agenda
Sater speelt toneel
Jancsó en
te activeren
om
het verzet
9
8
Muziek
toneel
6
schouwburg
kerk
en
m
5
9
1
f
Nederland en Polen
0
NPO met solisten uit
1
w
li
ml tall
«toto
donderdag 11
FILMS
TWEEMAAL milieuprojekt in schuur
IN HAARLEM
Muziek en toneel
Exposities
Tips
'UJ
Rinus Groot
Caledonians
Premières
Kannibalen
De Waag
Mijko
RD
Tentoonstellingen
Bioscopen
9
JANUARI
1973
Amsterdam
I
*7?
4
EN
IR.
SÉ
hkppsla
Itawttai
Redactie Cees Straus
319053 toestel 225
7?,
ÏIN6
art
I HOOD versta je onder een poli-
TT j Ilike oplossing?
I
I
I i
9
Gysbert Beths
Elisabeth Stefanska
J. HEIJER
i
Wat is jullie experiment?
14 jaar
Nicolaus Gagliano
il-
ar.
Scène uit Milieuprojekt II dat Sater twee maal in de Toneelschuur brengt.
Cindy en Donna",
DE
pop-
P.Z.
0'
Wat we absoluut niet doen is
experimenteren met de toneel
vorm”.
op
in
van
rakgenoten. Het stuk balanceert
tussen de allerdiepste ellende
en een humor, die deze moet
bezweren.
In de Toneelschuur gaat op
31 januari in première „De re
volver van Bas” van de Haar
lemse schrijver Gerard Lem-
mens. Jacques Commandeur re
gisseert het; spelers zijn Nanny
Cijs, Ben Hulsman, Frans Kop
pers en Piet Römer. Ook dit
dat
groepen
Sater,
HET NOORDHOLLANDS
Philharmonisch Orkest wil de
komende dagen met twee uit
voeringen de aandacht van de
concertbezoeker trekken. Beide
keren zal de Pool Jerzy Katle-
wicz de leiding hebben. Aan
vang van de concerten, die in
het Concertgebouw in Haarlem
plaatshebben, is 20.15 uur.
stuk wordt op 20 januari inge
leid in de schouwburg.
VOOR DE TWEEpE week draait Luxor
„Detective Klute”, een in verschillende
opzichten boeiende film van regisseur
Pakula. Voor ouders en kroost blijft
Pippi in de matinees van boord gaan.
.Fritz the cat”
uur, za. en zo.
ACHT HAARLEMSE kunste
naars tonen hun werk op een
expositie in het buurtcentrum
Wijk aan Zuin, Wilgenhoflaan
te Beverwijk. De tentoonstel
ling die vrijdag 12 januari om
20.30 uur wordt geopend, zal du
ren tot en met 16 februari. Er
zijn schilderijen, plastieken en
grafische werken te zien van
Ben Andrea, André Gouw, Cees
Bijdemast, Henk Ames, Ruud
Cornelisse, Ever van Hemert,
Jac. Clay en Eva Jorritsma.
G
-LING
tg 8.00 uur
um.
aan
HARRY GARMES was vroeger chauffeur
voor een Amerikaanse gangsterbende
Uit verveling besluit hij weer op het
pad der misdaad te gaan en begint met
het bevrijden van een jonge collega die
in een Portugese gevangenis wordt
vastgehouden. De ontsnapping lukt aan
vankelijk maar andere boeven steken
er een tokje voor. George Scott speelt
de hoofdrol in „De laatste uitweg”.
De zwoele praktijken van een wraaklus-
tig meisje worden vertoond onder de
titel Ginger. In de nacht en tijdens de
tweede helft van de speelweek.
Stadsschouwburg al een open
bare repetitie te zien, waarbij
elke belangstellende welkom is.
Op 20 januari om half vijf
geven de regisseur en de dra
maturgen in de schouwburg
een inleiding op het stuk.
IK DE NIEUWE KERK te
taiem zal door „Die Haer-
iwche Musyckcamer” op vrij-
hinvond 12 januari om 20.15
B onder leiding van dirigent
Uré Kaart een concert wor-
W gegeven, waaraan ook door
htdenhouts Vrouwenkoor
•man André Kaart eveneens
iihgent is, medewerking zal
Men verleend.
