Solotoneelrol ontstond uit diepgaande studie Van baby tot grootouders hangt Josephine van Gasteren C. en A. iets om de schouders gelooft in haar „Rosa BOEKHANDEL H. DE VRIES In het Parijse Petit Palais herleeft het oude Pompei SWEET SMOKE: ROCK-JAZZ DIE HEEL FIJN KLINKT KvanIKEUEN DAAROM ALUMINIUM ZONNESCHERMEN: 1 wY Dagelijks antiek leven geëxposeerd MODEJOURNAAL 1 Hubert Lampo in rechtstreekse radio-uitzending Hl ZATERDAG 24 FEBRUARI 1973 9 (Van een medewerker) Piccolo Theater WEEKBOEKENWEEKBOEKENWEE KBOEKENWEEKBOEKENWEEKBO KENWEEKBOEKENWEEKBOEKEN WEEKBOEKENWEEKBOEKENWEE II (Van onze redactie in Amsterdam) Muurschilderingen Geen muziekmachines Indiase invloeden bekend is, was haar eerste tournee door ons land, vorig jaar, een succes. C. EN A. BLIJFT nog steeds het geijkte modehuis waar zo men dat plezierig vindt de ganse familie, van baby tot be jaarde, voor haar nieuwe sei- zoeninkopen terecht kan. Het hansopje voor baby bestaat bij C. en A. uit een modieus geruit badstof je met een effen boven stuk, dat een beesten-applicatie als een gezellige versiering mee kreeg. Onze kleuters kunnen erg leuk gekleed gaan in Finse ny lon jacks met felgekleurde stre pen en veel zakken met ritsen. Jurkjes en pakjes zijn er in ste vige effen materialen, maar ook met grappige dessins van huisje- AMSTELVEEN Actrice Jose phine van Gasteren werd door de kritici op handen gedragen na de première van de toneelsolo Rosa over Rosa Luxemburg. Na de pre mière in Rotterdam: Bloemen, boe ken, cadeaus in overvloed. Na af loop champagne en hapjes voor vrienden in de kleedkamer. Nog later een feest in Amsterdam. Jose phine van Gasteren: „Het is niet be langrijk wat je gisteren deed. Of vandaag. Belangrijk is wat je mor gen doet. Je moet jezelf iedere dag opnieuw bewijzen”. AMSTERDAM „We proberen zo vrij mogelijk te blijven van de bureaucratie van de showbusiness”, zegt Andrew Dershin, een van de leden van de Amerikaanse, in West- Duitsland wonende popgroep Sweet Smoke. De groep is in Nederland voor een tournee van twee maan den, waarmee ze bijna alle provin cies aandoet. Alleen Groningen, Friesland en Zeeland vallen er bui ten. Hoewel de groep tamelijk on boompje-beestje. De Pal-O-min- 0-kindercollectie vormt een hoofdstukje apart. De kleding is niet goedkoop, doch van voor treffelijk materiaal en met veel zorg vervaardigd. De nieuwste modesnufjes zijn bovendien in deze collectie toegepast. EERSTE IJMUIDER MARKIEZEN FABRIEK Levend portret I j MSS ADVERTENTIE Ook voor de kleuters keurige tuinbroeken bij C. en A. Tuinbroek en rokje in dezelfde stijl, vervaardigd van denim. aan de Gedempte Oude Gracht en Jacobjjnestraat Wat zijn haar idealen? P. SCHÜRMANN ADVERTENTIE ADVERTENTIE De in dit nummer besproken boeken en nog vele andere zijn verkrijgbaar bij Bij aankoop van 10,of meer ontvangt u ter gelegenheid van de BOEKENWEEK gratis het nieuwe Rechter Ooka verhaal van Bertus Aafjes, terwijl bovendien de nieuwe boekengids voor u gereed ligt. De eerste elpee van Sweet Smoke, „Just a poke”, alweer bijna vijf jaar geleden uitgebracht, loopt tamelijk goed niet alleen in Nederland maar ook in \Duitsland en Frankrijk. De muziek van de groep die de leden ervan het liefst omschreven zien als „rock-jazz” past erg goed bij de indruk die de zeven jongens wekken: een aardig stel muzi kaal begaafde mensen, die het goed met elkaar kunnen vinden ze wonen met z’n allen in een groot huis in Zuid- Duitsland en