Frans Molenaar deint vrolijk
Voskuilraak getroffen circus
op golven
plissé
mee
van
I
James Stewart in Nederland
Kunst uit tijd
het gaat om ervaring
Van Gogh
i
a
1
Rijversdramatiek in bronzen
ELEGANT”
Modehuis
Krachtig werk in Galerie Eylders
Eksklusieve stoffen
Teddy Wilson
Keramiekcollectie in
Boymans-Van Beuningen
Haarlem
naar
Nieuwslezer niet
meer op de buis
1973
MAART
DINSDAG 13
10
EXPOSITIE IN STEDELIJK
Vietnam
Privéleven I
NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST
ZAND VOORT Twee expres
sionisten in Galerie Eylders, de vo
rig jaar overleden Amsterdamse
kunstschilder Johan Jacob Voskuil
en de 44-jarige beeldhouwer Wim
Rijvers uit Kessel in Limburg. De
eerste blijft in zijn expressionisme
dicht bij de realiteit en heeft als
onderwerp (althans hier) de roman
tiek van het circus. De tweede ver
wijderd zich steeds meer van de
werkelijkheid en neigt naar sym
bolisch abstracte vormen met een
ondertoon van dramatische drei
ging.
99
ft
F
Lijden en agressie
DEZE WEEK DOBBERT ons
vaderlandse modeboot je gezellig
op de golven van plissé Ook de
jonge Amsterdamse couturier
Frans Molenaar deint vrolijk
mee. Nu was en blijft Frans nog
steeds de ontwerper van de on
vervalste tentlijn en de man van
de kleurige vlakverdeling.
dirigent: HANS VONK
soliste: BARBARA NISSMAN - piano
Sr,'.’?!-
W
v
staa a die
-H-i
H. STEENHOUWER
het complet is van witte zijde met oranje strepen.
ADVERTENTIE
ADVERTENTIE
tot en met 6 met
cus. Stewart heeft meegewerkt aan de
onder redactie van, Bé ter Maat
Een dansend circuspaard door
Joh. Voskuil
Een der bronzen krijgers van
Wim Rijvers.
(Van onze redactie in Amsterdam)
AMSTERDAM „Tegenwoordig heb
ben acteurs geen tijd meer om hnn vak
goed te leren. In dit werk komt talent
weliswaar op de eerste plaats, maar daar
kun je niet op drijven, de tweede zeer
belangrijke plaats is voor ervaring en
nog eens ervaring”, aldus de 64-jarige
James Stewart, oude rot in het Ameri
kaanse filmvak.
Over Vietnam: „Ik ben erg blij dat de
oorlog nu is afgelopen, maar ik ben het
altijd met Nixons Vietnampolitiek eens
geweest”. Stewarts stiefzoon (uit het eer
ste huwelijk van Gloria) is in Vietnam
gesneuveld.
Haarlem
8.15 uur
DAT WAREN ZE DAN; golvende
impressies van een dynamische Mole-
naar-couture-collectie. Hopelijk voor
u nog rustig genoeg om de rechte
modeweg te kunnen blijven bewan
delen.
Haute Couture
Kleding naar maat
Knippatronen naar maat, pasklaar
FRANSE COUPE
ruim
ZIJLSTRAAT 95 t.o. STADHUIS
drie films maakte vond hij de leukste
om te doen.
„Ik maak tegenwoordig veel televisie
films, er is er onlangs weer een gereed
gekomen en ook werk ik mee aan een
televisieserie: „The Smith family”. Ver
der word ik veel gevraagd voor shows:
de David Frost- en Dean Martinshow
onder meer. Ik heb er altijd spijt van
gehad niet meer op het toneel te hebben
gestaan. Daar leer je enorm veel van.
Dat geldt voor iedereen. Het is erg
jammer dat de jonge garde zo weinig
tijd heeft om het vak grondig onder de
knie te krijgen, vroeger duurde het lan
ger voordat je een ster werd, zodat je de
gelegenheid had veel ervaring op te
doen”.
„Nu worden er veel films gemaakt
met onbekenden in de hoofdrollen en
hoewel het velen niet aan talent ont
breekt, hebben ze na zo’n eerste succes
gewoon te weinig om op terug te vallen.
Televisiefilms, maar ook bioscoopfilms,
worden bovendien in een enorm hoog
tempo gemaakt, al worden er nu veel
minder bioscoopfilms dan vroeger gepro
duceerd. Veeertig jaar geleden gingen in
Amerika 90 miljoen mensen één keer
per week naar de film, nu nog maar 18
miljoen. Volgens mij komt dat voor een
deel omdat het publiek kritischer is
geworden, deels door de t.v.”.
Links een rood shetland complet met gestreept zijden
blouse. Rechts een marineblauw pak met een blauw-wit
gestreepte blouse.
