Harten hoeft
van
het solospel niet zo nodig
HET WILDE WESTEN IN
DE TONEELSCHUUR
speelt „Kwartet voor twee
Theater
Voor Jac*
agenda
3
o
Opstand der
dwergen
ld
I lï
Bertus Aaf jes
R
Wi
De Waag
Boogie Woogie
hl
L
FILMS
DEBUUT IN CONCERT VOOR CONTRABAS
IN HAARLEM
CINEMA PALACE
S HALS
Ml
is** i
'M
1
Bi ’1
13
1973
FEBRUARI
DONDERDAG
o o
>1
=plan
4650
r
iam-
99
I
Redactie Cees Straus
319053 toestel. 225
man;
'Fan!
9
5455
o
wijzer
Amsterdam
Muziek en toneel
T entoonstellingen
Bioscopen
E
kl
hl ”4
El
'l
X^ Xv
r
dagelijks
JACQUES VAN HARTEN
Orkest
CEES STRAUS.
toor:
iren
a.l. Dag.
in-
Post-
spel.
CHARLES BOOST.
André van den Heuvel en Kitty Janssen in „Virginia Woolf
kring
■ning
periode,
arbeids-
destijds
IS DR. NO de eerste in de Bond-serie,
Casino Royal behoort tot de meest re
cente. Ook hierin dezelfde ingrediënten
om een film het aanzien waard te ma
ken: licht sadisme, mooie auto’s en snel
le meisjes.
In de nachtvoorstellingen een aardig
indianenverhaal: Zadeltuig.
MACBETH, Polanski’s verfilming van
het bekende shakespeare-drama haalt in
Studio zowaar een tweede week. Ook in
de rest van het programma geen wijzi
gingen. De nieuwe avonturen van Pietje
Bell blijft in de matinees, De Klokken
luider van de Notre Dame op zondag-
i
Robinson brengt vier genera
ties van een fabrikantenfamilie
in beeld om de huichelachtig
heid rond de erotiek in de 19e
eeuw, het kapitalisme in de ja-
ren ’20 en ’30 op de hak te
nemen. Hij plaatst vervolgens
een klein vraagteken bij het
Amerikaanse socialisme in de
jaren ’40 en legt zich tenslotte
neer bij de gedachte dat tegen
woordig niemand het meer zo
ziet zitten. Gematigde maat
schappijkritiek op een enigszins
oppervlakkige manier in beeld
gebracht.
Ook in de daaropvolgende spel
letjes voeren liefdesproblemen
de boventoon. Hoewel de intri
ge soms wat te dun is, is
Kwartet voor twee best wel de
moeite waard van en licht
te verteren theateravondje.
ONTSPANNEND VERMAAK
komt eveneens dinsdag 27 fe
bruari aan de orde, wanneer de
Haagse Comedie een voorstel
ling geeft van Polonaise, kome
die van David V. Robinson. On
der regie van Paul Steenbergen
geven Eric van Ingen, Myra
Ward, Jaap Wieringa en de re-
telling tot Jean Vogo’s „Zéro
uit 1932, waarin een kin-
it rebelleert tegen een direc-
i dwerg is, ontstaat bij Her-
latie dat vroeg-oude kleine
n vrijheid veroveren op de
■n en deze dan misbruiken in
de acties en zinloze geweld-
Een film natuurlijk vol bij-
waarbij Herzog zijn toe
voortdurend „actief” houdt
igewoon schokkend schouw-
HET LIJDEN VAN de blanke in het
Japanse concentratiekamp met daaraan
vastgekoppeld een ontsnapping uit een
dergelijk kamp) gaf aanleiding tot het
maken van The bridge on the river
Kwai. De brug, die diende als verbin
dingselement voor een vitale spoorlijn in
Birma, wordt nog steeds gezien als het
symbool van de ellende die tijdensde
Tweede Wereldoorlog in de Oost door de
Japanners werd geschapen.
„SOLOSPEL IS 'T eigenlijk
niet voor mij. Als bassist heb
je nooit de kans daaraan ge
wend te raken. Dit concert zal
de eerste en waarschijnlijk te
vens de laatste keer zijn dat ik
als solist te horen ben. Het
orkest wilde graag dat ik zou
soliëren en ik mag nu bewijzen
dat ik het kan, maar voor mij
hoeft het niet zo”.
