Joeri Temirkanov op VARA-matinee Leningraders legden nadruk op techniek en koketterie Ella Fitzgerald bij Sinatra Luis Fileer beeldt menselijk leed uit Rol Merijntje voor Jan Ligthart ARMAN EN ILVA PANDA FERDINANDS BELEVENISSEN 4 f Pelle en Pingo Polle, 6 T Dramatische expressie in Galerie Mare meester* ruatenier RADIO EN TELEVISIE Vgelukkig datJ^> Rel rond zanger op Chileens festival en de MAANDAG 1973 5 FEBRUARI TV VANAVOND Alec Guinness redt klucht TV MAANDAG TV DINSDAG RADIO DINSDAG HAARLEM Luis Fileer uit De Rijp exposeert in Galerie Mare in de Wolstraat enige van zijn grote expressionistische doeken en veel kleurige grafiek, krachtige litho’s. Hij werkt heftig bewogen, drama tisch zelfs vaak, op een persoonlijke manier, maar met toch verwijzin gen naar de traditie. Geen Neder landse traditie, want hij is in Rus land geboren en opgegroeid in Mexico, waar hij zijn eerste aca demische onderricht kreeg, onder meer van José Bardasano. Daarna volgden academies in Parijs, Rome en Amsterdam. Ook zijn vele inter nationale exposities maakten hem i tot een kosmopoliet. Hij vertelt echter nu in Nederland te willen blijven, omdat de rust hier hem de gelegenheid schenkt zich te bezin nen op zijn eigenlijk enige onder werp: De mens als slachtoffer van andere mensen. (OEI, HET BEGINT TE REGENEN, EN HET HEK 1$ NOG NIET DROOG? JULLIE NET AMSTERDAM Slechts veer tien dagen geleden hoorden wij op de VARA-matinee het Londens Philharmonisch Orkest onder lei ding van Bernard Haitink. Een ver gelijking met het Concertgebouw Orkest ging toen niet helemaal op omdat beide orkesten nu eenmaal onder dezelfde dirigent spelen. Deze zaterdagmiddag echter zou den wij dan toch kunnen uitmaken wie het betere orkest heeft Leningrad of Amsterdam. BLIJ VEN JU LLIe DAAR.TOT MORGEN 5TAAN.DAN KUNNEN JULLIE ALS HET Aangrijpend IBiBf 1 KOMEN? -WW v 00K DROOG werpt op-, en scheiding brengt tussen een zwart en een blank lichaam. NOS-NOT: Schooltelevi (Van onze correspondent) CHARLES BOOST HILVERSUM 1 nu „Discriminatie" heet dit grote doek van Fileer, een springende tijger, die zich raat zitten mijn gegevens,” preveld/ Joris grimmig achter zijn baard, „en die zal ik even moeten bemachtigen Het gaat niet aan, dat dit brein zich meester tracht te maken van mijn zuurverdiende inkomsten. Daar zal ik een stokske voor steken.” Met die woorden tikte hij zijn naam op een kaartje en stak dat in een sleuf van de computer. 18.45 18.55 19.05 20.00 20.20 18.55 19.05 19.30 20.00 20.21 21.10 22.00 22.50 18.45 18.55 19.05 19.30 20.00 20.21 21.20 21.25 21.50 22.15 22.40 22.50 22.55 18.45 18.55 19.05 19.30 20.00 20.20 21.20 22.00 22.50 1 hi is N ti g' «3 ir VI h lii Li T rii dé le dt T s< s< n daarom met rappe hand een ondooi - dringbaar ruitje, makkertje." „J-jawel, meneer Goedemoed," ze Panda onder de indruk. Hij begreep niet helemaal hoe de tuinier zich met een computer tegen aanslagen wilde beschermen maar ja, hij wist ook niet dat het hier om een belasting-aanslag ging. „Ergens in dit elektronische appa- 32. Panda vond het heel verve lend voor de heer Goedemoed, dat die bedreigd werd door een aanslag Maar de tomatenkweker wimpelde zijn medeleven af. „Ik ga er iets aan doen,” sprak hij. „Spaar uw opmerkingen dus, tot ik gereed ben Ik