GEVARIEERDE KUNST IN HAARLEMSE VISHAL Spaanse clown mag kritiek hebben foto 6^^ Twee leden Trio Hellenique Van Otterloo verongelukt FILMEN BIJ KUNSTLICHT: 2 1 foto film bij afscheid geridderd >e mer Voelt u zich mat, moe en lamlendig? Els Joglars houdt traditie levend Annemarie Oster en John Vis gewond bij verkeersongeluk PRACHTIGE RESULTATEN 13 Fantastische realisten Textiele kunst m irt STAPELSTEIGERS Hoe belichten we? roek n van Jan van der Veer. r Courci n Meer dan eén lamp jkse Co® Onder redactie van J. P. Bos jk te zien kunstaankopen, hetgeen een foto advies centrum )de ideal 5 Dagblac rescue cocup rt IN HET EERSTE artikel on der deze titel, in ons blad van woensdag 3 januari, hebben we aandacht besteed aan de halo geenlamp, die gezien de enorme lichtopbrengst, spontaan de naam filmzon heeft gekregen. In het hieronder volgende artikel komt de overspanningslamp bij het filmen ter sprake, al of niet in combinatie met een halogeen lamp. Bovendien geven we en kele adviezen ten aanzien van de belichting. Dichter bij de natuur t st: Velum» hting jenweg 1 Denk om de snoeren! het jammer, dat sommigen werk inzonden, dat kort geleden reeds was, bijvoorbeeld tijdens de expositie van 1 deel van de verrassing wegneemt. HAARLEM De vereniging van beeldende kunstenaars „Kunst zij ons doel” exposeert in de Vishal op de Grote markt. Het is de jaarlijkse wapenschouw”, die nu tot 28 januari duurt. Is zo’n KZOD-expositie wel eens rommelig door te veel deelnemers en te weinig selectiviteit, dit jaar is dat anders. Heel wat deelnemers komen er goed voor de dag. Wel is -ARI Realisme in soorten bij KZOD ir bfl: ADVERTENTIE rstraat M HEIN STEEHOUWER 106 ruimten, tstraat 141 tweg 580 I 1 ADVERTENTIE 82 at 93 it leverwfjkM Wanneer men de filmzon naar het plafond richt, doet het reflecterende licht het onderwerp vaak voordeliger uitkomen dan bij een frontale ver lichting. ïkerlaan loot a 23 adel WupjKj atweg 2 i jwegrachtl Minister Engels had nog gememoreerd hoe Van Otterloo als cellist in Utrecht is begonnen en hoe hij bii toeval (door ziekte van Willem Mengelberg toen zijn eigen suite voor orkest zou worden uit gevoerd) zijn loopbaan als dirigent was begonnen. Het concert zal woensdagavond door de AVRO op Hilversum 2 worden uitge zonden. liw „De berusting van de wijze” van Leo Aarts. Hanna Meijer-de Heer is er met twee wandtapijten, waarvan vooral de „Vo- gelboom”, naar een sprookje van Tolkien treft door opzet en uitvoering in bor duurwerk, zij het dat het totaalbeeld wat illustratief is gebleven. -J$ 3 A 6 uur bij typen met een hoge overspanning. Het stuk, dat Els Joglars brengt heet „Cruel Ubris”. En wreed is het wel, maar een stuk is het eigenlijk niet. Het is een verzameling schetsen waarin het volk (de gewone man, de student, de arbeider, de soldaat) het voortdurend aflegt tegen de autoriteit. Af en toe bezwijkt ook de autoriteit (een hele kliek gezagsdragers wurgt zichzelf tij dens een receptie), maar komt toch weer tot leven. De scènes worden bijeenge houden door een under-underdog (een werkster in de karikaturale gedaante van een zwarte slavin) en de absurde herhaling van een enkel element. Hoewel de schetsen wat aan de uitge sponnen kant zijn, valt er veel te la chen. Er is een prachtig clownsnummer Tot slot: leg de snoeren zó, dat niemand erover kan vallen. Gebruik als verlengsnoeren nooit gewoon ka bel, zoals voor een schemerlampje, maar neem stevig rubberkabel. Zorg voor een extra lichtzekering in huis. U kunt op een normale lichtzekering van 6 Ampère maximaal (6 x 220 Volt H) 1320 Watt aan lampen ge bruiken. Wilt u meer lampen nemen, van in totaal bijvoorbeeld (3 x 500 Watt H) 1500 Watt, dan dient u die over twee groepen te verdelen of een zwaardere stop te laten