ER DOEN ZICH aan het Haarlemse
filmfront deze week een aantal opmer
kelijke verschijnselen voor. Cinema Pa
lace zag het bezoekerstal van „Bij de
beesten af” kennelijk niet meer groot
genoeg om met deze film de tiende week
in te gaan en viel terug op een oude
James Bond. Frans Hals haalde eveneens
Agent 007 binnen, terwijl Lido eveneens
speculeert op oud succes met The Bridge
on the river Kwai. Luxor bereikt onge
twijfeld doorslaande kasresultaten met
Turks Fruit, de nieuwe Nederlandse film
naar de bestseller-roman van Jan Wol
kers.
Tegenwicht tegen al dit „gevestigde"
filmgeweld levert de Witte Bioscoop
door de vertoning van de Duitse film
Ook dwergen zijn klein begonnen.
gisseur zelf vorm aan een
spotprent op de Amerikaanse
samenleving.
prettige muziek naar te
luisteren. Vanhal, een Tsjech
van Nederlandse afkomst die
•leefde aan het eind van de 18e
eeuw, was een veelschrijver.
Een honderd symfonieën, vele
kwartetten, liederen, twee mis
sen en oratoria.
„Voor mij is het erg belang
rijk dat we in een kleine be
zetting met het orkest spelen.
Aangezien de bas een relatief
kleine toon heeft, is het zaak
bij een live-uitvoering gebruik
te maken van een uitgedunde
orkestpartij”.
HET VIJFDE concert in de
Haydn-Bartok cyclus, dat het
Amati-kwartet dinsdag 27 fe
bruari in het Haarlemse Con
certgebouw geeft, vermeldt de
volgende werken. Van Haydn
wordt gespeeld Opus 76 no. 5 in
D en Opus 77 no. 2 in F.
terwijl Bartok’s Vijfde kwartet
wordt uitgevoerd.
1STE GARDE van Duitse fil-
Werner Schröter („Der Bom-
Rainer Werner Fassbinder
er der Vier Jahreszeiten”) of
rzog („Lebenszeigen”, „Auch
ben klein angefangen”) zal
i de gewone bioscopen tegen-
ir ze heeft niettemin interna-
festivals en in diverse film-
>te bekendheid en variërende
LUKE WARMWATER. Cali-
fornische folk en country
westem-groep, speelt zaterdag
24 februari in folkclub De
Waag. Drie jongens, die gebruik
maken van gitaar, mandolien
en mondharmonica, en een
meisje dat viool speelt. Gevie
ren zingen en spelen ze een
interessant repertoire folknum-
mers. Aanvang 20 uur. Entree
twee gulden.
Aldus Jacques van Harten,
aanvoerder van de basgroep
van het Noordhollands Philhar-
monisch Orkest. Vrijdag 23 fe
bruari kunnen wij zijn solospel
horen in het „Concert voor
contrabas” van Jean-Baptiste
Vanhal. Het NPO concerteert
die avond in het Haarlemse
Concertgebouw onder leiding
van Yves Prin. Op het pro
gramma staat tevens een eigen
compositie van Prin, Actions si-
multanées, het Celloconcert
van Hans Kox en Jeux van
Debussy (solist Anner Bijlsma).
Jacques van Harten, in 1941
in Amsterdam geboren, speelt
sinds 1968 in het NPO. Daar
voor zat hij bij de Hoofdstad-
Operette en in het Nederlands
Balletorkest. Hoe kwam hij er
toe om contrabas te gaan spe
len?
Van Harten: „Voor het zelfde
geld had het een blaas-instru-
ment of een ander strijkinstru
ment kunnen worden. Je blijft
op een gegeven ogenblik aan
dat instrument hangen, doordat
je ervoor aanleg hebt. Ik ben
in de bas geïnteresseerd, maar
ik ben er niet enorm aan ver
knocht, als zou het „het enige
instrument” voor mij zijn”.
