Robert Kreis
Ontroerend fluitspel
Jenny Arean speelt de
t
doet méér
van Renée Hesmerg
nieuwe Irma la Douce
met imitaties
Litteraire
Bloot, bloter, blootst
werkwinkel
in de Waag
I
Seven-Up,de beste manierom je dorstte lessen,
kost 99 cent
F'
HF
CROCUSCONCERT JEUGDORKEST
IN HAARLOHEIM
V
V
Modejournaal
a
4
Oi Mi
„IN PRINCIPE MOET IK HET KUNNEN”
I
i J
NL
MAANDAG
12
FEBRUARI
1973
8
(Van onze redactie in Amsterdam)
k
AMSTERDAM Vreemde ge
luiden boven in het huis van Jenny
Arean (30) doen haar keer op keer
opkijken. Maar in het gerestaureer
de pandje aan de Prinsengracht
(boze buurman Dick Swidde woont
een paar huizen verder) is geen
klopgeest aan de gang. Het gerom
mel komt van dochter Myra-Alber-
te (2), die de slaap niet vat en daar
om maar met het meubilair aan de
haal gaat.
IN AL ZIJN REALITEIT
komt het nu op ons af, lieve
modevriendinnen. Het voorj aars
en zomerseizoen belooft één
grote, sprankelende show te
worden. Enkele maanden ge
leden heb ik u er in dit journaal
al op voorbereid. Londen, Rome
en Parijs hadden hun stellingen
vastberaden ingenomen. Vooral
de Engelse ontwerpers de aan
sluiting bij de EEG stond voor
de deur hadden zich enorm
ingespannen. Tuin- en andere
party’s konden wat hun betrof
tot flonkerende, fleurige festij
nen worden verheven en de beel
dige, romantische avondtoiletjes
waren er reeds een afspiegeling
van.
S
1
Jenny Arean met haar dochtertje.
J. H. Moolenijzer
KO VAN LEEUWEN
(Van onze kunstredactie)
A
die
spai
ing]
nor
var
aan
har
Wa
voc
Wa:
ma
llc
ee;
ADVERTENTIE
on
Pikanterie van Jean Var on.
kir
we
Gr
ge
res
sei
ha
he
vo
Pi
sc
to
be
C
L<
dcx
man
tijd
Het lijkt erop dat Jenny gek is op
lange series. Klopt dat?
Zwierige, sexy avondjapon van syn
thetische jersey uit de collectie van
Frank Usher.
f
«i
Ai
van
eens
l
cit<
Ne
de
tot
dat
ker
jaa
ero
sch
I
twi
aar
het
I
W(
suj
Wk
V0(
te
is.
aai
en
ovi
fle
ooi
he1
C
voi
wa
we
sla<
eer
anc
ver
dar
en
het
mo
ver
de
vol
gel
cal
hij
vel
op
„sl
I
VOI
de<
de
m
(ei
De Suite Francaise van Francis Pou
lenc vormde een uitstekende ouverture
voor dit lente-concert. De oude Franse
dansen van Claude Gervaise (16e eeuw)
heeft hij in fris nieuw kleed gestoken
door ze met grote kennis van zaken te
instrumenteren voor een groepje van
negen blazers, slagwerk en clavecimbel.
De uitvoering slaagde wonderwel dank
zij de grote toewijding van alle mede
werkenden. Opmerkelijk was de delicate
wijze waarop de jonge slagwerker zijn
licht ruisende bekkenslagen uitvoerde en
Ragfijne geruite katoenen voile werd
voor deze romantische avondjapon
gebruikt. Frank Usher hield de kraag
en de hoge manchetten in het popu
laire wit.
fabelachtig goed gedaan hebben. Maar
die rol is gesneden koek voor me. In
principe moet ik het kunnen”. Irma is
Jenny Arean’s derde musical. In Anatev-
ka zat ze in 264 van de 600 voorstellin
gen en in En nu naar bed speelde ze het
vorig seizoen van de 350 keer 242 maal
het vriendinnetje van Frans Halsema.
duidelijk wordt meteen de opvallende
knipoog naar Chanel en Saint Lau
rent. Ter afronding van dit korte
showt je nog wat andere trois-pièces.
