weer nieuwe musical
Prins Claus
over Tanzania
Wat een planeet
Hollandse
werken bij
Christie’s
panty
x ARMAN EN ILVA'
7
PANDA
FERDINANDS BELEV ENISSEN
Deperfekte pasvorm
van Panty P
merkt upas goed
als u ze aanheeft!
p
Annie M. G. Smidt
i
t
Polle
Pelle
en
Ai
SO
ff
ruitenier
Italië paradijs
voor kunstdieven
Js
„IK WIL VERSTAANBAAR SCHRIJVEN VOOR EEN GROOT PUBLIEK”
neet”, haar nieuwe musical. Annie, net terug uit Amerika
Geen hoogvlieger
Geïnspireerd
TV DINSDAG
TV en
film
TV WOENSDAG
RADIO WOENSDAG
en de
meester*
Panty P, de panty die zich volmaakt
vormt om ’t been van elke vrouw
rÏN DIE DRIE PALMEN HANGT
NIETS, WAT OP MIJN HOOFD
KAN VALLEN l
°o
(Van een medewerker)
BERKEL-RODENRIJS In een stil huis in Berkel-Rodenrijs en een
nog stiller huis bij Nice werkt Annie M. G. Schmidt aan „Wat een pla
neet”, haar nieuwe musical. Annie, net terug uit Amerika waar ze een
hele serie musicals en stukken heeft gezien, verblijdt ons met het nieuws
dat ze in de barensweeën zit. „Ik schrijf vijf verhalen door elkaar. Ik kan
in de rode verpakking
i
namelijk zó moeilijk afstand doen van leuke ideeën. Misschien zijn ze niet
eens zo leuk, want als ik ze aan mensen vertel blijven ze maar een beetje
voor zich uitkijken”, zegt Annie, die is, zoals ze eruitziet, lief! Dat mag
na een paar uur praten en lachen in haar niet overdreven gezellige werk
kamertje best worden vastgesteld. In „Wat een planeet” zullen Conny
Stuart, Willem Nijholt, Joan Remmelts, Jennifer Willems en John Koch
de belangrijkste rollen bezetten. Annie M. G. Schmidt heeft eigenlijk voor
elk van hen een verhaal in haar hoofd. In april gaat ze met regisseur Paddy
Stone de voorlopig definitieve musical grondig doorlezen en kan
Harry Bannink aan de liedjes beginnen.
Rb.
.sir\
rWAAR0M GAAT U A
uitgerekend o?oe
PLAATS TUTEN, WAAR
WIJ ALTIJD VOET- 2
X. BALLEN?
prachtig
-VERVAN/
DE S
lawaaierige
„STAD! y
I
OEF»..WAT
EEN ZAND!
TV VANAVOND
ANNIE M G. SCHMIDT
goed aanvoelt”.
en
meer
ADVERTENTIE
't
rrden
©PIB-<=
op klagende
r het
joede
Hoe zit het over het algemeen met
de inspiratie?
Ze staat bekend om haar taalge
bruik. Haar teksten, haar liedjes ko
men zo lekker oyer. Hoe ziet ze dat
zelf?
schrijf spreektaal, huiselijke taal. En
dan nog meer voor vrouwen dan voor
mannen”.
ZE LIEGT!
ZE ISLIV-/A.»
EN NU ZIE IK
DIE SNEE OP
HAAKARM!
18.45
18.55
19.05
19.30
20.00
20.21
21.20
21.30
22.20
22.45
22.55
23.00
19.30
20.00
20.20
21.20
22.00
22.50
22.55
18.45
18.55
19.05
17.00
18.45
18.55
19.05
19.50
20.00
20.20
21.40
22.05
22.30
22.40
20.00
20.21
18.45
18.55
19.05
21.35
22.10
22.50
22.55
k ZE IAAT m-
ONS ZO MAAK
achter.!
Af-
>tdis-
felef.
boer
.94-11
„Ik wil verstaanbare taal schrijven.
