Bisschoppelijke vastenbrief .bestseller’ i Excommunicatie bij abortus Surinaamse kerken achter regering Spaanse kardinaal: geen waardering voor Franco Ter Herkenning Missiegebied Geestelijk Leven 1 DILEMMA Alom positieve reacties tel» SCHRIL I BIDSTOND TEGEN HUARTE ONDERDRUKKING ERVARING LEVENSKRACHT 16 Zh Amerikaanse bisschoppen torische kerkdocument waarin de Spaanse bisschoppen de eeuwen oude idylle tussen kerk en staat hebben afgezworen, liet de kardinaal duidelijk merken dat hij pal staat om te verhinderen dat het regime de kerk nog verder voor zijn karretje spant. Hij kan zich letterlijk en figuurlijk met staatshoofd Franco meten (zij zijn beiden aan de korte, gezette en onverzettelijke kant), en zal ook zeker zijn mannetje staan tegenover diens politieke erfgenamen. BISDOM ROME: BARCELONA De huidige kerkleider van Spanje, kardinaal Vi cente Enrique y Tarancón in 1969 benoemd tot aartsbisschop van Toledo en primaat van Spanje, sinds 1972 aartsbisschop van Madrid en voorzitter van de Spaanse bisschoppenconferentie is een be minnelijke, kwieke prelaat van 64 jaren, met geïnteresseerde oogjes achter dikke brilleglazen. In een van zijn zeldzame interviews, het eerste dat hij verleende sinds de publikatie in december van het his- De rooms-katholieke boeren- en tuinders- organisatie KNBTB is tegen de strekking van de jongste vastenbrief „Welvaart, verant woordelijkheid, versobering” van de Neder landse bisschoppen. Versobering hier, zo wordt in een hoofdredactioneel commentaar in het weekblad „Boer en Tuinder” van de KNBTB gezegd, zou tot een gedwongen ver arming kunnen leiden, die voor de Neder landse economie nadelig kan zijn. De bis schoppen wordt verweten, dat zij de zaken te eenzijdig vanuit een Nederlands kader zien. Met de Surinaamse regering is de voorzitter van het Comité van Christelijke kerken in Suriname, ds. J. W. Schneider, ervan overtuigd, dat achter de onrust in het land „communistische agitatie” schuil gaat. Ds. Schneider, (remonstrants) predikant van de lutherse gemeen te van Paramaribo, zegt dit in een vraaggesprek met het lutherse kerkblad „ELK”. acht na Hoofdredacteur Schouten van „Boer en Tuinder” blijkt verder heftig verontwaardigd over de uit spraak van NVV-Industriebonidsman Arie Groene- velt, dat uit de vastenbrief blijkt, dat de eisen van de vakbeweging ten aanzien van de inkomensnivel lering gerechtvaardigd zijn. „Wij vinden dit een onfatsoenlijke manier van doen. Wellicht zou het goed zijn dat de bisschoppen officieel verklaren, „Inderdaad nemen wij absoluut niet deel aan deze onderhandelingen, en dat is natuurlijk wel een beetje een verve lende toestand. Maar het Vaticaan houdt terdege rekening met ons, en sluit de laatste jaren trouwens geen enkele over eenkomst meer die niet strookt met wat het betreffende episcopaat zegt.” Welke waarde hechten de Spaanse bisschoppen aan het jeit dat generaal Hoe is de ervaring van 20 jaren concordaat uitgevallen"! Franco het katholocisme tot staatsgods dienst heeft uitgeroepen? dat zij concrete situaties en geshoilpunten niet be doeld hebben en dat zij van afspraken in deze zin afstand nemen”, zo schrijft de boze hoofdredacteur. Kardinaal Tarancón (links) in gesprek met Franco. En tegenover de sociale omstandighe den? In zijn beslissing had het Hoogge rechtshof verklaard, dat in de eerste stadia van de zwangerschap het vraag stuk van de abortus een persoonlijke zaak is tussen de vrouw en haar arts. De Amerikaanse bisschoppen hebben nu de hoop uitgesproken, dat met behulp van juridische deskundigen de beslissing van het