
over
.T.
H. R.
raam
406M
T
i
1
9
r"
Gerard Cox. Rotterdammer in hart en
nieren. Een man die via een ongewone
ladder de sporten van wat in de wande
ling heet het kleine en grote amusement
(hij heeft zelf een hekel aan dit soort
onderscheid) beklom. Na twee jaar on
derwijzer te zijn geweest, zong hij met
begeleiding van de gitaar, speelde in een
keldertje, was jaren te vinden in de
vuurlinie van het cabaret (Lurelei), gooi
de landelijke hoge ogen in „Met blijd-
18.00
18.45
18.55
19.05
20.00
20.20
21.55
22.20
23.05
23.10
20.00
20.20
21.00
21.35
22.00
22.30
23.00
23.15
21.50
22.35
23.15
23.25
23.30
18.45
18.55
19.05
19.20
19.45
20.00
20.21
20.35
21.00
IK HOORDE B6EN.JK ALLEEN 6EHJ&
EN TOEN H<!) GEZEGD HAD CAT HJ IETS
EPS BELM&N1KS WILDE VERTELLEN,!
^veuoor hut bewustzjn
MAAR ASIANAS HAD
ÊRSE MOEITE MET
SRREK6V
NOS-NOT: Schooltelevisie.
NOS: (K) Rep. Apollo 17.
(K) Ti-ta-tovenaar.
(K) Journaal.
E.O.: (K) EO-Kinderkrant.
(K) De wind blaast waarheen hij
wil.
NOS: (K) Journaal.
E.O.: (K) Het groene eiland.
(K) En nu.mijn verzoek
Nader Bekeken.
(K) Gevaarlijk spel.
(K) Israel ’72.
U schrijft ons.
NOS: (K) Journaal.
(Van onze medewerker in Rotterdam)
ROTTERDAM. Gerard Cox. Sinds
zeer kort met een snorretje, althans een
aantal peper-en-zout-kleurlge haren op
de bovenlip, vanwege zijn aandeel over
een kleine week in het toneelstuk Liebe
lei. Hij speelt een van de hoofdrollen.
Willeke Alberti is zijn tegenspeelster.
Vreest hij de première? Hij bekijkt het
vanuit zijn gezichtshoek en zegt dat hij
maling heeft aan de kritiek, wanneer die
oppervlakkig en algemeen is. „Ik hoef
niet berispend op de vingers getikt te
worden door ook maar iemand in Ne
derland. Ik kan mijn eigen mening wel
vormen”.
schap geven we kennis van” en stond tot
voort kort te schitteren in de musical
„Promises, promises”.
Nu beklimt hij de nieuwste trede: die
naar Het Grote Theater. Op 16 december
speelt hij met het Rotterdams Toneel
Liebelei van Arthur Schnitzler. „Ik hoop
dat het goed gaat”, zegt Gerard Cox, die
een Oostenrijks aristocraat moet uitbeel
den.
Over het regisseren door de zoon van
schrijver Schnitzler: „Het is een man die
weet waar hij over praat. Ik vind het
een voorrecht, een bof, met zo’n man te
mogen samenwerken. Ik zie zo’n voor
stelling meteen helemaal.”
Een voorstelling van het Rotterdams
Toneel, een groep mensen die aan haar
allereerste en tegelijk allerjaatste jaar
bezig is. Dat moet niet best voor de
stemming zijn. Cox veert op en zegt fel:
„Ik bemoei me helemaal niet met to-
neelpolitiek. Dat interesseert me geen
bal. We repeteren erg fijn, ik wil zo
goed mogelijk spelen en daarmee basta”.
De snor die op zijn bovenlip door
breekt („Het is overigens niet de soort
snor die ik prefereer”) wordt elke dag
braaf uitgeschoren. De Oostenrijkse aris
tocraat die Gerard Cox in de spiegel
aankijkt is daarmee nog niet tevreden.
Hij wil dat zijn haar kortgeknipt wordt
en Cox heeft erin berust. Zijn middel
lange grijzende lokken vallen voor de
première onder de kappersschaar. Wan
neer hij dan nog het kostuum aan heeft
is hij een militair uit Oostenrijk van
1895
Een rol die hem op het lijf is geschre
ven? „Er worden geen rollen op het lijf
geschreven”, zegt hij. „Dat vind ik een
onderschatting van de prestatie die ie
mand op het toneel brengt”. En meteen
daarop aansluitend spuwt hij zijn grif-
groene gal over de vaderlandse critici.
