He en Bartók in Scheveningen Schonberg De Waart verhief opera's tot hoog artistiek niveau Circus-serie beleeft finale Hf Utrecht krijgt kleiner Vaak gespeeld muziekcentrum blijspel bij R’dams Toneel PANDA hui i Polle Pelle en Pingo 0V( ruitenier Gevecht Bugner tegen Rudi Lubbers op TV RADIO EN TELEVISIE 6 MAANDAG 1973 JANUARI 1 5 TV VANAVOND 1» 2 TV MAANDAG RADIO DINSDAG TV DINSDAG iïeui ’HET STARTSCHOT V00RDE200T en de meester* LO1 afgelo gezet logem De pl accen' zal doi gevolj bende Z-. *1 r „Morgen ben ik rijk” SCHEVENINGEN De twee korte muziekdrama’s, die zaterdag avond in het Circustheater in pre mière gingen, zijn zeker geen opera’s in de gewone zin van het woord. Schönberg noemt zijn „Er- wartung” een monodrama en „Blauwbaards Burcht” van Béla Bartók” zou men kunnen beschou wen als een drama begeleid door een symfonie. In ieder geval staat het vast dat deze werken nooit het populaire repertoire zullen halen en het pleit voor de Nederlandse Operastichting, dat zij zich noch tans de moeite getroost om deze problematische werken in studie te nemen en uit te voeren. Klankloos I TJONGE, DAAR HE8JEWEL 60EDE SPIEREN VOOR NODIG. ZEG!j" HciJK ZEEROB NOU EENS DAT IS NU AL DE ZESDE KEER DAT HIJ DE GOUDEN MEPAlLLE VEROVERT F© H. MOOLENIJZER CHARLES BOOST 10.45 (eigen 21.10 JAC. HEIJER niet in de eerste plaats geschreven om de stemmen mooi te doen uitkomen. HILVERSUM III VARA: 7.00 Nws. 7.02 Dag dinsdag. Schönberg’s drama werd voltooid in 1909 en Bartók’s werk ontstond in 1911 dat is meer dan 60 jaar geleden, maar de muziek klinkt ons nog als zeer mo dern in de oren en de zangpartijen zijn van met een sleutel maar Panda had het te druk om dat te merken. Hun werkzaamheden trokken echter de aandacht van een politie-c/ffent, die juist zijn ronde deed, en die nu verrast stil bleef staan. „Wat moet dat daar?” vroeg de wetsdienaar zich af. „Dat lijkt me onzuivere koffie toe! Die twee moeten aan de tand gevoeld worden!" 18.45 18.55 19.05 20.00 20.20 21.10 22.30 22.40 22.45 22.50 20.00 20.21 21.10 22.10 23.00 18.55 19.05 19.30 21.15 21.40 22.30 22.40 22.50 19.30 20.00 20.21 18.45 18.55 19.05 1930 20.00 20.20 21.15 22.00 22.50 18.45 18.55 19.05 ITR foweli ils we ten pul mivers Den H ©PU CDPfoin' MS' Simv ikunn en uit (den narva <9 we lel gin wier riser Dutch ui idoll; Here: sageei it in wpelr tie h; «tónt ia vo sieve: iet sic 1051,70 9 mil teer 1 ’eer f •Pt 8 llhog Ihilipi Khoot iger linde] teren ïjgin 1273, iiurae »agtt iet e teren huw tscor 'erde 14. De tomatenkweker Goedemoed ging Panda voor naar een groot zakenpand in de stad. „Ik moet hier even naar binnen”, sprak hij. „In de kluis bevinden zich mijn zakcentjes, en die wil ik ophalen. Spuit even uw onbreekbare glas om de ingang, verzoek ik u .baaske. Tal van on aangename lieden azen op mijn ka- pitalen en soms aarzelen ze niet om de meest onschuldige vermom mingen aan te trekken. Wees dus gewaarschuwd!" Terwijl Panda ij verig met het spuitbusje aan het werk ging, boog hij zich over het slot om dat te openen. Het was een beetje vreemd dat hij dat met een veiligheidsspeld deed, inplaats Het lijkspai mj in? omstan tot ges jat vri ncht r gische jezinss wegval grootst ntwik volgen ■rekkei de „sti tens v Tuss periods •aisdu »t 71 ■rouws Conclu De sti. voor wrdt. raar c Bij 31.000 Mede: tog a brak i noedei 360 w sen r TOUW (et e illedi n ge Maar ik vraag me af of het gesubsidi eerde toneel tot taak heeft een blijspel te brengen, dat via een eerdere voorstelling jaren terug in Rotterdam, een film, een televisieserie en vrijwel alle Nederlandse amateurtoneelclubs ruimschoots de gele genheid heeft gehad zijn dubieuze mo raal uit te dragen. In dit stuk moet gelachen worden om al die gebruiken die in de Amerikaanse