De kitchdraak en Willem van Otterloo nu als gast bij Residentie-Orkest een schizofrene Werk blijft sprookjesvrouw Nationaal Ballet op Londens gala Van vandalisme geen spoor meer GROEN Co film in Amsterdam boerenmeubelen 1 1 exclusieve verlichting Na kwarteeuw afscheid als vaste dirigent 13 VRIJDAG 5 JANUARI 1973 (Van onze Haagse redactie) Bij het oude Volk en muziek Altijd onderweg Nachtvoorstellingen Filmmuseum Concurrentie J- Centrale Verwarming Ideal-Standard Gasketel* E DEN HAAG. Na bijna 24 jaar neemt Wilem van Otterloo dinsdag 9 januari officieel afscheid van het Residentie-Orkest. Toch kan de uit voering van de Zevende Symfonie van zijn lievelingscomponist Bruck ner, die dan in aanwezigheid van onder andere burgemeester Marij- nen van Den Haag in het Neder lands Congresgebouw wordt ge speeld, nauwelijks als een werkelijk afscheidsconcert worden be schouwd. Ofschoon „volgens de wet” gepensioneerd, zal er voor Van Otterloo niet meer vrije tijd dan normaal op overschieten. Om te beginnen is nog steeds niets be kend over zijn opvolger, zodat hij het Residentie-Orkest voorlopig gewoon zal blijven leiden. Boven dien zal hij, als hij op alle uitnodi gingen ingaat, nog meer gastdirec ties voor zijn rekening nemen dan andere jaren. Niettemin moet het voor Van Otterloo een wonder baarlijke ervaring zijn om na een kwart eeuw voor een orkest te staan dat het zijne niet meer is. Hoe denkt hij over de afgelopen periode? Kijkt hij er met voldoe ning op terug? (Van onze redacteur in Rome) VATICAANSTAD. Voor een kleine groep journalisten is donder dagochtend de herstelde Piëta van Michelangelo getoond. Eind janua ri, als een grote glaswand is aan gebracht voor de kapel waarin de Piëta staat opgesteld, in de basiliek van St. Pieter, zal ook het publiek een kans krijgen om te zien wat na 7Vz maand restauratie is gepres teerd. frankestraat 17 (023) 32 09 21 MET TWEE NEDERLANDSE premières, als we tenminste het zo veelste „Trinity”-vervolg even mogen vergeten, zet het nieuwe filmjaar bescheiden, zij het niet zonder de nodige emoties in. Bei de films komen niet direct heet van de naald ons land binnen: „Images” van Robert Altman was in het voorjaar van ’72 in Can nes te zien, „Teil me that you love me, Junie Moon” van Otto Preminger was twee jaar eerder, eveneens in Cannes aanwezig. Men is geneigd in zo’n geval te zeggen: „beter laat dan nooit”, maar dat geldt zeker niet voor Preminger’s film die nu als een onvoorstelbare en slecht gemaak te draak op je af komt, zodat je de aarzeling van de importeur wel kan begrijpen. Alleen het feit dat Junie Moon door Liza Min nelli gespeeld wordt die dank zij „Cabaret” nu ook hier bekend heid begint te krijgen, zou de verlate belangstelling kunnen verklaren. CHARLES BOOST WILLEM VAN OTTERLOO en Wat zijn de hoogtepunten waar u na ADVERTENTIE 9 CHARLES BOOST 9 1. Michelangelo’s piëta hersteld 6 I. Susannah York als de schizo frene Cathryn in „Images”. Op 21 mei 1972 had de Hongaar Laszlo Toth, (die nu in de Romeinse gevangenis Het Royal Ballet met als gasten Margot Fonteyn en Rudolf Nurejev, het Ballet van de 20e eeutv uit Brussel en het Koninklijke Deense Ballet zullen even eens optreden. De voorstelling zal wor den bij gewoond door prinses Margaret. bijna een kwart eeuw voor het Residen tie-Orkest te hebben gestaan in het bij zonder graag aan terugdenkt? „Ja van overal. De hele wereld. De competitie tussen de orkesten onderling is enorm toegenomen door het feit dat orkesten veel meer reizen dan vroeger. Het publiek heeft veel meer vergelij kingsmogelijkheden gekregen. Ook per grammpfoonplaat. Het publiek krijgt de beste uitvoeringen, zo opgediend, thuis. Het krijgt het perfectte resultaat te beluisteren. Dat dwingt natuurlijk de orkesten tot grote prestaties als ze „live” voor de mensen spelen”. wat men Het publiek zal de Piëta achter glas kunnen bewonderen op een afstand van maar liefst 8 meter. Al voordat Laszlo Toth met zijn hamer zwaaide, was be