monteren (als dat tenminste is toegestaan). Veel succes iderstrut ld en lam traat 28 ins sstraat 70 traat 14 na gel 89 C leeater straat 25 onk 1 el Schol ilein 4 el Batavo -selaan 185 stede-Aentó rgracht 52 lage Bookikii eeg 15 barst iderstraat» •artels 4 iekh»n4»l •ef 14 nstraat 87 :er rt 148 r 55 Iter •aat 21 Verhuur Montage Demontage Vraag onze conc. offerte WETERINGS let 42 Dagblad i tstraat SS Dagblad in Dagblad 190, SchilM el Vernotii aalwweg 51 v d. Sta rs iplein 88 el Broeit aalsestraat* tstraat 70 V. en D, nel .riemt eln l it 40 Timmer •kt 17 akman traat 8 .gazijn TMm utstraat 121 len tweg 108 van Wem nstraat 43 ran Ommen 12 Leeuwerll 23 beeld 500 Watt, combineert u dat licht dan eens met bijvoorbeeld een overspanningslamp van eveneens 500 Watt. Richt de halogeenlamp tegen het witte plafond en de overspan ningslamp op het onderwerp. De ha logeenlamp zal dan als algemene ver lichting de hele kamer in een diffuus licht zetten en daardoor de slagscha duwen, die bij alleen rechtstreekse verlichting optreden, verzachten. Het kenmerkende van Els Joglars is dat er geen kritisch woord aan te pas komt. De spelers spreken wel, maar dan een waanzinnige brabbeltaal die ter il lustratie dient van hun mime- en clownswerk. Wie zich erover verbaast dat dit zo maar in het censuurgrage Spanje kan, leest in het programmablad dat de groep zich beroept op de lange theater traditie van de volkeren rond de middel landse zee (de blijspelen van Aristopha nes en de commedia dell’arte). Was het werk niet zo „diep geworteld”, dan liep het het risico dat het „geen gunstig klimaat voor een verdere ontwikkeling zou kunnen vinden”. Een belichtingstip: houd een krant op de belangrijkste plaats van het beeld en meet daarop. Houd de meter dan op ongeveer 15 cm afstand van die krant. De uitslag die u op deze manier krijgt is zeer betrouwbaar, ook bij kleurenfilm. Smalfilm is na melijk „omkeer”-materiaal, dat altijd belicht moet worden op de gemiddeld helderste delen van het onderwerp. Een goed gemiddelde is een krant! Wanneer u een wand in de huiska mer hebt met een sterke tint, bij voorbeeld lichtblauw of rose, kunt u uw lamp(en) beter niet te veel op die wand richten. Het teruggekaatste licht zal namelijk een deel van die kleur aannemen en dat veroorzaakt een weem in uw kleurenfilm. Het is moeilijk te zeggen, welke soort verlichting voor u de beste is. Voor mensen, die simpelweg huiselij ke films willen maken, is een film lamp „op het toestel” vaak voldoende. De halogeenlamp is dan ideaal, zeker op afstanden tot 2 a 3 meter. Wilt u echter overzichten filmen, bijvoor beeld van de familie aan de feestdis, dan kunt u meer licht nodig hebben. Daarom hier enkele tips ter verkrij ging van een zekere lichtspreiding: DEN HAAG. Met een fraaie vertol king van Bruckners Zevende Symfonie heeft een volle concertzaal van het Haagse Congresgebouw dinsdagavond af scheid genomen van Willem van Otter loo, die bijna 24 jaar het Residentie orkest heeft geleid. In de aanwezigheid van de koningin, premier Biesheuvel, kamervoorzitter Vondeling, staatssecre taris Vonhoff en vele figuren uit de Nederlandse muziekwereld, reikte minis ter Engels van CRM de dirigent, die zijn vaste verbintenis met het Residentie orkest beëindigd heeft, de versierselen uit behorend bij de onderscheiding van Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Ook de voorzitter van de stichting Residentie-Orkest, de heer Brouwer, en de voorzitter van de vereniging van orkestleden, JoUe de Wit, voerden het woord en droegen geschenken aan. Kleine typen halogeenlampen zijn echter soms beter geschikt als recht streekse lichtbron. In dat geval richt u de overspanningslamp naar het (witte) plafond en neemt u de kleine halogeenlamp