Hans Vonk dirigeerde Bruckner dynamisch maar weinig lyrisch PEARL BUCK Vliegende-schotel problemen OVERLEDEN wetenschappelijk benaderd 9 9 I d 3 WATERALARM: muziekcentrum Cobra-expressie van Joop van den Broek „Bouw Utrechts start in 1975” 11 de over Een vrijmoedig boek fluoridering leidingwater in Geschiedenis in vorm van DR. HYNEK: „DE UFO-UITDAGING" Wasserij DUYN „Gouden Appels" I1J1 NPO-concert met gejaagde Edith Peinemann Sam Waagenaar tegen Maia-Hari-museum In Galerie Mare Engels aardewerk in Rijksmuseum STOOMSCHEPEN „Vermist” portret Velasquez ontdekt K 11 7 MAART 1973 WOENSDAG Nuchter Onaannemelijk Medisch commentaar Voor gezinswas en bedrijfskleding in drie dagen retour Hynek in J. Kroner. STAPELSTEIGERS Objectief vertolkt en. J DE AFGELOPEN twintig ja ren is een overvloed aan boeken, verhandelingen en artikelen verschenen over UFO’s, ofwel niet-geïdentificeerde vliegende voorwerpen, ook wel „vliegende schotels” genoemd. Kortgeleden heeft de uitgeverij Paris Man- teau in Amsterdam het zoveelste boek over dit intrigerende onder werp op de markt gebracht: „De UFO Uitdaging” van de Ameri kaanse astronoom dr. J. Allen de vertaling van t. ui ju I 1 P. ZWAANSWIJK (Van onze medewerker in Home) DANBY (Reuter). Pearl Buck, de JAAP FABER ADVEK'I ENTLE ze A. W (Van onze kunstredactie) ADVERTENTIE Onder de smakelijk naam „Gouden appels” van Paris is de uitgever in Amsterdam bezig een aantrekkelijke reeks boeken te verzorgen waarin telkens een deelonderwerp uit de his torie wordt behandeld. concertzaal worden begonnen. Dit blijkt uit een nota van burgemeester en wet houders van Utrecht aan de gemeente raad. eerste Amerikaanse schrijfster die de Nobelprijs voor literatuur kreeg, is dins dag op 80-jarige leeftijd in Danby in de staat Vermont overleden. UFO’s waarvan men nooit heeft kun nen aantonen dat ze „in elkaar zijn gezet”. Het betoog van Hynek is hel der en voor de geïnteresseerde leek zeker te volgen. Jammer is alleen dat de vertaler vaak ingewikkelde zins constructies maakt en ook grove ver taalfouten. „Patrolman”, om maar een voorbeeld te noemen, vertaalt hij met „patrouilleman”, terwijl politieagent toch eigenlijk ook een goed Neder lands woord is. Verhuur Montage f - 1 Demontage Vraag onze conc. offerte WETERING’S STAPELSTEiGERBOUW ^V JAN HARINGSTRAAT 60 HAARLEM Telefoon 023-25 34 56 b.g.g. 33 88 01 - I I ViSriKilV r: Volgens mededelingen van het mi nisterie van Verkeer en Waterstaat en de Unie van Waterschappen inza ke de zuivering van afvalwater en de daarbij optredende kostenverho gingen verdwijnt van de honderd li ter leidingwater die de Nederlander per dag verbruikt, negentig liter als huishoudelijk afvalwater in de riolen. HAARLEM. De leiding van het concert, dat het Noordhollands Philhar- monisch Orkest dinsdagavond in het Haarlemse Concertgebouw heeft gege ven, was toevertrouwd aan de dirigent Hans Vonk. Ook de Haarlemse NPO- concerten van 16 en 23 maart zullen door hem worden gedirigeerd. HAARLEM. Joop van den Broek exposeert gouaches in Galerie Mare aan de Wolstraat. Typische Cobra-expressies, die in de lijn liggen van zijn monumen tale kunst. Als „jaargenoot” van Karei Appel en anderen uit diens kring geeft hij jarenlang het abstract-expressionis- me vorm in glazen wanden, deuren en reliefs. Hij won er in 1964 de Prix de la critique voor monumentale kunsten mee. nieuwsgierigheid van velen over dat gene wat verborgen zou kunnen zijn achter de vele duizenden zo niet tien duizenden waarnemingen van allerlei soorten verschijnselen van bewegende en lichtende voorwerpen aan de he mel, waarnemingen van gelande „schotels” etc. Ook de wetenschappe lijke wereld is er door middel van het beroende „Condon report” niet in geslaagd definitief aan te tonen dat ufo’s zinsbegoocheling, optisch bedrog of waanvoorstellingen zouden zijn. Gezien de enorme hoeveelheid mel dingen uit alle delen van de wereld is het ook voor een leek uiterst onaan nemelijk dat alle waarnemingen op dergelijke misvattingen zouden be