DE SERIE koffieconcerten
het landgoed Groenendaal
Heemstede, onder auspiciën
de Koninklijke Nederlandsche
Toonkunstenaars-Vereniging,
„Het nieuwe zit ’m in twee
dingen: de informatie op een
theatrale manier verwerken en
proberen toneelvormen te vin
den, die het publiek activeren.
Doordat we dat onderzoeken if
onze huidige toneelvorm een
fase in de ontwikkeling. Verge
lijking met een gewone acteurs-
prestatie is moeilijk te maken.
We pretenderen niet de sterkste
vormen gevonden te hebben
Daarom is het wel goed dat we
in Haarlem ons programma ook
eens kunnen laten zien aan
mensen die van toneel houden
KANS HAZENBOREK expo
seert schilderij en, aquarellen en
tekeningen van zaterdag 13 ja
nuari tot en met 3 februari in
het gemeentehuis van Bloe-
mendaal. De tentoonstelling is
dagelijks geopend van 14 tot 17
uur, ook op zondag. Maandag is
de zaal gesloten.
MENSEN DIE DE aangrij
pende voorstelling van „De
kannibalen” door toneelgroep
Centrum nog niet hebben ge
zien krijgen hun kans vanaf
vanvond tot en met zaterdag in
de Haarlemse schouwburg. Men
geeft drie voorstellingen van
dit stuk, waarin geprobeerd
wordt een verklaring te geven
voor de moord op de Joden in
het concentratiekamp Ausch
witz. Dat gebeurt via een ver
zonnen reconstructie van de
gebeurtenissen ronde de oude,
vrome Jood Tabori en zijn ba-
MET UITZONDERING van de Witte
Bioskoop, die onverdroten doorgaat be
langrijke films aan te trekken en deze
week De Hopelozen van Jancsó toont,
zijn de Haarlemse bioscopen er dit
maal niet op uit om premières te bie
den. Het programma vermeldt nog
steeds het drietal nieuwe Nederlandse
films, te weten VD, Bij de beesten af
en De Inbreker. Roxy laat George
Scott in „De laatste uitweg” opdraven
en dat is eigenlijk het enige nieuws
van deze week.
v.’” -
IN TEGENSTELLING met de tendens
dat het aantal bioscoopliefhebbers min
der lijkt te worden, neemt het bezoek
aan Nederlandse films eerder toe. Van
daar dat De Inbreker nog steeds op
Studio’s programma kan blijven staan.
Voor de kinderen draait „Sjors en Sjim-
mie en de rebellen”, voorafgegaan door
„De Indianenoverval in de Dodenpas”
„Maar dan heeft hij zich toch
onvoldoende gerealiseerd dat
het in een schouwburg wordt
getoond”.
HET NIEUWE STUK, dat
Centrum instudeert heet „Alp-
ha-Beta” van E. A. Whitehead,
van wie Centrum eerder
„Kwartet” speelde. Het is een
stuk over een jong echtpaar
dat met elkaar overhoop ligt.
Els van Rooden en Jules Hamel
spelen de twee rollen en Han
Bentz van den Berg heeft de
regie. Het gaat op 2 februari in
première, maar volgende week
donderdag 18 januari is in de
„Als je ervan uitgaat, dat
theater een andere functie kan
vervullen dan de traditionele,
dan blijkt dat je sommige thea-
termiddelen niet kunt gebrui
ken. Bijvoorbeeld de identifica
tie met de rol volgens de me
thode van Stanislavski. Het is
voor ons geen enkel probleem
een sociaal drama te maken.
Wat is het verschil tussen het
traditionale toneel en jullie
aanpak?
VOCALE WERKEN uit de
17e en 18e eeuw, gebracht door
Arti Vocali Antiche, klinken
donderdag 11 januari in de Ba-
kenesserkerk in Haarlem. Het
ensemble, dat gezien kan wor
den als een aanvulling op groe
pen als het Leonhardt Consort,
Quadro Hotteterre en het Ala-
rius-ensemble, bestaat uit
Adinda de Nijs, sopraan, Reijé
Jacobs, contra-tenor, Harry Ge-
raerts, tenor en Max van Eg-
mond, bariton. Medewerking
wordt verleend door Ton Koop
man, clavecimbel en Jaap te
Linden, gamba en cello. Het
programma vermeldt werken
van onder meer Bernier, Ben
nett, Purcell en Monteverdi.
