Toneelgroep Centrum met Revolver van Bas Gerard Lemmens’ toneelwerk werd na vier jaar erkend tegengesproken Discriminatie ARMAN EN ILVA PANDA FERDINANDS BELEVENISSEN Fabeltjes over de wolf Jp it Pelle en Pingo Polle, RADIO EN TELEVISIE w- Jl ■JE James Brown met groot orkest naar Rotterdam meester* ruitenier Vijf prijzen voor De Peetvader DINSDAG 30 JANUARI 1973 10 TV VANAVOND RADIO WOENSDAG TV DINSDAG Première Pessimistisch TV WOENSDAG rJ6 KONTJE GANG GAAN,PÓUG.,,OVER GAAN HATSJIE...HIER IS HET MODEL en de KON JE DE MEESTER SCHILDEREN?/—- Bezetting 'ÏKZAL DE MANEN WAT BIJKNIPPEN “DAN r4E MOET ER NIET ZO ER6 VEEL VAN AF- C .HALEN, HOOR ENKELE SEKONDEN k-WAARlS HAARLEM „Je moet hier echt wel een vechter zijn wil je je stuk er door krijgen. Bij verschei dene toneelgroepen en ook bij het Nederlands Centrum voor Drama turgie zit een hoop laksheid. Ze durven het risico niet aan om een stuk van een onbekende schrijver op hun repertoire te zetten, ik denk dat die laksheid daar uit voort komt” Met die vorm van onbegrip heeft de 39-jarige Haarlemse auteur Gerard Lemmens een tijd lang te maken gehad. Zijn toneelwerk De revolver van Bas maakte een rond reis langs eerdergenoemd centrum, de VARA- en KRO-tv en het Am sterdams Toneel. Verscheidene redenen werden telkens gevonden om Lemmens zijn stuk weer te doen terugzien. Tot hij „De revolver” naar toneelgroep Centrum stuurde. W 75-n ONDER DE HAAR6ERG! Nederland I Men- Die uiteraard negatief is? (serie Voldoet de tekt in de praktijk? CEES STRAUS en (K) Gerard Lemmens: „Niet leven van toneelschrijven”. Zonder vooroordelen werd het daar gelezen. En kijk: de Haarlemmer, in dagelijkse doen lijstenmaker van beroep kreeg erkenning. „Een oorspronkelijke tekst en een goede dialoog”, vonden Al- phenaar én Rodunin. En laatstengeomde voegde daar nog aan toe dat hij het „een goed politiek stuk vond”, aldus Lem mens. Hoe is de samenwerking tussen jou, de regisseur en de acteurs? Lemmens: „Over de bezetting ben ik erg tevreden. Samen met de regisseur •hebben we hier veel over gesproken. Natuurlijk is het zo dat de spelers het de ene dag helemaal zien zitten en de volgende dag zeggen dat ze er juist niets meer in zien.” Lemmens: „Nee, dat niet. Ik heb het stuk zo’n 30 tot 40 keer herschreven. In je hoofd is het stuk dan klaar. Maar het moet nog helemaal worden gerepeteerd en dat gaat erg moeizaaam. Je schrikt op het moment dat de klemtonen ver keerd worden gelegd, dat een zin onbe holpen wordt gezegd.” Lemmens: „In wezen verander ik niets aan de tekst. Wel eens een paar zinnen die geschrapt worden of een woord dat repetities, sinds december. In het begin schrik je wel even als je je werk ziet opgevoerd.” De schok der herkenning? De organisatie van dit concert berust bij Paul Acket in Den Haag. 19.30 20.0C 20.21 22.05 '22.50 22.55 18.45 18.55 19.05 18.45 18.55 19.05 19.30 20.00 20.20 21.15 21.4G 22.30 22.40 22.50 22.55 21.10 21.50 22.40 20.00 20.20 20.30 20.35 17.00 18.45 18.55 19.05 21.30 21.55 22.20 22.30 22.45 22.50 18.45 18.55 19.05 20.00 20.20 21.00 21.35 ROTTERDAM, soul-idool James NOS-NOT: (ged. K) Schooltelevi- VARA: (K) Kinderprogr. NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. (K) Van gewest tot gewest. Inter nat. Agrarisch