die samen fijne en goe de muziek proberen te maken waar ze achter kunnen staan, omdat ze allemaal bijdragen tot het ontstaan van die mu ziek. DE TUINBROEKEN zagen we vo rig jaar al, maar ze zijn er nu ook in zomerstoffen, zoals denim. Ouderwets gebreide truitjes met kabels en daar naast gaatjes en met borduursels zag ik voor u te kust en te keur. Panta- S> DE HEREN KUNNEN keus maken uit vlotte kostuums waarvan de jas jes wat langere en bredere doorge- stikte revers kregen, zodat voor de sluiting twee knopen voldoende wa ren. De lichtgewicht colberts zijn veelal ongevoerd. Zijn vrije tijd kan mijnheer doorbrengen in een noncha lant shirtpak van al of niet gebleekte denim. Aan u is het om het allemaal zelf eens te gaan bekijken. BÉ TER MAAT De groep vertrok naar India en viel tijdens de reis uiteen. „We moesten alle maal onze eigen weg zoeken. Precies een jaar later waren we allemaal weer terug in Duitsland en kwamen mijn broer Jeffrey (pianist, zanger en songwriter) DE TIENERMEISJES kunnen zich in fleurige, tentwijde jurkjes hullen, mar de lieve bloesjes met gerimpelde taille en klein schootje zullen hen evenzo flatteren. De bloesjes waren er in broderie Anglaise bedrukt emt aardbeien en ananas. Zomerser kan het toch niet. Twens en ook zij die enkele jaartjes meer tellen vallen waarschijnlijk voor de ongebleekte katoenen schil- derskielen, waarvan de grote zakken gebrodeerd zijn. aan Bacchus en Venus o.a. en aan de Egyptische godin Isis, het symbool van de trouwe echtgenote en toegewijde moeder. Haar beeltenis werd in veel huizen teruggevonden. hine van Gasteren dit seizoen op verzoek van de gemeente Rotterdam voor het Piccolotheater opzette. Vorig jaar ging „Moeder Adam” (met haar en Henk van Ulsen) en later „Naar huis” (met Ellen Vogel) in première. Met wat meer di nanciële armslag kan ze ook dit jaai weer in het Piccolotheater aan de slag gaan. Nu het Rotterdams Toneel op sterven na dood is, lijkt het waarschijnlijk dat ze straks een gooi naar het grote theater zal doen. Daar is ze ook voor geboren: zijzelf is de eerste om dat toe te geven. Andrew, die basgitaar speelt en ver antwoordelijk is voor de technische as pecten van de apparatuur, schrijft een deel van de teksten en is druk doende zijn capaciteiten op dat gebied verder te ontwikkelen. „Wij willen zo eenvoudig mogelijk blijven en niet ondergeschikt raken aan de term „beroepsmuzikant”. Succes is vergankelijk en gevaarlijk, omdat je al snel in de greep van de commercie komt. We laten het allemaal een beetje over ons heen komen, maar we blijven alert, zodat we kunnen af remmen als we té zeer muziekmachines worden, die slechts voor geld en roem Sense-serie. Chemisiers en deux-piè- ces van Qiana, linnen, katoen en wat dies meer zij, zijn er in deze collectie volop voorradig. De huizen; dat was iets aparts. Naar de straat hadden zij een blinde muur met alleen de deur. Binnen lagen de kamers rond een tuin of een vertrek met een open dak, het atrium. De prachtige muurschilderingen hebben ook bijgedragen aan de roem van Pompei. Met enige standbeelden van o.a. Octavia nus, Tiberius, Caligula en andere Ro meinse keizers vormen zij de grote at tractie van de tentoonstelling. De hele muur in zo’n huis was beschilderd zoals wij nu behang gebruiken en daarop waren ook echte voorstellingen geschil derd. De onderwerpen waren op de eer ste plaats ontleend aan de mythologie, DE VROUW DIE klassiek gekleed wil gaan zal