Tezamen met de „Musyckca-
<er” zal het koor het beroem-
i.,Stabat Mater” van Giovan-
t Battista Pergolesi ten geho-
brengen met de sopraan
taelies Post en de alt Paula
I* Groot als vocale solisten,
ierdenhouts Vrouwenkoor
voorts de „Missa Sanctissi-
s» Leopold!” van Johann Mi
tt Haydn, de broer van Jo-
<Ph Haydn, vertolken, waarbij
i solistische gedeelten zullen
Wen toevertrouwd aan leden
het koor.
Tot het programma behoren
Wer de ouverture „1’ Amoro
Mustrioso” van de achttiende
towse componist Joao de Sou-
8 Carvalho en een concert
’W hobo en strijkorkest van
Italiaan Vincenzo Bellini,
ttst in dit werk is de hoboïst
bon Koeten van het Radio
^harmonisch Orkest
DE ZAANSE bigbandforma-
tie The Caledonians speelt 12
januari in de Haarlemse Jazz
Club, Groot Heiligland 47. De
groep telt 20 musici, onder wie
trompettist Han de Jong, lange
tijd leider Van de formatie, pia
nist Herman Dijkstra en zange
res Freda Torringa. Saxofonist
Ab Struik heeft de leiding van
ie Caledonians. Een jazzconcert
waarin vooral de Swing-Iief-
hebbers aan hun trekken ko
men.
THE FRENCH Connection blijkt ook on
der de nieuwe naam Bestemming
Brooklyn een succesvolle film te blij-
van. Met Gene Hackman als een knap
getypeerde inspecteur die een narcoti-
cabende in de val doet lopen.
Voor nachtelijke bioscoopgangers draait
Stoottroepen in de aanval.
HET BLOED gutst in brede stromen door
de slachthallen van Cor van Doorns
vleeswarenfabriek. Daar blijft het niet
bij, want ook de slachtoffers van pil-
lenbaas VD komen voor transfusie in
aanmerking. Kortom, „VD” is een plei
dooi voor het vegetarisme. Scorpio’s
prijswinnaar lijkt niet weg te branden
van de Nederlandse bioscoopschermen
en Lido deelt daarin.
In de matinees eveneens de nodige bloe
derige scènes in „De dagen van het
geweld”.
TERWIJL DE Haarlemse bioscopen voor
namelijk prolongeren, komt De Witte
Bioskoop met een hier onbekend werk
van de Hongaarse filmer Miklos Jancsó.
Het is zo langzamerhand wel tot de
Nederlandse filmliefhebber doorgedron
gen dat Jancsó niet alleen de belang
rijkste filmmaker in Hongarije is, maar
een vooraanstaande plaats inneemt in
het Oosteuropese filmen. En die kennis
heeft hij zich dan slechts eigen kunnen
maken via festivals of nachtvoorstel-
lingen want de officiële bioscoop heeft
nooit enige interesse getoond voor dit
talent.
„De hopelozen” die De Witte Bioskoop
aanstaande vrijdagavond om 23.30 uur
vertoont, dateert uit 1966 en was ruim
twee jaar geleden te zien via Duitsland.
De film had toen al in Frankrijk en
Engeland gelopen, daar zeer goede kri
tieken gekregen, maar was in Oosten
rijk fel aangevallen, omdat Jancsó dit
maal als onderwerp voor zijn film de
jarenlange vervolging gekozen had van
opstandige Hongaren die in 1848 achter
de vrijheidsheld Lajos Kossuth hadden
aangelopen. Tien jaar later nog voeren
de gendarmen in het zuiden van de
uitgestrekte Hongaarse laagvlaktes ac
ties uit tegen de gevluchte vrijheids
helden, de Betyaren, de „wanhopigen”.
De wijze waarop de overheid deze vaak
ondergedoken verzetshelden wist op te
sporen en te vervolgen is het onder
werp van de film van Jancsó die het
in heel zijn werk („Agnus Dei”, „Rode
pslam”) over opstand en meestal ver
geefse vrijheidsstrijd heeft. Onderdruk
king en verzet is het thema dat deze
unieke figuur op uitzonderlijk boeiende
wijze gestalte weet te geven.