moet mij nu even concentreren en ge moogt er voor waken dat ik daarbij niet gestoord word. Spuit NEDERLAND 1: De KRO begint na het nieuws met de familie Ashton. Na het tweede journaal volgt deel drie van de serie Volgende patiënt! Dit keer wordt aandacht geschonken aan de menselijke verhoudingen in het zieken huis. Een vaak gehoorde klacht vanzie kenhuispatiënten is, dat zij door het verplegend personeel niet als gelijk waardige gesprekspartners worden be schouwd. Vervolgens de speelfilm met Alec Guinnes: Tussen Tanger en Gibral tar. Tot slot de schaakwedstrijd Neder landPolen. NEDERLAND 2: Na AVRO’s Toppop begint „Tips voor je toekomst”. Ditmaal wordt de sector administratie en organi satie onder de loep genomen. Over hun werk praten o.a. een maatschappelijk werker, een ambtenaar voor de burger lijke stand en een computeroperator. Het aanvangstijdstip van Peyton Place is heilig. Daar mag niet aan getornd wor den. Dus om tien voor half negen de verdere verwikkelingen. Van het Ameri kaanse front komt ook het derde deel van de serie Frans Sinatra, die dit keer o.a. Ella Fitzgerald ontvangt. Vervolgens AVRO’s Televizier. Hij wilde alleen maar laten zien dat 'hij Sheherezade uit zijn mouw schudde, gelijk een goochelaar die een spel kaar ten uit de lucht plukt. Met een Vierde Symfonie van Tschai- kovski ging het al niet veel beter. Door middel van opgeschroefde, razendsnelle tempi werd de nadruk gelegd op de virtuositeit, maar met liefdevol musice ren hield het geen verband. Het hele concert had meer met kunstenmakerij dan met kunst te maken. De toegift was het toppunt van smakeloosheid de goed gedresseerde violisten werden ge dwongen hun allermooiste kunstje te vertonen. Het aloude Menuet van Boc cherini werd het publiek op een kristal len schaaltje aangeboden. Daar zaten de goed getrainde Russen als zeeleeuwen met de bal op hun neus. Helaas, het publiek smulde ervan en Joeri Temirka nov liet zich huldigen als een maestro van de allerhoogste klasse. J. H. MOOLENIJZER. Luis Fileer vertelt ook een groot be wonderaar te zijn van Goya, vooral het werk in diens laatste jaren. En ondanks het onmiskenbaar moderne expressionis me uit de richting Kokoschka, is er inderdaad een weg naar Goya in dit werk aan te wijzen, evenals overigens naar Daumier in diens meest bijtende periode. Ik moet toegeven, dat de eenheid van het Russische strijkorkest volmaakt is en hun techniek onberispelijk, maar veel gloed en leven is er niet in over geble ven. De dirigent Joeri Temirkanov gaf een stukje theater weg dat niet mis was. Hij kwam op als een verlegen en uiterst bescheiden mannetje, maar na de eerste noot van het orkest begon hij te coquet- teren als een lijster in de lente. Hij demonstreerde dat hij zelfs met één hand kon dirigeren en liet ook zien dat hij bedreven was in bepaalde reuzezwaai- en. De uitvoering van „Sheherazade” van Rimsky-Korsakov werd hierdoor gede gradeerd tot een soort circusnummer. Omdat Temirkanov niet werkelijk diri geerde en alleen maar uitging van de fraaie gebaren, waarin hij telkens weer varianten aanbracht, kwamen de eer ste accoorden van de blazers ongelijk en slordig tot stand, maar dat vond hij kennelijk niet belangrijk. Nederland II NOS; (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. VARA: (K) Ski Rendez-vous. (K) Hier is Lucy (serie). NOS: (K) Journaal. VARA: De Commissaris. (K) 2 voor 12, quiz. (K) Achter het nieuws. NOS: (K) Journaal. Nederland I NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. KRO: De familie Ashton (serie). NOS: (K) Journaal. KRO: Volgende patiënt! (serie). 