Nws. (K) Journaal. P.S.P. Trekking le kl. Staatsloterij. NOS: (K) Die rote Kapelle (serie 3). (K) Dames gaan voor. Studio Sport. Den Haag vandaag. (K) Socutera. (K) Journaal. Voorl. Schooltelevisie. HOLLYWOOD (UPI). De Ameri kaanse film The Goldfather (De Peetva der) heeft vijf gouden „Globes” ontvangen op de jaarlijkse prijsuitreiking van de buitenlandse persvereniging in Holly wood. Aan de film Cabaret werden drie van dergeiijke onderscheidingen toege kend. Je neemt in je toneelstukken duide lijk stelling tegen het onrecht. Lemmens: „Je mag mijn stukken zien als een aanklacht. Als de mensen dach ten zoals ik, dan was er echt geen oorlog meer. Een oplossing? Die zie ik helaas niet. Ik geloof niet dat de mensen veranderen.” Het Amerikaanse Brown zal vrijdag avond 16 februari om 20.30 uur een con cert geven in het Rotterdamse sportpa leis Ahoy. Brown wordt vergezeld door het J.B. Orchestra, bestaande uit vijf blazers, een zeven man sterke ritmesec tie, twee danseressen en drie zangeres sen. Onder hen bevindt zich Lynn Col lins. Nederland II NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. VARA: Dagje Ouder. NOS: (K) Journaal. VARA: Ned. cabaret. Achter het nieuws. (K) Monty Pythons vliegende cir cus. IKOR-KRO-RKK: Kenmerk. NOS: (K) Journaal. TELE AC: (K) Computer kunde (les 20). Nederland I 10.45 DE REVOLVER VAN BAS is het tweede toneelstuk van Gerard Lemmens uit een reeks van drie, die alle de discriminatie van een minderheidsgroep tot onderwerp hebben. Het stuk werd in 1969 geschreven, een jaar na De parende mussen (discriminatie van de vrij gezel Lemmens is zelf onge huwd) en een jaar voor De gast (over de onderworpenheid van de neger). Lemmens maakte zijn schrijversde buut met verhalen in Podium en Avenue. Zijn inspiratie vindt hij in de kroeg en in zijn werk. Hij schrijft 's avonds na gedane arbeid. Overdag is Lemmens lijstenmaker bij een bedrijf in de Haarlemse Grote Houtstraat, een beroep dat hij sinds zijn 18e jaar uitoefent. „Je kunt van schrijven niet leven, dat zou ik ook niet willen. Ik laad me overdag voor ’s avonds op. Ik pik sommige dialogen gewoon van de mensen.” Lemmens heeft schik in zijn beroep: „Lijstenmaker is het minst verve lende vak dat ik ken. Er zitten mooie schilderijen bij, als je die ook een mooie inlijsting geeft, dan zorgt dat voor veel voldoening.” 1 - De erkenning kwam in 1969 af. Het moest enkele seizoenen duren voordat de juiste bezetting en regie beschikbaar waren, maar binnenkort, op 9 febr., zal Lemmens’ toneelschrij versdebuut in de Haarlemse Toneelschuur zijn première beleven. In het stuk spelen vier acteurs, te weten Nanny Cijs, Ben Hulsman, Frans Koppers en Piet Römer. Het kwartet staat onder regie van Jacques Commandeur. „Het gegeven is gesitueerd in een kroeg. Die kroeg weerspiegelt de maat schappij. Een sociaal geëngageerd stuk, om die reden wel geschikt voor Cen trum”. Het feit dat de inhoud zou aan sluiten bij het repertoire dat Centrum speelt, gaf voor Lemmens de doorslag zijn manuscript naar Amsterdam op te zenden. „Ik ben één keer per week bij de F klass. verzoekplaten. 22.20 Aktua. 22.30 Nws. 22.40 Michael Strogoff (dl. IV). 23.10 (S) In Pim Jacobs Notenbar. 23.55 Nws. HILVERSUM 2 TROS: 7.00 Nws. 7.02 Ontbijt zo’s. 7.30 Nws. 7.41 Aktua. