agenda moet centraal staan ROBERT KREIS ALS WIT CLOWNTJE TIJDVERSPILLING I „Binding met realiteit WILL SPOOR: I Bas” bij Centrum GLOBE SPEELT SOLDAAT TANAKA 99 Amsterdam IT Tips 50 Passion Lietha 50 Redacti.e Cees Straus 319053 toestel 225 Beesten DONDERDAG 8 FEBRUARI 13 19 7 3 59 te Jiïl fel DO 50 50 P. z. 95 75 o wjzer Muziek en toneel T entoonstellingen Bioscopen A Gerard cm ANN HASEKAMP CEES STRAUS C.S. n waarin U speelt drie rollen in het J.H. en I op (Rembrandtplein) Volwassenen hebben toegang voor 3, jeugdige toehoorders voor 1,50. OVER HAAR RIJKE (toneel) leven vertelt oud-Centrum ac trice Sara Heyblom vanavond in de Haarlemse schouwburg Gratis toegang. af tussen het publiek. Kortom: „de mensen worden toeschou wers van zichzelf en verder decor en tegenspelers van de mimespelers”. Er doen zes mi mespelers mee, twee musici en een decorbouwer. Het belooft een heel gekke nacht te wor den, waarin ergernis en plezier om het hardst zullen strijden. Zaterdag om 24.00 uur: Smede- straat 23. van Jacques Commandeur ge speeld. Als acteurs werden aan getrokken Nanny Cijs als de vrouw van de caféhouder, een rol van Piet Römer, voorts Frans Koppers als de kastelein en Ben Hulsman als Bas. Wil Spoors mimespelers met maskers op in een instructie- lokaal. stuk, die van Tanaka’s moeder, de bordeelhoudster en de bur gerlijke rechter. Wat ziet u als hun onderlinge relatie? Ann Hasekamp krijgt spel- aanwijzingen van Ton Lutz. Tussen hen in Eric Schneider als Tanaka. In het stuk spelen voorts o.m. Jenny Arean (als Yoshiko), Hans Boswinkel en Onno Molenkamp. Is er tijdens de voorstellingen al sprake geweest van een ze kere evolutie? U heeft onder Oosthoek en Sjarov gewerkt. En nu onder Lutz. HET GEBEURT NIET ■baak dat er in kleinkunsttheater Haarloheim films worden ge projecteerd. De meeste cabaret groepen die het intieme zaaltje in de Smedestraat frequenteren maken immers geen gebruik van dit medium. Zo niet de Haagse cabaretier Robert Kreis op de zaterdagen 10, 17 en 24 februari met een éénmans pro gramma onder de titel Polichi nelle 2. da Chiesa, ook wel „Sonate all’ Epistola” geheten, door Mozart gedurende de jaren van 1769 en 1782 geschreven, komen de So nates KV 278 en KV 329 tot uitvoering. Mozart componeerde deze sonates, waarin ook het kerkorgel een aandeel is toe vertrouwd, ter opluistering van de eredienst in de Kathedraal van Salzburg. Organist Jan Jongepier zal aan de uitvoering van de kerk- sonates medewerken met het vertolken van de orgelpartij op een orgel van bescheiden om vang, maar met een volmaakte registerdispositie. Het instru ment is een zogenaamd positief en werd gebouwd door orgel bouwer Flentrop te Zaandam. Zoals bekend werd Jan Jon gepier achtereenvolgens in 1970, ’71 en '72 winnaar van het Internationaal Orgellmprovisa- tie Concours te Haarlem, waar de kroeghouder die lange tijd door hem onder de duim werd gehouden. Het protest van Bas wordt steeds timider. Hij is de laffe burger, die door de maat schappij (de kroeg is het leven, zegt Lemmens) wordt onder drukt. De verwachting dat Bas eens zijn revolver