sloten om het beeld te beschermen, om dat het vandalisme nu ook in het Vati- caan toeneemt en in het algemeen de bewaking van kunstschatten in Italië slecht functioneert. Op de afstand waarvan de journalis ten donderdag de Piëta opnieuw in de St. Pieter konden bewonderen, blijkt de Maar heit is melo-kitsch van de ergste soort en het enige onbegrijpe lijke is dat Otto Preminger die trou wens een erg onstabiel filmer is zijn toch altijd nog wadrdevolle naam aan deze nonsens geleend heeft. ADVERTENTIE Klassieke muziek is nog altijd voor een beperkte groep bestemd. Is daar de laatste jaren wat verandering in geko men naar Uw mening? homoseksueel te zijn, wordt van die waan genezen door een nachtje op het strand met een negermeisje, Ju- nie’s geliefde sterft in haar armen. Enfin, er is een serie ups en downs die men nauwelijks serieus kan ne men en die veel van hun emotionele impact ontlenen aan het feit dat Junie Moon en trouwens ook de bei de anderen zo moedig zijn en opti mistisch blijven ondanks hun handi cap. Dr. De Campos vertelt, dat driekwart van het restauratiewerk het bestuderen van documenten, van foto’s en van che mische proeven inhield. Bovendien werd een groot aantal experts geconsulteerd en werd er langdurig beraadslaagd over de te volgen methodes. Toen de stukken marmer die werden teruggevonden wa ren aangebracht, moest een manier wor den gevonden om materiaal te vinden dat de rest kon vervangen. Van een kopie van de Piëta, die 87 jaar geleden werd gemaakt en in de sacristie van de St. Pieter staat, werden afdrukken ver vaardigd. Het is allemaal erg verwarrend en door regisseur Altman wat al te op zettelijk mysterieus gehouden. Hij weet soms een sfeer van onbehagen en onzekerheid op te roepen, van leven op de rand van de waanzin, maar omdat de toeschouwer slecht geïnformeerd is over de achtergron den van Cathryn’s huwelijk en verle den en in het algemeen over haar Junie Moon is een meisje dat eens lichtzinnig was en dol op pretjes tot een sex-maniak die zij op een avond tot haar partner had uitgekozen, haar op een autokerkhof tegen de grond slaat en haar met het bijtend zuur uit een gesloopte accu overgiet. Met derdegraads brandwonden in het ge zicht en op haar rechterarm wordt zij in een ziekenhuis opgenomen na enige maanden als „genezen” ontsla gen, d.w.z. deerlijk verminkt in haar rechter gezichtshelft. Ze heeft inmid dels vriendschap gesloten met twee andere patiënten, een verlamde jon geman en een elepticus die beiden de zinloosheid van verdere behandeling inzien, het ziekenhuis verlaten en bij haar ontrekken in een bouwvallig buitenhuisje. „Ach, de liefde voor muziek hangt natuurlijk met de mentaliteit van een volk samen. Ik heb gemerkt dat er een verschil bestaat tussen het Oostenrijkse, het Duitse en het Italiaanse publiek enerzijds en het Nederlandse publiek anderzijds. Er is daar krachtens de na tuur van het volk een grotere verbon denheid met de muziek en er is daar door automatisch een groter publiek. In Nederland heb je grote delen van de bevolking, die totaal onverschillig onwetend tegenover muziek staan. AMSTERDAM. Het Nationale Bal let zal op zaterdag 13 januari vertegen woordigd zijn op een ballet-galavoorstel- ling in het Royal Opera House in Lon den. Deze voorstelling is ter afsluiting van het „Fanfare voor Europa”-pro- gramma ter gelegenheid van de toetre ding van Groot-Brittannië tot de EEG. geestelijke toestand, blijft de film onnodig onduidelijk en worden de vreemde gebeurtenissen minder avon turen van een verwarde geest, maar vormen meer een psychologische thriller, waarbinnen alles mogelijk is en veel alleen maar gebeurt om de toeschouwer aan het schrikken te maken. En ik ben bang dat dat niet de bedoeling is geweest van de regis seur die zorgvuldig te werk is gegaan, van allerlei symbolen gebruik maakt en zijn „Images” maar erg preten tieus liet opnemen door cameraman Vilmos Zsigmond in de wilde pracht van het Ierse landschap- Op 9 januari