Zending en missie tegen Portugese Afrika-politiek Beroering bij gereformeerden HERZIENING situatie in Oost-Europa onjuist PAUSKEUZE „Anti-socialistische benadering kerkelijke Geestelijk Leven SINDS 1961 45 MILJOEN GULDEN BINNENGEKOMEN Vastenbrief Afwentelen Christenen in Martelaars gevangenis CONFERENTIE EUROPESE BAPTISTEN FEDERATIE: „Hij liegt" ZATERDAG 10 MAART 1973 Erbij 14 Z Het bestuur van de Nederlandse Vastenactie is begonnen aan een kri tische bezinning op de aanpak en het werk van deze rooms-katholieke or ganisatie, die zich voornamelijk met ontwikkelingswerk bezighoudt. De Vastenactie, die ook nu weet in de weken voor Pasen wordt gehouden, zal zich meer dan voorheen richten op de mentaliteitsverandering die nodig is om de mensen in de rijke landen meer te interesseren voor de problemen van de arme landen. Daarbij zal dit jaar een van de uitgangspunten zijn weekblad van de Baptistengemeen ten in ons land. I 25 nir lan voi Zal Th wi< gei mo kaï de vastenbrief van de Nederlandse bisschoppen. Hierin wordt de nadruk gelegd op een meer verantwoordelijke verdeling van de welvaart. De be zinning van de leiding van de Vastenactie op het eigen werk heeft verder de beslissing opgeleverd om een verschuiving aan te brengen in de aard van de ontwikkelingsprojecten. Een verschuiving, die voornamelijk het gevolg is van het betere inzicht, dat door een voortdurende dialoog met de derde wereld is verkregen. Portugaliseren „Iedere politiek-conservatieve, anti-socialistische benadering van de kerkelijke situatie in Oost-Euro pa is door haar vooringenomenheid onjuist. De overgrote meerderheid van de christenen in veel Oosteuro pese landen is blij met wat het com munisme in materieel opzicht tot stand heeft gebracht en is trots op zijn land”. Zo luidt een van de con clusies van een eind vorig jaar ge houden conferentie van Nederland se baptisten over leven en werken van gemeenten in Oost-Europa. En kele resultaten van dit beraad, waaraan ook werd deelgenomen door leden van de Europese Bap tisten Federatie, zijn neergelegd in een speciaal „Oost-Europa”-num- mer van De Christen, het officiële „Schandalig" ■k ft V Vastenactie moet zeven miljoen opbrengen PROF. DR. K. RUNIA In hoofdstuk drie, getiteld „Een betere Plechtigheid in een Russische kerk. De bisschoppen verklaren, dat het in deze tijd noodzakelijk is zich metterdaad te verzetten tegen de verleiding van de prestigewedloop, die zich uit in protseri ge consumptie, verspilling en overdaad. Al kunnen zij zo zeggen de bisschop pen zich voorstellen, dat menigeen als eerste opwelling wrevel voelt. Velen Zondag 11 maart zal vanaf de kansels de bisschoppelijke vastenbrief worden voorgelezen. Hieronder volgt een samen vatting van de brief. nu de De bisschoppen onthouden zich ervan concrete opdrachten te formuleren. Zij zeggen ervan overtuigd te zijn, dat de vindingrijkheid van elk individu deze kan dicteren. Paus Paulus heeft deze week in het vierde consistorie van zijn pontificaat 30 nieuwe kardinalen benoemd. In een so bere plechtigheid, eerst in het apostoli sche paleis en daarna in de nieuwe grote audiëntiezaal, reikte de paus de nieuwe titels uit aan de kardinalen. T als len in wei Tsj< we« ook nië Een en gen WOt jari Fer hee Gel 1911 ook ges; mei beu Elis mo< Me: Chs zijn nee in een mo( tule belt blie de •e. «en Een „politiek-conservatieve, anti-socia- listische benadering” van Oosteuropese kerkelijk» problemen, zoals die bijvoor beeld wordt gehanteerd door de hier niet met name genoemde Roemeense predikant