Herdenkingsconcert in Teylers Museum FOTOWEDSTRIJD JUBILERENDE Prof. Fokker wilde natuur KATHEDRALE BASILIEK en muziek verzoenen I i Uhlhorn en Bunge gaven koffieconcert Prijs beste film voor Godfather v Don Quishocking giftig en gek Het ziet groen van de gratis glazen bij Mobil. film foto WEDSTRIJD iji Sonate van Pijper maakte indruk Vijfhonderdste voorstelling in Haarloheim Filmproducer Halliday in Brazilië overleden 1/ f. I MAANDAG 5 MAART 1973 10 Mens in vrije tijd Expositie in Drachten s HAARLEM De stichting „Huygens-Fokker” heeft zondag middag met een concert, dat ge geven werd in de aula van Teylers Museum, de grote wis- en natuur kundige geleerde prof. dr. A. D. Fokker herdacht, die verleden jaar op 24 september te Beekbergen is overleden. Een van de evenementen die worden georganiseerd ter ge legenheid van het in mei te vie ren 75-jarig bestaan van de kathodrale basiliek St. Bavo aan de Haarlemse Leidsevaart, is een fotowedstrijd. Het is de bedoeling dat deze wedstrijd een eventuele tentoonstelling van de architecto nische aspecten van de kathe draal zal begeleiden. Van Kuy- pers’ schepping wordt een archi tectonische studie gemaakt met medewerking van drs. H. P. R. Rosenberg van de Rijksdienst van Monumentenzorg. Deze stu die verschijnt in het jaarboek 1972 van de Vereniging Haer- lem. 't Groene-glazen-feest is in volle gang bij de Mobil dealers. Bij elk bezoek krijgt u een waardebon en drie van die bonnenzijn goedvoor zo’n stootsterk hittebestendig groen glas.Verzamel een mooie serie. Let op het groene affiche. Op weg met M©DII Vi Onder redactie van J. P. Boe J. H. MOOLENIJZER P. ZWAANSWIJK ADVERTENTIE KO VAN LEEUWEN i i Talrijke concerten werden daar toen in de aula van het museum gegeven, sinds 1951, na zijn voltooiing door de orgel bouwers Pels uit Alkmaar ook op het befaamd geworden eenendertigtoonsor- gel, waarvan de ingenieuze klaviatuur door professor Fokker ontworpen was. Mevrouw Fokker heeft ten slotte in een ontroerend dankwoord haar grote erkentelijkheid uitgesproken jegens allen die in de loop van zo vele jaren hun krachten hadden gegeven om mede het ideaal van haar echtgenoot te verwerke lijken. i 1 i i 1 1 Ai 11 16 C IL P< 8< C 1 2 C s 2 l l l C di d z< h hi d w d< la 1 d< tc m bi oi ni g< ni ni w in st A J< la jc ri 01 f w f D Cl N< va of On A: A A A: A: A B< B< C> Ci C< D< D» la G< G< G< Aj spoedig in Haarlem terugkeren - ik ben ervan overtuigd dat er dan tweemaal zoveel toehoorders zullen zijn. De sterke stimulans tot professor Fok kers streven naar deze renovatie ging uit van de verhandelingen van Christiaan Huygens uit 1691 betreffende de tril- lingsverhoudingen van de tonen in sa menhang met hun harmonische relaties, welke verhandelingen in een in 1941 verschenen heruitgave van de Hollandse Maatschappij der Wetenschappen op nieuw werden gepubliceerd. De voorzitter van de stichting „Huy gens-Fokker”, de organist Anton de Beer sprak over deze programma-opzet in een openingswoord, waarmede hij de zeer talrijke toehoorders, in het bijzonder de weduwe van de overleden geleerde, me vrouw T. Fokker-Van Dijk, verwelkom de. Voor iedereen die fotografeert. „J de kathedraal op zondag 25 maart worden opengesteld. Voor wie dat wenst, is er van 13.30 tot 15.00 uur en van 16.00 tot 17.30 een rondleiding. IN DE EXPOSITIEGALERIJ van het sociaal-cultureel centrum De La- wei Drachten wordt tot en met 30 maart een fototentoonstelling, georga niseerd door de plaatselijke