Eenvoudige taal die ook nog over het
voetlicht komt. Er moet een zekere
spanning inzitten. Niet de spanning van
een detective maar de spanning van het
verhaaltje vertellen. Dat vind ik niet zo
moeilijk, die theatertaal, een stuk in een
krant zou ik niet kunnen schrijven. Ik
UE BENT NIET DÊ EN/6E
DIE ME VOOR LN-IA
AANZIET HET IS MET
ERGHOOK.' I'-'
„Wat een planeet” is weer een par
ticuliere produktie. Er worden tonnen
ingestoken door John de Crane. Moet
Annie Schmidt daarom commercieel
schrijven?
ZLN-IA LIGT CAAR
WOD. ZE W5 HOOIT W
6ESCHIKT VOOR KXKDZ.W
DMRCM IS ZE NU DOOD./*
^ENZOHOOKTT. t
Nederland I
NOS: (K) Ti-ta-tovenaar.
(K) Journaal.
NCRV: (K) Tweekamp.
Beter Samen.
NOS: (K) Journaal.
NCRV: (K) Bartje, dl. 5: De Kla-
batse.
(K) Laten we wèl zijn.
(K) Die streep moet weg, ontwik
kelingssamenwerking.
(K) Ander Nieuws.
NOS: Den Haag vandaag.
(K) Journaal.
TELE AC: Kijk op Spdrt (5).
Nederland II
NOS: (K) Ti-ta-tovenaar.
(K) Journaal.
VARA: (KI De langste weg naar
de Mont Blanc.
(K> Hier is Lucy.
NOS: (K) Journaal.
VARA: De Commissaris.
(K) Twee voor 12.
(K) Achter het nieuws.
NOS: (K) Journaal.
TELE AC: (K) Spaans (1).
Annie M. G.: „Commercieel is niet op
ons van toepassing. We moeten het fijn
vinden anders doen we het niet. John
leeft met het idee dat hij een kwart
miljoen kan verliezen maar dat hij dat
met z’n impresariaat kan terugverdienen.
Ons uitgangspunt is niet dat het perse
een succes moet worden, dat het koste-
wat-kost z’n geld moet opbrengen. Als
ik met die gedachte zou moeten schrij
ven zou ’t niet goed worden geloof ik. Ik
doe het ook voor m’n plezier. Financieel
hoef ik ’t niet”.
kijken.Ik moet nog ergens een
zak hebben, waarin dat gestort kan
Zo mompelende begaf hij zich
naar een grote kast die in de muur
was gebouwd. Jammer genoeg lette
hij daarbij niet op de wanbetaler
Die had nu, vreemd genoeg, zijn
tranen plotseling gedroogd, en volg
de hem met een listig trekje om de,
mondhoeken.
Behalve aan „Wat een planeet” werkt
Annie nog aan een serie kinderboekjes
voor de eerste klas van de lagere school.
Deel één „Waaidorp”, is bij Wolters
verschenen. Waarom ze na „Ja Zuster”
Annie Schmidt: „Ik werk niet op rou
tine. Inspiratie is vrijwel onmisbaar voor
mij. Ik moet ’t echt leuk en fijn vinden
om aan de machine te gaan zitten. Dat
heb ik niet altijd en dan hoef ik er ook
niet op te wachten. Dan zijn er platen,
boeken en films en dan krijg ik ’t weer.
NEDERLAND 2. Een natuurfilm opent
vanavond de rij van onderwerpen die de
VARA op het tweede net te bieden
heeft. In De langste weg naar de Mont
Blanc, om zeven uur, wordt getoond hoe
een expeditiegroep erin slaagde via de
moeilijkste weg (beginnend bij Chamo
nix en voerend over de grillige Aiguille-
rug) de top van de 5000 meter hoge
Mont Blanc te bereiken.
