Bluesveteranen brachten kwaliteit avond van pure gettovolk in Amerika Oscar voor „Bij ARMAN EN ILVA PANDA FERDINANDS BELEVENISSEN Puertoricanen, de beesten af” Polle, Pelle en Pingo r 7 BLUES LEGENDS ’73 IN AMSTELVEEN meester* ruitenier RADIO EN TELEVISIE MAANDAG 12 FEBRUARI 1973 6 TV VANAVOND TV MAANDAG RADIO DINSDAG 0 u. Ie- I TV DINSDAG Guinness als kardinaal Treurniet uijgens- ’hA/I.BUJKBAARWN ER HIER GEEN EGYPTISCHE KONINGSGRAVEN,.y-7 en de 138-118 "WAT STAAT ER OPDAT BORD, "eg, ij. AMSTELVEEN De reeks matte jazz- en popconcerten, waar mee dit jaar is ingezet, werd zater dag afgebroken met een hoogst ge zellig en artistiek interessant blues- concert in de Amstelveense Casi- mirhal. Net als bij de eerder ge noemde optredens stonden hier de grootste artiesten in hun klasse op het podium, maar wat een verschil aan inzet: Geen concertje dat bin nen een uur geroutineerd werd af gedraaid, maar vier volle uren puur luistergenot dat onder de titel American Blues Legends ’73 van start ging. DAAR STAAT. VAT HETN06Y8EDANKT! IK BEN NftMELIJ K OUDHElDKUNDI; 100 M NA4R ZEEROB'S GE EN KAN ALLEE HIËROGLIEFEN LEZEN.Jr' ©M» 86-ii J7 AJAAREW? I MOET U OOK DIE Vkant OP s tijfel WASHBOARD WILLIE (doe. Rico 21.10 CEES STRAUSS 19.45 u. 20 u. le- Geopend nd voor Geopend 21.10 Nonsens NCVB. raat. K luijgei- at. Go- Rtfjs- Wjker- ■8) indacht Pasto- Noord- •nf eren ten de ns land sschop- ver een raarder. willen aken. van de idag in aat on- perma- nnen. tl gadering Agt. arverga- :k. Hen- traat 44 iusstraat tl in. 20 a. 'er cao- conflirt 20 uur Centrum, titie om lenstr?"' Velser- v.d. Lei aar ook Gezlns- llebrord- i en-con- isendorp- luiden. uw belasting en ik overweeg dan ook. om een eis tot smartegeld in te dienen". Nu trok Hachel Haak een formulier uit zijn tas. „Ik vrees dat u me niet begrijpt”, vervolgde hij. „Volgens onze laatste gegevens bent u ons nu een fiscale verevening van 3.165.399,02 florijnen verschuldigd De termijn vervalt vandaag, en on ze burelen sluiten te 5.30 uur. 18 45 18.55 19.05 20.00 20 20 22.40 22.45 22.50 18.45 18.55 19.05 19.30 20.00 20.21 21.10 22.00 22.50 18.45 18.55 1905 19.30 20.00 20.21 21.15 21.40 22.30 22.40 22.50 22.55 18.45 18.55 19.05 19.30 20.00 20.20 21.50 22.40 ditietrai- téschool, 19.30 u RI iden, ge- 2.15-13.15 Iwemver. n> Plein filiaal 19-21.30 a inlich- 30 u. tot gebouw plantsoen RI tia; 21-23 JIBLIO- en 19-21 u. 14 l. Maer. scheidi- :k. Hen- Stump- i. Alec Guinness (rechts) als de kardinaal en zijn ondervrager Jack Hawkins in de film „De gevangene”, die vanavond door de KRO op Nederland I wordt vertoond. Velsen, aiden en Centrum, izaal no. d in ge- 2464; 11- )uurthuis il. 02510- in Post- intpoort- 38. Joris werd wakker door gerit sel bij de greppel waar hij de nacht had doorgebracht. Hij sloeg lodderig de ogen op, en sprong geschrokken overeind toen hij belasting-inspec- teur Haak herkende. „Meneer Goed- bloed, naar ik meen”, sprak de ambtenaar ernstig. „Goed, dat ik u zie. Wij van de belastingen hebben namelijk een ernstige fout gemaakt. Ie biblio- i-12.30 u. ugd- en weg 96. filiaal 14.30- veg 177, aal Zee- .30 u. veg, IJ- id. raat, in- 19-20 u Itatiebu- Nederland 1: In de vooravond brengt de KRO de dertigste aflevering van de familie Ashton, die in de kersttijd speelt. De kerstviering van 1942 wordt in het het zin van de Ashtons zonder de twee zoons David en Philip doorgebracht. De komende weken zal de KRO in afleveringen een serie over de Ameri kaanse kolonie Puerto Rico uitzenden. Vanavond na het journaal het eerste deel: Puerto Rico, het verloren paradijs. Een