Fotoclub „Noorderlicht”. Hoofdmoot van de expositie wordt gevormd door een collectie van ruim 50 foto’s van de Fotogroep „De Mug gen”, de Haarlemse Amateur Foto grafen Vereniging en de Fotokring Zandvoort. De noordelijke fotoclubs tonen veel belangstelling voor het werk van de Haarlemmers en Zand- voorters. De expositie is geopend elke dag van 10-22 uur; echter niet op zondag. Het programma, dat voor het herden kingsconcert van zondagmiddag was sa mengesteld, kon beschouwd worden als een overzicht, zij het dan zeer beknopt, van de aard der muziekuitvoeringen, die in de loop van meer dan dertig jaren voor de propaganda van de eenendertig- toons-beginselen in het museum werden gegeven. Fokers streven bracht een hernieuw de confrontatie van wetenschap en kunst, die op de toekomst gericht is. Het betekende een herleving van het mense- met 19 jaar; deze leeftijd; fotohandelaren hun medewerkers. Voor de afdelin- De componist Jaap Geraedts hield een herdenkingstoespraak. Het klimaat van dit concert, aldus Geraedts, is geëigend om hetgeen professor Fokker zo hart- tochtelijk heeft nagejaagd te gaan idea liseren. De componist wilde echter het liefst spreken over de betekenis, die het werk van Fokker voor hem had gehad. Hij zag in deze geleerde de schepper van nieuwe waarden, de man, die als een cosmopoliet van de geest natuur en muziek wilde verzoenen. Bewonderenswaardige zang liet het unieke eenendertigtoonskwintet „Gesual- do di Venosa” horen met de bijzonder knappe vertolkingen van twee madriga len van Gesualdo di Venosa en van vijf vocale composities: „Kontrasten” ge naamd, van Henk Badings. De sopraan-partij werd nu vervuld door Judith van Rijn. De overige partij en door de oorspronkelijke leden van het kwintet: de alt Catherina Hessels, de alto Gerard de Vos, de tenor Frans Müller en de bas Piet van de Meulen. Halliday bracht succesvolle musical- ïlms uit als „South Pacific” en „Annie 'et your gun”. Zijn populaire tv-produk- ie „Peter Pan”, waarin zijn vrouw Mary Martin schittert, werd vrijdagavond nog 'oor de zesde maal door de Amerikaan se televisie vertoond Halliday, die direc teur van „Paramount Pictures” was voor rij zich als onafhankelijk producer ves tigde, bewoonde sinds enige tijd een landgoed in Anapolis, 140 km van Brasi lia. Muzikaal geladen en technisch uit muntend vioolspel liet het viool-duo ho ren bij de vertolking van de derde Sonate voor twee violen, in 1967 ge schreven door Henk Badings ter gele genheid van de tachtigste verjaardag van professor Fokker. Voorts werd door beide violisten en Anton de Beer aandacht gevraagd voor een deel van de speelmuziek, die De Beer maakte voor twee violen en een electronisch instrument: de „archifoon”, suggestieve „ruimtevaart-muziek” voor het technische tijdperk. gen A en B worden waardebonnen van 50, 25 en 10 ter beschikking gesteld, te besteden bij de fotohandel; voor de afdeling C een gouden, zil veren en bronzen medaille met ins criptie. De inzendingen (maximaal drie foto’s per deelnemer, zwart-wit of kleur) zullen worden beoordeeld door een jury, bestaande uit Dick Boer, ex-directeur Focus N.V., Wim Hofwijk, journalist Geïllustreerde Pers en H. F. Hilterman, fotograaf Spaamestad. Folders met de voorwaarden voor de jubileumfotowedstrijd zijn behalve bij de kathedraal (Leidsevaart 146) te verkrijgen bij de fotohandel en de fotoclubs in Haarlem en omgeving. De D. W. Griffith-onderscheiding voor voortreffelijke regie