Op Rietveld Academie Amsterdam Leerlingen grafiek maken filmpjes voor t.v.-quiz The Family geprolongeerd Koningin Juliana in kleurenfilm voor televisie Britten boos om censuur op Warhol-film HOU UW KERK VAN DE GRDNO Nederlandse pop vliegt uit SOOSAGENDA POPPEPPERS TOP DE POP POP DERTIEN 21 -I J HOLLAND „De Stoeterij” Barend Servet in Carnavalschlager Openingsrede Nixon via Hilversum 1 r ,de Uilenboom” 13 DONDERDAG 18 JANUARI 1973 2 MOJO-Berry Visser: Alquin in 't Plein Nederlandse popgroepen gaan het de komende vijf jaar maken in Engeland en Amerika. Dat is de vaste overtuiging van Berry Visser, baas van het MOJO- impressariaat in Delft. Berry: „Ik kan nu vergelijken over de laatste drie jaar en ik moet zeg gen, dat ik in die tijd toch vaak ben afgeknapt op de oorspron kelijkheid en de inzet van bui tenlandse topgroepen”. I (Van onze redactie in Amsterdam) AMSTERDAM Dinsdag 23 ja- I nuari verschijnt weer een afleve- I ring van de VARA-quiz Twee voor ■Twaalf. In deze quiz worden per uitzending vier filmpjes vertoond, die ter toelichting of inleiding die- |.nen bij de vragen die door quiz- ïf master Joop Koopmans gesteld worden. De tekeningen voor die 1 filmpjes worden gemaakt door ■„naamloze” leerlingen van de Riet- veld Academie in Amsterdam. T F - Ji Mona en Bob van de Rietveldacademie. ADVERTENTIE iedere 1. (Van onze medewerker) De NOS-radio HILVERSUM. ADVERTENTIE -Willid- door Ferry Tromp :ven jou 5 envelop ;r 801, ninklijke De man die voor het niet vertopen van de film verantwoordelijk is, de 47- jarige sportcommentator Ross McWhir ter, werd opgebeld door mensen die hem de huid volscholden. McWhirter verkreeg het vertonings- verbod op grond van zijn overweging dat de nadruk in Warhols film valt op naakt, schuttingwoorden, lesbische liefde en homofilie. Volgens hem zou er de fatsoencode van de commerciële televisie door overtreden zijn. McWhirter noch de rechter die de film verboden heeft War hols werk gezien. Ze zijn uitgegaan van de reclame, die de film onder meer aanprees als een „sex shocker”. De Hoge Raad verwierp McWhirters argumenten, maar met nog maar een paar uur tijd voor de vertoning van de film wist hij in hoger beroep zijn zin te krijgen. Een zegsman van de commer ciële televisie zei dat maar een handvol mensen had opgebeld om hun tevreden- „Ik dacht aan amusement”, legt Bob uit. „Ik heb de vraag niet letterlijk geno men. Ik heb er een soort twintiger- jarenshow van gemaakt met revuemeis- jes. Elk meisje stelde een muze voor en had het bijbehorende attribuut bij zich. Voor de exacte wetenschappen bijvoor beeld een driehoek' Een andere sprong door het beeld en vertegenwoordigde de muze van de dans en weer een andere had veren bij zich. Die was voor de muze van de tragedie. Het leek me wel een dramatisch effect, die veren- Ze bracht ook langzaam haar hand naar het voorhoofd, in een soort wanhoopsge baar”. Voor de vraag over Margaret Mead dook Bob in een Engels boekje van de antropologe, „Coming of age in Samoa”- Hij las het „om in de sfeer te raken en op de hoogte te komen van wat ze deed”. Aan een vraag is hij een dag of tien bezig. Het voorbereidende werk duurt het langst. De uitwerking neemt doorgaans maar twee dagen in beslag. „In het begin maakte ik te veel details. Het was te statisch. Nu zoek ik het meer in losse koppies, poppetjes, losse delen. De vraag handelt mesetau om mensen”. Vinden ze de quiztekeningen repre sentatief voor hun werk? „Nee. Je past je aan de snelheid van het beeld aan. Niemand heeft tijd om goed te kijken”, zegt Mona, die vooral met waterverf en inkt werkt. „Nee, eigenlijk niet. Je moet je zodanig aan- Die laatste song werd overigens pas op het allerlaatste moment aan de LP toegevoegd, reden waarom we er twee maanden langer op moesten .vachten. „Sail on Sailor” is ook op single uitgebracht. Wie de