A te Doombosch: bron van volkslied nog niet droog Ajax wel, maar Twente niet op de buis Filmhuis in Rotterdam PANDA ST Pelle en Pingo Polle, VIJFTIEN JAAR „ONDER DE GROENE LINDE” 9 WOENSDAG 7 MAART 19 73 1 (Van onze RTV-redactie) I TV VANAVOND TV WOENSDAG I Voorstel aan de raad Nieuwe impulsen I bureau 0 TV DONDERDAG RADIO DONDERDAG ZIJN JULLIE en de meester* ruitenier HILVERSUM Nederlands grootste kenner van het vaderland se volkslied is ontegenzeglijk Ate Doombosch, wiens radioprogramma „Onder de groene linde” zijn zes tiende jaar ingaat en bij kenners en liefhebbers al langzamerhand de status van de legende heeft aange nomen. De manier waarop „Onder de groene linde” is ontstaan, is een oud verhaal en het is al meer malen verteld, maar het blijft een ijzersterke. Volkskundig 'WATlÜW^JblE S PIRAMIDEBOUWERS EEN PLEZIER GEHAD, HEBBEN ALS ZE *5 AVONDS KLAAR X WAREN MET WERKEN!^ Naar België 11 MIES? MARBINNENZOKOUPj/ EN VOCHTIG! -&U EN NU IS TH HET HOESTEN L-J. AL OVER! J - - 4, Radio o televisie NEDERLAND 2: In circussfeer gaat 22.45 Nederland II Kenmerk- 5 die levende 7.02 Het I lensen nen te »en zij enkel noeten •eilijke 1 a groep, leven die in- 17.00 18.45 18.55 19.05 19.50 19.55 20.05 21.00 21.10 22.00 22.10 22.35 22.10 22.40 22.45 Nederland I 10.45-12.00 18.45 18.55 19.05 19.20 19.45 20.00 20.21 20.35 21.00 21.45 23.15 23.25 NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. KRO: (K) KRO’s Wereldcircus. NOS: (K) Journaal. KRO: (K) Studio Vrij. IKOR-KRO-RKK: Kort. IKOR: Leerhuis. NOS: (K) Journaal. (K) Hoe word ik de computer de baas? (25).' 18.45 18.55 19.05 19.30 20.00 20.20 21.10 21.30 22.00 22.25 23.15 18.45 18.55 19.05 20.00 20.20 22.05 zeker. Ik ben Panda” Daar keek de professor van op. „Ah, dat is toeval lig!” riep hij uit. „Ik wist wel, dat er iets bekends aan je was. Maar j( bent langer dan ik dacht”. „D-dat b-ben ik niet!” riep Panda. „D-dat komt omdat het p-putdeksel onder m’n voeten omh-hoog gaatl” of-hoe-hij-ook-echt-heet, meer kunnen „Les Marrakech”een Noordafrikaanse acrobatengroep, treedt vanavond op in het KRO-wereldcircus op Nederland II. Het wordt uitgezonden vanuit het Pa- rijse Cirque d’Hiver Bouglione, een zeer internationaal programma. :n met zitting 0 uur. solli- 3 van met u stomme Lize” begeleid door het lang werpige tokkelinstrument de hommel (kwam vroeger in Friesland ook voor onder de naam „Noorse balk”), door de vlier of merelaar, de klompviool en de doedelzak. AjaxBayern München, komt compleet op het scherm (zie programma) en daar door vervalt de filmmusical Shall we dance. Wel gaat door, na de tweede helft van Ajax, Den Haag Vandaag, gevolgd door het programma Dames gaan voor, het feministische magazine van de NOS. In deze uitzending worden twee jonge vrouwen op het scherm gebracht, die, nadat ze in hun jeugd de huishoud school volgden, later de avond-mavo de den. Hoe moeilijk dit verliep blijkt uit het feit, dat zij als enige overbleven uit een groep van honderd mensen. Nederland II NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. VPRO: (K) Beertje Colargol. Zwijgen is goud. (K) Popeye. NOS: (K) Journaal. VPRO: (K) Berichten uit de sa menleving. (K) All in the family. (K) Doc.film. (K) The Clowns. NOS: Den Haag vandaag. (K) Journaal. Wat het kinderprogramma om vijf uur betreft: drie kwartier lang tacteert de KRO het kijkbuisvolkje op Nogal Wiedus en dat betekent o.a. het toneelspeelhuis van tante Emma en de clowns Peppi en Kokki. Nederland I KRO: (K) Kinderprogr. Ti-ta-tovenaar. Journaal. Van gewest tot gewest. Socutera. Uitzending politieke partijen. Inleiding en reportage eerste helft AjaxBayern München. Journaal. Reportage tweede helft Ajax Bayem München. Den Haag Vandaag. Dames gaan voor. Studio Sport, met nabeschouwing AjaxBayem München en uitsla gen van andere Europacup-wed- strijden. Journaal. 