Hooggerechtshof zou kunnen worden herzien. Op de Amerikaanse parlementa riërs zal verder een beroep worden ge daan om de gevolgen van de gerechtelij ke beslissing zoveel mogelijk tegen te gaan. „Daar neemt de kerk een geheel ande re houding aan. Zij heeft wel degelijk de plicht erop toe te zien dat de sociale onrechtvaardigheid verdwijnt. Dat is iets geheel anders dan de politiek, waarin de kerk geen partij kan of mag kiezen. Wat de sociale omstandigheden betreft kan de kerk geen onrecht dulden: zij moet partij kiezen, „krijgszuchtig” optreden tegen de onrechtvaardigheid, en een be tere verdeling van de materiële welstand nastreven. De kerk kan klasseverschillen niet aanvaarden: wij zijn allen Gods kinderen.” 1 in va LI ho Fc li br w ko ac ru st <1< b; vi Voor de kerken helemaal onaanvaard baar noemt ds. Schneider het feit, dat douane-ambtenaren destijds een rechter lijk bevel om weer aan het werk te gaan naast zich neer legden. De kerken zijn van mening, aldus ds. Schneider, dat op die manier de instellingen van de gevestigde maatschappij in het geding komen. Naast het leger is de kerk de enige alomtegenwoordige en goed samenhan gende organisatie in het land; en meer nog dan naar het leger, kijkt het volk op naar de kerk voor richtlijnen te midden van de onzekerheid. De huidige machthebbers, die maar al te goed we ten hoe het met hun geloofwaardigheid onder het volk is gesteld, vinden dat de kerk wegens de bescherming die zij tijdens en na de burgeroorlog van de „Nationalisten” kreeg, het regime open bare en morele ruggesteun verschuldigd is. Het volk, en vooral de militante katholieken, eist daarentegen steeds lui der dat de kerk de sociale wantoestan den aan de kaak moet stellen. Onder de naam Ter Herdenking is on langs voor het eerst een maandblad verschenen, waaraan liberale en ortho doxe joden en christenen van katholieke en reformatorische huize meewerken. Het bestuur van die Unie van Baptis- tengemeenten in ons land heeft de ge meenten gevraagd zondag 15 april te bestemmen als een dag van bezinning, gebed en offerande. Daarmee wordt uit voering gegeven aan een motie, die op de vorig jaar oktober gehouden algeme ne vergadering werd aangenomen. In die motie werd gevraagd een bidstond te houden voor allen, die lijden onder oor logshandelingen, onderdrukking en ar moede. De algemene vergadering besloot toen ook brieven te sturen naar regerin gen van landen, zowel in het oosten als het westen en in de Derde Wereld, waar vormen van onderdrukking voorkomen. „In beginsel wel zeker. Of zij ook in de praktijk binnen de grenzen van het document zijn gebleven weet ik niet, want de tekst van hun preek is niet gepubliceerd en mij ook niet toege stuurd. In ieder geval moeten geestelij- De kritiek van de KNBTB staat in schrille tegen stelling tot de reacties van andere katholieke en niet-katholieke organisaties. Grote waardering voor de bisschoppelijke vastenbrief kwam van het centraal werkgeversverbond NCW, van de vakcen trales CNV en NW, van de werkgroep „Geloof en Vakbeweging” van het NKV, van andere vakbon den en van het bedrijfsapostolaat. „Wij eisen nu juist onze onafhanke lijkheid t.o.v. de regering op om te bewijzen dat wij niemands kant kiezen Maar de kerk is natuurlijk wel tegen „stromingen” die tegen de natuurlijke wet indruisen, zoals het totalitarisme of het marxisme.” ken in dergelijke gevallen wel het hoofd gebruiken en voorzichtig te werk gaan. Maar hoe dan ook, de kerk is het geweten van de maatschappij en moet een scherp licht werpen op het onrecht.” Kardinaal Enrique y