Vrijdagavond in VARA-Popgala op tv Russische filmvertelling VARAgids over voorzitterschap van de NOS PANDA Felle en Pingo Polle, Matthaus-Passion met authentieke instrumentarium KT O 15 WOENSDAG 14 MAART 1973 TV VANAVOND 9.- TV WOENSDAG Verleden tijd RADIO DONDERDAG Scott als oplichter l.- TV DONDERDAG N1EMAND7AL \HET HIERZOEKEN en de komeet VLUG, BROERTJE! WEG MET -1 HET BADWATER! r— HUILDE zo! 9.- 9.- -S (WAT 15 EATOCH,^ KLEINTJE? WAAROM p-in HUILJEZOV AMSTERDAM Ry Cooder houdt van wol. Een zwarte muts, een naar de huidige modemaatsta- ven gemeten belachelijke grijze broek met een tientallen centimeters lang kruis en het geruite „blue grass”-hemd dat we intussen ken nen van Country Gazette. Het fei dat hij ruim een uur te laat is heef niets met de gewoonte van super sterren te maken, maar alles me1 het Amsterdamse verkeer. Ry is geen superster. Moeizaam draag* hij in het hotel zelf zijn instrumen ten naar boven. Eén nacht slaap heeft de vermoeienissen van 48 uur vliegen, interviews en optreden op het Popgala in Voorburg niet hele maal teniet kunnen doen. WAAROM HEB JE DÊKLEIME UIT DE WAGEN GEHAALD?^ VUEVE HELP! GEEN WONDER DAT JE -HUILDE,, HÏO SCHATJ&! Opgaande lijnen 1419 na a 7W RADIO TELEVISIE Ry Cooder: geen allures FERRY TROMP 22.10 10.45 I i it i cke- Ie ting, de Jrder vee adio tal ten” bedoelt Cooder voornamelijk waar dering, want zijn platenver kopen zijn ook in de States maar net voldoende om een volgende elpee te rechtvaardigen. de de 17.00 18.45 18.55 19.05 19.50 20.00 20.20 20.30 22.35 23.10 23.20 18.45 18.55 19.05 19.50 20.00 20.21 20.45 21.25 22.00 22.45 22.50 19.45 20.00 20.21 20.35 21.25 22.00 22.15 22.45 23.15 19.05 20.00 20.21 tien 50 ing :tor. :t toon. 18.45 18.55 19.05 19.20 Nederland I NCRV' (K) Kinderprogr. NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. (K) Van gewest tot gewest. Socutera. NOS: (K) Journaal. Pol. Partijen: C.P.N. NOS: (K) De Flim Flam Man, film. (K) Kijken naar kinderen (se rie). Studio Sport. Den Haag vandaag. (K) Journaal. Nederland II NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. NCRV: (K) Eddy Ready Go. (K) Meeleven. NOS: (K) Journaal. NCRV: Korte film. (K) Hier en Nu. (K) Huisconcert mod. muz. fKOR-KRO-RKK- Kenmerk. NOS: (K) Journaal. TELEAC (K) Hoe word ik de computer de baas? (les 26). wordt, gaat dan het einde van het com pagnonschap betekenen en tegelijk van een film die preludeert op de vrijheids drang en zwerverslust bij de jonge Amerikaan, een thema dat sindsdien in allerlei variaties herhaald is in de film. CHARLES BOOST 1. Panda was een baantje aan het zoeken. Maar omdat het niet mee valt om zonder diploma’s een goede betrekking te vinden, was hij niet erg opgeschoten. „Morgen beter” dacht hij hoopvol, terwijl hij op een bankje in het park wat uitrustte Olivia Newton John, een popzangeres, die in Engeland bijzonder populair is, vooral door haar optreden met Cliff Richard. Vanavond is ze op Nederland II te zien in het NCRV-programma „Eddy Ready Go”. De acteur George C. Scott is momen teel erg in de mode. Hoewel hij al in 1959 in een duidelijk geprofileerde film rol optrad („Anatomy of a murder”) is hij, althans in Europa pas tien jaar later goed „ontdekt” in „Patton". In de V.S. stonden de zaken iets anders, daar had zijn populariteit iets te maken met de TV-serie „East Side West Side” die al in 1963 hoog genoteerd stond. Vanavond kunnen we Scott die al tegen de vijftig loopt, zien in een minder militante rol dan hij gewoonlijk speelt, als „flim flam”-man in de gelijknamige film van Irving Kershner uit 1966. „Flim-flam” als werkwoord betekent „bedotten” en dat is precies de manier, waarop Mordecai Jones (George C. Scott) aan zijn geld komt. Hij trekt door het land en weet via