zal gebruiken om zichzelf uit zijn nederige positie te helpen komt niet uit. Het slot houdt een verrassing in, maar voor degene die in de loop van het stuk met Bas heeft meegeleefd is het tevens een trieste ervaring. ”De revol ver van Bas” wordt onder regie Spoor heeft een gedegen mi- me-opleiding achter de rug. Elf jaar werkte hij in Parijs bij Etienne Decroux en Marcel Marceau. In 1962 formeerde hij een eigen experimentele groep die in mei 1963 zijn debuut maakte. Over de afgelopen tien jaar is Spoor erg tevreden, ge zien zijn vaststelling, dat „de onafhankelijke instelling en de improviserende werkwijze van de groep op sublieme wijze voldoet aan de hoge eisen die gesteld worden aan een ont- UIT- „BINDING, in welke vorm dan ook, met de werkelijkheid, is één van de belangrijkste noodzakelijkheden wil het to neel ook in de toekomst blijven boeien. In de regie-opvattingen van Ton Lutz staat die binding met de werkelijkheid vooraan. Ik vind persoonlijk dat hij er altijd mensen van maakt. Het spelen onder hem is daardoor gewoon een feest”. IN DE HAARLEMSE Jazz Club is het morgenavond weer sessions geblazen. Aldus Globe-actrice Ann Ha sekamp die drie rollen voor haar rekening neemt in het to neelstuk Soldaat Tanaka van de Duitse auteur George Kai ser, dat 13 februari naar de Haarlemse stadsschouwburg komt. Ann Hasekamp speelt in dit stuk, net als in de Drie Zusters, weer onder regie van haar man, Ton Lutz, die naast deze taak ook als artistiek di recteur aan Zuidelijk Toneel Globe is verbonden en tevens doceert aan de Toneelschool in Amsterdam. Niet direct afbraak van her kenbare heilige huisjes in onze maatschappij. Spoor gaat veel subtieler te werk. Hij laat wei nig heel van wat wij denken dat onder kunst en schoonheid gevoel voor ritme, vakman schap, weet ik wat al niet, verstaan moet worden. Kortom hij gaat al jaren te werk vol gens het principe, dat ook aan de Barend Servetshow ten grondslag ligt. Hij doet het al leen héél anders. BERT BRUGMANS’ Neder lands Marionettentheater geeft donderdag 8 februari om 20.15 uur een voorstelling van Die Fledermaus, operette van Jo hann Strauss in de Petrakerk, Limburglaan in Heemstede. Kaarten aan de zaal en bij het secretariaat van de Heemsteed se Kunstkring, Franz Schubert- laan 7, Heemstede, tel.284251. VRIJDAG 9 EN zaterdag 10 februari komt Fons Jansen met ’’Kwartetten” in de Haarlemse Stadsschouwburg. FLAMENCO-KLANKEN worden zaterdag 10 februari ten gehore gebracht door de Zwitserse zanger en gitarist Walter Lietha in de Haarlemse Waagtaveerne aan het Spaarne. Lietha studeerde flamenco in het Spaanse stadje Marande la Frontera en zingt naast Spaan se ook Franse, Italiaanse, En gelse en Jiddische liedjes, voor zien van een duidelijk politiek engagement. Het optreden be gint om 20 uur. De toegang bedraagt twee gulden. wikkelingsgezelschap, stelselmatig alle zekerheden (sociale, vaktechnische zowel als culturele) worden losge schroefd”. Dit houdt in dat zijn groep zich nimmer op verwor venheden uit eerdere program ma’s baseert. Men begint elke keer opnieuw, desnoods met het