Tarancón, die kardinaal Alfrink goed kent, is, zeker voor een Spaanse prelaat, opvallend goed op de hoogte van de ontwikkelin gen in de Nederlandse katholieke kerk. Ds. S. Gerssen, de andere redactiese cretaris, benadrukte, dat het blad geen enkele missionaire bedoeling heeft. Het is er in de eerste plaats om de christelij ke wereld voor te lichten en het antise mitisme te bestrijden. De redactie van het blad zal geen afstand nemen van het onderscheid, dat in sommige christelijke kringen wordt gemaakt tussen de staat Israël en het jodendom als religieu* verschijnsel. Maar de Spaanse bisschoppen hebben officieel geen stem in het kapittel bij de concordaatsonderhandelingen, en ik kan me voorstellen dat zo’n „bij u, over u, maar zónder u” de bisschoppen dwars zit. En komt het katholicisme van het huidige Spaanse regime overeen met het concilie? „Het wil wel zo zijn. Maar in de praktijk haalt men, vanwege die traditie waar we zo juist over spraken, de zaken door elkaar. Men probeert gebruik te maken van de kerk zoals ook de kerk wel heeft geprobeerd zich van de staat te bedienen, laten wij eerlijk zijn. En daar ligt de fout.” Het feit dat de Spaanse kerk dit „staats-katholicisme” aanvaardt, houdt echter geen waardering in van het op treden van deze staat? De NKV-werkgroep noemde de vastenbrief een moedig stuk, waarin de bisschoppen vanuit hun evangelische opdracht op maatschappelijke proble men wijzen. De werkgroep zei de brief te beoor delen als een schrijven, dat „noopt tot een collectief gewetensonderzoek” en als een bijdrage van de bis schoppen aan de bredere dialoog, die momenteel over het verschijnsel welvaartsmaatschappij ge voerd wordt. De bisschoppelijke vastenbrief is hard op weg een bestseller te worden. Een eerste oplage van 8500 exemplaren, waarvan er zevenduizend naar pastores en publiciteitsmedia gingen, was binnen een paar uur op. Bij het secretariaat van de bis schoppenconferentie kwamen bijna 40.000 nabestel lingen binnen. Een aantal, dat ook de stoutste ver wachtingen van de bisschoppen zelf moet hebben overtroffen. Bescheiden wordt namelijk aan het Een concreet voorbeeld: 20 priesters in Pamplona hebben na de ontvoering van de industrieel Huarte de „staat van geweld” die van hogerhand wordt ge handhaafd, aan de kaak gesteld als een oorzaak van het gewelddadige terrorisme waarmee bepaalde volksdelen op sociale en politieke wantoestanden reageren. Hebben deze priesters overeenkomstig het recente kerkdocument juist gehan deld? Oorspronkelijk hadden de hervormden een eigen blad, getiteld Kerk en Israel en de katholieken bezaten een uitgave, genaamd Christus en Israel. Onder in vloed van de theologische ontwikkeling zijn beide bladen steeds nader tot elkaar gegroeid. Tegelijkertijd werden deze bla den meer en meer uitdrukking van de nieuwe benadering van de kerk, die de joden steeds minder als zendingsobject” dan wel als gesprekspartner wil zien. De joods-christelijke dialoog, waartoe de theoloog Martin Buber een eerste aanzet heeft gegeven, stuitte niet alleen in de kerk, maar ook bij de joden op heel wat verzet. En ook nu nog getuigt de jood prof. dr. M. Tels van zijn scepsis over de zin van zo’n dialoog. Het tijdstip van presentatie van het blad, erkende een van de twee redactie secretarissen van het maandblad, mgr. dr. A. C. Ramselaar, was niet erg geluk kig, nu er in de kerken met name de katholieke, zo weinig enthousiasme be staat voor het jodendom en nu staat Israel bloot aan velerlei kritiek. „In de eerste jaren ging alles heel goed. Maar toen begonnen de omstandig heden en