Wurmbrand, doet volgens de Nederlandse baptisten geen recht aan de moed en offervaardigheid van de gelovi gen daar, „die ons beschaamd kunnen maken over onze gemakzucht en lauw heid”. Ook de Nederlandse baptisten signale ren een situatie in Oost-Europa, die voor de gelovigen regelrecht miserabel ge noemd kan worden. Hun vrijheid wordt zoveel mogelijk ingeperkt, hun activitei ten worden gereduceerd tot het binnen kerkelijk leven, waardoor de kerkelijke gemeenschappen in feite buiten de sa menleving staan, of op zijn best aan de Het tweede hoofdstuk gaat na wat het Oude en het Nieuwe Testament zeggen over materiële rijkdom en over de kwalijke verschijnselen die dikwijls met rijkdom hand in hand gaan. maatschappij?” stellen de bisschoppen, dat men de feilen van onze samenleving niet mag afwentelen op de structuren. De structuren zijn immers de kristallisa tie van onze instelling, ons doen en ons laten. Waar het erom gaat onze maat schappij rechtvaardiger te maken, heb ben niet alleen de politieke autoriteiten, de organisaties van werkgevers en werk nemers, het gezin en het onderwijs, maar heeft ieder van ons een taak. In de gereformeerde kerken, met zjjn ruim één miljoen leden de op twee na groot- ate kerk in Nederland, dreigt een nieuwe scheuring. De Vereniging Schrift en Ge tuigenis, een groep verontruste gerefor meerden, heeft besloten binnen de ker ken een eigen verband op te richten. In het (gereformeerde) Centraal Weekblad noemt hoofdredacteur prf. dr. K. Runia, deze ontwikkeling heilloos. Hij vreest in de kerken een nieuwe breuk, tenzij het conflict in de kiem gesmoord wordt doordat een tussentijdse synodevergade ring een oplossing weet te vinden De Vereniging Schrift en Getuigenis heeft een commissie van predikanten gevormd om in plaatsen, waar veront rusten „in pastorale nood” verkeren des noods aparte kerkdiensten te organise ren. Ook wil de vereniging in die plaat sen aparte catechisaties gaan regelen. De vereniging vraagt geld van ge meenten, waar alles nog „goed” is om alternatief jeugdwerk op te zetten. Er is reeds een aparte predikantenvereniging opgericht, waar tot dusver 23 dominees lid van zijn geworden. Professor Runia vreest voor een nieuwe kerkscheuring, die onvermijdelijk moet komen, wan neer de plannen van de verontrusten doorgang zullen vinden. „Geen plaatse lijke kerkeraad kan gedogen, dat men in zijn ressort alternatieve diensten en ca techisaties werden opgedragen .Dit loopt op een conflict uit,” zo zegt de Kamper hoogleraar. „Geen enkele predikant mag volgens de kerkorde aan zulke diensten (en ook catechisaties) meewerken." In het eerste hoofdstuk komen de bisschoppen, na een analyse van de he dendaagse samenleving, tot de conclusie, dat ondanks de ongekende welvaart veel mensen zich leger en armer dan ooit blijken te voelen. rand daarvan. Verder zijn er de perio diek terugkerende atheïstische campag nes en worden christenen vaak gediscri mineerd, waar het gaat om goede be trekkingen en voortgezet of hoger on derwijs voor hun kinderen. Dit alles, zo schrijft het blad, heeft tot gevolg dat de materiële positie van de kerken en de predikanten meestal be nard is, ondanks dikwijls grote offers van de gelovigen. Verder blijkt een sterk geloof nodig om niet onder de voortdu rende druk te bezwijken. Een ander gevolg is, aldus het blad, dat er moed vereist is om zich niet te laten intimi deren, want, zo wordt gezegd: Niet alleen magnaten, deskundigen, vakbondsvrijgestelden, maar alle mensen hebben een taak in de verbetering van het economische