KRO blijft in
Hilversum
en
Keuls danscollectief
hand
hand
in
levert magere oogst
Duo Triplex
verkopen
Adolf Hitler is nog best te
EUW
Dick Holthaus, Parijs
plissé gaan
L
I
’n maf stel
spaarbank
uua/t naderland
GROEI-
SPAARBEWIJZEN
AAN TOONDER
IN STUKKEN VAN
ƒ1.000,- en 5.000,-
vh Vermeulen-Hollandia b.v.
7
TANZ-FORUM IN DEN HAAG
In Toneelschuur
FILMS, TELEVISIE EN BOEKEN
6
Expositie Labisse
verlengd
ROTTERDAM,
an
-S"
UNIEBOEK-TOP-TIEN
Gesprek met VVD
over NOS-rubriek
Film en expositie
over Mondriaan
ZATERDAG 10 MAART
1973
(Van onze redacteur in Bonn)
DOUMA
F0CWA
■THTki
gegarandeerd J?oed!
Babbel- en borrel-
avonden bij
DEN HAAG. De dansers van
het Keulse Balletensemble besloten
twee jaar geleden dat ze beter ge
zamenlijk de leiding konden voeren
van een nieuwe groep dan zich te
onderwerpen aan de leiding van de
oude. Zij stichtten toen het Tanz
Forum. Vrijdagavond traden ze op
in het Haagse HOT in een klein
dansfesti vallet je, waarin zaterdag
avond Koert Stuyf en Ellen Edinoff
dansen en zondagavond het Neder
lands Danstheater.
BONN Aan Adolf Hitler valt
weer geld te verdienen. Tot die
overtuiging zijn uitgevers en film
en tv-producenten gekomen. Ter
wijl in West-Duitsland nauwelijks
meer een week voorbijgaat zonder
de aankondiging van een nieuw, aan
de Führer gewijd boek (het nieuw
ste: „Hebt u Hitler gezien?” van
Walter Kempovski) doet bovendien
een stokoude film weer de ronde.
kan onzichtbaar en vakkundig hersteld worden
door Vermeulen-Hollandia, Vakbekwame plaatwerkers
bekleders en spuiters met hart voor elke auto staan
daar persoonlijk voor in.
U bent zeker van de nieuwste richtapparatuur en een uiterst
moderne spuiterij en drooginstallatie.
DE RESULTATEN van Dick
Holthaus’ ontwerpdrift hebben
we dan weer mogen aanschou
wen. Een couturecollectie voor
het voorjaar en de zomer waar
op ik graag een variant van een
bekend radio- en televisiepro
gramma zou willen toepassen:
Hier is Parijs, hier is Dick Holt
haus. Onbetwistbaar, mooi ge
maakte kleren van al even mooie
materialen, maar wel met alle
invloeden van buitenaf, zoals
plissés, tailleurs met en zonder
blouses en chemisiers met korte
jasjes. Niets opzienbarends dus!
BH
B
i !Mtsl
f 1».
led
l
ADVERTENTIE
d
e
r
gesol met
een
een
wel
CONRAD V. D. WEETERING
ADVERTENTIE
Oostenrijkse
f 9,90
5,90
f 9,90
29,50
f 4,90
9,90
dat
f 12,50
39,50
Mondriaan’s
door
JAC HEIJER
autoschade
ADVERTENTIE
Zie pagina 22
Adolf Hitler in de vroege jaren dertig.
onder redactie van Bé ter Maat
=4
UW GELD GROEIT IN 5 JAAR
VAN 1.000,- tot 1.400,- OF
VAN 5.000,- tot 7.000,-
Twee modellen uit de nieuwe Holthaus-collectie. Links een
grijze crêpe broek met zijden jersey blouse en wit katoenen
blazer; rechts een rood flannel broekpak.
van een rode gabardine regenjas met
daaronder een zwart linnen pantalon
en daarop een rood-wit genopte zij
den blouse.