tegendeel van wat men eerder deed. Theater van de armoede, zegt Spoor ervan. In „Waste of time” is de vraag centraal: wat is publiek, wie zijn dat en waarom zijn ze er (in godsnaam)? Het stuk gaat over, misschien wel ten koste van het publiek en speelt zich In het derde deel wordt Ta- I naka berecht. Aanvankelijk l weigert hij ook maar iets over I de motieven voor de moorden te I vertellen, maar de rechters we- I ten hem te bewegen opklaring I te verschaffen. Hun oordeel is I mild. Als Tanaka de keizer om I genade zou vragen, kan hij I waarschijnlijk vrij-uit gaan. Tanaka eist echter dat de kei- t zer hem om zijn genade vraagt. De keizer is immers de personi- I fiëring van alle ellende in het land. Om deze brutaliteit krijgt de soldaat de doodstraf. Concertgebouw (Van Baerlestr.): Donderdag 8 febr. gr. zaal 20.15 uur: Abonnementscon cert. Vrijdag 9 febr. gr. zaal 20.15 uur: Amsterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Anton Kersjes, m.m.v. Emmy Verhey, vi ool, Wim Knip, hobo, Emiel Kleymeer, klarinet, Joop Meijer, hoorn en John Hu ber, fagot. Werken van Aubert, Mozart e.a. kl. zaal. 20.15 uur: „Eigentijdse Muziek". Leden Nederlands Kamerkoor, o.l.v. Felix de Nobel. Werken van Von Webern e.a. Zaterdag 10 febr. gr. zaal 15 uur: Matinee op de vrije zaterdag. Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Jean Fournet, m.m.v. Elly Ameling, sopraan. Werken van Mendels sohn e.a.gr. zaal 20.15 uur: Les Humphries Singers, kl. zaal 21.30 uur:Rondomconcert. Werken van Schönberg e.a. Zondag 11 febr. gr. zaal 14.15 uur: Abonnementsconcert, gr. zaal 20.15 uur: Showavond met Nederlandse artiesten. Maandag 12 febr. gr. zaal 20.15 uur: Het Concertgebouworkest o.l.v. Ber nard Haitink, m.m.v. Hanneke van Bork, sopraan. Norma Procter, alt. Ernst Haeflin ger, tenor. Groot Omroepkoor van de NOS. Werken van Schubert e.a. kl. zaal 20.15 uur: Michele Boegner, piano. Werken van Mozart e.a. Dinsdag 13 en Woensdag 14 febr. kl. zaal 20.15 uur: Stichting Gaudea- mus. „Twee avonden ongewone muziek”. 13 febr. Harry Spnaay, basklarinet, Polo de Haas, piano. Werken van Loevendle, Satie, e.a. 14 febr. Polo de Haas, piano. Werken van Clement!, Ives e.a. Stadsschouwburg (Leldseplein)Donderdag 8 februari, 20.15 uur: Het Nationale Ballet: „De schone slaapster”. Vrijdag 9, Zaterdag 10 en zondag 11 febr. 20.15 uur: Amsterdams Toneel: „De eMid” van Herman Heijer- mans. Zondag 11 febru. 13.30 uur: Amster dams Toneel: „De vossejacht” van Hugo Claus, naar Ben Johnsons Volpone. Maan dag 12 febr 20.15 uur: Amsterdams Toneel: „Schuld en boete” van Dostojewskl. Dins dag 13 febr. 20.15 uur: Toneelgroep Thea ter: Luther” van Dieter Forte. Woensdag 14 febr 20.15 uur: Amsterdams Toneel: „De Vossejacht” van Hugo Claus. Carré (Amstel) T.e.m. 28 febr. dagelljksfbeh. maandags) 20.15 uur: Jasperlna de Jong show:,,Jasperina’s grote ego-trip”. De Kleine Komedie (Amstel)- T.e.m. 28 febr. dagelijks (beh. maandags) 20.15 uur: Am sterdams Volkstoneel: „Op hoop van zegen” van Herman Heijermans (jubileum- en af- scheidsvoorstelling Beb Nooy sr.). Nieuwe de la Mar