als lamp op of naast de camera. Plaats de lampen altijd zo hoog mogelijk; slagschaduwen tegen de wanden laten zo storend zien, dat u met extra licht hebt gewerkt! Het gaat erom, dat de verlichting natuur lijk aandoet. Laat daarom de normale huiskamerverlichting branden. Op de belichting heeft dit geen nadelige in vloed. DEN HAAG. Het Griekse Trio Hel lenique, dat van 13 januari tot 31 maart in ons land zou optreden, heeft dinsdag morgen op de weg Athene-Thessaloniki een auto-ongeluk gehad, waarbij één spe ler en een begeleider om het leven zijn gekomen. Het zijn Thomas Glentis en de begeleider Nakos Rossis. Basil Nikolaides en mevrouw Ioanna Nikolaides werden ernstig gewond. Een andere speler, Denis Kavalieratos, overleefde het ongeluk. Hij zat in een andere auto. In verband met dit ongeluk kunnen de voorstellingen niet doorgaan. >onjéitrait| ld Ironjéitmi; atrixplelo II amp weg 113 :veld at 52 s de Deo. STAPELSTEIGERBOUW U II JAN HARINGSTRAAT 60 HAARLEM Tel. 0 23 - 25 34 56 b.g.g. 33 88 01 Overspanningslampen zijn foto- en filmlampen, die door het overspan- ningseffect twee maal zoveel licht afgeven als normale gloeilampen. In verband hiermee is hun levensduur veel korter, namelijk: -&■ circa 100 uur bij typen met een matige overspanning, Met dergelijke effecten bewijst Els Joglars dat de eeuwenoude volkse to neeltradities in zijn Jianden nog spring levend zijn en van belang voor een kritische bewustwording onder het pu bliek, waarvoor het bestemd is. Men besluit Cruel Ubris met een wel aardige parodie op de Griekse klassieke tragedie. Het verband met de andere zaken is me ontgaan. Wellicht heeft men ook be proefde theatergangers willen plezieren. JAC HEIJER In een geheel geïmproviseerde rede voering voerde de scheidende dirigent een warm pleidooi voor een eigen con certzaal voor het orkest, dat nu als het ware tussen de congressen door van de Prins Willem-Alexanderzaal van het Congresgebouw gebruik kan maken. On dersteund door warm applaus verklaar de hij zich tegenstander van het vormen van een „Pool” van Rotterdamse en Haagse orkesten tot een groter geheel, een gedachte die hij „een poel van ellende” noemde. matig aangeduide figuren in olieverf, wel vlot, maar qua kleur niet zo interes sant. Weer veel meer met de kleur doet Kees Lans het in realisme in een kubis tische trant, om vanuit de iets gedefor meerde vorm tot kleurcomposities te geraken. Henk Ames doet iets dergelijks in een gouache, maar minder geslaagd. Leon Spierenburg komt hier heel onze ker voor de dag. Hij heeft zijn stijl nog niet gevonden. De lino-sneden van Jan van Geem treffen steeds sterker, nu niet alleen door de soepele en toch rake lijn, maar ook door uitstekend getroffen heldere kleur tegen een donker fond. Een deco ratief realisme, waarbij de mogelijkhe den van de lino-techniek goed zijn uit gebuit. op het leger. Bijtender zijn de meer wrede scènes: het doodmartelen van een student (of arbeider), die het gewaagd heeft zich te laten zien in de groep hoge pieten. Zijn lot wordt in een scène later als een televisieverhaal misbruikt om een zeeppoeder aan te prijzen. Zijn lijk valt gedurende het hele verdere stuk op ongeregelde tijden uit de coulissen, tot ongenoegen van de bonzen. Gruwelijk is de scène waarin een elegante omroeper een zangeres wil aan kondigen, maar die telkens een mis maakte of krankzinnige voor de micro foon ziet verschijnen. Als de zangeres tenslotte toch komt blijken haar handen geboeid te zijn. Ze mag zich pas vrij bewegen als ze zich conformeert en een masker draagt als de andere autoritei ten. sleutel” in de camera (of zet een speciaal knopje „kunstlicht”) ter ver wijdering van een filter, zodat de film nu geschikt is voor kunstlicht. Filmt u met dubbel 