stelsel. Allemaal moe ten zij een gewetensonderzoek instellen naar de druk, die zij met hun bestedin gen op elkaar uitoefenen, ten nadele van de innerlijke vrijheid en vooral van de levenskansen van anderen, aldus de Ne derlandse bisschoppen in hun Vasten brief 1973. Het aantal gelovigen in gevangen schap in de Sovjet-Unie bedraagt ze ker niet een miljoen, zoals wel eens wordt gesuggereerd, zo wordt in De Christen opgemerkt. Volgens de laat ste opgaven van de Iniativniki (een niet-officieel geregistreerd staande groep baptisten, die geen enkele in menging van de staat duldt) zelf zitten er ongeveer 200 baptisten in een strafkamp of een gevangenis; daar verblijven verder: tussen de 12 en 15 orthodoxe priesters, enkele rooms-katholieke priesters en enige honderden pinkstergelovigen en Jeho vagetuigen. Van de laatste twee groe pen is weinig bekend, aldus De Chris ten. onder redactie van Ronald Kraayeveld „Velen worden in hun werk of in hun kinderen getroffen: deze offers brengen zij voor hun geloof. Voor de kerkleiding is de vrijheid om het evangelie te ver kondigen de absolute norm. Zodra de regering zou gaan voorschrijven, wat ge in hun brief aan de minister constate ren beide raden„met diepe bezorgdheid dat uit de bijgevoegde officiële docu menten duidelijker dan ooit tevoren blijkt op welke wijze de Portugese auto riteiten een beleid voeren, dat een schending van de waardigheid, van de culturele eigenheid en van de legitieme aspiraties van onze Afrikaanse mede mensen in Angola, Mozambique en Gui- nee-Bissao betekent”. Het geheime officiële rapport spreekt herhaaldelijk van de „verderfelijke ac ties”, „vergiftigende activiteiten”, van „sommige protestantse zendingsgenoot schappen”. „Hun invloed is daarom zo groot”, zo zegt het rapport, „omdat zij de enigen en de eersten zijn die zich met de meest verschopten bezighouden”. Ook over de activiteiten van de missie toont het rapport zich niet gelukkig. De Portugese bisschoppen worden geprezen, maar erkend wordt, dat „zij grote moei te hebben om priesters te vormen en te recruteren voor reeds bestaande pao- chies en missieposten". Het rapport pleit ervoor, dat de missie wordt ingegscha- keld als instrument voor het Portugese koloniale beid. „Wij moeten van alle missies en zendingen categorisch eisen, dat zij meewerken aan het werk van het portugaliseren van de inboorlingenmas sa’s”, aldus het rapport. Verder wordt betoogd, dat buitenland se missionarissen grondig op hun politie ke betouwbaarheid moeten worden ge test. De staat, zo erkent het rapport, „heeft al preventieve maatregelen ge troffen”, die echter „streng moeten wor den uitgevoerd”. De conclusie van het geheime Portu gese rapport luidt: „Wij moeten veel verder gaan met het werk van de portu- galisering van de inboorlingenmassa’s, waardoor het gemakkelijker zal worden hen allen toegang te geven tot de wel daden van de beschaving, zoals we zeg gen te willen”. De protestantse Nederlandse Zendings. raad en de rooms-katholieke Nederland se Missieraad hebben in een brief aan minister Schmelzer van Buitenlandse Zaken samen hun bezorgdheid uitge sproken over het Portugese beleid in Afrika. Zij zonden de minister geheime rapporten, die zij (en het Angola-comité) dezer dagen vanuit Angola hebben ont vangen. In deze rapporten wordt aange drongen op effectieve maatregelen tegen missie en zending. In hun brief dringen beide raden bij de minister aan om „passende maatregelen te nemen bij de Portugese regering. Tijdens de plechtigheid gaf de paus aan dat bij toekomstige