Voor het lichte amusement zorgt ver
volgens Lucille Ball in haar show Hier
is Lucy. Na het journaal de aflevering
„Het einde van een humorist” uit de
Duitse serie Der Kommissar. De dochter
van een conferencier op bruiloften en
partijen wordt vermoord. De moord is
het gevolg van een zeer tragische ont
wikkeling. Commissaris Keiler krijgt
met één van de merkwaardigst» zaken
uit zijn loopbaan te maken.
Van informatieve zowel als ontspan
nende aard is de quiz Twee voor twaalf.
Met name ook de bijdragen van leerlin
gen van de Rietveld-Academie aan de
vragen die gesteld worden, verdienen
steeds weer grote bewondering. Ditmaal
moeten de twee deelnemers, die door de
eerste ronde heen kwamen, aantonen dat
hun succes in de vorige ronde niet
op een toeval berustte. Met actualiteiten
in Achter het Nieuws gaat de VARA om
ien voor elf de lucht uit.
Nederland I
11.10-12.00 NOS-NOT (ged. K) School
televisie.
AVRO: Kinderprogr.
NOS: (K) Ti-ta-tovenaar.
(K) Journaal.
(K) Van gewest tot gewest.
(K) Stichting Socutera.
NOS: (K) Journaal.
Pol. Partijen: D’66 .20.30 NOS:
(K) Die rote Kapelle, dl. 6: De
nieuwe man.
(K) Stroming.
Studio Sport.
Den Haag vandaag.
(K) Journaal.
Nederland II
NOS: (K) Ti-ta-tovenaar.
(K) Journaal.
AVRO: Jonge mensen op weg
naar het Concertpodium.
NOS: (K) Journaal.
AVRO: (K) Weet u misschien
waar de Rozenlaan ligt? tv-
spel.
(K) Televizier Supplement.
IKOR: (K) Leerhuis.
NOS: (K) Journaal.
TELE AC: (K) Hoe word ik de
computer de baas? (23).
ROME (AP). Kunstdieven hebben
het vorig jaar 342 keer hun slag
geslagen en daarbij 5843 kunstwer
ken buitgemaakt, voornamelijk
schilderijen uit kerken. Zo heeft
het Nationale bureau voor kunst
werken zondag bekend gemaakt.
De waarde van de gestolen kunstwer
ken werd niet bekend gemaakt.
45. De minister van financiën,
doctorandus Van der Grijp, was de
ze werkdag begonnen met het op
stellen van een Wetsvoorstel tot
Verhoging van de Directe Belasting-
toeslagen. Hij zat juist een bevredi
gend percentage te verzinnen, toen
hij werd gestoord door de binnen
komst van Joris.
„Ach!" riep deze
vond-Finale. TROS: 21.30 (S) Specialitei
ten la carte. 22.20 Aktua. 22.30 Nws.
22.40 Vervolghoorspel (VII). 23.10 (S) In
Pim Jacobs’ Notenbar. 23.55 Nws.
HILVERSUM II.
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt zo’s
7.30 Nws, 7.41 Aktua, 8.30 Nws en 8.36
Gymn. voor de vrouw. 10.00 (S) Kabou-
tertiijd. 10.30 Nws. 10.33 (S) Voor de
vrouw. 11.30 Aktua. KRO: 11.45 Bejaar-
denprogr. 11.55 Meded. 12.00 (S) Van
twaalf tot twee. 12.26 Meded. t.b.v land
en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41 Echo;
13.00 Raden maar14.00 Huisbezoek.
NOS: 14.10 Vonken onder de as. 14.30 (S)
Aspekten van de kamermuz. 15.30 Nws.
15.33 Meer over minder. 17.00 Jazz uit
het hist, archief. 17.20 Overheidsvoorl.