58. Terwijl de politie de achter volging op Joris inzette, stapte Pan da tevreden heen. „Dat is goed af gelopen”, mompelde hij. „Die Goe- demoed, zal niets oneerlijks doen, nu dat glas-spuitbusje leeg is...”. Op dat moment zag hij pro- Hun bruisende muzikaliteit blijkt on der meer uit een door Decca gemaakte langspeler, die jammer genoeg niet in Nederland verkrijgbaar is. Doombosch zelf slaat hun kwaliteit veel hoger aan dan die van de Vlaamse volksliedautori- teit Wannes van der Velde, die volgens hem veel te veel op de commerciële toer is gegaan. Dat Kliekske ontstond in 1969, toen leider Heman Dewit, zijn vrouw Rosita, Frans Lots, Oswald Tahon en het echt paar Hendrik en Annie Declerck besloot om zo maar eens voor de aardigheid Driekoningenavond te gaan zingen. Ze herinnerden zich wat oude wijsjes en konde nwat instrumenten bespelen. Dat sloeg geweldig in en niet lang daarna probeerde ’t Kliekske het op de beroeps- toer, maar wel op een heel eigen en schilderachtige manier. Ze trekken al musicerend per huifkar door het land, intussen liederen verzamelend en bij boeren op het land gevonden oude in strumenten nabouwend. Zo hanteert Herman Dewit een door hem zelf in elkaar gefabriekte draailier en daarnaast worden hun tophits „De SniJdersbank” en de ballade van „Lieven Dokus en ROTTERDAM. —Het college van B. en W. van Rotterdam heeft de gemeen teraad voorgesteld een bedrag van 180.000 uit te trekken voor de oprich ting van een Filmhuis, een landelijk filmcircuit en voor het organiseren van een internationale filmmanifestatie. Het gaat om de vertoning van films, die interessant zijn maar door hei huidige bioscoopbedrijf in Nederland niet kun nen worden vertoond. ,,’t Kliekske”, de Vlaamse oude volksliederen nieuw blaast. fessor Kalker naderen op een van zijn uitvindingen, en hij hield zijn pat in. „Goedenmorgen”, sprak de ge leerde, zijn hoed lichtend. „En nu ik u toch spreek: kunt u mij ook zeggen waar ik een zekere Planka kan vinden?” „Pl-planka?” herhaal de Panda verrast. „U bedoelt mij HILVERSUM 1. AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Gymn. 7.20 (S) Dag met een gaatje 8.00 Nws .11 Radio- journ. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Toppers van toen 9.35 Waterstanden. 9.40 School radio. 10.00 (S) Voor de kleuters 10.10 Arbeidsvitaminen 11.00 Nws. 11.03 Radi- ojourn. 11.30 (S) Rondom twaalf 11.55 Beursber. 12.30 :S) Sportrevue. <3.00 Nws. 13.11 Radiojourn. 13.21 Alert 13.50 De wereld van de opera 15.00 (s) Voor de zieken 16.00 Nws. 16.03 Radiojourn. 16.05 (S) Aspecten 17.00 (S) Mobiel 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. Pol Partijen 18.20 KVP IKOR 18.30 Kleur NCRV: 19.00 Bij de tijd (2). 19.20 De kerk vandaag 19.55 Kunst- en vliegwerk 20.00 Gevraagde gewijde muz. 20.35 (S) Hoorspel. 