LUCIFER
WIL ONS
VERMAKEN
Rockgroep moet
vernielde piano
Recordprijzen
Cliff Richard naar ons land
betalen
schilderijen
z
A
z
s
I
Hl
1
0
x
v
Hl
POPPEPPERS
SOOSAGENDA
TOP DE POP POP DERTIEN
6
3
to
O
EERSTE UITZENDING BRACHT KRANTEN IN HET GEWEER
De eerste rellen
Tourneesuccessen
iV
S’
n
Z
VRIJ MAN”
SIMENON THANS
Ned. Dans Theater
,de Uilenboom’
„De Stoeterij”
15
DONDERDAG
2 2
FEBRUARI
19 7 3
n
door
A
5?
If!
N
z
A
Wie in deze tijd van nog altijd
teruglopende single-verkopen en
zegevierende disc-jockeys een
nieuwe groep wil oprichten, is of
gek, of heeft een idee waarmee
hij denkt de aandacht te kunnen
trekken van pers en popgebrui-
ker. Dat laatste geldt voor Dick
Buysman, eens oprichter en bas
sist van de Dizzy Man’s Band en
sinds september vorig jaar in de
zelfde kwaliteiten bezig aan de
opbouw van de groep „Lucifer”.
Perfectie
(Van onze RTV-redactie)
EINDHOVEN Voorlopig is zij
een gevaar, groter dan de beheer
sing van de atoomenergie. Dit niet
alledaagse proza van de zijde van
een plaatselijk dagblad viel 25 jaar
geleden de eerste „officiële” experi
mentele televisie-uitzending vanuit
het Natuurkundig Laboratorium
van Philips in Eindhoven ten deel.
Terwijl in andere delen van de we
reld de beeldbuis reeds een ver
trouwd onderdeel van het huis-
kamermeubilair vormde, wist anno
1948 het „elektronische wondermid
del” in de Lage Landen nog een
polemiek van jewelste op te wek
ken.
TV in 1948: Gevaar groter
geacht dan atoomsplitsing
ADVERTENTIE
gesproken.
in
(Van onze RTV-redactie)
(Van onze medewerker)
ADVERTENTIE
Opmerkelijke puntje 1: de groep
bestaat slechts uit drie man, van wie
één dan nog een vrouw is, namelijk
Margriet Eshuys, een zowel fysiek als
muzikaal gezegend vrouwtje met een
absoluut gehoor, een stem én vaar
digheden op orgel, piano en gitaar.
Behalve door Dick Buysman wordt
zij geflankeerd door Henny Huisman,
1. Block Buster The Sweet; 2. Go like Elijah Chi Coltrane; 3. Long Haired
Lover from Liverpool Jimmy Osmond; 4. Bianca Freddy Breek; 5. Love
Story Nino Tempo April Stevens; 6. School’s Out Alice Cooper; 7. Donna
10 CC; 8. Do you wanna touch me? Gary Glitter; 9. If you hold my hand
Donna Hightower; 10. Uche Uche Vader Abraham; 11. Let us try Robert
Long; 12. Mama Loo The Les Humphries Singers; 13. Yellow Boomerang
Middle of the Road.
Ferry Tromp
e
j
z
A
s
•I
AMSTERDAM. Op de tweede dag
van de openbare verkoping bij Mak van
Waay in Amsterdam, waar uiterst willig
werd geboden, is een winterlandschap
van Schelfhout van eigenaar veranderd
voor een bedrag van 360.000. Dit is
volgens de kunstveiling zeker een der
hoogste bedragen ooit in Europa betaald
voor een 19e-eeuws werk.
om de mensen op de hoogte te brengen
van de laatste stand van zaken met
betrekking tot de TV.
Over de twee Philips-caravans, waar
mee hij door Europa trok, vertelt Van
Vlerken: „Je moest die caravans als een
soort demonstratie-eenheden beschou
wen. Ze bestonden uit beeldzenders, uit-
schuifbare masten en ontvangers, alsme
de camera’s, een filmprojector en water-
gekoelde kwiklampen, want licht was in
die dagen essentieel. De plaatsen waar
wij demonstraties en voorlichting gaven,
waren de grote hoofdsteden.”
„We werden als het ware overvallen
door het uitbrekende oorlogsgeweld. Een
demonstratieset heb ik via Marseille nog
kunnen redden. De andere werd ver
woest in Warschau. De oorlogsjaren
zijn gebruikt om de apparatuur uit te
bouwen en te vervolmaken.”
