Cor Witschge: ik ben geen
clown, ik spéél hem alleen
Mouth McNeal:
breuk of blindedarm?
Band
Hengelo stoort
zich aan bloot
W. F. Hermans weigert prijs
PT
Snowflake
Dizzy Man's
Beethoven
van
en
Poppeppers
SOOSACENDA
TOT DE POP POP DERTIEN
Jan Ludwig
de Australische ambassade
IJ
FF1
B-
mensen
deze tijd zijn opruiming
brenaen wii I
voor aile en uitbreiding,
-1, een bijzonder
die van attractieve
,de Uilenbooni
„De Stoeterij”
11
na verbouwing
8
Sapperdeflap
Geen rijkssubsidie
voor Podium
„PIPO, WAT FIJN DAT JE WEER TERUGKOMT”
„Gekke Gerrit” niet
op repertoire
1
r.'
Mn»*
DONDERDAG 25 JANUARI
1973
(Van een medewerker)
„Doodgewoon acteur”
De come-back
i
door
Ferry Tromp
brengen. Als het aan Cor Witschge
ligt, zal dan ook Marijke Bakker,
als de onvervalste Mammaloe, haar
come-back beleven. „Dat is een
prachtmeid. Die heeft zich met die
rechtszaak helemaal achter mij op
gesteld. Dat is nog eens solidari
teit....”.
Het is weer eens leuk raak in
ons vaderlandse pop wereld je.
Mouth McNeal, onze absolute
paradepaardjes in het buitenland
en het meest succesvolle duo van
1972, zouden ruzie hebben. Het
bestaan van het duo zou zelfs op
het spel staan.
AMSTERDAM Dat Cor
Witschge bijzonder vrolijk, bijna
overmoedig is gestemd, is natuur
lijk niet verwonderlijk. Gedurende
de woordenvloed, die „de enige
echte Pipo” in zijn onder Monu
mentenzorg staande fraai verbouw
de woning aan de Amstel over ons
heen laat gaan, maakt hij er geen
geheim van dat hij gelukkig is zich
binnenkort opnieuw van zijn Pipo-
kant te kunnen tonen. In mei en
juni starten de opnamen voor een
nieuwe serie Pipo-afleveringen, die
de VARA-tv het volgend seizoen
gaat uitzenden. Plan is om elke
maand twee afleveringen van elk
twintig minuten op het scherm te
it""*4''"
Auberge van ouds
r
-1
Y
F->
Jf
I
t
.M i-
W ra
1
ADVERTENTIE
95
Mouth: „Ik weet van niets”.
JAN AUE
iedere
1,
ADVERTENTIE
Cor Witschge’s eerste rol als knielende
page in „Assepoester”, gespeeld door
het jeugdtoneel van Rob Gerards. Hij
was toen vijftien jaar.
en
oo
HENGELO. Op last van B. en
W. van Hengelo (Ov) is het kunst
werk van de maand twee aquarel
len met vrouwelijk naakt uit de
hal van het stadhuis verwijderd, om
dat het door bezoekers en medewer
kers als kwetsend werd ervaren. Het
Is de eerste maal in drie jaar dat het
gemeentebestuur een kunstwerk van
de maand heeft laten verwijderen.
Focus heeft (gelukkig) niet het
Nederlands alleenrecht in Engeland.
Supersister mag er van 13 tot en met
25 maart muzikaal en tegen betaling
ronddolen.
on In
19 en
uur.
4.25
5.75
8.50
5.55
1.85
).7O
1.25
8.80
180
>00
on In
(beh.
2.75
2.00
5.55
,25
.70
1.25
1.00
1.25
3.05
1.00
3.50
1.10
'.55
.75
.35
:.io
1.00
550
;.oo
i.50
.10
i 25
:.25
:.75
!.00
I 75
00
1.75
>00
00
70
i.50
>50
160
II fe-
:.m. 4
>n:D«
Mu-
,Aan-
linet.
rijen,
ader-
7 en
:s io.
