onder Jerzy Katiewicz Nijhoffp rijzen uitgereikt aan dit vrouw vertalers es Christina Deutekom nog gebonden aan contracten Canadese theatergroep stelt kwaliteit voorop Laatste concert van NPO Doe verstandig. Parijs zet de voorjaar in de bloemetj T ft 1 i SS Stratford Theatre speelt Shakespeare POSTUME PREMlèRE Voorlopig geen afscheid SPRANKELEND SLOT VAN MODEWEEK Couperusfilm in Engels-Nederlandse co-produktie Modejournaal Cardin „DIVERTIMENTO’’ VAN JAN MUL Davitamon 10. 9 1973 ZATERDAG 27 JANUARI Zomerseizoen rio- Neo-barok van Baird (Van onze Haagse redactie) Acteur/regisseur Overleden Haarlemmer geëerd Givenchy PARIJS De drie meest in vloedrijke Franse couturiers, Cardin, Yves Saint-Laurent en Givenchy, hebben donderdag met hun kleurige voorj aarscrea ties toch nog voor een spranke lend slot van de Parijse mode- week gezorgd. Pierre Cardin, die de filmster Jeanne Moreau, de schrijfster Fran^oise Sagan en de echtgenote van de Franse president, mevrouw Pompidou, onder zijn vaste klanten telt, showde op het laatste moment in eigen huis omdat zijn theater aan de Champs Elysée door de politie wegens brandgevaar ge sloten werd EERSTE IJMUIDER MARKIEZEN FABRIEK KvanVEELEN MA52KIEZEN/ZONKIESCWERMEW muiKeM/LuxAH-ex jaupuzieIn Neem Davitamon 10. Davitamon 10 bevat 10 vitamines. Precies die vitamines die u juist nu broodnodig hebt. Het meest gebruikt DEN HAAG. Christina Deute kom overweegt haar internationale carrière te beëindigen, hebben wij gisteren in ons blad gemeld. De achtergrond van die overwegingen zou worden gevormd door teleur stellende kritieken in v°oral Itali aanse bladen Over die achtergron den is nu inmiddels iets meer be kend, hoewel Christina en haar man, momenteel in Florence ver blijvende, gisteren niet voor com mentaar bereikbaar waren. k F HAARLEM. De Poolse diri gent Jerzy Katlewicz heeft met het concert, dat het Noordhollands Philharmonisch Orkest vrijdag avond onder zijn leiding in de Ge meentelijke Concertzaal heeft ge geven, zijn verbintenis met het or kest voor dit seizoen beëindigd Hij nam afscheid met een concert van de serie-C, de reeks, waarme de, zo men weet, de minnaars van muziek de kans gegeven wordt kennis te nemen van het geen er aan composities in onze tijd tot stand komt. (Van een medewerkster) i ft x 1 ADVERTENTIE t- (Van onze medewerker) pro- Iwie- (le« P. ZWAANSWIJK iteur« reno- Voord invol- toraal Jan ADVERTENTIE ateurs (lë« ie). (doe. tan in t (se- (Van onze Londense correspondent) Na de pauze werd de eerste uitvoering gegeven van een nagelaten werk van de Opvolger Van Dis. De heer K. Meuleman te IJsselmuiden heeft zijn benoeming tot lid van de Eerste Kamer aangeno men. Hij is de opvolger van ir. C. N. van Dis, die begin dit jaar overleed. William Hutt als King Lear in het ge lijknamige toneelstuk van Shakespeare, dat door het Nationaal Theater van Ca nada uit Stratford tijdens een Europese tournee ook in ons land zal worden ge speeld. 3-H c- I Pierre Cardin toonde ten slotte de beste collectie. Zijn charmante zo merjurkjes met korte aangeknipte mouwen waren net als zijn dubbel- knoopsherenkostuum-s met wijde pan talons door een geraffineerd lijnen spel van doorgestikte naden zo per fect van coupe dat hij aan verdere details, af gezien van opgestikte zakjes in de meest originele vormen, geen aandacht hoefde te besteden. En dan te bedenken dat zijn pas- telkeurige en oranjerode-jurken en Yves wisselde deze bijzonder origi nele jurken met rood-wit en blauw wit genopte overhemdjaponnen af. Creaties met strikkragen en plooirok ken, waarbuiten geen enkel Frans modehuis dit voorjaar schijnt te kun nen. En terwijl Valentino in Rome voor het komende seizoen geen enkel broekpak toonde, liet Saint-Lau- rent er een hele serie zien. Stuk voor Bij Givenchy, de Parijse couturier die Audrey Hepburn haar karakteris tieke image bezorgde, waren weer