BIJZONDER SCHATTIG waren de
oranje complets waarvan de blouse
en het interieur in wit met oranje
gestreepte zijde waren uitgevoerd.
Een modieus grapje, dat dit keer door
Molenaar veelvuldig werd toegepast:
blouses, jurkjes en interieur van één
materiaal. Het allercharmantste voor
beeld hiervan vond ik een mantel
van donkerblauwe ottomanzijde met
een witgenopt donkerblauw interieur.
Nu was deze voering niet zó maar
een voerinkje. De rok hiervan was
zelfs zeer fijn geplisseerd. Frans com
pleteerde het geheel met een beeldig
zijden jurkje, dat iets groter was
genopt en iets grover was geplisseerd.
Bovendien kreeg het korte kimono
mouwen.
James Stewart heeft meer dan 70
films gemaakt. John Wayne en Hitch
cock zijn goede vrienden van hem. Hij
wil geen voorkeur uitspreken over zijn
films, maar „It’s a wonderful life” onder
regie van Frank Capra met wie hij
De bronzen en alluminium plastieken
van Wim Rijvers komen sterk over Ze
getuigen van een voldongen vakman
schap, opgedaan, aan detwee Maas
trichtse academies, en tevens van een
drang naar het ontwikkelen van een
eigen zeggingskracht, die hij dan ook
HILVERSUM. - Theo Stokkink zal
in zijn wekelijkse KRO-radiorubriek
„Binnenkijken” dinsdagavond 13 maart
aandacht besteden aan de trilogie „In de
ban van de ring” van de Engelse auteur
prof. J. R. R. Tolkien. Het verhaal, dat
zowel in Engeland als in Nederland
grote bekendheid geniet werd inmiddels
door de Zweedse componist Bo Hansson
van muziek voorzien. In „Binnenkijken”
hoort men gedeelten van deze muziek
terwijl de acteur Jeroen Krabbé frag
menten uit het boek voordraagt
Het is nog niet zo lang geleden dat de
Dutch Swing College Band zich in deze
omgeving heeft laten horen. Zaterdag
avond D maarj zal dat opnieuw het
geval zijn als hel meer dan 25 jaar be
staande uxielandorkest in het Haarlem
se Concertgebovu komt spelen De be
raamde DSC. mei swingende werkjes
als Manna en Willem Teil ooit hoog op
de hitlijsten verblijvend zal zich op
werpen als begeleidingsgroep van de
Amerikaan Teday Wilson De pianist
behaalde zijn meeste roem in de jaren
dertig, maar kan ook nu nog steeds een
behoor'ijk partijtje meespelen. Dat be
wijst hei succes dat hij met de DSC be
haalt tijdens de huidige tournee langs
vijf comeetzalen in Nederland. De trip
zal zondag met een optreden in de Rot
terdamse Doelen besloten worden Foto:
Een blijktjkende Wilson (met snor) te
midden van de leden van de Dutch
Swing College Band.
Concertgebouw
vrijdag 16 maart 1973
ZESDE CONCERT SERIE B
„POPULAIRE LANDENSERIE”
Programma RUSLAND
TSCHAIKOWSKY Capriccio Italien
TSCHAIKOWSKY Pianoconcert no 1
TSCHAIKOWSKY Symfonie no 5
Entrée f 5,— (a.i.) c.j.p. geldig
HILVERSUM. —Nieuwslezer Freek
van Hoorn, als los medewerker aan het
NOS-journaal verbanden, zal niet op de
beeldbuis terugkeren. De NOS heeft de
afgesproken proeftijd van, drie maanden
niet verlengd.
Freek van Hoorn zei maandagavond
dat zijn proeftijd op 20 februari was
afgelopen en dat hij niet hoorde dat
men zijn medewerking niet meer op
prijs stelde. Ik heb toen aangenomen dat
mijn relatie met het NOS-journaal stil
zwijgend was verlengd.
De omroeper stond maandag nog voor
drie optredens op het rooster. Maandag
hoorde hij telefonisch dat de NOS van
zijn diensten geen gebruik meer wilde
maken. „Ik zie prsoonlijk geen enkele
reden om de overeengekomen werk
zaamheden voor het NOS-journaal te
beëindigen”, aldus Freek van Hoorn.
Uit de couture collectie van Frans Molenaar zijn dit
complet en tuniekpak van oranje wollen crêpe. De blouse
van het complet is van witte zijde met oranje strepen.
Voskuil is vijfenzeventig geworden.
Zijn werk draagt het stempel van het
expressionisme van voor de oorlog. Gro
te vormen vaak en dan meestal gevat in
krachtige contouren, die de levendige
gestructureerde kleurvakken scheiden in
de schilderijen in olieverf. De gouaches
en daaronder ook landschappen
zijn wat vlakker. De tekeningen van
paarden zijn bijzonder knap, een paar
neergeschreven lijnen zijn voldoende om
een suggestieve spanning op te roepen.
