Marinus Fuit met stille dreiging in grafisch werk AVRO test de deelnemer aan het verkeer in slechte persiflage Mies Bouwman en Veronica geliefd bij tieners ARMAN EN ILVA FERDINANDS BELEVENISSEN PANDA „Liebelei” ontaardt VI I p ff 1 - «Mfes Pelle Pingo Polle, STERK BOEIENDE EXPOSITIE IN HAARLEMSE VLEESHAL Weer misser bij Rotterdams Toneel en en de meester-* erfgenaam RADIO EN TELEVISIE sn* MAANDAG DECEMBER 1 8 1972 7 ibbbbbhbbbbbbmd O TV VANAVOND Veelzijdige Mariene TV MAANDAG TV DINSDAG O RADIO DINSDAG zei DAT DIE HOED? DEVOS 1 DAN KRIJG JE ALS BELONING t.tAeen lepel levertraan, dat is HAARLEM Het bijzonder sterke en overtuigende werk van de Haarlemse graficus-schilder Mari nus Fuit is tot 21 januari a.s. te zien in de Haarlemse Vleeshal op de Grote Markt. Terecht heeft de af deling moderne kunst van het Frans Halsmuseum hem deze overzichts tentoonstelling, die het werk vanaf 1964 omvat, aangeboden. Terecht dan om de uitstekend overgedragen inhoud van zijn bedoelingen en evenzeer om de grote finesse en ernst waarmee hij werkt en een eigen weg bewandelt. Al zijn werk getuigt daarvan, hetgeen overigens reeds eerder te constateren viel op exposities, zowel in Haarlem, in de Zaanstreek, als elders. DAT WAS HELEMAAL GEEN TOVER-1 KUNST... HIJ IS GEWOON IN DE PUT kGEVALLEN...DE DEKSEL WAS ER HB~R ZEKER AF! lllll HET WATER ouauiï Auto kA~RTT] "GEVON DEN" HAD LTi to- gevallen F ZIJN.' -T kF-i UUUUIIZXIB! >r it 9. d n r. i. (K) 21.50 schutters (se- de 19.25 Hilversum I. Treurniet 22.20 de 19.05 van koffer- houden te 21.20 vast i Kerst- werd Echo; J. HEIJER 4O9IB i. Daardoor kon het gebeuren dat in de laatste acte, wanneer Van Seist het treu- ige nieuws moet brengen dat zijn vriend (Gerard Cox) gedood is bij een duel om een andere vrouw, de zaal uitbarst in hartelijk gelach. Van Seist in doodgra- verszwart in de deuropening, het hoofd Nederland 2. Van 7 tot 8 zendt de KRO een aflevering uit van de familie Ash ton, waarin opnieuw de moeilijkheden 20.00 20.21 21.10 22.10 23.00 23.05 18.45 18.55 19.05 19.30 18.45 18.55 19.05 18.45 18.55 19.05 20.00 20.20 21.10 21.40 22.40 22.45 22.45 22.55 23.05 23.10 19.30 20.00 20.21 21.50 22.30 18.45 18.55 22.45 22.55 19.55 21.00 21.20 22.20 23.00 23.15 22 00 22.55 op n d 19.30 20.00 20.20 waren weggetrokken en zijn beia achtervolgers weer zichtbaar wer den. „Zo ziet men, waar onbesuisde driften toe kunnen leiden. Mijn verfijnde natuur verzet zich daarte gen. Ik stel dan ook voor dat ik deze twee woestelingen de rug toe keer en de heer Schraap met een nieuw bezoek vereer. Ik heb nog enkele zaken met hem te regelen..." schuin van zogenaamd verdriet; de ko miekeling. En als Lex Goudsmit, die de vader van het verliefde meisje speelt, zijn dochtertje wil troosten en met zijn handje tot tweemaal toe de andere bezoekers wegwuift, dan brult de zaal wederom van het lachen. Alsof „Liebelei” een persiflage was op een goedkope draak uit de vorige eeuws. „Mannen in stadsdeel” heet dit werk van Marinus Puit uit 1971. Het il lustreert een vaak herhaald thema in telkens andere vormgeving: mannen die langs elkaar heen staren in een koele wereld, die bevreemding wekt. Het is een van de verschijningsvormen van een gecontroleerde angst. Naar aanleiding van een gedicht van Remco Campert tekende Fuit dit „Vlieg tuig op de bodem van het water”. Er boven een zomerzon. Het vliegtuig ligt er als een stille getuige van de oorlog, hier zichtbaar gemaakt als een vreemd element in een wereld van de stilte. Dit werk ontstond vorig jaar. Doodzonde, want „Liebelei” is zo’n lief stuk. Schnitzler tekende met een mini mum aan middelen en effect een schets naar het Weense leven anno 