Raad voor kunst negatief over Wim Burkunk
Subsidie geadviseerd voor
acht kleine toneelgroepen
Afscheid Kurhaus
Daisy Dynamite: „Ik ben
in grote TV-show
mannelijk type
een
Giulini hield pleidooi voor Russen
als sjablone
Netto griepje
achter de rag?
„King Lear”
SOOS AGENDA
TOP DE POP POP DERTIEN
i
Blues Boogie
Festival
Reindert Zwolsman zingt mee
Canadees theater
DaritamonlOMO
Van Gogh-expositie
,de Uilenboom
„De Stoeterij”
DONDERDAG
Werktheater
Daisy lacht vriendelijk; zich be
wust van de belangrijkheid van
het ogenblik. Haar (zijn) eerste
plaatje de single „Botch-a-
me” moet gepusht worden.
Zorg voor extra-
weerstand.
Neem Davitamon 10.
T Bevat precies de
10 vitamines die u
juist nu zo broodnodig
hebt.
Dagelijks zo’n
pilletje en u komt
zonder mankeren
dit grillige seizoen
door.
Het meest
gebruikt
(Van onze RTV-redactie)
DEN HAAG Charles Azna
vour, Juliette Greco, de Edwin
Hawkins Singers, de Poppys, Gert
en Hermien, Willy Alberti. Een
losse greep uit het grotendeels door
de stal van Barclay aangeboden
„pakket” internationaal en natio
naal befaamde artiesten, die vrij
dag 23 februari in een tv-program-
ma „adieu” gaan zeggen tegen het
op slopershanden wachtende Sche-
veningse Kurhaus. Het zal het laat
ste grote feest binnen de muren
van het door Zwolsman afgestoten
pand aan het Gevers Deynóótplein
zijn. De show kost een half miljoen.
Auberge van ouds
ADVERTENTIE
iedere
1
zon-
Hoe is het zo gekomen Daisy?
4,
Daisy in volle glorie.
Hoe zie je er overdag uit?
Rhoda Scott, een der gasten in de tv-
show „Kurhaus Adieu".
J. H. MOOLENIJZER
J. HEYER.
I
l
Het Werktheater heeft inmiddels een
eigen vorm gevonden en is gegroeid naar
een nieuw en uniek professionalisme, al
dus het advies. Voorgesteld wordt de
groep nu, na het derde experimentele
jaar, als gezelschap te subsidiëren en de
gevraagde 500.000 beschikbaar te stel
len.
De afdeling vindt voorts, dat voor The
Family (van Lodewijk de Boer) en voor
Leonard Frank c.s. een subsidieregeling
op zjjn plaats is als voor plaatselijke en
regionale gezelschappen geldt. In dit ge
val dient ook de gemeente mee te subsi
diëren.
De Raad voor de kunst beveelt ten
sterkste coördinatie aan van administra
tieve werkzaamheden voor zoveel moge
lijk van de groepen. Deze functie zou
bijvoorbeeld stichting Theaterunie kun
nen worden toegekend, aldus het advies
aan de minister.
Op de parties werd ze (hij) geïntro
duceerd door Red Bullet-man Bur-
dorf die ook het idee kreeg voor de
deze week uitgekomen single. „Een te
gekke plaat, gewoon klasse”, weet hij
ons dan ook te vertellen, een mening
In de Casimirhal, Tulpenburg 1 in
Amstelveen wordt zaterdagavond 10
februari een groot bluesfestijn gehou
den onder de naam „American Blues
Legends ’73”.
AMSTERDAM. Na een afwezigheid
van bijna tien jaar stond gisteravond de
beroemde Italiaanse dirigent Carlo Ma
ria Giulini weer voor het Concertgebouw
orkest. Ongewild heeft hij een aandeel
in het Russische festival, dat deze week
bij toeval in Amsterdam plaats vindt.
Het Amsterdams Philharmonisch Orkest
geeft twee concerten onder leiding van
Gennady Rozdjestwensky, Giulini diri
geert twee avonden Russische muziek en
zaterdag op de VARA-matinee kunt u
het Leningrad Philharmonisch Orkest
horen o.l.v. Joeri Temirkanov. In één
week drie symfonieën van Tsjaikovsky
de Zesde, de Tweede en de Vierde
zonder dat er een festival-comité aan
te pas kwam.