al zijn bestsellers uit de jaren vijftig te zien. Van genopte plisséjurkjes met pastoorkraagjes en getailleerde man tels met kleine kraagjes tot en met plooirokmantelpakjes met bijpassende spencers van pasteUdeurig tweed toe. Givenchy lanceerde een hele reeks gebloemde zonnejurken, waarbij hij zijn mannequins bijpassende kraaglo- ze v-halsjasjes liet dragen. En zijn met tulpen gebloemde strapless- avondjurken combineerde hij met een soort van kleurig kant gemaakte wol lenslingers. Utrecht zijn Polen en Rusland aan de beurt. Schouwburgdirecteur Paul Verbist uit Utrecht haast zich te zeggen dat The Stratford National Theatre of Canada niet „zomaar een stelletje schnabbelaars” is maar wel degelijk een groep kwali- teitsacteurs. Hij is „erg verguld” dat hij de Canadezen twee avonden te gast heeft. Cultureel attaché Anthony Vincent van de Canadese ambassade verzekert dat het twintig jaar oude gezelschap een begrip is als het gaat om toneelkwaliteit. De eerste Europese tournee van de groep start deze week Kopenhagen. Na Leonardo Pinzauti, kunstcriticus van het Florentijnse dagblad La Nazione, schreef over de première van de opera Norma op vrijdag 19 januari, dat Chris tina Deutekom de aria Casta Diva „veel te koud” zong en dat zij „een gemis aan techniek tentoonspreidde” Na afloop van de voorstelling klonk geen applaus, volgens de Italiaanse pers is zoiets nog nooit voorgekomen. Overigens tekende Pinzauti aan dat voor deze aria in feite geen ideale vertolkster is te vinden. (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG. In de oude raadzaal In Den Haag heeft de voorzitter van het Prins Bernhardfonds, mr. K. H. Beyen, aan de essayist H. B. Jassin en de auteur P. Verstegen vrijdagavond de Martinus Nijhoffprijs voor vertalingen 1973 uitge reikt. Jassin kreeg de prijs voor zijn vertaling in het Bahasa Indonesia van de Max Havelaar. Verstegen vertaalde Nabokov’s „Pale Fire”. Onder het grote aantal belangstellenden was ook de am bassadeur van Indonesië in ons land, luitenant-generaal Hadji Alamsja Ratu- perwiranegara. De jury kenmerkt H. B. Jassin (55) als de internationaal bekende en gerespec teerde Indonesische essayist, criticus, tijdschriftleider en onvermoeibaar sti mulator en geweten van het moderne Indonesische geestesleven. „Jassin is een voorbeeld van de bij uitstek humanisti sche intelligentsia van de derde wereld, waar men zoveel meer weet van ons dan omgekeerd, en van een cosmopoli- tisme dat niet gehandicapt wordt door van oudsher in Europa ontstane fanatie ke systemen”, aldus het juryrapport. Over de vertaling zegt de jury dat vele stemmen, modulaties en intonaties van Multatuli’s vele antagonistische fi guren zuiver zijn overgekomen, en dat de vertaler op de juiste wijze hout snijdt, met begrijpelijkheid als maatstaf. „Jassin heeft veel afgewogen en niets te licht bevonden. Kortom, hij schiep een goed leesbaar Indonesisch boek in leven de actuele taal met authentieke over brenging van sfeer en met de boodschap zuiver doorgegeven”, aldus het rapport. Peter Verstegen (34) krijgt de prijs eigenlijk voor zijn gehele oeuvre, maar met name voor de vertaling van „Pale Fire” in „Bleek vuur”. De jury noemt dit werk „een van de moeilijkst in het Nederlands te vertalen boeken”, maar prijst Verstegen voor zijn vakmanschap en overtuigingskracht. Opgemerkt wordt dat Verstegen alleen maar heeft kunnen vertalen tegen Nabokov’s recept in. Laatsgenoemde is namelijk van mening dat poëzie als poëzie onvertaalbaar is. Het resultaat is echter een prachtig Nederlands gedicht, dat in zijn geheel telkens herinneringen wekt aan het late re werk van Nijhoff. en dat speciaal in zijn vierde canto ook qua inspiratie en thematiek sterk parallel loopt aan Nij- hoff’s proza in „de pen op papier” De dichter Verstegen kan hier dus be schouwd worden als een vertolker van zowel Nijhoff als