Sovjetspion in bezet Europa ARMAN EN ILVA PANDA FERDINANDS BELEVENISSEN Twee jonge toneelgroepen in bestaan bedreigd 11 Polle, Pelle en Pingo en de meester* ruitenier RADIO EN TELEVISIE „Proloog” van buitenaf; Nieuwe Komedie van binnenuit WOENSDAG 17 JANUARI 1973 suuuiimui TV VANAVOND Dictatoriaal TV WOENSDAG RADIO DONDERDAG TV DONDERDAG ZEEPAARDJE KUMMEM RIJDEN?.1.' WT, LOTJE LAAT EEN5 ZIEN WAT JE KAN! j-- 0 Kritisch censuur”. Van de kant van het onder wijs en de kunstzinnige vorming wijzen de deskundigen, die achter Proloog staan, op de vernieuwingen in deze krin gen en stellen: „Wil het toneel met het onderwijs en het vormingswerk zijn pe dagogische functie vervullen, dan zal het een onmiddellijke band moeten leggen met de leefsituatie van de jongeren zelf. Pas dan zal het een middel zijn om nieuwe ervaringen op te doen, doordat het informeert en alternatieve oplossin gen zichtbaar maakt”. Van de toneel kundige kant tekent men aan: „Kunst is er niet om mensen voor kunst te inte resseren. Kunst interesseert mensen voor hun eigen bestaan”. o aflk (Van onze kunstredactie) DEN HAAG Twee Nederlandse toneelgroepen, die vooral voor jon geren werken, verkeren in moeilijkheden, zij het om uiteenlopende rede- nen. De toneelwerkgroep Proloog (vormingswerk in Noord-Brabant) wordt omwille van zijn maatschappijkritische standpunt van buitenaf be dreigd door christelijke en liberale politici uit stad en streek. De Nieuwe Komedie (vormingswerk in Den Haag en Rotterdam, alsook repertoire- toneel her en der in het land) wordt van binnen uitgehold door een con- flict tussen het merendeel der spelers en een der artistieke leiders. HÉ, POLLE, GA JE MET DIE DUIKBRIL NEEM, VANDAAG IS ER TOCH GEEN ZWEMWEDSTRIJD^) V te* 11 c 21.30 en 10.45 23.15 - en 4113 v ZOU en 20.50 21.30 22.05 22.50 22.55 21.10 21.40 22.25 22.35 17.00 18.45 18.55 19.05 20.00 20.20 20.30 18.45 18.55 19.05 19.50 20.00 20.21 18.45 18.55 19.05 19.30 20.00 20.20 20.45 21.20 21.55 22.00 18.45 18.55 19.05 20.00 20.20 21.55 22.20 22.30 22.45 4 BIJ DE NIEUWE KOMEDIE is concreet iets anders aan de gang, hoewel de moeilijkheden ook daar alles te maken hebben met het groeiende maatschappe lijke bewustzijn onder de jonge genera ties toneelspelers. Het conflict is hier toegespitst op het functioneren van de toneelspeler binnen het gezelschap. De meeste spelers vinden dat artistiek leider Erik Plooijer in zijn manier van werken te weinig beroep doet op de inzet van de volledige persoonlijkheid van de spelers. Hem wordt een dictatoriale manier van regisseren verweten, die de spelers niet meer slikken. Bij andere regisseurs, zo als de andere artistieke leider Cor Ste delinck en Lodewijk de Boer, hebben de spelers een andere aanpak leren kennen die op een ingrijpende manier hun inzet en verantwoordelijkheid voor het thea- termaken heeft veranderd en gestimu leerd. „Maar wees voorzichtig. Hij is een krachtpatser. Met één klap sloeg hij me tegen de vlakte!" Op die waar schuwing besloot de politie om tak- tiek 12-a te volgen, en zich als één agent op Panda te werken Maar dat bleek niet zo makkelijk te zijn. Want hoe de wetsdienaren ook 16. Agent Knettermolen herstelde zich snel van zijn botsing tegen de onzichtbare ruit die Panda had ge maakt. Hij trok zijn fluitje en be gon daar driftig op te blazen. Dut geluid trok al spoedig een kleine politiemacht aan. „Grijp hem!” riep Knettermolen tot zijn naderende collega’s, terwijl hij op Panda wees. Papegaai en de Fluitertjes, die de jeugd ongetwijfeld een vrolijk uurtje zullen bezorgen. Nederland II NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. NCRV: (K) Eddy Ready Go. (K) Meeleven? NOS: (K) Journaal. NCRV: (K) Filmportret Betsy Dornay-Culp. (K) Hier en Nu. (K) Huisconcert. IKOR-KRO-RKK: Kenmerk. NOS: (K) Journaal. TELE AC: (K) Hoe word ik de computer de baas? (les 18). Vanmiddag