pauskeuzes niet alleen kardinalen zouden mogen stem men. Hij suggereerde dat de permanente raad van de bisschoppensynode en enke le oosterse patriarchen in de gelegenheid zouden worden gesteld om deel te ne men aan de pauskeuze. Maar hun verte genwoordiging zal klein moeten zijn, want de paus is van mening dat slechts 120 personen aan de pauskeuze moeten deelnemen en het aantal kardinalen werd maandag al op 144 gebracht, het hoogste aantal in de kerkjfSschiedenis. Na het tweede Vaticaanse concilie is in de katholieke kerk een pleidooi ge houden dat de bisschoppen van de we reld meer betrokken zouden raken bij het centrale bestuur van de kerk. Daar om werden de bisschoppensynodes inge steld, landelijke en regionale bisschop penconferenties. Door die nieuwe grotere stem van de gezamenlijke bisschoppen zou de macht van het hoogste adviescollege, dat van de kardinalen, wat verkleind kunnen worden. Vooral de kardinalen, die deel uitmaken van de Romeinse curie, zagen zeer tot hun ongenoegen iets van hun grote madht slippen. Zij waren bang dat door inspraak uit andere delen van de wereld de greep van de Romeinse curie op de kerk als instituut wel eens kleiner zou kunnen worden. Vele kardinalen, vooral in Rome, heb ben bij herhaling gepleit voor nieuwe benoemingen en oude luister voor het kardinalaat. De paus heeft nu met die verlangens ingestemd en de rol van het wereldepiscopaat is weer wat teruggeno men, hetgeen ook al tijdens de laatste bisschoppensynode duidelijk bleek. De paus maakte verder bekend dat hij in 1969 in het geheim twee kardinalen had benoemd, in Tsjechoslowakije en in Roe menië. Monseigneur Julius Hossu uit Roeme nië is intussen overleden; de paus gaf nu ook de naam van mgr. Stephan Trochta, bisschop van Litomerice in Tsjechoslo wakije, vrij, omdat de verhoudingen tus sen het Vaticaan en Praag de laatste maanden wat verbeterd zijn. Zondag werden voor het eerst sinds lange tijd in dat land vier bisschoppen gewijd. Zeer tot het ongenoegen van de Ro meinse kleermakers is de ambtskleding van de kardinalen de laatste jaren sterk vereenvoudigd. Geen hermelijnen bont manteltjes meer en de rode zijde van sjerp en van toog zijn vervangen door een wel glanzende, maar goedkopere kunstvezel. T als op Tsj «en mei mei Hoi «ch geb wa: Nat «let We linj «ce «la: one we] 1 vac too hij kre eer het zijl en hei zijl onl vo< cul hij hij de lin «te nai hij de 1 dit on de de SOI m< aft M; de hi; va scl pl< on la: Hi In de voorafgaande jaren werd al de aanzet daartoe gegeven: de activiteiten in de landbouwsector zijn meer dan verdubbeld, de bijdragen voor algemeen onderwijs werden verminderd en die voor vakscholen, de opleiding van kader en de hervorming van het onderwijs verhoogd. Minder steun werd ook gege ven aan de bouw van grote projecten. De extra aandacht voor de vorming van kader op plaatselijk niveau, vooral op verzoek van mensen uit de derde we reld, kan het ontwikkelingswerk in de dorpen en op het platteland het beste tot ontwikkeling worden gebracht. De Vastenacties, die sinds 1961 op initiatief van de bisschoppen zijn gehou den, brachten tot nu toe 45 miljoen gulden op. Vorig jaar kwam er 6,7 miljoen binnen, terwijl men voor dit jaar een bedrag van zeyen miljoen gul den verwacht. Vrijwel overal werd vorig jaar meer gegeven. Een van de uitzon deringen was het bisdom Haarlem, waar een halve ton minder binnenkwam. „Wanneer Runia ons beschuldigd van scheurmakerij, dan liegt hij,” aldus ds. Van Mechelen. „Wij houden juist de mensen in de gereformeerde kerken