rusten. Dr. Hynek toont in zijn boek over duidelijk aan dat officiële pogingen om het verschijnsel UFO af te doen met mededelingen als „onwetenschap pelijk” en „boerenbedrog” totaal niet ter zake doende zijn en hij doet bo vendien een gefundeerde aanval op met name „Project Blue Book” waarbij men naar zijn redenering be paald niet onbevooroordeeld te werk is gegaan. En een wetenschappelijke evaluatie heeft toch op zijn minst een onbevooroordeelde aanpak nodig. kenen op de technische bedrevenheid van de orkestleden. Zij richtten zich bij hun spel collectief of solistisch naar de interpretatie van de dirigent, die daar aan inhoud gaf met een dominerende zorg voor de dynamische werking van Bruckners muziek. Intensivering van deze werking verkreeg Hans Vonk door absolutisme te laten gelden bij het op voeren van de klanksterkteclimaxen. Niet altijd bleek dit gunstig voor het beoogde effect, hetgeen niet zou zijn voorgekomen bij meer relativering. Hans Vonk heeft zich bij de uitvoering van de symfonie niet doen kennen als een lyri cus, maar wel als een dirigent, die gesteld is op een objectief-indrukwek- kende orkestklank, welke zijn voortgang en stuwing verkrijgt door een markant metrum. Niet alleen de naam van de reeks is aantrekkelijk, de hele opzet van deze rij historische boeken verdient veel lof. Ze zijn ruim geïllustreerd, wat betreft de hedendaagse onder werpen, geven in vlot vertelde verha len beknopt en toch ook weer verras send veel informatie. De toon is be- wonderenswaardig objectief en laat voldoende ruimte over tot verder on derzoek. De serie verschijnt ook in goedkopere paperback-vorm ten be hoeve van school-önderricht. Een ge lukkige gedachte, waarmee de heren geschiiedenisleraren hun voordeel kunnen doen. Wie zich de geschiede nisboekjes van zo’n twintig jaar gele den op de middelbare scholen herin nert kan daar vrijwel alleen met walging aan terugdenken, en er vee] „gouden appesls” in de schooltassen voor in de plaats wensen. Veel doet dit echter' niet af aan de waarde van het boek die, nogmaals, vooral te danken is aan de berede neerde aanpak van een wetenschaps man. Dr. Hynek zegt niet wat UFO’s precies zijn. Hij verwijst collega’s die het verschijnsel UFO als een weten schappelijke onmogelijkheid beschou wen naar het verhaal van de man die voor het eerst een dierentuin bezocht. Toen hij daar een giraffe zag, draaide hij zich om en zei: „Zulke dieren bestaan niet.” AMSTERDAMSEVAART 20 HAARLEM - TEL. 322462 i>.- Hans Vonk kon bij het verwerkelijken van zijn muzikale intenties ten aanzien van deze groots opgezette symfonie re- Als men deze officiële mededeling leest, vraagt men zich verbijsterd af waarom een ander ministerie, name lijk dat van Volksgezondheid, zich niet verzet tegen het fluorideren van die honderd liter en zelfs daar warm voorstander van is. Tien liter per dag (van de honderd) per hoofd van de bevolking levert nog enig theoretisch nut op voor de bestrijding van tand- cariës. Theoretisch, omdat slechts de zeer jeugdige watergebruikers nog iets aan die fluoride in het water kunnen hebben, want 25 percent van de ouderen hebben al een kunstgebit! De negentig liter met fluoride „ver rijkt” leidingwater voert de fluoride naar de riolen en maakt met vele andere verontreinigingen de zuivering moeilijker en kostbaarder. Voor die koppig doorgezette fluo ridering van 13 honderd miljoen liter water, voor die koppig doorgezette verkwisting van fluoride in 12 hon derd miljoen liter leidingwater moe ten andere dan logische en medische argumenten zijn. Commerciële argu menten, op dwaling berustende voor oordelen, medische vergissingen, ge brek aan kennis, gebrek aan redelijk heid, politieke drijfveren, of een sa menspel van dit alles? De arts H.C. Moolenburgh te Haar lem heeft alle geldende en gebruikte argumenten en redeneringen eens op een rijtje gezet en in een zojuist verschenen boek „Fluoridering, me dische dwaling of commercieel suc ces” een grote hoeveelheid van gege vens verzameld, die in alfabetische