allerlei streken en foefjes de mensen uit kleine provincie plaatsen geld uit de zakken te kloppen. Dat betekent tegelijkertijd dat hij voort durend op de vlucht is om wraakzuchti ge dorpsbewoners die door hem bedro gen zijn, te ontlopen. Onderweg maakt de Flim-Flam man kennis met een jonge zwerver, Jason „Curley” Treadaway (Michael Sarrazin) die uit het leger gedeserteerd is en er wel iets voor voelt het vrije en avon tuurlijke leven van Mordecai Jones te delen. Samen vinden zij een nieuwe truc uit, een gokspelletje, waarbij „Curley” als z.g. toeschouwer voortdurend wint en de andere omstanders animeert om mee te doen. Het contact met een rijk meisje (Sue Lyon) op wie „Curley” verliefd Ry Cooder tijdens het Popgala dat het afgelopen weekeinde in Voorburg werd gehouden. Ry Cooder was op dat gala een beetje een buitenbeentje. Het publiek kende hem nauwelijks (deze Amerikaan heeft zijn Edison van vorig jaar te danken aan ongeveer dezelfde incrowd die Ran dy Newman hier te lande terecht op het paard hielp) en was ook niet in staat om enige stilte op te brengen voor zijn subtiele gitaarspel en zang. Waarschijn lijk echter werkt het verkleinende en verstillende effect van televisie vrijdaga vond aanstaande in zijn voordeel. Verleden tijd. met lio en NEDERLAND 1: Met de rubriek Va: gewest tot gewest opent de NOS om zeven uur de woensdagavonduitzending Dit programma staat inhet teken van de plannen van de overheid om de bocht in de Waal bij Nijmegen af te snijden. Een actuele uitzening, omdat vrijdag de ka mercommissie een hoorzitting over dezt plannen heeft. De tien minuten die nog resteren tot acht uur worden besteed aan het Rheumafonds in een filmpje van de Stichting Socutera. Na journaal en politieke zendtijd (CPN) staat de kijkers de speelfilm De Flim-Flam Man te wachten. Drie programma’s komen er hierna nog op de buis: Kijken naar kinderen Studio Sport en Den Haag vandaag. „Dat is het laatste rolletje snoep dat ik deze week kan kopen.Op dat eetlust, zegt hij". De vreemdeling betrok bij die woorden. Zijn onder lip begon te trillen en daarop barstte hij in schreien uit. „H-het is w-waar.stamelde hij tussen zijn snikken door. „Snoepen is slecht. Ik ben slecht. Ik maak het maar in mijn fabriek, en ik word er maar rijk van..Boehoe! Wat ben ik slecht!" Nederland I en 14.25 NOS-NOT: (ged. K) Schooltelevisie. NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. VPRO: (K) Beertje ColargoL Collage stomme filmfragmen ten. (K) Popeye (tekenfilm). NOS: (K) Journaal. VPRO: (K) Berichten uit de sa menleving. (K) Dick-Cavett Show. (K) De Bond en de achterban. E.O.(K) Interview en zang. (K) Horen en Zien: Barokcon- cert. Kerk en theologie. NOS: (K) Journaal. NEDERLAND 2 Met muziek vult de NCRV het voora- vondprogramma op het tweede net. Het tienerprogramma Eddy Ready Go zit weer vol popgroepen en solozangers en - zangeressen. Tot de medewerkenden be horen Rob de Nijs, de groep Kayak, Sandra en Andres en de groep Drama. Waar werd oprechter trouw is de titel van het programma, dat na het journaal op het scherm komt. Het is een filmver telling van de Russische regisseur Gar- niek Arazjan. Een gelukkig met elkaar levende man en vrouw moeten constate ren dat ze niet voor een pensioenuitke ring in aanmerking komen, omdat ze destijds alleen voor de kerk trouwden. Het probleem waarover de oudjes zich buigen is, of ze op hun leeftijd nu nog wel voor de wet moeten gaan trouwen. Actualiteiten komen om kwart voor negen in de rubriek Hier en nu. Daarna een programma dat de liefhebbers van klassieke muziek zal aanspreken. Huis concert, gepresenteerd door Theo Olof Met een door het Gelders Kamermuziek Ensemble uit te voeren werk van Beet hoven en het Strijktrio van Frank Mar tin (gespeeld door het trio Enesco) wor den twee muzikale wensen van kijkers in vervulling gebracht. Het IKOR neemt om tien uur de uitzending over met de 50 minuten durende informatierubriek over kerk en samenleving. Kenmerk. Het laatste woord op het tweede net is voor de nieuws lezer van het NOS-joumaal. HILVERSUM. De VARA-gids voor de komende week heeft in een hoofdar tikel enkele kritische kanttekeningen ge plaatst bij de procedure rond de verkie zing van een nieuwe vorzitter voor de NOS. Hoofdredacteur G. P. Bakker consta teert, dat in het NOS-bestuur de kroon- leden en vertegenwoordigers van de cul turele organisaties de voorkeur hebben gegeven aan de huidige voorzitter, de heer E. A. Schüttenhelm. „Daarbij geldt als overweging”, zo schrijft de VARA gids, dat deze bestuursleden bij voorkeur geen figuur uit de kring van de omroep verenigingen als voorzitter van de NOS wensen, ook al omdat deze opvatting zou leven bij de ondernemingsraad van de NOS. Hier doet zich de verwerpelijke situatie voor, dat iedere Nederlander, die de bekwaamheid heeft, tot NOS-voorzit- ter verkiesbaar is. behalve als hij komt uit de omroeporganisaties, die nota bene de grondslag vormen van ons radio- en TV-bestel. Het is bovendien onjuist, re kening te houden met een voorkeur van de NOS-ondernemingsraad. De onderne mingsraden van de omroepverenigingen hebben evenveel recht van spreken, om dat het beleid van de NOS ook omroeporganisaties betreft”, aldus heer Bakker in de VARA-gids. Men hanteert z.i. de NOS blijkbaar niet meer als het samenwerkingsorgaan van alle zendgemachtigden, maar men gaat volgens de heer Bakker juist uit van een tegenstelling tussen NOS en omroeporganisaties, die op deze wijze nog aanzienlijker wordt verscherpt Naar zijn mening een reden temeer om als voorzitter een gezaghebbende figuur te benoemen, die in staat is, de dreigende tegenstellingen tussen de NOS en de omroepverenigingen te overbruggen. De heer Bakker vindt, dat de benoe ming van de nieuwe voorzitter aan de nieuwe regering moet worden overgela ten. Zoals bekend was door de VARA de heer J. W. Rengelink als kandidaat voor het voorzitterschap naar voren gescho ven. moment werd zijn aandacht getrok ken door een duur-geklede heer die hem verheugd naderde. „Wat zie ik daar?!" riep deze. „Een genieter van de overheerlijke Zoetekauw-drups' Heerlijk niet?” „J-jazeker”, ant woordde Panda verrast. „Heel lek ker. Maar Jollipop zegt, dat ik er niet tevee’ van mag nemen. Dat is slecht voor de tanden en voor de „Niet belangrijk”, vindt Cooder, met die restrictie dat er wel ontwikkeling in moet zitten, hoe langzaam took. Vandaar dat hij nu is gaan denken over een zelf te schrijven single die dan eventueel een hit(je) „Zeg maar Top-50” moet worden. „Ik houd van opgaande lijnen en op een gegeven moment blijkt dat alleen te kunnen via de wijde bekend heid van een hit”, zegt Cooder die tot nu toe zonder manager door het muziekle ven is gegaan, „want de artiest werkt voor hem en hij niet voor de artiest. Dat is ten eerste niet de bedoeling en boven dien pressen ze je altijd weer om tour nees te doen en muziek te spelen die niets met muziek en alles met slavenar beid van doen heeft”. Cooder speelt graag en veel op uni- versiteiten, binnenkort weer met de ou de bluesgigant Sleepy John Estes, „een man die veel groter is dan ikzelf maar zó primitief dat de mensen alleen maar komen als ze door mijn naam op de affiche getrokken worden”. Cooder’s van kinds af aan bestaande interesse in mu ziek is niet in de eerste plaats die van de creator die er veel van zichzelf in kwijt kan, maar meer die van de stu dent, die altijd weer nieuwe dingen wil leren: banjo, piano, gitaar, mandoline, en een hele rits Zuidamerikaanse harpen