middle class (weinig verschil met onze AVRO- en TROS-burgerij) als gek ervaren worden: uitbundige buitenlanders, hun vreemde voedsel, het wonen op een verbouwde zolder, sex op oudere leeftijd en op blote voeten wandelen in het park. De con flictstof in het stuk draait om vooroor delen. Het cynische van Neil Simon is dat hij die vooroordelen van de gemid delde spruitj eseter niet doorprikt, maar het publiek helpt in het vasthouden er van. Nu raakt de in-keurige schoonmoeder- figuur uit het stuk wel verslingerd aan die buitenlandse buurman. Maar de hoofdpersoon, het jonge spontane bruid je, komt ras van haar onverantwoorde lijke opvattingen terug als haar brave, saaie man stomdronken thuiskomt van de blootvoetse wandeling door het park, waartoe zij hem heeft aangezet. Ze legt hun ruzie bij en bekent zich erg be schermd te voelen door z’n houten- harken-karakter. De burgermansmoraal wint het tenslotte. Jan Teulings regisseerde de voorstel ling met simpele vakkundigheid. Trudy Labij is een juweel van een meid en Georgette Hagedoorn komt onnavolgbaar in een herenkimono op te grote pantof fels de trap af. Hein Boele en Steye van Brandenburg leveren keurig tegenspel. Jan Teulings zelf is even te zien als een telefoonmonteur met Rotterdams accent. UTRECHT. B. en W. van Utrecht streven naar een muziekcentrum op het Vredenburg van beperkter omvang dan de bouwcommissie begin 1972 heeft voorgesteld. Wel zal hierin een grote zaal met een capaciteit van 1500 zit plaatsen (en uitbreidingsmogelijkheid tot 2000) worden opgenomen, als ook pu blieke ruimten en ruimten voor het Utrechts Symphonic Oskest. Een zodanig gebouw zou niet meer mogen kosten dan 19 miljoen gulden. Uitvoering van het plan van de bouwcommissie zou onge veer 35 miljoen gulden kosten, iets wat B. en W. onder de huidige omstandighe den niet haalbaar achten. Nederland I NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. KRO: De familie Ashton (serie). NOS: (K) Journaal. KRO: (K) Gamma: Kanaaltunnel, (wetensch. film). Filmserie Alec Guinness (1951). (K) Geen paniek. (K) Tele-Zet. NOS: (K) Journaal. TELE AC: (K) Engels (les 11). Nederland II (K) Journaal. AVRO: (K) AVRO’s Toppop. (K) Tips voor je toekomst (Sa lie). NOS: (K) Journaal. AVRO: (K) Peyton Place. (K) Salto Mortale (circusserie). Televizier Magazine. NOS: (K) Journaal. Nederland I en 14.00 NOS-NOT: Schooltele- visie. NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. NCRV: (K) Dier ep Vriend (se rie). (K) Tweekamp, quiz. NOS: (K) Journaal. NCRV: (K) Waar of niet waar (familiespel). (K) Adam Smith (serie). (K) Open Universiteit (doe.). Koorzang. NOS: Den Haag vandaag. (K) Journaal. Tussen zeven en acht uur twee onder werpen bij de AVRO. Allereerst de laat ste ontwikelingen in het hitgebeuren in Toppop en daarna in Tips voor je toe komst het tweede programma over be roepenvoorlichting. Het spotlicht valt daarin op beroepen als postbesteller, te- leoommunicatiemonteur en een televisie- ingenieur, alle beroepen die met com municatie te maken hebben. Onze filmmedewerker schrijft over de hoofdfilm van vanavond: In het begin van de jaren vijftig werd de Britse filmindustrie vooral beheerst door de inbreng van Sir Michael Balcon met zijn produkties uit de Ealing studio’s die zich afwisselend op het komische en meer serieuze vlak bewogen, maar voorname lijk in die eerste vorm de naam Ealing onsterfelijk hebben gemaakt In de tweede aflevering van de KRO- serie „In de hoofdrol Alec Guinness” die in ons land „Morgen ben ik rijk” heette, maar meer bekend is als „The Lavender Hill Mob”, zal dat (na „Kind hearts and Coronets” van de vorige keer) duidelijk worden. Uiteraard was de aanwezigheid van een acteur als Guinness een grote stimulans in de