Opheldering over eerste liefde Onbekende tekening van Fellini's afrekening met Van Gogh naar Amsterdam Rome vol overdaad en chaos Duitse verpleegsters ageren tegen sexfilm film in Amsterdam Veel authenticiteit in „Roma” Wil Seven-Upde beste manierom je dorst te lessen, kost 99 cent kV üji E 3 V O» 13 1973 FEBRUARI V R IJ D A G 2 (Van onze redactie in Amsterdam) Kijkspel NOORDHOLLANDS PHIL.HARMONISCH ORKEST Samenhang Vlucht 502 Filmmuseum Lyrisch solist: MICHEL BLOCK - piano Programma MMR -r O''- aï» ER IS NOG MAAR een hand jevol filmers op het ogenblik die geheel vrij, los van industriële voorschriften en beperkingen werken, eenzaam en eigenzinnig hun weg vervolgen en uiteinde lijk een samenhangend oeuvre nalaten, waarin zijzelf min of meer weerspiegeld zijn. Ingmar Bergman is het meest voor de hand liggende voorbeeld van het slinkend groepje individualisti sche filmmakers, Federico Fel lini (met enkele landgenoten als Pasolini en Bertolucci) vertegen woordigt de zuidelijke flank van het kleine legertje onafhanke- lijken en originelen die wonder lijk genoeg altijd weer een geld schieter vinden om een finan cieel weinig hoopgevende affaire te bekostigen. Kleindochter SsSk ■’1 iff# k AS* “’j Goedkoop museum jfl Hendrik VIII N achtvoorstellingen 1EW ff j I .JL Federico Fellini in actie voor „Roma ADVERTENTIE (Van onze correspondent in Bonn) r-J» age) en ADVERTENTIE ing. srdt ime 3073 ror- >or- Concertgebouw dinsdag 6 februari 1973 Vijfde concert serie A dirigent: YVES PRIN Mozart - Ouverture Die Entführung aus dem Serail Ravel - Pianoconcert voor de linkerhand Saint-Saëns - Symfonie no 3 „Orgelsymfonie” Entree 7,(a.i.), c.j.p. geldig. Haarlem 8.15 uur IN IEDER GEVAL is Fellini’s afre kening met Rome een chaotische film geworden met lyrische ogenblikken (het schoolklas je dat de Rubicon op blote voeten oversteekt) maar vooral met de overdaad en de niet altijd noodzakelijke overdrijving die bekend zijn uit Fellini’s meest recente films als „81/»," „Giuletta en de geesten” en vooral Satyricon. Dus toch een au thentieke Fellini! an- ’ra- ,EM - f Want het is bijv, zonder meer dui delijk dat een project als Fellini voor ogen stond toen hij „Roma” wilde maken, geen drommen financiers in actie zou brengen, tenzij men op de naam van de maker en op het (be perkte) succes van het voorafgaande „Satyricon” heeft durven gokken. BONN. Lieve zusters, stop ermee, want dit is precies de reclame die Graf Porno en dr. Friemel voor hun kleffe werk wensen! Zo reageren serieuze kranten als de Frankfurter Allgemeine en de Süddeutsche in commentaren op een sexrumoer dat op het ogenblik door de Bondsrepubliek golft. WAT KALMER, maar ook niet he lemaal zonder geweld en spanning verloopt in Du Midi „Hendrik VIII en zijn zes vrouwen”. Voor de tv-kjjkers die het gegeven in serie gezien heb ben, zal het een genoegen moeten zijn het hele verhaal in twee uur adhter elkaar en met dezelfde hoofd rolspeler (Keith Michell) nog eens te zien op het grote bioscoopscherm, in Wilkie bemerkt, een misvatting te zijn. Van Goghs eerste liefde heette Eugenie. Vincent van Gogh kwam niet ver met de kleine Eugenie, die pas een jaar of 15 was. Ze had trouwens al een vriend, met wie ze later ook trouwde. Dat hij ten slotte door Eugenie werd afgewezen, heeft op het leven van Vincent van Gogh een groot stempel gedrukt. Hij veranderde er drastisch door. Wilkie kwam erachter dat 350 km van Hackford Road vandaan een kleindoch ter van Eugenie moest wonen: in het De zo pas aan het licht gekomen, 100 jaar oude tekening - van een huis aan Hackford Road in Zuid-Londen - werd ontdekt door de Schotse journalist Ken Wilkie, een medewerker van het Engels talige maar Nederlandse nieuws-maga- zine Holland Herald. Hij vond het kunstwerk toen hij bezig was aan