21.10 Serie Alec Guinness. 22.40 (K) Tele-Zet. 22.45 Nederland I 11.10 en 14.00 sie. NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. NCRV: (K) Tweekamp (quiz). Beter Samen (serie). NOS: (K) Journaal. NCRV: (K) Bartje (dl 4). (K) Leven en laten leven. (K) Adam Smith (serie). (K) Getekend. (K) Ander nieuws. NOS: Den Haag vandaag. (K) Journaal. TELE AC: Kijk op Sport. NOS: (K) Journaal. 22.50 TELEAC: (K) Engels (les 14). Nederland II nos; )k) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. AVRO: (K) AVRO’s Toppop. (K) Tips voor je toekomst (5). NOS: (K) Journaal. AVRO: (K) Peyton Place. (K) Frank Sinatra (III). (K) Televizier Magazine. NOS: (K) Journaal. Yvonne de Carlo als Nita, Alec Guin ness als kapitein St. James en Celia Johnson als Maud in „The Captain’s Paradise”, de film van vanavond op Nederland I in het KRO-programma. HILVERSUM 2 KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Badinerie. 7.30 Nws. 7.41 Echo. 7.50 (S) Badinerie. 8.24 Overwe ging. 8.30 Nws. 8.36 Gym. voor de vrouw. 8.45 Moeders wil is wet. 10.00 Schoolradio. 10.10 (S) Aubade. 10.30 Nws. 11.00 Voor zieken. 11.30 Bejaarden. 11.55 Mededel. 12.00 (S) Van twaalf tot twee. 12.22 Wij van het land. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Echo. 13.00 Raden maar14.00 School radio. 14.30 (S) Interlokaal" licht muz. 15.30 Nws 17.00 Overheidsvoorl. Zoek licht op Bonaire. 17.10 Voor kleuters. 17.30 Nws. 17.32 Echo. 18.00 (S) Licht orkest. 18.19 Uitz. ARP. 18.30 Nws. 18.41 Echo. 18.50 Progr. voorbesch. 19.00 (S) Zin in muziek: amateurs. 19.50 NOS: Den Haag vandaag. KRO: 20.00 Nws. 20.05 (S) Oratorium Mozart (gr.) 21.55 Hoorspel. 22.50 Overweging. 23.00 Echo. 23.30 (S) Binnenkijken. 23.55 Nws. HILVERSUM 3 VARA: 7.00 Nws. 7.02 Dag dinsdag. 8.00 Nws. 8.02 Onderweg. 9.00 Nws. 9.03 Plaatjes voor de pep. 10.00 Nws. 11.00 Nws. 11.03 Vrolijke gevar. visite. 12.00 Nws. 13.00 Nws. 13.03 Eddy Becker Show. 14.00 Nws. 15.00 Nws. 15.03 Drie- draai. 16.00 Nws. 16.03 Mix. 17.00 Nws. NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost de Draayer Show. VARA: 19.00 Nws. 19.02 Popsmuk. 20.00 Nws. 20.02 Popreconstructie. 21.00 Nws. 21.02 Jazz Blues. 22.00 Nws. 22.02 Eddy Becker Show. 22.55 Mededel. 23.00 Nws. 23.02 Wachten op middernacht. 24.00 Nws. 00.02 Tom Blom 00.55 Nws. ken. 16.00 Nws. 16.03 Klankbord. 16.10 (S) Voor kleuter en kind. 16.30 (S) Jeugdtoer AVRO- 17 00 (S) Mobiel. 17.55 Mededel 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 18.21 Nederland: gesprekken. 4 Johan Willem Friso Kapel. 19.30 (S) Vanavond: muz. 22.30 Nws. 22.40 Radio journaal. 22.50 (S) Vanavond laat. 23.55 Nws. Von Karajan schijnt gezegd te hebben, •dat het Philharmonisch Orkest van Le ningrad het beste orkest van Europa is, maar een dergelijke uitspraak leg ik naast mij neer, want dirigenten zeggen zoveel. Nu ik dit beroemde orkest zelf ge hoord heb, kan ik met een gerust hart verklaren, dat ik de voorkeur geef aan het Concertgebouw Orkest. Ten eerste omdat ons hout en onze koperblazers welluidender spelen en ten tweede om dat onze strijkers meer kans geboden wordt om vrij te musiceren. AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 (S) Dag met een gaatje. 