Dostojewski’s roman tot drama bewerkt Amsterdams Toneel mist kans in „Schuld en boete Servet-show en Roman Polanski Isaac Hayes vrijdag naar Den Haag Wat ik doe, heeft soul als basis PANDA J is® 95 Felle en Fingo Folie, id RADIO EN TELEVISIE DONDERDAG 25 JANUARI 1973 11 TV VANAVOND RADIO VRIJDAG TV DONDERDAG TV VRIJDAG en de meester* ruitenier AMSTERDAM Raskolnikov, de hoofdpersoon uit de roman „Schuld en boete” van Dostojevski, is een armetierig student die groots en meeslepend wil leven in een uni versele vrijheid. Hij wil deze ver werven door een oude woekeraar ster te vermoorden. Dat mislukt. In de toneelbewerking door het Tsjechische dramaturgenpaar Ale na en Jaroslav Vostry erkent hij zijn mislukking al bij het begin van de eerste scène. In de rest van het stuk, dat bij het Amsterdams To neel in première ging, wordt na gegaan waarom. wl a 00K MAAR IN DE MAND... HÉLA, .WAAR ZIJN AL MIJN VISSEN? EEN OUDE LAARS? NOU,DAN ZIT ER ZEKER GEEN VIS, r MEER IN HET WATER J V RL o S/ö, J. HEIJER een /vww (teken men gelijkheid 10 .‘A'S /WW* TOUW onder moed.” Met die woorden stapte hij weg. Joris staarde hem sprakeloos na maar hij bleef niet lang stil. „Krrrnsch!" gromde hij knarsetan dend. „Hoe onrechtvaardig is de we reld! Met veel moeite had ik dat geld vergaard; met zware hoofdbre kens heb ik de nieuwsgierige vragen van Panda weten af te houden, en doe alleen wat ik voel. Ik schrijf, arran geer of selecteer materiaal gebaseerd op persoonlijke ervaringen of ervaringen van anderen. Ik vind het eerlijk om muziek te brengen, die daarop is geba seerd. Want dat is soul-muziek in feite”. 20.35 21.00 21.45 22.25 23.25 23.35 18.45 18.55 19.05 19.20 19.45 20.00 20.21 21.10 21.40 22.00 22.30 23.00 23.15 18.45 18.55 19.05 19.30 20.00 20.20 19.10 19.30 20.00 20.21 21.20 22.50 22.50 23.20 18.45 18.55 19.05 20.00 20.20 21.10 22.00 11.10 18.45 18.55 19.05 'V9*J T „tl» r/M* .-oP r va- met i uw aken. 12 of Haas, t .si» Isaac Hayes, die aan het eind van de jaren zestig al veel bekendheid genoot als componist van talloze soulhits van Sam and Dave en Carla Thomas, geniet nu wereldfaam sinds zijn „Theme from Shaft” met veel goud en platina en een Oscar voor de beste filmmuziek werd bekroond. Het zijn slechts enkele onderscheidingen uit een reeks van 87 trofeeën. De nu 29-jarige Hayes, is vorige week in Cannes op het Midemfestival begon nen aan zijn eerste Europese tournee, die hem vrijdagavond naar Den Haag zal voeren. Of liever gezegd, niet Isaac Hayes is op tournee, maar The Isaac HILVERSUM II KRO: 7.00 Nws. 7.07 (S) Badinerie. 7.30 Nws. 7.41 Echo. 7.50 (S) Badinerie. 8.24 Overweging. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de vrouw. 8.45 Moeders wil is wet. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Aubad. 10.30 Nws. Nederland II NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. KRO: MIK. NOS: (K) Journaal. KRO: (K) Alias Smith en Jones (serie). Brandpunt. (K) Citroentje met suiker (se rie). NOS: (K) Uit de kunst. (K) Journaal. Nederland I NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. E.O.(K) Kinderkrant. (K) The Forerunners. NOS: (K) Journaal. E.O.