Nog geen bevnezingsmethode Uit de taboesfeer getrokken KUNSTMATIGE INSEMINATIE GEEN VREEMDE ZAAK MEER Steeds meer mensen Huis-zit zetten bezwaren opzij Indonesisch koken uit weggeefboek ÏVROUWi B-J ★Kerkelijk standpunt de af ★Juridisch 3 r ★Donor IT recht OP ★Evenwichtig k w Oh 17 Erbij 19 7 3 MAART 1 O ZATERDAG /ij ik- >a- '3 In Nederland worden per jaar zo’n 50.000 huwelijken gesloten. Daarvan blijven 5.000 kinderloos. In twee van de drie gevallen ligt dat aan de vrouw. Een behoorlijk aantal van de gevallen waarbij het aan de man ligt, kan genezen worden. Verder blijkt bijna de helft van de echtparen die in aanmerking zouden komen, om allerlei re denen niet aan KI te denken. Van de rest die er wel toe wil overgaan, wordt een deel bij onderzoek ongeschikt bevonden. Alles bij elkaar blijkt dat bij maximale toepassing in ons land ongeveer 400 gevallen van kinderloosheid door KI op te lossen zijn. I v. ■i x jK 'l - op and en n T Over één persoon hebben we het nog niet gehad: de donor. Een anoniem per soon, die stipt op tijd op de afgesproken plaats dient te verschijnen en even stipt weer dient te verdwijnen. Contact tus- boek geldt: Van wie het kind biologisch ook afkomstig is: de echtgenoot van da moeder wordt wettelijk als vader be schouwd. Ük >n) kan van let ïer de en !de vie en velen met hemdat de oor zaak van de kinderloosheid aan derden niet bekend is, ook aan de ouders van het echtpaar niet. Het gevaar is anders namelijk volgens hem aanwezig dat het kind vroeg of laat met een probleem geconfronteerd wordt, dat een psycho trauma (nou ja, een geestelijke opdon der) van de eerste orde kan veroorzaken. De Nederlandse artsen, die KI toepas senhet zijn er maar weinig, vijf of zes stellen geheimhouding tegenwoor dig wel op prijs, maar vinden over het algemeen dat de grootouders van het te verwekken kind het best mogen weten. Toch worden met verdraaiing van na men en feiten wel eens gevallen als die van Marleen en Pieter verteld. „Als het geval zelf maar volkomen anoniem blijft, kan niemand daar bezwaar tegen inbrengen”, vindt iemand die wat meer van het probleem afweet. Uit Grootmoeders Keuken Schrijfster: Ria Holleman-Kikkert Omslagfoto: Ed Suister. Tekeningen: Ton van Es. Uitgave: Unieboek NV te Bussum Als men normaal in het huwelijk geen kind kan krijgen, kan K 1 een oplossing zijn om toch een zogenoemd „volledig" gezin te hebben en zoals de moeders op deze foto met het kroost genoegen te beleven. „INDONESISCH kookboek voor ieder een”, luidt de ondertitel van dit zeer onlangs bij Van Goor in Den Haag verschenen wenk. Het is een typisch boek om ten geschenke te geven. Ik zou het zelf echter niet op mijn verlanglijst je zetten. Voor de prijs van dit boek hebt u tenminste twee tot drie andere waarin u meer (ook originele) gerechten vindt, dan hierin. Wat u dan een beetje kunt missen zijn de kleurenfoto’s (wer kelijk heel voortreffelijk), maar wat zou dat? ster ig -den i de imi- lSO) :nde den men x>r er en of ’4. 