8-film, dan moet u speciale kunstlichtfilms gebruiken. U kunt dat type later ook buiten gebruiken, als u een zogenaamd A- filter op de lens van uw dubbel camera plaatst. Het beeld van de realisten heeft zich niet gewijzigd. Van Roelof Klein (wiens werk we ook bij De Groep kort geleden bespraken) nu drie zwart-wit portretten. Ze zijn goed van psyche, vlot en raak getroffen. In haar tamelijk forse aqua- rel-techniek is Miek Otto verder gegaan in haar landschappen, goed van toon, maar met weinig vernieuwingsdrang. Han van der Holst penseelt zijn land schappelijke aquarellen wat fijner van toets en lichter van kleur, maar weinig opvallend. Jan Loots aquarelleert hier in een aanduidende stijl en wat vlak. De moderne automatische camera is heel goed in staat, zelfstandig de belichting te regelen. Hebt u een camera zonder ingebouwde meter, be licht dan met gebruikmaking van een goede belichtingsmeter. De brandduur van laatstgenoemde overspanningslampen lijkt gering, maar dat valt in de praktijk best mee. Elk los filmpje duurt immers circa drie- en-een-halve minuut? Bij voorzichtig gebruik kunt u er dus zeker wel 40 films mee opnemen. De minister werd gevolgd door de flsagse burgemeester Marijnen, die Van Otterloo vooral huldigde als bouwer van reputatie die het orkest sinds 1949 heeft verworven. Hij bood hem de zilve ren legpenning van de gemeente en een door Dirk Bus vervaardigd borstbeeld tan. Van Piet Kloes hangt er een grote olieverf, een boomgaard, die uitdrukt wat ze wezen wil, ogentroost voor im pressionistisch kijken. Hij exposeert ook een groot zelfportret in wat ruige toets, evenals overigens Leo de Winter dat doet, ook in diens bloemstuk, een land- schap en een werf. Typisch „Nederlands” realisme, waarbij het onderwerp dienst baar is gemaakt aan een koloristisch palet, wat je noemt „lekker” geschilderd. Josef Santen zegt het met drie schets- AMSTERDAM. Eenvoudige, maar venijnige humor is het kenmerk van het visuele theaterwerk van Els Joglars, de groep toneelspelers uit Barcelona, die iets van hun zegenrijke werk In het Mickerytheater (de akoestiek is verbe terd) komt laten zien. Het voornaamste doelwit van hun spot zijn cultuur- en gezagsdragers: politie, leger, geestelijk heid en andere autoriteiten. Het kost je als Nederlander al weinig moeite zekere facetten van het Spaanse regime te her kennen. HOOFDDORP. Bij een verkeerson geluk vannacht op de nieuwe Schiphol- weg nabij de brug over de Ringvaart zijn Annemarie Oster en haar echtgenoot John Vis, directeur van CBS gewond geraakt en in het Elisabeth Gasthuis ziekenhuis in Haarlem opgenomen. De wagen kwam door nog onverklaar bare oorzaak in de middenberm terecht, waardoor de bestuurder de macht over het stuur kwijt raakte. De auto slipte en schoof van de weg af en kwam juist voor een lager gelegen sloot tot stil stand. John Vis werd door de voorruit geslingerd en liep een gecompliceerde beenbreuk op. Annemarie Oster is met rugklachten in het ziekenhuis opgeno men. •uwstraat veg el SchelliM» -laan 31 Anda niwstraat W Courant •uwstraat W ;huls laan Anneke Brinkhorst „googelt” op een weer wat andere manier met perspec tieven. Ze maakt collages, opgeplakte knipsels, die schijnwerelden suggereren. Het zijn abstracte gebogen waarbinnen zich suggesties afspelen. Over Harry Balm heb ik kortgeleden uitvoerig geschreven, hij is er nu weer met werk in fantastische zin, dat kenne lijk teruggaat op de Duitse romantiek van de vorige eeuw. Ook Minne de Vries toont zich hier visionair in „Ruimtevrouw”, een heel suggestief grafiekje en met „Fase 4”, in dezelfde geest. Zijn aquarel ernaast doet afbreuk aan die instelling. Als typische magisch-realist komt Jan van der Veer steeds beter tot zijn recht met grote