Luthers dubieuze rol Drie maal Pasolini HJC Art Farmer op Hotteterre speelt barokmuziek Quadro wijzer i 'in lid met NPO Michel Block nt p en dag ld irtiei int, thel il THEATER OVER KERK, MACHT EN KAPITAAL Caecilia Kunst ik. Chansons Tail Toddle Drumfanfare Bach*cyclus Tekst* pierement FILMS IN HAARLEM Liebelei Blijde dagen Clowns Multi Media Sara Van Ulsen I Tips FRANS HALS XXDO TUOIO N W CINEMA PALACE DONDERDAG 2 »•- - al stare at WL 1 goec Redactie Cees Straus 319053 toestel 225 en. 52465C W 9en, aren/' dag J| ME»» A..,) I - MICHEL BLOCK andelsn Jerome Reehuis als Luther. Michelinmannetjes bij Multi Media. SARA HEYBLOM QUADRO HOTTETERRE >tw CHARLES BOOST UH i *1 Jt IN DE MALAISE die orga nist Jimmy Heath op het New port Jazz Festival 1972 in Rot terdam veroorzaakte, deelde ze ker niet trompettist en bugelist Art Farmer. Hij was toen de enige die zich in artistieke zin wist waar te maken. Stichting Cat Jazz Haarlem is er nu in geslaagd de beroemde Ameri- repertoire kan dan ook tot de eigen „vondsten” worden gere kend. ONVERMENGD GENOEGEN met de uit de Disney-studio’s afkomstige „Hek sen en bezemstelen”, een sprookje dat in de Tweede Wereldoorlog speelt en laat zien hoe hekserij meegespeeld heeft in de overwinning van Engeland bij Duitse invasiepogingen in 1940. 7o btw, bij hy- ciering Hier voor- norm tncurr 51341 t BIJ DE BEESTEN AF is de enige Nederlandse productie die deze week nog in Haarlem is te zien. In de nacht draait de slag bij Anzio, terwijl voor „alle leeftijden” Sebastiaan vindt een vader wordt vertoond. V IN DE R.K. KERK in Half weg geeft de drumfanfare OBK vrijdag 2 februari een langza merhand traditioneel geworden muziekavond. Op het program ma staan nummers als Blowin’ in the Wind, Bye, bye love en II Silentio. De toegang van dit concert, dat om 20 uur begint, is gratis. Maar deze wetenschap en de kennis van de gevallen waarin dit wel en niet werd gedaan is niet voldoende. De muzikale smaak moet beslissen en ten slotte is het uiteindelijke effect geheel afhankelijk van de dose ring die men toepast en van de dynamiek die men er aan kop pelt. Farmer is 45 jaar oud. Hij heeft zowel aan de West Coast stroming als aan die van de East Coast in de VS meege daan. Bekendheid verwierf hij onder meer met zijn Jazztet, samen met tenorist Benny Gol- sen. Farmers spel staat op een kwalitatief zeer hoog niveau. Uitvoerenden zijn een vocaal ensemble van Haarlemse mu ziekstudenten, een kromhoorn- kwartet, de clavecinist en orga nist Kees Rosenhart en Imme- lies van der Drift gamba. Het geheel staat onder leiding van Koen Vermey. Aanvang 20 uur. Antwerpen geboren als zoon van Franse ouders. Hij studeer de aan de Juilliard School of Music in New York. Zijn de buut volgde in 1959. Drie jaar later was Block voor de eerste keer in het openbaar in Europa te horen (Amsterdam, oktober 1962) waarna een groot aantal uitnodigingen van verschillende concertdirecties is gekomen. EEN POLITIEK DOCUMENT van de grootste betekenis wordt vrijdagnacht in De Witte Bioskoop vertoond, Emile de Antonio’s „In the year of the Pig” een voor Nixon’s Amerika buitengewoon pijnlijke documentaire over de oorlog in Vietnam. De Antonio is vooral bekend geworden door zijn anti-McCarthy film „Point of order”, waarlu grondig afgere kend werd met deze communisten-hek- senjager, vervolgens „Rush to judge ment” over de moord op John F. Kenne dy waarna als derde politieke film „In the year of the Pig” kwam. Regisseur De Antonio maakt uitslui tend gebruik van journaal-materiaal dat hij op eigen manier rangschikt tot het schokeffect dat hij wil bereiken. In deze film is niet alleen Frans materiaal ver werkt, maar ook