3- ar ie- ar- in i- >f e sr en r- Een zeer smakelijk recept vond ik dat voor de Sateh Magboeb, de sateh van lamsgehakt. U hebt ervoor nodig: 1 kop je olie, 2 rode uien, dun gesneden, 3 teentjes knoflook, 1 eetl. ketoembar, 1 eetl. tamarindesap of -stroop, 1 theel. bruine suiker, 2 eetl. erg dikke Santen of 2 eetl. room, 450 gr. uitgebeende lamsbout, fijngemalen met vet en al. Juridisch ligt het met de KI niet zo moeilijk. KI is niet strafbaar in ons land —elders ook nieteen commis sie, ingesteld door de ministeries van justitie en sociale zaken en volksgezond heid, heeft in 1956 gezegd, strafbaarstel ling van KI ongewenst te vinden. Vol gens artikel 305 van het Burgerlijk Wet- se winkels. Dat geeft nog meer verwar ring! Al met al, een heel fraai uitgevoerd boek, een showstuk, zeer modieus, vrij prijzig voor wat u er aan recepten voor terugkrijgt; als relatiegeschenk waarbij het (vooral) gaat om uiterlijk en (soms) prijs: zeer geschikt. Voor uzelf niet be- gerenswaard! P.S. Voor wie het boek al in zijn of haar bezit mocht hebben het onder staande tabelletje met de omrekening van de oventemperaturen. Erg laag 250 F— 120 C; Laag 300 F— 150 C; Middellaag 325 F 165 C; Matig 350 F— 175 C; Matig heet 375 F 190 C; Heet 400 F 205 C; Erg heet 450F 230 C. „Het is geen frisse zaak als je met zo weinig donors zoveel mensen moet hel pen”, zegt hij. Hij heeft zelf een wacht lijst van zo’n 10 echtparen zowel van uit het rayon Delfzijl als daarbuiten, tot in Leeuwarden toe maar hij heeft een groot tekort aan donors. Tweehon derd of 100 zou hij er graag willen. Er is namelijk een grote achterstand in te lopen: steeds meer mensen vragen om KI. Dat komt, omdat het klimaat opener is geworden, omdat ook de artsen tole ranter zijn geworden en omdat adoptie in ons land bijna niet meer mogelijk is. Met die toename aan aanvragen houdt de stijging van het aantal donors geen gelijke tred. Hoe zit het met de mogelijkheid van inteelt d oordat half-broer en half-zus ter die zich van hun verwantschap niet bewust zijn met elkaar zouden kunnen gaan trouwen. Stel dat Jaap (van Pieter en Marleen) over zo’n 20 jaar zou willen trouwen met een meisje van wie hij niet weet dat het eigenlijk een halfzusje van hem is, afkomstig van dezelfde donor-vader. Het zaad dat bij een kunstmatige inseminatie gebruikt wordt, kan op verscheidene manieren verkregen worden. Bij de oneigenlijke KI, die met zaad van de eigen echtge noot, is het mogeljjk door middel van punctie (een prik) in de teelballen. Het sperma kan ook in een condoom wor den opgevangen. De gewone weg is de massage. De donor deponeert zijn zaad in een steriel potje. Alleen sperma dat niet ouder is dan ongeveer twee uur is bruikbaar. Na die tjjd verliest het zijn beweeglijkheid. Sinds een paar jaar is bekend dat het mogelijk is mense lijk zaad te bewaren bij lage temperaturen. Gebleken is dat dit „diepvriessperma” niet slechter is dan vers zaad. In ons land wordt deze bevriezingsmethode voor zover onze informaties strekken, nog niet gebruikt. Volgens dr. Eijgen raam is dr. J. Kremer, vrouwenarts in Groningen die iedere week woensdag in het Academisch Ziekenhuis spreekuur houdt voor kinderloze echtparen en die in Har- Niet alleen had ik al tenminste drie boeken in mijn verzameling waarin zeer exact een recept voor Haagse bluf wordt genoemd, maar er is pas een werk verschenen, „Uit Grootmoeders Keuken” geheten (bij Unieboek NV te Bussum), waarin dit overheerlijke toetje als eerste genoemd staat onder de letter „H”. Sa menstelster Ria Holleman heeft daar 19 andere uitgaven voor doorgewerkt en er de interessantste recepten uit verzameld. Het is dan ook het kloekste boek gewor den uit de reeks met het nieuwe for maat. Met zijn 167 bladzijden vol recep ten is het een curieus boek geworden, heel bruikbaar tot op zekere hoogte, want lang niet ales wat hierin vermeld staat is a