Open Kerk en „de middenstand, Deken Meijs („Open kerk”) Weer Nederlandse priesters uit deelstaat Sabah gezet VATICANUM II VAST TE HOUDEN" „AAN BASIS PROBEREN WE SPOOR die om de hoek komt kijken” ■h Niet nieuw Davidster Gissen Verdedigen r B i 26 ZATERDAG DECEMBER 1972 30 Erbij 1972 te zijn, wat dat ook moge betekenen”. Deken Meijs heeft wel geweten, waar hij aan begonnen is. Als één van de initiatiefnemers van de werkgroep Open Kerk werd hij voor de televisie gesleept, verschenen talloze interviews met hem in de regionale en landelijke pers en maakte hij naam als leider van grote openbare bijeen komsten (Noordwijkerhout en Utrecht) van Open Kerk. Een „links” imago hield hij er aan over. „Vooral het verschijnen voor de VARA-actualiteitenrubriek „Achter het Nieuws („De rooie rakkers”) schijnt dat in de hand gewerkt te hebben”. Zichzelf „links” noemen gaat hem duidelijk te ver. „De begrippen links en rechts zijn in de kerk niet adequaat te gebruiken. Ik wil niet tegenover deken Joosten geplaatst worden, zo zegt hij, het enige wat ik wil is een rooms katholieke pastor in R r-x— Deken Meijs van Open Kerk. RONALD KRAAYEVELD Bisschop Gijsen samen met kardinaal Al rink tijdens een eucharistieviering. Oud-bisschop mgr. Moors protesteerde heftig bij dr. Fittkau; kardinaal Alfrink wilde dat doen bij de bisschoppen tij dens de Bisschoppensynode. Enige reac tie werd nooit ontvangen- En wat te denken van het nimmer gedementeerde gerucht over een bijeenkomst van dr. Fittkau, de internuntius, bisschop Simo- uitdrukte: „Open Kerk is geen nieu we kerk, geen alternatieve kerk, geen oppositiepartij, wil geen nieuw kader naast of tegen de bestaande kaders, maar een open huis voor allen zijn, die de spanning van het kerkgebeuren samen willen doorstaan.” nis van Rotterdam en nog enkele ande ren? De naam van bisschop Gijsen valt dan weer, immers met zijn benoemingenbe leid kan hij grote invloed uitoefenen op de totstandkoming van dergelijke stich tingen. Deken Meijs erkent dat, maar Deken Meijs tenslotte: „Ook ik krijg hier brieven en telefoontjes van mensen, die mij een vergelijking met de situatie tijdens de bezettingsjaren onder de neus wrijven. Tegen dit soort opmerkingen verzet ik mij fel. Ik wéét alleen niet of dit verzet irreëel is en mijn verzet niet een vlucht betekent-” Pater frerichs (links met zijn collega pater Putmans na aankomst op Schiphol. nen krijgen vanwege de goede verzor ging.” Over Open Kerk zijn nogal wat mis verstanden ontstaan. Een groot aantal mensen dacht te maken te hebben met een troep „gezagsondermijnende” queru lanten. Deken Meijs: „Wat Open Kerk wil is de waarden verdedigen van de mondig en verantwoordelijk geworden christen. Zij wil dat bijvoorbeeld berei- lo Felici in het Vaticaan heeft. Voor de Haarlemse vicaris-generaal Kuipers re den om een verzuchting voor de-radio te slaken, dat hij graag zou willen zien dat de Romeinse autoriteiten ook eens wat andere informatie zou bereiken. Een verzuchting, die werd opgevat als een oproep tot steunbetuiging aan het beleid van de Nederlandse bisschoppen en een massa reacties losmaakte. Hetzelfde geldt voor het niveau, waar op Open Kerk werkt. Deken Meijs: „Wij hebben een bewuste keus gemaakt voor de plaatzelijke geloofsgemeenschap. We willen ons niet blindstaren op officiële structuren. Aan de basis kunnen we proberen om het spoor van Vaticanum II vast te houden.” Op de eerste ontmoe tingsdag in Noordwijkerhout zei profes sor De Gijs: „Wij moeten ons niet gaan begeven in heilloze twistgesprekken. Met bisdommen, bureaus en curie moeten wij discussiëren of vechten, maar alleen voor zover dat nodig is om bij ons in Appingedam die christelijke openheid te realiseren.” ken door het onderzoeken en publiceren van verborgen, geheime processen zowel in als buiten de kerk. Wil een gespreks- ruimte zijn voor mensen, die