vast.” De Urker predikant deelde nog mee, dat zijn vereniging samen met gelijkgezinden uit de hervormde kerk, de christelijk gereformeerde kerk en met buiten verband geraakte vrijgemaakt gereformeerden een eigen theologische opleiding in Zwolle, Rotterdam en Zeist heeft opgezet, waar thans vijftien stu denten dagelijks en 75 tot 80 mensen in de weekeinden onderricht ontvangen. predikt moet worden, zou de grens be reikt zijn. Martelaarschap minstens in de vorm van intrekking van hun preeklicentie en broodroof, maar hoogst waarschijnlijk ook van gevangenis of strafkamp, zo niet erger zou hen dan wachten.” „Juist hierom moeten wij erkennen, dat wij veel van onze mede-christenen in Oost-Europa kunnen leren. Deze er kenning moge ons ervoor behoeden, hen als tweederangschristenen en onszelf als superieur te beschouwen.” Hulpverlening tenslotte, zo wordt in het blad bena drukt, dient langs officiële kanalen ver leend te worden. Met onofficiële hulp verlening moet men voorzichtig zijn, zo wordt gewaarschuwd: „Het misbruik, dat profiteurs, die er ook onder de Oosteuropese christenen zijn, ervan ge maakt hebben, schaadt het gemeentele- ven daar en brengst de Westelijke hulp organisaties in diskrediet”. Concreet, zo zeggen de baptisten, moe ten we zorgen voor goede informatie over het werk van de kerken in Oost- Europa, waarop we de praktijk van ons handelen kunnen afstemmen. Verder zal er meer moeten worden samengewerkt met andere organisaties in zaken als het drukken van bijbels, het verzorgen van radio-uitzenidingen en het beschikbaar stellen van theologische litteratuur. „Wij kunnen via de Raden van Ker ken in de Westelijke landen invloed op de Oosteuropese regeringen trachten uit te oefenen ter verkrijging van grotere vrijheid voor de kerken en van geloofs vrijheid in het algemeen”, aldus de Ne derlandse baptisten. Het „Oost-Europa”-nummer kan bij de ad ministratie van De Christen besteld worden. Adres: N.B.C. De Vinkenhof, Biltseweg 10, Bllthoven. Tel.: 030-784823. De voorzitter van de Vereniging Schrift en Getuigenis, de Urker predi kant ds. J. B. van Mechelen, noemt de reactie van professor Runia op zijn plannen „ronduit schandalig.” „Wij wil len alleen maar mensen, die in geestelij ke moeilijkheden zijn, helpen,” zo zegt hij. „Als wij ergens aparte kerkdiensten zouden willen organiseren, dan zouden we dat nooit doen achter de rug om van de plaatselijke kerkeraad. Pas als die zich tegen ons plan zou verzetten, dan kan het tot aparte gebedsdiensten komen, zoals we in Utrecht organiseren,” aldus de Urker predikant. Ds. Van Mechelen is vooral boos op Runia, omdat deze de verontrusten voor de synnode wil dagen. „We hebben de laatste dertig jaar niets anders gedaan dan onze bezwaren kenbaar maken aan de synode, maar deze laat ketterij zoals van de Amsterdamse hoogleraar Kultert toe, terwijl ze rechtzinnige gereformeer den zoals wij in verlegenheid laat.” Kadertraining op West-Irian van ons, aldus de vastenbrief, vormen van hun geslacht de eerste generatie, die het na eeuwen van armoede eindelijk goed heeft, met een auto en in niet weinig gevallen een eigen huis. En wordt hen voorgehouden, dat zij buikriem dienen aan te halen. De Vastenbrief van de Nederlandse bisschoppen is getiteld „Welvaart, ver antwoordelijkheid, versobering”. De eer ste oplage is gedrukt in 8500 exempla ren. Onder de buitenlandse arbeiders in ons land worden gratis vijfduizend Itali aanse en evenveel Spaanse teksten ver spreid. 1 MB

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 14