richting van het ko- misch-sophisticated genre, maar niet minder belangrijk waren regisseurs als Alexander Mackendrick, Charles Crich ton (die de film van vanavond regisseer de), Robert Hamer en Henry Cornelius. En zeker mag in dit verband niet verge ten worden de scenarioschrijvers, de mannen die de komische ideeën aan droegen en uitwerkten en van wie voor al, naast William Rose, T.E-B. (Tibby) Clarke bekend is geworden. Zijn „The Titfield Thunderbolt” en „The Lavender Hill Mob” zijn perfecte voorbeelden van meesterlijk uitgewerkte komische anec dotes. Ook in deze laatste film kan men Guinness zien in een bekend aspect van zijn talent dat veel malicieuze trekken vertoont en hem ditmaal ideaal maakt voor de rol van een saaie ambtenaar op de Bank of England die er zijn tijd voor neemt een perfecte slag te slaan bij een der regelmatige goudtransporten, maar bovendien een meesterlijk middel gevon den heeft het goud uit het land te smokkelen. Hij schakelt daarvoor in een fabrikant van Parijse souvenirs (Stanley Holloway) en wat er daarna met dit vindingrijke, maar naïeve tweetal ge beurt, laat zich met geen pen beschrij ven. In zijn memoires schrijft producent Michael Balcon dat iedereen wel eens een „blindspot” heeft. Hij schonk tijdens het filmen van „The Lavender Hill Mob” geen bijzondere aandacht aan het siga rettenmeisje dat in de proloog en epiloog van de film even samen met Guinness optreedt. Haar naam bleek later Audrey Hepburn te zijn. BRUSSEL 12.00 Nws., meded., SOS-ber. 12.08 Amus.muz. 12.50 Buitenl. persoverz. 13.00 Nws., weerber., toneelagenda. 13.55 Beursber. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 15.00 Nws. 16.00 Nws. 16.10 Lichte muz, 17.00 Nws. 18.05 Voor soldaten. 18.28 Paardesportber. 18.30 Wegwijs wezen. 18.45 Sportmagazine. 18.55 Taalwenken. 18.57. Gram. 19.00 Nws. 19.30 Intermezzo. 19.35 Standpunten van België. 19.45 Lichte muz. 20.00 Jeugddiscotheek. 21.00 Splinternws. 21.05 Pianomuz. 22.00 Nws. 22.05 Nachtasiel. 23.00 Nws. 23.10 Gram.- muz. 23.40 Nws. ROTTERDAM. De wanhoop in de Rotterdamse toneelstoestand is nu zo hoog, dat het Rotterdamse Toneel het blijspel „Op blote voeten in het park” van de Amerikaan Neil Simon op het repertoire heeft genomen. Een vakbe kwame voorstelling, waar erg om gela chen wordt, met Trudy Labij en Geor gette Hagendoorn als sterren. Succes verzekerd en dat zij het Rotterdams publiek na zoveel treurnis gegund. Nederland II NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. VARA: (K) Hier is Lucy (serie). (K) Koning Klant. NOS: (K) Journaal. VARA: (K) Waaldrecht (serie) 2. De Recidivist. (K) Simon Carmiggelt werk). (K) Cabaret. (K) Achter het Nieuws. NOS: (K) Journaal. voor. Deze houding zal wel berusten op een afspraak in de geest van: „Kom jongens laten we gewoon doen”, maar deze stijl is in flagrante tegenstelling tot de loodzware gevoelsuitdrukking die aan de eigenlijke tekst ten grondslag ligt. „Erwartung, Monodrama in 1 Akt, Dichtung von Marie Pappenheim”, voor sopraan en groot orkest, werd op sublie me wijze voorgedragen door Sophia van Santé. Zij heeft zich zo absoluut - met ziel en zaligheid - ingeleefd in de rol van een vrouw, die tot waanzin wordt gedreven door het verlies van haar ge liefde, dat zij haar eigen persoonlijkheid volkomen terzijde heeft weten te stellen. Helaas moet ik zeggen dat Nelly Mor purgo en Bert Bijnen, als Judith en Blauwbaard, deze hoogte niet hebben kunnen halen. Hoewel de tekst van Blauwbaard’s Burcht van Béla Balasz op zichzelf een veel sterkere dramatische inhoud heeft, zijn de zangers er niet in geslaagd ons voortdurend te betrekken in de handeling. Het libretto was welis waar in het Nederlands vertaald en be werkt door Dof Verspoor en Geza Frid, maar