CHARLES BOOST
afdeling Haarlem, wordt zon
dagmorgen 14 januari om 11
uur voortgezet met een piano
recital door Rinus Groot. Uit
gevoerd worden Pavane pour
une infante defunte en Jeux
d’eau van Ravel alsmede Car
naval van Schumann. De koffie
is als gewoonlijk gratis.
Itzou ook een tractaat kun-
tr,uitreiken. Maar jullie spe-
i toneel. Wat doen jullie aan
artistieke” kant?
We gebruiken het middel
rter en we trainen dagelijks
i dat middel zo goed moge-
S te hanteren. Nu zeggen we
ut, dat als de boodschap maar
•er komt, de theatervorm
iets meer uitmaakt. We doen
iet omdat we het leuk of be-
iagrijk vinden en ook wel
mdat we het zelf niet anders
irnen, dan via het theater. We
stukken te maken
geinspi-
mensen
dat iedereen, ook werkende
jongeren, erg mooi zou vinden
Je probeert eigenlijk afstand te
doen van een bepaalde macht
van toneelmaken: namelijk een
illusie scheppen voor het pu
bliek. Zo’n illusie staat vaak
het activeren van het publiek
in de weg. Het publiek kan bij
het zien van zo’n stuk als
„Kwartet” zeggen: gelukkig
maar dat ik niet zo ben”.
„Het is erg mooi werkende
jongeren en scholieren naar de
schouwburg te halen. Maar het
is te vergelijken met het schoon
maken van een riviertje en niet
vandaan
als het
Proloog
doen is het allernoodzakelijkste
wat er in het Nederlands toneel
op het ogenblik gebeurt. Als
die lijn niet wordt voortgezet
heb je over vijf, zes jaar bin
nen het traditionele toneel al
leen maar Centrum, de Haagse
Comedie en wat Lodewijk de
Boer doet en mist Het Toneel
voor de duizendste keer de
boot”.
Solist Gljsberth Beths ont
ving zijn opleiding van zijn va
der en van Jos de Clerck aan
het Amsterdams Conservatori-
Hij voltooide zijn studie
het conservatorium in
Keulen, waar hij bij André
Gertler studeerde. In 1955 be
gon hij als concertmeester bij
het Keuls Kamerorkest, een
functie die hij ook bij de Ne
derlandse Opera heeft vervuld.
Beths, die thans eerste concert
meester bij het NPO is, be -
speelt een
uit 1736.
De schrijver van „Kwartet”
zegt zelf, dat hij over het rol
lenpatroon van mannen en
vrouwen heeft geschreven niet
zo zeer over de problemen van
een specifieke groep.
SCHELLEBOOM,
pentheater uit Oisterwijk, geeft
zaterdag 13 januari om 14.30
uur een voorstelling van Piep-
kruiid in Marijke Kots’ theater
in de Peuzelaarsteeg. Ook
woensdag 17 januari, eveneens
om 14.30 uur is een gast te
daarnaast verwachten. Poppenspeler Lu
cas Goudzwaard uit Haarlem
brengt dan Verboden te niezen.
ONDER AUSPICIéN van de
Heemsteedse Kunstkring speelt
het Amstel Toneel op dinsdag
16 januari het blijspel Nooit te
Laat in het Coornhertlyceum
aan de Chrysanthenumlaan in
Haarlem. Kaarten kunnen
worden besteld bij mevr. J. G.
van Ardenne-Dibbetz, tel.
284251.
werken uitvoeren, respectieve
lijk van Joh. Seb. Bach diens
Clavecimbelconcert in D kleine
terts en na de pauze het Clave
cimbelconcert in D kleine terts
en na de pauze het Clavecimbel
concert in D grote terts van
Haydn. Op het programma
staan voorts de Kuhnau Varia
ties van Hendrik Andriessen en
de Symfonie 104 van Haydn.
Elisabeth Stefanska-Luko-
wicz werd in 1943 in Krakau
geboren als dochter van de ook
hier bekende pianisten Ludwik
Stefanska en Halina Czerny
Stefanski. Van haar vader, die
verbonden is aan het Conserva
torium van Krakau, ontving zij
haar opleiding. Elisabeth Ste
fanska maakte reeds een uitge
breide reeks van toernees door
landen in Oost- en West-Euro-
pa.