werd toegekend aan William Wellman, maker van „Wings”, „A star is born”, „Nothing sacred”, „The ox-bow incident” en „Battleground”. HAARLEM. Met het vooral voor treffelijk uitgebalanceerd geheel nieuw programma „Zand in je badpak” gaf cabaretgroep Don Quishocking zaterdag avond de vijfhonderdste voorstelling in de zes jaar van zijn bestaan. Voor dat optreden koos het gezelschap Haarlo- heim en tegen dat het einde van het programma in zicht was, nodigden de cabaretiers de enthousiaste bezoekers van het theatertje uit om na de voor stelling nog even vrolijk bij elkaar te blijven. De eerste consumptie was daar bij voor rekening van Don Quishocking, die het optreden deze avond een bijzon dere gloed had gegeven door het grote aantal programmaonderdelen met grote geestdrift op het publiek af te laten stormen. lijke interesse voor het zoeken naar overeenkomsten in plaats van verschil len, een zoeken betrokken op een „terra nova”, maar ook op een „terra incogni ta” als plaats voor een samenhangende cultuur. Voor professor Fokker waren deze verhandelingen een openbaring, waarvan hij de betekenis voor de hedendaagse ontwikkeling der toonkunst met groot wetenschappelijk begrip doorgrondde en waaraan het mede te danken was, dat Teylers Museum, van welks Psychisch Kabinet hij de conservator was, het unieke Centrum van de muziekbeoefe ning op grond van de eenendertigtoons- stemmingsprincipes werd. HAARLEM. Twee bekende pianis ten, Herman Uhlhorn en Sas Bunge (bei den hoofdleraar aan het Utrechts Conser- De kathedrale basiliek in Haarlem, object voor een jubileumfotowed strijd voor iedereen. NEW YORK. De Amerikaanse filmproducer Richard Halliday is zater dag in de Brazüiaanse stad Santa Lucia overleden aan een acute buikvliesontste- king. Hij was 67 jaar. HOLLYWOOD. Het verbond van Amerikaanse filmregisseurs heeft de prijs voor de beste film van 1972 toege kend aan Francis Ford Copplola, maker van „The Godfather”. Dit werd bekendgemaakt op het 25ste jaarlijkse banket van het verbond dat zaterdagavond in Hollywood werd ge houden. De onderscheiding voor de best-ge- maakte televisiefilm ging naar Lamont Johnson voor diens „That certain sum mer”. Men luisterde op deze middag naar een uitvoering van de Chromatische fantasie voor orgel van Jan Pieterszoon Sweelinck door de organist Wim Daim tot klinken gebracht via luidsprekers, wat enige timbre-vervorming tot gevolg had. Wim Dal gaf ook een in wezen homofoon-geaarde improvisatie op het eenendertigtoonsorgel, waarmede hij de aandacht vestigde op harmonische com binaties van eigen bouw. De hoofdprijs van deze wedstrijd is een Datsun Cherry personenwagen. Een deskundige jury zal uit de ingezonden foto’s (zwart-wit en kleur) een expositie samenstellen, die eveneens onder de naam „Mens in Vrije Tijd” voor het publiek te be zichtigen zal zijn. De wedstrijd wordt wordt de Nederlandse Vere niging van Fotojournalisten ter gele genheid van het onlangs gevierde veertigjarige jubileum aangeboden door de directie van het Shetland Ponypark Slagharen, een groot recre- atiebedrijf in Noord-Oost Overijssel, dat in 1973 tien jaar bestaat en in verband hiermee ook gastvrijheid zal verlenen aan de expositie. Het bestuur van de N.V.F. heeft het reglement voor de wedstrijd zelf kunnen opstellen. Voorzitter Sem Presser n oemt dit een „modelregle ment” voor dergelijke wedstrijden, omdat er duidelijk wordt uitgegaan van het belang van de deelnemende fotografen. FOTOJOURNALISTEN