een reportage die over een paar maanden bij gelegenheid van de opening van het museum in het magazine zou moeten verschijnen. Op zijn reis langs alle plaatsen waar Vincent van Gogh had gewoond, kwam hij ook op Hackford Road terecht waar Vincent, toen hij 19, 20 was, in 1872 en 1873 woonde. Hij werd er verliefd op de dochter van zijn hospita. Het meisje is tot dusver in boeken over Van Gogh Ursula genoemd. Dat blijkt, zo heeft WANT ZO OP HET eerste gezicht ontbreken aan „Roma” nagenoeg alle elementen die een succesfilm nodig heeft: er is geen doorlopend verhaal, er is nauwelijks sprake van een cen trale figuur met wie men zich kan identificeren, er is geen spanning en geen climax. Het enige positieve wat men onmiddellijk van het werk kan zeggen is dat er sprake is van een kleu rig kijkspel, een reeks opzienbarende Rome-aspecten; een film dus, waarbij het accent voornamelijk op de visuele attractie is komen te liggen. Maar zoals gezegd dat zijn de aanvanke lijke indrukken en bij een filmer als Fellini is er meer, en gebeurt er meer dan het oog bij een eerste ontmoeting ziet. Na enig zoeken zal men in „Roma” vooruitlopende gedachten uit vroeger werk van de filmer terug kunnen vin den. Uit „I vitelloni” de meest onder- Kaartverkoop en plaaitsbespreken bij het Concertgebouw, Lange Begijnestr. 13, Haarlem, van 103 uur, telefonisch 32 09 94 van 123 uur. Eugenie Loyer, Van Goghs eerste ge liefde, de dochter van zijn hospita in Brixton. De kwaliteit van deze hon derdjarige foto is helaas slecht. vatting is van wat Fellini in vroeger werk inspireerde en toen uitputtender behandelde, een soort apotheose van thema’s na meer dan dertig jaar zijn ziel aan de film verkocht te hebben. Want al debuteerde Fellini als speel- filmer in 1950 met het reeds genoem de „Lichten van het variété,” in 1940, twintig jaar oud was hij „gagman” van de eerste films van de komiek Macario en tussen ’45 en ’51 assisteer de hij Rossellini bij „Rome, open stad,” „Païsa”, „Het Wonder” en „Eu ropa 51,” in diezelfde tijd ook Germi en Lattuade terzijde staande bij hun producties. Wat toen weer resulteerde in een samenwerking tussen Alberto Lattuada en Fellini bij de totstandko ming van „Luci del varieta.” AMSTERDAM Een pas ont dekte tekening van Vincent van Gogh zal een ereplaats krijgen als in juni in Amsterdam het gloed nieuwe, naar de schilder genoemde museum wordt geopend. Het rijks- museum Vincent van Gogh is bouwtechnisch zo goed als klaar. Tweehonderd schilderijen en vier honderd tekeningen van Van Gogh zullen er worden tentoongesteld, zomede de bijna complete collectie brieven van de schilder. Uit de ver zameling van Vincents broer Theo zullen in het museum ook werken van Van Goghs tijdgenoten Gau guin, Monticelli en Bernard komen te hangen. In een doos met oude kaarten en foto’s, die mevrouw Maynard op de vliering bewaarde, vond zij nog een foto van Eugenie. Ook zat er een tekening in van een huis dat Wilkie herkende als het huis aan Hackford Road, dat hij voor zijn reportage juist had gefotogra feerd. Vincent van Gogh tekende en schilderde altijd graag huizen en omge vingen waarin hij woonde. Zo deed hij ook in Zuid-Londen. Experts in Amsterdam staan voor de echtheid in van de tekening, die door theedruppels en andere viezigheidjes lichtelijk besmeurd is. De waarde van het werkje wordt geschat op meer dan 5000 gulden. Mevrouw Maynard zal het echter niet verkopen. Zij heeft het voor geruime tijd aan het Van Gogh Museum in Amsterdam uitgeleend. Het zal een bijdrage vormen tot het invullen van de periode van Van Goghs leven, die slechts door een schaarse hoeveelheid schilderij en en tekeningen van zijn eigen hand wordt geïllustreerd. De tekening is 16,5 bij 12 centimeter groot. BEHALVE FELLINI’S „Roma” die in Calypso en