1890. De aristocratische student Fritz heeft een vriendinnetje Christine, de dochter van een eenvoudig behuisd violistje van de opera. Voor haar is hij de grote liefde; zij voor hem niet meer dan een vertede rend intermezzo. Ze weet dat wel, legt zich erbij neer, maar vraagt van hem leen een beetje eerlijkheid. Dat geeft hij niet; hij verzwijgt zijn verhouding met een getrouwde vrouw om wie hij moet duelleren, waarbij hij gedood zal worden. Het stuk laat het contrast zien tussen dat onbedorven kind en een wereld die al weet, dat Grote Liefdes niet bestaan. Het stuk zit vol weemoed; de harde ernst van het leven wordt niet uitgesproken, maar gesuggereerd. Nederland I NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. VPRO: (K) Toppop. iK) En dan is Moe d’r nog (se rie) NOS: (K) Journaal. AVRO (K) Peyton Place. 'K) Nationale Rijtest. (K) Televizier Magazine. NOS: (K) Journaal. TELE AC: (K) Engels (les 9). Nederland II NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. 20 00 Nws. 22.02 23.00 middernacht. 24.00 Nws. 00.02 Tom Blom. 00-55 Nws. Cox probeerde enige ingehouden me lancholie over te brengen, maar al in de eerste scène hield hij zich slecht staande naast de schmiere-acteur Will van Seist, die helemaal op de komische toer ging, later gesteund door Marijke Merckens die weliswaar een uitstekend blijspelactrice is maar toch over zo’n arsenaal aan tech niek beschikt, dat het prille naturel, dat in beginsel wel in Alberti en Cox aanwe zig is, wordt weggespeeld. Marinus Fuit acht zich bij de nieuw- figuratieven te behoren. Situeer je hem in die kring nader, dan is hij eigenlijk magisch-realist, verwant aan bijvoor beeld een figuur als Karei Willink. Ook bij Fuit namelijk van die typische „Willink-huizen” uit de eerste helft van de vorige eeuw met hun speciale karak ter. Fuit tekent die huizen echter niet in een illusoir Amsterdam, zoals Willink, maar liever in Den Haag en dan nog vaak met die merkwaardige Schevening- se boulevard-sfeer, door zo’n huis tegen de einder op de horizon te zetten, alsof daarachter de niet zichtbare zee ligt. Daardoor gaat de oneindigheid mee spreken. Dat effect voert hij ook door als het gaat om een schip of een Italiaanse strandhuisje. Hij kan het ook anders, door gebruik te maken van hemelhoge flatmuren, die een gevangeniswand suggereren als ach tergrond voor spelende kinderen. Soms werken schuttingen bij hem op dezelfde manier. De mens en dan bijna altijd mannen en zelden vrouwen verschijnt binen die architectuurelementen als een van zichzelf vervreemd wezen. De man nen sluiten „in een stil verbond” langs elkaar heen. Fuit deformeert hun figu ren. Zowel hoekige als ronde vormen worden aangezet, waardoor veel van die mannen iets on verzettelijks krijgen, iets dreigends ook. Dat dreigende bepaalt het magisch-rea- listische karakter van dit werk. De kaal heid van de gebouwen, de leegheid van een groot vlak als een schutting, een scheepshuis, de romp van een vliegtuig soms, suggereren een beklemming. Dat laatste ontstaat echter ook door de herha ling van steeds eendere vensters, balkons of andere elementen. Marinus Fuit kan met weinig „dingen” veel zeggen en daarin ligt ook zijn ver andering besloten. Het wordt namelijk steeds stiller op zijn grote grafische bla den, die evenzeer schilderijen als tekenin gen zijn. En tenslotte gaat het in zijn werk eigenlijk alleen om die vreemde trekken..." Met die woorden nam hij een sprong, en hees zich haastig op aan de onderste sport van de brandladder die daar bevestigd was. Zodoende bleef hij net buiten be reik van zijn beide aanvallers - en die botsten nu met in de lucht graaiende handen