aanstaande, de dag dat Willem van Otterloo officieel van het Residentie Orkest afscheid neemt, zal hij voor een orkest staan dat „het mijne niet meer is”. Al op 27 decem ber jongstleden is Van Otterloo na melijk 65 jaar geworden en derhalve op die dag met pensioen gegaan. Voor het eerst na bijna 24 jaar zal hij na 9 januari weer als gastdirigent het Re sidentie Orkest leiden. „Mijn werk blijft precies hetzelfde. Ik zal nog meer gastdirecties doen (Australië) en misschien dat het er dit jaar van komt om eens wat vakantie te nemen. Verder ziet het er ook nu ik 65 ben niet naar uit dat ik enige maanden achtereen geen muziek zal maken’,, Van Otterloo ging in Utrecht op school, studeerde aanvankelijk medi cijnen, werd later cellist en dirigent van het Utrechts Stedelijk Orkest (USO) en trad in april 1949 als vaste dirigent toe tot het Residentie Orkest. Onder de componisten gaat zijn voorkeur naar Bruckner, Mahler Mozart, Ravel en Berlioz uit. „Dat betekent niet dat ik niet van Beetho ven houd”. Grote bewondering heeft hij voor collega Von Karajan. Hij noemt zichzelf een lastig diri gent, niet zo zeer „vervelend lastig”, als wel lastig wanneer het om muzi kale eisen gaat. Zeer positieve eigen schap van het Residentie Orkest vol gens Van Otterloo: „Altijd bezield van de wens om het beter te doen, ook in de kleinere buitenplaatsen. Dat is uitzonderlijk, dacht ik." Van Otterloo dirigeerde in totaal zo’n 75 orkesten over de gehele we reld. Wat is de reden dat u zo veel weg was? „Ik gaf veel concerten met andere orkesten. In Australië had ik zelfs een contract als vaste dirigent van het Mel- bourne-orkest voor een paar jaar. En dat heb ik op het ogenblik weer met het Sidney-Orkest. Dat gaat het komende seizoen in. Ik ga eind maart naar Sidney en blijf daar voor een maand of vijf. Verder heb ik veel in Japan gedirigeerd, voor langere tijden achter elkaar. En verder veel korte stages als gastdirigent met andere orkesten: kortom ik was eigenlijk altijd onderweg. Zuid-Amerika, daar ben ik zes keer geweest. In Noord- Amerika ben ik herhaaldelijk geweest, óók met het Residentie-Orkest. Ik heb naar Noord-Amerika ook een tournee gemaakt met het Melbourne-Orkest, in 1970”. Er gaat dan van alles gebeuren met de drie fysieke en maatschappelijke kneusjes. Er is wantrouwen bij de buren tegen dit buitennissige drietal, er is ook sympathie err hulp van omringende bewoners, Junie wordt verliefd op de epilepticus, de verlam de jongen in zijn rolstoel die denkt Hij houdt van levende raadsels, van gecompliceerde mensen die men eerst langs een omweg leert kennen, schizofrene figuren die in twee we relden leven, als Sandy Dennis uit „That cold day in the park”, de doktoren uit „MASH” of Cathryn uit „Images”. Bij deze laatste is het van het begin af duidelijk dat zij zich van d werkelijkheid geïsoleerd heeft, al past zij in vlagen nog binnen haar reële omgeving. DE DRIE HIERBOVEN genoemde Nederlandse filmpremières zijn alle terug te vinden in Amsterdamse bio scopen: „Images” in Kriterion, „Teil me you love me, Junie Moon in Corso en „De twee vechtjassen van Trinity" („Two brothers in a place called Trinity”) met Richard Harrison en Donald O’Brien in Cineac Damrak. En verder is alles bij het oude geble ven met alleen een oude Cecil B. de Mille, „Samson en Delilah” in Du Midi en „Verlos ons niet van het kwaad” („Mais ne nous délivrez pas du mal”) van Joël Seria, in eigen land verboden omdat twee minderja rige meisjes te diep bedorven leven en doden, in Studio K. EEN GEHEEL ANDERSOORTIGE mislukking, om te beginnen veel ge compliceerder, is „Images” van Ro bert Altman die drie jaar geleden naam maakte met de oorlogssatire „MASH” en daarna meer intrigerende dan succesvolle films maakte als „That cold day in the park” en „McCabe Mrs. Miller”, de laatste met Warren Beatty en Julie Christie als twee aan elkaar gewaagde pio- niersfiguren in de meest mistroostige western van de laatste jaren. Robert Altman is niet een