deze open heid in de kerk zoeken. Open Kerk was en is nodig omdat nog veel mensen niet doorhebben, wat er eigenlijk aan de hand is. Die geslotenheid en onwaarach tigheid hebben toch niets te maken met respect en erkenning van de gelovigen.” Ook de rol van het Westduitse episco paat bleef duister. Niet veel meer be kend is, dat zij „rust” aan de grens wil hebben. In dezelfde tijd, dat de procedu- rekwestie voor de bisschopsbenoeming werd ingekort, verscheen een artikel van dr. Gerhard Fittkau over „Die Neue Kirche in der Sicht eines Hollandischen Bisschofskandidaten”, waaruit bleek, dat de schrijver bekend was met de namen van de kandidaten voor het Limburgse bisschopsambt, zoals die stonden ver meld op de (geheime) voordrachtslijst. De kandidaten werden met oncontro leerbare verwijten en beschuldigingen .„afgemaakt.” Wat dat kan betekenen heeft hij in middels wel ondervonden. Er is nu een maal verontrusting en radicalisme in de Nederlandse kerkprovincie. Pogingen om helderheid te scheppen in ondoorzichtige situaties worden daarom verschillend beoordeeld, of beter: gewantrouwd. Te genover de opbloei van Open Kerk staat bijvoorbeeld een stroom van scheld- („U bent volslagen gek, of een lugubere, gemene schurk”) en dreigbrieven, waarin gesproken wordt „afmaken”, „voor eeu wig het zwijgen opleggen” en „bommetje in uw huis leggen”. En dan, wat feller: „Overal waar de mens tekort komt, in a’ zijn stuntelig heid, daar is geen evangelie, daar is geen kerk Waarmee deken Meijs het „maat schappij-kritisch” element naar voren haalt. Een element, waarvan hijzelf zegt, „dat het tot nu toe niet uit de verf gekomen is.” Zo is een feit al meer dan eens bewezen dat de informatie die Rome bereikt over de situatie van de Neder landse kerkprovincie „gekleurd” is. Ook een kardinaal Alfrink kan niet op tegen de contacten, die bijvoorbeeld Confron tatie middels de internuntius mgr. Ange- Op een mistige decemberochtend zien we een grieperige deken Meijs in Hoensbroek terug. Doel van het ge sprek is na te gaan hoe de beweging in het afgelopen jaar tot stand geko men is, welke plannen zij heeft en in welke richting die gaan. Over wat er zich tussen Rome, Roer mond, Den Haag en Utrecht heeft afge speeld voordat de benoeming op 22 ja nuari werd bekendgemaakt, bestaat nog immer onduidelijkheid. Er zijn een paar feiten bekend; naar hun onderlinge sa menhang moet ook iemand als deken Meijs gissen. Er waren 300 soldaten, twee vliegtui gen, een helikopter, 22 trucks, zeven Landrovers en vijf traangasbommen no dig om honderden katholieken in de Ma leisische deelstaat Sabah ervan te „over tuigen”, dat de Nederlandse missionaris Frans Frerichs het land moest worden uitgezet. Na zijn overigens rustige over tocht vanuit zijn parochie naar de hooofd stad van Sabah werd hij daar nog dertien dagen vastgehouden, voordat hij met een vliegtuig richting Nederland mocht ver trekken. Onlangs kwam de pater in ge zelschap van een collega op Schiphol aan, waar hij aankondigde dat binnen kort nog meer paters van Mill Hill, waar toe ook hij behoort, zouden worden uit gewezen. doet aan de mondigheid en eigen verantwoordelijkheid van alle gelovi gen. Een mondigheid en verantwoor delijkheid. die nadrukkelijk door het Tweede Vatikaans concilie erkend werd, maar waarvan in de praktijk bitter weinig terecht blijkt te komen. Open Kerk kan gekarakteriseerd worden als een middengroep. „De middenstand komt om de hoek kij ken”, zo werd gehoord op de eerste landelijke ontmoetingsdag van de be weging, in maart van dit jaar in Noordwijkerhout. Of, zoals deken drs. W. Meijs van Hoensbroek het toen mislukte, is bekend en was op zijn minst te voorspellen: voor- en tegen standers bleken het erover eens. dat de benoeming een desavouering van het beleid van de bisschoppen bete kende. Uit verontrusting over de wijze, waarop