dreunend tegen elkaar op. Foeimompelde Joris afkeurend toen de stofwolken wat Nederland II NOS- (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. KRO: (K) De familie Ashton (se rie). (K) Achtergronden Bijbel. NOS: <K) Journaal. KRO: Marlene Dietrich: Blonde Venus 11932). (K) Documentaire. Daarna: Een stukje tijd. doe. Tele-zet. NOS (K) Journaal. Onze filmrecensent schrijft over de film van vanavond: In haar serie „Mar iene Dietrich in de regie van Jozef von Sternberg” heeft de KRO niet helemaal volgens chronologische rangorde „The blonde Venus”, die vanavond op het scherm gezet wordt laten volgen op „The Scarlet Empress” die vorige week te zien was. „Blonde Venus” werd twee jaar eerder gemaakt, in hetzelfde jaar 1932 dat ook „Shanghai Express” ontstond. De film naar een oorspronkelijk scenario van de regisseur zelf is een klassiek voorbeeld van melo-drama, een larmoyant verhaal over een brave huisvrouw die wegens geldgebrek het café-chantant ingedwon gen wordt en min of meer het verkeerde pad opgaat maar dat alles alleen doet uit liefde voor haar man. Marlene’s man (Herbert Marshall) is een arme geleerde, die op het punt staat een belangrijke chemische ontdekking te doen, maar besmet wordt met radium en zijn proefnemingen niet meer kan beëin digen. On aan het benodigde geld te ko men voor huishouden en medische behan deling vat Mariene haar vroeger beroep van cabaretzangers op (onder de arties tennaam Blonde Venus) en in de licht zinnige omgeving van een New Yorkse nachtclub ontmoet zij playboy Nick Townsend (Cary Grant) die haar de be nodigde gelden geeft. Dat dit alles tot misverstanden moet leiden, spreekt van zelf. Een scheiding, waarbij zij haar kind dreigt kwijt te raken, wordt aanleiding het aspect moederliefde in de schijnwer pers te plaatsen, in één woord niets is nagelaten om de vele kanten van Mar- lene’s talent te belichten en om haar in allerlei stemmingen en emoties te laten zien. Hoe Von Sternberg met zijn verlief de camera dat doet, is nauwelijks meer een vraag voor wie de hele serie aan dachtig gevolgd heeft. CHARLES BOOST —-•-7“-^— ■-/ stilte, het symboliseren van de angst. Die angst is bepalend bij Marinus Fuit. Ze is te zeer aanwezig en wel bijzon der concreet in een van zijn laatste wer ken, een groot grafmonument om er langs te kunnen. Angst is in principe een onbepaald ge voel, dat als het ware een beeld zoekt om tot expressie te komen. De angstsituatie wordt door Fuit koel genoteerd, zander vreesachtigheid. Bij de mens, zoals die in de tekeningen verschijnt, doet zich het zelfde voor. Zijn mannen kennen de angst van de eezaamheid, de contact loosheid met een ander, maar ze zijn niet bang. Ze hebben zichzelf onder controle, angst schijnt ook de kinderen, die spe len in de lege straten tussen hoge huizen niet te deren. Ze zijn zich die niet be wust, hoewel de dreiging voelbaar aan wezig is. Nu de beschouwer vóór het werk. Die ziet de in hem levende en nog onbepaal de of vage angst gestalte krijgen i n het werk. Het beeld van Fuit wordt z i jn beeld, maar zal in de meeste gevallen evenmin vrees oproepen, wel bevrem- ding en soms zelfs bevrijding. Die bevrij- ding ontstaat op twee manieren, ten eer ste omdat het vage nu duidelijk uitge beeld tastbaar is geworden en daardoor minder „gevaarlijk” en ten tweede omdat in de werken met de lage horizonnen en de hoge luchten soms het bevrijdende schuilt van ruimte en oneindigheid, een overigens onherbergzameontsnap pingsmogelijkheid. HEIN STEEHOUWER Het stuk werd geregisseerd door de zoon van de schrijver, de inmiddels 70- jarige Heinrich Schnitzler, die zich op een bedaarde mise-en-scène en een inge