Theater (Marnixstr. T.e.m. 22 febr. elke dinsdag, woensdag en donderdag, 20.15 uur: Fons Jansen: „Kwar- tetten”. aan de vleugel Frans Oudhoff. T.e.m. 25 febr., iedere vrijdag, zaterdag, en zondag 20.15 uur: Wim Kan met Corry aan zijn zijde en Ru van Veen aan zijn vleugel. Theater De Brakke Grond (Nes): T.e.m. za terdag 10 febr. en vrijdag 23 febr. t.e.m. 8 maart, dagelijks (Beh. zondags) 20.30 uur: Amsterdams Toneel: „The Family”, deel 3 een theaterserie in 4 afleveringen van Lodewijk de Boer Maandag 12 t.e.m. don derdag 22 februari, dagelijks (beh. zondag) 20.30 uur: Piccolo Productie- „Rosa” een bewerking van brieven van Rosa Luxem burg door Halina Slojewska, gespeeld door Josephine van Gasteren. Shaffy Theater (Keizersgracht): T.e.m. vrijdag 16 februari dagelijks (beh. zondag en maandag( 20.30 uur, zuilenzaal: „Het grote gebeuren’’ van Belcampo. Voordracht door Nel Oosthout. Vrijdag 9 en zaterdag 10 februari, shaffyzaal 24 uur: De Sissies met een Brechtprogramma (try-out). Kleine Bellevue (Leidsekade): T.e.m. 4 maart, dagelijks (beh, maandags) 20.30 uur: Klip- stein Hammelburg tezamen met Corry van Kessel in kabaretprogramma „Wereld gebeuren in een notedop”, m.m.v. Willem Valenkamp, piano, Gerard van der Sluis en Martin de Vos, slagwerk. Theater Tinge! Tangel (N..Z Voorburgwal): T.e.m. 29 maart, dagelijks (beh. maandags 20.30 uur: Cabaret .Hoera we leven nog" met Sieto en Marijke Hoving en Rob de Nijs. Mlckery Theater (Rozengracht): Vanaf 6 fe bruari. dagelijks De Brighton Combination uit Londen met Watch it all come down”. Stedelljk Museum (Paulus Potterstr.): T.e.m 4 maart schilderijen en tekeningen van Ben Akkerman. T.e.m. 11 maart affiches, boek omslagen en andere grafische ontwerpen van Roman Cleslewicz en „10 jaar aanwin sten tekeningen”. T.e.m. 18 maart Christo- Valley Curtain, Rifle, Colorado 1970-1972, dokumenten, tekeningen en foto’s; en schilderijen en tekeningen van Ferdinand Erfmann. T.e.m. 25 maart kinetische kunst va Jaacov Agam. T.e.m. 1 april reliëfs, gouaches en tekeningen van Jan Schoonho- van Jaacov Agam. T.e.m. 1 april reliëfs, (beeldende kunst uit de laatste honderd jaar) en Vincent van Gogh, grote verzame ling schilderijen en tekeningen uit alle perioden. Geopend maandag t.e.m. vrijdag 9.30- 17.30 uur en 19-22.30 uur, zaterdagen 9.30- 17 uur, zon- en feestdagen 13-17 uur. Tropenmuseum (Linnaeusstraat)Tot 15 febru ari „In het land van Ghor, semi-nomaden in Afghanistan". Geopend dagelijks 10-17 uur, zondagen 12-17 uur. ANTON DE BEER leidt het Koninklijk Mannenkoor Caeci- lia tesamen met het Haarlems A Capellakoor in de Tuinzaal van het Concertgebouw. Vana vond om 20 uur. Solistische medewerking van de hoboïste Corrie Kerkhoff en Henny Drost, piano, leden van Haar lems Jeugd Orkest. door hij definitief in het bezit kwam van de wisselprijs. Als solist zal Jongepier cp het Flentrop-positief nog twee sonates vertolken van Domeni co Scarlatti, een tijdgenoot van Joh. Seb. Bach. Het concert wordt besloten met werk van Joseph Haydn voor een solokwartet nu be staande uit een violist, een ho boïste, een