Kriterion te zien is en waarover meer elders op deze pagina, zijn er enkele sensationele premières aan de Amsterdamse bioscoopagenda toegevoegd. City komt met „Vlucht 502 antwoordt niet”, een slechte, want nietszeggende vertaling van „Skyjacked” die bovendien onjuist is omdat 502 de hele film radiotelegra- fische boodschappen uitzendt, is het niet naar de vertrekbasis Los Angeles dan wel naar de verkeerstoren van het vliegveld Anchorage in Alaska en zelfs naar Moskou, waar de Boeing 707 uiteindelijk landt. schatte film van Fellini (uit 1954) wordt al gepreludeerd op de verveling van Fellini's geboorteplaats Rimini, ook aanwezig in de vluchtige jeugd herinneringen, waarmee „Roma” opent. De decadentie van Rome, eveneens een van de aspecten van Fellini’s nieuwste film is natuurlijk terug te vinden in „La dolce vita” en de prostitutie van de grote stad is vroeger uitvoerige behandeld in „De nachten van Cabiria,” zoals van het wat mieze variété al in „Luci del varieta” uit 1950 een wrang, maar met heimwee doortrokken beeld werd opgehangen. Zo doorgaande kan men bijna stel len dat „Roma” een beknopte samen- fraaie kleuren en met een boeiende rol van Donald Pleasance als Hen driks boze genius Cromwell. Verder is alles wel zo’n beetje bij het oude gebleven, al vertoont Cineac Damrak Jacopetti’s „Uncle Tom”, een film over de neger door alle eeuwen, een onderwerp waarin de maker van „Mondo Cane” en andere sensatie- brood scheen te hebben gezien. Van een definitief oordeel moeten we ech ter nog even afzien, aangezien de importeur geen voorstander bleek van een persvoorstelling. Vermelding verdient ook het feit dat Cineac Reg. Breestraat Roger Va dims „La Ronde" met Jane Fonda, Anna Karina en Jean-Claude Brialy nog eens terugbrengt en Corso „Dea ling” op het programma heeft geno men van Paul Williams, maker van „The revolutionary”, hier uitgebracht onder de veelzeggende titel „Marihu anablues”. De Uitkijk „Cabaret”, vertoont en The Movies per avond Louis Malles „Zazie dans le Métro” en Polanski’s „Mes in het water” brengt. „Roma” HEEFT DUS geen verhaal, maar is natuurlijk ook geen docu mentaire geworden, evenmin als een speelfilm, hoewel de figuur Fellini als jongetje in Rimini, als jongeman in het fascistische Rome en tenslotte als filmer op gevorderde leeftijd wer kend in de huidige Romeinse hoofd stad, een verbindend element vormt, maar dramatisch niets bijdraagt aan het geheel. Maar misschien is dat juist de attractie van Fellini’s nieuw ste film, die geringe samenhang, dit fragmentarische, dit werken met in vallen, onverwachte herinneringsbeel den. uit het niets opgeroepen, in het niets verdwijnend. Een enkele keer is er een soort „filmrijm.” Het jongetje dat tegen een spoorboom bij het station van Rimini verlangend de trein naar Ro me voorbij ziet trekken, wordt de jon geman in wit pak (Peter Gonzales) die als de jeugdige Fellini vol ambi ties aankomt in Rome om er carrière te maken. Dat is dan aan het begin van de Tweede Wereldoorlog, maar denk niet dat dit wereldgebeuren eni ge invloed van betekenis op de film uitoefent. In allerlei typerende details wordt het pension geschetst, waarin de jon ge Fellini komt te leven en nog uitvoeriger gaat de echte Fellini in op een bordeel-bezoek en op een typi sche Romeinse music-hall, uit die ja- ren. Jovinelli. waar de optredende ar- tisten vanuit de zaal door het etende en vrijende publiek weggehoond worden, maar ook zelf hun mondje niet houden voor ze in de coulissen verdwenen zijn. dorp Stoke Gabriel in Devon. Het was mevrouw Kathleen Eugenie Maynard die zich er niet van bewust was dat zij een nazaat was van het meisje waar Van Gogh - over wiens hopeloze eerste liefde zij in Lust for life wel gelezen had - nog naar gevreeën had. Deze pas ontdekte