---- -
Vlerken zich te herinneren: „Natuurlijk
UNIEKE COMBINATIE
van uitspanning en exclusief
oud-Hollands specialiteiten restaurant
De gelegenheid voor uw recep
ties en diners.
In het Tuighuis grote barbecue
mogelijkheden, culinair symbool
van onze tijd.
later vertegenwoordigt op het Eurovisie
Songfestival in Luxemburg.
Het programma wordt donderdag 29
maart in de Evenementenhal in Gronin
gen opgenomen. De uitzending is op
vrijdag 6 april. Op zaterdag 7 april
wordt het Eurovisie Songfestival in
Luxemburg gehouden. Welk nummer
Cliff Richard daar gaat zingen is nog
niet bekend. Op 6 maart zal een Engelse
jury een keuze maken uit zes liedjes, die
Cliff die dag in een BBC-programma zal
brengen.
slagwerker met niet te stuiten neigin
gen tot clownerie en gekkigheid.
Opmerkelijke puntje 2: Lucifer is
van plan ons nu eens echt te gaan
vermaken. Onder het motto „weg met
de hokjesgeest” gooien ze het niet
alleen op de muziek, maar ook op de
show, een trend die overigens duide
lijk opgang aan het maken is (zie
Alice Cooper, Slade, David Bowie,
Long Tall Ernie etcetera). Lucifer wil
het minder in eng, sexy, nichterig of
pooierig en meer in gezellig zoeken,
getuige de schemerlamp die onveran
derlijk zijn licht over hun optreden
laat schijnen.
Donkey Shot. A. Verherentstraat 1,
Heemskerk, vrijdag en zondag: disco.
Shaffytheater, Keizersgracht 324,
A’dam, zondag: groep Axis.
„zonder beroep”. Het verzoek werd inge
willigd.
Toen dat gebeurd was, slaakte hij een
diepe zucht van verlichting, alsof er een
enorme last van hem was afgevallen.
„Ik voel me thans als iemand, die de
vrijheid herkreeg. Vijfenvijftig jaar lang
heb ik het leven van romanfiguren ge
leefd, ik was hun slaaf!”.
The Kinks en dr. Hook and the
Medicine Show komen difinitief niet
naar het al veelbesproken televisie
Popgala op 16 maart aanstaande, het
evenement dat gepresenteerd zal wor
den door Ringo Starr, maar dat ge
looft pas iemand als hij op het
podium staat. Wel komen onder vele
anderen Colin Blunstone, Argent en
Chi (spreek uit „Shy”) Coltame, een
zeer goed ogende Amerikaanse die
met haar zingend uitgesproken inten
tie om net zo dood te gaan als Elijah
momenteel 2 staat in de hitparade.
Onthouden moet worden dat aan
staande zondagavond de Flying Bur
rito Brothers-Country Gazette hun
Nederlandse toernee afsluiten in het
Amsterdamse Concertgebouw. Nie
mand gelooft meer dat het hun laat
ste toernee zal zijn, maar de echte
liefhebber van deze countryrockers
mag er niet op gokken.
Over countryrock
Nog even doorzetten en de Neder
landse blue grass die „carnaval” heet
is voorbij. Hopelijk verdwijnen dan
ook mijn hallicunaties over vliegen
en muggen in de wintertijd en word
ik op mijn nuchtere maag niet meer
aangespoord om „bier met plezier” te
drinken. Wat hebben wij noorderlin
gen moeten afzien deze weken. Zeker
vijftig carnavalsschlagers en allemaal
„krakers”, zo heet het. Enige beper
king volgend jaar zou wat mij betreft
geen kwaad kunnen, al was het alleen
maar omdat het leven nu eenmaal
niet maanden achtereen lollig kan
zijn.
Willy van Vlerken, een der TV-pioniers
op technisch gebied.
HILVERSUM Hoewel de TROS
nog angstvallig het stilzwijgen probeert
te bewaren, is het zeker dat Cliff Ri
chard eind maart zal optreden in het tv-
programma Zevensprong. De TROS wil
de komst van de nog steeds populaire
Engelse zanger als een songfestival-
klapper lanceren omdat het de bedoeling
is dat Cliff in Zevensprong het liedje zal
zingen, waarmee hij Engeland een dag
ARNHEM. Rijn Muntinga, manager
van de succesvolle Arnhemse rockgroep
Long tall Ernie and the Shakers, heeft
van de SUdwestfunk in Baden-Baden
een brief ontvangen, waarin hij wordt
verzocht de schade te betalen die de
groep onlangs aanrichtte tijdens een op
treden in het Duitse TV-programma
„Hits a go-go”. De opnamen voor deze
uitzending vonden plaats op 17 januari.