uitstekende modellen kunnen vinden in de Your Sixth en. de Duitser Rochus Kuhn (elektroni sche muziek en cello) de groep verster ken”. Andrew Dershin: „Maar het is wel erg moeilijk om je ervaringen in muziek om te zetten. Met je verstand kan je die tijd in India al verwerken, maar voordat het echt evenwichtig in je ge voel is doorgedrongen: dat duurt heel wat langer. Daarom is onze muziek nog steeds sterk aan veranderingen onderhe vig. Dat zal voorlopig ook wel zo door gaan. Gelukkig maar, want als je blijft veranderen, muzikaal en geestelijk, blijft het boeiend om musicus en mens te zijn”. Een paar uitspraken, die Josephine van Gasteren een beetje tekenen. Leven en werken hebben bij haar veel punten van overeenkomst. Ze is matleloos intens als het gaat om het zich eigen maken van een rol. Evenzo lééft ze. Aan een paar uur slaap heeft ze genoeg. Haar flat is een boekenpakhuisze leest Rus sisch en Grieks. Rosa is de laatste produktie die Josep- ions in alle mogelijke variaties zijn vanzelfsprekend uit C. en A.’s mode beeld niet meer weg te denken. Om de nacht lekker ontspannen te trotseren waren er verder nog veder lichte nachtjaponnetjes met tricotlijf- jes. ROTTERDAM. De VARA zal 2 maart een directe radio-uitzending ver zorgen van de Hubert Lampo-avond in het Rotterdamse theater De Lantaren. De Vlaamse schrijver zal lezen uit eigen werk en vertellen over zijn werk als schrijver. Het programma begint om half negen. De toegang is gratis. Maar daarnaast waren er ook stille vens, landschappen, scènes ontleend aan Er is daar ook een groot zwart-wit mozaïek te zien van de dood, die hier is afgebeeld als wijnschenker met in iedere hand een leren wijnzak met als beteke- toneel: treur- en blijspelen, maskers en tenslotte scènes uit het dagelijkse leven zoals de muurschildering van een bak kerij. Die is belangrijk ook vanwege het documentair aspect ervan. Maar de kunst van Pompei is decoratieve kunst, nis: pluk de dag of, geniet van het leven, de dood wacht ons toch. Dat werd in Pompei' op een treffende wijze gede monstreerd. En dat is ook de reden waarom het beroemd is in de hele wereld. Micldennavenstraat 27 IJmuiden - Telefoon 02550-14108 Na 18.00 uur telefoon 02550 - 11202 PARIJS. Vooral zondags staan er lange rijen Parijzenaars met kinderen en ook toeristen voor de loketten van het Petit Palais, waar tot eind maart de grote tentoonstelling over Pompei te zien is. Zjj heeft niet de bedoeling een getrouwe reconstructie te zijn van wat Pompei' geweest is, vóórdat het op 24 augustus 79 na Christus onder vier me ter as en lava uit de vuurspuwende Vesuvius werd bedolven. Zij wil alleen een beeld oproepen van het dagelijks leven en van de kunst in Pompei. Daar voor leende het museum van Napels meer dan 200 gebruiksvoorwerpen, beel den en vooral de prachtige muurschil deringen uit. Slechts een beetje verkoold voedsel en kleding, de brief van Plinius de Jonge over de ramp, een foto van het afgego ten lichaam van een mens in vluchthou- ding, getuigen van het onheil over Pom pei'. Het heeft de reputatie het stadje van plezier te zijn geweest. Maar dat valt nogal mee; tenminste op deze expositie. Weliswaar woonden in dat stadje van ongeveer 15.000 inwoners, rijke Romei nen: kooplieden en grootgrondbezitters, die een luxueus leventje leidden in volle vrijheid dank zij hun recht slaven te houden, maar in werkelijkheid was het er ook niet zo losbandig. Er waren maar twee