violoncelliste en een fagottiste, dat begeleid wordt door een orkest in pré-klassie- ke bezetting. De naam van het werk: Concertante brengt de wisselspel-relatie tot uitdruk king, die er is tussen solo kwartet en orkest, waardoor een verrassende werking tot stand komt. EEN BEESTACHTIG pro gramma. Zo luidt de titel van een koffieconcert dat de bas bariton Rom Kalma en pianiste Miep van Luin zondagmorgen op het landgoed Groenendaal, Groenendaal 3 te Heemstede geven. Op dit concert, dat wordt gehouden onder auspicië- en van de Koninklijke Neder- landsche Toonkunstenaars-Ver- eeniging, klinken liederen over dieren van Beethoven, Loewe, Chabrier, Ravel, Barber, Du Bois en Moussorgsky. Tevens zal de Liederentrits van vreug de en minne van Albert de Klerk worden uitgevoerd. Aan vang 11 uur. Ann Hasekamp: „Ik speel ontzettend graag onder Ton Lutz omdat ik hem de beste regisseur vind. Ik vond het fijn met Sjarov te werken, maar met mijn man te repeteren is HET CONCERT, dat Haar lems Jeugdorkest zaterdag 10 februari om 20.15 uur in het Haarlemse Concertgebouw zal geven, valt in de tijd, waarin de eerste krokussen voorzichtig de nadering van de lente aan kondigen. In het programma is als eer ste werk de Suite Francaise van Francis Poulenc opgeno men. Deze suite is samengesteld uit oude Franse dansen van Claude Gervaise, een componist uit de 16e eeuw. Zij bevatten prachtige muziek met melodie ën, die zich ontwikkelen met de karakteristieke ritmiek van de dansen, die in het Frankrijk van vijf eeuwen geleden, ge liefd waren. In de fraaie instrumentatie van clavecimbel met blazers en met de harmonieën van Pou lencs bewerking zijn het ware muziekjuwelen geworden. ’’Kost en inwoning” zijn gra tis, maar Bas moet er een groot aantal vernederingen voor slik- ke. De ’’kost” wordt hem in de vorm van een zak brood als naar een hond toegesmeten. De ’’inwoning” bestaat uit een slaapplaats op de harde hou ten luifel boven de tap. De caféhouder en de kastelein bui ten hem tot en met uit. Bas vervangt in wezen de lamme en later stervende vrouw van DE TONEELSCHUUR orga niseert zaterdagnacht een bij zondere voorstelling. Het Mi- m'etheater Will Spoor zet dan uw verwachtingen van mime en theater op hun kop in „Waste of time” (wat tijdver spilling betekent). Afbraak is de rode draad in het werk van Will Spoor en de zijnen. Ann Hasekamp: „Dat is de gevestigde orde. Alles wat daartoe behoort in het stuk draagt een masker. Tanaka en zijn zusje, beiden nog jong en onervaren, zijn de enigen die geen masker dragen. Ze lopen stuk op de gevestigde orde. Voor de soldaten, die ook geen masker dragen, geldt hun uni form als dat symbool.” Kaiser schreef het werk in het midden van de jaren veer tig. Je zou denken dat hij als Duitser met de Nazi’s tegen zich, het stuk in eigen land zou situeren. Toch neemt hij Japan als plaats voor het gegeven. Ann Hasekamp: „Misschien had je dan gezegd, ja, dat we ten we nu wel. Japan is veel verder. Er is niet getracht er een echte Japanse sfeer van te maken. Daar weet je gewoon te weinig van. Ton Lutz heeft het evenmin