Duo Otten. In het bericht in Uitwijzen
van donderdag over het optreden van
het duo Otten is niet duidelijk gewor
den wanneer het duo naar het Haar
lems Concertgebouw komt. Om ver
warring te voorkomen: Daniel Otten,
viool en Johan Otten, piano, spelen
dinsdag 13 maart in het Concertge
bouw.
Het begin zag er veelbelovend uit. Een
aantal goed getrainde dansers, een jonge
soliste, met een dierlijk soort beweging
en een prille idylle tussen dit meisje en
een van de dansers.
Opeens realiseer je je. dat het al weer
GEEN FEEST ZONDER geglitter
en dan mogen pailletten borduursels
natuurlijk niet op het appèl ontbre
ken. Of ze nu glitteren op het boven
stuk van een zwart mousseline plissé
jurk, dan wel op een beha die al of
niet verscholen gaat onder een wit
zijden linnen overhemd jas je, het mag
de pret niet drukken, want u loopt of
danst er in ieder geval schitterend
bij. Dick Holthaus zal voor zijn
clientèle de juiste plaats wel weten te
vinden.
hand. Voorts bewonderde ik beeldige
robe manteaux in geruite etamine,
doch eveneens in uni wollen crêpe.
DE PANTALONS, DIE dit seizoen
iets wijder zijn gesneden, kregen bij
Dick soms een verhoogde tailleband
met een> smal ceintuurtje.
Verrukt was ik van een pantalon
in Prince de Galles dat, in combinatie
met een compose jersey blouse in wit
met zwart, tot een bijzonder fraai
pak werd verheven. Eveneens zou ik
zo willen weglopen in een camelkleu-
rig flannel pak met opgestikte zakken
en splitten in het jasje. Met een
fleurig rode crêpe de chine-blouse
werd het een kostelijk geheel.
Heeft de kabinetsformatie ook al
zijn invloed gehad op Holthaus’ ont
werpen? Het linkse rood is in zijn
collectie volop aanwezig. Wat denkt u
HAARLEM. Het duo Triplex is een
stel mafketels, om wie men zich een
kriek kan lachen. Tenminste, als je een
maal door hebt dat ze de moppen met
baarden, de afgekauwde goochelaars
trucjes, de slijmerige liedjes, de melo
dramatische versjes en de stompzinnige
schetsjes met opzet als ongein brengen.
Ongein, waar Bert Bunschoten, Wigbolt
Kruijver en Cees West vurig in geloven.
Dat geloof komt uitstekend over. Al
thans dat was gisteren het geval bij hun
eerste optreden in de Toneelschuur. Een
daverend succes, waarmee naar
twee toegiften werd toegewerkt.
De bioscopen kondigen aan: „De Dic
tator” komt. Het gaat om „The great
dictator”, Charly Chaplins geweldige
Hitlerpersiflage uit de tijd waarin het
Nederland nog raadzaam leek zo’n film
maar buiten de grens te houden de
onberekenbare buurman mocht eens
boos worden. Chaplin krijgt binnenkort
concurrentie van Alec Guinness, die Hit
ler speelt in een mammoet-film van
Wolfgang Reinhardt (zoon van de be
roemde Weense regisseur Max Rein
hardt). De film is af en zal onder de
titel „De laatste tien dagen’ 'in Engeland
en Amerika verschijnen. Met lady-killer
Guinness, die zich 40 jaar te laat tot
publikatie in de Bondsrepubliek reclame
voor de herdruk van onder andere het
in 1933 in Parijs verschenen „Braun-
buch” het „gemeenschappelijke werk
van de illegale anti-fascistische verzets
beweging over de Rijksdagbrand (op 27
februari was het 40 jaar geleden, maar
veel aandacht werd daaraan, bij uitzon
dering niet besteed) en de Hitler-ter-
reur”.