Giulini heeft het minst aantrekkelijke,
maar misschien wel het meest diepgaan
de programma gekozen de Veertien
de Symfonie van Sjostakovits en de
Tweede Symfonie van Tsjaikovsky. Het
De afdeling toneel heeft haar positieve
instelling tegenover Mickery al vele ma
len duidelijk laten blijken. Zij beveelt
minister Engels met klem aan de inge
diende begroting met een tekort van
425.000 volledig te honoreren.
Het afwijzend advies voor toneelwerk-
groep Wim Burkunk signaleert dat het
beoogde onderzoek te veelomvattend is
om door één enkele groep te worden
uitgevoerd, dat getwijfeld wordt aan de
capaciteiten om zelfs maar een deel van
het onderzoek naar behoren uit te voe
ren, dat de taakstelling niet correspon
deert met de toelichting en dat de subsi-
die-aanvraag is gebaseerd op wensen
van het huidige gezelschap, dat door een
ander zal worden vervangen.
Sater is nog onderweg en is toe aan
uitkristallisering van de individuele
uitgangspunten van de medewerkers tot
een algemeen uitgangspunt. Sater ver
dient nog een derde experimenteel jaar
te worden toegestaan waarvoor een sub
sidie van 350.000 wordt voorgesteld.
Groep De Appel zal in het kader
van voortzetting van het lopende eerste
seizoen reeds kunnen rekenen op voort
zetting van subsidie. De begroting ver
toont een ongedekt tekort van 528.000.
De afdeling toneel van de raad heeft
zich afgevraagd of de voortzetting recht
vaardigt, dat de groep wordt uitgebreid.
Wordt er niet bezuinigd, dan schat de
afdeling de financiële consequenties op
een subsidie van een half miljoen gul
den.
1. Block Buster The Sweet; 2. Donna 10 CC; 3. Crazy Horses The
Osmonds; 4. Long haired lover from Liverpool Little Jimmy Osmond;
5. Clap your hands and stamp your feet Bonnie St. Claire en Unit Gloria;
6. Ben Michael Jackson; 7. Papa was a rollin’ stone Temptations; 8. Love
Story Nino Temple April Stevens; 9. Me and mrs. Jones Billy Paul;
10. Go like Elijah Chi Coltrane; 11. Hi Hi Hi Wings; 12. You’re so vain
Carly Simon; 13. Elected Alice Cooper.
„Dat is een erg gevaarlijk verhaal,
hoor, daar heb ik niet zo’n behoefte
aan om dat te vertellen. Ik had geld
nodig, hou het daar maar op. Ik ben
begonnen als dikke negerin. Dat was
een geweldig succes destijds. Dat is
nu elf jaar geleden. Maar ik ben al
vrij gauw overgestapt op dit. Noem
het maar een Amerikaans type, een
beetje sexy en hard.”
Daisy mag zich verheugen in een
redelijk succesvol vrouwelijk leven.
Ze (hij) trad op in Amsterdam (Ma
dame Arthur, Bonaparte), Parijs (Al
cazar), Londen en Berlijn en schnab
belt de laatste twee jaar veel op
grote parties en in nachtclubs.
Vanaf half acht treden onder ande
ren op: Boogie Woogie Red., Whispe
ring Smith Lightnin’ Slim, Snooky
Prior, Washboard Willie, Homesick
James en Juke Boy Bonner. Toe
gangskaarten a tien gulden zijn te
bestellen bij M. A. v. Olderen, Preto-
riusstraat 96. Amsterdam-Oost (020-
924152).
grote aantal lege stoelen in de zaal wees
er wel op dat zijn keuze niet bepaald
overeenkomt met die van het abonne-
mentspubliek.
De Veertiende Symfonie van Sjostako
vits (1969). die door de kenners als zijn
meest geavanceerde wordt beschouwd, is
naar vorm en bezetting sterk afwijkend
van het gewone patroon en zou beter
aangekondigd kunnen worden met de
titel: Elf liederen voor sopraan, bas en
klein orkest. Sjostakovits heeft voor dit
werk elf gedichten van vier verschillen
de auteurs gekozen namelijk van Fede
rico Garcia Lorca, Guillaume Apollinai
re, Wilhelm Kuchelbecker en Rainer
Maria Rilke. De gedichten hebben voor
het merendeel betrekking op de dood en
ze zijn in de Russische vertaling getoon
zet. Sjostakovits wordt vaak uitgemaakt
voor een veelschrijver en omdat hij
daarbij vasthoudt aan de tonaliteit geldt
hij ook nog voor reactionair.