Tekst en uitleg. 17.30 Nws. NCRV: 17.32
(S) Hier en nu. NOS: 18.00 Spiegel van
Duitsland. 18.30 Nws. 18.41 Progr. voor
blinden en slechtzienden. 18.50 (S) Lichte
grammofoonmuz. 19.00 Openbaar kunst
bezit. 19.10 RVU. 19.50 Den Haag van
daag. 20.00 Nws. 20.05 (S) Woensdaga
vond Muz. magazine. 22.30 Dichters in
de Vaart. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
AVRO: 7.00 Nws. 7.02 Steevast. 8.00
Nws. 8.02 Radiojourn. 9.00 Nws. 9.03 De
Negen-uur-show. 10.00 Nws. 10.03 Ar
beidsvitaminen. 11.00 Nws. 12.00 Nws.
12.03 Radiojourn. 12.06 Zet ’m op. 13.00
Nws. 14.00 Nws. 14.03 De Hit-Visser.
15.00 Nws. 15.03 Cees van Zijtveld. 16.00
Nws. 17.00 Nws. 17.03 Radiojourn. 17.06
Postbus 700. NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost
de Draayer Show. 19.00 Nws. 19.02 De
Paul Meier Show. 20.00, '11.00, 22.00 en
23.00 Nws. 22.55 Meded. 24.00 Nws. 00.02
Metro’s Midnight Music. 00.55 Nws.
HILVERSUM I.
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Gymn. 7.20 (S)
Dag woensdag 17.25 Van de voorpagina.
VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nws.
8.11 Dingen van de dag. 8.23 (S) Dag
woensdag. 8.35 Van alle markten thuis.
9.00 (S) Radioweekblad. 9.15 Koning
Klant; 9.35 Waterstanden; 9.40 Schoolra
dio; 10.45 Voor de kleuters. 11.00 Nws.
12.00 Borculo-Centraal. 13.00 Nws. 13.11
Dingen van de dag. 13.25 Muz. van
gisteren. 13.45 Gesproken portret. 14.00
(S) Speelruimte. 16.00 Nws. 17.00 (S) 16e
en 17e eeuwse chansons en madrigalen.
17.20 (S) Klavecimbelrecital. 17.30 (S)
Het Gelders Orkest. 17.55 Meded. 18.00
Nws. 18.11 Dingen van de dag. Pol. uitz.
18.20 CHU. VARA: 18.30 (S) Dansorkest
Musical is voor haar totaaltheater.
Voor het grote publiek? Nee voor een
groot publiek. Annie M. G.: „ik ben het
beste in dingen die een groot publiek fijn
vindt”. Heerlijk duurt het langst”, „En
nu naar bed”. Niet voor hét grote pu
bliek. Dat houdt van Heintje, van de
Zangeres zonder Naam of nog liever van
Ajax alleen. Maar een groot publiek gaat
naar Hermans, naar Sonneveld. Dat zijn
mensen zoals ikzelf: geen intellectuelen,
geen hoogvliegers of mensen die iets
willen veranderen. Vanuit die mensen
schrijf ik, zo heb ik ’t in m’n buurt. Ik
voel me er in m’n privéleven ook het
beste bij thuis en ik kan er het meest
mee lachen”.
In de 25 jaar dat Annie Schmidt
schrijft heeft ze series en boeken ge
schreven die eeuwigheidswaarde lijken
te hebben omdat iedereen ze nog steeds
kent. Éen greep: „Pension Hommeles”
„Familie Doorsnee”, „Dikkertje Dap”,
„Jip en Janneke”, „Wiplala”, „Ja Zuster-
Nee Zuster”. „Ik neem afstand van wat
ik vroeger heb gedaan. Dat houd je ook
actief. Want als ik zou overpeinzen wat
ik vroeger allemaal voor goeds had ge
daan zou ’t wel afgelopen met me zijn”,
stelt ze vast.
g| voor elke vrouw
voor elke maat
niet meer voor de TV heeft geschreven?
Ze wordt er vaak genoeg voor gevraagd
en mag uitkiezen met wie ze wil wer
ken. Maar ze doet het niet. „Misschien
komt het er weer eens van”, zegt ze
„Eigenlijk zou ik 't erg graag willen.