De tien meest gekochte boeken in febr. ’73
1. Leonard de Vries
„Knotsgekke uitvindingen van de 19e
eeuw” f 17,99
(De Haan)
2. Caro van Eyck
,,’t Is maar geleend”
(Teleboek)
3. Jaap ter Haar
„Geschiedenis van de Lage Landen”
per deel 39,50
(Fibula-Van Dishoeck)
4. Kim Grove
„Meer liefde is
(Teleboek)
5. Ria Holleman
„Uit grootmoeders keuken”
(Van Dishoeck)
6. Onder volle tuigage”
(De Boer)
7. Ine van Gulik
„Koken met kruiden”
(Van Dishoeck)
8. Ad van Ommen
„De rennende Hollander”
(Van Holkema Warendorf)
9. Maria Oomkens
„Bidden in de theedoek”
(Van Holkema Warendorf)
10. Yigael Yadin
Masada”
(Fibula-Van Dishoeck)
Verkrijgbaar in elke boekwinkel.
OM TE BEGINNEN zag ik een
mooi rood genopt foulardzijden jurk
je gecombineerd met een rood wollen
overhemd jasje waar vanuit de korte
mouwtjes de lange mouwen van de
jurk kwamen piepen.
De tailleurjasjes kregen een bind-
of een tunnelceintuur, maar Holthaus
voorzag ze echter ook veelvuldig van
een tussengestikte ceintuur. Waren de
mouwen lang dan werd er weer ge
stoeid met knopen van elleboog tot
(Van onze rtv-redactie)
HILVERSUM De gemeenteraad
van Hilversum heeft zich donderdaga
vond opnieuw gebogen over grondver-
koop aan de KRO voor de bouw van een
nieuw studiocomplex. Werd eenzelfde
voorstel in de vergadering van augustus
1972 na enkele uren debatteren aange
houden, donderdag achtten de raadsle
den langer uitstel niet meer reëel. Maar
de plaats die de KRO en B. en W. in
gedachten hadden, een stuk bos in de
directe omgeving van het NOS-complex,
werd van de hand gewezen.
Vier uur vergaderen hadden de raads
leden ervoor nodig om het (alternatieve)
stuk grond te accepteren. De KRO gaat
nu naar nieuwbouw op het Laapersveld,
dichtbij de NS-hal te Hilversum Sport
park. Vooral de progressieve fractie was
niet erg gelukkig met de manier waarop
de zaak werd voorgespiegeld. Felle ver
wijten jegens het college van B. en W.
werden gelanceerd, inzake een riole-
ningskwestie die volgens B. W. in ieder
geval in het bos moet worden aangelegd.
Niet bouwen daar, zou voor de gemeente
een strop van twee miljoen opleveren,
zo werd betoogd. De progressieve frac
tievoorzitter meende dat er andere op
lossingen mogelijk zijn en betichtte de
wethouder van openbare werken tevens
van leugens en het achterhouden van
informatie. Uiteindelijk werd het voor
stel de KRO grond te verkopen met
slechts drie stemmen tegen aangenomen.
Uit de voorjaars- en zomercollectie van Dick Holthaus is
deze zwart linnen broek met wit zijden shantung overhemd-
jasje dat een met pailletten geborduurd behaatje verbergt.
(Van onze correspondent)
HILVERSUM NOS-televisiechef
Karei Enkelaar heeft donderdag van
VVD-fractieleider Hans Wiegel een
brief ontvangen, waarin de verontrusting
van deze politieke partij over de rubriek
„Den Haag Vandaag” wordt uitgespro
ken. De mening van de WD was tevo
ren nog niet officieel aan de NOS ken
baar gemaakt. In de bestuursvergadering
heeft de NOS besloten een delegatie
naar de WD te sturen. Het bestuur is
bereid in te gaan op de uitnodiging over
de journalistieke aspecten van deze
NOS-rubriek te discussiëren. Volgens
Wiegel is daar alle aanleiding voor.
specialisten in koetswerk sinds 1884
Daardoor niet duurder, wel beter.
ludeweg 30, Haarlem, tel: 023 - 3193 44
doel heeft gesteld „Hitler menseldjker te
maken”.