zij hadden zich de moeite kunnen besparen, want het Nederlands werd meermalen slecht en vaak te klankloos uitgesproken (gezongen). Bovendien waren de filmbeelden van Frans Zwartjes te opdringerig en op zichzelf te problematisch. Op de hoogte punten werden wij teveel van de muziek afgeleid en dat ging ten koste van de prachtige partituur van Bartók. Edo de Waart heeft met het Radio Filharmo nisch Orkest vaak heel geïnspireerd be geleid, zodat er toch een artistieke bele venis gecreëerd werd, die een zeldzame kwaliteit had. De sopraan Sophia van Santé die zater dag optrad in Schonbergs Erwartung. Nederland 1: De KRO-uitzending van avond op het eerste net staat sterk in het teken van de film. Want behalve een nieuwe rolprent uit de cyclus rond de acteur Sir Alex Guinness is er ook nog een korte documentaire gewijd aan de nieuwe Nederlandse speelfilm Geen pa niek, die donderdag in roulatie komt. Om zeven uur start de KRO met De familie Ashton. John Porter, van wie iedereen dacht, dat hij in Duinkerken gesneuveld was, blijkt nog in leven te zijn. Na het journaal gaat het programma verder met de rubriek Gamma, die on der de titel Kanaaltunnel: de ontbreken de schakel, een documentaire uitzendt over de plannen om onder Het Kanaal een tunnel aan te leggen tussen Frank rijk en Engeland. Deze droom is al 170 jaar oud, maar het gaat er nu op lijken dat de tunnel er binnen vijf jaar zal komen. Nieuwste film van Nederlands fabri kaat is Geen Paniek met Johnny Kraaykamp, Rijk de Gooyer en Eddy Constantine die donderdag in roulatie komt. In tien minuten tijd wordt de kijker een indruk gegeven van de tot standkoming van deze film, waarvan vanzelfsprekend ook enkele flitsen ge toond worden. Nederland 2: De AVRO zet vanavond een punt achter de in circussfeer spelen de serie Salto Mortale. De laatste bele venissen van de Doria’s spelen in Wenen. Rudolfo stapt uit de circusgroep, omdat hij een zaak wil beginnen. Na Salto Mortale volgt de actualitei tenrubriek Teievizier-magazine, terwijl daarvoor de verdere lotgevallen van de bewoners van Peyton Place zijn te aan schouwen. De rel tussen man en vrouw Winter wordt uitgepraat en Jill besluit het huis van het domineesechtpaar te verlaten. HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Dag met een gaatje. 8.00 Nws. 8.11 Radiojourn. 8.50 Morgenwijding. 9.00 (S) Klass, muz. 9.35 Waterst 10.00 (S) Voor kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00 Nws. 11.03 Radiojourn. 11.30 (S) Rondom twaalf De Groenteman, Pa ris vous parle. 11.55 Beursber. Over- heidsvoorl.: 12.30 Voor de landbouw. AVRO: 12.40 (S) Knipperlicht. 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn. 13.21 (S) Liederen Is raëlische componisten. 13.49 (S) Beiaard- concert. E.O.: 14.00 Het woord der waar heid. 14.15 (S) Klass, muz. 14.25 Voor de vrouw. 14.45 Een uniek beroep. 14.55 Boekbespr. 15.05 Voor zieken. 16.00 Nws. 16.03 Klankbord. 16.10 (S) Voor kleuter en kind. 16.30 (S) Jeugdtoer. AVRO: 17.00 (S) Mobiel. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 18.21 Europees strijd perk tot Eur. tijdperk (klankbeeld). 18.45 (S) Wiener Musik. 19.00 (S) Amateurs musiceren. 19.30 Vanavond. 