la minute te bereiden. Er staat ook ronduit onzin in zoals in de eerste drie zinnen uit de inleiding van het hoofdstuk „Gebak”. IN FEITE is het ook een wat modieus boek geworden. Over alles is al geschre ven. We weten het niet meer. Wat nu terug naar Grootmoeders tijd? De kle ding uit die dagen is ook al weer „in”. Met de muziek zijn we al terug tot in het Beatles-tijdperk. Als je zo’n boek samenstelt zul je ook weer terug moeten naar het gebruik van „boter, reuzel en spek”. Tja, het staat er werkelijk. On danks alle waarschuwingen van de H.H. Doktoren en de diëtistes van de Voe dingsraad wordt het u toch weer aange praat. Ik til er niet zo zwaar aan. maar of het nou zo aanslaat om dit in een boek met recepten uit vroeger tijd, die we nu weer zouden moeten maken, aan te raden, betwijfel ik. Ik heb het overi gens met genoegen doorgelezen. GASTON GOURMET Marleen en Pieter zijn een evenwich tig stel, ze hebben een harmonisch hu welijk, ook in seksueel opzicht. Het enige probleem was, dat hun huwelijk net als zo’n acht of negen procent van alle huwelijken kinderloos bleef. Pie ter had nog niet de tijd gekregen een frustratie of trauma op te lopen vanwe ge zijn onvruchtbaarheid. Het heeft hem wel een stevige knauw gegeven, toen de dokter het hem vertelde, dat wel. lingen reeds vele KI’s verricht heeft samen met een che- misch-bioloog met bevriezingsexperimenten bezig. Het zaad wordt bij de vrouw met een spuit in de vagina ingébracht. In de meeste gevallen wordt het in de baar- moederhals gedeponeerd. De behandeling wordt iedere maand in de vruchtbare periode herhaald. Als na een half jaar nog geen bevruchting is opgetreden, houden de meeste artsen met de behandeling op. Dr. Ejjgenraam in Delfzijl zegt overigens dat in ver band met de anonimiteit in een zo diep in het wezen van de mens ingrijpende handeling als het verwekken van een kind bij elke vrouw met het zaad van twee mannen ge- insemineerd dient te worden. Pas dan is voldoende zeker dat noch arts, noch donor, noch geïnsemineerde op de hoogte komen van de precieze gang van zaken. Dr. Eijgenraam: „Het is ook voor de arts een nogal belastend gegeven als je weet wiegje vader maakt”. Volgens dr. Ejjgenraam zetten steeds meer mensen hun bezwaren opzij en komen vragen om kunstmatige bevruch ting. Die bezwaren waren steeds van ethisch-religieuze aard. Op het ogenblik is het volgens de Delftzijlster vrouwen arts zo, dat geestelijke verzorgers op dit gebied vaak meer aandurven dan sommige dokters. Dat herinnert mij aan een katholieke priester, pastoor in een parochie in het Zuiden, die me tien jaar geleden enthou siast zijn theorie uitlegde over een ge zond nageslacht. Hij vond dat de sex losgemaakt moest worden van het krij gen van kinderen. Volgens hem had sex als lustbeleving een heel eigen plaats. Als een echtpaar daarnaast een kind wilde, kon het daartoe via een zaadbank een verzoek doen. Het zaad op die bank zou op eugenetische gronden geselec teerd moeten zijn: alleen knappe, intelli gente en gezonde mannen zouden zaad mogen leveren. Een Big Brother-idee zag hij daar niet in zitten, het kweken van een mooi en gaaf mensenras had zijn volle instemming. Deze pastoor was zijn tijd vei’ vooruit. Nog steeds wijst de katholieke kerk resoluut de kunstmatige donorinsemina tie als immoreel van de hand. Het zaad daarvoor wordt namelijk verkregen door masturbatie en dat is doodzonde. (Mo- raalprof. tot zijn