WIE ENIGE TIJD geleden
het optreden van Neerlands
Hoop in de Haarlemse Stads
schouwburg heeft gezien,
moet zaterdag
20 januari maar
kleinkunsttheater
SATER IS EEN toneelgroep
ttn wege ’t rijk gesubsidieerd)
jlf het theatervak gebruikt
ntiz'n publiek in maatschappe
lijke zin te activeren. Het pakt
(jn probleem, waar we mee te
kempen hebben, bij de kop,
kepaalt daar een mening over.
,ltft er een toneelvorm aan
(n zoekt daarmee publiek op
Siter gaat dus de straat op of
z’n projecten als discus-
liestuk in op studiedagen, con
gressen, groepen van mensen
fe met ’t onderwerp te maken
lubben. Het jongste project
int over „het milieu” en is
Itbmerd op het Milieuboekje
dn Bram van der Lek en het
litrgieboekje van Roel van
jtijn. Sater speelt dit „Milieu-
ttjekt” vrijdag en zaterdaga-
Kud in de Toneelschuur, Sme-
jiitraat 23, Haarlem. En dat is
ju zoverre een uitzondering op
h Saterregel, dat er nu voor
tmamelijk toneelminnend
publiek zal worden gespeeld
Dat neemt niet weg dat de
discuss^ na afloop niet over
meel zal gaan, maar over het
ijüeu. Roel van Duyn komt
ook.
Bet stramien van de voor
ging is aangegeven door re-
tseur Peter de Baan. De tekst
ontstaan uit improvisatie van
tideurs. Hef project bestaat
j een aantal items. Wat is de
tit draad daarin?
joberen stukken te
3 maatschappelijk
wd zijn, die over
pan. die in de knel zitten,
liar die mensen zijn willen
lispelen om ze te activeren”.
Dat is wat anders dan wat
toneelgroep „Centrum” in een
tik als „Kwartet” doet: een
ttkingsgroep, uitzichtloze
Wkende jongeren, op de ont
rafel leggen en er naar la
la kijken. Het gaat over men
sen dat die mensen zelf nooit
bereikt, ondanks de sympatie-
ke pogingen van Centrum om
werkende jongeren en zo naar
de schouwburg te halen. Wat
voor mij onaanvaardbaar is, is
de niet-activerende, haast voy
eurachtige manier waarop die
mensen in dat stuk getoond
worden”.
Vrijdagavond 12 januari so-
lieert Gijsbert Beths in het
Eerste vioolconcert van Bruch.
Voorts op deze avond, die Duit
se muziek tot thema heeft, de
Haydn Variaties van Brahms
en de Vierde Symfonie van
Mendelssohn-Bartholdy.
Stedelük Museum (Paulus Poilerstr.): T.e m.
14 januari: Jan Dibbets, dia- en filmprojék-
ties, fotowerken en tekeningen (1967-’72);
grafiek van Anton Heyboer; en tentoon
stelling „Ons Lieve Leven”, 100 jaar persfo
tografie in Nederland. T.e.m. 21 januari
gouaches en tekeningen van Karl Bungert,
van 13 jan. t.e.m. 4 maart schilderijen van
Akkerman. T.e.m. 11 maart affiches, illus
traties en andere grafische werken vap
Roman Cieslewicz. Permanente expositie:
Vijf generaties (beeldende kunst uit de
laatste honderd jaar) en Vincent van GogH,
grote verzameling schilderijen en tekenin
gen uit alle perioden. Geopend maandag
t.e.m. vrijdag 9.30-17.30 uur en 19-22.30 uur,
zaterdagen 9.30-17 uur zon- en feestdagen
13-17 uur.
Rijksmuseum (Stadhouderskade): T.e.m. 11 fe
bruari „Vermeer’a Brief hersteld”. T.e.m. 4
maart „Beeldverhaal in wandtapijten: De
David en Bathseba tapijtserie uit het Mu
sée Cluny te Parijs”. T.e.m 28 maart
„Aanwinsten tekeningen” in het Prenten
kabinet Permanente expositie: Oude schil
derijen, beeldhouwkunst, kunstnijverheid,
vaderlandse geschiedenis. Aziatische kunst
en Rijksprentenkabinet. Geopend dagelijks
10-17 uur, zon en feestdagen 13-17 uur.
Toneelmuseum (Herengracht): Tot half janua
ri „Herinneringen aan de Toneelgroep Stu
dio 1954-1972”. Geopend dagelijks 10-17 uur,
zon- en feestdagen 13-17 uur.