70
25
25
75
50
.50
00
.00
40
50
50
30
25
.50
.50
.40
.50
.00
.50
.50
.00
.10
.00
.75
.20
.50
.35
iea I
■dt
>r-
s" I
Neerlands poptop is druk. Van
Golden Earring verschijnt half febru
ari een nieuwe single. De groep is
deze week begonnen met de opnamen
voor een nieuwe elpee. Earth Fire
is al onder de handen van producer
Jaap Eggermont uit en hun album
zal waarschijnlijk „Atlantis” heten.
Sandy Coast inclusief Marianne No
bel is ook al met een single en een LP
bezig. Het kan niet op in deze donke
re dagen.
Dank zij de Australische ambassa
de, die ons steevast op de hoogte
houdt van de succesvolle verrichtin
gen van Haarlemmers in dat verre
continent, weten we nu, dat Jan Aue,
25 jaar oud, en tot 1963 woonachtig in
de Cheribonstraat in Haarlem muzi
kale triomfen viert in Adelaide, met
850.000 inwoners hoofdstad van Zuid-
Australië.
>.m. 4
l.e.m.
ader»
iwicz.
1 en
pro-
igam.
raties
iderd
:ame-
all»
1.30-17
P in
19 en
Nu is „ziek zijn, beter worden”
onder meer in de popwereld een
beperkt begrip dat niet alleen met
medicijnen, maar ook met vrede slui
ten te maken heeft. Maar voolopig
weten we nog niets. Sjoukje ligt te
bed en Willem kijkt tv, iets waarvoor
hij maar weinig gelegenheid krijgt.
Op 7 december van het vorig jaar heeft
de jury minster Engels geadviseerd de
staatsprijs letterkunde 1971 toe te kennen
aan dr. Hermans voor zijn gehele oeuvre.
De jury bestond uit mr. K. L. Poll, lid en
voorzitter, mevrouw C.Eggink mevrouw
M. D Ferguson-Wiggerink, mevrouw H.
Rectificatie. David Cassidy komt
niet in Amsterdam, maar hij komt
wel. Op zondag 11 maart voor twee
concerten in de Rotterdamse Doelen
en wel om 16.30 en 20.15 uur. Beloofd
wordt dat mooie Dave telkens min
stens een uur op het podium zal
staan zodat we hem goed kunnen
bekijken. Verder zingt hij niet alleen,
maar speelt hij ook gitaar, piano en
drums.
kennen stond, dat de prijs 18.000 gulden
bedraagt. Dat was een tikfout, volgens
het reglement bedraagt de prijs 8000 gul
den.
.stra’s
19 en
Tool»
13.45,
Sack-
5. 14J.
10, 16,
,VUn-
19 en
i ..De
13.30,
•Sam-
uur.
,VD”,
r, zo.
in „I-
i uur.
harli»
Dag.
16.15,
n in
kid”,
15.30,
do In
16.45,
i hun
11.30,
13.30
>lein)
ions”,
r, zo.
Nu sluimeren er al langer berich-
ten dat Haarlemmer Willem Duijn en
Sjoukje van ’t Spijker het nou niet
zo erg op elkaar begrepen hebben.
Maar sinds Sjoukje daarover vorige
week in „een landelijk ochtendblad”
nogal openhartig haar hart heeft ge
lucht, schijnt de boot aan te zijn. Dit
weekeinde was het duo in Berlijn,
waar het tussen opnamen door stevig
geknetterd schijnt te hebben.
„Schijnt”, want Mouth zegt niets en
McNeal is ziek. In datzelfde Berlijn
kreeg ze plotseling last van een
„blindedarmontsteking zonder koorts”.
De dokter liet haar daarom wel naar
Nederland terugkeren, maar het duo
is niet op de muziekbeurs Midem in
Cannes waar het wel had moeten
zijn. Vanwege die blindedarm, heet
het.