Over dat „hangen” weet Van
Harten een aardige anekdote te
vertellen. Hij was 14 jaar oud,
toen een vriend uit een accor
deonorkest hem aanschoot. De
contra-bassist daar was ziek
geworden en Van Harten werd
gevraagd zijn plaats in te
nemen. „Ik wist amper hoe zo’n
instrument er uitzag, de vraag
was dan ook nogal zot. Maar
dat heeft te maken met het
image van de contra-bas dat
erg laag is”. De NPO-solist be
sloot om maar niet naar de
repetities te gaan, maar ging
wel les nemen. Later heeft hij
zich bij het orkest aangediend
en inderdaad ook meegespeeld.
VOOR EEN BESPREKING van de
première van Turks Fruit (met in de
hoofdrollen Rutger Hauer en Monique
van der Ven) verwijzen wij naar de
vaste filmrubriek van aanstaande vrij
dag. Dit in verband met het tijdstip van
de voorvertoning.
CABARETIER Robert Kreis
geeft zaterdag zijn derde voor
stelling in kleinkunsttheater
Haarloheim, Smedestraat 23 te
Haarlem.
Ig
legt. J
iger 1
DE TONEELSCHUUR haalt
zaterdag 24 februari het Thea
ter Wim Zomer naar de Sme
destraat voor een vertoning van
Het Wilde Westen. Het pro
gramma, dat uitgewerkt werd
door Paul van Gent tevens
een van de medespelenden
is gebaseerd op een bericht dat
in het voorjaar van 1970 in
dagblad Het Parool verscheen.
Een jonge gedetineerde raakt
bij een schermutseling met de
politie betrokken. Een van de
twee agenten schiet hem dood.
De groep van Wim Zomer
(die samen met Ger van Ros-
sum de regie voert) houdt zich
voornamelijk bezig met het ge
ven van voorstellingen voor
leerlingen van lagere en mid
delbare scholen. De stukken
vormen vaak een uitgangspunt
voor een discussie die plaats
DE HAARLEMSE Jazz Club
haalt vrijdagavond 23 februari
een drietal bijzonder begaafde
jongelui naar het voormalige
EG. Begeleid door Han van der
Poot op bas en drummer Lu
Ssanet speelt op die avond na
melijk pianist Hein van der
Gaag, leider van het Hein van
der Gaag Boogie Woogie Trio.
TONEELGROEP THEATER
brengt zaterdag en zondag in
de Haarlemse schouwburg twee
voorstellingen van Kwartet
voor twee, een viertal eenak
ters naar het Engels van Mi
chael Frayn. Ze worden ge
speeld door Marjan Berk en
Willem Nijholt. Laatstgenoem
de zorgde ook voor de vertaling
en regie. De decors zijn van
Hep van Delft.
NET ALS IN „Virginia
Woolf” staat in Alpha-Beta een
kapot huwelijksleven centraal.
Centrum (Jules Hamel en Els
van Rooden) speelt dit stuk, dat
vorige week vrijdag in Haarlem
in première ging, dinsdag 27
februari in de Stadsschouwburg
in Velsen. Alpha-Beta, geschre
ven door E. A. Whitehead,
wordt gespeeld onder regie van
Han Bentz van den Berg.
kan grijpen na de voorstelling.
Zo ook Het Wilde Westen, dat
niet alleen voor middelbare
scholieren geschikt is.
Theater Wim Zomer werd
door het kranterelaas aangegre
pen en zocht naar de achter
gronden. Het sprak ruim een
jaar lang met mensen die bij
het gevangeniswezen zijn be
trokken. Het resultaat is een
stuk geworden waarin het le
ven van „Matthijs de Groot” in
een aantal scènes wordt belicht
Matthijs werkt op de redactie
van een krant waar hij een
bericht moet bewerken over
een vergrijp diefstal van een
auto en vernieling daarvan
dat hij zelf begaan heeft. De
jonge journalist is niet in staat
het verhaal te maken en wordt
tenslotte ontslagen. Een poos
later wordt hij door de politie
ORGANIST Wim van der
Panne speelt zondag 25 februa
ri in de RK Kathedraal St.