KRO-team filmde het dagelijks le ven van het Puertoricaanse volk op hun eigen eiland en in de getto’s van de Verenigde Staten. De Verenigde Naties zullen zich deze dagen weer met de koloniale status van het eiland Puerto Rico bezighouden. Vandaar dat deze do cumentaire gemaakt werd. Om tien over negen volgt de speelfilm De gevangene, waarna nog voordat het laatste nieuws op het scherm verschijnt, de televisieschaakwedstrijd tussen Ne derland en Polen wordt voortgezet. Onze filmmedewerker schrijft bij de film van vanavond: In 1955 maakte de Engelse toneelregisseur Peter Glenville een film naar het door hem op het Lon- HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Gymn. 7.20 (S) Dag met een gaatje, 8.00 Nws. 8.11 Radiojoum. 8.50 Morgenwijding. 9.00 (S) Klass, muz. 9.35 Waterstanden. 10.00 (S) Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitami nen. 11.00 Nws.; 11.03 Radiojourn. 11.30 (S) Rondom twaalf: De groenteman en Paris vous parle. 11.55 Beursber. Over- heidsvoor. 12.30 Uitz. voor de landbouw. AVRO: 12.40 (S) Knipperlicht 13.00 Nws. 13.11 Radiojour.. 13.21 (S) Verstrooiing bij Mozart (II), E.O.: 14.00 Het woord der waarheid. 14.15 (S) Klass, muz. 14.25 (S) Voor de vrouw. 14.45 Origamie. 14.55 Boekbespreking. 15.05 (S) Voor de zie ken. 16.00 Nws. 16.03 Klankbord. 16.10 (S) Voor kleuter en kind. 16.30 (S) Jeugd- toer. AVRO: 17.00 (S) Mobiel. 17.55 Me- ded. 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 18.21 Gesprekken. 18.45 (S) De Johan Willem Friso Kapel. 19.10 (S) Amateurs musice ren. 19.30 (S) Vanavond. 22.30 Nws. 22.40 Radiojour. 22.50 (S) Vanavond laat. 23.55 Nws. „gall in the west”. U ziet de Amerikaan se blues begeeft zich in alle windrichtin gen. Meer entertainment, naar zijn zeg gen, moest er klinken in The Vipersong, hetgeen door de storende linkerbox niet geheel werd onderstreept. Maar wie daar op lette, was een kniesoor. Ook in het brengen van een vaardig „swiftdansje” bleek de man uit Detroit de nodige kwaliteiten te bezitten, al behoorde dit meer tot de vele curiosa die kenmerkend voor dergelijke bluescircussen zijn. Het eenmans-ritme orkest van Wash board Willie mocht de Detroit-blues voortzetten, waarbij hij gebruik maakte van de begeleiding van bassist Roger Hill, opnieuw Boogie Woogie Red, Ho mesick James („to make it more swin ging”) en Snooky Pryor. Het aandeel van de wasbordman was afgezien van de vocals overigens klein. Hij raspte wat hier en tikte en roffelde wat daar,' maar werd in feite in dit gezelschap volkomen weggespeeld. Misschien komt dat door zijn tempo dat een stuk lager ligt dan dat van zijn begeleiders. Zijn verbinden de teksten zijn echter een verhaal apart. Ter rechtvaardiging van de titel Natural Bom Lover hoor je dan: „Kijk, anderen zijn geboren om huizen te bouwen, of om cake te bakken. Of misschien wer den ze in de wieg gelegd om een bank te leiden. Maar Washboard Willie werd geboren voor de liefde. Yeah man, belie ve me, Willie is born to love, Yes, yes, teah”. De muzikale smulpartij kreeg haar hoogtepunt in de grote animators Light ning Slim en Whispering Smith. De stem van laatstgenoemde aangetast door een jarenlang genoten ontbijt van pure whiskey en zwarte koffie is nog steeds niet imponerend, zijn spel op harmonika wordt met het jaar interessanter. Smith vormt met zijn ingekeerde spel een mooi contrast met Slim, die veel meer gesteld is op een rechtstreeks contact met de zaal. Wie zich nog het laatste American Folk Blues Festival in De Haag herin nert, weet dat een lauw niet voldoende reagerend publiek voor dit