bestaande uit een gekleurde zig-zag
gedessineerde rok met een zwart
twinset, waarvan boordjes en randen
de kleuren van de rok vertonen. Naar
mijn overtuiging zullen zij het ko
mende voorjaar hart en lijf op de
juiste temperatuur weten te houden
ZEER ROMANTISCH en meer „ge
kleed” vind ik zelf de nu volgende
avondjapon van een ragfijne, geruite
katoenen voile met een effen boven
lijfje terwijl de zeer hoge, strakke
manchetten en tevens de kraag in het
voor het komende seizoen zo populai
re wit zijn gehouden. Wat zou u er
overigens van vinden om in gedach
ten met mij een heerlijk zomers
tuinfeest bij te wonen in een met
bloemen gedessineerde japon, waar
van de mouwen strak tot boven de
elleboog piepkleine plooitjes meekre
gen tot de eveneens strakke man
chetten? De hooggeplaatste ceintuur
VOOR DE KILLE voorjaarsdageri
bedacht Frank Usher grof gebreide
composé ensembles bestaande uit rok
of pantalon met jasjes, zowel zonder
als met mouwen. Hij completeert de
ze combinaties met strikblouses en
HAARLEM Het spande er zaterdag
avond in Haarloheim werkelijk even
om of cabaretier Robert Kreis werkelijk
nog zou komen. Lange tijd na het aan-
vangstijdstip verkeerden directeur en
publiek in het ongewisse of de voorstel
ling wel zou doorgaan. Lang verwacht is
hij toch gekomen, opgehouden door een
verkeersongeluk, zo meldde Paul Scheel-
ings. En nadat haastig de glazen van het
naar de bar gestroomde cabaretpubliek
waren geleegd, wisten Robert Kreis en
pianist Peter Stoops door vooral vak
kundig optreden elke herinnering aan
een wachttijd uit te wissen.
TOT BESLUIT NOG even aandacht
voor twee luchtige zomerjurkjes uit
de collectie van Jean Varon, die de
zer dagen in Londen werd getoond
Het zomerse karakter werd zonder
meer verkregen door zowel het lange
als het korte model (zie foto) van
zeer hoog oplopende splitten te voor
zien. Omdat in het bovenstukje toch
ook nog iets op zijn plaats moest
worden gehouden kwamen er, om
zulks te bewerkstelligen, wat ragdun
ne koordjes aan te pas. De pikante
rie werd enigszins verzacht door de
duizenden kleine bloemetjes die over
de stof waren gestrooid. Of Jean met
dit zomerse recept succes zal oogsten
zullen wij naar het zich laat aanzien
niet al te spoedig vernemen.
Bé TER MAAT.
In augustus beginnen de repetities voor
Irma. Binnenkort komt de Franse regis
seur Georges Vitaly over om kennis
te maken. Vitaly regisseerde de musical
destijds ook voor het Nieuw Rotterdams
Toneel. Lia Dorana speelde toen Irma.
Jenny zegt dagelijks aan de musical te
denken. Maar ze denkt er niet over om
met Lia Dorana over de rol te gaan
praten: „Néé zeg. ’tldee”.
Sleeswijk vroeg de ras-Amsterdamse
een paar maanden geleden en ze zei in
principe meteen ja. Ton Lutz, directeur
van Globe zegt al jaren dat Irma ge
knipt voor haar is. Naast Jenny spelen
onder meer Henk van Ulsen en Steye
van Brandenberg mee. Jenny Arean
heeft Irma la Douce nooit gezien. Ze
kent alleen de plaat. „Het is een enige
musical. Maar toch zie ik er wel een
beetje tegenop. Want het is wel een
beetje griezelig om tegen het image van
Lia Dorana op te boksen. Die moet het
Uniek is hij in imitaties en hij werkt
daar veel beter mee dan bekende jon
gens als Pikos en Van Dusschoten. Hij
gaat er verder mee, bouwt er een ge
beurtenis omheen. Notoire televisiekij
kers zullen daarover kunnen meepraten,
want zij hebben Robert Kreis vrijdag in
de „Vuist” van Duys kunnen zien, toen
hij daar in hoogst eigen persoon twee
„artiesten van vroeger jaren”, Heintje
Davids en Mary Dresselhuys bijeen
bracht Van beide dames gaf hij een
bliksemrake nabootsing. Henriëtte als
de mollige Zandvoortgangster en Mary
die al maar „Slippers” blijft spelen
Henriëtte die geen afscheid kan nemen
en Mary die maar wereldvreemd bekakt
blijft praten en tastend lopen als een
bijziende.