Alhambra I (Weteringschans): George C. Scott
in „The hospital”, toeg. 18j. Dag, 14, 19 en
21.30 uur.
Alhambra II (Weteringschans): Peter O’Toole
in „The Ruling plass”, toeg. 14 j. Dag. 13.45,
16.15, 19.15 en 21.45 uur.
Bellevue Cinerama (Marnixstr.): Gene Hack
man in „The Poseidonadventure”, toeg. 14
j. Dag. ’4.1? 19.15 en 21.4" uur zo. 13 30. 16.
19.15 en 21.45 uur.
Calypso (Marnixstr.) Liza Minelli in „Caba
ret”, toeg. 18 j. Dag. 13.45, 16.15, 19.15 en
21 45 uur.
Ceintuur (Ceintuurbaan): Dustin Hoffman in
..Strawdogs toeg. f. Dag. 14 (beh. za. zó.
wo.), 19 en 21.30 uur.
Centraal (Nieuwendijk): „Cindy en Donna”,
toeg. 18 j. Dcorl voorst, dag. 13, 14.45, 16.30.
18.15, 20 en 21.45 uur
Cineac (Damrak): Richard Harrison in „De
twee vechtjrssen van Trinity”, toeg. 14 j.
Dag. 9.30, 11.30, 13.30, 15.30, 17.30, 19.30 en 21.30
uur, zo. 13.30 uur enz.
Cineac (Reg. Breestraat.): Walt Disney „Goofy
toeg. a.l. Ochtend en middag 9.30, 11.30,
13.30, 15.30 uur, zo. 11.30 uur enz. Elke avond
17.30, 19.30 en 21.30 uur Rijk de Gooyer in
„De inbreker”, toeg. 14j.
City (Leldseplein): Angela Lansbury in „Hek
sen en bezemstelen”, toeg. a.l. Dag. 14.15,
(zo. 13.30 en 16 uur), 19 en 21.30 uur.
Corso (Kalverstr.): Paul Naschy in „De nacht
van de vampier”, toeg. 18j. Dag. 13 30. 15.45,
19 en 21.45 uur.
Du Midi (Apollolaan): Hedy Lamaar tn „Sam
son en Delilah”, toeg. 14 j. Dag. 14 en 20
uur.
Flora (Amsteistr.) Bud Spencer in „Amen
broeder, amen”, toeg. 14 j. Dag. 14.30, 19.30
en 21.45 uur, zo 13.30, 15.45. 19 30 en 21.45
uur.
Kriterion (Roetersstr.)Susannah York in „I-
mages”, toeg. 14?
zo. 13.30, 15.45, 1
00.15 uur.
Leldseplein Theater
Chaplin in „Modern times”,^toeg
14.45, 19.45 en 22 uur za. er) zo j
Roddy
„De apen grijpen de macht”.
wo. zó. I’"'-
HERMAN ERBE, gastheer in
folkclub de Waagteveerne, is
zelf geen onverdienstelijk zan
ger en’gitarist. De vaste bezoe
kers van de club zullen onge
twijfeld verheugd zijn hem za
terdag 13 januari samen met
Luc de Bruin te kunnen beluis
teren. Het duo brengt voorna
melijk eigen werk met een fijn
soort humor, maar
ook andere Nederlandse lied
jes. Aanvang 20 uur.
Peter de Baan: „De oplossin-
a voor de milieuverontreini-
ng. zoals die bijvoorbeeld
tirden gegeven door het
tekblad de Haagse Post (het
teycling-proces), willen we op
»se schroeven zetten. Het zijn
iijnoplossingen. Zolang je de
ilieuverontreiniging niet als
n politiek probleem ziet
mt er geen oplossing”.
i Hood, de II
ken. J)at we in de maatschappij
Kleuren Ihgroei-economie en een wet-
||atige produktie niet meer
a als de basis van de maat-
óappij, maar een maatschap-
J die gericht is op een self-
npporting economie. Wat we
lillen is dat de mensen na
doop van onze voorstelling de
iogan „het milieuprobleem is
politiek probleem” ter dis
mie nemen”.