Daarin bereikte Voskuil iets monumen
taals met heel weinig middelen.
Het is niet alleen romantiek in het
circus, er is ook humor, maar dan ver
mengd met drama, in het optreden van
circusclowns. Ook dat onderwerp heeft
Voskuil natuurlijk geboeid en weergege
ven in clownsfiguren en koppen, die
raak zijn getroffen. Hij bereikt im de
menselijke figuur echter niet de span
ning, die veel sterker spreekt uit zijn
paarden. De landschappelijke gouaches
zijn goed gedaan, maar komen niet uit
boven de conventie van de tijd, waarin
ze zijn ontstaan.
AMSTERDAM. Na ruim veertig
jaar in het Stedelijk Museum te hebben
gehangen verhuizen de schilderijen van
Vincent van Gogh naar het geheel aan
deze schilder gewijde museum. Deze veel
betekende gebeurtenis is voor het Stede
lijk aanleiding een tentoonstelling in te
richten met een ruim overzicht van het
werk van Nederlandse schilders die Van
Gogh’s inspiratiebron en geestverwanten
waren.
DIE TENTLIJN IS gelukkig nog
ten dele in zijn voorjaars- en zomer
collectie terug te vinden bij zijn kor
te, 7-8 en lange jassen, die in oranje,
wit, zwart, appelgroen en rood het
daglicht tegemoet zullen treden. De
zelfde lijn zien we ook in een tot op
de grond reikende groenwitte katoe
nen jas zonder sluiting, die op een
pantalon van hetzelfde materiaal
wordt gedragen in combinatie met
een witte jumper.
De korte en 7-8 tentlijnjasjes, die
zowel op een pantalon als op een rok
kunnen worden gedragen, hadden
veelal korte wijde mouwen, waaron
der dan weer de lange mouwen van
jumper of blouse vandaan kwamen.
Maar het hoofdstuk mouwen is hier
mee nog niet afgesloten. Er werden
zelfs zakken opgezet. Of deze vinding
de tas overbodig zal maken, laat ik
gaarne aan u ter beoordeling over.
Kaartverkoop en plaatsbespreken bij het Concertgebouw, Lange Begijne-
straat 13, Haarlem, van 10-3 uur, telefonisch 320994 van 12-3 uur
ROTTERDAM. In het museum
Boymans-van Beuningen in Rotterdam
zal van 19 maart tot 30 april een
bijzondere tentoonstelling van keramiek
worden gehouden. Onder de titel „Ver
draaid goed gedraaid” is een collectie
samengesteld uit de verzameling H. J. E
van Beuningen die gebruiksvoorwerpen
bevat uit de 12e tot en met de 16 eeuw.
NATURELKLEURIGE Thaizijde
met opgestikte kleurige biezen lever
de alleraardigste jurkjes op met ver
schillende soorten plissé. En dan tot
besluit in gedachten even stille be
wondering voor die beeldschone
Thaizijden avondjapon met die lange
zwierige, wit-zwarte plissé mouwen.
Let vooral ook op dat mooie détail:
een witte schouderpas en vandaar in
zwart uitlopend tot op de voeten.
De TROS haalde hem vanuit Londen
(waar hij de doop van zijn eerste klein
kind bijwoonde) naar ons land om een
televisie-programma met hem op te ne
men. De TROS gaat vanaf juni tot
eind september elke drie weken een film
van Stewart uitzenden, totaal negen
stuks. Een aantal westem-oude-stijl zo
als „Band of the river” uit 1952 met
Rock Hudson en „Destry rides again” uit
1939 met Marlène Dietrich, de circusfilm
„The greatest show on earth” uit 1951
met Charlton Heston en „Flight of the
Phoenix” uit 1966. Over een Hitchcock-
film met Stewart (zoals bijvoorbeeld
„Rear window”) zijn nog onderhandelin-
gen gaande.
heeft bereikt. Er is nog een enkel beeid,
dat herinnert aan zijn realistische perio
de. Dat realisme is dan echter al geheel
dienstbaar gemaakt aan n’ krachtige ex
pressionisme met sterk verhevigde vor
men.
Uit die vormaal is zijn bijna abstracte
kunst ontstaan, plastieken met zeer geva
rieerde structuren: afwisselend gladde
en gebroken, dan wel verscheurde ver
men, stekels als van distels, doorborin
gen en wat niet al. Vaak t'
plastieken op hoge poten.