hoofdstukorde worden weergegeven Het is een vrijmoedig boek, dat deu ren opent die blijkbaar angstva”ig gesloten zouden moeten blijven. Het feit dat een zeer getalenteerd en uiterst gewaardeerd arts ook nog de sociale bewogenheid opbrengt om de strijd aan te binden met bijna alge meen geldende opvattingen en mach tige invloeden, maakt zo’n boek al leen al de moeite waard. Dat het bovendien overvloeit van tot dusver onbekend veronderstelde gegevens en informatie levert, die kennelijk nooit tot degenen is doorgedrongen van wie verwacht wordt dat zij zich volledig op de hoogte stellen voordat zij maatregelen doordrukken, geeft dit boek unieke waarde. Overigens valt te verwachten dat ook met de verschijning van dit boek (bij uitgever ANKH-Hermes, Deven ter) niet het laatste woord over dit onderwerp zal zijn geschreven, want de opponenten van Moolenburgh c.s. hebben al geruime tijd geleden de schepen logica en redelijkheid achter zich verbrand en aanvaarden geen VOOR DEGENEN, die geïnteres seerd zijn in de scheepvaart, is er een juweeltje verschenen: Schepen onder stoom oftewel de geboorte van het stoomschip. De schrijver F. van Oos ten, kapitein-luitenant ter zee Specia le Diensten, laat weten, dat hij na tuurlijk niet volledig kan zijn, waar het over de stoomvaart gaat hij denkt alweer over een vervolg), maar het is beslist de moeite waard, wat hij op papier heeft gezet Alleen al de gereproduceerde oude prenten en kaarten vormen kijkplezier op zich. De auteur bewees de maritieme enthousiastelingen nog een speciale dienst door vier pagina’s met litera tuuropgave in het geheel op te ne men. „Schepen onder stoom”, door F. C. van Oosten, uitgeverij Unieboek te Bussum. „Project Blue Book” echter heeft geen einde kunnen maken aan de I - I Op het concert van dinsdagavond wer den twee beroemde werken van het bekende orkestrepertoire ten gehore ge bracht. Voor het eerste: het Vioolconcert opus 64 van Felix Mendelssohn Barthol- dy, werd voor de pauze aandacht ge vraagd. De Duitse violiste Edith Peinemann speelde van dit concert de solopartij. Edith Peinemann is al eerder met het Noordhollands Philharmonisch Orkest opgetreden, namelijk op 4 november 1969. Toen gaf zij met het orkest een voortreffelijke uitvoering van het viool concert van Antonin Dvorak, een werk, waarop haar bewogen muzikaliteit uit nemend kon worden afgestemd, onge dwongen en natuurlijk. Mendelssohns concert vraagt om een andere muzikale gerichtheid of om een aanpassingsvermogen, dat in het geval van de uitvoering door Edith Peinemann neerkwam op een grote mate van zelf verloochening en op het inschakelen van dienstbaarheid aan deze muziek met haar klassiek-romantische stijl, haar be heerste expressiviteit en met haar gaaf heid van bouw en structuur. Deze uitvoeringsrelatie bleek niet tot stand gebracht te kunnen worden, hoe wel het leek of de violiste daarnaar streefde met verstandelijke overweging. Daardoor ging er van haar spel te wei nig overtuigingskracht uit en was er zelfs sprake van stroefheid en geremd heid. Waar zij zich onttrok aan de speciale uitvoeringseisen van deze in wezen aris tocratische muziek en zij in haar spel zichzelf was, koos zij de onrust en gejaagdheid van de virtuoze voordracht met niet bij te houden speelsnelheden, die afbreuk deden aan de duidelijkheid van tekening en aan de muzikale essen tie. Het kwam mij voor, dat Edith Peine mann met Mendelssohns concert geen gelukkige keuze had gedaan. Hans Vonk en het orkest stonden met de begeleiding van de soliste voor een moeilijke taak, welke lang niet voortdu rend voldoening gaf. Het tweede gedeelte van de avond was bestemd voor de uitvoering van het andere gekozen werk: de derde Symfo nie van Anton Bruckner. Dirigent en orkest stonden met deze vertolking voor een bijzonder veeleisende, indrukwek kende opdracht. Waagenaar zegt dat hij bewijzen heeft dat Mata Hari ook voor de Duitsers zou hebben gespioneerd en hij is van plan binnenkort daarover nadere gegevens uit te werken, misschien