Bavo aan de Leidsevaart wer
ken van Wider, Fr. Couperin,
Franck, Monnikendam, Lang-
lais en Vierne. Aanvang 15 uur.
festaties als in Utrecht plaats
ilm International Rotterdam
ogenblik aan de gang is, het
Filmmuseum en filmclubs
te Bioskoop zijn de plaatsen
kennis kan maken met deze
llende filmtalenten en film-
s die een volstrekt eigen stijl
daardoor niet altijd even
te volgen zijn.
beide hierboven genoemde
twee jaar geleden in het
rn geïntroduceerd, waarbij
ch Zwerge....” een fascine-
ik achterliet. Met echte dwer-
i op kermissen contracteerde
e Canarische eilanden over-
hij een groteske opstand in
en tehuis voor dwergen ver-
VANAVOND EN MORGENa-
vond de heropvoering van een
der meest geruchtmakende
stukken van het begin van de
jaren ’60 in de Stadsschouw
burg: Wie is bang voor Virgi
nia Woolf? van Edward Albee.
Met Kitty Janssen, André van
den Heuvel, Marja Lieuwen en
Frederik de Groot.
IN HET COORNHERTly-
ceum aan de Chrysanthenum-
laan in Haarlem, brengt van
avond de voordrachtkunstena
res Nel Oosthout Jeanne d’Arc
van Brnard Shaw. Aanvange:
20.15 uur.
Als je de afmetingen van de bas
bekijkt, zie je wel dat het in
strument zich niet leent voor
een solistische partij. Ik ben
erg benieuwd naar wat er tij
dens mijn eerste solistische op
treden uitkomt. Je moet het
zien als een mentaliteitskwestie.
Het feit dat je nooit op de voor
grond treedt en nu kan laten
zien wat er uit zo’n instrument
kan komen”.
Zijn functie als aanvoerder
van de bassisten ziet hij als
zijn „allerfijnste” baan. „Je
mag nog zo’n grote bek hebben
als aanvoerder, je blijft afhan
kelijk van de groep, de collegi
aliteit van je medebassisten”.
Volgens Van Harten is er veel
bereidwilligheid te constateren
bij de NPO-bassisten. De werk
omstandigheden leiden ertoe dat
hij graag tot aan zijn pensione
ring bij het NPO zou willen
blijven. Een ander orkest ziet
hij niet zitten. Een Concertge
bouworkest of Rotterdams
Philharmonisch Orkest ook
niet?
Van Harten: Hoe beter het
orkest, hoe meer broodnijd. Ik
heb geen zin muziek te maken
met het mes op tafel. Bij het
NPO hoef ik dat niet te doen”.
Het Concert voor contrabas
van Vanhal vindt Van Harten
De tweede eenakter toont
Marjan Berk in een niet onaar
dig duet je, waarin zij met een
piepjonge man de „morning af
ter the night before” beleeft.
Zij wordt ontnuchterend wak
ker, hij ontwaakt in een stem
ming van idealistische enthou
siasme. Maar het vrouwtje
raakt ontdooid en de jongen
wil naar zijn moeder terug
Marjan Berk en Willem Nijholt in één van de lichtvoetige een
akters uit kwartet voor twee.
IAN FLEMING’S meesterlijke thril
lers met agent 007 in de hoofdrol staan
sinds lange jaren hoog geplaatst op de
internationale lijsten van de best ver
kochte boeken. Op het hoogtepunt van
zijn populariteit kreeg James Bond ge
stalte in de acteur Sean Connery die
vervolgens zijn medewerking verleende
aan een groot aantal films in deze reeks.
James Bond contra dr. No, deze week in
Palace, werd de eerste aflevering, gepro
duceerd door Harry Saltzman (Saturday
night and Sunday morning) en Albert
Broccoli. Naast Connery zien we Ursula
Andress. Terence voerde de regie.
In de nacht bleef Joe Cocker met Mad
dog and Englishmen, terwijl voor de
kleintjes „Sjors en Sjimmie in het land
der reuzen” wordt gedraaid.
DE AMERIKAANSE Burgeroorlog
vormt voor de zoveelste maal het decor
voor een avonturenfilm. Ditmaal is het
El Condor met westernspecialist Lee van
Cleef (Sabata) en Jim Brown als belang
rijkste acturs. In de nacht: „Als man
nen dat allemaal zouden weten”.