In dit werk echter blijkt duidelijk dat
die wij niet onmiddellijk kunnen de
len. „Botch-a-me” is een aardig
plaatje maar wordt pas echt interes
sant als het geluid omlijst wordt met
de zwoele gebaren van Daisy zelf,
zoals dinsdagavond in de Pomme
voor een hard klappend en veel jui
chend publiek.
Daisy vindt het allemaal prachtig.
„Het is een plaat waar ik voor hon
derd percent achter sta. De mensen
krijgen eindelijk weer eens een beetje
show. Nogmaals, ik ben een show
mens, een soort veredelde Snip
Snap, geen travestiet in hart en nie
ren”. Wat niet wegneemt dat ze (hij)
zich in diep uitgesneden jurk met
veel glitterwerk, pruik, make-up en
10 een timer hoge pumps haanlekker
voelt.
De afdeling toneel van de Raad voor
de kunst lijkt het gewenst, dat het
Instituut voor onderzoek van het Neder
lands theater zijn schuchterheid wat
laat varen door zich meer aan derden te
presenteren. Geadviseerd wordt een sub
sidie voor het instituut van een kwart
miljoen gulden.
Het oordeel over DAT luidt: 100.000
reserveren voor twee produkties. De lei
ding van het gezelschap dient de gele
genheid te krijgen vakkundigheid in het
opsporen, aandragen en verwerken van
materiaal te koppelen aan de professio
nele vakkundigheid van anderen op het
gebied van de vormgeving.
Voor het ministerie zijn de financiële
gevolgen geschat op een subsidie van
300.000 voor The Family en op een
subsidie van 200.000 voor Leonard
Frank c.s.
hij wel degelijk vooruitstrevend is en
dat hij genoeg heeft aan zijn eigen
inzichten en inspiratie. Hij gaat uit van
een thema, dat grote verwantschap ver
toont met de twaalftoonstechniek en dat
de grondslag vormt voor de gehele com
positie (dit verklaart voor een deel de
naam symfonie). Het hoogtepunt is het
vijfde deel, waarin de sopraan alleen
begeleid door het slagwerk, een navrant
gedicht van Apollinaire zingt, dat begint
met de regels: „Vanavond moet hij ster
ven de vuile loopgraafdood, mijn kame
raad soldaat.”
De Poolse sopraan Stefania Woytovicz
en de Bulgaarse bas Raffaele Arié zijn
zeer gerenommeerde zangers. Hun
prachtige stemmen en hun expressieve
voordracht heeft op de aanwezigen een
diepe indruk gemaakt. Ik kan niet nala
ten in deze hulde ook de slagwerkers te
betrekken, die de zangers ondersteunden
met een maximum aan acuratesse en
technische beheersing.
DEN HAAG De Raad voor de
Kunst heeft minister Engels van
Cultuur, Recreatie en Maatschap
pelijk Werk geadviseerd over de
landelijke toneelgezelschappen en
toneelmanifestaties en de begro
tingen die werden ingediend voor
het komende speelseizoen. Daaruit
blijkt, dat naar het oordeel van de
raad toneelwerkgroep Wim Bur
kunk geen subsidie dient te worden
verleend. Gunstige adviezen wer
den uitgebracht voor het Instituut
voor onderzoek van het Nederlands
theater, DAT (Dokumentair Ak-
tueel Theater), het Werktheater,
toneelgroep Sater, De Appel, The
Family, Leonard Frank c.s. en stich
ting Mickery Workshop.
ZANDVOORT, dinsdagavond.
Honderd razendsnelle platen
dames en -heren hebben zich on
der leiding van de allersnelste
Jean-Pierre Burdorf, publici-
teitsman van Red Bullet in de
mini-nachtclub „Pomme” ge
perst en drinken daar één en
meer drankjes. Beneden in de
kelder mag het selecte groepje
persmensen plaats nemen tegen
over Daisy Dynamite, een 1.90 m
lange, 42-jarige, Amsterdamse
heer (overdag) en ’s avonds een
redelijk goed gelukte vrouw.
Freddy Breek (van zijn single
„Überall auf der Welt” zijn er 100.000
verkocht) feliciteert Daisy op aan
gepaste wijze met haar (zijn) single.
De Tweede Symfonie van Tsjaikovsky
die in 1879 werd voltooid is een beetje
in het vergeetboek geraakt de Vierde,
de Vijfde en de Zesde kunnen wjj lang
zamerhand wel dromen. Giulini heeft er
een vurig pleidooi voor gehouden, maar
hij heeft mij niet kunnen overtuigen
van de noodzaak om dit werk op het
programma te plaatsen.