De Duitse televisie had de groep een
piano ter beschikking gesteld voor het
betreffende optreden. Volgens de brief
was er evenwel geen afspraak gemaakt,
noch met de regisseur, noch met de
producer, dat de voorkant en het deksel
van de piano zouden worden afgebroken.
Evenmin was men van tevoren overeen
gekomen, dat deze piano-onderdelen in
het decor zouden worden gegooid.
Volgens de betreffende brief zijn deze
beschadigingen toch aangebracht. Ook
wordt melding gemaakt van het feit, dat
de pianist zich tijdens het optreden op
de piano gooide en daarbij het hamer-
mechaniek vernielde. Dat tenslotte ook
nog een stoel aan diggelen werd gesla
gen, vindt de Sudwestfunk minder erg.
In de brief wordt Rijn Muntinga ge
vraagd of hij een regeling wil treffen
met betrekking tot het betalen van de
aangerichte schade. Voorlopig lijkt het
erop, dat de Südwestfunk evenwel geen
geld zal ontvangen. Want het commen
taar van Long tall Ernie and the Sha
kers op de brief luidt: „Eerst onze
fietsen terug”.
Als je razendsnel bent, kun je dat
vanavond nog (gratis) zelf gaan be
oordelen in dancing Moulin Rouge in
de Haarlemse Kleine Houtstraat,
waar Lucifer vanaf 20.30 uur op
treedt.
Nederlands^ televisie gaat. „Er zit een
heel klein beetje van mij bij, weten
schappelijk beteken ik niets.”
Van Vlerken is de mening toegedaan
dat de televisie in Nederland qua tech
niek en programmaverzorging de graad
van perfectie benadert. „Ik heb over de
hele wereld TV gezien. Nergens heb ik
zulke goed verzorgde programma’s aan
getroffen als hier. Ik verzeker u dat een
dergelijke perfectie een enorme discipli
ne vereist.
Hoewel deze uitbarsting van uiteenlo
pende en tegengestelde meningen over
de „schokkende vinding”, met name
werd verwerkt door die eerste televisie
uitzending op dinsdagavond 18 maart
1948, was er ook in Nederland, al veel
eerder, sinds 1925 sprake van televisie-
experimenten. In 1927 ontwierp de Eind
hovenaar F. Kerkhof een mechanische
zender-ontvanger voor 10 lijnen. Bij
Philips werden in die jaren twintig on
derzoekingen verricht, die voor de ont
wikkeling van de televisie in Nederland
van groot belang waren. Prof. dr. B. van
der Pol, de latere directeur van het
CCIR (Comité Consultant International
de Radiocommunicaties in Genève),
was één der theoretici „van het eerste
uur”. Al in 1930 werden proeven gedaan
met de overdracht van ultra-korte gol
ven vanaf een toren van het Carlton-
hotel in Amsterdam. Acht jaar later gaf
Philips in het Jaarbeursgebouw in
Utrecht een demonstratie van „televisie-
beeldweergave”. Daarna reisden twee
„mobiele Philips-eenheden” Europa af
LAUSANNE. In Lausanne bezegel
den vijf minuten Georges Simenons be
sluit om met schrijven op te houden. Hij
ging, deukhoedje op en pijp in de mond,
naar het Belgische consulaat en verzocht
daar een verandering in zijn paspoort
aan te brengen. Hij wenste de omschrij
ving van zijn functie gewijzigd te zien.
In plaats van „schrijver” moest er komen
Historische opname, gemaakt tijdens de
eerste wielerronde van Nederland in
1948. Sportverslaggever Aad van Leeu
wen heeft een gesprekje met de Zaan
dammer Cor Bakker, die op dat moment
in het bezit van de oranje trui was (uit
eindelijk zou hij tweede worden). Voor
de wielergeïnteresseerden: De Zaanse
ploeg bestond naast Bakker uit onder
meer Bouk Schellingerhoudt (Zaan
dam), Piet Evers (Wormerveer)Ge
rard van Beek (Oostzaan), Harry
Schoenmakers (Eindhoven) en de
Beverwijkers Arie Vooren en Ad Kuil
man. De ploeg werd geleid door wijlen
de heer J. J. Cornelissen, voorzitter en
een der oprichters van wielerclub DTS.
Voor de camera van links naar rechts:
Omroeper Fred Knol, Cor Bakker, Aad
van Leeuwen en J. J. Cornelissen.
