Nederlands Studentenorkest
Pupillen van Instituut Scorlewald
maken wereldberoemde instrumenten
p<
Esterel gaat zelf patronen verkopen
Limburg snakt
naar schlagers
1
onwennig in „Sine Nomine”
M]
I
1
1
„I
I
I
din
OM DE THERAPEUTISCHE WAARDE VAN MUZIEK
Afscheid dirigent Jan Brussen
Blijft Schüttenhelm
NOS-voorzitter?
V(
y
PARIJSE MODEWEEK BEGONNEN
Mode j ournaal
Grafiek-expositie
Olympische spelen
Heilpedagogie
1
I -f
DINSDAG 23
JANUARI
1973
10
c
Fluiten
Grote vraag
Poetsen
(Var
CA
zijn d
de N
debat
zend
gezar
50 rr
avon
ruim
de ir
vals.
Toneelprijs in Londen
(Van een medewerkster)
PARIJS De Franse coutu
rier Jacques Esterel wil vrou
wen niet langer de dupe van de
voortdurend stijgende confectie
prijzen laten worden. Hij gaat de
exclusieve patronen van zijn
nieuwe voorj aars- en zomercrea-
ties rechtstreeks aan het publiek
verkopen. Een spectaculairder
begin van de Parijse modeweek
was zondagavond nauwelijks
denkbaar.
HAARLEM Jan Brussen, de
dirigent van het Nederlands Stu
dentenorkest, gaat na een actief
muzikaal contact met het ensemble
van twintigjarige duur zijn aan-
voerdersplaats aan een andere
dirigent afstaan. Vanavond bij het
laatste concert, dat het orkest onder
Brussens leiding geeft in het Con
certgebouw te Amsterdam, zal be
kend worden gemaakt wie tot zijn
opvolger is benoemd. Maandag
avond gaf het Nederlands Stu
dentenorkest nog in de Haarlemse
Gemeentelijke Concertzaal een con
cert met Jan Brussen als dirigent.
De netto-opbrengst van dit concert
zal ten goede komen aan het
Nederlands Studentensanatorium
en aan het University Assistance
Fund
Courrèges
(Van onze medewerker)
SCHOORL Een veel te kleine werkplaats aan de Duinweg naast het
gemeentehuis van Schoorl. Vier, vijf man werken er te midden van een
bijna chaotische hoeveelheid opgeslagen materiaal, werkbanken, machines,
gereedschappen, mallen, dozen, pakpapier. De te kleine ruimte beperkt
het overzichtelijk en prettig werken aanzienlijk, maar toch staat thera
peutisch medewerker Harry Mol, die hier de leiding heeft, fluitend aan
een zaagmachine en toch zijn de pupillen Gerard en Maarten genoeglijk
aan het schaven en boren, terwijl boven een andere Harry staat te poetsen
op vier lagen lak dat het een lieve lust is. Deze mensen, en ook nog Ben,
Wim en Jaap, maken in deze veel te benauwde werkplaats de prachtige
lieren en magnifiek afgewerkte klankspelen (xylofoon en metallofoon) die
onder de merknaam Choroi over de hele wereld gretig afnemers vinden.
Het Instituut voor Sociale Heilpedagogie Scorlewald werd er al door ge
classificeerd als „dat instituut waar ze van die mooie instrumenten
maken”.
NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST
Concertgebouw Haarlem
rr
t
(Van onze correspondent)
(Van onze correspondent)
ADVERTENTIE
„Daarom alleen al praat ik er eigen
lijk nooit over. We willen niet uitslui
tend als zodanig te boek staan. Alsof we
niet veel meer doen aan medische, socia
le en therapeutische begeleiding van on-
ook dit werkje een grote oplettendheid,
omdat één op de verkeerde plaats ge
spannen snaar oneindig veel zoekwerk
oplevert om de fout te herstellen.
Twee modellen van Jacques Esterel:
links een overjas van handgeschil
derde zwarte zijde over een japon
van rode shantung; rechts een over
jas van handgeschilderde witte zijde
over een japon van zwarte shantung.