duo de sfeer aardig kapot kan maken, maar Amstel veen was alert genoeg om de basis te leggen vöor hun specifieke sfeertje. Dat was waarschijnlijk ook de oorzaak dat de hiernavolgende finale, waarvoor de hele groep zich aandiende, tot de onbetwiste climax van de avond kon uitgroeien. Met het duo Mabon en Boogie Woogie Red gebroederlijk aan de piano staande, met twee drummers en al het bluesgita- ristengeweld dat zich op dat moment binnen de Amstelveense „stadswallen” bevond. De NBBO mag het nog eens doen. HILVERSUM U KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Badinerie. 7.30 Nws. 7.41 Echo. 7.50 (S) Badinerie. 8.24 Overwe ging. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de vrouw. 8.45 Moeders wil is wet: 10.00 Nederland II NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. VARA: (K) Hier is Lucy. (K) Koning Klant. NOS: (K) Journaal. VARA: (K) Waaldrecht: 4 Jubi leum. (K) De Show. (K) Achter het nieuws. NOS; (K) JournaaL ’y1 Bluesveteranen als Boogie Woogie Red, Homesick James, Snooky Pryor, Wahboard Willie en Whispering Smith Lightning Slim waren naar de Amster damse voorstad getogen om te getuigen van het feit dat hun prestaties op het artistieke vlak nog steeds niet om mee te spotten zijn. Ze hoefden het niet te hebben van het plichtmatig opdreunen van bekende werkjes, maar konden zich in de snel op temperatuur gekomen atmosfeer in hoog tempo uitleven. Dat gebeurde voor een uitverkocht huis, zo dat de Nederlandse Blues en Boogie Woogie Organisatie het volgend jaar als het bluesfestival voor een tweede keer wil terugkomen, naar een grotere hope lijk beter bereikbare zaal mag uitkijken, ken. De avond begon al dadelijk met een verrassing. Het was niet mogelijk geble ken de aangekondigde gitarist en harmo- nikabespeler Juke Boy Bonner naar hier te krijgen, maar een uitstekend alterna tief werd geboden in de vorm van pianist Willie Mabon, wiens „I don’t know” sinds 1958 zo’n grote vlucht heeft genomen. Natuurlijk stond dat nummer op zijn repertoire, aangevuld met The fixer, Keep my lover with me (met harm.), Shake that thing (Shake it to the east, shake it to the west, shake it to the thing you can best) en nog een handvol opgewekte bluesstukken. Afgezien van shake that thing, dat veel swing bevatte, een rustig en weldoordacht optreden, waarin Mabon zijn vele talenten in een breed perspectief etaleerde. Afscheid ne mend met een aktentas werd hem na tuurlijk een toegift gevraagd, waaraan werd voldaan met het vier jaar oude Seven Sons. Snooky Pryor en Homesick James, na Willie Mabon aan de beurt, konden direct proeven aan de sfeer in de zaal Se door hun opkomst uiterst hartelijk red. Homesick James wordt hier te- recht als één der grootste navolgers van rijn neef Elmore James gezien, maar het moet gezegd worden dat zijn bottleneck- spel zich in voldoende zelfstandige mate heeft ontplooid om tot een hoge presta tie te kunnen komen. Refererend aan rijn naam klonk I’ve got homesick again (and I don’t know what to do.wel heel anders dan de vele uitlatingen van Boogie Woogie Red die toch zo blij was weer In Nederland terug te zijn gekeerd. Enfin, van Homesick James bleef het AMSTERDAM. Bert Haanstra heeft zaterdag in de categorie lange documentaires een Oscar gekregen voor zijn film „Bij de beesten af”. Dit heeft de jury in Hollywood zaterdag meege deeld. Charles Huguenot van der Linden kreeg een Oscar in de categorie korte documentaires voor zijn film „De kleine wereld”. Deze film behoort in deze cate gorie tot de vijf beste films. Het is de tweede keer, dat deze filmer