Twee jaar lang van 1964 tot
’66 speelde Van Harten in de
Hoofdstad Operette. Een zijns
inziens belangrijke
want de secundaire
voorwaarden waren
nog zo slecht „dat je verleert te
kankeren op datgene wat je nu
met je orkest moet spelen
en reizen”. Zijn baan bij
Hoofdstad Operette bestond uit
het geven van 250 voorstellin
gen per jaar, 250 keer dezelfde
voorstelling wel te verstaan.
Om daar vanaf te komen solli
citeerde hij bij het Nederlands
Balletorkest. Over proefspelen
zegt hij: „Je moet de mazzel
hebben dat je de beste bent
van het aanbod van dat ogen
blik. Je kunt dan je dag heb
ben of niet, daar hangt je baan
vanaf”.
Van Harten’s persoonlijke
liefde gaat, zoals eerder gesteld,
niet direct uit naar het solis
tisch optreden. „Solospel zie ik
als een heel ander spel dan het
opgaan in het orkest, met een
totaal andere geaardheid. In
het orkest vorm je de basis, je
bent altijd in een ondergeschik
te functie.
Concertgebouw (Van Baerlestr.): Donderdag
22 febr. gr. zaal 20.15 uur: Abonnementscon
cert. Vrijdag 23 febr. gr. zaal, 20.15 uur:
Amsterdams Philharmonisch Orkest o.l v. An
ton Kersjes, m.m.v. Horacio Guttlerrez, piano.
Werken van Schubert e.a. Zaterdag gr. zaal 15
uur: Matinee op de vrije zaterdag. Omroepor
kest. Groot Omroepkoor, o.l.v. Michelangelo
Veltri, m.m.v. Carlo Berggonzi, tenor. Werken
van Verdl. gr. zaal 20.15 uur: Het Nederlands
Kamerorkest o.l.v. David Cinman, m.m.v.
Thomas Magyar, viool. Werken van Wagner
e.a. gr. zaal 9.30-13 uur, 14.15-17.45 uur: Oskar
Back Concours. Vioolconcours 1973. Werken
van o.a. Mozart, kl. zaal 20.15 uur: Ruud van
de Brink en Kees Olthuls, piano. Jan Labor-
dus en Gerard Schoonenberg, slagwerk. Wer
ken van Bartók e.a. Zondag 25 febr. gr. zaal
1415 uur: Abonnementsconcert, gr. zaal 20.30
uur: The Flying Burrito Brothers. Maandag 26
febr. kl. zaal 20.15 uur: Pianoserie Edward
Auer, piano. Werken van Mozart e.a. Dinsdag
27 febr. gr. zaal 20.15 uur: De Stem des Volk.
Jubileumconcert. Amsterdams Philharmonisch
Orkest o.l.v. Antoon Krelage, mm..v. Madelon
Michel, sopraan, Marianne Dieleman, alt, Ar
jan Blanken, tenor, Hans Zomer, bas en
Meindert Boekel, orgel. Werken van Beetho
ven e.a Woensdag 28 febr. gr. zaal 20.15 uur:
Vijf meesters van het Klavier”. Annie Fi
scher, piano. Werken van Beethoven, e.a.
Stadsschouwburg (Leldseplein): Donderdag
22 februari, 20.15 uur: Het Nationale Ballet:
„Episodes", „Daphnis en Chioë”, „Voor, tij
dens en na het feest”. Vrijdag 23 febr., 20 uur;
Ned. Operastichting: Giacoma Puccini „Tos-
ea”; m.m.v. Het Omroeporkest o.l.v. Behumil
Gregor. Zaterdag 24 febr. 20.15 uur» zondag 25
febr. 13.30 uur: Amsterdams Toneel: „De
Meid” van Herman Heljermans Zon. 25 en
maandag 26 febr. 20.15 uur: Amsterdams To
neel: „Schuld en Boete” van Dostojewski,
Dinsdag 27 febr. 20.15 uur: Het Nationale
Ballet: „De Schone Slaapster”. Woensdag 28
febr. gesloten.
Carré (Amstel): T.e.m. 28 febr., dagelijks
(beh. maandags) 20.15 uur: Jasperina de Jong
show: „Jasperina’s grote egotrip”.