en kleine gitaren. „Andere instrumenten geven je nieu we mogelijkheden. Ze creëren een bijna visueel geluid in je hoofd, maar het moeilijke is natuurlijk om van dat „plaatje” en zo werkelijkheidsgetrouw mogelijk geluid op de plaat te krijgen”. Een visie op muziek die duidelijk maakt dat Cooder’s platen in zoverre „luistermüziek” bevatten, dat een mini mum aan inlevingsvermogen en geduld Wie is deze Ry Cooder? In zijn bio wordt uiteraard geschermd met zijn bij dragen op platen van onder anderen Taj Mahal, Captain Beefheart, Paul Revere and the Raiders en de Rolling Stones, maar Ry zelf praat er niet over. „Dat is verleden tijd”. De 25 jaar oude Cooder van 1973 is een getalenteerd instrumentalist, gespe cialiseerd op bottleneck-gitaar en man doline, en een fervent speurder naar Amerikaanse „traditionals”, oude liedjes die geschikt zijn om door hem in een simpel aandoend, maar sfeerrijk Coode- riaans werkje omgezet te worden. En pas nadat Reprise Records hem in 1969 aan bood een solo-elpee te maken ontdekte Ry dat hij ook kon zingen, niet professi oneel, maar wel persoonlijk met een heel eigen, slungelachtige stijl. „Daar voor”, zegt hij, „zong ik met mijn bottle neck. Dat was mijn stem”. Eind 1970 kwam zijn eerste elpee „Ry Cooder” uit, in 1972 gevolgd door Edis- on-winnaar „Into the Purple Valley”, ongetwijfeld het meest toegankelijke van het drietal Cooder-albums, want inmiddels is ook het nogal introverte „Boomer's Story” verschenen. „Boometr’s Story heb ik echt voor mezelf gemaakt. Dat moest ik gewoon doen. Ik kan me voorstellen dat er zoveel van mezelf in zit dat het voor anderen niet hoorbaar meer is, maar het blijft natuurlijk jam mer”. Met zijn Edison is Ry meer dan ple zierig verrast. „De eerste die me vertelde dat ik populair was in Holland was Randy Newman. Hij woont in dezelfde baai vlak bij Los Angeles als ik en we zijn vrienden voor zover iemand e en vriend kan zijn van Randy. Hij kwam terug van hier en vertelde dat jullie alles van me wisten. Dat gaf me een geweldig gevoel om te weten dat er weer heel andere mensen van een ander continent zijn die waarschijnlijk weer heel andere dingen uit mijn werk halen en waarderen”. Cooder was al van plan naar Neder land te komen en de Edison was een uitstekende aanleiding. „Alleen die uit reiking was het vreemdste wat ik ooit heb meegemaakt. Dat zingende echtpaar (Gert en Hermien, red.) en die presenta tor (Willem Duys, red.)! Die man be greep er werkelijk niets van”. Ry Cooder heeft zich er over verwon derd, niet aan geërgerd. Daarvoor is hij veel te opgetogen over de sfeer in Ne derland en de hier bestaande kennis van zijn muziek. „Ik heb altijd gedaan wat ik dacht dat goed was. Als je jezelf frustreert ga je vroeg of laat naar de knoppen. Het is fijn om te merken hoe dat nu vruchten afwerpt”. Met „vruch- GRONINGEN. Het koor van de Groningse Bachvereniging zal met een instrumentaal ensemble een unieke Matthaus Passionuitvoering verzorgen: met het authentieke instrumentarium. De eerste uitvoering wordt op 31 maart in de Willibrorduskerk in Sappemeer gegeven met daags tevoren een generale repetitie in dezelfde kerk. Op 1 april vindt een reprise plaats in de grote of St. Janskerk in Schiedam. Het instrumentaal ensemble wordt sa mengesteld uit het Leonhardtconsort, Musica da Camera en het Alarius-en- semble. De Groningse Bachvereniging is gespecialiseerd in het zingen van muziek uit de hoog-Renaissance en de Barok. 15.15 Over Schriftwoorden. 15.30 Nws. 15.33 (S) Studio 6. 16.30 (S) Hier en nu. 16.32 (S) Regio rechtstr. 17.30 Nws. 17.32 (S) Hier en nu. 18.00 (S) Muz. in vrije tijd. 18.30 Nws. 18.41 (S) Leger des Heilsmuz. 18.54 Boekbespr. AVRO: 1900 (S) 0' jongeren. 19.30 Trefpunt. NOS: 19.50 Den Haag vandaag. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Radiojourn. 20.10 (S) Residen- tie-orkest. 21.05 Klass, kamermuz. 21.30 (S) Oorlog en Vrede (Deel 11). 22.34 (S) Muz. zonder podium. 22.55 (S) Dichter bij de muz. 23.20 (S) Essay: over kunst. 23.50 Radiojourn. 23.55 Nws. HILVERSUM III. TROS: 7.00 Nws. 7.02 De Hugo van Gelderen Show. 8.00 Nws. KRO: 9.00 Nws. 9.03 Discjockeyshow. 10.00, 11.00, 12.00 Nws. 12.03 Van twaalf tot twee. 13.00 Nws. 13.03 Raden maar... 14.00 Nws. 14.03 Discjockeyshow. 15.00 Nws. NOS: 16.00 Nws. 16.03 Daverende dertig. 17.00 Nws. 18.00 Nws. 18.02 Joost de Draayer Show. TROS: 19.00 Nws. 19.02 U spreekt met Piet. 20.00 Nws. 20.02 Poster. 21.00 Nws. 21.02 Apollo XXI (Feuilleton) 21.30 Kanaretteketet. 22.00 Nws. 22.02 Hugo van Gelderen Show. 22.55 Meded. 23.00 Nws. 0.02 Aktua. 0.12 Jazz-Sir. 0.55 Nws. BRUSSEL. 19.00 Nws. 19.30 Intermezzo. 19.35 Pol. tribune. 19.45 Melodie Radio. 20.00 Ge- var. muz. 20.00 Country en westernmuz. 20.30 Odiradio. 21.00 Splinternws. 22.00 en 23.00 Nws. 23.10 Muz. 23.40 Nws. Nederland II 18.45 NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. 18.55 (K) Journaal. TROS: (K) Sjoko (serie). NOS: (K) Journaal. TROS: (K) Gert en Hermien. 21.05 (K) Justine (film). 21.55 (K) Lucht om te leven (film). 22.25 NOS: Den Haag vandaag. 22.35 (K) Journaal. HILVERSUM I. AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Dag met een gaatje. 8.00 Nws. 8.11 Radiojourn. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Toppers van toen. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Voor kleuters. 10.10 (ged. S) Arbeidsvitaminen. 11.00 Nws. 11.03 Radiojourn. 11.30 (S) Rondom twaalf. 11.55 Beursber. 12.30 Modern platteland. 12.35 (S) Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn. 13.21 (S) School- koor. 13.46 (S) Klavecimbel-recital. 14.00 Notedop. 15.00 (S) Voor zieken. 16.00 Nws. 16.03 Radiojourn. 16.05 (S) Kunst- rubr. 17.00 (S) Mobiel. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 18.20 Pol. Partijen. PvdA. IKOR: 18.30 kleur inform. Kerk en samenleving. NCRV: 19.00 Bij de tijd. De Ondernemingsraad 19.20 De kerk vandaag. 19.30 Beter Sa men! 19.55 Kunst- en vliegwerk. 20.00 (S) Gewijde muz. 20.35 De laars op de bek (serie). 21.00 (S) Regio-Rechtstreeks. 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 (S) Hier en Nu. 22.50 Wereldpanorama. 23.00 Lezing. 23.20 (S) Metropole Orkest 23.55 Nws. HILVERSUM II. NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (S) Preludium. 7.30 Nws. 7.41 (S) Hier en nu. 7.55 Progr.overzicht. 8.00 Te Deum laudamus. 8.24 Op de man af. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de vrouw. 8.45 (S) Klass, orkestmuz. 10.00 School radio. 10.30 Nws. 10.33 (S) Podium voor de vrouw. 11.05 (S) Voor zieken. 11.40 Elementair (III): Poëzie. 11.55 Meded. 12.00 Volksmuz. 12.15 (S) Jeugdkoor. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw 12.30 Nws. 12.41 (S) Hier en nu. 12.50 Doopsgez. pauzedienst. 13.10 (S) Lichte koorzang (gr.) 13.20 (S) Licht ensemble. 13.45 Onafhankelijkh. Suriname. 14.05 Schoolradio. 14.25 (S) Mod. kamermuz. noodzakelijk is om ze te waarderen. Cooder is nu in een stadium beland waarin hij er aan toe is om zich wat meer op zijn publiek te gaan richten, een instelling die misschien al op zijn volgende elpee die deze zomer uitkomt te horen zal zijn. OM2SCT(J55£N! irvPE NAVIGATIE-CABINE LOQj ©PIB nn /DEN ROLLEN! OAW ZAL K PERSOONLEK -.OP TOE ZIEN! 7 MAAK wAa'rz DE LUCHTWERVERSING V /S OOK UITGEVALLENR MENEER FRlTlGEEN 1 DT /5 548CTA&E' ENKELE AUTOMAAT HIER ZULLEN HOOF- 1VERKT' OpT HELE RUIMTESCHIP NIET' MAAR DAN WORDEN WE LANGZAAM VERGIFTIGD) WE MOETEN ER6ENG LANDEN /T

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 15