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de vrouw. 10.00 (S) Voor kleuters. 10.30 Nws 10.33 (S) Voor vrouw. 11.30 Aktua. KRO: 11.45 Bejaarden. 11.55 Me ded. 12.00 (S) Van twaalf tot twee 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws. 12.41 Echo. 13.00 Raden maar... 14.00 Huisbezoek. NOS: 14.10 Liedjes en balladen. 14.30 (S) Aspekten kamermuz. 15.30 Nws. 15.33 Meer over minder. 17.00 Oude jazz. 17.20 Overheidsvoorl. Tekst en uitleg, minist. van Onderwijs en W. NOS: 17.30 Nws. NCRV: 17.32 Hier en nu. NOS: 17.57 Hoogoven Schaaktoer nooi. 18.00 Spiegel van Duitsland. 18.30 Nws 18.41 Voor blinden en slechtzien den. 18.50 (S) Lichte muz. 19.00 Open baar Kunstbezit. 19.10 RVU. Muzikaal Spectrum. 19.50 Den Haag vandaag. 20.00 Nws. 20.05 Felicitatie t.g.v. verjaardag H.K.H. Prinses Beatrix. 20.10 Muz. ma gazine. 22.30 Dichters in de Vaart .23.55 Nws. HILVERSUM 3 AVRO: 7.00 Nws. 7.02 Steevast. 8.00 Nws. 8.02 Radiojourn. 9.00 Nws. 9.03 Negen-uur-show. 10.00 Nws. 10.30 Ar beidsvitaminen. 11.00 Nws. 12.00 Nws. 12.03 Radiojourn. 12.06 Zet ’m op. 13.00 Nws. 14.00 Nws. 14.03 De hit-Visser. 15.00 Nws. 15.03 Cees van Zijtveld. (16.00 Nws). 17.00 Nws. 17.30 Radiojourn. 17.06 Verzoekplaten. NOS: 19.00 Nws. 18.02 Joost de Draayer Show. 19.00 Nws. 19.02 Paul Meier Show. 20.00. 21.00, 22.00 en 23.00 Nws. 23.55 Meded. 24.00 Nws. 00.02 Metro’s Midnight Music. 00.55 Nws. unlde hij niet op blijven wachtei. Panda keek hem schouder-ophaten na en drukte toen maar op het spuitbusje. „Zou deze ruit het hou den?” vroeg hij zich af. „Die knup pels lijken me erg stevig toe en die lieden zijn vast érg sterk Lemmens: „Ja, mijn maatschappij beeld is pessimistisch. De maatschappij zou op de helling moeten. De mensen worden uitgebuit door een kleine min derheid. Neem nu het bestand in de oorlog in Vietnam. Gisteren hoorde ik op de radio dat de Amerikanen nog zo’n 400 bombardementsvluchten uitvoerden. Dat maakt deze oorlog helemaal bela chelijk. Moeders verbieden hun kinderen ont zaglijk veel, maar als het oorlog is, stuurt iedereen z’n kind om er aan mee te doen. Onbegrijpelijk hè. Ik heb de oorlog in concrete meegemaakt, al was dat lang niet zo erg als wat nu in Zuidoost-Azië gebeurt.” gramma Koorzang (met het koor Schep- pingsgave uit Emmeloord) en de NOS- rubriek Den Haag vandaag. Nederland 2: De VARA is vanavond weer toe aan zijn veertiendaagse Waaldrecht-afleve- ring. In het denkbeeldige plaatsje Waal- drecht zijn problematische situaties ge plaatst, die zich in elke wél bestaande gemeente kunnen afspelen. Uitgangspunt voor het sociologische drama dat de kijker ditmaal wordt voorgeschoteld is het probleem van de buitenlandse werk nemers. Piet Römer speelt de man Fie Meeuw die grote moeilijkheden krijgt met de bij hem inwonende Spaanse collega-arbeider José Hernandez, als er naar zijn mening een te grote vriendschap ontstaat tussen zijn vrouw en de kostganger. Ook is er sprake van een dreigend ontslag van de Spaanse arbeider, die om die reden een politieke actie op gang brengt. Om zeven uur de serie Hier is Lucy, waarin Lucille Bal het er niet mee eens is dat haar baas een nieuwe typiste aanstelt. Om half acht wordt de consu ment wegwijs gemaakt