studenten: „Nou, met Pasen in de biechtstoel, dan donderen de tonnen zaad over je hoofd”.) Volgens een katholieke psychiater is er in de houding van de katholieken de laatste jaren grote verandering gekomen. Ze laten de pauselijke uitspraken voor wat ze zijn en bepalen zelf wat ze willen. Wat overblijft is een zaak van geestelij- Er is overigens in ieder geval één kerk, die KI aanvaard heeft: de Presby teriaanse kerk in Amerika. In een rap port hierover wordt zelfs gezegd: „In kunstmatige inseminatie met een ano nieme donor een soort overspel willen zien, is in ieder geval een andere beteke nis aan dat woord geven dan het Nieu we Testament doet”. De donors worden in de regel niet betaald. In ons land bestaat de gewoonte een bedrag te geven 30 gulden of zo als vergoeding van kosten. De echtparen betalen ook een bedrag, vermeerderd met het tarief voor de visites. Voor zover na te gaan, laten alle behandelen de artsen beide partners (de kandidaat- ouders) een verklaring ondertekenen, waarin ze. uitdrukkelijk de wens tot KI te kennen geven en waarin de arts wordt gevrijwaard voor de eventuele aansprakelijkheid als er onverhoopt iets mis mocht gaan. (Ten slotte is de moge lijkheid net zo goed als bij een normale verwekking aanwezig maar ook niet meer dat het kind niet goed is). De tekst van de verklaring wordt na de geboorte en de aangifte van het kind vernietigd. Marleen en Pieter hebben geluk gehad met hun Jaap. Niet alleen omdat er een mogelijkheid was hen te helpen, maar ook omdat het allemaal zo kwam als ze verwacht hadden. In een aantal geval len30 tot 40 procent blijkt ook KI niet de uitwerking te hebben die ervan verwacht wordt. Maar als het wel alle maal lukt, krijgt de arts later reacties als deze: „We hebben nóg een kind gekregen. Want er is bij mij verbetering opgetreden. De kinderen zijn ons allebei allebei even lief”. Of: „We zijn dolgeluk kig met onze kinderen, we zijn er rijker door geworden”. U BENT meer gediend met een origi nele receptuur die ook naar Nederlandse maten, gewichten en temperaturen om maar eens wat te noemen is vertaald. En het begint al meteen op bladzijde XIV (14) van de inleiding: eetlepelmaten en hun equivalenten in ounces en gram men; vloeistof- en inhoudsmaten waar bij voor de vloeistoffen de Engelse pint wordt gebruikt, maar voor de inhouds maten de Amerikaanse cup. De oven temperaturen worden in graden Fahren heit aangegeven, hoewel een eenvoudige omrekening voor Nederland de hier ge bruikelijke Celsiusgraden zou hebben opgeleverd. DE SCHRIJFWIJZE van namen van gerechten, ingrediënten en kruiden wijkt eveneens af van de in Nederland gebrui kelijke. Hier had een taak voor de vertaalster gelegen. Zo’n opdracht wordt toch neem ik aan door de Uitgeverij verstrekt aan iemand die van wanten weet op dit speciale kookgebied. Niemand is ermee gediend in dit boek wéér andere namen te vinden dan op de potjes in het kruidenrek van Nederland- echtpaar: Pieter bij ouderschap niet meer zo belangrijk. Va der en moeder zijn volgens hem veeleer degenen die zich als zodanig gedragen en waarmaken. Overigens wordt van ver schillende zijden beweerd dat een do norkind gevoelsmatig door de man vol komen als zijn eigen kind ervaren kan worden. De Tsjechische arts J. Raboch, die een goed boekje over KI heeft ge schreven (kunstmatige bevruchting en adoptie Aula 1010) zegt: „Ik heb nu 20 jaar ervaring met KI en ik heb niet de indruk gekregen