een Oscar heeft verworven. In 1960 kreeg hij er een voor „Big city blues”. Onze computer heeft zich vergist bij het berekenen van uw aanslag” „Ik wisteh ik vermoedde dat reeds”, prevelde Joris met een ver borgen glimlachje. „Computere de- bilitas est zoals de ouden reeds riepen. Ofwel: Geen computer zo groot, of er zit wel een vuiltje aan Dat neemt echter niet weg, dat ik veel heb geleden onder de druk van Nederland 2: Enig opmerkelijk onder deel in het programma dat de AVRO op het tweede net te bieden heeft, is om tien over negen een aflevering uit de serie Een dag uit het leven van Charles Drake. Drake is een gevierd komiek in Engeland, wiens genre ligt in de slap- stick-humor, zoals zal blijken uit de show die de AVRO op het scherm brengt. Voor en achter deze show staan res pectievelijk Peyton Place en Televizier Magazine. Het schijnt, dat de bij een on geval zwaar gewonde Rodney er weer bovenop komt. In he<t ziekenhuis krijgt hij bezoek van de voormalige echtgenoot van zijn vrouw, Steven Cord, die zegt zeer berouwvol te zijn. Om zeven uur als vanouds Ad Visser met zijn Toppop. geassisteerd door Pen ny de Jager. Tot aan het journaal kan men daarna kijken naar het zesde deel van Tips voor de toekomst. De beroe penvoorlichting gaat ditmaal over de grafische industrie en dat betekent ge sprekken met o.a. een handzetter. een off-set rotatiedrukker en een boekdruk ker. dense toneel gebrachte stuk „The priso ner” van Bridget Boland. Het was zijn filmdebuut en hij kreeg al dadelijk twee toopfiguren van de Engelse film onder zijn regie: Alec Guiness en Jack Haw kins. Het werd een van Guinness’ eerste uitgesproken serieuze filmcreaties, de rol van een kardinal in een totalitaire staat (men moet onwillekeurig aan Mindszen- ty denken), waar de machthebbers de godsdienst niet willen verbieden maar in discrediet willen brengen zodat het volk zich vanzelf van deze geestesdwaling zal afwenden. De eerste fase bij deze ont kerstening is de betrokken geestelijke zo onder druk te zetten dat hij zich bij het a-s. proces van landverraad en andere ondermijnende acties zal gaan beschul digen. Jack Hawkins als „de ondervrager” krijgt de taak opgedragen de kardinaal geestelijk te breken en de film houdt zioh op een nogal toneelmatige manier dan ook nagenoeg geheel bezig met de strijd tussen twee sterke mannen, ieder met een eigen ideologie en overtuigd van eigen gelijk. Een bijzondere complicatie bij dit boeiend gevecht levert de omstandigheid dat de kardinaal en zijn ondervrager destijds samen in het verzet tegen de Duitse overheerser hebben gezeten, maar nu eikaars politieke tegenstanders zijn geworden. „De gevangene” is de zesde aflevering van de door de KRO uitgebrachte cyclus „In de hoofdrol Alec Guinness” en het zal de bewonderaars van de acteur in kwestie in de aanvang moeilijk vallen, nadat zij hem in zoveel komische rollen gezien hebben, hem als eerbiedwaardige kardinaal te accepteren. CHARLES BOOST l Geo- >.30 uur. u. alge- Ver. v. Schoolradio. 10.10 (S) Aubade. 10.30 Nws. 11.00 Voor de zieken. 11.30 Bejaarden programma. 11.55 Mededelingen. 12.00 (S) Van twaalf tot twee: gevarieerd progr. 12.22 Wij van het land; 12.26 Me- ded. t.b.v. land- er tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41 Echo; 13.00 Raden maar.14.00 Schoolradio. 14.30 (S) Interlokaal op dinsdag. 15.30 Nws. 17.00 Overheidsvoorl. 17.10 Voor de kind. 17.30 Nws. 17.32 Echo. 18.00 (S) Licht orkest met solisten. 18.19 Uitz. van de V.V.D. 18.30 Nws. 18.41 Echo. 18.50 Progr. voorbeschou wing. 19.00 (S) Zin in muz. NOS: 19.50 Den Haag vandaag. KRO: 20.00 Nws. 20.05 (S) Pianorecital. 