bordelen. Vrouwen zag men niet op straat, zoals nu nog op Sicilië, in Bari en Griekenland. Aan de ingang van de expositie laat een grote foto van het forum met op de achtergrond de Vesuvius zien hoe het er nu is; een groot openluchtmuseum, keu rig verzorgd. De Franse 18de-eeuwse schrijver Chateaubriand echter had het weer willen opbouwen en tot leven brengen. Het waren gewone mensen die daar geleefd hebben en o.a. zeven en taart vormen gebruikten. Een zaal is gewijd aan de nijverheid, aan de handel het ligt niet ver van de havenstad Napels en aan de landbouw, vooral wijngaar den op de vruchtbare lavahellingen van de Vesuvius. MAEK'.EZEN ZON KIE SCHERMEN miUIKeW/LUXAPlXX jalouzieen maximaal zonwerend duurzame geanodlseerde aluminium constructie gegarandeerd kleurecht doek decoratief en functioneel van buiten of van binnenuit bedlenbaar DAAROM VREES ZN uiterst snelle levering ruim 20 jaar vakmanschap in aluminium produkten Vrees-prijzen zijn aluminimum prijzen Anthoniestr. 45 HAARLEM tel. 023- 31 7753 „Rosa” heeft ze in Polen ontdekt. Maar de Poolse actrice die op basis van brieven van de revolutionaire de solo- voordracht had samengesteld, had zo merkte mevrouw Van Gasteren al snel een eenzijdige keus gemaakt. In an dere brieven (aan Henk Sneevliet, Hen- riëtte Roland Holst en anderen) kwam de Amsterdamse actrice meer ideeën tegen die de moeite waard waren om ze te verwerken. Ze keek tientallen boeken door om een zo volledig en veelzijdig mogelijk, maar vooral eerlijk beeld te kunnen geven van Rosa Luxemburg. Ze voegde er bijvoorbeeld de kritiek van Rosa op Lenin in en diepte het „gevecht” uit, dat zij met Karl Liebknecht had om de wereldrevolutie „binnen handbereik” te krijgen. Zo ontstond een levend portret van een vrouw die zich in de gevaarlijkste situaties de mond niet liet snoeren: „De kreten van vroeger zijn de kreten van nu”, zegt Josephine van Gasteren. Ze is geboeid geweest door de vrouw achter de barricadenstrijdster: moed, verdriet, het niet kapot te krijgen zijn, een enorm vertrouwen in de mensheid, dierenliefde, een eeuwig optimisme. Allemaal zaken die ook de leefwijze van Josephine van Gasteren bepalen. Mensen die Josephine een beetje kennen, herkennen de actrice in Rosa Luxemburg. Nadat het Nieuw Rotterdams Toneel werd opgeheven en Karl Guttmann de leiding kreeg van het Rotterdams Toneel was er voor Josephine van Gasteren geen werk meer. „Ik verdomde het om in de WW te lopen. Dat kan ik nog altijd. Ik heb veel verdriet van die hele situatie gehad. Ik ben er kapot van geweest. Ik heb dagen lopen huilen. Maar je leven gaat door. Kijk niet achterom. Dat heeft totaal geen zin. Ga door!” Ze ging de grote schouwburg „als een verwend actrice” uit. Toen ze haar schouders onder het Piccolo Theater zet te, moest ze de handen op een andere manier uit de mouwen steken. Dit jaar hoeft ze het niet meer alleen te doen. Er komt een produktie-manager-regie-assis- tent. In het eerste Piccolo-seizoen heeft ze tegenwerking gekregen van het perso neel van de grote schouwburg. Gutt mann had de mensen achter het toneel alle medewerking verboden. „Ze hebben geprobeerd me kapot te maken. Nou, ik zit er nog en zij zijn weg. Dat geeft geen overwinningsgevoel. Sommigen van het technisch personeel lieten me zitten. Ik vertrouw weinig collega’s, maar ik houd van ze. Ik kan niet buiten ze. Ik heb een klankbord nodig. Ik wil geeste lijk in de clinch. Met Rosa vereenzaam ik.” Ze heeft