authentiek willen ma ken. Het gegeven kan immers over de hele wereld gebeuren.” Hoe waren de reacties tot nu toe? Ann Hasekamp: „We krijgen Ann Hasekamp: „Die is er altijd wel min of mee». Maar dit stuk is zo afhankelijk van de vorm waarin het gedaan wordt dat je jezelf er iedere avond goed moet aan vast hou den, dat je je niet veel kunt permitteren. Het stuk speelt zichzelf totaal niet, je moet het echt met elkaar maken. Iedere voorstelling is het dan ook hard werken. Qua wezen een heel ander stuk dan de Drie Zusters (dat eerder te zien was in de schouwburg-red.) waar veel emotie aan te pas komt. Daarin groeit het spel als het ware, is dat meer zichtbaar dan in Soldaat Tanaka. In dit stuk is die groei niet nodig, de vorm behouden is al moeilijk ge noeg". Alhambra I (Weteringschans): Bert Haanstra’s „Bij de beesten af”, toeg. a.l. Dag. 14, 19 en 21.30 uur. zo. 13.30, 15.45, 19 en 21.30 uur. Alhambra II (Weteringschans): Peter O’Toole In „The ruling class”, toeg. 14 J. Dag. 13.45. 16.15, 19.15 en 21.45 uur. Bellevue Cinerama (Marnixstraat): Gene Hackman in „The poseldon adventure”, toeg. 14 j. Dag. 14.15, 19.15 en 21.45 uur. zo. 13.30, 16, 19.15 en 21.45 uur. Calypso (Marnixstr.): Peter Gonzales in „Felli ni Roma”, toeg. 18 j. Dag. 13.45, 16, 19.15 en 21.45 uur. Ceintuur (Ceintuurbaan): Charlton Heston in „Vlucht 502, antwoordt niet”, toeg. 18 j. Dag. 14 (beh. za. zo. wo.). 19.15 en 21.30 uur. Centraal (Nieuwendijk): „Sex a la minuut”, toeg. 18 j. Dag. doorl. voorst. 13.15, 15.15, 17.15, 19.15 en 21.15 uur. Cineac (Damrak): Jacopetti’s „Uncle Tom”. 21.45 uur. toeg. 18 j. Dag. 9.15, 11.30, 13.45, 16, 19.15 en Cineac (Reg. Breestr.): Ochtend en middag 9.30, 11.30, 13.30 en 15.30 uur zo. 11.30 uur enz. Walt Disney’s „Goofy”, toeg. a.l. Elke avond 19.15 en 21.30 uur Jane Fonda in La ronde”, toeg. 18 j. City (Leldseplein): Anna Moffo in „The weekend murders”, toeg. 14 j. Dag. 14.15, 19 en 21.30 uur, zo. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur. Corso (Kalverstr.): Charles Bronson in „The mechanic”, toeg. 18 j. Dag. 13.30, 15.45, 19 en 21.30 uur. Du Midi (Apoliolaan)John Wayne in „Hata- ri”, toeg. 14 j. Dag. 14 en 20 uur. Flora (Amstelstr.): George C. Scott in „The new Centurions", toeg. 14 j. Dag. 14.30, 19.30 en 21.45 uur, zo. 13.30, 15.45, 19.30 en 21.45 uur. Kriterion (Roetersstr.): Peter Conzales in „Fellini Roma”, toeg. 18 j. Dag. 14.15, 19.30 en 22 uur, zo. 13.30, 16, 19.30 en 22 uur. Leldseplein Theater (Leldseplein): Charlie Chaplin in „Modern times”, toeg. a.l. Dag. 14.45, 19.45 en 22 uur, za. en zo. 13.45. 16.15. 19.45 en 22 uur. Luxor (Nieuwendijk)Richard Harris in „A man caUed Horse”, toeg. 14 j. Dag. 13.30 (beh. zo. en wo.) 15.30, 19 en 21.30 uur. Noggerath (Reg. Breestr.): Marlon Brando in „De Peetvader”, toeg. 14 j. Dag. 13.30, 16.45 en 20 uur. Parislen (Nieuwendijk)’ Romeo and Juliet”, t 13.30, 15.30, 17.30. 