Concertgebouw (Van Baerlestr.) Donderdag
11 jan. kl. zaal 20.15 uur: Doyle White,
piano. Werken van Haydn, e.a. Zaterdag 13
januari, gr. zaal 20.15 uur: Amsterdams
Philharmonisch Orkest, o.l.v. Anton Kers
jes, m.m.v, Bella Davidovitch, piano, Eliso
Wirsaladze. piano. Werken van Vermeulen
e.a. kl. zaal 15 uur: Matinee op de vrije
zaterdag. Concerto Rotterdam. Werken van
Locatelli, e.a kl. zaal 20.15 uur: Edward
Zolas, piano. Werken van Bach e.a. Zondag
14 jan. kl. zaal 11.30 uur: Koffieconcert.
Vera Beths, viool, Stanley Hoogland, plano.
Werken van Liszt e.a. Maandag 15 jan. kl.
zaal 20.15 uur: Louis Kentner, piano Wer
ken van Schubert e.a. Dinsdag 16 jan. gr.
zaal 20.15 uur: Amsterdams Philharmonisch
Orkest, o.l.v. Anton Kersjes, m.m.v. Bella
Davidovitch, piano Werken van Schumann
e.a. kl. zaal 20.15 uur: Elisabeth Cooymans,
alt en Rudolf Jansen, piano. Werken van
Debussy e.a Woensdag 17 jan. kl. zaal 20.15
uur: Alexandre Lagoya, gitaar. Werken van
Bach e.a.
Stadsschouwburg (Leldseplein): Donderdag 11
januari, 20.15 uur: Het Nationale Ballet
„De schone slaapster”. Vrijdag 12 jan. 20
uur: Ned. Operastichting: Gaetano Donizet
ti „Lucia dl Lammermoor”, m.m.v. Het
Amsterdams Philharmonisch Orkest o.l.v.
John Matheson. Zaterdag 13 januari, 20.15
uur: Amsterdams Toneel „De vossejacht”
van Ben Johnson. Zondag 14 januari, 13.3o
uur: Amsterdams Toneel: „De Meid” van
Herman Heljermans. 20 15 uur: Amsterdams
Toneel: „De vossejacht” van Ben Johnson.
Maandag 15 jan. gesloten. Dinsdag 16 en
woensdag 17 jan. 20 uur Ned. Operastich
ting: Arnold Schönbeig „Erwartung” en Bé
la Bartók „Blauwbaard’s Burcht”: m.m.v
Het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Edo
de Waart.
Carré (Amstel): T.e.m. 28 februari, dagelijks
(beh. maandags) 20.15 Jasperina de Jong
show: „Jasperina’s grote ego-trlp”.
De Kleine Komedie (Amstel): T.e m. 28 janua
ri, dagelijks (beh. maandags) 20.15 uur:
Toneelgroep Theater „Kwartet voor twee”
van Michael Frayn
Nieuwe de la Mar Theater (Marnixstr.):
T.e.m. 22 februari, iedere dinsdag, woens
dag en donderdag 20.15 uur: Fons Jansen:
Kwartetten”; aan de vleugel Frans Oud-
hoff. T.e.m. 24 febr. iedere vrijdag en
zaterdag 20.15 uur: Wlm Kan met Corry
aan zijn zijde en Ru van Veen aan zijn
vleugel.
Theater De Brakke Brond (Nes)! Vanaf 26
jan. dagelijks (beh. zondags) 20.30 uur:
Amsterdams Toneel: „The family”, deel 3,
een theaterserie in 4 afleveringen van
Lodewijk de Boer.
Shaffy Theater (Keizersgracht): t e.m. zat. 20
januari, dagelijks (beh. zondag, maandag
en dinsdag) 20.30 uur, zuilenzaal: Centrum
Ontmoetingen met Theater door Robert
Borremans en Ilona van Wijk, voor
alle leeftijden van 12 jaai af. Vrij
dag 12 en zaterdag 13 jan., zuilenzaal 24
uur: Mar jol Flore met Combo o.l.v. Nico
v.d. Linden.
Kleine Bellevue (Leidsekade). T.e.m. zondag
14 jan., dagelijks 20.30 uur: Marjo Flore
„Solo” m.m.v. trio Ni< van der Linden.