Piccolo niet geambieerd, maar heeft ’t in het belang van de toneelsituatie in Rotterdam gedaan. „Een uitdaging neem ik aan. Ik ben nergens bang voor. Ik zoek de conflicten niet op. Maar ik vecht voor een dubbeltj, ale kost het me duizend gulden proceskos ten. Ik ga niet over lijken, maar wel door dik en dun. En doordat ik de waarheid zeg, heb ik veel vijanden. Ook vrienden. Misschien vijf maar als je d’r twee hebt, ben je al rijk”, aldus Josephi ne van Gasteren. Josephine van Gasteren trekt, als ze niet speelt, de hele wereld door om toneel te zien litteratuur te kopen en met mensen te praten. Is ze onverzadig baar Ze was in 1967 voor ’t eerst in Rus land („Daar zijn nog mensen die een ideaal hebben”) en komt al dertien jaar in Griekenland. Ze heeft er vrienden en een huisje gehad. „Ik ben een zonaan bidster, maar ik blijf daar niet altijd zitten. Dan pak ik opeens m’n koffertje en stap op de boot.” Driedelige pantaloncombinatiesdie vanaf half maart bij C. en A. in de verkoop komen. Fleurige katoenen nachtjaponnen met tricotlijfje. NIEUWTJES ZIJN ER voor dit seizoen ook te melden. C. en A. lanceert de zogenoemde whoopee-rok, klokkend of geplisseerd met een lengte tot op de knie en daarmee worden wij weer teruggevoerd naar de jaren dertig toen dit soort rokken en vogue was. Nieuw is voorts de sterk geaccentueerde taille in jasjes met tunnelceintuurs. Evenzo in jurk jes, langere bloesjes of juist zeer korte bloesjes en truitjes is de taille duidelijk aangegeven. Bij al dat nieuws tot besluit de ultrawijde mou wen in romantische bloesjes en jur ken. Josephine van Gasteren: „Ik heb een groot ideaal. Een wereld waar het moge lijk moet zijn om met een enorme naastenliefde en loyaliteit zich opoffe ringen getroostend, voor je medemens te leven zonder angsten, zonder innerlijke bedreigingen. Waar kinderen van hun kostbare jeugdjaren kunnen genieten zonder verpestende huiselijke spannin gen.” „Dat idee wordt bewust doorkruist door de mening, dat er dan nooit meer iets zou kunnen ontstaan aan grote kunstwerken en levensbeschouwingen, grandioze gedachten. Omdat er geen en kele aanleiding meer is tot discussie, wrijvingen en verschil van meningen. Nee hoor. Dieren zullen altijd worden gekweld, mensen maken eikaars leven uit broodnijd altijd tot een hel. Het vizier zal nooit open zijn.” spelen, en niet uit liefde voor de mu ziek”. „Bijna de hele groep kent elkaar al jaren. We woonden in dezelfde wijk van New York, Brooklyn, en gingen samen naar school. Voor ons genoegen hebben we de groep opgericht. Kort nadien kregen we een aanbod om drie maanden te spelen in Puerto Rico en op de Virgin Islands voor de zuidoostkust van de Verenigde Staten Zonder dat we er van tevoren bij stil stonden, waren we opeens full-time be zig met wat eerst alleen onze hobby was”. „Heel plotseling kwam het besluit om naar Europa te gaan. In de winter van ’65. In Duitsland werd Nico Scholtens onze manager, een jongen uit Nederland. We konden meteen lekker aan het werk. De eerste elpee namen we ongeveer een jaar later op. Dat was nog echt een uitprobeersel. Noch de platenmaatschap pij noch wij verwachtten dat hij goed zou lopen. Maar de plaat viel in goede aarde bij het publiek ondanks het feit dat we vrij onbekend waren. Zelf waren we echter nog niet tevreden. We zaten in een overgangsfase en vonden de muziek te oppervlakkig”. x »- TOM-*.* /t

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 9