DIE lid zijn van de Nederlandse Vereniging van Fotojournalisten en van de sectie „De Fotojournalist” van de Neder landse Vereniging van Journalisten, kunnen deelnemen aan eengrote foto wedstrijd, die in het teken van de recreatie staat. Onder het motto „Mens in Vrije Tijd” kunnen zij fo to’s inzenden, die de vrijetijdsbeste ding in de meest uitgebreide zin uit beelden. Op vele gebieden der wetenschap heeft prof. Fokker zich onderscheiden, maar zijn grootste betekenis kreeg hij als promotor van de eenendertigtoonsstem- ming en het belichten van dit stem- mingsprincipe als een voorwaarde voor de vernieuwing der muziek in de melo dische en harmonische zin. vatorium), speelden zondagmorgen in de kleine zaal van het Concertgebouw voor een talrijk en aandachtig publiek. De piano’s waren in het midden van de tuinzaal opgesteld en de toehoorders za ten er in een wijde kring omheen. Dit lijkt een goed idee en het is waarschijn lijk geboren uit de gedachte om het publiek meer bij de muziek te betrekken door de kloof tussen zaal en podium op te heffen. Het gevolg is echter dat het merendeel van de toehoorders de pianis ten niet zien kan en geen ander uitzicht heeft dan de ruggen van de voor hem zittende luisteraars. De uiterlijkheid speelt dientengevolge niet mee, dit lijkt een voordeel, maar er wordt een intense concentratie van het publiek gevraagd, die in het begin wel op te brengen is, maar die op den duur een onvermijde lijke luistermoeheid doet ontstaan. Het pianoduo Herman Uhlhorn en Sas Bunge, dat al in de meeste grote plaat sen van ons land is opgetreden, begon zijn programma met een Sonate in G. van Johann Christian Bach - de jongste zoon uit het tweede huwelijk van JoJ- ha-nn Sebastiaan met Anna Magdalena Wülcken. Deze tweedelige sonate is niet meer dan aangename verpozingsmuziek op het eerste gehoor wat oppervlakkig, maar het is een uiterst gevaarlijk stuk voor het samenspel. De eerste plicht van een pianoduo is nu eenmaal de gelijk heid in het samenspel. Tot iedere prijs moeten ongelijkheden vermeden worden en dat gaat vaak ten koste van de expressie. Dit bleek ook in het langzame deel van „En blanc et noir” van Debussy waar de persoonlijke uitdrukking in de voordracht ongeofferd moest worden aan de discipline van het samen musice ren. In de variaties op een thema van Paganini (1941) van de Poolse componist Witold Lutoslawski werd de pianisten meer vrijheid geboden en zij maakten daar dankbaar gebruik van. Lutoslawski heeft de Duitse bezetting in Warschau meegemaakt en moest in deze sombere tijd in zijn onderhoud voorzien door met een collega in café’s te spelen. Het lag voor de hand dat hij muziek voor twee piano’s ging componeren en hij liet zich inspireren door een thema van Paganini uit het Capriccio in a-mineur. Als reactie op de deprimerende omstan digheden ontstonden een aantal vrolijke variaties, die voor de nodige ontspanning konden zorgen. De solisten op dit koffie concert hebben de s*eer van deze mu ziek goed aangevoe1'1 en wisten het pu bliek deelgenoot te maken van hun ei gen speelplezier. De voortreffelijke kwaliteiten van het planoduo Uhlhom-Bunge, zijn zeer te recht al gehonoreerd door de Johan Wagenaar Stichting, die een onderschei ding toekende voor de uitvoering van de Sonate van Willem Pijper. Het is dus niet verwonderlijk, dat dit werk een diepe indruk maakte. Ondanks de breed sprakigheid, die bij Pijper zeer zeldzaam Is, bleef iedereen geboeid