In
700 1
gevel
verte
deleg
Mare
Nleu
landi
AI
Noo:
den
tone
kreg
Ams
kun:
maa
hou
Het
deel
Disqu
tatert
nes. 1
dagen
den 1
muzi<
mede
Voor
tal e
iet, 2
H
gem
de
tael
Kni
ieg<
Noc
het
Am
Bef
E
din
ten
De:
ger
din
afg
ras
rin
hei
I
hei
hoi
tie
eei
sk'
va:
an
kv
Hf
ve
Ki
rij
la:
D<
Tl
Esterel heeft kort geleden op uit
nodiging van de regering in Peking,
een studiereis door communistisch
China gemaakt. En hoewel hij daaro
ver op verzoek van de Chinese leaders
een strikt stilzwijgen moet bewaren,
staat het vólgens ingewijden vast dat
hij er de volgelingen van Mao er toe
heeft bewogen om de Chinese vrou
wen onlangs in het Volksdagblad aan
Door de huidige kabinetssituatie zijn
de voorbereidingen voor de NOS-voor-
zittersvoordracht aan de minister ver
traagd, omdat de „kleur” van de nieuwe
regering mede bepalend wordt geacht
voor de uiteindelijke benoeming. De
NOS-voorzitter wordt benoemd door de
Kroon.
In de pas functionerende NOS-onder-
nemingsraad hebben sommige leden te
kennen gegeven inspraak te willen heb
ben in de voordracht van het NOS-
bestuur aan de minister. De onderne
mingsraad heeft hierover nog geen be
slissing genomen.
te sporen om in plaats van grauwe
militaire kleding kleurige jurkjes te
gaan dragen.
Esterel mikt voor het voorjaar, net
als zijn Italiaanse collega’s op de
terugkeer van de elegante mode van
het begin van de jaren vijftig. De
zoom blijft bij hem boven de knie en
plooirokmantelpakjes met getailleerde
jasjes met korte omgeslagen mouwen
wisselt hij af met klokrokjurkjes met
lange poffende mouwen. Voor 's a-
vonds biedt Esterel keus uit jurken
met vlindermouwtjes en uit strapless-
creaties.
En toen ik hem vroeg of al die
modellen voor amateurs niet erg
moeilijk zijn te maken, zei hij la
chend: „Nee, want bij ieder patroon
zit een grammofoonplaatje waarop ik
alles haarfijn uitleg. Het enige pro
bleem is, dat ik nu ook nog Neder
lands moet gaan leren.” Esterel heeft
voor zijn nieuwe voorjaarspatronen
ook al Duitse en Engelse plaatjes
gemaakt en heeft de tekst daarvan
voorlopig in het Nederlands laten
drukken. Het zoeken is alleen nog
naar een importeur. Voor wie inte
resse heeft: Esterels adres is: 124 Rue
du Faubourg, Saint-Honoré, Parijs.
LONDEN (UPI). Bij de jaarlijkse
toneelprijzen van de Londense Evening
Standard is de actrice Rachel Roberts
onderscheiden met de prijs voor de beste
vrouwelijke hoofdrol als mevrouw Elliot
in „Alpha Beta” van E. A. Whitehead.
Ze speelde naast Albert Finney. Toneel
groep Centrum brengt dit stuk over
enkele weken uit met Els van Rooden
en Jules Hamel. De beste acteur afgelo
pen jaar was Lord (Laurence) Olivier als
James Tyrone in O’Neill’s „Tocht naar
het duister”.
Een van de pronkstukken, die de pu
pillen van Scorlewald hebben vervaar
digd, is deze solo-lier.
Harry Mol: „Wij maken hier de mu
ziekinstrumenten en de jongens zijn er
enorm trots op. Wij vervaardigen een
produkt 'waar de wereld naar vraagt.
Als er weer iemand belt om zo’n hand-
lier van over de 850 gulden, dan horen
de jongens dat en dan weten ze dat ze
de vraag nauwelijks kunnen bijbenen.
Harry en zijn pupillen bouwen de
lieren van de grond af aan op, maar het
egbeurt wel in een serie van tien, twintig.
Al tijdig tevoren worden de skeletten
uitgezaagd met weer een mal als voor
beeld. Die moeten een paar maanden te
drogen liggen, waarna de jongens met
tassen vol hout naar de plaatselijk aan
nemer Wildeboer fietsen om het hout af
te laten schaven.