19.30 uur enz. Rembrandtplein werkelijk een feest. Hij werkt sterk vanuit de tekst. Je mag bepaalde opvattingen hebben, maar hij zal er steeds op wij zen dat „het er staat”, je kunt de aanwijzingen steeds terug vinden. Ton Lutz heeft ongetwijfeld de meeste invloed op mijn spelwijze gehad. Hij heeft me leren denken op een wijze die voor een actrice goed is te leren denken. Je moet bij hem verduveld goed weten wat je zegt, wat je erbij doet, waar het vandaan komt. En dat alles vanuit de tekst.” .Secret sexlifes of iedere avond een opvallend goed applaus. Het valt me daarbij op dat er zoveel jonge ren naar het stuk komen. Dat de reacties zo fijn zijn ligt voornamelijk aan de regie, denk ik. Er zitten een aantal goede vondsten in, zoals het feit dat we dubbelrollen spelen. Ook de maskers stonden door Kaiser in het script niet voor geschreven”. PHILIPPE HERREWEGHE leidt het Collegium Vocale in Bach’ s Johannes Passion, die woensdag 14 februari in de Ba- kenesserkerk wordt gegeven. Deze uitvoering, waaraan voorts wordt meegewerkt door Arti Vocali Antiche en Musica Antiqua onder leiding van Ton Koopman, krijgt een bijzonder karakter door het feit dat ge speeld wordt op historische in strumenten. Het is het derde concert in de reeks van vier concerten, georganiseerd door het barokensemble Musica da Camera met instrumentale en vocale muziek uit de 17e en 18e eeuw. Aanvang 20.15 uur. De inhoud van het stuk in het kort: Soldaat Tanaka brengt met zijn kameraad Wa da een dag verlof bij zijn ou ders op het platteland door. Zijn ouders zijn arm, de honger tiert welig, de oogst ging verlo ren. Toch willen ze een goede indruk op hun zoon maken. De lekkerste gerechten komen op tafel, de beste drank wordt ge schonken. Aan het feestmaal ontbreekt Tanaka’s zusje. „Ze werkt bij een boer in de ber gen”, aldus de ouders. In wer kelijkheid blijkt ze te zijn ver kocht aan een ronselaar die haar op zijn beurt weer door verkoopt aan een bordeeleige- naar. Van de opbrengst kan vader Tanaka zijn schulden af lossen en het feesteten betalen. Tanaka brengt later een bezoek aan een huis „van verdachte zeden” waar hij met zijn vrien den uit het leger om de liefde van de meisjes speelt. Als ie dereen is „voorzien” blijft voor Tanaka het laatste en minst beroerde meisje over. Hij merkt in haar zijn zusje voor zich te hebben. Op dat moment dient zich een onderofficier aan. die als meerdere van Ta naka zijn rechten opeist. Tana ka vlucht met zijn zusje het bordeel binnen. Plots klinkt er een gil Tanaka komt naar buiten en drijft zijn bajonet in ie borst van d e onderofficier. ft Beiden, zijn zusje Yoshiko en -■ de nieuwe klant, sterven. HJO met krokusconcert Met de fluitiste Renée Hes- merg komt als tweede composi tie het Concert voor fluit en orkest (K.V. 314) van Mozart tot uitvoering. Het concert moet ontstaan zijn eind 1777 of in het begin van 1778. Het is een compositie van intieme, lichtende schoon heid en van een verfijnde, ranke struktuur, voortreffelijk geschreven voor het solo-in- strument, de fluit, waarvan het zilveren timbre verrassend con trasteert met de klankkleuren van het begeleidende orkest, dat de bezetting heeft van strijkinstrumenten, hobo’s en hoorns. Het thema van het rondo is, licht gevarieerd, de melodie van de aria