togen speeltrant heeft toegelegd, maar zich kennelijk verkeken heeft op het ge vaar dat het komieke gedoe van Van Seist en Merckens kon opleveren. Nu maar afwachten of Cox en Alberti het voorbeeld van Jasperina de Jong zullen volgen. Nederland 1. De AVRO doet een po ging de Nederlandse weggebruiker be wuster te maken van zijn verplichtingen die hij als deelnemer aan het verkeer heeft. Dat gebeurt in AVRO’s zesde nationale rijtest, die om tien over negen komt. Tevens krijgen de kijkers de gele genheid hun verkeersinzicht te testen aan de hand van een aantal verkeerssi tuaties die vaak tot ongevallen leiden. In dit, in samenwerking met KNAC, Veilig Verkeer, ANWB en de rijkspolitie tot stand gekomen programma wordt onder meer een in scène gezette botsing tussen zes auto’s op de nieuwe E8 tussen Markelo en Holten getoond en de hulp actie die onmiddellijk na dit incident op gang komt. Buiten de rijtest is het allemaal be kend werk dat de AVRO voorzet. Na de test de actualiteitenrubriek Televizier en ervoor Peyton Place. De vooravond begint als gebruikelijk met de door Ad Visser gepresenteerde Toppop 20, gevolgd door een aflevering van de serie En dan is moe d’r nog. Moeder Sally maakt zich druk om de slechte resultaten op school van haar zoon Simon. ROTTERDAM. Mies Bouwman is door de lezers van het tienerblad „Mu- ziekexpress verkozen tot de populairste vaderlandse TV-persoonlijkheid. De meest geliefde buitenlandse TV-helden zijn Tony Curtis en Roger Moore („De versierders”). 63. Joris keek met groeiende on gerustheid naar de veldwachter en de lijfwacht, die hem van weerszij den naderden. „Het komt me voor dat ze iets lelijks van zins zijn," prevelde hij, „en dat komt me een beetje ongelegen. Maar wie ben ik, om hun geestdrift in de weg te staan? Ik zal mij dan ook uit het komende lijfelijke geweld terug- tussen Sheila en haar echtgenoot ter sprake komen, gevolgd door Achtergron den van de bijbel, met nogmaals aan dacht voor de apostel Paulus die in Rome als martelaar voor het geloof terechtgesteld werd. Met twee documentaires wordt de avond besloten. De eerste betekent een bezoek aan het klooster van de clarissen in het Engelse Baddesley, de tweede is er een van eigen bodem, over de kunste naar Sees Vlag, die de veranderingen die in Den Haag plaats hebben, in lino’s vastlegt. De documentaires worden voor afgegaan door de hoofdfilm van vana vond. ROTTERDAM. Van het Rotterdams toneelfront moet weer kommer en ellen de worden gemeld. Na de eenakters van Obaldia, het blijspel van Feydeau (met Jasperina de Jong), de komedie van Pi randello, valt thans de eer te beurt aan „Liebelei” van A. Schnitzler om de mist in te gaan. Karl Guttmann had er Ge rard Cox en Willeke Alberti voor ge ëngageerd en hoewel ze zichtbaar hard aan hun rol gewerkt hadden, bleef hun spel te magertjes om het broze toneel- miniatuur van Schnitzler de gloed van waarachtigheid te geven. Even kon je denken dat Willeke Alberti met haar niet door toneelschooltrucjes verpeste dictie iets van het onschuldige, zwaarverliefde Weense meisje zou kunnen overbrengen. Maar na de eerste verrassing komt er verder niets meer. Misschien valt er voor een tv-camera van nabij méér waar te nemen, maar in een groot theater straalt er maar weinig uit van dat muizesnuitje en dat rechte ruggetje van Willeke. In de jaarlijkse populariteitspoll van het tienerblad, kreeg Mies ruim 35 per cent van de stemmen. Daarmee verdrong ze Willem Duys (23 percent) naar de tweede plaats. Op Tony Curtis werd 43 en op Roger Moore 25 percent van de stemmen uitgebracht. Het programma De Versierders, waarin dit duo optreedt, won het in de categorie buitenlandse TV-programma’s. Als populairste vader landse TV-programma werd AVRO’s Toppop aangewezen. Radio Veronica blijkt met 51 percent nog altijd het best aan te slaan. Hilver sum III kreeg 18 percent van de stem men en moest het nog afleggen tegen Radio Nordsee (30 percent). AVRO: 7.00 Nws. 7-11 Ochtendgymn- 7.20 (S) Dag met een gaatje, 8.00 Nws, 8.11 Radiojourn. 