21.00 (S) Regio-Rechtstreeks 22.20 Avondoverdenking 22.30 Nws 22.40 (S) Hier en Nu 22.50 Wereldpanorama 23.00 Soc. funktie van de humor, lezing 23.20 (S) Promenade Orkest 23.55 Nws. HILVERSUM II. NCRV: 7.00 Nws. volkslied verdween. Of liever gezegd: er ontstonden geen nieuwe lie deren. Die liederen immers werden vroeger niet alleen bij feest of rouw gezongen, maar ook in de huiselijke kring (omdat er niets anders te doen viel) en bij het werk (hoefde na de invoering van de mechanisatie ook niet meer)”. Maar de mensen van hoge leeftijd, die het levende volkslied nog scherp in het geheugen hebben, zijn er nog in ruime mate en blijven genoeg stof aandragen om Doombosch’ programma het eeuwige leven te geven. Met name in Belgisch Limburg is de mondelinge overlevering van het volkslied nog sterk, omdat, zegt Doombosch, „de mensen daar één fase achter lopen bij Nederland. Met andere woorden: procentueel zijn daar veel meer mensen te vinden, die de oude liederen nog uit hun bol kennen.Het is dan ook een streek, waar muziekstuden ten en verzamelaars graag komen”. en 14.25-14.50 (NOS)NOT: (ged. K) Schooltelevisie. NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. E.O.: (K) EO-Kinderkrant. (K) Al je Korfker. NOS: (K) Journaal. E.O.: Koorzang - geest, progr Nader Bekeken. (K) Alibi. (K) U schrijft ons. (K) De schapen moeten leven NOS: (K) Journaal. Nuchtere Doombosch zal de eerste zijn, die de realiteit wat prozaïscher voorstelt. „Lopen is er niet bij, maar dat deed het op het scherm natuurlijk veel beter. Ik gebruik al heel lang de auto.” Na het succesvolle begin van „Onder de groene linde” bleef Doombosch voorlo pig in het volkslied-vruchtbare noorden van het land: Groningen, Drente, de Friese wouden. Maar later verlegde hij zijn terrein ook naar andere streken, naar Brabant en Limburg en de laatste tijd is hij zelfs de grens overgegaan naar het Nederlandstalige België, waar met name Limburg nog een schat van nooit geregistreerde volksliederen koestert. Uitgangspunt voor Doombosch is dan de mondelinge overlevering van het lied (die hij uiteraard later graag vergelijkt met de eventueel bestaande handschrif ten). woord 7.08 (S) Preludium 7.30 Nws. 7.41 (S) Hier en nu. 7.55 Aangestipt 8.00 (S) Te Deum Laudamus 8.24 Op de man af: 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de vrouw 8.45 Tot uw dienst 10.00 Schoolradio 10.30 Nws. 10.33 (S) Podium voor de vrouw 11.05 Voor de zieken 11.40 Elementair (II) 11.55 Meded. 12.00 Volksmuz. 12.15 (S) Chr. meisjeskoor 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nes. 12.41 (S) Hier en nu 12.50 Hervormde middagpau- zedienst 13.10 (S) Lichte koorzang 13.20 (S) Licht ensemble 13.45 (S) Lichte or kestmuziek 14.05 Schoolradio 14.25 (S) Mod. kamermuziek 15.15 De Bijbel maakt nieuwsgierig 15.30 Nws. 15.33 (S) Studio 6 16.30 (S) Hier en nu 16.32 (S) Regio-rechtstreeks (I) 17.30 Nws. 17.32 (S) Hier en nu. 18.00 (S) Vrij voor muz. in vrije tijd 18.30 Nes. 18.41 (S) Leger des Heilsmuz. 18.54 Zojuist verschenen AVRO: 19.00 (S) O; 19.30 Trefpunt NOS: 19.50 Den Haag vandaag. AVRO 20.00 Nws. 20.05 Radiojourn. 20.10 (S) Bartok- kwartet 21.30 (S) Oorlog en vrede (10) 22.35 (S) Dat zit goed fout: 22.55 (S) Muze zonder make up 23.20 (S) Essay 23.50 Radiojourn. 23.55 Nws. Doombosch: „In 1957 was ik program mamaker bij de VARA, speciaal belast met het verzorgen van uitzendingen over amateuristische en huismuziek. Van Ne derlandse volksliederen wist ik toen niet zoveel, dat ik me een expert durfde te noemen, maar ik was wel geïnteresseerd. Toen dacht ik dat een paar programma’s over volksliederen wel aardig konden zijn en ik besloot als geboren Groninger in eigen land te beginnen”. „Als begin zocht ik iemand, die wat liedjes uit zijn herinnering kon zingen. De keuze viel op de grootmoeder van mijn vrouw in Emmen en als je het over een schot in de roos hebt, dan was