Zelf kreeg Cox zes jaar lang lovende
kritieken. „Maar ik denk dat dat roulet
te was en niets te maken had met hun
inzicht”.
De heer Bosman trad in 1935 in dienst
van de Nederlandse Bioscoopbond; na
tijdens de oorlog door de bezetter op
non-actief te zijn gesteld, werd hij in
1945 benoemd tot bondsdirecteur. In
1967 werd hy tevena waarnemend voor
zitter, waarna hij in 1969 tot bondsvoor
zitter werd benoemd. De heer Bosman
heeft veel functies bekleed.
AMSTERDAM. Tijdens een buiten
gewone vergadering van de bondsraad
dinsdag in Amsterdam heeft de heer J.
G. J. Bosman afscheid genomen als
voorzitter van de Nederlandse Bioscoop
bond. De vergadering benoemde de heer
Bosman wegens zijn zeer grote verdien
sten voor het film- en bioscoopbedrijf
tot erelid van de bond. Tijdens een
receptie namen enige honderden leden
en oud-leden van de bond en relaties
onder andere uit kringen van de over
heid, de filmkunst en de publiciteitsme
dia afscheid van de scheidende voorzit
ter. Op een receptie werd hem de Zilve
ren Roos overhandigd, hem toegekend
door het hoofdbestuur.
AMSTERDAM Asterix heeft zich
nu ook op glas ijs begeven. Samen met
onder meer Obelix en Panoramix heeft
hij de gladde ijzers ondergebonden en
gaat elke avond tot en met 23 december
zijn eigen leventje leiden bij Holiday on
Ice in de Amsterdamse RAI. Gisteren
was de Nederlandse première in een
volle Oosthal (4000 enthousiaste kijkers).
Mijnheer den Uil en zijn mede-fabel-
dieren hebben dus als tussenfiguren
plaats gemaakt voor Asterix en zijn
maten. De producers van Holiday on Ice
zijn uiteraard wel zo kien om de popu
lariteit van de stripbaasjes uit te buiten.
Ze rommelen aardig door de show heen,
tot ieders genoegen.
De Amerikaanse ijs- en showmakers
bespelen de toeschouwers weer met de
bekende romantische en koddige tafere
len, ze bieden een parade van technisch
perfecte rijders en rijdsters (met als
grote topper oud-wereldkampioen Do
nald me Pherson), frêle en knappe lijf
jes (zoals dat van de Japanse Mitsuko
EunakoZhi).
Het is haast traditie, dat er in de
Amerikaanse ijsshowbusiness altijd wel
een Nederlandse of Nederlander op of
buiten de piste van de partij is. Ook
deze keer wordt daarop geen uitzonde
ring gemaakt. De Rotterdammer Jack
van Egmond heeft samen met de Au
straliër Kenny Read twee chimpansees,
die behalve gekke bekjes trekken (en
voor zich zelf applaudisseren) ook
kunstjes kunnen maken op het ijs. Dat
brengt als altijd weer de nodige vertede
ring en hilariteit. Misschien ook. omdat
apen hun bekijkers altijd een spiegel
van de menselijke zotheid voorhouden.
Wat gebeurt er zoal in deze snelle,
attractieve Show (de vakmanschap
straalt er weer af)? Er is een strandfeest
met historische toestanden en kleding,
men viert vakantie in Alaska (hetgeen
gesneden Eskimo-koek oplevert) met een
noorderzon, die uit de nok van de RAI
schijnend niet tot vertrekken noopt.
Hier fonkelt de Japanse Misuko als de
grote ster. Men ontloopt ook de Bolero
van Ravel niet, hetgeen in een draaikolk
van muziek en beweging uitmondt. De
Tiroler Buben en Madchen blijven na
tuurlijk niet thuis, evenmin als ball-
roomdansers in een enscenering, die
Carnaval in München heet. Over Aste
rix en de chimpansees spraken we al. De
clownnummers zijn van
Een daverende finale
Nederland II
NOS- (K) Rep. Apollo 17.
(K) Ti-ta-tovenaar.
(K) Journaal.
KRO: (K) KRO’s Wereldcircus.
(K) Journaal.
KRO: (K) Studio Vrij.
(K) De toewijzing.
IKOR: (K) De duivel heeft lang
blond haar (film).
NOS: (K) Journaal.
TELE AC: Hoe word ik de compu
ter de baas? (13).