Van de andere films over Adolf Hitler
is vooral het werkstuk de moeite waard
dat door de Britse BBC wordt voorbe
reid: een 26-delige TV-serie over het
derde rijk en zijn Führer. De pogingen
om tot culturele meesterwerken te ko
men verleidden de Engelse Daily Mirror
tot de spottende kreet: „It’s Oscar-time
for Adolf”.
Op de boekenmarkt is de herdenking
dat Hitler 40 jaar geleden aan de macht
kwam, gebruikt voor het met veel publi
citeit aankondigen van nieuwe werken.
Aan de organisatie van zulke „verjaar
dagen” werken in de bondsrepubliek de
televisie en de kranten graag mee, wel
licht ook vanwege de merkwaardige mo
de waarin alles uit de jaren ’20 en '30
herleeft.
Het begon dit jaar met het aan de
macht komen van Hitler (40 jaar gele
den), kort daarna was het de slag bij
Stalingrad (30 jaar), vervolgens Bertold
Brecht (75 jaar geleden geboren) en zelfs
Copernicus (500 jaar) bleek nog bruik
baar voor de publikatie van „herziene en
veel verbeterde” uitgaven. De aandacht
voor Adolf Hitler overtreft echter alles.
Vol diep-gravende details is het boek
„Adolf Hitler, legende, mythe, werke
lijkheid” van de Hitler-expert Werner
Maser, dat ook in een Nederlandse ver
taling bij de Arbeiderspers is versche
nen. Maser werkt ook aan „Hitlers brie
ven en notities”. De biograaf Joachim
Fest legt .de laatste hand aan een 900
pagina’s dik boek, „Hitler”. Uit Amerika
I komt de biografie „De psychopathische
god” van Robert Waite.
Om, waar nodig, enig contra-gewicht
te leveren, maakt een anti-fascistische
Nu lag dat succes voor de hand. Het
theatertje zat afgeladen vol met moe
ders, buren en klasgenoten van deze drie
Haarlemse kwekelingen. Het werd dus
een programma voor tussen de schuif
deuren. Maar desondanks geloof ik dat
het drietal (de pianist West wordt door
het duo „geduld”, maar heeft recht op
een volledige derde plaats) er zeer wel
In kan slagen ook wildvreemd publiek
zich thuis te laten voelen in de pluchen
crapauds bij de perkamenten schemer
lamp met rookstandaard, die zij het als
het ware voorzetten.
Met zijn muffe Hollandse binnenhuis-
pret zit Triplex in het kielzog van het
fenomeen jeugdsentiment, de nostalgie
naar de tijd dat alles nog slecht ging.
Neêrlands Hoop in Bange Dagen, de
Sissies, het Resistentieorkest en de Ha-
ché- en Servetshows (maar zonder één
onvertogen woord) xijn voorgegaan in
dit vaarwater.
Niet dat het Triplex lukt exact het
variété uit voorbije jaren te doen herle
ven. Maar wat het uit overlevering
heeft, wordt tussen aanhalingstekens ge
zet. Ze vertellen geen mop, maar een
„mop”. Bunschoten en Kruijver zijn
geen echte conferenciers, maar zoge
naamde conferenciers. Niet voor niets
zijn de paardestaartjes, waarin ze hun
eigentijdse lange haar bijeen hebben ge
bonden, duidelijk zichtbaar onder de
bolhoedjes. Ze hebben hun haar niet
echt afgeknipt. Ze kijken wel uit.