Nabokov, constateert de jury. Middenhavenstraat 27 IJmuiden - Telefoon 02550-14108 Na 18.00 uur telefoon 02550 - 11202 The National Theatre of Canada komt uit Stratford bij Toronto. Aanvankelijk werd er alleen het zomerseizoen opge treden maar dat is inmiddels tot bijna elf maanden uitgegroeid. Het tenttheater met tweeduizen plaatsen heeft voor een mqderne schouwburg plaatsgemaakt en per seizoen komen er honderdduizenden mensen op de voorstellingen af. In de twee Shakespearestukken spelen niet alleen acteurs en actrices die in Canada een naam te verliezèn hebben. Ook zijn er talrijke toneelmensen aan het gezelschap verbonden die aan Lon dense theaterprodukties hebben meege werkt, optraden in speelfilms of voor stellingen in Amerika. In King Lear wordt de titelrol bij voorbeeld gespeeld door William Hutt, een acteur die in Toronto werd geboren en in 1957 voor het eerst in New York optrad. Twee jaar later debuteerde hij in Londen in Tocht naar het duister (Long day’s journey into night). William Hutt is onder meer met Alan Bates te zien geweest in de film The fixer. Ook Edward Atienza die de zot in King Lear speelt en in The taming of the shrew Grumio uitbeeldt is een be kende in de internationale film- en the aterwereld. Onlangs trad hij op in de Londense produktie van de musical The man of la mancha. In Londen en New York speelde hij in Peter Ustinovs Ro manoff en in 1970 in het laatste stuk van Robert Bolt „Vivat vivat Regina”. Mervyn Bake (Kent in Lear en Vin- centino in The Shrew) is Indiër van geboorte en maakte zijn debuut in 1933 in Londen. Na de oorlog speelde hij in Londen onder meer in Othello en An thony and Cleopatra. Elizabeth Sheperd (Cordelia in Lear) heeft ook in verschei dene films gespeeld. Haar laatste is de griezelfilm The tomb of Ligeia waarin ze naast Vincent Price een dubbelrol speelt. De bedoeling van deze opzet is niet, dat men alles wat er op deze concerten aan moderne, hedendaagse of de avant- gardistische muziek of wat voor muziek moet doorgaan, als iets alleen-zaligma- kends dient te appreciëren. Geloofsvrij heid mag ieder in dit opzicht verlangen, hetgeen in dezelfde mate ook geldt voor de romantische, klassieke, renaissancisti sche muziek of de muziek uit de mid deleeuwen en uit de barok-periode. in 1971 overleden componist Jan Mul. Het heeft de naam gekregen van „Diver timento” en het werd bestemd voor de uitvoering door een pianosolist en orkest. De titel Divertimento is voortreffelijk gekozen. Het is als zoveel muziek van Jan Mul, „musique pour faire plaisir”. Dit wil niet zeggen, dat zij oppervlakkig van aard zou zijn. Integendeel. Ook dit divertimento is doortrokken van een muzikanteske geest. Daarbij bezit het een eigen schoonheid en bevat ook ge deelten van een treffende gevoelsuit drukking, nergens overtrokken, maar zuiver en eerlijk van gehalte. De pianist Herman Uhlhom vertolkte de solo-partij met muzikaal begrip en afgezien van wat overmatig pedaalge- bruik ook technisch bekwaam. Het aan deel van dirigent en orkest bij deze uitvoering was lofwaardig. Een indrukwekkende prestatie leverde het orkest met de vertolking van de beladen derde Symphonie, de „Liturgi- que” van Arthur Honegger onder de bezielende, dwingende leiding van Jerzy Katlewicz, wie een langdurig applaus ten deel viel. De heer Rudi Rothenberg, de impresa rio, die momenteel in West-Brelijn yèr- blijft, deelde desgevraagd mee dat Christina Deutekom onmogelijk onder haar contractuele verplichtingen uit kan. Die verplichtingen lopen voorlopig nog tot 1975-’76. en bestrijken onder meer Frankrijk en de Verenigde Staten. Wel bevestigde hij dat La Deutekom last ondervindt van heimwee naar Neder land, „een normaal iets voor een ge- voelsvrouw als Christina”. De geruchten dat zij haar internationale loopbaan zou willen stoppen zouden volgens de heer Rothenberg afkomstig zijn van