Nederland I
10.45
18.15
18.45
18.55
19.05
19.30
F
Nederlandse publiek sprak. Beginnend
met een kleuterklasje dat zijn eerste
zwemles krijgt steelt de iflmer al dade
lijk het hart van de toeschouwer door
een aandoenlijke observatie van de klei
ne drama’s die zich onder die omstan
digheden kunnen afspelen. En van daar
uit gaan we naar de palingvisser in de
vroege ochtend op het water, naar de
IJmuider visafslag, de Deltawerken, het
Friese Skutsjesilen, de zeilsport, de over
stromingsramp van ’53, een redding op
zee. Dit alles gedaan met de perfectie
die we van Haanstra en zijn voortreffe
lijke technische ploeg (camera: Anton
van Munster, geluid: Ed Pelster, muziek:
Robert Heppener) gewend zijn, maar
tegelijk met de humor en menselijke
belangstelling die eerder al „Alleman”
tot een wereldsucces maakten.
CHARLES BOOST
DEN HAAG. Het Nederlands Dans
Theater gaat in februari een reeks voor
stellingen geven in West-Duitsland en
Zwitserland. Men onderhandelt nog over
toemees naar Engeland en Italië aan het
einde van het lopende seizoen. Deze
toernees zullen zonder subsidie kunnen
worden gemaakt.
In West-Duitsland wordt opgetreden
in Stuttgart, Mannheim, Iserlohn,
Frankfort, Würzburg, Fürth, Keulen en
Solingen. In Zwitserland wordt tenmin
ste een voorstelling gegeven in Sankt
Gallen.
-a .ll;.
arm van de wet zich naar hem
uit?" „Ja, ja!" riep Panda ongedul
dig. „Maar hier is nog een ring van
de familie Schraap! Karei vond
hem in zijn kastje!" Dat was onver
wacht nieuws. De rijkaard boog
zich over het voorwerpje in Panda’s
vingers en bekeek het uitvoerig, sa
men met zijn neef Joris. „Een
Schrapen-ring...” mompelde hij ver
rast. „Ik heb er nog een familielid
HILVERSUM I.
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Gym. 7.20 (S)
Dag met een gaatje. 8.00 Nws. 8.11
Radiojoum. 8.50 Morgenwijding. 9.00
Toppers van toen. 9.35 Waterstanden.
9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Voor de kleu
ters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00 Nws.
11.03 Radiojourn. 11.30 (S) Rondom
twaalf. 11.55 Beursber. 12.30 (S) Sportre-
vue. 13.00 Nws. 13.11 Radijoum. 13.21
Alert! 13.50 Tsjechisch kamerorkest.
15.00 (S) Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.03
Radiojourn. 16.05 (S) Aspecten. 17.00 (S)
Mobiel. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11
Radiojourn. 18.20 Uitz. van de KVP.
IKOR: 18.30 Kleur NCRV: 19.00 Bij de
tijd. 19.20 De kerk vandaag. 19.55 Kunst
en vliegwerk. 20.00 Gevraagde gewijde
muz. 20.39 (S) Hoorspel. (11). 21.00 (S)
Regio-rechtstreeks (II). 22.20 Avondover-
denking. 22.30 Nws. 22.40 Hier en nu.
22.50 Wereldpanorama. 23.00 Lezing.
23.20 (S) Promenade orkest. NOS: 23.45
Apollo 17. 23.55 Nws.
HILVERSUM II.
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 7.08 (S) Preludium. 7.30 Nws. 7.41
Hier en nu. 7.55 Aangestipt. 8.00 (S) Te
Deum Laudamus. 8.24 Op de man af
8.30 Nws. 8.36 Gym voor de vrouw. 8.45
(S) Tot uw dienst 10.00 Schoolradio.
10.20 Idem. 10.30 Nws. 10.33 (S) Podium
voor de vrouw. 11.05 (S) Voor de zieken.
11.40 Vrouw en maatschappij. 11.55 Me
ded. 12.00 Zingen met Cecilia. 12.15 (S)
Tienerkoor. 12.26 Meded. t.b.v. land- en
Nederland 1: Naast de hoofdfilm, die
dit keer „De stem van het water” van
Bert Haanstra werd, heeft de VARA nog
een uitgebreid programma te bieden. Dat
is vanaf zeven uur Van gewest tot
gewest, met een reportage over het
kunstleven in Zeeland, de Stichting So-
cutera (een filmpje over Ontwikkelings
werk), de zendtijd voor de politieke
partijen en de trekking van de Staatslo
terij. Na ruim anderhalf uur „De stem
van het water”, vraagt Klaas Jan Hin-
driks’ programma E72 aandacht voor
Europese ontwikkelingen en Nederlandse
belangen. Studio Sport, dat daarop volgt,
belooft een samenvatting van de wed
strijd tussen Twente en Las Palmas om
de UEFA-cup. De in het maangebeuren
geïnteresseerde kijkers kunnen tot
twaalf uur blijven zitten om de reporta
ge te zien van de derde maanwandeling
van de bemanning van de Apollo 17.