is er een nieuw kinderpro gramma op de beeldbuis, „Froets”, een schepping van Lex Overeijder, hier op de foto. Hij schreef het verhaal en ontwierp ook de poppen. Het aardige is, dat de poppen „bediend” worden door spelers die geheel in het blauw zijn gekleed, tegen een blauwe achtergrond. De spelers vallen dan als het ware weg tegen die achtergrond, worden onzicht baar, waardoor de poppen meer dan anders een eigen leven gaan leiden. De afgebeelde pop is „Zwam”, die een heks voorstelt. Nederland II NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. KRO: (K) Daktari TV-film. NOS: (K) Journaal. KRO: (K) Filmportret Liesbeth List. Interview. (K) Spel Harold Pinter. NOS: Den Haag vandaag. (K) Journaal. Volgende maand komt de politieke Nederland I (K) Kinderprogr. NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. (K) Van Gewest tot Gewest (K) Journaal. Pol. Partijen: WD. NOS: (K) Die rote Kapelle (film- serie: 1). (K) E 73: Eur. ontwikkelingen en Ned. belangen. Studio Sport. Den Haag vandaag. Socutera. (K) Journaal. HILVERSUM 2 NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (S) Preludium. 7.30 Nws. 7.41 Hier en nu. 7.55 Progr. overz. 8.00 Te Deum Laudamus. 8.24 Op de man af. 8.30 Mod. muz. 10.00 Schoolradio. 10.30 Nederland I en 14.00 NOS-NOT (ged. K) Schooltelevisie. NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. E.O.: (K) Kinderkrant. (K) Land Inzicht. NOS: (K) Journaal. E.O.: Nader Bekeken. Koorzang. Metterdaad. Tenslotte. VPRO: (K) Het gat van Neder land. NOS: (K) Journaal. HILVERSUM 1 AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Dag met een gaatje. 8.00 Nws. 8.11 Radiojourn. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Toppers van toen 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Voor kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00 Nws. 11.03 Radiojournaal. 11.30 (S) Rondom twaalf. 11.55 Beursber. 12.30 Modem platteland. 12.35 (S) Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Ra diojourn. 13.21 (S) Zweeds Studenten koor. 14.00 De Notedop. 15.00 (S) Voor zieken. 16.00 Nws. 16.03 Radiojourn. 16.05 (S) Aspecten: Kunstrubriek. 17.00 (S) Mo biel. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Radio- joum. Pol. Partijen. 18.20 P.v.d.A. IKOR: 18.30 (K). NCRV: 1900 Zonder vijf en en zessen. 19.20 De kerk vandaag. 19.30 Beter samen. 19.55 Kunst- en vliegwerk. 20.00 (S) Gewijde muziek. 20.30 (S) De laars op de nek (serie). 21.00 (S) Regio- Rechtstr. 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 Hier en Nu. 22.50 Wereldpa- norama. 23.00 Stigmatisering (lezing). 23.20 (S) Promenade Orkest 23.55 Nws. In het programma Eddy Ready Go van vanavond ontvangt de Haarlemse popzanger Alexander Curly uit handen van presentator Eddie Becker een gou den plaat voor „1’11 Never Drink Again”, dat intussen al in twintig landen is uitgebracht. De gouden plaat wordt uit gereikt voor een verkoop van 100.000 exemplaren. In het programma brengt Alexander, begeleid door zijn pas geformeerde bege leidingsgroep Alexander Curly’s Flying Circus, zijn nieuwe single „Samuel’s Ad vice” ten gehore. discussie over Proloog pas goed op gang, als een memorandum zal verschijnen van de subsidiëntencommissie voor Pro loog (vertegenwoordigers van CRM, pro vincie en genoemde steden). Het memo randum zal besproken worden in de staten, de gemeenteraden en hun advies organen. De actieleiders verwachten niet, dat de politici nog langer argumen ten zullen gebruiken die als het akelig klinkende „politieke censuur” kunnen worden uitgelegd. Men verwacht dat als „dekmantel voor de politieke aanval” argumenten als bezuiniging en efficiency zullen worden gebruikt. Daarbij zullen ze wellicht aansturen op een fusie van Proloog met de toneelgroep Globe, een gezelschap waarvan de werkwijze lijn recht tegengesteld is met die van Pro loog. PROLOOG