Binnen dat kader van „oubolligheid”
(let op de aanhalingstekens) is het pro
gramma toch nog wat lang. Ook al gaat
Triplex prat op zijn non-professionalis-
me, toch zou de show als geheel wat
bekort en doordachter opgebouwd kun
nen worden. Het bleef nog te veel een
aaneenrijgen van nummers. Zeker, er
was gedacht aan een zo groot mogelijke
afwisseling, maar een ongemerkt opbou
wen naar een climax waser nog niet
bij.
Enkele nummers hebben méér dan
tussen-de-schuifdeuren-humor. Bert ver
telt een waanzinnig melodrama op het
thema „Met melk meer mans”. Verder
was daar het gemanipuleer met de siga
rettenpijpjes, die het „acrobatennum-
mer” de nodige allure gaf; maffe allure
wel te verstaan. Maar het mooiste vind
ik de twee nummers met die oude, oer-
Hollandse fiets, met extra versterkt fra
me (het gezondheidszadel miste ik node).
De ene keer worden de banden opge
pompt, terwijl de pianist iets van Cho
pin ten beste geeft. De andere keer
na het zingen van een lied kijkt
Wigbolt zo ontzettend dom en Bert zo
ontzettend scheel, dat je er een allesom
vattende definitie van het begrip „Fiets”
in kan zien. Je reinste absurd toneel.
Braziliaans gekkenhuis
landschappen tekent.
Niet zo heel serieus is het boek, dat
als laatste is aangekondigd en deze
maand zal verschijnen: „Hebt u Hitler
gezien?”. Walter Kempowski werkt (ook
al) aan een studie over de Führer en
kreeg bij interviews die hij daarvoor
maakte, zoveel frappante antwoorden,
dat hij besloot die als extra bijdrage aan
de Hitler-hausse te publiceren. Het toont
in ieder geval dat allerlei ouderen in dit
land de nazi-leider maar moeilijk uit
het hart kunnen bannen.
„Vijftig keer heb ik hem gezien. Voor
het eerst in 1926. Toen kwam hij juist uit
de vesting, toen had hij in Rostock in
het sportpaleis gesproken, drie uur uit'
het blote hoofd, fascinerend. Het hele
boek, hoe hij ertoe kwam, over de
oorlog en over het nationale. Dat was
pas wat.Donnerwetter.(citaat
„Der Spiegel” deze week publiceert)
AMERSFOORT. In
geboorteplaats Amersfoort was donder
dag de première van de film „Piet
Mondriaan”. Deze kleurenfilm van 18
minuten werd vervaardigd door de
Haagse filmer Nico Crama.
De filmpremière was gekoppeld aan
de opening van een documentaire ten
toonstelling over het leven en het werk
van de schilder. Meer dan tweehonderd
nooit eerder in het openbaar getoonde
documenten en voorwerpen uit de nala
tenschap van Mondriaan worden ten
toongesteld. Zij zijn gebruikt bij de
vervaardiging van de film.
Vriend en erfgenaam van de schilder,
professor Harry Holtzman uit New
York, leidde de film en de tentoonstel
ling bij het publiek in.
Ambassadeurs uit verscheidene landen
woonden de manifestatie bij.
VOOR DE ROMANTISCHE uurtjes
ziet Dick wel iets in een enkel vrije
zwart zijden crêpe de chine-jurk. De
diepe V-hals, gekruiste banden op de
rug en een aanzienlijke bloemcorsage
roepen weer herinneringen op aan
lang vervlogen jaren.
Kaftans met en zonder sjaal van
zijden bloemen imprimés dan wel
van fraaie grijze zijden mousseline
zijn echter meer bestemd voor de
late feestelijke uurtjes. Zo ook een
beeldschone kleurige lange overslag-
rok met een zwart zijden jersey
blouse.
17 tot 29 april worden in het
twee exposities gehouden. Aan
die is getiteld „de consequenties
ran de machine”, werken 13 Joegoslavi
sche kunstenaars mee. De tweede expo
sitie betreft een twaalf meter breed
schilderij-object, dat de begrafenis van
de anarchist Pinelli voorsitelt. Het is van
Enrico Baj.