(K) Eilanden in de wolken (film). (K) Muzikaal verzoekprogr. Nader Bekeken. (K) Koorzang. (K) This is the life (film). (K) U schrijft ons. NOS: (K) Journaal. Nederland II NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. VPRO: (K) Beertje Colargol. Collage stomme fllmfragm. (K) Popeye (tekenfilm). NOS: (K) Journaal. VPRO: (K) Berichten uit de sa menleving. (K) All in the family (serie). (K) Industriebond-NVV. (K) Barend is weer bezig. (K) Doe. Roman Polanski. NOS: Den Haag vandaag. (K) Journaal. Hayes Movement, een soulcircus dat uit musici, danseressen en vooral veel bege leiders bestaat. Praten met Isaac Hayes blijkt een bijzondere opgave te zijn, die veel tact en vooral veel geduld vergt. Vrijwel constant wordt het muzikale fenomeen omringd door een muur van zwaarge bouwde negers, die op de een of andere manier allen iets te maken hebben met Stax Records, de maatschappij die de platen van Hayes op de markt brengt. Na veel praten en lang wachten is John Curtis, manager van Hayes, bereid even te vertellen dat niet hij de contact persoon is, maar Perry Allen, de man die verantwoordelijk is voor de public relations. Perry blijkt bereid te zijn antwoord op enkele vragen te geven. Dat Isaac Hayes verantwoordelijk is voor een revival van de soulmuziek vindt hij vanzelfsprekend. „Met een su perster als hij is, gaat zo iets erg snel. Maar ik geloof niet dat Mister Hayes pure soul maakt. Het is een mengeling van soul, pop, blues en country and western. Het is moeilijk te kwalificeren. Wat hij laat horen is het gezicht van de muziek in alle toonaarden. Hetgeen na tuurlijk erg mooi is gezegd”. Dat Isaac Hayes met een orkest van rond 35 man op tournee is, blijkt een fabel te zijn. Tijdens elk concert, zo laat waartegen Raskolnikovs beweegredenen om drogredenen het wel moeten afleg gen. Ook de twee schurken werden met overtuiging en liefde getypeerd door Broes Hartman en Jan Retèl. Maar van de andere spelers valt niets goeds t e melden. Het was vlak, vervelend, ner gens gevoed door een innerlijke overtui- zijn, maar dat hij zijn bloed niet wil geven aan een wilde radicaal. Met deze uitspraak is schoonzoon Mike het oneens en Bunker is nu eenmaal zo’n figuur die dan meteen zijn gelijk wil bewijzen. Om negen uur zendt de VPRO het eerste van vier Namens-programma’s uit, gewijd aan de Industriebond NW, die recentelijk sterk in het nieuws heeft gestaan doen, hij het conflict in de NVV- centrale veroorzaakte, die tot het aftre den van voorzitter Ter Heide leidde. Onder de titel De bond en de achterban wordt een programma getoond, waarin de ontwikkeling in de vakbeweging be schreven wordt. Na de Barend Servet-show komt de VPRO tot slot van haar uitzending met een vijftig minuten durende documen taire over de regisseur Roman Polanski. Polanski is de maker van films als Cui de sac, Mes in het water, Repulsion, Rosemary’s baby en Macbeth. NEDERLAND 1: De Evangelische Omroep heeft vanavond weer een hele avond te vullen evenals collega VPRO op het tweede net. Op het rijtje af ziet het aanbod van de EO er zo uit. Om zeven uur opent de Kinderkrant de rij programma’s. Om half acht wordt de schijnwerper gericht op de Amerikaanse muziekgroep The Forerunners, die de muziek combineert met evangelisatie werk. De eerste vijftig minuten na het journaal worden besteed aan de BBC- film Eilanden in de wolken. Daarin wordt getoond hoe de bewoners van de Farör-eilanden leven in de onherbergza me en vijandige streken. Marianne Glashouwer doet vervolgens het programma „En numijn ver zoek.” De vervulling van muzikale wen sen gebeurt o.a. via een optreden van een brassband en een doedelzakband. Na actualiteiten in de rubriek Nader beke ken zingt in het programma Lofprijzing in het heilige land het koor Deo Cantatus