tekening van Vin cent van Gogh toont het huis in Brixton, waar Van Gogh in 1872 tot 1973 in de kost was. De tekening is beschadigd. Het Vincent van Gogh Museum wordt door zijn bouwers ondertussen een goed koop museum genoemd. Het was begroot op 10 miljoen gulden, de rekening zal uitkomen op 11 miljoen. Architect Riet veld heeft er de eerste schetsen voor gemaakt. Toen hij in 1964 overleed, nam zijn bureau-genoot Dillen het werk over. Na diens overlijden in 1966 werd het werk voltooid onder directie van de architect Van Tricht, die ook deel uit maakte van het architectenbureau waar Rietveld en Dillen in zaten. De stichting Vincent van Gogh, waar van dr. ir. V. W. van Gogh voorzitter is, heeft de omvangrijke verzamelingen schilderijen, tekeningen en brieven van de wereldberoemde kunstenaar in bezit. Ze heeft ze in permanente bruikleen aan het rijk afgestaan. Het rijk nam ruim tien jaar geleden al op zich voor de verzameling een museum op te richten. De gemeente Amsterdam stelde daartoe aan het rijk kosteloos een terrein ter beschikking aan de Paulus Potterstraat, naast het Stedelijk Museum, dat de collectie al sinds 1930 tentoonstelde. Het nieuwe gebouw staat schuin achter het grote Rijksmuseum. F Zoals de oorspronkelijke titel dui delijker aangeeft, gaat de film van John Guillermin over een vliegtuig- aping met alle ellende die daaraan vastzit. De kaper is een in Vietnam zwaar onderscheiden sergeant die van zijn heldendaden toch de een of andere tic heeft overgehouden en nu zijn onvree met zichzelf uitleeft in het urenlang terroriseren van het passagiersvliegtuig. Niets wordt ons bespaard, een goedmoedige neger-bas- sist die probeert de nerveuze kaper te kalmeren, een zwanger vrouwtje dat vroegtijdig in het gekaapte vliegtuig bevalt, een „blinde” landing op An chorage dat dicht zit door mist en regen en een in aanvang onwillige Russische legerleiding die jachtvlie- gers afstuurt op het onvrijwillig ver boden terrein binnenvliegende vlieg tuig. Gelukig is Oharlton Heston de gezagvoerder die alles in vaste hand houdt en tenslotte zijn schotje bij- draagt aan de totale afrekening met de vliegtuigkaper die op het Moskou- se vliegveld plaatsheeft. Begrijpelijk dat City voor al deze ingeblikte sen satie de Johnny en Rijk-show „Geen paniek” heeft laten lopen. WOENSDAG EN DONDERDAG zijn in het Filmmuseum respectieve- lij „Der Bomberpilot” en „Der Tod der Maria Malibran” te zien, beide films van de omstreden Duitse filmer Werner Schroeter. De eerste film zou omschreven kunnen worden als een persiflage van de Nazi-operette, de tweede als een bizarre hommage aan de 18e-eeuwse zangeres die zich let terlijk doodzong toen ze 28 was. Schroeter werkt met een overdaad aan ogenschijnlijk niet ter zake die nende neven-intriges, filmt kwasi on handig, improviseert en maakt eigen lijke intrige ondoorzichtig en onbe grijpelijk, wat irriterend kan werken. Niettemin is hij niet alleen in zijn weinig verwend vaderland, maar ook daarbuiten, in de Parijse Cinéma thè- que en het New Yorkse Museum of Modern Art geen onbekende. In ieder geval dus de moeite waard om kennis met hem te maken als dit al niet gebeurd is op de Utrechtse Cinemani- festatie vorig jaar, waar Schroeter, 28 jaar oud, met zijn Maria Malibran geïntroduceerd werd. In dit soort milieuschilderingen, waarin veel authenticiteit is ver werkt, is Fellini op z’n best, zoals trouwens ook als hij zijn bizarre en kwaadaardige fantasie de vrije loop laat, zoals in de clericale modeshow door een aftandse prinses georgani seerd, een verbitterde aanval op de kerk met zijn pracht en praal die. naar humoristische werking gerekend tot de hoogtepunten van de film beho ren. Al blijft het onduidelijk wat de filmer nu precies wil met deze evoca tie van een stad die hij