Er gaat een primitieve magische drei
ging van dit werk uit. Titels als Totem
paal en dergelijke beklemtonen die pri
mitieve magie. Ze is echter ook te vin
den in wonderlijke krijgers, die uit een
ander rijk dan het onze stammen. Eer
der zijn het gewapende spooksels. Het
eigenlijk onderwerp ligt dan ook niet in
de zichtbare uitbeelding, maar in de
achtergrond van al dit werk: de obsessie,
die er uitgaa van lijden en agressie, die
in Rijvers soms kennelijk visionaire ver
beeldingen oproepen. Ze zijn dus symbo
lisch voor dramatische aspecten in de
menselijke geest, die om een bezwerende
uitbeelding vragen, waardoor ze „han
teerbaar” worden. Met dat chapiter is
Rijvers eigenlijk voortdurend bezig En
het komt er dan nog indrukwekkend uit
ook. Een gedreven kunstenaar dus. die
heel boeiend weirk maakt, dat hier in
het westen veel meer bekendheid zou
moeten krijgen dan het in Limburg al
heeft.
herverkiezingscampagne van Nixon,
waarbij hij met name de loftrompet
stak over mevrouw Nixon. Waarom deed
hij dat? „Ik acht Nixon een uitstekend
leider van onze staat, ik mag die man
bijzonder graag. Het is me ook niet
gevraagd om dat te doen, ik heb het zelf
aangeboden, ook al omdat ik een „levens
lange” republikein ben. Ik zie trouwens
niet in waarom een acteur zich niet met
een politieke campagne zou mogen be
moeien”.
pp a j
Een vrolijk gestreept zijden jurkje
met groen mouwloos jasje (links) en
een pantalon met overslaghes van
groene wollen crêpe (rechts).
Stewart heeft zijn vrouw Gloria, met
wie hij binnenkort 25 jaar getrouwd is
meegebracht. Waarom hij niet, zoals zo
veel acteurs, al een paar keer getrouwd
is geweest? „Ach, ik heb er eigenlijk
nooit aan gedacht. Misschien komt dat
wel omdat ik pas laat aan mijn huwe
lijk ben begonnen”. Ook in een ander
opzicht verschilt Stewart van veel van
zijn collega’s: hij heeft geen hekel aan
de belangstelling voor zijn privéleven.
„Dat is nou eenmaal een deel van je
werk, het hoort erbij, dat weet je van
tevoren. Mijn fans hebben er recht op,
mij op straat aan te houden en te
vragen om een handtekening”.
In Amerika is het niet ongebruikelijk
dat een acteur of zanger zich inzet voor
In 1930, besloot ir. V. W. van Gogh de
verzameling nagelaten schilderijen,
aquarellen en tekeningen van Vincent
permanent in het Stedelijk ten toon te
stellen. Van Gogh en het Stedelijk wer
den een begrip.
De tentoonstelling, getiteld „Moderne
kunst van toen in het Stedelijk van nu”,
omvat schilderijen van Josef Israëls,
Bosboom, de gebroeders Maris, Mauve,
Weissenburch, Roelofs en Jongkind die
allen gelden als grote inspiratiebron
voor Van Gogh. Geestverwanten zijn
vertegenwoordigd als Breitner, Verster,
Toorop, Van Looy en Jan Veth (de
jongeren van de Beweging van Tach
tig).
Hoewel Van Gogh ongetwijfeld een
geheel eigen ontwikkeling heeft doorge
maakt, sterk onder invloed van zijn
Franse tijdgenoten, zijn duidelijke paral
lellen aan te tonen met de Hollandse
tijdgenoten. Ook zij onderzochten een
subjectieve benadering van de realiteit,
die heeft geleid tot een zeer emotioneel
gebruik van kleur. Ook zij waren het
die door een gelijklopende ontwikkeling
in staat waren om Van Gogh later als
eerste te begrijpen, te waarderen en aan
zijn werk bekendheid te geven in een
reeks door hen georganiseerde tentoon
stellingen. Als inleiding van de tentoon
stelling zulen trouwens enkele schilde
rijen uit de Romantische School (onder
andere van Schelfhout, Koekkoek en
Karsten) worden getoond om het nieuwe
van die moderne kunst duidelijk te laten
uitkomen.
De expositie zal duren van 17 maart I de verkiezingscampagne van een politi-
tot Pn aon rib
v
,..1Ü
7.
7
TAILLEURS MET SLANK gesne
den 7-8 jassen, waaronder een rok
met glad heupstuk en plissérand, wa
ren fraai van belijning. Zodra echter
de jasjes op een dergelijke rok tot in
de taille kwamen werd dit vloeiende
beeld abrupt verstoord.
Beige wollen crêpe verwerkte
Frans Molenaar in een fraai klassiek
pak met rechte rok en een jasje met
ritssluiting en schuin geplaatste in-
steekzakken. Even klassiek was een
slank gesneden donkerblauwe mantel
eveneens in wollen crepe uitgevoerd.
"■U V