8.50 Morgenwijding. 9.00 (S) Moderne muz. 9.35 Waterstanden. 10 00 (S) Voor kleuters- 10.10 Arbeidsvi taminen 11.00 Nws. 11.03 Radiojourn. 11.30 (S) Rondom twaalf, De groente man, Paris vous parle, 11.55 Beursber. Overheidsvoorl. 12.30 Voor de landbouw. AVRO: 12.40 (S) Knipperlicht. 13-00 Nws- 1311 Radiojourn. 13.21 (S) Klass, liede ren. E.O.: 14.00 Het woord der waarheid 14.15 (S) Klass, muz- 14-25 Onder elkaar. 14.45 Reportage adventsgebruken. 14.55 Boekbespreking. 15.05 Voor zieken en bejaarden. 16.00 Nws. 16.03 Klankbord 16.10 (S) Voor kleuters- 16-30 (S) Jeugd- toer. AVRO: 17.00 (S) Mobiel. 17.55 Me- ded. 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 18.21 Onderwijs binnen de E.E-G- 18.45 (S) De Johan Willem Friso Kapel. 19.10 (S) Amateurs musiceren. 19.30 Vanavond: muz. verstrooiing. NOS: 20.00 Apollo 17. AVRO 21-00 Vanavond vervolg. 22.30 NWS- 22.40 Radiojourn. 22.50 (S) Vana- vondlaat 23.55 Nws. Hilversum II. KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord 7-07 (S) Badinerie. 7.30 Nws 7.41 Echo. 7.50 (S) Badinerie- 8.24 Overwe ging. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de vrouw 8.45 Moeders wil is wet. 10.00 Schoolradio. 10-10 (S) Aubade 10.30 Nws- 11.00 De Zonnebloem voor zieken. 11.30 Bejaarden. 11.55 Meded. 12.00 (S) Van twaalf tot twee. 12.22 Wij van het land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws. 12.41 Echo; 13.00 Raden Nederland I NOS (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. VARA: (K) De Stratemakerop- zeeshow (12). Da-1: komen rie). NOS: (K) Journaal. VAR (K) De Onedin lijn. (K) De Ombudsman. (K) De Nonsens Show. (K) Van Onderen: Basis samenle ving. De Vrije Gedachte. NOS: Den Haag vandaag. (K) Journaal. TELE AC: (K) Spaanse les (les 0) (herh.). Hilversum III. VARA: 7.00 Nws. 7.02 Dag dinsdag. 8.00 Nws. 8.02 Onderweg 9 00 Nws 9-03 Plaatjes voor de pep. 10.00 Nws. 11.00 Nws. 11.03 Vrolijke visite. 12.00 Nws. 13.00 Nws. 13 03 Eddy Becker Show 14.00 Nws. 15.00 Nws. 15.03 Drie-draai 16.00 Nws. 16.03 Mix. 17.00 Nws. NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost de Draayer Show. VARA: 19.00 Nws. 19 02 Popsmuk Nws. 20.02 Poprekonstruktie 21.00 21-02 Jazz Blues 22 00 Nws- Eddy Becker Show 22.55 Med. Nws. 23.02 Wachten NCRV: (K) Het goud Kraaienberg (serie). (K) Tweekamp NOS: (K) Journaal. NCRV: (K) Goeie ouwe grammofoon. Een tijd om (film). (K) Hier en Nu. NCRV-Vocaal Ensemble: liederen. NOS: Den Haag vandaag. (K) Journaal. OF NOS: (K) Apollo 17. (K) Joum. NCRV: (K) Goeie ouwe koffer- grammofoon. (K) Hier en Nu. (K) Kerstliederen. NOS: (K) Journaal. maar.14.00 Schoolradio. 14.10 Idem. 14.30 (S) Interlokaal op dinsdag. 15-30 Nws. 17-00 Overheidsvoorl. Nws uit Ned. Antillen. 17.10 Voor kleuters. 17.30 Nws. 17.32 Echo 18.00 (S) Licht orkest 18-19 Uitz VVD. 18.30 Echo. 18.50 Progr- voor- besch. 19.00 (S) Zin in muziek 19-30 Adventsdialoog, 19.50 NOS: Den Haag vandaag. KRO: 20.00 Nws. 20.05 (S) Ve nus and Adonis, opera John Blow. 21.00 Hoorspel. 22.15 (S) Strijkkwartet en kla rinet. 22.50 Overweging. 23.00 Echo. 23.30 (S) Gesprekken. 23.55 Nws- 11277 HOORDE IK IETS.? HIER MOET IK.T FJJNE VAN WETEN HO HAALT ALLE LADEN OVERHOOP... WIE ZOU DAT ZON? F ER/S IEMAND IN DE MMSATIE- CABINE 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 7