STELT ZICH tot doel het maatschappelijk bewustzijn van de meer dan 100.000 scholieren en werkende jon geren tussen 10 en 19 jaar, die het jaar- lijks bereikt, te ontwikkelen. Het middel Is toneel. De groep brengt per seizoen zes a zeven projecten in ruim 300 voor stellingen. Men kiest zelf voor eklk pro- jekt een thema (milieuvervuiling, wo ningnood. opvoeding, autoriteit, geschie denis, kortom alles wat met het dage lijks leven te maken heeft) en werkt dat uit in ongeveer tien weken. De eerste helft wordt besteed aan onderzoek en informatie over het onder werp, er wordt gepraat met jongeren en het basisidee wordt uitgewerkt. Vervol gens wordt de tekst geschreven, ingestu deerd en een theatrale vormgeving vast gelegd. Het thema wordt vastgesteld door de hele groep en uitgewerkt en gespeeld door zo’n zeven, acht mensen. Vervolgens worden voorstellingen gege ven, al dan niet deel uitmakend van een project op scholen of vormingsinstituten. De spelers verdedigen het verkondigde standpunt na afloop in discussie met het publiek. Het ligt voor de hand, gezien de keuze van de onderwerpen en de werkwijze, dat Proloog zich wat men noemt maat schappijkritisch opstelt. „De werkwijze maakt van de creativiteit een instru ment”, zo zegt Proloog, „legt banden en verbreekt andere, analyseert, onthult, de-mystificeert en iedereen mag er bij zijn en er aan mee doen”. Dat gaat de christelijke gemeente- raadsfractie (C.C.P.) in Eindhoven te ver. Proloog vindt men marxistisch en de discussies, die de groep leidt, „eenzijdig en demagogisch". Het gevolg is, dat de meerderheid van de raad de subsidie voor Proloog (f 168.000) op de gemeen tebegroting handhaafde maar de naam Proloog verving door het vage begrip „educatief toneel”. Het was vooral de V.V.D.-fractie die de aanval in Provinciale Staten van Noord-Brabant opende. Ze vindt Proloog „ondermijnend voor de democratie”. De mogelijkheid bestaat dat besluiten als in Eindhoven ook zullen vallen in de ge meenteraden van Breda, Den Bosch en Tilburg. Genoemde steden, de provin cie en CRM subsidiëren Proloog. Onmiddelijk na het besluit in Eindho ven is een protstactie op gang gekomen. Vormingsleiders, pedagogen, individuele toneelspelers, toneelgezelschappen, re gisseurs en andere autoriteiten op to neel- en vormingsgebied zijn in actie gekomen.' Zelden of nooit heeft een bedreigd cultureel instituut zo’n felle adhesie gekregen als Proloog. Ze vinden dat het besluit in de Eind- hovense raad „sterke associaties oproept met bestuurlijke willekeur en politieke Het conflict heerst al geruime tijd. Aan het begin van dit seizoen zag Plooi en van af gedurende één jaar te regisseren. Maar toen Stedelinck in sep tember langdurig ziek werd en geen „Midzomernachtdroom” kon ensceneren, kon hij de afspraak niet nakomen. Er werd een ander stuk („Cancer” van Michaël Weller) gekozen, omdat in fe bruari in ieder geval een nieuwe premiè re moest worden uitgebracht. Plooijer zou naar een nieuwe regisseur uitzien. Hij zou toen om allerlei drogredenen verschillende gegadigden hebben afge zegd, zodat hij zelf kon regisseren. Vol gens de lezing van het bestuur /ouden de aangezochte regisseurs (negen!) niet in de gewenste periode beschikbaar zijn. De groep legde zich tenslotte bij Plooijer neer, zij 1 het met grote tegenzin en volgens sommigen onder dwang. Intussen was het bestuur met het voorstel gekomen, dat Plooijer met in gang van het seizoen ’73-’74 de leiding zou krijgen van het vormingswerk van de Nieuwe Komedie, dat met name in Rotterdam uitgebreid zou worden. Cor Stedelinck zou dan de artistieke leiding houden voor het repertoirewerk. Dit voorstel is uitvoerig in het gezelschap besproken, maar weinig spelers voelden er voor. Het bestuur houdt het staande, ook nu een groot aantal van de negen tien spelers zou willen vertrekken. Het conflict barstte