Voor het kleine buisvolk zendt de
KRO om vijf uur ’s middags het pro
gramma Nogal Wiedus uit. Daarin net
clownsduo De Kamé’s als de ijverige
matroosjes Peppi en Kokki.
Nederland 2. De KRO woensdagavond
op het tweede net; dat betekent ruim
anderhalf uur lang het programma Stu
dio Vrij, met informatie over vrijetijds
besteding. Er is een onderzoek naar
toerbrommers, kinderspelletjes, het ma
ken van kerstversiering en het borduren
van ikonen komen aan de orde, terwijl
Kees Schilperoort in de studio is voor
het spelletje Raden maar.
Tussen zeven en acht kan men KRO’s
Wereldcircus zien. En dat belooft een
optreden van een kaarsengoochelaar,
luchtkunstenaars, clowns, jongleurs en
kunstjes verrichtende poedels.
Op Studio Vrij volgt voor de derde
maal deze week een tv-spel, gebaseerd
op een verhaal van de met de Nobelprijs
onderscheiden Westduitse auteur Hein
rich Böll. Het is het spel De toewijzing,
waarmee BÖ11 heeft willen aantonen hoe
moeilijk het is om te slagen in de
zakenwereld als je niet bereid bent be
paalde concessies te doen. Centrale fi
guur in dit stuk is een wetenschapsman
die zich aan de spelregels van het za
kenleven (het naar de mond praten van
de opdrachtgever) moet aanpassen wil
hij een belangrijke opdracht loskrijgen.
Tot omstreeks elf uur is hierna IKOR
op de buis met een aan de Actie Kom
over de brug gewijd programma. Het is
de documentaire De duivel heeft lang
blond haar, die zich met name afspeelt
op de hoogvlakte van de Andes waar de
vraag naar de toekomst van de boeren
van deze streek aan de orde wordt
gesteld.
waardigd. „Hij is van Karei Klein
bij„Nog een erfgenaampre
velde Joris. „Hoe jammer,, eh...
jammer, dat dit niet eerder bekend
is geworden. Maar ik ben niet onbe
reid, de erfenis met hem te delen.,
op prettige voorwaarden natuur-
„Deze ring is trouwens helemaal
niet gestolen!" riep Panda veront-
lijk”
grote klasse.
„Light up the
skies” zet het ijs en de zaal aan het slot
in vuur en vlam, maar het ijs smelt
niet. Sjoukje Dijkstra reikte aan haar
oud-collega’s de bloemen uit.
Onze filmmedewerker schrijft boven
de hoofdfilm van vanavond: Over een
week gaat Bert Haanstra’s nieuwste film
„Bij de beesten af” in première. Dat is
een film zoals iedereen nu wel weet
over menselijk gedrag in vergelijking
tot wat dieren onder vergelijkbare om
standigheden z.g. instinctief doen.
Ook Haanstra’s „De stem van het
water” die vanavond op het scherm komt
en uit 1966 dateert, heeft iets te maken
met het menselijk gedrag, alleen is het
onderwerp nu wat beperkter gehouden
door na te gaan hoe de Nederlander
reageert op het water.
Uiteraard heeft iedere Nederlander
vroeg of laat, lang of kort, iets met het
water te maken. Of hij er nu zijn
beroep op vindt als visser of zeeman, of
dat hij het gebruikt om er sport te
bedrijven, of hij er zich bedreigd door
voelt of het beschouwt als mogelijkheid
tot recreatie, het water speelt ooit eens
een rol, aangenaam of onaangenaam, in
zijn leven.
Samen met Anton Koolhaas heeft
Haanstra destijds wat confrontaties be
dacht tussen de mens en het water en
uit die incidentele of langdurige ontmoe
tingen met het natte element heeft hij
een film samengesteld die evenals het
voorafgaande „Alleman” sterk tot het
mm»
Vanuit het Parijse wintercircus Boug-
lione komt vanavond het KRO-program-
ma „Wereld Circus". In de ORTF-pro-
duktie zien we een groot aantal interna
tionale variéténummers. Aan de trapeze
hangt Gerard Edon en ook Les Hergoti
doen hun best in de nok van het ge
bouw. Verder zijn er: jongleur Nino
Frediani en Li Suang met een Chinese
koorddansact.