Voor jeugdig en volwassen Neder
land breekt de zon op één punt
tenminste door de wolken. Nog zo
veel” nachtjes slapen en het onna
volgbare „sapperdeflap” klinkt weer
door menige huiskamer. Het komende
winterseizoen beleeft de enige echte
onvervalste Pipo ofte wel Cor
Witschge op het VARA-scherm zijn
„come-back". Witschge is daar zeer
gelukkig over. Hij heeft zijn hart aan
Pipo nu eenmaal verpand. Begrijpe
lijk als er nog altijd kinderen zijn die
roepn: „Sinterklaas is niet echt, maar
Pipo tenminste wèl”.
In onderstaand verhaal vertelt
Witschge hoe het voelt als je 15 jaar
lang met een clown moet leven. „Pi
po bepaalt mijn leven voor een be
langrijk deel”, zegt de Amsterdamse
acteur, die door de Nederlandse Vere
niging van Slechthorenden ooit werd
uitgekozen als de best verstaanbare
televisie-artiest. Het gouden horloge
dat ik daarvoor kreeg, draagt mijn
vrouw nu”.
Vanwege de financiën heeft Jan
zijn veel geloofde talenten tot nu toe
voornamelijk in dienst gesteld van
concerns die zaten te springen om
haarscherpe achtergrondmuziekjes
voor hun tv-spots. Sinds de snelheid
waarmee Adelaide’s huisvrouwen
naar de winkels rennen die van Jan’s
rappe pen nog overtreft, krijgt hij
ook aanbiedingen voor „serieuze” mu
ziek, zowel van de tv-maatschappij
aldaar als van de artiesten.
AMSTERDAM. Doordat de ge
meente Amsterdam nog verdere bezuini
gingen op de uitgaven verlangt, heeft
„Het Amsterdams Toneel” naar hét mee
deelt, moeten afzien van het uitbrengen
van de kleine zaalproduktie „Gekke
Gerrit”.
Het stuk werd in opdracht van „Het
Amsterdams Toneel” door Hugo Claus
geschreven als bewerking van Godards
„Pierrot le Fou”. Het was voor het eerst
in de geschiedenis van het Nederlands
toneel dat een stuk werd geschreven
naar aanleiding van een film en niet
andersom.
Hij wil wel even aan de telefoon
komen. Wat is er aan de hand?
„Hoezo”. Nou, er zou ruzie zijn. „O
ja? Ik weet van niets. Er stond een
raar stukkie in de krant, ja. Maar ik
draai al zolang mee dat ik me daar
niet meer aan ga storen. Het enige
dat ik weet is dat Sjoukje ziek is
waardoor we niet op de Midem kun
nen zijn. In Berlijn kreeg ze last van
haar blindedarm, een beetje zenuw
achtig geloof ik”. Dus je ontkent
dat er een stormpje door het duo
waait? „Ja, mag ik nu weer kijken?”
We wachten maar af.
PEN, Kanaalstraat 257, IJmuiden,
zaterdag: Dizzy Man’s Band; zondag
middag: The Flag.
Zero, Bakenessergracht 8-10, don
derdag: film „Courage of the people”;
vrijdag yoga en theater; zaterdag:
Snowflake; dinsdag; scholingsgroep
maatschappij-opbouw, thaterwork-
shop; woensdag: ecologie en zeefdruk-
werkgroep.
Royal Flush, Bernadottelaan wijk
centrum, zaterdag: Incantation en
disco Lion.
‘t Turfschip, Turf steeg 2, zaterdag:
koffiebar met de folkzangeres Ida
Koelstra.
Daar tussendoor besteedt deze
gewilde vrijgezel echter al zijn tijd
aan zijn lievelingsproject; het compo
neren van een heuse symfonie. „Het
zal op deze manier wel een paar jaar
duren, maar het zal en moet af”, zegt
hij.