in een nieuw boek. Hij meent dat de restaurateur Hendrik Steussy er geen goed aan doet een club voor Mata Hari op te richten, met een lidmaatschap van tien gulden per per soon. Ook meent hij dat een hapje Mata Hari niet zal smaken in het restaurant dat Steussy zou willen beginnen. Waagenaar vindt het goedkoop dat op deze manier de naam van Mata Hari in Nederland wordt misbruikt. „Nu wordt zij weer als een lellebel afgeschilderd, maar de dame heeft misschien veel meer op haar kerfstok dan wij nu weten. Ik zie niet in waarom zij nu plotseling commercieel moet worden uit gebuit”. II ilUK OMM LMiL «u i il ‘is II ’‘i li LX1 Ei»»»/ slli'i KOM MBO Het boek is een analyse van het verschijnsel UFO door wie wordt genoemd „de insider no 1". Dr. Hy nek heeft namelijk in opdracht van de Amerikaanse regering aktief mee gedaan aan een onderzoek door de luchtmacht van het probleem dat zich vooral in de jaren kort na de eerste wereldoorlog openbaarde. Dr. Hynek heeft als astronoom veel werk verricht voor „Project Blue Book”, het onderzoek van de Amerikaanse luchtmacht, in opdracht van de rege ring uitgevoerd, maar dat ten slotte uitsluitend ten doel bleek te hebben het verschijnsel UFO „uit de wereld te redeneren”. AMSTERDAM. Het Rijksmuseum in Amsterdam zal van 23 maart tot en met 8 juli een Britse collectie van En gels tinglazuur aardewerk tonen. Deze tentoonstelling van aardewerk, dat ook wel Engels Delft wordt genoemd, zal 177 catalogusnummers bevatten. De geschiedenis van het Engels Delft vertoont grote overeenkomsten met ons eigen Delfts aardewerk. Evenals in de Noordelijke Nederlanden waren het pot tenbakkers uit Antwerpen die tegen het einde van de 16de eeuw in Norwich en Londen pottenbakkerijen stichtten, waar ook tinglazuur aardewerk werd vervaar digd. In de daaropvolgende eeuw kwa men vele bakkerijen tot stand in onder meer Londen, Bristol, Liverpool en in enkele Ierse steden. Het Engels Delft, dat enige invloed van het Nederlands Delft heeft onder gaan, maar verder een eigen ontwikke ling heeft doorgemaakt, valt op door zijn vrije schildertrant, die ook nu nog veel aantrekkelijkheid inhqudt BOLOGNA (ITALIË) (Reuter). Een lange tijd „vermist” portret van een Spaanse infante (prins), geschilderd door de 17de-eeuwse Spaanse meester Diego Velasquez, is aangetroffen in de woning van een oude vrouw in Bologna, zo heeft de politie van die stad dinsdag meegedeeld. Het doek van drie bij twee meter stelt de infante Don Carlos Balthazar voor en is gevonden in de flatwoning van de 78- jarige Maria Ronchi, die verklaard heeft dat het stuk aan het einde van de 19de eeuw aan haar familie is geschonken door een kunsthandelaar, als gedeeltelij ke delging van een schuld die hij aan de familie had. Het schilderij, dat zeer kostbaar moet zijn, kwam aan het licht toen Maria Ronchi onlangs na een val naar een ziekenhuis gebracht moest worden. Bu ren waarschuwden de politie, toen een aantal lieden uit de woning van de vrouw verscheidene grote schilderijen haalden en in een vrachtauto laadden. De politie stelde een onderzoek in, waar uit bleek, dat de mannen van Maria Ronchi opdracht hadden gekregen in haar afwezigheid de schilderijen onder hun hoede te nemen. Een van deze doeken is de „verloren” Velasquez, die de familie van Maria Ronchi ruim 70 jaar aan het oog van het publiek ont trokken heeft gehouden. Op het doek van Maria Ronchi staat de infante Carlos Balthazar in militaire uitrusting. Mevrouw Ronchi heeft de politie mee gedeeld, dat Alfonso de dertiende, de laatste koning van Spanje, in 1932 ge poogd heeft het schilderij van Carlos Balthazar van haar te kopen, maar over de prijs kón geen‘overeenstemming wor den bereikt. argumenten meer, behalve die welke zij zelf hebben bedacht. Anders zou den zij door een simpele mededeling van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, zoals in de aanhef van deze beschouwing weergegeven, al moeten zijn bekeerd. In de strijd om het milieu en de gezondheid vormt de fluoriderings- kwestie