de Ne derlandse advocaat van mevrouw Deute kom. die een dergelijke opmerking zou hebben laten vallen tijdens „een cock tailparty”. De heer Rothenberg ontkende dat Christina Deutekom op het ogenblik ge troffen wordt door buien van zwaar moedigheid als gevolg van slechte pers kritieken. „Ieder optreden hangt af van de omstandigheden waaronder gezongen wordt”, aldus Rothenberg, „en die zijn wel eens van dusdanige aard geweest dat zij onmogelijk tot een optimale prestatie kon komen”. Hij wees er op dat ook Maria Callas en Renate Tebaldi wel eens „weggeschreven” zijn. De voorstelling zelf verliep zeer ru moerig. Er waren voor Christina en de dirigent van het orkest zowel toejuichin gen als boe-geroep. Christina Deutekom kreeg na afloop van de voorstelling een zenuwinstorting en riep uit dat zij nooit meer in Italië wenste op te treden. De directie van de schouwburg, het Teatro Comunale, troostte de Nederlandse diva en betoonde haar respect voor haar vocale prestaties. Mede daardoor was zij over te halen om toch de lopende con tracten in Italië onder meer in Florence en Triest, af te werken. Zij ontvangt per avond een bedrag van 8000 aan gage. kreeg daarbij ook een passende uitdruk king. Wout van Wilgenburg, de aanvoerder der violoncellisten-groep van het orkest, verleende aan het concert zijn solistische medewerking. Hij had het derde Concert voor violoncel en orkest van Luigi Boc cherini ter vertolking gekozen. Het con cert heeft veel minder bekendheid ge kregen dan het concert in Bes van dezelfde componist, hetgeen verklaar baar kan zijn door het wat gelijkmatige weinig bewogen en weinig sprankelende karakter van het concert, dat Van Wil genburg bracht in een vertolking, die deze veronderstelling alleszins recht vaardigde. In het gave spel van de solistlijn zijn technische beheersing en zijn trefzeker heid bij het intoneren met een maxima le zuiverheid aan de dag getreden. Wel heb ik door de merkbare aanpassing van zijn spel de indruk gekregen, dat Van Wilgenburg zijn rechten als solist te bescheiden heeft laten gelden. stuk pantalons met vrij brede maag banden en wijde, aan de onderkant omgeslagen, pijpen. Overdag van wit, beige en donkerblauwe gabardine, ’s avonds van zwarte zijde. De man nequins droegen er kleurig gebloemde en gesmokte blouses met lange bloe zende mouwen bij. Maar ook comfor tabele jersey overhemdjasjes. Bestsellers zullen ongetwijfeld Saint-Laurents nieuwe blazers wor den. „Ik heb de schouders even breed als vorig jaar gehouden, maar ze veel meer getalleerd. En doordat ik ze nu maar met één knoop heb besloten zien ze er ineens volkomen anders uit,” aldus Yves Saint-Laurent, die voor het eerst baas in eigen huis is, sinds hij onlangs alle aandelen van Charles of the Ritz, het Amerikaanse cosmeticaconcern dat hem. sinds hij voor zichzelf begon, financierde over nam. Zo heeft de Poolse componist Tadeusz Baird, geboren in 1928, ook de vrijheid genomen om barok-muziek mooi te vin den. Zo mooi vond hij deze stijl van musiceren dat hij voor een zesdelig werk, dat genoemd werd naar de hoofd figuren: Colas Breugnon uit een boek van Romain Rolland, zich heeft laten beïnvloeden door de muzikale barok, maar wist toch zowel door melodie, harmonie en instrumentatie een eigen accent daaraan te geven, dat ook de romantische gerichtheid van de compo nist onthult. Het werk klonk in de uitvoering door het strijkorkest van het NPO en de solo-fluitist bijzonder welluidend en UTRECHT. Eind deze maand kr(jgt het Nederlandse toneelpubliek de zeldza me kans twee Shakespeare-voorstellin- gen te zien, door het Stratford National Theatre van Canada uitgevoerd in de taal van de schrijver. Dinsdag 30 januari speelt het Canadese gezelschap in de Utrechtse Stadsschouwburg De getemde feeks (The taming of the shrew) en woensdagavond 31 januari King Lear. De getemde feeks wordt zaterdagavond 