Dan begint het werk aan het onder
en bovenblad, het uitzagen van de gaat
jes in beide bladen en het glad afvijlen,
het tot één geheel lijmen van dat alles
en het verder boren, het kleuren en vier
keer lakken en ten slotte het met puim
steen helemaal glad en glimmend poet
sen.
HILVERSUM. In het NOS-bestuur
is verwarring ontstaan over de vraag
wie na 29 mei voorzitter van de NOS zal
zijn. Op die datum loopt de ambtster
mijn van NOS-bestuur, Raad van Be
heer en programmaraden af.
Aanvankelijk bestond bij de bestuurs
leden de indruk dat de huidige voorzit
ter, Schüttenhelm, zich na 29 mei niet
meer beschikbaar zal stellen. Op een
persconferentie liet deze echter duidelijk
van het tegendeel blijken. Bij Schütten-
helms vertrek zou één der omroepbe-
stuursleden genoemd werden KRO-
voorzitter Van Doom en de van de
VARA afkomstige NOS-programma-
commissaris Rengelink hem moeten
opvolgen. Sommige Kroonleden en ver
tegenwoordigers van culturele organisa
ties in het NOS-bestuur willen liever
iemand van buiten de omroeporganisa
ties, zoals Schüttenhelm is, ook al door
de kritiek der omroeporganisaties op de
NOS.
Norbert Visser stimuleerde ook Geert
Mulder, voormalig directeur van de Am
sterdamse sociale werkplaats, om in
Zweden een splinternieuwe werkplaats
op te zetten, waar een twintigtal con-
tactgestoorden duizenden intervalfluiten,
pentatonische fluiten en diatonische flui
ten maken. Geert Mulder was naar
Zweden geroepen als adviseur voor de
opbouw van sociale werkplaatsen.
Op de terugweg uit Zweden wist Vis
ser de leider van een instituut bij Kopen
hagen in Denemarken zover te krijgen
dat hij een werkplaats opzette voor
Bourdonlieren. Kort daarna werd aan
HEERLEN. Aan de Duitse
Schlager wordt op de Nederlandse
radio en televisie veel te weinig aan
dacht besteed. De Nederlandse radio
en televisie moet rekening houden
met de inwoners uit provincies die
aan Duitsland grenzen. Dat zijn enke
le gegevens uit een bliksemenquête
(hoe denkt men over de Duitse
Schlagers), die door het Limburgs
Dagblad gehouden is. Een caféhouder
uit het Middenlimburgse St. Odiliën-
berg zal alleen nog maar Duitse pla
ten draaien om, zoals hij zegt „ver
vuiling van de Engelse en Ameri
kaanse rommel tegen te gaan.”
De enquête heeft een storm van
reacties losgeslagen. In Limburg zijn
zelfs actiegroepen gevormd voor en
tegen de Duitse Schlager. De meeste
mensen die het opnemen voor de
Duitse Schlager praten over „Engels
gekweel”. Enkele reacties: „Als er
alleen Nederlandse zenders op de ra
dio te besluisteren vielen, zou ik het
jammer vinden van de stroomkosten
en het luistergeld”. Een andere: „Hil
versum 3 mag voor mijn part sluiten.
Het liefst zou ik 50 percent van mijn
luistergeld aan de Duitse omroep ge
ven.” Intussen heeft een aantal Ne
derlandse radiostations ons laten we
ten op deze actie van de mensen die
aan de enquête meegedaan hebben, in
te zullen gaan.
ZEIST /ANP). Voor het eerst in
Europa is er een tentoonstelling over de
grafische vormgeving voor de spelen van
de 20ste Olympiade, die vorig jaar in
München werden gehouden. De exposi
tie wordt gehouden in het Zeister Slot
van 28 januari tot en met 21 maart.
Alle ontwerpen voor de grafische
vormgeving zijn in twee meter hoge
banen plastiek gegoten, die in het slot
aan hqt plafond zijn gehangen. Voorts
wordt de bekroonde film „Een stad no-
mjgV/bif* vertoond, alsmede een reeks
van 500 dia’s.
Deze afscheids-avond voor wat Haar
lem betrof, werd begonnen met de uit
voering van een in opdracht van het
Ministerie van Cultuur, Recreatie en
Maatschappelijk Werk door Daan Man
neke gesch even stuk voor een symfo
nisch bezet orkest. Dit stuk werd „Sine
Nomine” genoemd naar de „Missa sine
nomine” van Jacob Obrecht, aan welk
werk Manneke een melodisch gegeven
ontleende om in zijn stuk op te nemen.