Vijfentwintig jaar geleden, om pre
cies te zijn op 18 maart 1948, ver
zorgde Philips’ Experimentele Televi
sie (PET) de eerste „officiële” televi
sieuitzending. Aan die gedenkwaardi
ge dinsdagavond was al bijna een
kwart eeuw onderzoek naar de moge
lijkheden van een eigen Nederlandse
beeldbuis voorafgegaan. Maar ook in
1948 was het nieuwe medium nog
niet wat het wezen moest. Er ontbrak
nog alles aan, de omstandigheden
waaronder gewerkt moest worden
waren verre van voortreffelijk. Maar
één ding was in 1948 al duidelijk: er
hoefde niet op Barend Servet of een
„Zo is het toevallig”-team of een
Wilhelmus zingende Willem Duys ge
wacht te worden om de eerste TV-rel
te doen ontstaan.
De rel die toen ontketend werd,
werd veroorzaakt door de kranten,
die zeer opponerende meningen had
den over de „geboorte” van de televi
sie. Elsevier schreef in die dagen:
„Niet alleen dat de televisie in staat
zal stellen alles te zien van iedereen,
maar ook ieder ander van óns. Zoals
wijlen Orwell in zijn laatste boek
heeft voorzien: de staat zal van
staatswege tot onze slaapkamers gaan
controleren. Alles zien. Alles horen.
Zodra „de prinses in het bos” ontdekt
is, zal zij blijken een furie te zijn.
Wij zoeken niet mee. Ook zonder
televisie hebben wij al moeite genoeg
niet zeeziek te worden.”
De Haagse Post schreef: „De televisie
loopt stellig ook het gevaar dat zij in de
klauwen van de vermaakindustrie komt:
blote benen, banaliteiten”. „Is televisie
een zegen”?, vroeg de Maasbode zich af.
Het antwoord was helder: „Zolang tele
visie slechts een plaatjeskijkerij is zon
der begin en zonder einde, zonder in
houd en zonder vorm, waarbij dus iede
re geestesinspanning overbodig blijft, zal
ze een onbenullig tijdverblijf blijven.”
Er bestonden ook andere meningen
over „het nieuwe medium”. Het Vrije
Volk vond dat de televisie een „Poort
tot een nieuwe wereld opende”.
De Waarheid verklaarde: „Het kan
niet nalaten onvoorwaardelijk ons res
pect af te dwingen dat mensenhanden
dat konden vervaardigen.”
Willy van Vlerken, technisch een der
belangrijkste mannen bij de ontwikke
ling van de TV in ons land vertelt dat
hem uit die experimenteerjaren aardige
reacties zijn bijgebleven. „Er belden
mensen op, die zeiden dat ze een ont
vanger hadden gebouwd en een prachtig
beeld hadden, maar dat dat beeld op z’n
kop stond. Dat losten ze dan op door er
een spiegel voor te plaatsen.”
Toen Van Vlerken 21 was, had hij
prakticus die hij was zelf al een 30-
lijnen-ontvanger gebouwd. „Als werker
op de buizenfabriek van Philips viel ik
kennelijk op. Ze dachten aan mij toen
er in Europa met de sets gedemon
streerd moest worden.”
Over die eerste „echte” experimentele
TV-uitzending in maart 1948 weet Van
ben je trots dat een vele jaren durend
experiment in de praktijk gerealiseerd
wordt. Het was een mijlpaal. Aan de
andere kant was het een uitzending, die
niet erg afweek van andere uitzendingen
die we in die dagen maakten. Ik weet
nog dat de artiesten, die er aan mee
werkten, zoals vader en zoon Pruis,
Georgette Hagedoom en ik meen de
Wama’s ontzettend zenuwachtig waren.”
Veel lovende woorden heeft Van Vler
ken over voor Erik de Vries, de kampi
oen van de artistieke vormgeving van de
programma’s in die eerste TV-jaren, die
zelf ook voortdurend achter de camera
stond en van die plaats af allerlei aan
wijzingen gaf.
Nadat Philips toestemming van de re
gering kreeg om op grotere schaal te
experimenteren, kocht zij in Bussum het
Irene-kerkje. Die overdracht naar Bus-
sum geschiedde in 1951. Na twee jaar
vond daar de eerste veelomvattende uit
zending van de NTS plaats. Nog eens
twee jaar later was er weer een mijl
paal voor de Nederlandse televisie: de
E’55 in Rotterdam.”