22.30 Nws. 22.50 (S) Vanavond (Van onze RTV-redactie) HILVERSUM- In een extra uitzen ding van AVRO’s Sportpanorama zal dinsdag 16 januari een reportage worden uitgezonden van de bokswedstrijd tussen Rudi Lubbers, Nederlands kampioen zwaargewicht en de Engelsman Joe Bugner, Europees titelhouder. Sportpanorama begint om 22-55 uur op Nederland 1, direct na het NOS-jour- naal. Commentator bij deze wedstrijd, die gehouden wordt in de Royal Albert Hall in Londen, is Ruud ter Weijden. Het circustheater is volgens regisseur Erik Vos zeker geen ideale plaats voor een opvoering van Erwartung of Blauwbaard. Hij zou willen dat de han deling zich afspeelde op een rond podi um midden in de zaal, zodat het publiek er direct bij betrokken wordt. Ondanks de scheidingslijn die gevormd werd door de orkestbak, is het echter toch mogelijk gebleken om contact te leggen tussen de zangers en het publiek. Het was een uitstekend idee om Er wartung en Blauwbaard te doen vooraf gaan door een proloog, die uitgesproken werd door Jules Croiset. Hierdoor kre gen wij enig begrip van de psychologi sche achtergronden, die voor Schönberg en Bartók van belang zijn geweest. Jam mer genoeg droeg Croiset zijn tekst op een opzettelijk nonchalante manier Het beperkte muziekcentrum zou wor den gekenmerkt door een op zichzelf staande zaal, die een kernruimte bevat, welke voldoet aan' de hoge eisen van akoestiek en beslotenheid en als „kuil” wordt ingegraven in een plein en in geopende toestand daarmee in sterke mate verbonden kan worden. In deze geopende vorm ontstaan de ruimst denkbare gebruiksmogelijkheden. De overige ruimten zullen kunnen worden ondergebracht in een apart, van de zaal losstaand bouwblok. Behalve ruimte ten behoeve van het muziekcentrum zou dit bouwblok een verscheidenheid van bestemmingen kun nen krijgen, zoals bijvoorbeeld een win kelgalerij, horecabedrijven, kantoor ruimten en woningen. Als foyer, voor het muziekcentrum zou een te overdek ken pleingedeelte, aansluitend aan de zaal en het bouwblok, kunnen fungeren. Aan dit overdekte pleingedeelte kunnen diverse cafés en restaurantbedrijven worden gevestigd. Indien nodig, kan tij dens een concert een gedeelte van het overdekte plein aansluitend aan de zaal voor publiek worden afgesloten. 22.40 Radiojourn. laat. 23.55 Nws. HIOVERSUM II KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Badinerie. 7.30 Nws. 7.41 Echo. 7.50 (S) Badinerie. 8.24 Overwe ging. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de vrouw. 8.45 Moeders wil is wet. 10.00 Schoolradio. 10.10 (S) Aubade. 10.30 Nws. 11.00 Voor zieken. 11.30 Bejaarden. 11.55 8.00 Nws. 8.02 Onderweg. 9.00 Nws. 9.03 Plaatjes voor de pep. 10.00 Nws. 11.00 Nws. 11.03 Vrolijke visite. 12.00 Nws. 13.00 Nws. 13.03 Eddy Becker Show, 14.00 Nws. 15.00 Nws. 15.03 Drie-draaL 16.00 Nws. 16.03 Mix. 17.00 Nws. NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost de Draayer Show. VARA: 19.00 Nws. 19.02 Popsmuk. 20.00 Nws. 20.02 Poprekonstruktie. 21.00 Nws, 21.01 Jazz Blues. 22.00 Nws. 22.02 Eddy Becker Show. 22.55 Meded. 23.00 Nws. 23.02 Wachten op middernacht. 24.00 Nws. 00.02 Tom Blom. Meded. 12.00 (S) Van twaalf tot twee. 12.22 Wij van het land. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Echo. 13.00 Raden maar quiz. 14.00 Schoolradio. 14.30 (S) Interlokaal, 15'30 Nws. 17.00 Overheidsvoorl.: Suriname en de Ned. Antillen. 17.10 Voor kleuters. 17.30 Nws. 17.32 Echo. 17.57 35e Hoogo ven Schaaktoernooi(NOS). 18.00 (S) Licht orkest 18.19 Uitz. V.V.D. 18.30 Nws. 18.41 Echo. 18.50 Progr.-voorbesch. 19.00 (S) Zin in muziek. NOS: 19.50 Den Haag Vandaag. KRO: 20.00 Nws. 20.05 Dinsdag- avondtheater: Schönberg II, opera (één bedrijf) Bartók. Pauze: Babel: kultureel radiogram. 22.50 Overweging. 23.00 Echo, 23.30 (S) Binnenkijken: lit. progr. 23.55 Nws. ©PIB 11329 KOM JE NIET NMK BEDlT. Y/SALLAV/ JAJA,! IK KOM ZO ARMAN Tisnatuurmk idioot cm te denken A CWA6TANA5 'N PLANEET WIL HEBBEN WATJ MOET ZON OUD WRAK MET N PLANEET DATNEEMIKONMIDDELLJKaAN.. MAAR j DAN HEEFT LMAMEIETS OP DE MOUW T GESPELD DE ZOVEELSTE SPELDOPMNWOUW o STEL. DAT DAARISZ- WATZALK NOU DOEN... 'IK KAN TOCH BETER. WAT VOOflZICH-1 TIGER [SS Q? ZOU DUG F BE6T6VA4R KUNNEN ZJN DATLIV-IA... f EH... ZIEK IS J 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 6