documentaire films uit Noord-Vietnam en gecombineerd met bestaande Amerikaanse journaals is een schokkend verslag over de gruwelijk ste oorlog van de laatste kwarteeuw ontstaan die nu nieuwe actualiteit heeft gekregen. IN DE TONEELSCHUUR is zaterdagavond een sterk visueel experiment op het gebied van bewegingstheater te zien. De theatergroep Multi Media geeft dan een voorstelling van het projekt „Een reuzen turbine”. De groep is vier jaar zoekend naar een synthese van verschil lende theatermogelijkheden en verworvenheden uit de beel dende kunst. Dans, mime en beeldende kunst worden in sa menhang met elkaar toegepast. Het is een van de vernieuwin gen op het gebied van het be wegingstheater in de laatste ja- ren. CRM heeft dit jaar een subsidie verstrekt van f 70.000 voor een nieuw projekt dat in ternationale pretenties zal heb ben. re- maar vermoedelijk of EEN PROGRAMMA met een positieve kijk op het leven tus sen geboorte en misschien wel wedergeboorte. Die ondertitel geeft cabaretgroep Tekstpiere- ment mee aan het nieuwe pro gramma In de zesde hemel dat vrijdag 2 februari in de Haar lemse schouwburg komt. Tekst- pierement staat onder regie van Johan Verdoner en bestaat uit Lia Karon, Guuske Kotte, Jos Brink, Frank Sanders, Henk Bokkinga (piano) en Tico Co hen (fluit). HET VIJFDE CONCERT in de A-reeks dat het Noordhol- lands Philharmonisch Orkest dinsdag 6 februari in het Con certgebouw geeft, heeft een louter buitenlands karakter. Di rigent Yves Prin is in Haarlem teruggekeerd om het orkest weer gedurende een maand te leiden, terwijl als solist is aan getrokkén de Belgische pianist Michel Block. Klerk concerteren, wordt onder meer en III uit Klavier- TRADITIONELE folkmuziek kan aanstaande zaterdag wor den verwacht van de Utrechtse formatie Tail Toddle, die drie man sterk in De Waag komt spelen. Tail Toddle, bestaande uit de gebroeders Nol, Jan en Stephan Duindam, maakt ge bruik vai gitaren, mandolien, concertina, banjo, dulcimer, au toharp, viool en driestemmige zang. VOOR DE TWEEDE maal komt zaterdag de Dordtse caba retgroep Schabaret naar theater Haarloheim in de Smedestraat. „APEN GRIJPEN de macht” is de derde film in de „Apen-serie waarin de apen als gastarbeiders uitgebuit worden door een verindustrialiseerde wereld en in opstand komen. Een vergelijking met de onderdrukte negers ligt voor de hand en het is dus een neger-assistent van de dictatoriale gouverneur die voorkomt dat Caesar ge dood wordt. De regie is van J. Lee Thompson. SARA HEYBLOM is vorig jaar tachtig geworden. Ze heeft haar leven lang toneelgespeeld, maar haar loopbaan nimmer afgesloten met een afscheidsrol. Maar ze komt nog eenmaal te rug op het toneel als vertelster van haar belevenissen in het Nederlandse toneel. Vooral over Van Dalsum heeft ze heel wat te vertellen. Op 8 februari in de schouwburg. si 'fi' iii MET EEN UITERST GEVARIEERD aanbod van zowel artistieke als avon tuurlijke films trachten de Haarlemse cinetempels deze week het uitgaanspu bliek binnen te lokken. In de eerste plaats Studio die de gehele week Pasoli ni op het programma plaatst. De Witte Bioscoop sluit met „In the year of the pig” aan op de Vietnamese actualiteit en voor zowel liefhebbers van een western als van een aardige science-fiction film is ej genoeg om een plezierige avond te beleven. Het concert wordt geopend met de ouverture Die Entfüh- rung aus dem Serail van W. A. Mozart. Vervolgens vertolkt Block het pianoconcert voor de rechterhand van Ravel, terwijl na de pauze de Derde symfonie van Saint Saëns zal klinken Deze symfonie wordt ook wel de Orgelsymfonie genoemd. Het Cavaillé Coll-orgel zal door Al bert de Klerk worden