in het programma Koning Klant. Na Waaldrecht volgt on der de titel De wereld waarvan ik droom een reportage van een zaaloptre- den van de zangeres Lenny Kuyr, die op het ogenblik vooral bij het Franse pu bliek erg gewild is. Ze is te horen in liedjes als Jesu Christo, De schavuiten van vroeger, Samen thuis, Ga met me mee en Overal waar je gaat. De 55 minuten die het tweede net daarna nog in de lucht blijft, worden besteed aan de actualiteitenrubirek Ach ter het nieuws en het late NOS-jour- naal. Nederland 1: Opmerkelijkste onder deel van het NCRV-pakket dat de kij kers op het eerste net wordt voorgezet, is de Canadese documentaire Het einde van een sprookje. De hoofdrol hierin wordt gespeeld door de wolf, waarvan de natuuronderzoeker Erik Zimen en regisseur William Mason hebben willen aantonen, dat dit dier in principe geen gevaar voor mensen vormt. In sprookjes en dergelijke wordt de wolf altijd voor gesteld als een slecht dier. Het einde van een sprookje gaat na of het wel reëel is de wolf, die evenals veel andere dier soorten dreigt uit te sterven, een agres sieve aard toe te schrijven. Voor de documentaire werd twee jaar lang het gedrag van negen wolven gefilmd. Gerard van den Berg zoekt het voor zijn programma, dat om tien voor half negen op het scherm komt, niet bij dieren maar bij mensen. In Mensen, mensen, mensen geeft hij mannen en vrouwen die het een of ander te zeggen hebben, daartoe de kans. Tussen zeven en acht uur twee programma’s: Dier en vriend (met tips voor de verzorging van huisdieren in de winter en een filmpje over het natuurpark La Camargue in Zuid-Frankrijk) en de scholierenquiz Tweekamp, die altijd weer het aankij ken waard is. Dan heeft de NCRV ook nog een aflevering uit de serie Adam Smith in petto. Dominee Smith komt hierin naar voren als een druk baasje: hij moet het huwelijk tussen twee van zijn beste vrienden zien te redden en de strijd aanbinden tegen corrupte aannemers, die verantwoordelijk zijn voor een slecht huizenbeleid. Het resterende programma is het pro- u word!” „Maar die twee zijn van uw eigen veiligheidsdienst!" protes teerde Panda. „Die hoeven toch niet tegengehouden te worden?” Hij kreeg echter geen antwoord want de tomatenkweker had gezien dat de beide wakers zich gereed maakten om toe te slaan, en daar NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. NCRV: (K) Dier en vriend (se rie). (K) Tweekamp (quiz). NOS: (K) Journaal- NCRV: Mensen, Mensen, sen. (K) Adam Smith (serie). (K) Doe. rond de wolf. Koorzang. NOS: Den Haag vandaag. (K) Journaal. TELEAC: Sport (les 2). - - 27. De twee bewakers van het Centrale Fiscus Kantoor werden ongeduldig. „Identiteiskaart, naam en nummer!” riepen ze, en ze trok ken wantrouwend hun slagwapens. „S-spuit dan toch uw onbreekbaar ruitje!” verzocht Joris dringend. „V- voordat ze eh... voordat ik boos op HILVERSUM 1 VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Dag woensdag! 7.25 Van de voorpagina. VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.11 Dingen van de dag. 8.23 (S) Dag woensdag. 8.35 Van alle markten thuis. 9.00 (S) Radio weekblad. 9.15 Koning, Klant. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.45 Voor kleuters. 11.00 Nws. 12.00 Heerenveen - Centraal. 