olieverven, die hier voor een deel al eerder waren te zien. In somber- suggestieve kleuren schildert hij touw werk, oude takken, boomschors en aan gespoelde vruchten, die hij alle boven hun „gewone” betekenis uitheft. Dat is knap, evenals zijn zelfportret, waarin helaas de schedel, in zijn hand een larmoyant-symbolische trek is. Chris Tonbreker gaat in zijn surrealis me iets verder dan de bovengenoemden in het afwijken van de realiteit. Het is jammer, dat hij nog niet tot een eenslui dende stijl is gekomen, waaraan je hem kunt herkennen, ondanks het feit, dat hij wel het een en ander te zeggen heeft. Het is voornamelijk angst, die hij tot uitdrukking brengt in zijn „Blazende man” en ander werk. Het boeit wel. Een steeds weerkerend element is hier het surreële werk van Willie van Haard, deze keer kleuretsen. Fantasieën over de beelden op het Paaseiland en primitieve maskers zijn bij hem het uitgangspunt tot een geheel eigen wijze van uitdruk ken. Een nieuw gezicht is Leo Aarts met boeiend werk. Hij is autodidact, nog maar kort bezig en volkomen geobse- lisme. Zijn techniek vindt hij zelf uit. deerd door een .eigen stijl binnen surrea- Hij is zowel naïef als fantastisch en gaat zoekende zijn weg. Dat brengt natuur lijk vallen en opstaan met zich mee. Binnen zijn eigen mogelijkheden echter is een paneeltje als „Berusting der wij zen” een bijzonder goed - en zelfs knap - tot expressie gebrachte idee. Hij is een oorspronkelijk talent, maar hij moet durven afzien van al te gezochte effec ten. Kijken wat er uit groeit. „Hout en touw” Het aantal deelnemers, dat geen ge noegen meer neemt met het naturalis tisch weergeven van de ons omringende realiteit, die we „dagelijks” plegen te noemen, blijkt hier te zijn toegenomen. Laten we voor het gemak de in de Vishal exposerende schilders, die de rea liteit via de zeef van hun persoonlijke commentaar of ontvankelijkheid, maar fantastische realisten noemen. Onder hen valt dan Wim de Bie op met knappe tekeningen, waarover ik al eens eerder schreef, waarin hij zich heel knap toont in het compositair verenigen van in feite onverenigbare perspectieven tot een beeldvorm waarin je gelooft als je ervoor staat, ondanks het feit dat de realiteit een absurd poëtisch geweld wordt aangedaan. Wanneer u de beschikking heeft over een halogeenlamp van bijvoor- Als u op super-8 of single-8 werkt, zult u meestal beginnen met de lamp- op-de-camera. Maar bent u wat gevorderd, dan kunt u de lamp eens op een andere plaats in de kamer zetten. Zet in dat geval even „de Toos de Reede-van Seryrum zoekt het in kosmische bewegingen, uiteraard in golvende en cirkelvormige lijnen, ont staan door applicatie met kleurige vitra ges, waarin ook vogelvormen zijn opge nomen via borduursteken. Van Joke Klaas-Minkels is er een groot opgezet masker in een los geweven stijl, waarin wollen lussen de kleurige structuur bepalen. Bij de plastiekjes valt Greet Last weer op door geestige bronsj es met een geci seleerde huid, surrealistische mens- en dierverbeeldingen, met veel zin voor hu mor uitgevoerd. Eenvoudiger doet Hanne Meijer-de Heer het met knusse diertjes in aardewerk, waarbij haar uiltje op valt door een goede vorm. Van Han Faken zijn er weer de metalen dunne draadfiguurtjes, bijna eerder sieraad dan plastiek. B. W. Smeenk exposeert met enige strak ge houden blanke sieraden en Henk Ames valt op met goede potterie, vazen met extra tuiten en openingen, strak van lijn en met mooie glazuren. ADVERTENTIE Neem bij de eerste iI griepverschijnselen Chefarine 4. Chefarine 4 bevat één pijnstillend, feOhAU) één koortswerend.één opwekkend en één maagbeschermend middel. Samen helpen zij snel. Zéér sneL Bij pijn en griep.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 13