vorige week goed los, toen de dramaturg Rob Scholten van het gezeldschap een brief naar de kranten stuurde waarin het standpunt van de anti-Plooijer-groep werd uiteen gezet. De brief was medeondertekend door een aantal andere spelers. Scholten is intussen ontslagen op grond van de clausule dat men geen interne conflicten naar buiten mag brengen. Nederland 1: De NOS maakt vana vond een start met de zevendelige Duit se serie Die Rote Kapelle. In gedramati seerde vorm wordt in deze reeks de geschiedenis gereconstrueerd van het on der de naam Die Rote Kapelle werkende Russische spionagenet, dat in de Tweede Wereldoorlog vooral in België, Duitsland en Frankrijk van zich liet spreken. Lei der van deze grootste communistische spionage-organisatie was Leopold Trep- per, die de Duitse machthebbers heeft weten te misleiden. De naam Die Rote Kapelle slaat op het gebruik door de organisatie van zenders, die piano’s ge noemd werden en op het feit, dat de hoogste baas, Trepper, werd aangeduid als dirigent. In het eerste deel van deze serie wordt de opbouw van het spiona genet belicht. In het hedendaagse Europa speelt de hierna volgende rubriek E73. Met de officiële toetreding van Groot Brittannië nog kort geleden tot de EEG, ligt het voor de hand, dat dit feit werd aange grepen als onderwerp voor het program ma, dat om half tien op de buis komt. Resteren nog Studio Sport, Den Haag vandaag en een filmpje over leprabe strijding van de Stichting Socutera. Tus sen zeven en acht uur is Van gewest tot gewest er met reportages uit de regio, terwijl de politieke zendtijd na het jour naal wordt gevuld door de WD. De NCRV verzorgt het kinderprogramma om vijf uur. In de Kijkkast bevinden zich o.a. het olifantje Barbar, Isidoor de Nederland 2: De NCRV zoekt het vanavond in de muziek. Tussen zeven en acht uur voor de popliefhebbers het programma Eddy Ready Go, na het journaal een korte documentaire over de pianiste Betsy Dornay-Culp en om half tien een huisconcert met Theo Olof. Om met het laatste te beginnen: In Huiscon cert presenteert Olof door de kijkers gekozen kamermuziek. Twee klassieke werken staan de kijkers te wachten, namelijk het Strijkwartet nr. 3 van Bartók, uitgevoerd door het Haydn Strijkwartet en Andante con Variazio- ne uit Septet in Es gr.t. opus 20 van Beethoven, uitgevoerd door het Gelders Kamermuziek Ensemble. Vooraf aan dit Huisconcert gaat de actualiteitenrubriek Hier en nu, die op zijn beurt weer voorafgegaan wordt door het programma over Betsy Dornay- Culp. Deze pianiste wordt vrijdag 90 jaar. Ze is met haar leeftijd de oudste optredende pianiste in Nederland. Disc-jockey Eddy Becker heeft weer heel wat artiesten in zijn programma Eddy Ready Go gestopt. Aan de parade van blijvertjes, toppers en tips werken namelijk mee Tee-Sefc Livin’ Blues, John Russell, Don Rosenbaum Alexander Curley’s Flying Circus. IKOR begint om tien uur aan zijn zendtijd. In Kenmerk wordt informatie gegeven over kerk en samenleving. Plooijer wordt op het ogenblik ge steund door zakelijk leider Greidanus en het bestuur. De heer Greidanus zei ons dat van vijf spelers al bekend was, dat ze „om persoonlijke redenen” weg zouden gaan. Beide partijen geven verschillende aantallen op. Volgens één der vertrek- den zouden er zestien spelers weggaan, van wie dertien al zeker zijn van werk elders. Er zouden dan drie spelers over blijven: Dore Smit, Kathy Gosschalk en Ed Bollmann. Maar volgens de directie blijven ook Johan Sirag, evenals Ellen Röhrman en Jennifer Willems. (De laat ste is dan sinds zeer kort weer in dienst bij de Nieuwe Komedie; ze verscheen dit seizoen in een vrije produktie. red.). In ieder geval gaan weg: Rein Edzard (A- merika), Ad Fernhout (Shaffytheater). Polio Hamburger (Centrum), Henk Votel (Lodewijk de Boer), Willem Wagter (Theater), Paula Petri, Roelant Radier (beiden naar