van Blöndchen „Welche Wonne, Welche Lust” uit Mozarts opera „Die Entfü- rung aus dem Serail”. Van de 18 zogenaamde Sonate ,;OCLlCt bVAllIcS OI toeg. 18 j. Dag. 11.30, en 21.30 uur. Zo. 13.30 Theater (Rembrandtplein): Gene Martin in „Poncho villa”, toeg. 14 j. Dag. 14.15, 19.15 en 21.45 uur, zo. 13.30, 16, 19.15 en 21.45 uur. Rialto (Ceintuurbaan): Rijk de Gooyer in „De Inbreker”, toeg. 14 j. Dag. 19.15 en 21.30 uur, do. vr. ma. di. ook 14 uur. za. wo. 14 uur, zo. 13.30 uur „De Robin’s en het robot komplot”, toeg. a.l. Roxy (Kalverstr.): Sean Connery in „Dr. No”, toeg. 14 j. Dag. 13.30 16, 19 en 21.30 uur. Royal (Nieuwendijk): Burt Lancaster in „D« rode kaperkapitein”, toeg. 14 j. Dag. 13.30, 15.45, 19 en 21.30 uur. Studio K (Boven Kriterion). Susannah York in „Images”, toeg. 14 j. Dag. 14.15, 19.30 en 21.45 uur, zo. 14, 16.15, 19.30 en 21.45 uur. The Movies (Haarlemmerdijk): 19.45 uur „Re pulsion”, toeg. 18 j 22 uur „Cul de sac”. toeg. 18 j. Zaterdags alleen 22 uur. Tuschinski (Reg Breestr.): „The canterbury tales”, toeg 18 j. Dag. 14.15, 19 en 21.30 uur, za. zo. 13.30, 15 45. 19 en 21.30 uur. De Uitkijk (Prinsengracht)- Liza Minnelli in „Cabaret”, toeg. 18 j. Dag. 14.30, 19.15 en 21.45 uur, zo. 13.15, 15.45, 19.15 en 21.45 uur. een stuk Duits op zijn repertoi re geplaatst. Hij is er zo popu lair mee geworden, dat uit Oost-Duitsland het verzoek kwam om daar een aantal voorstellingen te verzorgen. Een verzoek dat hij vorige maand in Dresden heeft inge willigd. Polichinelle 2 is Kreis’ eerste soloprogramma. Hij heeft eer der in Haarloheim gestaan. In 1971 was dat met Hans Otjes. Ook heeft hij met Albert Vogel meegedaan in diens cabaretpro- gramma Dat is nou leven. Poli chinelle is een oud woord dat hansworst betekent. Of een wit clowntje, bekent hij „en dat slaat dan op mijzelf.” De teksten van Polichinelle zijn door hemzelf en door zijn pianist Peter Stoops geschreven. Tijdens de eerste van de drie voorstellingen zullen er geen gasten in de show van Kreis optreden. Zaterdag 17 en 24 februari worden Bob van Leeu wen en Rob Roeleveld ver wacht. AANSTAANDE VRIJDAG brengt Toneelgroep Centrum in de Toneelschuur de première van ”De revolver van Bas”. Het stuk, geschreven door de Haar lemse lijstenmaker Lemmens, laat een jongeman (Bas) zien die de vaste bezoeker van een café is. De caféhouder werpt zich op als een soort vaderfiguur voor Bas en begint allengs steeds meer invloed op de jongeman te krijgen. Die invloed gaat zo ver dat de jon gen zijn intrek in het café neemt. Hij geeft in deze show zijn eigen visie op de jaren twintig en dertig en projecteert daartoe een film zonder geluid op het doek. En wie zien we dan, zo vraag je aan Robert, „natuur lijk de sterren van het stomme doek” is zijn antwoord. Naast film brengt hij ook liedjes en pantomime over deze tijd. „Een periode die sinds dat ik een jaar of acht was, steeds een hobby voor me is geweest. Er ontstaat een totaalbeeld in de show van alles wat er zo in die tijd te beleven viel”. Daarnaast heeft Robert Kreis

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 13