tegen een achtergrond gevormd door het Meer van Galilea en de stad Caesarea. Ook biedt de EO een televisiefilm. Het recept voor een kater toont een aan de drank verslingerde chirurg. Hoewel zijn omgeving hem voor de verslaafd heid aan de drank waarschuwt, laat de man de borreltjes niet staan. Totdat er een onverwachte gebeurtenis plaatsheeft. De EO eindigt met de rubriek U schrijft ons, waarin met de bijbel in de hand problemen van de kijkers worden be sproken. HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Dag met een gaatje. 8.00 Nws. 8.11 Radiojoum. 8.30 De groenteman. 9.00 (S) Vingervlug. NOS: 9.20 Pedagog. rubriek. 9.35 Waterstanden. AVRO: 9.40 (S) Mod. liederen. 10.00 (S) Voor kleu ters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00 Nws. 11.03 Radiojourn. 11.30 (S) Causerie met platen. 11.55 Beursber. NOS: 12.00 Blok op de wereld. Overheidsvoorl. 12.30 Voor de landbouw. NOS: 12.40 (S) Lichte muz. 12.50 Recht en slecht. 13.00 Nws. VARA: 13.11 Dingen van de dag. NOS: 13.25 Toerismo. 13.50 Van Ta-ta tot totale taal. 14.00 (S) oude muziek. 14.35 Spiegel van België. 15.00 (S) Zoeklicht op Neder land. 16.00 Nws. VPRO: 17.00 Vrijdag: rechtstr. progr. 17.30 Aktualiteiten. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Aktualiteiten. 18.20 Pol. Partijen: DS’70. KRO: 19.00 (S) Springplank, jonge artiesten. 19.30 Kerk en kerk-zijn in onze tijd. 19.45 Zingnde kerk. 20.00 Echo: rep. Landelijk Pasto raal Overleg Noordwijkerhout. 20.30 Verzoekplaten. 22.00 Voetlicht op...: ka- baret, show en musical. 22.25 Overwe ging 22.30 Nws. 22.40 Echo. 22.45 (S) Goal...! 23.55 Nws. ik daar nu in bewaren? Een vijfje! Dat is al wat mij rest. Maar die Haak zal niet aan mijn rechtvaardi ge toorn ontsnappen.Verder kwam hij niet want in zijn boosheid had hij niet naar de waar schuwingen van Panda geluisterd en nu liep hij tegen het doorzichtige wandje op dat bij de tuiningang ging en inzet. Dat bedierf voor een té groot deel deze voorstelling. Op een paar scènes na, kreeg ik nergens de overtui ging dat dit stuk zó en niet anders gespeeld moest worden. Een gemiste kans. 11.00 Voor zieken. 11.55 Meded. 12.00 (S) Van twaalf tot twee. 12.22 Wij van het land. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nws. 12.41 Echo. 13.00 Raden maar.14.00 Schoolradio 1430 (S) In terlokaal. 15.30 Nws. 17.00 Zonder gren zen. 17.30 (S) Metropole Orkest. 17.30 Nws. 17.32 Echo. 17.57 (NOS) Hoogoven Schaaktoernooi. 18.00 (S) Licht orkest. 18.30 Nws. 18.41 Echo. 18.50 Verkenning op soc. maatsch. terrein. 18.58 Marktber. VPRO: 19.00 Vrijdag: rechtstreeks progr. 19.50 (NOS) Den Haag vandaag: 20.00 Nws. 20.15 Vrijdag concert met kamer- muz. VARA: 21.00 Strijkkwartet. 23.55 Nws. HILVERSUM III EO: 7.00 Nws. 7.02 Gospelsound. 8.00 Nws. 8.02 Tussen thee en koffie. 9.00 Nws. 10.00 Nws. 10.03 Verzoekplaten van en voor zieken. NCRV: 11.00 Nws. 11.03 Popcorn. 12.00 Nws. 12.03 Bij Barend. 13.00 Nws. 13.03 Internat, hitlijsten. NOS: 14.00 Nws. 14.03 Felix Meurders. AVRO: 15.00 Nws. 15.03 Top Twenty I. 16.00 Nws. 17.00 Nws. 17.03 Radiojourn. 17.05 Verzoekplaten. NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost de Draayer Show. 19.00 Nws. 19.02 Verzoekplaten. 20.00 Nws. 20.02 Dr. Wiener’s Meat Show. VPRO: 21 00 Nws. 21.02 Vrijdagavond-show. 22.00, 23.00 en 24.00 Nws 22.55 Meded. 00.55 Nws. BRUSSEL 13.55 Beursber. 14.00 Nws. 14.03 School radio. 15.00 Nws. 15.25 Lichte muz. 16.00 Nws. 16.10 Lichte muz. 17.00 Nws. 17.10 Lichte muz. van vroeger. 