Willy van Vlerken, die thans belast is
met de leiding van de coördinatie van de
lancering van de eerste Nederlandse sa
telliet augustus 1974 in Amerika, is erg
bescheiden als het om zijn rol bij het
ontstaan en de ontwikkeling van de
Opmerkelijke puntje 3: de groep
zweert niet bij eigen composities. Lu
cifer vindt dat de mensen in de zaal
herkenningspunten nodig hebben en
speelt daarom zij het eigen arran
gementen van nummers van men
sen als The Peddlers en Helen Reddy.
Hetgeen niet wil zeggen dat eigen
composities volledig taboe zijn. Daar
van getuigt de single „Morning Sun”
die zo juist bij Negram verschenen is;
geen opzienbarend werkstuk, maar
misschien dat de combinatie muziek-
show-schemerlamp wél een vonk
doet overspringen.
DEN HAAG. „Nederlands Dans
Theater” heeft deze maand succesvol
voorstellingen gegeven in West-Duits-
land en Zwitserland voor vrijwel steeds
uitverkochte schouwburgen met per
voorstelling ongeveer duizend bezoekers.
In de „Frankfurter Allgemeine Zei-
tung” zei Lochem Smidt, dat het zonder
twijfel een gezelschap vèn wereldklasse
is, een attractie voor het publiek.
„Lahrer Zeitung” meldde, dat het pu
bliek het gezelschap, dat zich het belang
rijkste Europese avantgardistische bal
let mag noemen, veertig open doekjes
gaf.
Nederlands Dans Theater heeft reeds
een uitnodiging ontvangen om ook in
1973-1974 korte Duitse toemees te ma
ken. De eerste van deze serie is van 18
tot en met 24 oktober. Voorstellingen
zullen onder andere worden gegeven in
Dusseldorp (twee maal), Aken, Bülheim
en Wittem.
Van 22 tot 25 februari treedt het
gezelschap met drie voorstellingen op in
het „Teatro Lirico” in Milaan.
Auberge van ouds
Santpoort
Gezellig Frans getint eethuis waar
specialité’s uit de Provence in
open keuken worden bereid.
Prachtig koetshuis waar op klas
sieke wijze diners - recepties en
feesten van uiteenlopende aard
verzorgd worden.
Weimar, Santpoort, vrijdag en zon
dag: Disco; zaterdag: Glowing Air.
Deodate, DSOV-kantine, Zijdewinde,
Vijfhuizen, zaterdag: soos met Am
sterdamse groep Purple Creed.
’t Turfschip, Turfsteeg 2, zaterdag:
koffiebar met Fokke Fellema en de
film „Lost Generation”.
Moulin rouge, Kleine Houtstraat,
iedere avond: bar-dancing-disco; don
derdag: Lucifer.
Pen, Kanaalstraat 257, IJmuiden,
do. film Billy Bud met Peter Ustinov;
vr.; boetiek, tafeltennis, film; za.:
PAN met experimentele popmuziek
en film; zo.: disco.
EI Tora, EVNH-gebouw, Engeland-
laan. vrijdag en zondagmiddag: disco.
’t Plein, Balkanplein 4, behalve op
maandag iedere avond open plus vrij
dag-, zaterdag- en zondagmiddag.
Disco Dubois, Berlagelaan 45, zon
dagmiddag: discodansen.
Voom-Voom, Spaarnwouderstr. 61,
vr., zat. en zo.: bar-dancing-disco.
Can-Can, Stoofsteeg 1, iedere
avond: bar-dancing-disco.
Riverside, Spaarne 91, woensdag,
vrijdag en zaterdag: soos.
De Huif, Gen. de la Reijstr. 4,
dinsdag en zat. middag soos.
De Pauw, Kromhoutlaan 55, open
van 8 tot 11 (14 tot 17 jaar).
H.J.C. Groot Heiligland 47, vrijdag:
Hein van der Gaag Boogie Woogie
Trio.
De veiling werd trouwens over haar
geheel gekenmerkt door recordprijzen.
Zo ging een tweede wintergezicht van
Leickert van de hand voor 114.000 en
werd voor drie werken van de 19e-
eeuwse schilder Klinkenberg tezamen
f 116.500 betaald.
Andere uitschieters waren schilderijen
van Weissenbruch 62.000), van Willem
Maris 30.000, ƒ31.000 en ƒ44.000), van
Mauve 35.000), van Charles Rochussen
(Koning Willem III aan de Noordzeekust
voor 25.000) en van Willem Roelof*
25.000).
O"