Waarom dan toch getekend voor Ir
ma la Douce? Dat wordt toch minstens
een half jaar elke avond zingen en
dansen?
Teksten van dit cabaret, dat volgens
het programma „Polichinelle”hee: zijn
van Kreis zelf en van Peter Stoops,
uitzonderingen daargelaten. Peter Stoops
toont zich tijdens Kreis’ optreden trou
wens een stimulerend pianobegeleider.
Samen zijn ze een duo dat goed is voor
een avondje voortreffelijk cabaretwerk.
Zij komen weer naar Haarlem op 17 en
24 februari.
Jenny Arean: „Ja dat is zo. Maar op
een gegeven moment kies je voor wat ’t
zwaarst weegt. Er staat tóch een gewel
dige rol tegenover. Bovendien heb ik dit
jaar m’n werk wel afgewogen”. Jenny
Arean zit bijna 12 jaar in het vak. Ze
kwam in het theater terecht door Albert
Mol, die haar met Jacco van Rennesse
een serie musicals voor de NCRV liet
doen. Toen kwam ze bij Wim Kan.
„Verleden jaar heb ik echt te veel
gedaan. En nu naar bed en voor de
televisie Het meisje met de blauwe hoed
en drie eigen shows. Ik merkte toen, dat
ik privé helemaal niets te beleven had.
Het was alleen maar hollen. Je ziet en
hoort niets meer. Maar ik laat me steeds
weer verleiden, omdat ik het werk zo
leuk vind”. Televisie en theater; Jenny is
op beide media even gek. Maar: „Met
een avond tv bereik je evenveel mensen
als zes jaar in het theater. Dat is het
belachelijke en het onwaarachtige van
de televisie. Het heeft niets met werke
lijke waarde te maken”.
In En nu naar bed speelde Jenny
Arean een belangrijke rol die later door
Sylvia Alberts werd overgenomen, toen
Jenny naar Globe ging. Bijna 250 voor
stellingen werden er van Annie
Robert speelt ook een stomme-film-
fragment, eigenlijk weer een imitatie,
dat ook vreselijk knap van beweging is.
Kreis laat vooral de twintiger-dertiger-
jarenbelevenissen in de kleinkunst,
Jenny’s man Huib Rooymans komt
precies op tijd binnenwandelen om
„Miertje" naar beneden te halen. Als hij
haar op de arm binnendraagt, kan hij
meteen doorlopen naar de keuken om de
babyzalf van haar snuit te halen, waar
mee ze zich fiks heeft ingesmeerd. Jenny
Arean vertelt over Globe, waar ze speelt
in „Soldaat Tanaka” en over de musical,
waarvoor ze nét heeft getekend. Jenny
gaat het nieuwe seizoen de titelrol spe
len in het oude succes „Irma la Douce”,
waarmee producent René Sleeswijk op
succes hoopt na „Promotie-Promotie”, de
grootste musicalmislukking van de laat
ste jaren.
Ze zegt daarover: „Aan iets wat al te
lang duurt zitten op den duur geen
positieve kanten. Maar iets vrij frequent
spelen heeft wel zin. Als een voorstel
ling een tijdje niet wordt gespeeld, loopt
’t geheel als los zand uit je vingers. Als
je een stuk af-en-toe speelt, blijft ’t
groeien”. Een levensgroot bezwaar van
het avond-aan-avond spelen vindt Jenny
Arean dat je bijna geen deel meer aan
het leven hebt. „Je hebt geen tijd meer
om iets voor jezelf te doen. Films en
voorstellingen zien, thuiszitten, een boek
lezen, platen draaien kun je wel verge
ten. Je bent dan wel overdag vrij, maar
daar heb je niets aan. Dan ben je bezig
met het kind, je doet boodschappen. Het
enige wat je kunt is een expositie bekij
ken. Dat gaat mij op den duur wel
waanzinnig irriteren”.
Na de pauze mochten wij eerst luiste
ren naar de organist Jan Jongepier, die
al drie jaren achtereen tot winnaar
werd verklaard van het Orgel improvi
satie Concours. Hij speelde sonates van
Scarlatti en Mozart z-n goed afgewo
gen interpretatie maakte diepe indruk
op het luistergrage publiek dat weer
een nieuwe ontdekking aan zijn belevin
gen kon toevoegen.