regisseur die het zijn bezoekers gemakkelijk maakt. Hij neemt zijn tijd om een sfeer op te bouwen of een bizarre hoofdfiguur te ontleden en te definiëren. Willem van Otterloo, een dag na zijn verjaardag, thuis in de Haagse Van der Aastraat: „O ja, ik heb altijd enorm prettig gewerkt bij het orkest, ondanks het feit dat ik er zo lang ben geweest. Ik geloof dat dat wel vermeldenswaard is. Het komt niet zo vreselijk veel voor dat een dirigent zo lang bij één orkest blijft. Meestal raak je na zo’n lange tijd op elkaar uitgekeken, er komen onwille keurig psychologische moeilijkheden. Maar dat heb ik nooit gehad, daar kan ik me helemaal niet over beklagen het komt natuurlijk ook wel, omdat ik tamelijk veel weg was, hè. Zijn er ook binnenlandse gebeurtenis sen of concerten die u zijn bijgebleven? De Campos, „met het werk van een tandarts die een inlay moet maken.” Om de juiste kleur en vorm te vinden, heeft men tientallen foto’s gemaakt, steeds onder dezelfde lichtcondities. Zo kon men de pasta voor de ontbrekende stukken van de madonna de juiste tint en glans geven. De linkerarm van de madonna die ook al in de 18e eeuw werd beschadigd, is met een dunne sta len pen aan de schouder bevestigd. Op de hand van Maria is tijdens de herstel werkzaamheden een signatuur van Mi chelangelo teruggevonden, een letter M. Michelangelo, die zelden signeerde, was kennelijk zo tevreden over dit werkstuk, dat door een Franse kardinaal in 1499 werd besteld, dat hij tot twee keer toe aangaf, dat hij de Pietè had gemaakt. Michelangelo was toen 25 jaar oud en heeft later nog drie andere Piëta’s uit marmer gehakt, waarvan de laatste, de Rondanini Piëta, die onvol tooid bleef, als de mooiste geldt. beeldengroep in volledige luister her steld. Bij het felle lamplicht was de gelaatsuitdrukking van de Madonna vol maakt, noch aan de hoofddoek, noch aan het oog of aan de neus was te zien dat er een zo zorgvuldige restauratie had plaatsgevonden. Sommige experts blijven het jammer vinden, dat die ingreep niet is te zien en het beeld zo volledig is hersteld, dat geen spoor van vandalisme valt op te merken. DE HELE MAAND januari ver toont het Ned. Filmmuseum films uit India, waarbij uiteraard woensdag a.s. begonnen wordt met „Pather pancha- li” van de bekendste Indiase regisseur Satyajit Ray, van wie donderdag „De muziekkamer” volgt. Beide films, resp. daterend uit 1955 ’58 behoren al tot de klassieken van de filmkunst, hoewel geen bioscoop er ooit een vinger naar uitstak. De stijl van Ray is traag-observerend en hoogst in dringend, men moet er zich langzaam in laten opnemen om dan de wee moed en het knagend levensverdriet van deze Tsjechov van de film te kunnen ondergaan. „Ja, die drie tournees door de Vere nigde Staten waren natuurlijk wel iets heel bijzonders. Het was in zekere zin een bekroning van een lange periode van hard werken. En om dan te zien dat een orkest in Amerika succes heeft, waar tenslotte de grootste orkesten van de wereld zijn en waar bovendien door gaans de beste orkesten uit Europa te gast komen, om dan te merken dat daar de concerten aanslaan, dat is een in drukwekkende belevenis. Rebibbia een psychiatrische behandeling ondergaat) met de woorden: „Ik ben Jezus Christus. Christus is opgestaan”, het meesterwerk van Michelangelo met een beeldhouwershamer 15 slagen toege bracht. Daarbij was de linkerarm van de madonna afgebroken, werden een neus vleugel, het linkeroog en -wenkbrauw en de halsdoek van de madonna zwaar beschadigd. De Braziliaanse prof. Deoclecio Redig de Campos, directeur van de Vaticaanse musea, heeft de restauratie-werkzaam- heden geleid. Tijdens de rondleiding donderdag verklaarde hij: „Ik koos on middellijk voor integraal herstel. De madonna van Michelangelo is zo’n fijn meesterwerk, dat wanneer je er een klein krasje op ziet, het al duidelijker is dan het ontbreken van armen aan de Venus van Milo. Daarom moest het werk volkomen gebeuren, al laten we met foto’s aan het nageslacht