De Kleine Komedie (Amstel): T.e.m. 28 febr.
dagelijks (beh. maandags) 2015 uur: Amster
dams Volkstoneel: „Op hoop van zegen” van
Herman Heljermans (jubileum- en afscheids-
voorstelling Bep Nooy sr.).
Nieuwe de la Mar Theater (Marnlxstr.)
Donderdag 22 febr. 20.15 uur: Fons Jansen:
„Kwartetten” aan de vleugel Frans Oudhoff.
T.e.m. 25 febr. 20.15 uur: Wim Kan met Corry
aan zijn zijde en Ru van Veen aan zijn
vleugel. 26, 27 en 28 febr. 20.15 uur: Ramses en
Liselore; combo o.l.v. Jan Huydts.
Theater De Brakke Grond (Nes): Vanaf
vrijdag 23 febr. t e.m. zaterlag 3 maart,
dagelijks (beh. zondags) 20.30 uur: Amster_
dams Toneel; „The Family”, deel 3. Donder
dag 22 februari, 20.30 uur: Piccolo Productie:
„Rosa”, een bewerking, van brieven van Rosa
Luxemburg door Halina Sjojewska, gespeeld
door Josephine van Gasteren.
Shaffy Theater (Keizersgracht): T.e.m. za
terdag 24 febr. en dinsdag 27 en woensdag 28
febr., Shaffyzaal. 20.30 uur: Narjol Flore Show
m.m.v. Trio Nico van der Linden. Vrijdag 23
en zaterdag 24 febr. zuilenzaal 24 uur:
Theaterschool: „Keep tightly closed in a cool
dry place” van Megan Terry. T.e.m zaterdag
24 febr., zuilenzaal, 20.30 uur: Toneelgroep
Centrum: „De revolver van Bas” van Gerard
Lemmens.
Kleine Bellevue (Leidsekade): T.e.m. 4
maart, dagelijks (beh. maandags) 20.30 uur:
Klipstein Hammelburg tesamen van Corry
van Kessel in kabaretprogramma „Wereldge
beuren in een notedop”.
Theater Tingel-Tangel (N.Z. Voorburgwal):
T.e.m. 29 maart, dagelijks (beh. maandags)
20.30 uur: Cabaret „Hoera we leven nog” met
Sieto en Marijke Hoving en Rob de Nljs.
Rljksmuseum (Stadhouderskade): T.e.m. 4
maart „Beeldverhaal in wandtapijten: De Da
vid en Bathseba tapljtserle uit het Musée
Cluny te Parijs”. T.e.m. 8 april „Aanwinsten
tekeningen in het Prentenkabinet. Permanen
te expositie: Oude schilderijen, beeldhouw
kunst, kunstnijverheid, vaderlandse geschiede
nis, Aziatische kunst en Rijksprentenkabinet.
Geopend dagelijks 10-17 uur, zon- en feestda
gen 13-17 uur.
Stedelijk Museum (Paulus Potterstr.): T.e.m.
4 maart schilderijen en tekeningen van Ben
Akkerman. T.e.m. 11 maart affiches, boek
omslagen en andere grafische ontwerpen van
Roman Cleslewicz en „10 jaar aanwinsten
tekeningen”. T.e.m. 18 maart Christo-Valley
Curtain Fifle. Colorado 1970-1972, documen
ten, tekeningen en foto’s; en schilderijen en
tekeningen van Ferdinand Erfmann. T e.m. 25
maart kinetische kunst van Jacob Agam.
T.e.m. 1 april reliëfs, gouaches en tekeningen
van Jan Schoonhoven Permanente expositie:
Viff generaties (beeldende kunst uit de laatste
honderd jaar) en Vincent van Gogh, grote
verzameling schilderijen en tekeningen uit
alle perioden. Geopend maandag t.e.m. vrij
dag 9.30-17.30 uur en 19-22.30 uur, zaterdagen
9.30-17 uur, zon- en feestdagen 13-17 uur.
TER GELEGENHEID van de
komende Boekenweek komt za
terdag 24 februari de bekende
schrijver Bertus Aafj es naar
Blokker’s boekhandel, Bron-
steeweg 4 en 4a in Heemstede.