bespeeld. Michel Block werd in 1937 in kaanse jazzmusicus voor een optreden op het podium van de HJC in het voormalige EG aan het Groot Heiligland te strik ken. Zaterdag 3 februari, aan vang 21.30 uur, is Art Farmer te horen. Hij wordt begeleid door Rob Franken piano, Peter Ypma drums en Henk Haver - hoek bas. leden. Van Ulsen probeert nu het proces van vervreemding een diepere betekenis te geven door een abstracte, expressio nistische vormgeving en manier van spelen. WIE ORIGINEEL en leuk mime- en clownswerk wil zien moet zondagavond naar de Spaanse groep Els Joglars gaan, die in de stadsschouwburg „Cruel Ubris” brengt. De groep, die enige uitstekende clowns telt, komt uit Barcelona en pleegt op straat of in dorps- zaaltjes haar voor iedereen be vattelijk en amusant pro gramma te brengen. Het goede van Els Joglars is dat ze zich niet tot amuseren beperken. via aloude komische theaterge- oruiken brengen ze het begrip onderdrukking beeld. Het stuk is een verzameling schetsen, waarin het volk (de gewone man, de student, de arbeider, de soldaat) het voortdurend af legt tegen de autoriteiten. Het stuk wordt besloten door een parodie op een Griekse trage die. Er wordt wel gesproken, maar de taal is een soort zelf- gevonden Spaansachtige espe- ranto, dat een illustratie is en geen informatie wil bieden. De voorstelling is georganiseerd in het Mickery-circuit. FRÉDÉRIC MEINDERS, winnaar van het vorig jaar ge houden Scriabinconcours in Oslo, speelt vrijdag 2 februari, werken van Chopin in het Noordelijk Koetshuis op Beec- kestijn in Velsen. ROVER EN MOORDENAAR Pudge slaat er op los als hij een overval pleegt op een postkoets. De koetsier wordt gedood en een meereizende schooljuf frouw onteerd. Op vreselijke manier neemt zij wraak: Pudge verliest onder haar handen zijn mannelijkheid.. Vijf gevaarlijke mannen. Met Michele Carey. In de tweede helft van de week: Ongekende erotiek. Over drugs en sex. IN DE STADSSHOUWBURG van Velsen geeft Henk van Ul sen volgende week donderdag voor de kunstkring „Voor Al len” „Het dagboek van een gek” van Gogol. Dit keer geeft lij geen illustratieve interpre tatie van het aandoenlijke ver haal zoals velen zich zullen herinneren van zeven jaar ge- Het programma vermeldt werken van Fontana, Gaultier de Marseille, Froberger, Hotte terre de Romain en Scheidt. Boeke en Van Hauwe zijn naast musici ook musiclogen. Zij herontdekten namelijk werken van een groot aantal Franse componisten in bibliotheken in Parijs en Brussel. Het gehele Franse deel van het Quadro- Een dag later biedt De Waag een mini-folkfestival waaraan meewerken Pete Berryman (Totem en Famous Jugband) Charles Brutus MacClay, de groep Tamalone uit Overveen en Anne Hayes. De toegang be draagt een gulden. lalkon. houten Z-vor- el eet- iramen 1 DE HAARLEMSE PTT-to- neelvereniging Postaal Genoe gen speelt op maandag 5 febru ari in de schouwburg de eerder uitgestelde voorstelling van „Blijde Dagen”, een komedie van Philip Barry. Hein Krane- veld heeft de regie. rkend rt wr en moei wratt ik van, méér i ze toch Whi*. dnatie offen ing. „J dringt arnietig t vends brandei vIULE’ kt pij: 't wr< ch en i Kortom, een uitvoering van muziek uit een tijd die niet de onz eis, vereist zowel een spon tane muzikaliteit als kennis van feiten wat betreft de muzi kale gebruiken uit de betref fende tijd”. Aldus Bob van As peren. IN ’T ZAKJE, atelier voor creatief handwerk, Zakje 8a te Haarlem begint 5 februari een cursus voor borduur- en weef werk. Kursusleidster is Greta Staphorst. Er zullen nog vier lessen volgen en wel op 12, 19 en 26 februari en op 5 maart. Iedere keer van 19.30 uur tot 21.30 uur. De kosten, inclusief