De Bruidsmars (tweede deel), uit de
door de componist vernietigde opera
„Undine”, is een zwierig stukje werk en
ook het Scherzo is een geestig onderdeel
ook het Scherzo is eengeestig onderdeel.
Het laatste deel is echter zo onsamen
hangend en bombastisch, dat de goede
hoedanigheden ervan grondig bedorven
worden. Aan het Concertgebouworkest
heeft het niet gelegen en ook niet aan
Carlo Maria Giulini Tsjaikowsky was
in dit uitzonderlijke geval „de zwakke
broeder”.
res,
uit.”
’t Plein,
avond open
Vrijdag, zaterdag
's middags open.
El Tora, EVNH-gebouw, Engeland-
laan, vrijdag en zondagmiddag: disco.
UTRECHT. Het Stratford National
Theatre uit Canada speelde gisteren in
de Utrechtse schouwburg „King Lear”
van Shakespeare tijdens een overstapje
in ons land voor een tournee in Polen
en Rusland. De opvoering was bij het
publiek een groot succes, vermoedelijk
omdat hij precies beantwoordde aan wat
velen zich voorstellen als ze de woorden
tragedie en Shakespeare horen.
Heren met prachtige baritons, die
brullen en tieren, hun handen ten hemel
heffen als ze vertwijfeld zijn (ook als
het regent en onweert), dan weer links
en dan weer rechts naar het balkon
opblikken als ze de góden aanroepen.
Elegante dames in lange sleepgewaden
die sierlijk hun arm strekken, de kin
heffen, de mondhoeken laten zakken en
ontzettend vals uit de ogen kijken als ze
iets wreeds uit te drukken hebben. De
dwazen uit het stuk, die een scheve
schouder trekken, gekke loopjes maken
en met een kopstem spreken, zodra er
iets tragikomisch gesproken moet wor
den. Kortom, staaltjes van een toneel-
speelkunst, die geen gebruik maakt van
de persoonlijke verbeelding van de to
neelspelers en niets aan de verbeelding
van de toeschouwer overlaat.
De toneelspelerij in ons land verkeert
In onzekerheid, er is meer onmacht dan
kunde. Maar duidelijk is dat alom se
rieus geprobeerd wordt, te ontkomen
aan de sjablones waarin deze Canadese
groep zichzelf en zijn publiek nog steeds
dwingt. Misschien is het niet sportief om
dit te zeggen naar aanleiding van een
Shakespeare.
In ons land worden zijn tragedies
weinig gespeld. Alleen Hans Croiset
waagt zich er aan (binnenkort regissert
hij zelf Koning Lear bij het Amster
dams Toneel). Maar ik verwacht dat hij
er toch meer mee zal doen dan David
William, wiens regie alleen middelbare
scholieren tot voordeel zal strekken. Het
verhaal was goed te volgen, zodat op het
eindexamen Engels niet moeilijk zal zijn
de inhoud na te vertellen. Maar wat
erachter het verhaal schuilt, daarover
bleek uit de opvoering geen duidelijke
gedachte, laat staan een voor onze tijd
relevant standpunt.
men (zelden waren zoveel uiteenlopen
de artiesten in één programma bijeen)
en financieel mogelijk is gemaakt door
het gunstige aanbod van de Barclay-
maatschappij. Als er geen samenwerking
met grammofoon platenmaatschappijen
was geweest, dan hadden KRO en BRT
deze uitzending door de sterk verhoogde
belastingen per 1 januari jl. onmogelijk
zelf kunnen bekostigen, zo werd gezegd.
Geschat wordt dat rond zeventig procent
van de totaalkosten voor rekening van
Barclay en de Nederlandse „zuster
maatschappij CNR komen.
Hoewel er geen Belgische artiesten
aan Kurhaus Adieu meewerken, heeft de
BRT van het begin af aan belangstelling
voor de internationale show getoond.
Het Kurhaus is ook in België dermate
bekend dat het onderwerp van het tv-
programma, waarvoor bij de Duitse,
Zwitserse, Franstalige Belgische, Franse
en Scandinavische omroepen eveneens
interesse is, voor de Vlamingen geen
enkel probleem vormt.