kennelijk haat en liefheeft, een stad van veel eten, dikke vrouwen, grove taal, la waaierig, onaangepast aan het moder ne verkeer, decadent en nog altijd zie de politiescène’s - fascistisch en - zie de modeshow - beheerst door het Vaticaan. Zijn genegenheid is minder evident aanwezig in de film, zodat een criticus heeft opgemerkt dat Fel lini de provinciaal is gebleven die zich nooit helemaal heeft thuisge- voeld in deze metropool die toch zo dorps is gebleven in het op straat levende gedeelte Trastevere. AAN HET LIJSTJE van bekende, steeds roulerende nachtprogramma’s is Truffauts „Farenheit 541” toege voegd (in Bio), verder de griezelfilm „Eye of the cat” in Desmet en de tekenfilm „A boy namend Charlie Brouwn” in De Uitkijk. Fellini’s „Ro ma” gaat ook in de nachtvoorstellin- gen van Kriterion, terwijl Ishiro Honda’s „King Kong ontsnapt” in Royal te zien is. Uit de diepe depressie, die de West- duitse filmindustrie al jarenlang beleeft, is een reeks eenvoudig te produceren en het publiek veelbelovende kassuccessen opgeborreld: zwoele onthullingen over huisvrouwen, schoolmeisjes, secretares sen De producenten, die al eerder met de billenknijperij van hun tussen overstelpend bloot levende helden Porno 'en Fummel (Friemel) hadden ontdekt hoe groot de markt was, konden het zich gemakkelijk maken. Zo mocht het Huisvrouwenrapport zich al gauw op een vervolg verheugen, het Schoolmeisj esrapport werd een zo mogelijk nog groter succes. Toen na het Secretaressenrapport het Stewardessen rapport verscheen, ontstond er enige dei ning. Stewardessen werken nu eenmaal georganiseerd genoeg samen om te kun nen protesteren tegen die voorstelling van hun leve .„tussen jet en bed”. Nu is het Verpleegstersrapport op de markt. De filmverpleegsters gedragen zich niet anders dan de huisvrouwen en de secretaressen en zij zijn zelfs vaak werkelijk dezelfden. „Men kijkt toe en verbaast zich: daar is een groep arties ten, die gemeenschappelijk optrekt slaapt”, schreef het blad Express. Dat daar een voorstelling wordt gege ven met verpleegsters, die zich voortdu rend door artsen laten uitkleden en bij de patiënten in bed kruipen heeft deze keer een complete beroepsstand in staat van grote verontwaardiging gebracht. Vorige week organiseerde de actiege- meenschap „Witte Kap” een protestver- gadering in Beieren, waar zelfs ordezus- ters zich schaarden achter leuzen als „We zijn geen bordeel” en „Dit is de grootste leugen die het Duitse volk ooit is opgedist”. Nu was het volk ongetwijfeld nooit op de gedachte gekomen, als de verpleeg sters zich koest hadden gehouden. De Frankfurter Allgemeine Zeitung schreef woensdag: „Dit is precies wat de rap- port-fabrikanten kunnen gebruiken; het is olie op het vuur van hun goedkope succes. Nee, rapport-gedupeerden aller standen, spaart u de moeite. Zo kweekt u moed om de serie voort te zetten: onderwijzeressen, kapsters, ingenieurs- vrouwen, domineesdochters, boswach- tersvrouwen Voor scherts zijn echter de verpleeg sters, harde werksters voor een vaak bescheiden loon, niet meer te vinden. En zij krijgen ondersteuning. De vakbewe ging onderzoekt wat eraan kan worden gedaan, minister-president Goppel van Beieren heeft het filmverhuurbedrijf verzocht het produkt terug te nemen. Dinsdag gaf de Artsenkamer van de Bondsrepubliek een verklaring uit: „Honderdtachtigduizend verpleegsters dienen dag en nacht vol opoffering onze zieke medemensen. Hun werk wordt door de porno-film leugenachtig en kwetsend in diskrediet gebracht, op een manier dië iedereen moet schokken die nog een vonk fatsoen overgehouden heeft.” De zusters hebben de overheid aangespoord te onderzoeken of de veilig heid van het land niet in gevaar is geraakt. n r w U* MBr

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 13