Maar het is een enorme druk. TV bete
kent heel veel werk, heel veel teleur
stellingen. Heel haastig, gauw samen-
raapselwerk. Het kan niet zorgvuldig
zijn”.
Haar is een paar keer gevraagd een
filmverhaal te schrijven. „Ik voel er
vreselijk veel voor. Óp het laatste mo
ment zeg ik toch steeds nee. Een film
wordt veel meer dan een TV-stuk
door de regisseur gemaakt. Bij film is
de schrijver volkomen ondergeschikt. Ik
zou een regisseur moeten treffen die me
toon, nadat hij de deur achter zich
had gesloten. „Het knaagt aan mijn
geweten! In mijn nachtmerries
spreekt uw nobel gelaat mij toe,
„Hebt gij uw belasting-plicht wel
vervuld?” vraagt het mij. Terecht!
Ik kan het niet langer verdragen!
Te lang reeds heb ik ontdoken!”.
„Een duidelijk geval van gewetens-
geld”, stelde de minister vast. „Eens
De tekst wordt meteen voor de Lon-
dense regisseur vertaald: „zodat hij feel
ing voor het ritme van de show krijgt.
Hij heeft als danser een enorm ritmege
voel. Je moet bijvoorbeeld niet te veel
zangnummers achter elkaar hebben in
een musical. Dan slaat het ene ’t andere
dood. De regisseer is voor een musical zo
verschrikkelijk belangrijk. Eigenlijk
maakt hij de show. Net als bij film. Hij
is de creatieve geest erachter, hij bepaalt
de stijl en de mentaliteit”.
Annie M. G. Schmidt zegt dat ze „Wat
een planeet” net als „En nu naar bed”
filmisch schrijft. Door het gebruik van
licht wordt het toneel verdeeld. Alles
kan roetsj-roetsj razendsnel gaan. Met
decorwisselingen hoeft nauwelijks reke
ning te worden gehouden. Wel moet ze
zich goed realiseren dat de artiesten tijd
nodig hebben om zich te verkleden.
De schrijfster is niet scheutig met het
geven van informatie over het verhaal
van „Wat een planeet”. Ze wil wel wat
filosoferen over de hoofdrolspelers. Ze
komt niet weer met het sprookjesgege-
ven, waardoor ze Conny Stuart in „En
nu naar bed” een machtige boze fee kon
laten zijn. Wel wordt het weer iemand
die buiten het spel kan treden: iemand
die in de ruimte liedjes kan zingen.
Waarschijnlijk een soort gastvrouw in
een cultureel centrum.
En Jennifer Willems? Dat vindt Annie
Schmidt het type van een meisje dat
zowel de dupe van een situatie kan zijn
als een brutaal wicht. Willem Nijholt,
iie kan zingen, dansen én acteren, ziet
Annie M. G. Schmidt in haar gedachten
als een soort master of ceremonies zoals
die door „Cabaret” wervelt. „Dat vind ik
een leuk figuur. Iemand die aankondigt,
ernaast staat en vertelt. Willem is er het
type voor”.
Joan Remmelts en John Koch noemt
ze „heerlijke acteurs die lekker scènetjes
kunnen spelen” en de tien veelzijdige
meisjes en jongens die in veel scènes
zullen opdraven zullen ook niet lang aan
de kant kunnen blijven zitten.
Annie schrijft met horten en stoten.
Producer John J. de Crane belt haar
geregeld op („Annie hoe staat het met ’t
huiswerk”) en ze vindt het best lekker
om af en toe wat opgepord te worden.
Als ze een liedje schrijft, belt ze na één
regel componist Harry Bannink al op.
Ze leest 't hem voor en hij bedenkt dan
vast de muzikale lijn. „Dat is een erg
prettige manier van werken. Zo dwing
ik hem niet in mijn muzikale spoor te
lopen en Harry vindt het fijn om aller
lei muziekstijlen te gebruiken”.