Op de foto: Nino Frediani jongleur.
Nederland I
17.00 KRO: Nogal wiedus.
18.45 NOS- (K) Tita-tovenaar.
18.55 (K) Journaal.
19.05 (K) Van gewest tot gewest.
19.50 (K) Stichting Socutera.
20.00 (K) Journaal.
20.20 Pol Partijen.
20.30 (K) Staatsloterij.
20.35 (K) De stem van het water.
22.15 (K) E 72.
22.40 Studio Sport.
23.05 Den Haag vandaag.
23.15 (K) Journaal.
23.20 (K) Rep. Apollo 17.
AL WAS^aJIAAüZE WWY KAT-IA, IKWOU
CAT IK JE KON HELPEN,
\DIE JE JE HERINNERT!
L IETS ...ALLES, WAT
Hdanook..
Nederland II
NOS: (K) Ti-ta-tovenaar.
(K) Journaal.
VPRO: (K) Beertje Colargol.
Zwijgen is goud.
(K) Popeye.
NOS- (K) Journaal.
VPRO: (K) Berichten uit de sa
menleving.
(K) All in the family.
(K) Meester, mag het
open?
(K) Barend is weer bezig!
De herinnering (doe.).
NOS: Den Haag vandaag.
(K) Journaal.
Rep Apollo 17.
tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Hier en nu.
12.50 Pauzedienst 13.10 (S) Koorzang.
13.20 (S) Licht ensemble. 13.45 (S) Lichte
grammofoonmuz. 14.05. Schoolradio.
14.25 (S) In kleine bezetting. 15.15 Ge
sprek over Schriftwoorden. 15.30 Nws.
15.33 (S) Studio 6 16.30 Hier en nu. 16.32
(S) Regio-rechtstreeks (II). 17.25 Kom
de Brug-journ. 17.30 Nws. 17.32
Hier en nu. 18.00 (S) Vrij voor muz. in
vrije tijd. 18.30 Nws. 18.41 (S) Leger des
Heilsmuz. 18.55 Zojuist verschenen.
AVRO: 19.00 (S) O. 19.30 Trefpunt. NOS:
19.50 Den Haag vandaag. AVRO: 20.00
Nws. 20.05 Radiojourn. 20.10 (S) Inl. tot
de volgende opera. 20.30 (S) Ballet-opera
van Roussel. 22.05 (S) Muz. zonder podi
um. 22.35 Dat zit goed fout. 22.55 Muze
zonder make-up 23.20 (S) Essay. 23.50
Radiojoum. 23.55 Nws.
HILVERSUM Hl.
TROS: 7.00 Nws. 7.02 De Hugo van
Gelderen Show. 8.00 Nws. KRO: 9.00
Nws. 9.03 KRO-op-Drie. 10.00 en 11.00
Nws. 12.00 Nws. 12.03 Van twaalf tot
twee. 13.00 Nws. 13.03 Raden maar.
14.00 Nws. 14.03 Discjockeyshow. 15.00
Nws. NOS: 16.00 Nws. 16.03 De daveren
de dertig. 17.00 Nws. 18.00 Nws. 18.02
Joost de Draayer Show. TROS: 19.00
Nws. 19.02 Club tropicana. 19.30 Senti
mental journey. 20.00 Nws. 20.02 Poster.
21.00 Nws. 21.02 Apollo XXI. 21.30 Ka-
baretteketet. 22.00 Nws. 22.02 De Hugo
van Gelderen Show. 22.55 Meded. 23.00
Nws. 23.02 T...S. ..T... 24.00 Nws 0.02
Aktua. 0.12 Jazz-Sir. 00.55 Nws.
b
59. De heer Schraap was
juist de hand van zijn familie
lid aan het schudden, toen Ka
rei Kleindienst en Panda bin
nen stapten. „Wat doet dat ke
reltje hier?!" kreet de bejaarde mil
jonair kwaad. „Ik heb je gezegd dat
je he mmoest bewaken tot de politie
hier was." „Als dat mijn makkertje
Panda niet is," prevelde Joris. „Tut,
tut. Hoor ik het goed? Strekt de
A15!
6OED JE WICT
DUS NIET
HELPEN
NEEKAT-lAi
M DENKCPTNIET-
IKWILJEER&
6RAA6 HELPEN
J
BS
5T0PMy^
S-. dn
HBI