dat het alleen de biolo gische vaders zijn, die goede vaders voor hun kinderen worden”. OLIE WARM laten worden, uien en knoflook lichtbruin bakken. Goed laten uitlekken na het uitscheppen, wegzetten en warm houden. Ketoembarzaadjes in een droog koekepannetje even roosteren ca. 2 minuten. Goed roeren. Dan tot poeder stampen in de vijzel of in de mixer. Uien, tamarindesap of -stroop, bruine suiker, santen (of room) en zout erbij en 10 seconden mixen. Het krui denmengsel met het lamsgehakt ver mengen. Verdeel in 10 porties, maak er langwerpige kroketten van. Pak iedere van een Als en 1 Lcvic „XZll VUHUC1I IXW VUVW7XO vy.. erg dat u geen kinderen kunt verwek ken?” geantwoord: „Ja, heel erg’’, dan zou hij nu zijn zoon Jaap niet hebben. Andere vrouwenartsen denken er an ders over, hoewel de meesten vinden dat zelfs de ouders van het echtpaar niet op de hoogte mogen zijn. De Belgische psy- chiater-seksuoloog Nijs aangehaald in een artikel over KI in het tijdschrift Gezond Gezin van september 1972 vindt het zélfs een positief punt, een blijk van een goede verwerking, als het echtpaar tegenover anderen geen geheim maakt van de onvruchtbaarheid. Dr. W. I. H. E. Eijgenraam, vrouwenarts in Delfzijl, vindt dat de ouders van het echtpaar best op de hoogte mogen zijn. Volgens hem hangt er trouwens rond die hele KI ten onrechte nog steeds een taboe-sfeer. En dat terwijl KI iets posi tiefs, iets opbouwends is in tegenstelling tot bijvoorbeeld abortus. Pieter van hierboven is niet de biolo gische vader van Jaap. Was dat wel zo, dan zouden we eigenlijk moeten spreken van KIE (kunstmatige inseminatie echt genoot). Nu is er sprake van KID (kunstmatige inseminatie donor), bij Marleen is het zaad van een donor ingébracht. Na de derde keer bleek zij zwanger te zijn. Als we hier spreken van KI, dan bedoelen we steeds donorin seminatie. sen donor en aanstaande ouders wordt niet getolereerd. Dr. Wildschut vergelijkt de zaaddonor met iemand die bloed geeft, maar in het geheim. Volgens dr. Levie zijn het trouwens vaak dezelfde mensen. Door die anonimiteit moet het zaad „onpersoonlijk” worden. Ergens las ik: „Het gaat niet om het zaad van een meneer, maar om het zaad uit teelbal len”. Aan de zaadgever worden de volgende eisen gesteld: hij moet lichamelijk, gees telijk en genetisch goed gezond zijn, ongeveer tussen 25 en 35 jaar oud; bij voorkeur moet hij zelf kinderen hebben, zodat zijn vruchtbaarheid en erfelijke gezondheid vaststaan; als hij gehuwd is, moet ook zijn vrouw instemmen met het donorschap; hij moet een zekere uiterlij ke gelijkenis vertonen met de man van de t e behandelen vrouw kleur van haar en ogen, vorm van het gezicht hij mag de ontvangende partij niet ken nen; hij mag ook niet bloot gesteld zijn Dr. Levie zegt: „Zelfs al zouden alle donorkinderen in ons land nog 19 half broers en halfzusters hebben, dan nog is het aantal te verwachten consanguine (bloedverwanten) huwelijken binnen een betrekkelijk klein rayon zelfs nog maar elf per eeuw, dus één per tien jaar. Daar staat tegenover, dat van alle huwelijken die er per jaar in Nederland worden gesloten er 170 oftewel 1700 per tien jaar bloedverwantenhuwelijken zijn. Het woord baby-sit is ook in niet- Engels sprekende landen allang inge- burgerd, en misschien gebeurt in de toekomst hetzelfde met het begrip tiouse-sit”. Dat laatste idee is geboren in het brein van een ondernemende New Yorkse huisvrouw die een „hou- se-sitting-service” heeft opgericht. Tegen een niet onaardige beloning (twaalf dollar per uur) biedt zij aan om tijdelijk de honneurs waar te nemen in huizen waarvan de bewo ners het grootste deel van de dag door hun werkzaamheden of om an dere redenen afwezig zijn. Wie de loodgieter, de timmerman of de elec- triciën voor reparatiewerk in de wo ning verwacht draagt zijn sleutel tij delijk over aan de „waarnemend huisvrouw”. Zij laat de ambachtslie den binnen, houdt een oogje in het teil zolang de reparatie duurt, en komt op verzoek ook een uurtje ,house-sitten” wanneer boodschappen af nieuwe aankopen worden afgele verd. In de ideeënrubriek van maandblad Mc Call’s propageert zij haar idee als een aardig (en redelijk lucratief) tijdverdrijf voor vrouwen die in de uitgestrekte voorsteden wo nen en met hun tijd geen raad weten. Een verhaal als dit klinkt naar een doktersroman of een damesblad. Maar dengelijke verhalen gebeuren. Een aantal vrouwenartsen in ons land zou u ervan kunnen vertellen. Ze doen het niet, want ze hebben zichzelf strikte geheimhouding opgelegd. Want het gaat om kunstmatige inseminatie, een onderwerp dat welis waar steeds meer uit de taboe-sfeer gehaald wordt, maar dat wel geheim moet blijven als het om concrete geval len gaat. De meeste artsen vinden die geheimhouding zelfs een strikte voor waarde voor de toepassing van KI bij de mens. Dr. L. H. Levie uit Amsterdam, die zich sinds 1948 met KI bezighoudt en er herhaaïdelijk over geschreven heeft, noemt zelfs „de bekendheid aan derden de oorzaken van kinderloosheid bij een contra-indicatie”. hem was gekomen hij had op de strikvraag van dokter Levie „En vonden uw ouders het ook zo De artsen zijn het erover eens, dat je niet zomaar aan KI mag beginnen. Het mag bijvoorbeeld, zeggen ze, nooit een middel zijn om een huwelijk dat dreigt te stranden, overeind te houden. Als voorwaarde stellen ze ook, dat de vrouw, die om KI komt vragen, gehuwd is en dat haar man er positief mee instemt. (In landen als Zweden schijnt het anders te liggen, daar worden ook ongehuwden geïnsemineerd). Vooraf gaand aan de KI worden er met de man en de vrouw zowel afzonderlijk als samen verschillende gesprekken ge houden. Soms wordt daarbij een psychi ater of psychotherapeut ingeschakeld. Volgens dokter Levie moet de arts zich afvragen: zijn de belangen van het kind bij deze ouders voldoende gewaarborgd en zal dit kind bijdragen tot grotere levensvreugde bij de ouders en tot ver inniging van de huwelijksrelatie. Om tot KI over te gaan, verlangt hij onder meer dat man en vrouw beide gezond zijn, geestelijk stabiel en volwassen en maatschappelijk goed geïntegreerd. Ze moeten een goed en harmonisch huwe lijk hebben, psychisch en seksueel. Ze dienen verder in voldoende mate capaci teiten te hebben als opvoeders en de leeftijd hebben die overeenkomt met het gangbare leeftijdsverschil tussen ouders en kinderen. En....ze moeten het over de KI, die ze goed doordacht dienen te hebben, eens zijn. Van de man wordt verlangd, dat hij geen trauma’s heeft wat betreft zijn onvruchtbaarheid. En tem slotte eist Le- ke hygiëne. Met donorinseminatie heb ben de meesten nog moeite. Dr. J. Wildschut, vrouwenarts in Lei den, zegt over de rol van het geloof: „Meer dan de helft van de aanvragen betreft mensen die kerkelijk meelevend zijn, onder wie verscheidene katholieken. De mensen die bij ons komen, hebben weinig religieuze