materiaal bedragen 35 gulden. weer, lame- to m. alt ft want DE WAALSE KERK aan de Oude Zijds Achterburgwal in Amsterdam start donderdag avond 1 februari om 20.15 uur een serie van zes Bachconcer- ten. Vanavond zal als eerste Albert de Gespeeld Duetto I üburg III. -SS STUDIO STELT met een week Pasolini een moedige daad. Men weet het, Pier Paolo Pasolini, goed 40 jaar oud, debu teerde in 1961 met „Accatone”. Hij ver volgde zijn carrière met „Mamma Ro ma”. In ’64, na deze twee sterk sociaal bewogen films maakte hij een opzienba rende versie van het Evangelie volgens Mattheus. In ’67 ’68 en ’70 ontstonden „Edipo Re (Eudipus Rex”) „Theorema” en „Medea”, waarna „Porcile” (Wijnen- stal”) ontstond. Van dit laatste viertal brengt Studio nu donderdag, vrijdag en zaterdag „The orema”, het verhaal van een mysterieuze vreemdeling (Terence Stamp), wiens on verwachte komst in een rijke Milanese familie veel verwarring, inkeer en zelf kennis veroorzaakt. Zondag, maandag en dinsdag gaat „Edipo Re”, waarin Sofokles’ tragedie in samenhang met onze tijd gebracht wordt. Als in zijn andere films zijn overal in Pasolini’s versie van het klas sieke treurspel overal indicaties te vinden voor zijn betrokkenheid met het heden en dat blijkt uiteraard nog sterker bij zijn „Porcile”, waarin Pasolini op nieuw verband legt tussen het verleden (de eerste episode) en de huidige tijd door in beide gedeelten een jongeman (Pierre Clementi) tot schakelfiguur te maken, In de matinees respectievelijk Pippi en King Kong, Quadro Hotteterre wordt gevormd door Kees Boeke en Walter van Hauwe sopraan- en alt blokfluiten. Wouter Möller barokcello en Bob van Asperen clavecimbel. Van Asperen ver telt over de muziek van het kwartet: „Door de bestudering van de verhandelingen over fluitspel, clavecimbelspel enzo voorts uit de 17e en 18e eeuw beschikt men op den duur over een scala van mogelijkheden en onmogelijkheden. Ook het be studeren van veel praktische muziek (composities draagt bij tot het volgroeien van dit over zicht. Uiteraard blijven er dan oog oneindig veel mogelijkhe den over om de zogenaamde persoonlijke „directe” muzikali teit in een stuk te ontplooien. Een voorbeeld daarvan is het gegeven dat men in de Franse muziekomstreeks 1700 noten van gelijke notenwaarde speelde op een wijze alsof zij ongelijk stonden genoteerd. Het leger als een clownsnummer bij Els Joglars. (Foto Maria Austria) IN TEGENSTELLING tot wat elders staat vermeld, start de voorverkoop voor Fons Jan sen’s programma Kwartetten in de Haarlemse Stadsschouwburg niet op 8 februari maar op 7 februari. Deze voorverkoop zal twee dagen duren. Fons Jansen treedt vrijdag 9 en zaterdag 10 februari in de schouwburg op. DE HAARLEMSE Stads schouwburg biedt de komende week een opvallend toneelpro- gramma. Topper is ongetwijfeld de geruchtmakende voorstelling op zaterdag 4 februari van „Luther, Munzer of de dubbele boekhouding” van de Duitse schrijver Dieter Forte door de toneelgroep Theater. Het ge ruchtmakende zit ’m vooral in de manier waarop Luther wordt voorgesteld. Niet als een sacrosante theologische hervor mer en baanbreker, maar als een politieke draaitol. BIJ DE WOORDEN Franse chansons wordt vaak gedacht ian zangers als Brassens, Piaf en Aznavour. Daarmee wordt alle eer gegeven aan een vorm van liedkunst die zich alleen in deze tijd zou manifesteren. De geschiedenis van het Franse chanson gaat echter te rug tot de 13 eeuw en mis schien nog wl eerder. Vooral in de 16e eeuw heeft het chan son een grote bloeitijd doorge maakt. Liederen uit deze perio de zullen vrijdag 2 februari weerklinken in de Ned. Her vormde Kerk in Beverwijk. DE HAARLEMSE