altijd nog een van de moei- lijkste maar ook interessantste onder werpen. Merkwaardig genoeg stellen de negentig maal dertien miljoen li ter die per dag gefluorideerd en wel om zuivering vragen het uitgangspunt „de vervuiler betaalt” in een bijna ridicuul licht. Hier geldt namelijk in de praktijk „de vervuiler is de over heid, de consument die gedwongen wordt de vervuiling te slikken en technisch te betalen, betaalt nog eens een keertje voor de zuivering ook”. Een mooi principe, over logica ge sproken. UTRECHT. De verwezenlijking van een muziekcentrum op het Vreden- bürg in Utrecht is een grote stap dich terbij gekomen door de intrekking van twee bezwaarschriften tegen het bestem mingsplan voor deze grond, waarop dit muziekcentrum moet komen. In plaats van over vier tot' vijf jaar kan nu in principe medio 1975 met de bouw van de Pearl Buck, schrijfster van onder meer „De goede aarde” en „Oostenwind, westenwind”, kreeg de Nobelprijs in 1938 niet alleen voor deze beschrijvingen van ’t Chinese boerenleven, maar ook voor haar biografieën. Zij besteedde het grootste deel van haar leven aan pogin gen tot verbetering van de Amerikaans- Chinese betrekkingen. Zij vestigde een aantal stichtingen voor Aziatische kinderen, van wie de vaders Amerikanen zijn. Het grootste deel van haar miljoenenvermogen be steedde zij aan deze instellingen. Pearl Buck schreef meer dan 80 ro mans, biografieën en kinderverhalen. Door de eenvoudige en realistische stijl waren zij gemakkelijk in vele talen te vertalen. Na de Tweede Wereldoorlog schreef zij een aantal romans over de Verenigde Staten onder het pseudoniem John Sed ges. „The Townsman” wordt als een van de beste beschouwd. Zij werd op 26 juni 1892 in Hills boro in West-Virginia geboren als Pearl Sy- denstricker, dochter van een presbyteri aanse missionaris in China. Toen zij vijf maanden oud was, nam haar moeder haar mee naar China. Haar kinderjaren bracht Pearl Buck door in Tsjinkiang aan de Yangtse, waar zij liever in de Chinese gemeenschap vertoefde dan in de wijk waar de buitenlanders woonden. Zij trouwde met dr. John Lossing Buck, een landbouwdeskundige en missi onaris. Het echtpaar had twee dochters. Terwijl zij schreef, doceerde Pearl Buck aan de universiteit van Nanking en an dere universdteiten. In 1934 keerde zij voorgoed naar de Verenigde Staten terug. Zij scheidde en hertrouwde met (de inmiddels overle den) Richard Walsh, president van de firma die reeksen van haar boeken pu bliceerde.. ROME. De auteur van het boek De moord op Mata Hari verzet zich fel tegen het idee om in Nederland een restaurant annex museum voor Mata Hari op te richten. Sam Waagenaar, van wie in 1964 een boek over Mata Hari uitkwam en die jarenlang documenten va.n de danseres-spionne heeft achter haald en bestudeerd en haar persoonlij ke dagboek bezit, meent dat er ten onrechte, nu 100 jaar na haar geboorte, een club van Mata Hari-fans wordt opgericht in Nederland. De heer R.W.J. Schreuder, huisarts, schrijft ons over hetzelfde boek van zijn collega: Over de fluoridering van leiding water is reeds veel geschreven gedis cuteerd en gepubliceerd. Het is toe te juichen, dat collega H. C. Moolen burgh de moeite genomen heeft om in de zeer verspreide wereldliteratuur te duiken, waarin door uitstekende bonafide geleerden de mogelijk nade lige gevolgen van het niet gecontro leerd tot zich nemen van fluorzouten naar voren gebracht wordt. Vooral hier in Nederland, waar het aantal voorstanders vooral bij de me dici en de tandartsen zeer groot schijnt te zijn en waar de tegenstan ders evenals in Amerika meest niet erg au serieux genomen worden, is het goed wanneer ook duidelijk de andere kant van de medaille getoond wordt. Iedere ontwikkelde leek kan het goed leesbare, boek in handen nemen en zich daardoor oriënteren over de gevaren die er wel degeliik bestaan, wanneer men een heel volk zonder enige individuele controle, dit sterk werkende halogeen wil laten gebrui ken. on een dictatoriale wijze. Moolenburgh