LP koopt, vindt daarin een 33-toeren sprookje van Brian Wilson, getiteld „Mount Vernon and Fairway”. In dat tot voor kort voor Neder landse groepen nog zo onaantastbare land is een tournee geuland die ge steund zal worden door een televisie uitzending. Job Tarenskeen (sax), Ron Ottenhof (sax en fluit), Dick Frans- sen (orgel/piano), Ferdinand Bakker (piano/viool), Paul Weststrate (slag werk) en Hein Mars (bas), zeggen alle kenners, gaar het maken. Zaterdag kun je In ’t Plein voor drie gulden horen waarom. LONDEN (Reuter). Boze televisie kijkers in Engeland hebben woensdag in grote getalen aan de telefoon gehangen om bij de commerciële televisie te pro testeren tegen het niet vertonen van een documentaire over leven en werk van Andy Warhol. passen, dat je werk op het tw-scherm goed overkomt- Je moet niet te veel details verwerken. Zo eenvoudig moge lijk”, zegt Bob, die het bij inkt en kleurpotlood houdt. .- i' >iv- 1. Crazy horses Osmonds; 2. Ben Michael Jackson; 3. Clap your hands and stamp your feet Bonny St. Claire en Unit Gloria; 4. Donna Ten C.C.; 5. Papa was a rolling stone Temptations; 6. Hi Hi Hi Wings; 7. Elec ted Alice Cooper; 8. Magic woman touch Hollies; 9. Gudbuy’t Jane Slade; 10. Rock me baby David Cassidy; 11. Me and mrs. Jones Billy Paul; 12. Überall auf der Welt Freddy Breek; 13. Block Buster Sweet. WEERT. De deining rond de jong ste Barend Servet-show is voor Johnny Hoes’ Telstar-maatechappij aanleiding geworden om een plaatje op de markt te brengen: „Bah, bah, Barend”, gezongen door Karel Thiel en De Servetjes. De plaats is duidelijk bedoeld als een van de tientallen carnavalsschlagers, die in middels al in omloop zijn gebracht. Nadat zanger Karel Thiel uit de doe ken heeft gedaan „dat er gedonder in de glazen is door al dat bloot op de televi sie”, vertelt deze eveneens dat „als ’t puntje bij ’t paaltje komt, de grootste mopperaars het dichtst bij de beeldbuis zitten!”. IJf Blokker, alias Barend Servet, voelt zich echter gekwetst door de hoes van het plaatje, waarop hij zich naakt weet afgebeeld. De platenmaatschappij Telstar is over deze mening zeer verbaasd, want volgens haar staat alleen het hoofd van IJf Blokker op de hoes. Blokker heeft een Amsterdamse advocaat in de arm genomen, die inmiddels stopzetting van de verspreiding eiste. Telstar heeft daar voorlopig gehoor aan gegeven. zal zaterdag 20 januari een rechtstreekse reportage uitzenden van de inaugurale rede, die president Nixon zal uitspreken bij de aanvaarding van zijn tweede ambtsperiode. De reportage is te horen van 17.30 tot 17.55 uur via Hilversum 1. In verband met deze uitzending komt het aangekondigde programma „Hebt u geluisterd” te vervallen. De uitzending van de Zevende dags-adventisten is ver schoven naar 17.15 (tot 17.30 uur). - '//"faów/ ''W. BERRY VISSER (onder andere Poco, Flying Burritos en Randy Newman); met naast Berry Visser twee medewerkers en, zoals gezegd, plannen om Neerlands vlag, die steeds minder over de zeeën waait, over de wereldpodia uit te dragen. Berry Visser: „Ik heb ook die tijd gehad, dat ik dacht dat er door Nederlandse groepen niets goeds werd gedaan. Misschien was het toen ook wel minder, maar op het ogenblik is er in Nederland zeker een aantal groepen, dat zich gemakkelijk kan meten met heel wat Engelse of Ame rikaanse, die hier regelmatig komen. Het zoeken en contracteren van dat soort groepen is voor ons een hele nieuwe activiteit, die op het ogenblik wel zo’n 50 percent van de tijd opeist.” Berry Visser doelt hierbij niet op „single-groepen” als de Cats of Shocking Blue, maar aan groepen als Focus, Solution, Supersister en Ek- seption. Berry: „Focus is ineens ra zend populair in Engeland. Ze zijn nu in Engeland voor 20 concerten in zalen van zo’n 2000 mensen. Het gek ke is, dat hier de kranten maar blijven zeggen: oh, dat