problemen”. Daarbij bedenke men dat degenen die naar de arts gaan om KI inderdaad komen er ook gereformeerden en wat katholieken- zichzelf al geselecteerd hebben. Wat de opvatting van de meeste refor matorische kerken betreft: men staat zeer huiverig tegenover KI. In 1956 wees een commissie van de protestants-chris- telijk Hendrik Pierson vereniging donor inseminatie onder alle omstandigheden van de hand als een inbreuk op de eenheid van het huwelijk („En deze twee zullen één vlees zijn’’,, zegt de Bijbel). Een commissie van de Hervorm de Synode verwierp in 1957 de mogelijk heid van donorinseminatie volkomen. De Rotterdamse arts P. J. F. Dupuis, die indertijd lid was van die commissie, vindt nu de vraag naar het biologische geweest aan stralingsgevaar. Het is ook gewenst dat hij in zijn eigen huwelijks leven trouw is: bij een veelvuldig con tact buitenshuis is het gevaar van ge slachtsziektenmét alle kwalijke ge volgen van besmetting niet uitgeslo ten. Duidelijk is dat de keuze van donors erg belangrijk is. Lang niet iedereen, die zich aanmeldt, wordt geaccepteerd. De dornors ondergaan een uitgebreid me disch en psychologisch onderzoek. Dr. Eijgenraam vindt dat de donor een rede lijk harmonisch mens moet zijn. Hij zou het bovendien ideaal vinden als hij voor iedere patiënte die om KI vraagt, één donor zou hebben. In zijn praktijk heeft hij er in totaal maar één, plus een stuk of vier onder het personeel van het ziekenhuis; Jan Wolkers, de schrijver en beeldend kunstenaar, die, wanneer hij zich niet met protesterende groeperingen voor de televisie laat zien, zich via de radio laat horen terwijl hij zeehonden vangt verzorgt op een Wadden-eilanden, diezelfde Jan een uitspraak gedaan: Over Haagse Bluf zegt hij tegen Theun de Vries: „Voor drie personen neem ik twee eiwitten en daar doe ik bessesap bij. Gewoon op het gevoel, zoals mijn moeder het deed. Je kan de hoeveelheden niet opzoeken, want Haagse bluf staat in geeu een kookboek (spatiëring van mij. GG). Dat is een lacune in onze culinaire informaties, die is niet te be schrijven. Je kan zeggen, dat het vroeger zo bekend was, dat het gewoon de moeite niet waard was om het erin te Maar veel mensen weten niet bluf is, dat is het en van de onbewoonde heeft kroket in een stuk folie en rooster op houtskoolvuur of onder de grill ca. 6 minuten. Dan de pakjes omdraaien en aan de andere kant roosteren ca. 6 minuten of zolang tot het vlees gaar is. Vlees uit de pakjes halen en serveren met bijvoorbeeld salade. zetten. eens wat Haagse krankzinnige juist” Bijna-einde van verbluffend citaat, het gaat zo nog 208 regels verder. En iedereen maar denken: Die Jan, die zegt het toch maar weer eens even goed. Jan zwamt! Marleen en Pieter hun eigenlijke namen doen er niet toe waren drie jaar ge trouwd. Er waren nog geen kinderen en Marleen was nog niet in verwachting. Het dorp waar ze wonen begon er al over te praten, want zo gaat dat op zo’n dorp. Het jonge stel zelf begreep er niets van. Het wilde erg graag een kind. Maar tot nu toe was het niet gelukt. Pieter: „Het proberen was prettig, maar wat we ook deden: Mar leen werd niet zwanger”. Ze gingen met hun probleem naar de huisarts, die zo ver standig was hen door te verwijzen naar een specialist. Toen bleek dat Pieter steriel was. Nu zjjn ze zes jaar getrouwd. Hun zoontje bijna twee heet Jaap, naar Pieters vader.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 17