3 februari ook nog eens in de Haagse Koninklijke Schouwburg gespeeld. zijn hazelnootbruine en lavendelblau we herenkostuums geen haute coutu re maar confectie waren. Creaties die ook in Nederland bij goede herenza ken, en wat de dames betreft onder andere in Den Haag bij het modehuis Bobbe, van zo’n 300 tot 600 ver krijgbaar zijn. Tenslotte nog een nieuwtje van Patou, waar ontwerper Michel Goma vertrekt omdat hij' binnenkort een modehuis voor zichzelf gaat .beginnen. Goma wordt bij het Parijse modehuis opgevolgd door de Italiaanse ontwer per Angelo Tarlazzi, die tot voor kort de couturier van het Romeinse mode huis Carosa van prinses Carraciolo was. De vrouw wordt dit voorjaar door de Parijse couturiers flink in de bloemetejes gezet. Zelfs Yves Saint- Laurent, die een strikt besloten show voor nikopers en kennis sen gaf, is nu eindelijk van zijn sombere zwarte en bruine creaties af. Hij liet zijn mannequins in zijn met grote voorjaarsboeketten versierde salon de meest beeldige met anemo nen gebloemde overhemdjurkjes van Abraham-zijde tonen. Miss France 1973 (Isabelle Krum- acker) flaneert hier met een strand ensemble van Novak. King Lear wordt geregisseerd door Da vid William, Londenaar van geboorte. Hij werkt in Canada en Engeland en vindt daarbij tijd om te acteren. Jean Gascon is de regisseur van The taming of the shrew. Hij heeft ook opera’s geregisseerd en acteert nog steeds; laatst in de film A man called horse met Richard Harris. De trip die de Canade zen naar Holland brengt is de eerste grote Europese tournee. Even voor de caravaan vertrok werd in Montreal nog een serie van King Lear gegeven. Het Stratford National Theatre is twee keer eerder de oceaan overgestoken. In 1958 werden er in Schotland voorstellingen gegeven en negen jaar terug trad het gezelschap op tijdens het Chichester Festival. Sinds 1968 heeft de groep zich vooral op Canada en Amerika gericht. LONDEN. De Britse filmindustrie heeft contact opgenomen mt de Neder landse Bioscoop Bond om na te gaan of in de toekomst de mogelijkheid bestaat tot het maken van Brits-Nederlandse co-produkties. De eerste besprekingen hadden kort geleden plaats in Amster dam en verdere gesprekken zullen om de drie maanden voortaan afwisselend in Londen en in Nederland worden ge houden. Het eerste concrete plan voor een co- produktie cirkelt momenteel om een En gels script naar „Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan” van Louis Coupe rus. De titel van het script luidt „Things that pass”. Voor een van de hoofdrollen heeft men in dit overigens nog zeer jonge stadium van voorbereiding aan Sir John Gielguld gedacht. Men legt er in Londen wel de nadruk op dat de regisseurs van deze co-produk. ties in het algemeen Engelsen zullen zijn. De grootste voordelen voor ons land van de samenwerking zullen dan ook althans op het artistieke vlak in de eerste plaats bij de acteurs en actrices moeten worden gezocht. Ze zou den een veel grotere ervaring kunnen opdoen dan tot nu toe mogelijk was en kennis kunnen maken met de ongehoorde mogelijkheden waarover de Britse film studio’s beschikken. Voor de vrouwen, die ineens weer naar super-vrouwelijke kleren ver langen, bood Yves Saint-Laurent ver rassend veel keus. Confectiefabrikan- ten die de show bijwoonden, waren zo enthousiast over zijn marineblau we jurken met lange mouwen, grote witte hooggesloten puntkragen en smalle ceintuurtjes, dat deze creaties deze zomer wel in alle warenhuizen zullen hangen. Het bijzondere van deze voor over dag van gabardine en ’s avonds van zijde gemaakte jurken, was namelijk dat Yves de bloezende bovenlijfjes vanaf de rechterschouder verticaal met vier goudkleurige knopen gar neerde, terwijl hij de rokken op de linkerheup ook verticaal van drie even grote goudkleurige knopen voorzag.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 9