13.00 Nws 13.11 Dingen van de dag. 13 25 (S) Licht ensemble. 13.45 Gespro- en portret. 14.00 (S) Speelruimte. 16.00 Nws. 17.00 (S) Amsterdams Oktet. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Dingen van de dag. 18.20 Uitz. RKP. 18.30 (S) VARA- Dansorkest. EO: 19.00 Klankbord. 19.15 (S) Licht ensemble. 19.35 Gewijde muz. 20.00 Studie en informatie. 20.35 Woens- dagavond-finale. TROS: 21.30 (S) Pop. Nederland II NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. VARA: (K) Hi’er is Lucy (serie). (K) Koning Klant. NOS: (K) Journaal. VARA: (K) Waaldrecht 3). Muz.progr. rond Lenny Kuhr. (K) Achter het Nieuws. NOS: (K) Journaal. Piet Römer (links) en Lino Calle spelen de hoofdrollen in de derde aflevering van Waaldrecht, getiteld Granada (VARA, hedenavond Nederland II, 20.20-21.10 uur). José Hernandez, bij genaamd Granada, raakt verliefd op Fie Meeuw. Lambert Meeuw is daar niet tegen bestand. Bij zijn jaloersheid komt nog het probleem dat voor Granada ontslag dreigt en dat hij vanuit het huis van Meeuw een politieke actie leidt. „De Peetvader” kreeg de Globes voor de beste film, de beste mannelijke hoofd rol - Marlon Brando die niet aanwezig was om de prijs in ontvangst te nemen - het beste scenario, de beste regisseur - Francis Ford Coppola - en de beste muziek van Nino Rota. Cabaret werd onderscheiden als de beste filmmusical, met de beste hoofd rolspeelster - Liza Minelli J en de beste bijrol - Joel Gray. Brando werd ook beschouwd als de populairste filmacteur in 1972. Jane Fonda kreeg een gouden Globe als de meest geziene actrice. Ook zij was niet aanwezig. Hoe kwam De revolver van Bas tot stand? in de praktijk beter veranderd kan wor den. Als schrijver houd je er geen rekening mee, dat ze je stuk ook nog eens spelen. Ik leer hier veel van. Dat is een ervaring voor de volgende keer: je schrijft altijd te veel, je wilt het té duidelijk stellen en soms hoeft dat niet.” Lemmens: „Ik had het stuk in drie maanden klaar. Ik werk niet schema tisch, ik schrijf gewoon maar wat. Schrijven als het onderwerp er maar eenmaal is gaat me gemakkelijk af. Het sleept me mee. De revolver heb ik na een half jaar weer herschreven. Een woordje, zinnetjes enzo. Het idee veran dert dan meestal niet. Als er twee woorden veranderen is dat voor je zelf een heleboel, terwijl iemand anders dat niet zou merken.” „De kroeg in De revolver is een ge woon, alledaags café waar de mensen hun borrel komen drinken en waar de kastelein een vaderfiguur is. Deze kaste llen, beter gezegd de caféhouder, maakt misbruik van de situatie. Hij buit Bas, één van de klanten uit. Bas mag op zijn rekening drinken, maar in ruil daarvoor moet hij zich onderwerpen. De caféhou der heeft een totaal verlamde vrouw die hij onder de duim kan houden. In de loop van het stuk wordt de vrouw steeds zieker en sterft tenslotte. Bas neemt haar plaats in, hij is een van die zwakke figuren in de maatschappij die zich laat gebruiken. De revolver die Bas altijd bij zich draagt moet je symbolisch zien. Hij vormt de persoonlijkheid van Bas. Er zitten veel verrassingen in het stuk, ook in de afloop.” ILVA, ROEPLN-IA! PROBEER HAAR TE VINDENj 11339 L'? wiimiiihWll'

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 10