De volledige lijst van artiesten, die
aan Kurhaus Adieu meewerken, ziet er
als volgt uit: Ferdi Lancee, Max Boulois
Charles Aznavour, Juliette Greco, Los
Chacos, Gert en Hermien Timmerman,
Axis, Polis et les Helléniques, The Win
dows, The Edwin Hawkins Singers, Les
Poppys, Rhoda Scott, Jürgen Marcus,
Michel Delpech, Exuma, Raymond
Lefèvre, Peter Maffay, Willy Alberti en
André van Duin.
Mariposa, hoek Pijnboomstraat-
Schoterweg, zaterdag: disco.
PEN, Kanaal-
str. 257, IJmuiden, zaterdag: Alquin;
zondagmiddag: de Engelse groep Uni
com met country folk.
De Huif, Gen. de la Reijstraat 4,
dinsdag en zaterdagmiddag: soos.
De Weijman, Hoofdstraat, Sant
poort, vr„ zat. en zo: disco.
T..IOJL.I, Noordschalkwijkerweg 93,
zaterdag: Have Mercy.
HJC, Groot Heiligland 47, vrijdag:
The Midigetown Jazzband; zaterdag:
stichting Cat Jazz Haarlem met Art
Farmer en het trio Rob Franken.
De Pauw, Kromhoutlaan 55, geo
pend van 8 tot 11 (14-17 jaar).
Riverside, Spaame 91, woensdag,
vrijdag en zaterdag: soos.
Can-Can, Stoofsteeg 1,
avond: bar-dancing-disco.
Voom-Voom, Spaamwouderstraat
61, vrijdag, zaterdag en zondag: bar-
dancing-disco.
Moulin Rouge, Kleine Houtstraat,
iedere avond: bar dancing, disco; op
donderdag 1 febr.: Jimmy Walker
and the Revolution of Man.
Disco Dubois, Berlagelaan 45,
dagmiddag: discodansen.
Balkanplein 4, iedere
behalve op maandag,
en zondag ook
AMSTERDAM De tentoonstelling
van de collectie schilderijen van Vincent
van Gogh in Straatsburg, die vorige
week werd gesloten, heeft 87.000 bezoe
kers getrokken. Voor de definitieve be
stemming in het nieuwe rijksmuseum
Vincent van Gogh in Amsterdam is de
collectie sedert 24 januari tentoongesteld
in de stad Bern.
De Wereldbibliotheek in Amsterdam
bereidt een nieuwe complete uitgave
voor van de brieven van Vincent van
Gogh. Deze uitgave is voorzien van een
aantal bijzondere gegevens omtrent de
familie Van Gogh, die in andere uitga
ven ontbreken.
„Nou, heel gewoon hoor, in een
spijkerbroek en een trui. Ik ben een
mannelijk type. Vroeger had ik een
grote snor. Kijk, ik doe dit omdat ik
het leuk vind, maar ik heb helemaal
geen behoefte om een vrouw te zijn
of me laten opereren of zoiets. Ik
heb ook niets met de echte travestie
ten te maken. Ik ben artieste, zange-
ik geef een show en daarmee
Het door Jos van der Valk geprodu
ceerde programma is een co-produktie
van KRO en het BRT (Vlaamse radio en
televisie) en zal de gehele avond in
beslag nemen. De show wordt slechts
onderbroken door een sterk verkorte
uitzending van KRO’s actualiteitenru
briek „Brandpunt”, die overigens even
eens aandacht aan het lot van het archi
tectonisch internationaal beroemde
bouwwerk besteedt.
De KRO-radio wijdt op die 23ste fe
bruari zelfs nog méér uren aan Kurhaus
Adieu. In Van twaalf tot twee, gepre
senteerd door Hans van Willigenburg,
Ted de Braak en Kees Schilperoort,
worden Paul van Vliet, Aznavour, André
van Duin, Willy Alberti en Reindert
Zwolsman, die het zeer oude lied „Chan
son de l’adieu” zingt, ontvangen. In het
programma Interlokaal beantwoordt de
heer Zwolsman vragen van luisteraars.
Alle radioprogramma’s zijn live afkom
stig vanuit het Kurhaus, dat voor deze
gelegenheid en wellicht voor de defi
nitief laatste maal een speciale tele
fooncentrale laat aanleggen.
De KRO maakte woensdag bekend dat
de TV-show „vrij uniek” is te noe-
Santpoort
Gezellig Frans getint eethuis waar
specialité’s uit de Provence in
open keuken worden bereid.
Prachtig koetshuis waar op klas
sieke wijze diners - recepties en
feesten van uiteenlopende aard
verzorgd worden.
ADVERTENTIE
DOOR
FERRY TROMP