De symfonie-concertante van Joseph
Haydn, die tot slot werd gespeeld werd,
was onmiskenbaar het grootste succes
van de avond. Het intens muzikale spel
van Radboud Oomens (Viool), Dieuwke
Schreuder (cello). Corrie Kerkhoff (ho
bo) en Annette van der Laan (fagot),
werkte inspirerend op het gehele orkest.
Het is te hopen dat deze uitvoering op
een of andere manier spoedig herhaald
kén worden, want één keer is niet
genoeg. Misschien ter gelegenheid van
het tienjarig bestaan?
bestaat uit twee tinten ribslint, cor
responderend met de kleuren van het
bloemendessin.
Noppen in gelijke en ongelijke
grootte worden voorts over de
avondjurken gestrooid dat het een lie
ve lust is. Zo heb ik hier voor u een
zwarte japon met gele en oranje
noppen. Een schatje, vooral door de
bijzonder aparte rok. die vanuit de
taille geplooid overgaat in een asym
metrisch aangezette volant. Om de
asymmetrie extra te accentueren is
er, hoe speels, een effen zonnig gele
bies opgezet.
NA IEDERE FEESTELIJKE avond
of nacht volgt onvermijdelijk een
dag. Om ons dan niet direct minder
feestelijk te voelen zijn er voor die
uren snoezige chemisiers van Qiana
en katoenen voiles in leuke kleuren
en dessins. En ziehier, allerliefste
kostschooljurkjes met stipjes, witte
kragen en manchetten.
een tweede bijzonderheid was het clave
cimbel dat met duidelijk hoorbare ac-
coorden begeleidde.
De fluitiste Renée Hesmerg, die on
langs haar einddiploma solospel behaal
de aan het Koninklijk Conservatorium
in den Haag, trad op als soliste in het
Concert voor fluit en orkest in D. van
Mozart.
DE EXCLUSIEVE collectie
Frank Usher zou ik vandaag
graag voor u willen showen. Kijkt u
dan eens allereerst naar die garaffi-
neerde zwarte avondjapon van crêpe,
in een samenstelling van katoen en
rayon. Hij kreeg, behalve de zo mo
dieuze halsterlijn, van het decolleté
af tot aan het einde van de meters-
wijde rok een brede volant. En dan
hier een paar vlotte sexy modellen,
In de kleuren rose, rood, groen,
blauw en zwart, vervaardigd van
synthetische jersey. Let even op die
lange rok, die alleen van onder de
buste wordt vastgehouden en die
naar achteren zo diep mogelijk is
weggesneden.
Dit concert lijkt als twee druppels
water op het hobo-concert (in C.) dat
Mozart eerder schreef voor de Salsz-
burgse hoboïst Giuseppe Ferlendis en
het is vrijwel zeker dat wij hier te doen
hebben met een transcriptie voor fluit.
Toen Mozart op weg naar Parijs in
Mannheim verbleef, werd hij door tijd
en geldgebrek gedwongen op korte ter
mijn een fluitconcert te leveren aan de
ongeduldige amateur-fluitist De Jean,
Hij transponeerde het concert in D en
voldeed op snelle wijze aan zijn op
dracht. Jammer genoeg maakte de Ne
derlandse koopman met de Franse naam
niet veel haast met de betaling. Het is
onbegrijpelijk dat Renée Hesmerg haar
plaats nog niet gevonden heeft in de eer
ste rij van de Nederlandse fluitisten. Haar
spel is uiterst muzikaal en zo ontroerend
mooi, dat zij algemene erkenning ver
dient. Alleen al de manier waarop zij de
cadens speelde in het eerste deel, geeft
haar het recht op de hoogste waarde
ring.
Robert Kreis, na zijn kleinkunstacade
mie samen met Stoops nog maar enkele
jaren binnen de vaderlandse cabaret
arena aan het oefenen, is zeker geen
spartelaar meer. Zeer zelfverzekerd, met
een Sonneveldachtige ironische arrogan
tie staat hij tot zijn publiek. Hij waar
schuwt al bij de intro van zijn optreden
dat hij niet van zins is maatschappijkri
tiek te spuien, of zelfs maar betrokken
heid te suggereren met zaken die niet
van vrolijke aard zijn. Daar houdt hij
zich ook aan, een snel verouderd viet-
namgrapje dat in deze conceptie een
misplaatste indruk achterlaat, daargela
ten.