de Limburgse bisschopsbenoe ming tot stand kwam, ontstond de werkgroep Open Kerk, eerst als plaatselij.k Limburgs initiatief, maar al spoedig verbreid over het gehele land. Open Kerk meende en meent, dat de geheimzinnigheid waarmee dc benoeming tot stand kwam, afbreuk Begin dit jaar kreeg de toch al zo geplaagde Nederlandse katholieke wereld een nieuwe schok te verwer ken. Passend in de reeks maatregelen, die het Vatikaan aan het treffen is om grip te krijgen op de ontwikke lingen in de vaderlandse kerkprovin cie, kwam de benoeming van dr. J. M. Gijsen tot nieuwe bisschop van Roermond af. De Vatikaanse stap kon gezien worden als een poging om rust te brengen in Nederland door tege moet te komen aan de onvrede over het bisschoppelijk beleid bij meer orthodoxe katholieken. Dat die poging zegt te hopen op overleg met bisschop Gijsen over deze zaak. Overleg met bis schop Gijsen, zo blijkt uit de praktijk van het afgelopen jaar, schijnt welhaast onmogelijk te zijn. Getuige bijvoorbeeld een opmerking van een priester in Sit- tard, dat bisschop Gijsen zijn tegenstan ders een Davidster wil opspelden. Deken Meijs: „Hier word ik koud van. „Dat deze mensen het slachtoffer zijn geworden van het eens met frustra ties zwaaiende gezag van de kerk (toch nog niet zo heel lang geleden), zal hem misschien te ver gaan, maar, zo zegt hij: „Wijzelf (de R.-K. Kerk) hebben daar Inderdaad ook schuld aan, dat deze mensen menen zo te moeten reageren. Het is afschuwelijk, maar aan de andere kant: wanneer dat mijn tegenstanders van de ware kerk zijn, dan hoeft het voor mij niet meer.” Juist de Limburgse bisschopsbenoe ming bood daarom een vruchtbare bo dem voor een beweging als Open Kerk. Gedachten en ideeën van Open Kerk zijn echter nauwelijks „nieuw” te noe men: zij zijn regelrecht overgenomen van het Tweede Vaticaanse concilie, ter wijl gemakkelijk een pagina gevuld kan worden met oitaiten van paus Paulus over de gewenste openheid van de kerk. de gevangenis uitstekend. „De mensen, die daar aan het hoofd staan zijn katho liek. We hadden nites te klagen. Als wij er nog zes maanden hadden móeten blij ven, hadden ze ons er niet meer uit kun- Zeer tegen de zin van de ongeveer 130.000 christenen op Sabah heeft de eer ste minister Mustapha besloten, dat alleen de mohammedaanse godsdienst beleden mag worden. Protesten bij de centrale re gering in Singapore haalden niets uit. Volgens de bisschop (en ook de nu ge arriveerde priesters) worden burgers on der bedreiging hun baan te verliezen of voor steekpenningen gedwongen zich tot de mohammedaanse godsdienst te beke ren. Er zijn verder concrete i«aatregelen bekend, die ten doel hadden het'werk van de kerk op Sabah onmogelijk te maken, zoals het weigeren van e?n verblijfsver gunning aan de opvolger van bisschop Buys. Pater Frerichs noemde zijn verblijf in Die plaatselijke geloofsgemeenschap moet nog uitgebouwd worden, vindt de ken Meijs. „We denken erover om stich tingen met onze doelstellingen te vor men, compleet met financieringsmoge- lijkheden. Want wat betreft de financie ring van het bisdom kun je je afvragen: staan wij daar nog wel achter?” De (vrij autonome) deelstaat Sabah verleent op het ogenblik geen verblijfs vergunningen meer voor buitenlandse missionarissen. Eerder gebeurde dit in de periode van april tot december 1970. Toen werd een onbekend aantal (ook Neder landse) rooms-katholieke geestelijken het land uitgezet. De Mill Hill-congregatie, die in Nederland in Roosendaal is geves tigd, gaf destijds mondjesmaat informa tie over de uitzettingen, om het werk van de achtergebleven missionarissen niet on mogelijk te maken. Wel werd toen een brief verstrekt, die de Nederlandse bis schop Buys van het gebied, aan vrienden had geschreven over de toestand op Sabah.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1972 | | pagina 26