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.50 Morgenwijding. 9.00 (S) Klass, muz. 9.35 Waterst. 10.00 (s) Voor kleuters. 10.10 Arbeidsvitami nen. 11.00 Nws. 11.03 Radiojournaal. 11.30 (S) Rondom twaalf. De groente man; Paris vous parle. 11.55 Beursber. Overheidsvoorl. 12.30 Voor de landbouw. AVRO: 12.40 (S) Knipperlicht. 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn. 13.21 (S) Mozart (1) kamermuz. E.O.: 14.00 Het woord der waarheid. 14.15 (S) Pianorecital. 14.25 Voor de vrouw. 14.45 Verdwijnen van boerderijen in Gelderland. 15.05 Voor zie- VINA DEL MAR. Het in Santiago verschijnende dagblad „Puro Chile” heeft ernstige 'kritiek geoefend op de Nederlandse zanger Tony Ronald, die zich voor het zangfestival in Vina del met de binnenlandse politiek van Chili zou hebben ingelaten. De in Spanje wonende Ronald had op de avond van zijn optreden gezegd dat hij was aangekomen om „het onderwor pen Chileense volk, dat moeilijke tijden doormaakt, enige ogenblikken van vreugde te bieden,” aldus het blad, dat verder schreef dat Ronald aan het slot van zijn „anti-Chileense toespraak” van Mar met de binnenlandse politiek van Chili zou hebben Ingelaten. een gedeelte van het publiek applaus kreeg. „Dit bewijst”, schrijft „Puro Chi le”, „dat welke zanger dan ook een ge deelte van het publiek meekrijgt als hij maar iets ten nadele van Chili zegt”. Verscheidene Chileense artiesten heb ben tegen de uitlatingen van hun Neder landse collega geprotesteerd, zoals Tito Fernandez, „El Temucano,” die tot de beste Chileense artiest van 1972 is uitge roepen. Jacques Herb vertegenwoordigt ons land officieel tijdens dit festival. Maar het is alles meer de geestelijke instelling dan alleen de stijl. Want Fil eer schildert bijvoorbeeld de mens naar aanleiding van literatuur als Kafka en Dostojevski, waarbij hij overduidelijk op de hand van de gemaltraiteerden is, de slachtoffers van tot onrecht gemaakt recht. Rechters verschijnen bij Fileer dus als demonische furieën op het doek in hoekige vegen en donkere tinten te gen een kleurrijk en vaag duister. Soms zien getuigen er bloederig uit, een ver oordeelde wordt een gebogen bleke schim. Dit werk is niet „mooi” in de geijkte betekenis. Wel zijn die schilderijen vol van een sombere schoonheid in de bete kenis van aangrijpend. Ze vertolken de bedoelingen van de schilder bijkans ex plosief. Het is de estetica van een na tuurramp, een onontkoombaarheid, nog beklemtoond door het handschrift, schetsmatig en driftig. Verbeelding en stijl, vorm en inhoud dekken elkaar in dit werk. De sujetten zijn geen te herkennen personen, maar medespelers in een groot drama, waarin ze alleen aan hun rol te herkennen zijn. De essentie van die rol wordt op het doek tastbaar gemaakt. In het kleinere werk is Fileer inhou delijk meer gebonden aan Spaanse in vloeden. Er is een scene uit een stuk van Arrabal en zo vindt men meer. De tentoonstelling is aangevuld met nieuwe aquarellen van Mare Jonk, de eigenaar