Er zijn bovendien boeken geubliceerd
waarin Adolf Hitler de romanheld is.
Van dit genre heeft in de Bondsrepu
bliek „De Tip” van Peter Haage de
meeste aandacht gekregen. Volgens
Haage’s verhaal leeft de Führer niet
alleen voort in literatuur (meer dan
50.000 meer en minder serieuze boeken
tot dusver) en film, maar bovendien in
de persoon van een stokoude baas met
een heel bekend snorretje, die in een
in
en met 18
lang geleden is dat er in balletten een
prille idylle tussen een jongen en een
meisje is vertoond, in ons land zijn het
tegenwoordig meestal idylles tussen jon
gens en jongens. Maar och, het loopt
allemaal op niets uit, of op nietsEr
komt een andere jongen en het meisje
moet kiezen, waarna ze met de wrede
kanten van de liefde kennismaakt. Het
meisje wordt verkracht, alleen gelaten
door de beide jongens en ten slotte door
een derde knaap getroost onder het
motto „een dansbeestje is nooit weg”.
Oorspronkelijk schijnt er nog een de
cor bij geweest te zijn, maar in het HOT
was dit kennelijk niet te plaatsen, waar
door er nogal wat opkomsten vreemd uit
de lucht kwamen vallen.
De tweede scène, een sketch voor één
dame en drie heren, was het beste van
de avond. Het scenario daarvoor is dan
ook geleverd door Eugène Ionesco. Twee
heren hebben ruzie over een woord, een
derde heer komt erbij en nu krijgen ze
met z’n drieëen ruzie. Dan verschijnt er
een dame en de drie heren proberen
haar alle drie voor te stellen als hun
verloofde, wat resulteert i n een soort
apache-dans, waarbij het meisje als een
speelbal heen en weer gegooid wordt,
onder het verliezen van steeds meer
kleding.
De constructie kwam uit de tekst
voort, die door de dansers redelijk uitge
sproken werd. Bij die tekst waren door
Helmut Baumann uitstekende bewegin
gen gevonden op een niet al te storende
muziek. Op de achtergrond werd ook
nog een film geprojecteerd die nergens
op sloeg, maar ook niet al te erg afleid
de.
Pierrot Pierrot was
grote pakken en een lang dik touw,
waarbij het aardigste overkwam,
danser, die uit een koffer een witte
handschoen aantrok, waarna zijn hand
met handschoen een eigen leven ging
leiden. Vervolgens trok hij een laars
aan, waarop die ene voet met de laars
ook volkomen zelfstandig werd. Jammer
genoeg leed het geheel zwaar aan bewe
gingsarmoede en ging dan ook gauw
vervelen.
Deze verveling was echter nog niets
vergeleken bij de indruk van het laatste
werk, Der Wandelbare Garten, de veran
derlijke tuin, op een zeurmuziek van
Lukas Foss, gemaakt door Glen Tetley.
Tien dansers in nauwsluitende, glan
zende, pastelkleurige kostuums bewogen
zich langdurig traag voort. Ik kreeg de
smaak in mijn mond van lauw water
met ongeveer één zoetje per emmer, die
ik in zijn geheel moest leegdrinken. Het
weinige publiek klapte hard, maar
waaróm kon ik niet goed begrijpen.
Balanchine pleegt te zeggen dat dan
sen zó zwaar is, dat niemand het in
voldoende mate uit zichzelf kan doen.
„Ik ben in mijn groep de kracht, die de
mensen opjaagt en ze daardoor in staat
stelt hun werk te doen”. In het Tanz
Forum uit Keulen ontbreekt kennelijk
zo een kracht.
De tentoonstelling
de surrealist Felix Labisse in het
i Bco-mans van Beuningen
otterdam is verlengd tot
aart.
Van
nuseum
3 ene,
rij!’1*
k.
I
9
te.F
JSr»