Hij voegt eraan toe: „Australië is
een warm land met gouden mogelijk
heden”. Laten we nou gedacht heb
ben, dat het de ambassade erom te
doen was om Haarlems muzikale
imago nog wat op te poetsen.
Met de werken heeft de kunste
naar, David in ’t Veen, de tegenstel
ling tussen een agressie oproepende
machinegeweer en het zachte vlese
lijke willen weergeven. De ene aqua
rel toont een onder het middel naak
te vrouw, met op de achtergrond een
arabier met machinegeweer. Op het
andere komen twee boven het middel
naakte vrouwen voor, met een op de
grond liggende soldaat. Het betreffen
de rapport van de kulturele ambte
naar omschreef de stukken als „tech
nisch waanzinnig knap, ware mees-
1. Crazy horses Osmonds; 2. Donna Ten CC; 3. Block Buster Sweet;
4. Ben Michael Jackson; 5. Clap your hands and stamp your feet Bonny St.
Claire; 6. Pappa was a rolling stone Temptations; 7. Long haired lover from
Liverpool Little Jimmy Osmond, 8. Hi hi hi Wings; 9. Elected Alice Coo
per; 10. Me and mrs. Jones Billy Paul; 11. Rock me baby David Cassidy;
12, Magic woman touch Hollies; 13. tïberall auf der Welt Freddy Breek.
Eric Clapton is terug in de pop.
Zaterdag 13 januari gaf hij samen
met mannen als Pete Townshend en
Stevie Winwood een reeds lang van
tevoren uitverkocht concert in het
Londense Rainbow Theatre. Reden
waarom een tweede optreden werd
ingelast.
n ,Au
uur,
vo, 14
Pietje
No”,
,,Voor
13.30,
an de
19.30
lur.
5 19.45
5 uur
Acca-
Crazy Inn, Kokstraat 13, soos met
de blues- en folkzanger Mario Placi-
di.
De Pauw, Kromhoutlaan 55, geo
pend van 8 tot 11 (14-17 jaar).
HJC, Groot Heiligland 47, vrijdag:
Trio Arnold Klos met Jacques Schols
en John Engels.
El Tora, EVNH-gebouw Engeland-
laan, vrijdag en zondagmiddag: disco
dansen.
't Plein, Balkanplein 4, behalve
maandag iedere dag open van 8 tot
11 plus vrijdag-, zaterdag- en zondag
middag.
Disco Dubois, Berlagelaan 45, zon
dagmiddag: discodansen.
Moulin Rouge, Kleine Houtstraat,
iedere avond: bar-dancing-disco; don
derdag 25 jan.: Cardinal Point; 1 febr.:
Jimmy Walker and the Revolution of
Man.
Voom-Voom, Spaarnwouderstr. 61
vr., zat. en zo: bar-disco.
Can-Can, Stoofsteeg
avondbar-dancing-disco.
Riverside, Spaarne 91, wo., vr. en
zat: soos.
De Huif, Gen. de la Reijstr. 4,
dinsdg en donderdag: soos.
AMSTERDAM. De Amsterdamse
Kunstraad is teleurgesteld over het ne
gatieve advies, dat de raad voor de
Kunst heeft uitgebracht aan de minister
van CRM inzake de subsidieaanvraag
van de toneelgroep Podium (Bob de
Lange). Op grond van dat advies heeft
de minister meegedeeld niet bereid te
zijn bij te dragen in dat deel van de
Amsterdamse toneelvoorziening, dat door
toneelgroep Podium zal worden ver
zorgd.