hebben ze van de Soft Machine gejat en dat is van Zappa. In Engeland zeggen ze: hé, da’s een nieuw geluid. Da’s typisch Europees vasteland, da’s Eurorock.” AMSTERDAM. In verband met de grote belangstelling en het succes van The Family 2 wordt in het theater de Brakke Grond in Amsterdam een extra serie voorstellingen gegeven van maan dag 22 tot en met zaterdag 27 januari. Hierdoor is de première van The Family 3 in hetzelfde theater verschoven naar vrijdag 2 februari. The Family 3 wordt vervolgens in de Brakke Grond in serie doorgespeeld van 3 tot en met 10 febru ari en van 23 februari tot en met 3 maart. Van maandag 12 tot en met donderdag 22 februari speelt Josephine van Gaste ren in de Brakke Grond de eerste voor stellingen in Amsterdam van de Piccolo produktie „Rosa”, een bewerking van brieven van Rosa Luxemburg door Hali na Slojewska, in de vertaling van Lizet- ta Stembord en onder regie van Leonard Frank. ’t Plein, jeugdcentrum op het Bal- kanplein in Schalkwijk, brengt zater dagavond o m half negen een voor Haarlem aardige primeur met de groep Alquin. Zes Delftse studenten die met hun LP „Marks” niet alleen ons land verrasten maar al meteen de grenzen overdoken: naar Enge land- t „Holland”, heet de nieuwe LP van de Beach Boys. Geen al te grote verrassing voor wie zich herinnert dat de heren vorig jaar zes maanden in dit liefelijke land vertoefden en regelmatig een landelijk te Baam- brugge gelegen studio indoken om door de Lage Landen geïnspireerde songs op te nemen. Op de vraag naar het waarom zegt hij: „Tja, mijn theorietje is ook, dat er op het ogenblik zo weinig nieuws meer bijkomt aan groepen. Het is over het algemeen teren op oude roem. Dus Ten Years After, Soft Machine en Pink Floyd wat Engeland betreft. De enige echte nieuwe groe pen zijn zo’n beetje Slade, Roxy Mu sic en Yes. En zo’n toemee van Focus vijzelt het imago van de Nederlandse groep in het algemeen erg op, dat kun je overal aan merken. Behalve dat: nu Engeland in de EEG komt, is het ook allemaal eenvoudiger met werkvergunningen en zo.” Berry tenslotte: „De markt voor pop is enorm uitgebreid. Dat moet je ook bedenken. Een land als Japan, daar gaan de Stones nu naar toe. Vijf concerten: drie maanden van tevo ren in één dag uitverkocht. Laatst hoorde ik, dat van Rod Stewart in Amerika 2 miljoen elpees zijn ver kocht, in Japan 1,5 miljoen en in Europa 1 miljoen. Europa komt ge woon op de derde plaats. Pink Floyd, die zijn ook in Japan geweest. Daar hoor je hier niets meer over, maar bij voorbeeld in Duitsland en Frank rijk zijn die op het ogenblik waan zinnig groot. Ja, het is een rare business. Af en toe kijk je je ogen uit.” Veel puur Hollands is er op dit werkstuk overigens niet te beluiste ren; noch in de teksten noch in de muziek. Dat is een constatering, geen kritiek. Integendeel zelfs, deze nieuwe Beach Boys is stukken beter dan het terecht in het water gevallen „Carl and the Passions”. De B.-B’s zijn weer in hun oude stal teruggekeerd met prachtig koorwerk in het slotnummer .Funky Pretty”, veel pianoromantiek in „Only with you”, lekkere loopjes in „California” en authentieke Brian Wilsoninvloeden in het openingsnum mer „Sail on sailer”. Volgende maand, vrijdagavond 23 februari nemén KRO en BRT met een drie uur durend tv-programma afscheid van het kurhaus. Hu al gaan de geruchten dat onder anderen Jean Paul Belmondo, Alain Delon, Brigitte Bardot en Jacques Brei op dit feest aanwezig zullen zijn, maar voorlopig houden we het maar op de artiesten: Michiel Delpeche, de Poppys, The Ed win Hawkins Singers, Gert en Her- mien, Willy Alberti en André van Duin. Carly Simon- Blijkens een inter view in „Rolling Stone” nogal onze ker en naar erkenning hunkerend vrouwtje van popfenomeen James Taylor, heeft de poprol van haar man overgenomen met het het zelfge schreven „You’re