Visser gevraagd e en eenvoudig instru
ment te ontwerpen, dat leerlingen van
de hoogste klassen van de middelbare
scholen tijdens hun hadenarbeidlessen
voor kleures en kleine kinderen zouden
kunnen maken.
Norbert Visser: „Toen werd de kinder-
harp geboren en het werd zo’n succes,
bijna een bestseller, dat ik me er ge
woon voor schaam. Met de pentatone-
luit is de kinderharp bij uitstek geschikt
voor de muzikale ontwikkeling van kin
deren tot negen jaar. Het wordt al op
veel scholen en instellingen gebruikt.
Bovendien worden in een dorp aan de
Bodensee de klankspelen gemaakt en in
Wuppertal in een dagschool voor ont-
wikkelingsgestoorden de etui’s voor de
verschillende instrumenten.
Norbert Visser: „U moet niet uit het
oog verliezen dat het niet alleen gaat
om het laten vervaardigen van deze
instrumenten door ontwikkelingsgestoor-
den, maar dat het hele instrumentarium
ook is ontwikkeld om mogelijkheden te
openen voor het eenvoudige muziekma-
ken. De muziektherapie maakt de laatste
jaren een enorme opgang en mijn vrouw
en ik hebben in de loop der jaren ook
de waarde leren kennen van de inwer
king van oude en nieuwe toonmogelijk-
heden op ziektebeelden. Öp het rrioment
dat een mens muziek maakt.' is hij
eigenlijk een gezond mens.
Ik heb ook al vast een voorproefje
van Courrèges’ nieuwe voorjaarscol-
lectie gezien. En daaruit bleek, dat de
couturier, die acht jaar geleden met
zijn astronauten-mode wereldbe
roemd werd, zijn showbezoeksters, als
hij dinsdag zijn première geeft, op
nieuw zal teleurstellen. Want
Courrèges is er ook voor zomer ’73
niet in geslaagd om ook maar iets
nieuws te bedenken. En het is dan
ook niet erg verwonderlijk dat zijn
tricotfabriek onlangs failliet is ge
gaan.
Modieuze vrouwen kunnen het ko
mende seizoen nog steeds voor per
fect gesneden broekpakken en man
tels bij hem terecht, maar die type
rende modellen met opgestikte zak
ken worden zo langzamerhand door
alle goede confectiefabrieken in de
hele wereld even goed nagemaakt.
De mantels brengt Courrèges nu
met korte a fgebiesde mouwen. En
zijn karakteristieke gerende jurkjes
hebben nu een ronde hals of een
klein opstaand kraagje. Net als ande
re modeontwerpers zal Courrèges
voor zomer ’73 veel combinaties van
plooirokken, blouses, truitjes en jasjes
lanceren. En dat alles in marine
blauw, rood, roze, hardgeel en appel
groen.
Alleen al het zeer zorgvuldig poetsen,
soms urenlang, vereist grote voorzichtig
heid en precisie, teneinde te voorkomen
dat het hele lakwerk weer wordt wegge
poetst. Andere Harry doet het zeer zorg
vuldig en vertelt me dat ook hij staat te
glimmen van voldoening als de lier
prachtig begint te glanzen. Floris is de
man die voor het opspannen van de 30
verschillende snaren moet zorgen, en
ook daarvoor is weer een heel bordje met-
aanwijzingen en is elk pakketje snaren
in kokertjes genummerd. Toch vereist
vrijdag 26 januari 1973 8.15 uur
Vierde concert serie C
dirigent:
JERZY KATLEWICZ
solisten
HERMAN UHLHORN - piano
WOUT VAN WILGENBURG - violoncello
Programma
Boccherini Violoncelloconcert no 3 in g kl.t.
Baird Colas Breugnon
Mui Divertimento voor piano en orkest
Honegger Symfonie no 3 „Liturgique”
Entrée 4,(a.i.) c.j.p. geldig
Kaartverkoop en plaatsbespreken bij het Concertgebouw, Lange Begijnestraat
13, Haarlem, van 10-3 uur, telefonisch 320994 van 12-3 uur.
ze pupillen”, aldus Norbert Visesr. Hij is
de drijvende kracht achter het internati
onaal gepatenteerde Choroi-instrumenta-
rium.