van deze galerie. Van zijn va der, de beeldhouwer Nic Jonk is er ook nog werk te zien. HEIN STEEHOUWER verdere rolbezetting in de Merijntje Gijzen-serie betreft, staat vast dat Piet Römer de rol van de goedaardi ge stroper De Kruik gaat spelen. Vol gens insiders is de Belgische acteur Luc Philips, hier bekend als pastoor Munte uit de serie „Wij heren van Zichem”, aangezocht om de pastoorsrol te vertol ken. Het meisje Elly de Jong uit Kruis land zou de meeste kans maken om de rol van „blozekriekske” te spelen. STEENBERGEN De 11-jarige Jan Ligthart uit Steenbergen gaat de rol van Merijntje Gijzen spelen in de gelijkna mige tv-serie, waarvoor de VARA bin nen afzienbare tijd de opnamen hoopt te starten. Regisseur Kees van lersel heeft zo lang mogelijk geheim gehouden dat de leerling van de vijfde klas van de St Gummarus-school is uitverkoren de hoofdrol als A. M. de Jongs geesteskind te spelen, maar de geruchten die al langer de ronde deden heeft hij bevestigd. Wat de Onze filmmedewerker tekent bij de film van vanavond aan: Veel van de rollen die Alec Guinness, althans voor de film, gespeeld heeft zijn gebaseerd op een karakter dat zo kemachtig in onze taal omschreven wordt als een stil water met een diepe grond. Geen beter bevesti ging van deze karakteristiek wordt gele verd dan door de film van vanavond, een pretentieloze klucht van Anthony Kimmins uit 1953 die van haar oor spronkelijke banaliteit gered wordt door het genuanceerd licht-ironische spel van de acteur aan wie de KRO een hele serie heeft gewijd. Oorspronkelijk heet de film „The cap tain’s paradise”, maar de Nederlandse vertaler die blijkbaar geen geheim voor zich kan houden, heeft er „Tussen Tan ger en Gibraltar” van gemaakt, daarmee al aangevend dat het leven van kapitein Henry St. James (Alec Guinness) zich afspeelt tussen beide plaatsen die hij als gezagvoerder bij de koopvaardij regel matig aandoet. Zó regelmatig dat hij in Gibraltar het periodiek onderbroken huiselijk leven van een eerzame Engelse ingezetene kan spelen, samen met zijn toegewijde vrouw Maud (Celia Johnson) en in Noord-Afrika, in het havenplaatsje Kalik, een wat opwindender bestaan heeft kunnen opbouwen met zijn gepas sioneerde vriendin Nita (Yvonne de Car lo). Het is een ideaal dubbel leven, keurig gescheiden en volgens afgesproken tij den, die corresponderen met het vastge stelde reisschema van de vrachtdienst. Het zou allemaal moeiteloos, minstens tot Henry St. James’ pensioen toe, heb ben kunnen lopen als vrouwen geen veranderlijke wezens waren en Maud een groeiende behoefte was gaan krijgen aan een meer uitgaanderig leventje, ter wijl juist de opwindende Nita huiselij ker trekjes was gaan vertonen. Het sti mulerende verschil tussen de vrouwen begint te verdwijnen en daarmee begin nen de problemen. V. [32-118' 11364- ©PIB cortuwMiN ©PIB wrtwtw arman-IKMOET XOrxoz eïnen-vook' T BEHOUD LAN DE PLANEET I LN-IAISTE WEEK HARTIG Z!) ZAL GEEN WEERSTAND KUNNEN N BIEDEN aan DE BEDWELMENDE INVLOED 7 ^-^_VANT COLIOL-Y. OPXORXOZ' KAT- IA EN IK ZJN GEBOREN OP VORXCZ. MOEDER STIERF ONZE GEBOORTE, EN VADER STUURDE ONS NAARDE AARDE. WE HEBBEN HEM NOOIT GEKEND KANA EN. <IK WAREN. VOLKOMEN O? ELKAAR/ ^^ANSEWEZEN

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 6