so vain”, zeer hoog in Amerika, klimmend in Nederland en afkomstig van haar derde LP „No Secrets”, zojuist hier te lande uitge bracht. Binnenlands nieuws. Heavy rock formatie BZN uit Volendam heeft zijn hitjes verzameld op de elpee „The best of BZN” en heeft in „Rol ling around the band”, een nieuwe, ruige stamper. Tee Set is beroemd in Turkijke en probeert dat hier te blij ven met de gloednieuwe LP „Non Perishable” en de dito single „There goes Johnny”. En gisteravond mocht onze zeer eigen Alexander Curly uit handen van Eddie Becker niet alleen goud (100.000 verkochte singles) voor zijn „1’11 never drink again” ontvan gen, maar tevens zijn begeleidings groep „Alexander Curly’s Flying Cir cus” plus zijn nieuwe single „Samu el’s Advice” presenteren. De eerste groep, die onder deze vlag door MOJO is gecontracteerd is de Delftse formatie Alquin. Ongeveer een jaar geleden werd de groep in haar huidige samenstelling opgericht, er verscheen een eerste lp (Marks) en binnenkort worden de heren, voorna melijk studenten, profs. De plaat, die door Hans van Oosterhout is gepro duceerd, is niet van Berry’s draaitafel af te branden en hij zegt dan ook: „Die jongens gaan het maken in En geland, dat staat vast.” 1 (Van onze RTV-redactie) DEN HAAG. Ter gelegenheid van haar 25-jarig regeringsjubileum zendt de NOS-televisie op 4 september een geheel aan koningin Juliana gewijde kleuren- produktie uit De film, die gemaakt wordt door Jan van Hillo, chef TV- documentaires van de NCRV, en diens cameraman Jan Schaper, is nog in het stadium van voorbereiding, hoewel reeds enkele opnamen, ondermeer tijdens ko ningin Juliana’s bezoek aan Joegoslavië in september vorig jaar, gemaakt zijn. De besprekingen tussen het hof, de rijksvoorlichtingsdienst en de NOS schij nen totnutoe tamelijk moeizaam te ver lopen. Het is nog niet bekend of de vorstin bereid zal zijn tot een persoon lijk interview. Behalve actuele opnamen van het vorstenhuis zal de produktie verschillende archiefbeelden van hoogte punten uit het zilveren' regeringsjubi leum van koningin Juliana bevatten. |l Het idee om Rietveld-leerlingen in te llichakelen bij de quiz komt van regisseu- 11 se Ellen Blazer, die vorig seizoen met IjTwee voor Twaalf begon- Milo Anstadt 1 Lam haar werk dit seizoen over, maar lover de samenwerking met de Amster- ■■damsé academie was zijn voorganster zo jijpgetoeen. dat deze werd voortgezet. Of de quiz volgend seizoen ook op het ■■herin komt, is nog niet bkend- Er Kaan tot de laatste uitzending in mei Log een stuk of tien afleveringen op het ^■ogramma. 1 ^Regisseur Anstadt noemt de filmpjes I („ontzettend aardig”. Hij heeft gemerkt IIdat de meisjes en jongens die de teke- IKiingen maken, het steeds moeilijker ma- I]ken: voor zichzlef en voor de camera. ■■Dat vindt Anstadt best: „Het komt het ■resultaat alleen maar net goede”. Eerst waren zijn medewerkers twee dagen |l K>et met het verfilmen van de Rietveld- ||tekeningen, maar dat is inmiddels twee II en een halve dag geworden. „Ze gaan Ijiteeds meer animeren. Eerst was het lalleen illustratief, maar langzamerhand ||kwamen ze met een heel regiment van losse onderdelen. Ze laten alles bewegen. Zij en wij hebben er steeds meer werk laan", zegt Anstadt. Jg Aan de uitzendingen hebben tot nu 11 toe meer dan twintig verschillende Riet- helders meegewerkt. De 21-jarige Mona I [van Vlijmen uit Heemstede en Bob van I der Heide (24) uit Amsterdam vertellen hoe het maken van zo’n filmpje in zijn rwerk gaat. i Er zijn per maand twee uitzendingen Ivan Twee voor Twaalf. Alleen leerlin- gen in de laatste klassen (vierde en |Kijfde) van de afdeling geboden grafiek «omen voor het maken van tekeningen In aanmerking- Als regisseur Milo An- Istadt de vragen op school heeft ingele- Iverd. worden de leerlingen niet uitgeko- I ren. maar kunnen ze gewoon