zien wat nieuw is en hoe het werd hersteld. Bovendien hebben we materiaal gebruikt dat altijd kan worden vervangen. Het is zeer duurzaa^n, maar als je het bindmidr del oplost, kan je het gemakkelijk weg halen.” „IMAGES” WORDT ook in de nachtvoorstellingen van vrijdag en zaterdag in Kriterion vertoond. Vis- conti’s „The damned” is in het Leid- seplein Theater te vinden, Claude Le- louch „Vivre pour vivre” met Yves Montand en Candice Bergen is in Nöggerath, De Sica’s „De tuin van de Finzi Contini’s” heeft Studio K op het nachtelijke programma genomen en om Stanley Donen’s „Bedazzled” met Peter Cook en Raquel Welch kan men nog eens in De Uitkijk lachen. Concurrentie van zowel binnen- als buitenland? „Nee, juist helemaal niet. Althans veel minder dan vroeger. 23 jaar geleden ben ik nog in die functie aangenomen, als dirigent-directeur. Dat betekende dat ik in die eerste tijd dat ik hier was, me met dingen moest bemoeien die nauwelijks met de muziek te maken hadden. Perso neelszaken vaak, het engageren van gastdirigenten en solisten, enfin, allerlei dingen die langzamerhand losgemaakt zijn van de functie van vaste dirigent. Dat wil niet zeggen dat hij er niet meer over kan meepraten, maar het wordt allemaal uitgevoerd door andere mensen. Dat moet ook wel, want er is zoveel concurrentie. leuke opzet, heel succesvol, Nederlandse aangelegenheid”. Welke kwaliteiten moet een goede di rigent hebben? Moet dat tegenwoordig een soort manager zijn? „Ik geloof wel dat als het in Neder land zo ver zou komen dat er een systematisch onderwijs was in muziek en dat de kinderen van jongs af aan „ingevoerd” zouden worden in klassieke muziek waarbij eenvoudig begonnen wordt met grammofoonplaten en eenvoudige muziektheorie erbij, wat bewuster zou gaan luisteren. „Het concert dat wij hebben gegeven ter ere van het 25-jarig jubileum van Olof en Krebbers was er een met een bijzonder feestelijk aanzien. Ter gele genheid daarvan werd een speciaal con cert geschreven voor twee violen met orkest. Het was eigenlijk een variatie werk, waarvoor ik het thema had opge geven en waaraan zes of zeven compo nisten meewerkten. Het was een hele een hele Het ging voornamelijk om gedeelten van een neusvleugel, van de linker wenkbrauw en het linker ooglid, en een gedeelte van de hoofddoek van Maria. Met een mengsel van nieuw wit marmer uit de groeven van Carrara en een kunsthars werd een pasta gemaakt, waarmee de mallen van de kopie wer den gevuld. Zo kreeg men exact de reprodukties, die later met een krachtige lijm in de opengevallen plaatsen werden aangebracht. „Je kunt het een beetje vergelijken”, aldus de trotse professor Cathryn, erg mooi en „ongrijpbaar” gespeeld door Susannah York, schrijft kindersprookjes. Maar ook als ze niet schrijft blijft een vertellende stem haar begeleiden, loopt haar koorts achtige bezige fantasie al vooruit op wat er straks op het papier zal wor den gezet. Haar vlucht in de fantasiewereld van kinderen is niet zo verwonder lijk. Cathryn is getrouwd met een rijke, oppervlakkige Engelsman (de film speelt in Ierland) die koel, maar beheerst reageert o p scènes, waaruit iedere leek de geestelijke la biliteit van de kinderloze vrouw zou kunnen af leiden. Zijn reactie op een emotionele uitbarsting is een vakantie en een afgelegen landhuis dat bij haar allerlei herinneringen oproept, o.a. aan enige voorafgaande minnaars die zij op de meest onverwachte ogenblikken in levenden lijve tegen komt binnenshuis, die haar aanvallen en trachten te verkrachten en die zij letterlijk dood - hoewel natuurlijk niet zichtbaar voor de buitenwereld (een van hen is trouwens al drie jaar dood) - met een jachtgeweer en een mes. De schimmen uit het verleden veranderen soms onverwacht in de gedaante van haar echtgenoot, zodat wensdromen en schuldgevoelens uit de verschillende situaties kunnen worden afgeleid. De Piëta van Michelangelo voor en na het herstel.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 13