Theater „Tingel Tangel (N.Z. Voorburgwal):
Dagelijks (beh. maandags) 20.30 uur:cabaret
„Hoera we leven nog” met Sieto en Marij
ke Hoving en Rob de Nijss
WAT MOET ER meer worden toegevoegd
aan Bert Haanstra’s Bij de beesten af.
dan dat het een boeiende rolprent is
waarin niet alleen mensen maar ook
dieren de „acteurs” vormen.
In de nachtvoorstellingen kan een blik
worden geslagen op „De brug bij Re
magen”, terwijl in de matinees een
vertoning wordt gegeven van Het raad
sel van de spookplaneet. Een verhaal
waarin een zekere dr. Who (Peter
Cushing) voor hachelijke avonturen
zorgt.
kijken waar
komt. Wat
Werktheater,
Katlewicz’ landgenote Elisa
beth Stefanska komt dinsdaga
vond 16 januari voor een con
cert in de serie A. Zij zal twee
vuonnuau 1U1A XI1 ,,A-
ij. Dag: 14.15,. 19.45 en 22 uur,
19.45 en 22 uur, vr. za. ook
(Leidsepleln): Charlie
14.45, 19.45 eii 22 uur za. en zo °13.45. 16.15.
19.45 en 22 uur.
Luxor (Nieuwendijk): Roddy McDowell in
„De apen grijpen de macht”, toeg. 14j. Dag.
13.30 (beh. wo. zo. midd.) 15.30. 19.15 en 21.30
uur
Nöggerath (Reg. Breestr.): Marlon Brando In
„De peetvader”, toeg. 14.1. Dag. 13.30. 16.45,
en 20 uur.
Parisien (Nieuwendijk): „Sexcontacten ge
zocht”. toeg 18 j. dag 1.30. 3.30. 15.30, 17.30.
21.30 uur, zo. 13.30 uur enz.
Rembrandtpleln Theater (Rembrandtplein)
Kees Brusst in „VD”, toeg. 18 j, Dag. 14.15,
19.15 en 2145 uur, zo. 13.30. 16, 19.15 en
21.45 uur.
Rialto (Ceintuurbaan): Gabrielle Drake in „Au
pair girls”, toeg 18 j. Dag. 19.15 en 21.30 uur.
do. vr. ma. dl middag ook 14 uur.
Roxy (Kalverstr.): Ursula Andress in „Dr.
No”, toeg 14j. Dag. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur.
Royal (Nieuwendijk): Clint Eastwood in
„Hang’em high”, toeg 18 j. Dag. 13.30, 15.45.
19 en 21.30 uur.
Studio K (Boven Kriterion): Mlchail Ulianog
in „De gebroeders Karamazov”, toeg. 14J.
Dag. 14.15, 19.15 en 21.45 uur. zo. 13.45, 16.15,
10.15 en 21.45 uur
The Movies (Haarlemmerdijk): Dag opend
19.45 en 22 uur, zaterdag alleen 22 uur 19.45
uur „Edlpe Re” toeg ’8 22 uur „Teore-
ma”, toeg. 18 i
Tuschinsky tReg. Breestr.): Bert Haanstra’s
„Bij de beesten af” toeg a.l Dag. 14.30,
19.30 en 22 uur. za. en zo. 13.30. 15.45. 19 en
21.30 uur.
De Uitkijk (Prinsengracht): „I
toeg. 18 j. Dag. 14, 19 en 21.30
13.30, 15.45. 19 en 21.30 uur.
gezien,
13, hetzij
eens naar
Haarloheim
in de Smedestraat gaan waar
Turn Tum, het Overijsselse ca
baretduo, een voorstelling van
Dubbelzichtig geeft. Turn Tum,
bestaande uit Jos van Beem en
Jeroen Hendriksen, heeft veel
invloed van Neerlands Hoop
ondergaan, maar biedt daar
naast zoveel „eigens” dat van
een opvallende cabaretgroep
mag worden gesproken.
WE MAKEN de lezer alvast
attent op het tweede concert in
de serie winterbespelingen op
het Cavaillé-Coll orgel in het
Haarlemse Concertgebouw dat
18 januari om 20 uur zal
plaatshebben. Organist is Al
bert de Klerk, terwijl voorts de
alt Aafje Heynis en het Haar
lems Kamerkoor onder leiding
van Piet Halsema zullen con
certeren. Uitgevoerd worden
composities van Kodaly, Caplet,
Vierne, Dupré en De Klerk.
«i.
S M