om een ■pdracht vragen. J Mona van Vlijmen „In het begin H wilde iedereen het wel doen. Naderhand ■niet meer- Sommigen vonden het te veel ■werk in te weinig tijd. Die waren vooral Terg gebrand op de beloning”- Overigens Iwas de VARA zo tevreden over de tekeningen, dat het honorarium per film enige tijd geleden werd verhoogd. Eigen lijk zijn het geen tekenfilms. Meer be wegende tekeningen. De bewegingen zijn ook niet soepel maar stroef”. Zowel zij als Bob van der Heide vindt dat de tekenfilmpjes niet alleen als aardige il lustratie van de vraag moeten dienen, maar dat eigenlijk mede door die ander halve minuut durende filmpjes zowel de dove als de blinde de vraag moet kun nen volgen”. De filmpjes zij nter verlevendiging, ter versiering van de vraag: uiteindelijk hebben ze toch met de vraag vaak weinig te maken. De regisseur valt daar niet over. Hij heeft nog nooit een filmp je af gekeurd; hij realiseert zich dat binnen een bepaald kader de kunste- naars de vrijheid moeten hebben die ze I menen nodig te hebben. —Hoe benadert Bob een vraag, hoe gaat hij te werk? De vraag over de muzen bijvoorbeeld: Een schrille tegenstelling tot deze goede voornemens lijkt het eerste MOJO-concert van 1973, waarin niet een Nederlandse groep figureert, maar „rock-opa” Chuck Berry, schrijver en vertolker van briljante liedjes als „Johnny B. Goode”, „Sweet little sixteen” en „Rock ’n Roll Mu sic”. Chuck Berry komt voor één nachtconcert naar Amsterdam op 20 januari. Berry Visser, midden-twintig, be woner van een melancholiek inge richt pandje in oud Delft: „Hij is pas voor de tweede keer hier. De eerste keer was in Heerlen in 1965 voor de KRO-televisie. Zelf heb ik geen spe ciale herinneringen aan hem. Hij was eigenlijk voor mijn tijd. Het is wel één van de mensen, die ik heel graag wilde brengen. Ik ben er al een jaar geleden over begonnen.” Het MOJO-impressariaat werd aan het eind van de zestiger jaren door de ondernemende Berry Visser opge richt. Gedurende 1970 ging het even schuil achter het samen met Rotter dammer George Knap georganiseerde Holland Pop Festival. Sindsdien is het gestabiliseerd tot een geoliede organi satie. In 1972 goed voor 25 groepen TTOLI, gebouw Njord, Noord- Schalkwijkerweg 93, zaterdag: Paul Marselje. Turfschip, Turfsteeg 2, zaterdag: koffiebar met de folkgroep „One in the Spirit”. Lambiek, Nieuw-Vennep, zaterdag: Tag Rag, een stevige harmonieuze viermansformatie met de single „On her way back home”; donderdag: cre atief bezig zijn. PEN, Kanaalstraat 257, IJmuiden, zaterdag: „Jen Rog”, Volendamse viermansformatie (single „Develish Mary”) die uitstekende country rock speelt. De Huif, Gen- de la Reijstraat 4, dinsdag en donderdag: soos. Riverside, Spaarne 91, wo, vr. en zat.: soos. Can-Can, Stoofsteeg avond: bar cancing disco. Voom-Voom, Spaamwouderstraat 61, vr-, zat. en zo., bar dancing disco. Moulin ’ouge, Kleine Houtstraat, iedere avond: bar dancing disco; don derdag: Purple Creed. Disco Dubois, Berlagelaan 45, zon dagmiddag: discodansen. ’t Plein, Balkanplein 4, iedere avond geopend plus, vrijdag, zaterdag en zondagmiddag. Maandag gesloten, za terdag: Alquin. El Tora, EVNH-gebouw, Engeland- laan, vrijdag en zondagmiddag: disco dansen. HJC, Groot Heiligland 47, vrijdag: Nieuwjaarssessions. De Pauw, Kromhoutlaan 55, open van 8 tot 11 (14-17 jaar)- Zero, Bakenessergracht 8-10, do.: film: „Inside North Vietnam”; vrij dag: yoga en theater; zaterdag: „Sail”, di. theaterworkshop en woensdag: ecologie en zeefdrukken. Auberge van ouds Santpoort Gezellig Frans getint eethuis waar specialité’s uit de Provence in open keuken worden bereid. Prachtig koetshuis waar op klas sieke wijze diners - recepties en feesten van uiteenlopende aard verzorgd worden. *2 heid over het niet vertonen te betuigen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 13