NEDERLAND 1: Prins Claus is vana
vond te zien om half tien in het pro
gramma Die streep moet weg, dat aan
dacht schenkt aan de ontwikkelingssa
menwerking. Prins Claus is voorzitter
van de nationale commissie ontwikke
lingssamenwerking. Deze commissie
maakte samen met de Stichting Neder
landse Vrijwilligers de film „Die streep
moet weg” waarin centraal staat de
vraag, hoe de wereld bereikt kan wor
den waarin tussen arme en rijke landen
geen scheidslijn loopt. Voor deze film
ging Prins Claus naar Tanzania, waar
hij met de bevolking over de problemen
van dat land sprak. In de televisiestudio
geeft hij een toelichting op zijn ervarin
gen op deze reis opgedaan,
De NCRV begint om zeven uur met
de scholierenquiz Tweekamp, met daar
op aansluitend om half acht de rubriek
Beter samen, waarin voorbeelden gege
ven worden van hoe mensen elkaar
kunnen helpen.
Na het journaal Anne de Vries’ gees
teskind Bartje weer over de beeldbuis.
Deel 5 laat het gezin Bartels in zijn
nieuwe huis zien, dat aanzielijk beter is
dan de Lange Jammer. In deze afleve
ring speelt de klabats een erg grote rol in
het leven van Bartje.
De volgende tien minuten worden be
steed aan het programma Laten we wel
zijn, een uitzending in samenwerking
met de Stichting Natuur en Milieu.
Na de confrontatie met Prins Claus
neemt de NCRV afscheid met de rubriek
Ander Nieuws, waarin ditmaal een por
tret van ds. F. H. Landsman die deze
maand afscheid neemt van zijn werk in
dienst van de synode van de Nederland
se hervormde kerk. Voor nieuws van het
politieke front zorgt tenslotte Den Haag
vandaag.
LONDEN.Werken van Hollandse
en Italiaanse meesters waren in trek bij
Christie’s veiling in Londen. Een Belgi
sche liefhebber kwam voor meer dan
f 40.000.in het bezit van drie karakte
ristieke werken van de Hollandse school
van de 17de eeuw: een Quirijn van
Brekelendam, een Pieter Quast en een
Johannes Antonius van der Baren.
Toppers waren op de veiling met een
omzet van f 1,6 miljoen, „Monnik, een
mes slijpend”, van Alessandro Magnasco,
die voor f 36.800.naar Zwitserland
ging, en „Zicht op Venetië” van Canalet
to, een werk, dat voor f 34.900.in
Italiaanse handen overging.
Voor de veiling bestond grote belang
stelling uit heel Europa. Londen wordt
meer en meer een centrum voor veiling
van kunstwerken, mede doordat er geen
douanerechten worden geheven voor
kunst, ouder dan 100 jaar, en doordat
Engeland geen belastingen kent op han
delingen bij openbare veilingen, aldus
Christie’s.
Die injectie van buitenaf heb ik nodig”.
En nu naar bed haalde moeiteloos
350 voorstellingen. Legt het schrijven
van een nieuwe show niet een druk
op haar?
Ze geeft toe dat ze in het holst van de
nacht wel eens wakker wordt met het
idee, God, nog zoveel weken en dan
moet het af zijn. „Maar ik kan niet
doen dan m’n best. We doen het
met ons allen. Schrijven is kansen geven
voor iedereen. Mogelijkheden openlaten.
De tekst kan soms heel vervelend zijn
als zij de kansen maar hebben”.
W'
'f.
'V' j
4142H
3%^
6
en solisten. E.O.: 19.00 Klankbord. 19.15
(S) Kerkorgelconcer+. 19.35 (S) Wij heb
ben een woord voor de wereld. 20.00
Studie en inform. 20.35 (S) Woensdaga-