Niettemin moet ook hij toegeven dat
muziekinstrumenten maken zelfs voor
vakmensen, en dus voor iedereen, enorm
moeilijk is. Toch haalden prof. Lieve-
goed en Norbert Visser het in ’64 in hun
hoofd de Stichting Kind en Instrument
op te richten met als doelstelling een
geheel nieu en eenvoudig instrumenta
rium te ontwikkelen, waarop iedereen
kan leren spelen, instrumenten waarop
men direct het eenvoudige muziekma-
ken, het simpele improviseren kan beoe
fenen, zonder dat men jarenlange studie
achter de rug hoeft te hebben.
Voorwaarde was ook - dat die instru
menten gemaakt zouden moeten worden
door ontwikkelingsgestoorden als bewijs
dat deze mensen uitstekend in staat zijn
dingen te maken waar de wereld enorm
veel aan heeft, als bewijs ook dat deze
mensen bij een goede werkvoorbereiding
eigenlijk alles kunnen maken, zelfs mu
ziekinstrumenten.
Norbert Visser vond in Harry Mol een
man die bij uitstek geschikt bleek voor
de voorbereiding van dit werk. Vijftien
jaar was hij modelmaker, drieëneenhalf
jaar had hij met zijn broer samen een
handsmederij. Zeven jaar deed hij voor
Hildo Krop en andere beeldende kunste
naars het uitvoerende werk en hakte hij
onder meer aan de beelden van Berlage
en Spinoza in Amsterdam, hij zwierf
door Frankrijk en deed een jaar vor
mingswerk bij de bedrijfsjeugd in Am
sterdam. Steeds was hij echter op zoek
naar zinvoller werk met mensen en voor
mensen in een gemeenschap die niet
slechts geld als het meest najagenswaar-
dige doel had.
Met zijn opleiding, capaciteiten en er
varing was Harry Mol precies de man
die Norbert Visser voor de muziekin-
strumentmakerij van Scorlewald nodig
had. Harry Mol vertelt er nauwelijks
wat over, maar zijn grondvormen en
hulpstukken voor de vervaardiging van
de lieren en klankspelen of de onderde
len daarvan, spreken boekdelen. Ze zijn
op een grandioze wijze zodanig uitge
dokterd in diverse opeenvolgende fasen
van het stuk hout naar het prachtige
muziekinstrument dat er bijna niets
meer mis kan gaan.
Daan Manneke lijkt bij het compone
ren van zijn „Sine Nomine” niet ge
streefd te hebben naar het verkrijgen
van een hechte structuur van positieve
muzikale gedachten. Hij is er blijkbaar
op uit geweest om geluid in zijn ver
scheidenheid van toonhoogte, klankkleur
en sterkte-graad functioneel voor zijn
werk te maken met het gevolg, dat
„Sine Nomine” meer gekenmerkt wordt
door een eigen sfeer dan door muzikale
mededelingen.
Het studentenorkest heeft zich met
toewijding aan de uitvoering van Man-
nekes stuk gegeven en ook Jan Brussen
heeft zich ingespannen om iets van mu
ziek daaruit zo mogelijk op te doen
klinken, maar een natuurlijk gegroeide
betrokkenheid bij dit „Sine Nomine”
bleek nog niet aanwezig te zijn om aan
de vertolking overtuigingskracht te ver
lenen.
Deze was daarentegen in verheugend
grote mate op te merken bij de uitvoe
ring van de andere werken van het
programma. Dat hierbij wel eens onef
fenheden te horen waren deed geen
afbreuk aan de met jeugdig enthousias
me verkregen bezieling van de muzikale
voordracht, waardoor niet alleen de uit
voeringen der zelfstandige orkestmuziek,
maar ook de begeleidingen van de ver
tolkingen van de zangeres Marianne
Blok, de soliste op dit concert, inhoud
kregen.
Marianne Blok zong de aria „Sous le
ciel tout étoilé” uit de opera „Lakmé”
van Leo Delibes met innige lyriek in
stemklank en voordracht. Dan Mozarts
Concertaria met recitatief (K.V. 316)
„Popoli di tessaglia”, waarbij naast le
vendige expressie, ook de technische be
heersing der coloratuur indruk maakten.