dat er een! Ik kwam bij haar thuis, vroeg of ze wat liedjes, die ze kende, kon zingen en ze zei „Ja”, ’s Middags om vijf uur begon ze en ’s nachts om drie uur hield ze op. Ik be ner een week geweest en elke dag ging dat zingen tot diep in de nacht door. Voor de eerste uitzendingen had ik materiaal te over en van de oorspronkelijke twee program ma’s werden het er tien en nu zitten we voor aflevering nummer 391.” ..Onder de groene linde” is een pro gramma, dat zeer sterk op een bepaald (klein) luisterpubliek is gericht. Maar het zijn wel luisteraars, die graag van zich laten horen. Dus erg veel reacties na elke uitzending en steeds maar weer tips voor Ate Doombosch om eens „daar en daar” en „met die en die” te gaan praten. Zo ontstond het romantische beeld van de musicologische speurder, die met de bandrecorder over de schou der stad ën land af stroopte, daarbij elk huis en boerenhofstee aandoend om daar uit de mon van de mensen zelf de van vader op zoon en van moeder op dochter „overgezongen” liederen te horen en op te nemen. Dat beeld werd niet zuinig aangedikt door een documentaire van VARA-tele- visiemaker Pier Tania over zijn radio- collega, „Het einde van het lied” gehe ten. dat enorm veel response lossloeg en mternationaal hoog werd gewaardeerd (haalde de gouden harp op het Folk Song Festival in Dublin). Enkele van die studenten, die Doorn- bosch in Belgisch Limburg ontmoette, maakten hem attent op de muzikanten- groep ’t Kliekske en de manier waarop de leden het Vlaamse volkslied zongen was voor Doombosch niet minder dan een openbaring. Sindsdien is*’t KliëkSke een niet weg te denken onderdeel van „Onder de groene linde” geworden. „Deze lieden hebben het programma nieuwe impulsen gegeven,” bekent Doombosch onomwonden. „Voordien was het stramien altijd: nasat het laten horen van de bandjes, die ik zelf in de streek heb opgenomen (de mensen zelf laten zingen dus), waren er door mij gemaakte studio-arrangementen. De be geleidingen waren pretentieloos, gitaar, accordeon en fluit en de liederen wer den gezongen door Greet je Voorn van de Flierefluiters, Lies van de Pool, Albert Keizer en Henk Wind. Heel aardig alle maal, maar met ’t Kliekske klinkt het toch allemaal véél authentieker.” Niet alleen in dit archief is het door Doombosch opgeneusdè oude volkslied- materiaal opgeslagen. Ook al sinds '66 heeft de NOS-radio een eigen volkskun dig bureau, waarin duizenden oude wijs jes en liedjes keurig gerubriceerd wor den bewaard. Niet alleen liedjes over liefde maar ook heel wat, waaruit een sterk sociaal-kritische noot spreekt. In de liederen van de Friese koppelarbei- ders, die indertijd in Groningen werkten, staat de tegenstelling arm-rijk gelijk aan rechtvaardig-onrechtvaardig en verzet-onderdrukking. Eén van de merkwaardigste liederen, die het bureau heeft en dat natuurlijk ook in „De groene linde” te horen was, was het zogenaamde „gatenlied”, het lied van de va tensjouwers, die bij het ver plaatsen van elke ton hun adem liever niet aan de muziek wilden verspelen. Daardoor ontstond een lied met curieuze lange pauzen. Zonder het werk van een man als Ate Doombosch zou het werk van dit radio- volkskundig bureau niet mogelijk zijn geweest. Hij is de spil, waarom de volksliedwetenschap in Nederland en het spelenderwijs .naar de massa brengen van dit brokje cultuur via het program ma „nOder de groene linde” draait. Al jarenlang staat van zijn hand een boek, uiteraard met dezelfde titel als zijn radioprogramma, op stapel. „Maar ook