In een brief aan de Raad voor de
Kunst schrijft de Amsterdamse Kunst
raad, dat de financiering van de to
neelvoorziening in het s eizoen 1973-74
daardoor voor Amsterdam uiterst pro
blematisch is geworden. De Kunstraad
betreurt het daarom, dat geen contact
met hen is opgenomen voordat een defi-
Dat Witschge over niet al te lange tijd
de taak van Pipo-vertolker weer op zich
zal nemen, is niet bepaald aan zijn fans
voorbijgegaan. Nadat Mies Bouwman in
„Eén van de acht” er melding van
maakte, klopt de PTT met volle zakken
bij hem aan. Brieven van kleuters en
kinderen, brieven van volwassenen uit
alle delen van het land, maar ook uit
Amerika en de Nederlandse Antillen.
Koffers vol. Sommigen zijn simpel gea
dresseerd met: Pipo Amsterdam, of Cor
Witse, Artis. „Ze komen allemaal terecht
en ze worden allemaal beantwoord,”
zegt Witschge niet zonder trots. Een
klein selectie levert het volgende aardi
ge proza op:
„Pipo, hoera, je komt terug. Ofje me
terugschrijft, weet ik niet. Maar één
ding is zeker, ik ben een meisje van 9
jaar uit Gouda.”
„Ik ben Thea van Koutrik. Ik zat twee
jaar geleden bij een voorstelling van
u in de zaal. Kent u me nog?”
„Ik wil heel graag dat u weer op tv
komt, want ik vind u véééééél en
vééééééé leuker dan Cees van Oy-
en...”.
„Pipo, kom je gauw terug, ik vind de
nieuwe Pipo niet zo leuk.”
„Dag, enige echte mijnheertje Pipo..
„Meneer Witschge, we zijn mensen
van 72, we hebben zitten hiulen toen
we hoorden dat u weer op TV
komt.
nog
lg- 13,
Ben”,
17.30,
Goof-
11.30,
avond
er in
5'V-V-'
Niettemin blijft Witschge’s spectacu
laire terugkeer als Pipo in het gesprek
aan de veelbezongen Amstel de boven
toon voeren. Is het niet moeilijk om
weer vriendelijk om te gaan met men
sen, die je hebben laten vallen?
„Natuurlijk is dat moeilijk. Maar het
hoort bij het artiesten vak. Je moet ook
kunnen vergeten. Schrijver Wim Meul-
dijk en ik hebben elkaar gewoon nodig.
Zonder elkaar beginnen we gewoon niks
Ik wil niet meer terugkomen op het
verleden. Al heb ik die zaak tegen
Meuldijk, de VARA en Cinécentrum
verloren, toch blijf ik er bij dat ik
gelijk had. Ik heb dat contract toen niet
willen ondertekenen, omdat mij alle
rechten op de Pipo-figuur werden ont
nomen en ik voor herhalingen niet zou
worden uitbetaald.”
Vanzelfsprekend is er héél wat omge
gaan in het brein van Cor Witschge toen
hij na aan de dijk te zijn gezet
voor de eerste maal zijn opvolger, Cees
van Oyen, op het scherm moest aan
schouwen. „Ik ben voor het apparaat
gaan zitten en ik heb gezegd: zou die
man werkelijk zo maar een rol kunnen
ovememen, waar ik tien jaar lang aan
gezwoegd heb. Het zweet stond in m’n
handen. Het was een afschuwelijke ge
beurtenis een andere Pipo te ontwaren.
Maar na een minuut wist ik genoeg. Nog
tijdens de uitzending werd ik door ie
dereen opgebeld. Ik vond het geweldig
te zien dat je niet maar effe Pipo kan
naspelen.
Cor Witschge, „doodgewoon acteur”
dus. Autodidact. Op z’n vijftiende stond
hij al op het toneel. Eerst bij het
Jeugdtoneel van Rob Geraerds. Daar
speelde hij onder meer een rol in „Asse
poester.” Later bij het volkstoneel van
Herman Bouber, met wie hij twee tour
nees naar Indonesië maakte. Verder: het
Nederlands Volkstoneel, het Nieuw Ne
derland Toneelgezelschap, toneelgroep
Puck en de Nederlandse Comedie. In
1953 zijn eerste TV-rol in „House of the
Brave” (school der dapperen).. In 1958 de
rol van Harry In het door Willy van
Hemert geregisseerde TV-spel „De sleu
tel”. In dat ezlfde jaar werden de
proefopnamen gemaakt voor de eerste
drie afleveringen van Pipo de Clown.