21.50 Babel speci al. 22.50 Overweging. 23.00 Echo. 23.30 (S) Binnenkijken. 23.55 Nws. HILVERSUM Hl VARA: 7.00 Nws. 7.02 Dag dinsdag. 8.00 Nws. 8.02 Onderweg. 9.00 Nws. 9.03 Plaatjes voor de pep. 10.00 Nws. 11.00 Nws. 11.03 Vrolijke visite. 12.00 Nws. 13.00 Nws. 13.03 De Eddy Becker Show. 14.00 Nws. 15.00 Nws. 15.03 Drie-draai. 16.00 Nws. 16 03 Mix 17.00 Nws. NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost de Draayer Show. VARA: 19.00 Nws. 1902 Popsmuk. 2000 Nws. 20.02 Poprekonstruktie. 2100 Nws. 21.02 Jazz Blues 22 00 Nws 22.02 De Eddy Becker Show, 22.55 Meded. 23.00 Nws. 23 02 Wachten op middernacht 24.00 Nws. 00.02 Tom Blom. 00.55 Nws. BRUSSEL 324 M 14.03 Schoolradio. 15.00 Nws. 16.00 Nws. en beursber. 16.10 Lichte muz. 17.00 Nws., meded. 17.10 Uitz. voor oudere luisteraars 17.55 Weegschaal. 18 00 Nws. 18.05 Uitz. voor de soldaten. 18.28 Paar- desportber 18 30 Wegwijs wezen. 18.45 Sportmagazine. 18.55 Taalwenken. 18.57 Grammofoonmuz 19 00 Nws., actualitei ten. 19.30 Intermezzo. 19.35 Vakbonds- kroniek 19.45 Lichte muz 20.00 Jeugd- muz. 21.00 Splinternws laatste editie. 21.05 Lichte pianomuz. 22.00 Nws. 22.05 Gevar. progr. 23.00 Nws. 23.10 Grammo foonmuz. 23.40 Nws. Nederland I NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. KRO- De familie Ashton. NOS- (K) Journaal. KRO- (K) Puerto film). Speelfilm Alec Guinness: De ge vangene. (K) Tele-Zet. NOS: (K) Journaal. TELEAC: (K) Engels (15). Nederland IJ NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. AVRO: (K) AVRO’s Toppop (K) Tips voor je toekomst NOS: (K) Journaal. AVRO: (K) Peyton Place. (K) Een leven in de dag van Charles Drake. Televizier Magazine. NOS: (K) Journaal. natuurlijk een prachtig lied met sonore uithalen van Pryor op harmonika. Laatstgenoemde was overigens ook voor mij een verrassing. Hij heeft gedu rende de laatste jaren geen optredens meer gegeven, en bleef rustig als tim merman doorwerken. Zijn deelneming aan het festival was meteen het eerste concert buiten de Verenigde Staten. Pryor heeft er een zeer filosofische kijk van overgehouden, zijn spel is vol van bezinning. Boogie Woogie Red, lispelend door de afwezigheid van het grootste deel van zijn voortanden, bracht vervolgens vrij harde, goed gestructureerde en fraai ge controleerde boogie woogie aan de man, die weinig subtiel maar wel erg inspira- tief overkwam. Qua spel is hij voor mij interessanter dan de meeste Nederlandse pianisten op dit terrein die boogie woog ie recht voor hun raap als een vluchtige wind afscheiden, geïmponeerd als ze zijn door hun grote voorgangers als Hoeke bijv. Het blijkt toch eens te meer dat de boogie woogie niet geboren wordt in het domein van de wiegelied jes. Zijn moeilijke ademhaling verplicht te hem niet tot het achterhouden van het magnifiek gezongen I’ve got the blues met een „gall in the east” en een Nederland I 10.45-11.35 NOS-NOT (ged. K) School televisie. NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. NCRV: (K) Dier en Vriend. (K) Tweekamp. NOS: (K) Journaal. NCRV (K) Waar of niet waar. (K) Adam Smith. (K) ’t Is maar een meisje. (K) Koorzang. NOS: Den Haag vandaag. (K) Journaal. TELEAC: Kijk op Sport (4) 3e Rij. arktplein Op de voorgrond Whispering Smith en naast hem Lightnin’s slim. ft- flESKEB®! CRU I 11+16 JA-EH KAT-IA,ZO /5 HET WEL 6ENOE6..., ARMAN DOE NOU iets! V we FMS5EREA/ SSICIUS! RODESLOED.' 'ris serousi ZEG W4AR/S ASWJ45 KKPIA... ECH7; KWEET TNIET. .'KWEET Y NET s

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 7