aan dat liedje is nog geen eind geko men de KRO vanavond om zeven uur uit de startblokken. Een uur lang weer hoog staande dressuur, acrobatiek en clowne rie. In KRO’s Wereldcircus kan men ditmaal pyramidebouwers, een rol- schaatsfamilie, komische tafelacrobaten en een kunstjesverrichtend paard ver achten. Na het journaal Studio Vrij. In zeven kwartier tijd worden weer talloze nutti ge tips doorgegeven aan de vrijetijdsbe- steders. Een greep uit het pakket dat vanavond wordt voorgezet: de smalfilm- camera, zelf mode maken, bloemen en planten, solderen met branders en het spelletje Raden maar. Om tien uur staat het tweede net ter beschikking van het IKOR, dat een Leerhuis-Tweegesprek op het program ma heeft staan. Bisschop Simonis van Rotterdam en secretaris-generaal v. d. Heuvel van de Nederlands Hervormde kerk hebben een gesprek over hun zorg en hoop voor kerk en geloof in Neder land in de nabije toekomst. Beiden heb ben een duidelijke overtuiging, die op tal van punten niet parallel met elkaar loopt. NEDERLAND 1: Vanavond veel voet bal, weliswaar geen samenvattingen van OKFTwente, maar wel Ajax tegen Bayern compleet op het scherm. Om kwart voor zeven Ti-Ta-tovenaar en het nieuws met aansluitend journaal en Van gewest tot gewest. De Rotterdamse Kunst Stichting is van mening, dat er een groot aantal films zijn die ten onrechte aan het publiek worden onthouden. Wegens de te grote financiële risico’s is het bio scoopbedrijf niet in staat in deze situatie verandering te brengen. „Onder de groene linde” is in 1966 van de VARA overgegaan naar de NRU en zit nu in het NOS-pakket. Met ingang van datzelfde jaar zei Doombosch zijn baan als full-time radioman vaarwel en werd ambtenaar, zoals hij zelf zegt. Hij kreeg de leiding van het Nederlands volksliedarchief, dat deel uitmaakt van het Koninklijk Instituut van Weten schappen in Amsterdam. „Het gekke is”, zegt hij, „dat ik na ruim vijftien jaar nog steeds het idee heb helemaal aan het begin van mijn werk te zitten. Terwijl de kenners en verzamelaars van het volkslied uitroepen Het einde is nabij. Dat zou eigenlijk ook moeten, omdat met de komst van de radio en het elektrisch licht (dus zo’n vijftig a zestig jaar geleden) ook het De twee filmmanifestaties. die de Kunst stichting in de zomer van 1972 en onlangs in de Maasstad hield, hebben volgens de stichting aangetoond dat dat haar stellingen juist zijn. De publieke belangstelling was groot. Ofschoon het nut van het festival is bewezen, ver wacht de stichting meer van continuïteit in de vertoning van dit soort films. De stichting wil daarom een Filmhuis, dat zelfstandig films importeert, onderti telt en presenteert. Ook in andere ge meenten wordt over oprichting «n een Filmhuis gedacht. Deze zouden kunnen worden ondergebracht in een landelijk circuit, dat wordt gevoed door een im- port-distributie-apparaat. Dit wordt dan gevestigd in Rotterdam onder de naam „Film International”. Dit bureau moet tevens de organisatie van een jaarlijkse internationale filmmanifestatie in de Maasstad op zich nemen. Bovendien moet het medewerking verlenen aan de jaarlijkse Holland Festival Filmweek. 0 11+12 JA- MAAR AARDSE MAATSTAVEN KUN JE NIET OVERAL GEBRUIKEN. DAAR BEN KT ROEPEND ^ENSMETASTANAS J f ACH WAT GEMEEN IS GEMEEN EINDE 1&-II VAAR IK NOU ZO RAZEND] EN IK BEN VOEDEND CM BEN, IS DAT WE ONS I OP A5TAMA6. HJ LAAT ER ZO IN HEBBEN LATEN/Z-JN ESSEN KINDEREN LOPEN ^>\ELKAM UITMOORDEN‘J fr, y j

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 9