Lodewijk de Boer), Tatiana- Radier, Ineke Roosen en Robert Prager. Cor Stedelinck gaat ook weg; hij zou in gesprek zijn met Josephine van Gasteren en Ton Lutz. De Nieuwe Komedie haast zich nu nieuwe mensen aan te trekken. Voorzitter H. Isaac van het bestuur meent dat men in dit conflict niet uit het oog mag verliezen, dat de voornaam ste subsidiegever, het ministerie van CRM, bij de subsidievoorwaarden de na druk heeft gelegd op het belang van het vormingswerk. Die voorwaarde is in zo verre verzacht dat toch avondvullende voorstellingen konden worden uitge bracht omdat ze voor jong publiek be stemd zijn. De voorzitter meent dat het vormings werk niet de grootste aantrekkings kracht op de acteurs heeft en wekt de indruk dat daarin de oorzaak van het conflict is gelegen. Maar volgens een der spelers is dat niet het geval. Deze wijst op een voorstelling als „Hee joh, doe niet zo gek, joh” waarbij uitstekend onder regisseur Peter van der Hurk is gewerkt. Op onze vraag of het bestuur zal overwegen Plooijer te vragen heen te gaan, antwoordde de heer Isaac dat dit voorlopig niet het geval zal zijn. Hij vond een vergadering met het hele ge zelschap om de zaak uit te praten niet zinvol, omdat er over het genoemde voorstel al uitvoerig is gesproken. Over de toekomstige kwantitatieve verhouding tussen het vormingswerk en het reper toire van de Nieuwe Komedie kon hij geen mededeling doen, omdat volgens hem veel afhangt van hetgeen men in Rotterdam aan het vormingswerk wil doen. Intussen hebben de administratieve en technische leden van de Nieuwe Kome die en ook enige spelers een brief onder tekend waarin staat dat ze met verba zing en verontwaardiging” hebben ken nis genomen van de brief van dramaturg Scholten en ontkennen dat bij de repeti ties van „Kanker” laaiende ruzies zou den zijn. duwden, iets onzichtbaars hield hen tegen. Panda wachtte niet tot het glas misschien zou breken. Hij draaide zich om en draafde het kantoorpand binnen. „Meneer Goe- demoed!” riep hij daarbij, „hier zijn een paar agenten, die u dringend willen spreken, geloof ik!” Nws. 10.33 (S) Podium voor de vrouw. 11.05 (S) Voor zieken. 11.40 Luisteren naar dieren (III) poëzie. 11.55 Mededel. 12.00 Volksmuziek. 12.15 (S) NCRV-kin- derkoor. 12.26 Mededel. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Hier en nu. 12.50 Pauzedienst. 13.10 (S) Lichte koor zang. 13.20 Licht ensemble. 13.45 (S) Orkesten parade. 14.05 Schoolradio. 14.25 (S) In kleine bezztting: A. Cello en piano. B. Pianorecital. 15.15 De bijbel maakt nieuwsgierig. 15.30 Nws. 15.33 (S) Studio 6 magazine. 16.30 Hier en nu. 16.32 (S) Regio-Rechtstreeks (I). 17.30 Nws. 17.32 Hier en nu. 17.57 (NOS) 35e Hoogoven Schaaktoernooi. 18.00 (S) Mu ziek in vrije tijd. 18.30 Nws. 18.41 (S) Leger des Heilsmuz. 18.54 Boekbespre king. AVRO: 19.00 (S) O: jongeren. 19.30 Trefpunt. NOS: 19.50 Den Haag vandaag. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Radiojourn. 20.10 (S) Klass, muz. 21.30 (S) Oorlog en Vrede (serie). 22.24 (S) Muziek zonder podium. 22.55 (S) Dichter bij de muz. 23.20 (S) Essay over kunst. 23.50 Radio journ. 23.55 Nws. HILVERSUM 3 TROS: 7.00 Nws. 7.02 Hugo van Gel- deren Show. 8.00 Nws. KRO: 9.00 Nws. 9.03 Discjockeyshow. 10.00 en 11.00 Nws. 12.00 Nws. 12.03 Van twaalf tot twee. 13.00 Nws. 13.03 Raden maar14.00 Nws. 14.03 Discjockeyshow. 15.00 Nws. NOS: 16.00 Nws. 16.03 Daverende dertig. 17.00 Nws. 18.00 Nws. 18.02 Joost de Draayer Show. TROS: 19.00 Nws. 19.02 U spreekt met Piet. 20.00 Nws 20.02 Poster. 21.00 Nws. 21.02 Apollo XXI (serie) 21.30 Kabaretteketet. 22.00 Nws. 22.02 Hugo van Gelderen Show, 22.55 Mededel. 23.00 Nws. 23.02 T .ST TROS-Sport-Tijd. 2300 Nws 00.02 Ak- tua 00.12 Jazz-Sir. 00.55 Nws. IMlSi UEBIDEDT!! IK-IKHEB ME...EH... GESKJTEM. ©PIB CÖHNMCIN 4751

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 11