kunstschil der Gerrit van Dijk exposeert werk van 2 februari tot en met 28 februari in galerie Siau, Keizersgracht 267, Amsterdam- C. De expositie is dagelijks te bezoeken van 11 tot 6 uur zondag van 2 tot 5 uur. LUC ASSEN schilderijen in iedere gewenste stijl, heet de overzichtstentoonstelling van werk van Reinier Lucassen. Van 3 februari tot en met 1 april in de Hallen, Grote Markt in Haarlem. HET QUADRO HOTTE TERRE, dat zondagmorgen om ialf twaalf in het Concertge bouw komt, ontleent zijn naam tan de 17e eeuwse Franse com ponist Jacques Hotteterre le Romain. De stijl van het kwar tet is gebaseerd op de overge- ieverde beschrijvingen van de muzikale uitvoeringspraktijk uit de 17e en 18e eeuw en manifesteert zich onder meer in de geïmproviseerde versie ringen, geïmproviseerd conti- tuospel, een historisch verant woord gebruik van de vibrato’s en de intonatie en stemtoon van het ensemble. Er wordt gespeeld op oude instrumenten of copieën daarvan. Forte, die veel oorpsronkelij- ke teksten heeft verwerkt, wil laten zien hoe kerk, politiek en economie met elkaar te maken hebben, aan de hand van de gebeurtenissen van de Boeren opstand anno 1520 in Duits land. Luther, Munzer en de bankier Fugger zijn de hoofd personen van het stuk, of liever de vertegenwoordigers van de drie stromingen die ter sprake komen. Fugger vertegenwoor digt de macht van het geld, Münzer de onmacht van de opstandige maar altijd verlie zende kleine man en Luther vertegenwoordigt het eeuwige compromis, het verschijnsel van schijnbaar moedig verzet dat uitmondt in halfzachte on derwerping. De schrijver ziet vooral in Luther de kwaaie pier, die uit angst en ijdelheid zijn invloed op de massa mis bruikt om de misdadige politiek van de machthebbers te doen slagen. De voorstelling is geregis seerd door Elise Hoomans; hoofdrollen spelen Jerome Reehuis, Bernard Droog en Re né Lobo. IN GALERIE Eijlders te Zandvoort wordt zaterdagmid dag om 5 uur een tentoonstel ling geopend van werken van de schilderes Ellen Lórien en van de keramiste Eva Jorrits- ma-Thöne. Beide kunstenaar: blijven tot en met 4 maart in Zandvoort. Eijlders is op maan dag dicht. EEN ONVERVALSTE WESTERN waarin Burt Lancaster Valdez speelt, een Amerikaans-Mexicaanse halfbloed die het tot hulpsheriff heeft gebracht in een klein grensplaatsje en in conflict komt over een negerkwestie met de invloed rijke grondbezitter Frank Tanner. „Onderwereld van New York” wordt in de nachtvoorstellingen gedraaid. KONINKLIJK Mannenkoor Caecilia geeft onder leiding van Anton de Beer donderdag 8 fe bruari een concert in de Tuin zaal van het Haarlemse Con certgebouw. Aanvang 20 uur Medewerking wordt verleend door het Haarlems A Capella Koor, eveneens onder leiding van De Beer, Corrie Kerkhoff, hobo en Henny Drost, piano (beiden lid van Haarlems Jeugd Orkest). Gebracht worden on der meer werken van Mozart Bendl, Hassler, Hendrik An- driessen en Poulenc. WILLEKE ALBERTI, Gerard Cox en Lex Goudsmit zijn woensdagavond in de Stads schouwburg te zien in Lie- belei, het tere liefdesdrama van Arthur Schnitzler uit Wenen rond 1900. Het gaat over een gewoon meisje dat in een stu dent van betere stand de grote liefde vindt. Voor hem echter is zij misschien niet meer dan een vertederend intermezzo. In ie der geval moet hij om een andere vrouw duelleren en dat kost hem het leven. Het meisje blijft teleurgesteld en ontroost baar achter, maar Schnitzler suggereert dat ook dat verdriet over zal gaan. Dfe voorstelling van het Rotterdams Toneel is slecht ontvangen door de censenten, dat men toch om Willeke Gerard zal willen kijken. 'W

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 13