BLOOT, BLOTER, blootst deed
hierbij opgeld, maar ja, wie staat
daar tegenwoordig nog van te kijken?
En om heel eerlijk te blijven, mooi
bloot is niet lelijk! Mocht het aloude
gezegde „Bloot slaat dood” u nu door
het hoofd spelen, laat ik u dan verze
keren, dat al die beeldige modellen
het bloot zo levend doen zijn als
maar enigszins mogelijk is. Wilt u
zo’n levend middelpunt zijn? Wel, dat
is vandaag de dag echt niet zo moei
lijk meer. De zeer modebewuste Hans
van Dijk van Image Fashion in Am
sterdam brengt een aantal van deze
kostelijke Engelse ontwerpen waar
onder die van Frank Usher, in onze
Nederlandse modezaken.
HAARLEM. Een van de meest stel
lige voortekenen van de naderende lente
is het jaarlijkse Crocus-Concert van het
Haarlems Jeugdorkest. Het Jeugdorkest
kan nooit zijn aantrekkelijkheid verlie
zen omdat het zichzelf steeds weer ver
langt. Elk concert is een nieuw avon
tuur, omdat de gevorderden hun plaats
op een gegeven moment moeten afstaan
aan de pas-beginnenden. Het is natuur
lijk een verheugend verschijnsel, dat
er altijd nieuwe krachten klaar staan,
mar de jonge aanwas is niet altijd direct
m staat om de betrouwbare ouderen te
vervangen. Dit brengt vaak problemen
met zich mee die het uiterste aan
geduld vergen van de dirigent, maar
gelukkig behoort déze eigenschap tot de
beste kwaliteiten van de onvolprezen
André Kaart.
Trois-pièces: Met een knipoog naar
Chanel en St. Laurent.
Schmidts musical gegeven. „Het was
soms wel moeilijk om enthousiast te
zijn”, geeft ze toe. „Maar dan zag je
Conny Stuart en Mary Dresselhuys
weer, die wijven die zich er door dik en
dun doorheen stortten. Dan ging ik er
zelf ook maar weer tegenaan”. Ze zou
best wat eigenschappen van Conny en
Mary willen „pikken” bekent ze. „Van
Conny de positieve instelling. Die is niet
kapot te branden. Als ze in de sores zat,
hoorde of merkte nooit iemand daar iets
van. En dan hoe ze over haar kinderen
praat en hoe ze er mee omgaat. Dat
geldt trouwens ook voor Mary Dressel
huys. Als je zo’n moeder bent, gut, dat
hoop ik ook op te brengen”. Vreemd
genoeg is Jenny Arean nooit voor een
film gevraagd. Ze heeft er toch best zin
in. Maar alleen als „het hele concept
goed is”.
toneel en film, als een rode draad door
het programma lopen. Hij schrikt er
zelfs niet voor terug te tapdansen in een
Fred Astaire-parodie. Heerlijk om te
zien allemaal, fijne ingrediënten die
door een kundige kleinkunstkok middels
een beproefd recept worden opgediend
en niet meer kunnen mislukken
HAARLEM. Voor alle amateur-
ichrijvers uit Haarlem en omstreken
wordt donderdag 15 februari in de
Haarlemse Waagtaveerne weer een litte
raire werkwinkel gehouden. Deze activi
teit van de Vereniging Litteraire Avon
den Haarlem behelst onder andere het
ter plaatse samenstellen en stencillen
van een bundel, Literaria, die wordt
verkocht in vijf grote boekhandels. Aan-
vang van de werkwinkel acht uur. En
tree 1,25.
De litteraire werkwinkel is voor ieder
een toegankelijk en ieder die zijn of
haar gedichten, verhalen of andere
schrijfsel gepubliceerd wil zien kan aan
zijn of haar trekken komen. Men kan
het eigen werk meebrengen en inleve
ren, maar ook ter plaatse schrijven.
Papier is aanwezig. Verder is gelegen
heid om uit eigen werk voor te lezen en
er met anderen over te praten. Ook is
een. grote boekenstand ingericht. Voor de
specifiek geïnteresseerden laat de werk
winkel iedere maand een stapel litte
raire tijdschriften aanrukken en wordt
informatie gegeven over litteraire wed
strijden.
't-
■M’
1
B i
i
BStsSHiÜl':
u, -