Van Hemert wees ogenblikkelijk
Witschge aan als d geschikte Pipo. Er
volgden 76 uitzendingen van een half
uur tot drie kwartier. Nederland was
één groot gespannen circuspubliek. Met
een onderbreking van twee jaar ver
scheen Pipo vervolgens nog eens 444
maal in 5-minuten-uitzendingen van de
NOS als grote kindervriend, die moeite
deed het vaderlandse kroost in bed te
helpen. Daar tussendoor nog een aandeel
in Omzien in wrok” van de Nederland
se Comedie en andere min of meer
bescheiden TV-rollen: „Het schaep” en
„Citroentje.” Vorige week donderdag nog
in een spel van Harold Pinter. Aan.
staande vrijdag weer in Assers „Ci
troentje.”
Witschg legt er de nadruk op dat hij
geen clown is. „Ik speel alleen maar
clown. Sommige mensen vragen of ik op
m’n kop wil staan. Maar dat kan ik
helemaal niet. Ik b enacteur. Ik heb een
tekst nodig. Kort geleden bood een cir
cus in München me een baan als clown
aan. Ik heb geantwoord dat hij weinig
plezier aan me zou beleven. Ik ben een
praat-clown.”
DEN HAAG. De auteur dr.
W.F-Hermans zal de staatsprijs Letter
kunde 1971 niet aanvaarden, zo heeft hij
minister Engels (CRM) laten weten.
Aanleiding voor de weigering is, zo
blijkt uit een door het departement van
CRM verspreid persbericht, een brief
van minister Engels aan de heer Her
mans, waarin hem werd meegedeeld dat
in een eerdere brief een vergissing was
gemaakt met betrekking tot de hoogte
van de prijs.
Santpoort
Gezellig Frans getint eethuis waar
specialité’s uit de Provence in
open keuken worden bereid.
Prachtig koetshuis waar op klas
sieke wijze diners - recepties en
feesten van uiteenlopende aard
verzorgd worden.
Zaterdagavond aanstaande is er
voor liefhebbers van verschillende
soorten muziek in en om Haarlem
van goede pop te genieten. In Zero
(voormalig Electric Centre) op de
Haarlemse Bakenessergracht, speelt
Snowflake, in de IJmuidense PEN
staat de Dizzy Man’s Band.
Wat Snowflake betreft lijkt het
verstandig de heren zelf aan het
woord te laten: „Snowflakke zes
manaden door de diepste dalen op
weg naar de allerhoogste toppen
met „anti matter research” en „space
rock”, voortgebracht door middel van
de befaamde accoustic installatie (enig
in Nederland) geen muziek die uit
de ruimte komt vallen, maar een door
dacht inhaken op in het lichaam
aanwezig eoerstromen, op de onein
dig veranderende omgevingsverschijn-
selen. Martin, Bill, Leen, Phocas,
Dordrecht”.
Wat Dizzy Man’s Band aangaat. De
zeven mansformatie hecht niet alleen
op singles als „Jumbo” maar ook in
de zaal veel muzikale waarde aan de
blazerssectie. Dat creëert een speciaal
geluid in een populair genre.
at
18
..«.4
In de brief waarin de heer Hermans
op de hoogte werd gesteld van de jury-
voordracht hem de staatsprijs toe te
terstukjes van
manschap”.
E. E. van Tricht-Keesing en de heren
H. C. ten Berge, J. W. Hofstra, leden en
H. J. Michael secretaris.
bracht over een volgens de raad zo
essentieel onderdeel van de Amsterdam
se kunstvoorziening.