17.55 Weeg schaal. 18.00 Nws. 18.55 Voor soldaten, 18.28 Paardesportber. 18.30 Wegwijs we zen. 18.45 Sport. 18.55 Taalwenken. 18.57 Lichte muz. 19.00 Nws. 19.30 Lichte muz. 19.40 Keurig Engels. 19.45 Boekbespre king. 20.00 Gevar. progr. 21.00 Splin- ternws. 22.00 Nws. 23.00 Nws. 23.10 Jazz. 23.40 Nws. NEDERLAND 2: De kijkers die vana vond op het tweede net afstemmen, moeten op alles voorbereid zijn, want Barend Servet is weer bezig. Muziek en zang bepalen mede het karakter van de show, waaruit Harry Touw (Otto Kolk- vet) is verdwenen. Tussen zeven en acht uur vertoont de VPRO het beertje Co largol, de fragmenten uit stomme lach films en een tekenfilm met Popeye. Na het journaal is het eveneens la chen geblazen met de serie All in the family. Vader Archie Bunker, achter wiens ruwe bolster een blanke pit schuil gaat, beweert in een tafelgesprek met zijn gezin, dat hij best bloeddonor wil V 23. Nadat belastinginspecteur Ha- chel Ha& de geldzak van Joris had gewogen, haalde hij er een bankbil jet uit en overhandigde dat aan de tomatenkweker. „Dit blijft u over na deze aanslag-ineens”, sprak hij. „Maar laat ik u waarschuwen dat hiermee de voorlopige aanslag nog niet voldaan is. De betalingstermijn Perry Allen weten, wordt voor een basis gezorgd van een ritmesectie en enkele blazers. In totaal 10 musici. Dan zijn er nog eens zes danseressen. Het orkest wordt verder aangevuld met musici uit het land waar wordt opgetreden, taak waarmee Harry van Hooff in Ne derland is belast. Nog even probeert een in allerijl ge waarschuwde body-guard met lichame lijk geweld het gesprek te verstoren, maar Isaac Hayes zegt dat het okay is. Op de opmerking dat vele mensen in de zaal van het Palais des Festivals in Cannes zijn opgestoken vuist als een Black Power-demonstratie hebben uitge legd, moet hij hartelijk lachen. „Nee, ik heb geen enkele binding. Ik ben musi cus. De politiek is voor de politici’’. NU IS NU De vraag of hij verantwoordelijk is voor een soul-revival ontwijkt hij. „Dat weet ik niet. Het is in elk geval niet mijn bedoeling. Soul was tóen. Nu is nu. De muziek die ik nu maak, is algemener. Kijk, Sam and Dave maakten muziek die veel directer was, bestemd voor een speciaal publiek. Wat ik doe heeft de soul als basis. Tenslotte blijven we ne- germusici. Maar als je Shaft soul wilt noemen of Memphis-sound, wel, dan vind ik het best. Dat moet het publiek maar uitmaken. Ik noem het muziek. Ik 3' r De opvattingen van Raskolnikov, een vat van tegenstrijdigheden, worden ge toetst aan die van twee welgestelde, maar échte misdadigers (een oplichter en een sadistische moordenaar), twee rechtschapenen (een wijze politiecommis saris en een vroom hoertje), maar vooral aan het miezerige lijden van zijn dage- lijkse omgeving. Je ziet dan ook in het toneelbeeld van Frank Raven een reis- achtig scherm van losse panelen waarin 1 telkens kleine vertrekken worden uit gespaard. Armelijke kamertjes met lage zolderingen. Elke scène een ander ka mertje, maar eender van armoe en vuil. De bevrijding, die Raskolnikov in die vertrekjes bij die goedige, intelligente, vieze, gemene, kleine mensen zoekt, komt t enslotte wél. Echter niet in de misdaad (De titel „Schuld en boete” hoort eigenlijk vertaiald te worden als „Misdaad en straf”), maar in de straf. In de laatste scène gaat het scherm omhoog en zie je voor het eerst de volledige toneelruimte, waarin Raskolnikov