luisteren en dat kwam voornamelijk door de grote spankracht die van het langzame deel uitging. Het concert werd besloten met „Danses Andalouses” van Manuel Infan te. Het aanstekelijke ritme en de mar kante Spaanse melodieën deden iedereen meedienen en het was eigenlijk een wonder dat er geen ritmisch handgeklap uit de zaal terugkwam. Het is te hopen dat Uhlhorn en Bunge a a' a a a voorafgegaan werd door Anke Groot, dit duidelijk maakte dat de koningin zich niet mag verdedigen, maar het kan als de beste. Zalige nostalgie zit er nu ook in het programma. Confrontatie daarmee in „Ik weet het nog precies” en „Oude school”, fijn om even mee te zwijmelen. Don Quishocking is een groep erg talentvolle mensen, die ook door sterke teksten blijk geeft van een grote Inven tiviteit. Het steeds maar aanhoudende feestapplaus werd beloond met een „gouwe ouwe” en de stemming was meer dan rijp voor het feestje na deze voor Haarloheim éénmalige voorstelling. Bij goed weer kunnen ook de to rens worden beklommen. De fotowed strijd staat open tot 20 april. Men kan deelnemen in drie afdelingen: A amateurs tot en met 19 jaar; B Amateurs boven deze leeftijd; C. Vakfotografen, fotohandelaren en Van de overige aan dit concert mede werkende bekende „eenendertigtoonsso- listen” speelde de gambiste Nellie Duin met fraaie, uitdrukkingsrijke toon een werk van Telemann. Met het violisten echtpaar Bouw Lemkes en Jeanne Vos en Anton de Beer aan de Klavecimbel gaf zij ook een uitvoering van de Trio- sonate in g kleine terts van Henry Purcell. Jaren van bijzonder hard werken, heeft de groep gevormd tot een cabaret met een eigen gezicht. Dat wordt vooral bepaald door een soort van humor die sarcastisch gebracht echt wel venijnig kan doorprikken, voor sommigen mis schien zelfs wel hard kan aankomen. Anke Groot, George Groot, Fred Florus- se, Jacques Klöters en Pieter van Empe- len (die ook voor pianobegeleiding zorgt) lieten in hun nieuwe programma zonder uitzondering blijken dat zij weer verder boven gemiddelde cabaretniveau, dat in ons land bepaald wordt door een brede grijze middenmoot, waren uitgestegen. Don Quishocking bezit meer dan vol doende talent om eerlijk te kunnen zijn en moet wel met veel zelfkritiek te werk zijn gegaan bij de samenstelling van „Zand in je badpak”, waarin mis schien als enige dissonant „Opstel” aan de oppervlakte komt zweven. Nagenoeg hetzelfde nummer had Hans Otjes al enkele jaren geleden op zijn repertoire, maar dan veel geraffineerder uitge werkt. Ook Piet van Empelens voor dracht bleef steken in Otjes’ schaduw. Wie dit nummer nog niet kende, moest er klaarblijkelijk toch wel om lachen. Anke Groot heeft mij opnieuw heer lijk verbaasd. Het is een gifgekke meid, dat was al bekend, maar nu zong zij een prachtig lied over een vrouw die psy chisch niet geheel in orde zou zijn. Dat eindigde bijna huiveringwekkend mooi. Een heel sterke van Jacques Klöters is „Wij mogen alles zeggen”. Daarin zegt hij dat wij in onze democratische sa menleving zo veel kunnen zeggen omdat we toch niet gehoord worden. Maar het gaat bij Don Quishocking niet zo om individuele prestaties. De belangrijkste kracht komt tot uitdruk king in het ensembleoptreden, dat nu een fonkelende parodie op koningin en prins op staatsiebezoek liet zien, waar je de vingers bij aflikte. Als groep ontman telden zij ook de Barend Servetshow schrijnend tot op het bot, wat weer

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 10