Aafjes zal eigen werk signeren,
waar onder zijn boek „Lampi
on voor een blinde”, dat tij
dens de Boekenweek gratis bij
aankoop van tien gulden aan
boeken beschikbaar wordt ge
steld. Er bestaat voorts gele
genheid met de schrijver van
gedachten te wisselen. Bertus
Aafjes zal rond half drie aan
wezig zijn.
opgepakt en volgt zijn veroor
deling. Eenmaal uit de gevan
genis blijkt Matthijs niet aan
werk te kunnen komen en
volgt het ene vergrijp na het
andere. Bij een ontvluchting
komt hij tenslotte om het le
ven.
Theater Wim Zomer: „Het
stuk en zijn vormgeving zijn
met opzet zwart-wit gehouden,
de tegenstellingen Matthijs-
maatschappij vaak extreem.
Wij hopen daarmee de situaties
duidelijk te maken, zuiverder
te stellen. Onze voorstelling wil
proberen een middel te zijn,
een gesprek op gang te bren
gen. Een gesprek met als uit
gangspunt de situatie van Mat
thijs, om zo te komen op de
situatie van de gedetineerde en
alles wat daarmee samenhangt.
C.S.
Naar aanleding van de pre
mière op Nieuwjaarsdag
schreef onze recensent Simon
Koster onder meer: „Het zijn
alle vier licht-gewicht eenak-
tertjes, vooral het eerste en het
laatste. Het eerste gaat over
een jong echtpaar met baby dat
zijn vakantie doorbrengt in
hetzelfde Venetiaanse hotel
waar het een jaar tevoren ro
mantische wittebroodsweken
heeft beleefd. Maar de roman
tiek is er nu af, omdat het
gehuil van de baby hun slaap
en hun bijslaap verstoort.”
De studie werd op het muziek-
lyceum van het conservatori
um in Amsterdam voortgezet
bij H.B.J. de Vries. Om in zijn
onderhoud te voorzien speelde
Van Harten voor bakker en
werkte hij in circus Boltini als
muzikant-vrachtwagenchauf-
feur. In Frankrijk speelde hij
in jazzorkestjes voor Ameri
kaanse soldaten.
Over de conservatorium-op-
leiding in het algemeen is Jac
ques van Harten niet al te goed
te spreken. „Bij het proefspelen
weet je amper waar je aan
begint. Ook tijdens de opleiding
doet zich het manco voor dat
er geen duidelijk verband te
zien is tussen je studie en de
praktijk. Je zou tijdens de laat
ste twee jaar van je studie
stage moeten lopen bij een pro
vinciaal orkest om aldus erva
ring op te doen”.
Er is nog een ander gebrek
op de conservatoria. Het ont
breekt de directies namelijk
vaak aan overleg met de orkes
ten. Daardoor ontstaat in be
paalde sectoren enerzijds een
overschot, anderzijds is er weer
een grote vraag naar bepaalde
musici. „Bij ons orkest is te
genwoordig een enorm tekort
aan strijkers. Blazers (trompet,
fluit en klarinet) zijn veel be
ter te krijgen”.
Alhambra I (Weteringschans): Bert Haanstra
..Bij de beesten af”, toeg a.l. Dag. 14, 19
en 21.30 uur. Zo. 13.30, 15.45, 19 en 21.30 uur.
Alhambra II (Weteringschans): Michel Ser-
rault in „De een z’n dood is de ander z’n
huis”, toeg. a.l. Dag. 13.45, 16.15, 19.15 en
21.45 uur.
Bellevue Cinerama (Marnixstr.): Gene Hack-
mann in „the Poseidon adventure," a.l.
Dag. 1415, 19.15 en 21.45 uur, zo. 13.30, 16,
19.15 en 21.45 uur
Calypso (Marnixstr.): Peter Gonzales in „Fel
lini Roma”, toeg. 18 j. Dag. 13.45, 16, 19.15,
21.45 uur.
Ceintuur (Ceintuurbaan): Paul Newman in
Butch Cassidy and the Sundance Kid,”
toeg. 14 j. Dag. 14 (beh. za. zo. wo.midd) 19
en 21.30 uur.
Centraal Niéuwendij k)„Het Pomohuis”,
toeg. 18 j. Doorl. voorst, dag. 13, 14.45, 16.30,
18.15, 20 en 21.45 uur.