heeft zich er niet toe beperkt in begrijpelijke taal de me dische verwikkelingen uit de doeken te doen, hij heeft ook de commerciële en politieke aspecten aangeroerd, welke achtergronden der leidingwa- terfluoridering bij het grote publiek niet altijd bekend zijn. Het boek is voorzien van commen taren van de schrijver, die soms een scherpe kritiek inhouden, de centrale boodschap treedt echter steeds duide lijk op de voorgrond, het op de bres staan voor de vrijheid en de integri teit van het in deze tijd zo bedreigde individu. Wie snel en grondig georiënteerd wil zijn over de problematiek van de leidingwaterfluoridering, mag dit boek niet ongelezen laten. Van Isaac Asimov zijn vertaald (door Froukje Hoekstra en Z. Poiesz) „De donkere middeleeuwen” en „de Romeinse republiek”, terwijl van Ro bert Goldston vier hedendaagse on derwerpen in goede Nederlandse ver talingen verschenen. Het zijn „De Cubaanse revolutie”, „Opkomst en ondergang van nazi-Duitsland”, „De Russische revolutie” en „De opkomst van rood China”. Voor de Nederland se téksten zorgden hier H. van Hou ten, een collectief van tweedejaars aan het instituut tot tolk en vertaler van de Amsterdamse universiteit, en opnieuw Froukje Hoekstra. Volgens B. en W. is de voor het muziekcentrum aangezochte architect prof. ir. H. Hertzberger „positief ge stemd” over de mogelijkheid binnen de in het bestemmingsplan voor het Vre- denburg bepaalde grenzen een concert zaal met 1500 plaatsen en bijbehorende kantoor- en winkelbebouwing te ont werpen. Mocht de heer Hertzberger er inderdaad in slagen bij het uitwerken van zijn gedachten binnen de grenzen van het bestemmingsplan te blijven dan opent dit, aldus B. en W., „onverwacht gunstige perspectieven voor het tijdstip waarop het muziekcentrum kan worden gerealiseerd”. Grootste hinderpaal blijft dan nog de financiering. B. en W. hebben al af moeten zien van wat werd aangeduid met een compleet muziekcentrum, om dat dit 35 miljoen gulden aan investe ringen zou gaan kosten. Aan de gemeen teraad is nu voorgesteld met een „be scheiden centrum” van niet meer dan 19 miljoen gulden investeringskosten ge noegen te nemen. De bouw van een kleine zaal is aan de oplossing van de financiële problemen opgeofferd. Don derdag moet de gemeenteraad beslissen over een opdracht aan de heer Hertzber ger voor het maken van een schetsont werp. HET BOEK VAN HYNEK tracht het probleem op zo nuchter en zo eenvoudig mogelijke wijze te bena deren. De astronoom baseert zich uitsluitend op feitenmateriaal be trouwbare meldingen en foto’s van Van den Broek is afkomstig uit de glasindustrie. In de Amsterdamse glasfa briek van Tetterode heeft hij 22 jaar gewerkt, waarvan 15 jaar als leider van het glasatelier.Hij sneed, smolt en plakte gekleurde stukken glas van allerlei structuren om er daarna wanden mee te maken. Hij doet het nog, maar nu zelf standig en tevens als leraar.' Schilderen heeft Van den Broek als „nevenfunctie” gedaan. Hij had waterverfstudies nodig als ontwerpen en geleideljk aan zijn die aan de studie ontgroeid. Het zijn nu vrije Cobra-verbeeldingen. Het is de eerste maal, dat hij exposeert, grote heftige gouaches in pri maire kleuren, met hier en daar een herkenbaar fragment, maar verder uit sluitend handschrift met de brede kwast. Hij tolereert kennelijk zo min mogelijk rationele controle en grijpt naar zoveel mogelijk emotionaliteit. Deze gouaches moeten dus eerder worden gezien als snel „geschreven” uitingen van creatie-drift dan als een zoeken naar een estetische verantwoording van wat in hem leeft. Het is alles meer drifmatig getuigenis, dan overweging omtrent realiteiten, die tot een overwogen compositie zouden kunnen geraken. Wat meer aan ordening en het laten meespelen van andere geestelijke facet ten had bepaald geen kwaad gekund. Evenmin iets minder binding aan de prille Cobra-tijd, die zoveel anderen althans op deze wijze geuit al lang weer achter zich hebben liggen. f •8!

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 11