Tenslotte bracht Marianne Blok de
felle typering van de „Koningin van de
nacht” uit Mozarts opera „Die Zauber.
flöte” met dramatisch bewogen zang en
daartoe functionele voortreffelijke colo
ratuur.
Gezien de muzikale gerichtheid van de
leden van het studentenorkest kon de
Tsjechische Suite opus 39, die na de
pauze werd uitgevoerd, een uitnemende
keuze genoemd worden. Het romanti
sche, ritmisch kernachtige, sprankelende
werk werd door de jonge amateur-muzi-
kanten met hart en ziel vertolkt, de
finale, de vurige furiant, zelfs overrom
pelend meeslepend.
Toen kwam er met de uitvoering van
twee delen uit de Afscheidssymfonie van
Joseph Haydn aan het slot van de avond
een stukje muzikaal toneel met een wat
weemoedig symbolisch accent. Al ging
dan hier het orkest weg na het knap
gespeelde presto en het gevoelige adagio
en bleef de dirigent alléén op het verla
ten podium, de betekenis van deze „op
voering” zal geen der toehoorders ont
gaan zijn en onwillekeurig zal bij velen
de gedachte gerezen zijn: Hoe nu verder
met het Nederlands Studentenorkest?
De toekomst zal het duidelijk maken.
P. ZWAANSW1JK.
Na afloop van zijn show met veel
zwierige plooirokjurkjes zei Esterel
tegen mij: „Ik geloof dat vrouwen
voortaan beter zelf hun kleren kun
nen maken, want confectie is op het
ogenblik niet alleen veel te duur,
maar ook veel te eenvormig. Want
wat kan een vrouw in ’s hemelsnaam
met een jurk beginnen waarvan de
stof misschien wel aardig is, maar
waarvan het kraagje haar eigenlijk
niet staat. Ik vind dat vrouwen, als
het om hun kleding gaat, veel te veel
concessies moeten doen. Daarom ge
loof ik dat mijn haute-couturepatro-
nen een ideale oplossing zijn.”
Esterel, een jeune premier van
even in de vijftig, lijkt als hij in zijn
helderrood gestoffeerde atelier druk
gebarend zijn favoriete modellen laat
zien, veel langer dan de 1.60 meter
die hij meet. Maar de couturier mag
dan klein van stuk zijn, in Franse
modekringen wordt hij nog altijd als
een ontwerper van groot formaat be
schouwd. Niet alleen door zijn vele
opmerkelijke vondsten, zoals een paar
jaar geleden de jurk voor mannen,
maar veel meer nog voor de indruk
wekkende orders die hij de Franse
confectie-industrie als modeadviseur
van de Bulgaarse, Roemeense en
Russische regering bezorgde.
Te Schoorl is het Instituut voor
Sociale Heilpedagogie Scorlewald ge
vestigd. Het instituut heeft een Stich
ting Jeugd en Muziek. Deze afdeling
van Scorlewald legt zich toe op de
vervaardiging van muziekinstrumen
ten. Onder de merknaam Choroi zijn
die in de handel. Scorlewald beoefent
muziek en instrumentmaken als ge
neeswijze voor zijn pupillen.
Directeur van het instrumentbe-
drijf is Norbert Visser, ooit zelf een-
concert-violist. Hij heeft gezocht naar
een mogelijkheid om het eenvoudige
muziekmaken te activeren, bereikte
dat aanvankelijk door het zgn. Orff-
instrumentarium voor ritmisch
slagwerk op te bouwen en later
door het doen vervaardigen van blok
fluiten. Daarbij ging hij uit van de
vraag: hoe kun je kindren samen
blokfluit laten spelen, zonder dat het
vals klinkt.
Hij liet door de pupillen van het
instituut interval-fluiten maken, die
f IS,30, pentatonische fluiten die
f 25,60 en diatonische fluiten die
f 32,00 kosten. Daarnaast worden er
in Scorlewald bourdonlieren ge
bouwd, die uitgerust zijn met 16 sna
ren en f 119 kosten; sopraanlieren,
die f 280 moeten opbrengen, en solo-
lieren die, inclusief etuig, f 855, ver
gen. Er komt ook een prachtige blan
ke kinderharp uit Scorlewald:
f 142,50. In bijgaand artikel wordt
meer over de creativiteit van de
Stichting Jeugd en Muziek verteld.