Cineac (Damrak): Ron O’Neal in „Super Fly”,
toeg. 18 j. Dag. 9.30, 11.30, 13.30, 15.30, 17.30,
19.30 en 21 30 uur. Zo. 13.30 uur enz.
Cineac (Reg'. Breestr.): Ochtend en middag
9.30, 11.30, 13.30, 15.30 uur, zo. 11.30 uur enz.
Walt Disney’s „Goofy”, toeg. a.l. Elke
avond 17.30, 19.30 en 21.30 uur Anne Grete
in „Een maagd van 18 karaat”, toeg. 18 j.
City (Leldseplein): Michel Constantin in „In-
fitratie in de onderwereld”, toeg. 14 j. Dag.
14.15, 19 en 21.30 uur, zo. 13.30, 16, 19 en 21.30
uur.
Corso (Kalverstr.): Charles Bronson in „The
Mechanic”, toeg. 18 j. Dag. 13.30, 15.45, 19 en
21.30 uur.
Du Midi (Apollolaan): Steve McQueen in „The
great escape”, toeg. 14 j. Dag. 14 en 20 uur.
Flora (Amstelstr.): Gregory Peck in „De
Sheriff”, toeg. 18 j. Dag. 14.30, 19.30 en 21.45
uur, zo. 13.30, 15.45, 19.30 en 21.45 uur.
Kriterlon (Roetestr.): Peter Gonzales in „Fel_
llni Roma”, toeg. 18 j. Dag. 14.15, 19.30 en 22
uur, zo. 13.30, 16, 19.30 en 22 uur, vr. za.
nacht 00.15 uur.
Leldseplein Theater (Leldseplein): Charlie Cha
plin in „Modern Times”, toeg a.l. Dag.
14.45, 19.45 en 22 uur, za. en zo. 13.45, 16.15,
19.45 en 22 uur.
Luxor (Nieuwendijk): Bud Spencer in „Amen
broeder, amen”, toeg. 14 j. Dag. 13.30 (beh.
zo en wo.) 15.30, 19.15 en 21.30 uur.
Nöggerath (Reg. Breestr.): Marlon Brando in
„De peetvader”, toeg 14 j. Dag. 13.30, 16.45
en 20 uur.
Parisien (Nieuwendljk)( „Secret sexlifes of
Romeo and Juliet”, toeg. 18 j. Dag. 11.30,
13.30, 15.30, 19.30 en 21.30 uur, zo. 13.30 uur
enz.
Rembrandtplein Theater (Rembrandtpleln):
Charles Bronson in „Chato’s Land”, toeg.
18 j. Dag. 14.15, 19.15 en 21.45 uur, zo. 13.30,
16, 19 15 en 21.45 uur.
Rialto (Ceintuurbaan): Axel Strobye in „Hoe
vang ik een man?”, toeg. 18 j. Dag. 19.15 en
21.30 uur. do. vr. ma. di. ook 14 uur.
Roxy (Kalverstr.): Van G. Chaucer in „The
Canterbury tales”, toeg. 18 j. Dag. 13.30,
15.45, 19 en 21.30 uur.
Royal (Nieuwendijk): Amza Pellia in „De
laatste kruistocht”, toeg 14 j. Dag.- 13.30,
15.45, 19 en 21.30 uur.
Studio K (Boven Kriterion): Susannah York
in „Images”, toeg. 14 j. Dag. 14.15, 19.30 en
21.45 uur, zo. 14, 16.15, 19.30 en 21.45 uur.
The Movies /Haarlemmerdijk): Dag. 19.145 en
22 uur, zo.' alleen 22 uur, 19.45 uur „Baisers
voles”, toeg. 18 j. 22 uur: „Schande”, toeg
18 j.
Tuschinski (Reg. Breestr.): Monique van de
Ven in „Turks Fruit”, toeg. 18 j. Dag. 14.15,
19 en 21.30 uur, za en zo. 13.30. 15.45. 19 en
21.30 uur.
De Uitkijk (Prinsengracht): Liza Minelli in
„Cabaret”, toeg. 18 j. Dag. 14.30, 19.15 en
21.45 uur, zo. 13.15, 15.45, 19.15 en 21.45 uur.
hadden,
volgen en
en
filmd.
mensen
schouwers