over- blijft met het hoertje Sonja, op wier aandringen hij zich aangeeft bij de poli tie. Regisseur Zdenek Kraus, een Tsjech die al enige jaren in Nederland werkt, suggereert met dit toneelbeeld, dat in straf en boete de lijdende mens pas vrijuit kan ademen. Op de achtergrond zie je een enorme ikoon van madonna met kind. Het is als het ware de vergro ting van de christelijke vergeving, waar mee Sonja haar Raskolnikov, die in andere dingen gelooft dan het christen dom, tot inkeer brengt. Of Dostojevski inderdaad van een dergelijke christelijke vergeving overtuigd Is, betwijfel ik. Uit de reactie van Raskolnikov op het mo ment, dat Sonja hem haar kruisje om hangt, kan ik hét niet afleiden. Boven dien zit je niet als Rus uit 1870 naar deze „Schuld en boete” te kijken, maar jls een Nederlander van 100 jaar later. Dan betekent zo'n twintig meter hoge Moeder van Altijddurende Bijstand eer der een voorbije roomsigheid dan een universeel geldende vergevingsgezind heid. In ieder geval is de kans te groot dat zo’n ikoon je op foute associaties brengt. De overgang van die lange reeks ka mertjes, waarbinnen steeds maar natu ralistisch, soms mooi, soms oudbakken spel geleverd wordt, naar de zinnebeel dige en abstracte laatste scène, overviel me wel erg plotseling. Het kan een vooroordeel van me zijn, maar bij lezing van het stuk kreeg ik de indruk dat deze toneelbewerking meer gediend was geweest met een gestileerde vormgeving in de trant van hetgeen Peter Oosthoek deed met die andere romanbewerking „Kees de jongen”. Of de toneelbewerking- op-zich recht doet aan het boek, kan ik niet beoordelen. Ik weet er te weinig van. Hans Croisets Raskolnikov leed zicht baar, geslingerd als hij werd tussen arrogantie en zieligheid, de Übermensch die hij wilde zijn en de underdog die hij is. Een knap stuk werk, al miste ik iets van het onverklaarbare demonische dat deze figuur óók kenmerkt. Max Croiset els d e politieman was in zijn eerste grote scène misschien nog wat overdre ven komisch, maar in de laatste con frontatie gaf hij zijn figuur precies de intelligentie en menselijkheid mee, (Van onze bijzondere verslaggever) CANNES. Terwijl het licht wat weerkaatst in zijn met zweetdruppels bedekte, naakte bovenlichaam en zijn kaalgeschoren hoofd, staat Isaac Hayes als een slavendrijver voor het orkest. Zijn armen geven met krachtige slagen het ritme aan. De diepbruine kleur van zijn lichaam wordt slechts onderbroken door strengen gouden kettingen, die los jes om zijn brede schouders hangen. Een strak zittende, zwarte maillot en met bont beklede laarzen completeren de outfit van de man die in Amerika „Black Moses” wordt genoemd de zwarte Mozes, de soulmagiër. ISAAC HAYES Nederland 1 NOS-NOT: Schooltelevisie. NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. TROS: (K) Calimero film). (K) Flipper (serie). Zorro (serie). NOS: (K) Journaal. TROS(K) Op losse groeven. (K) Het geheim van de Nijl. NOS: (K) Journaal. cht A5TANA5I SiXiiii een kleine bergplaats en wat kan weet. Goedenacht, meneer. Goede- DAN MOETEN WE DEMACW/NtKWERS v ZOEKEN! NEE-HJ) 15 ER NEE f HEEFT OOK GEEN ZIN MEER. ZOLAN6KAN ASTANAS NIET ZONDER PIL ZJNEgNOe. /KHEBTHELE LEEF-6EPEËLTE4 AFGEZOCHT GEEN ENKEL SPOOR. ZOU UV-IA HEM ONTVOERD HEBBEN OM HEM*T GEHE1MTE ONTFUTSELEN...'? AAN DE ANDERE KANT...KATIA ZOUTNETZO GOEO GSDAAN KUNNEN HEBBEN. MAAR WAAROM X ONS DAN GEWAARSCHUWD? ft,X

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 11