vooral de mentaliteit van het volk te veranderen. En daarmee kwa men de problemen, want het concordaat past niet meer in de huidige mentali teit.” De KNBTB vindt, dat een brief als die van de bisschoppen eerder uit Rome dan uit Utrecht moet komen. Nederland staat al vooraan bij het geven van ontwikkelingshulp, terwijl de inkomensver schillen in ons land kleiner zijn dan elders, zo meent de KNBTB. „Als klein onderdeel van een zeer ingewikkeld sociaal-economisch geheel kan ons land zich niet afwijkend gaan gedragen. Want dit zou niet tot vrijwillige versobering maar tot gedwongen verarming leiden; en dit zou op de wel vaartsontwikkeling in ontwikkelingslanden een averechts effect hebben”, zo luidt de redenering van de KNBTB. Nu de Spaanse kerk voorzichtig een middenweg zoekt, komt zij van beide kanten onder vuur. Generaal Franco’s rechterhand en Spanjes toekomstige eer ste minister, admiraal Carrero Blanco, beschuldigde reeds vóór de publikatie de bisschoppen van „ondankbaarheid”. Vele gelovigen waren teleurgesteld toen bleek dat de bisschoppen hun meningen met duizend-en-een citaten en nuances had den omringd. Op de vraag of de Spaanse bisschop pen een concordaat tussen het Vaticaan en de Spaanse staat nog wel noodzake lijk vinden, zei kardinaal Tarancón: „In een land dat „massief” katholiek is, zoals Spanje, moet er een juridische onder grond bestaan voor de betrekkingen tus sen kerk en staat. Of dat nu „concor daat” heet of anders, doet er weinig toe. Met een aantal grondregels voor de samenwerking tussen beide ten gunste van het volk, is het al genoeg. Dat moet echter wel overeenstemmen met de hui dige omstandigheden, en vooral moet er duidelijk uit blijken dat kerk en staat wel samenwerken, maar geheel onaf hankelijk van elkaar staan.” Wat vindt u dan van generaal Fran co’s privilege van tussenkomst (men zou van een soort veto kunnen spreken) bij de bisschopsbenoemingen? „Dergelijke privileges horen in de ge schiedenis thuis. De kerk kan zo iets vandaag de dag niet meer toelaten. Wij zijn er dan ook van overtuigd, dat dit privilege niet meer zal bestaan in het nieuwe concordaat.” De bisschoppen citeren in dit verband uitvoerig de profeet Jeremia: „Dit is een vasten zoals ik het wil: onrechtvaardige boeien slaken, knellende banden ontbinden, verdrukten de vrijheid geven, met hongerigen uw brood delen, arme daklozen in uw huis opnemen, kleding verschaffen aan de haveloze”. De bisschoppen keren zich tegen lief dadigheid, want zo schrijven zij: „We slaan het evangelie te laag aan als wij de aandacht die het voor de naaste opeist, zouden verstaan in termen van liefdadigheid en niet in termen van delen. Bij het geven van een aalmoes gaat men uit van de vanzelfsprekendheid van de ongelijkheid. Bij het delen bevrijdt men zichzelf en treedt men in ge meenschap”. Zoals wij vorige week op deze plaats berichtten, wordt dit bisschoppelijk uitgangspunt concreet uitgewerkt met feitelijkheden over in Ne derland verblijvende gastarbeiders, over de ver houding rijke-arme landen, het rapport van de club van Rome en het aantal Nederlanders, dat van een minimum-inkomen of minder moet leven. De vastenbrief is te bestellen bij het secretariaat van de R.K. Kerkprovincie, postbus 13049, Utrecht. De prijs bedraagt 0.60 plus portokosten. „Wel, vroeger eiste de kerk zo iets van landen waar vrijwel het hele volk ka tholiek was. Nu niet meer. Zij aanvaardt het, voor zover het een sociologisch feit bevestigt. Maar natuurlijk alleen als dit het algemeen belang dient, overeenkom stig de godsdienstvrijheid zoals die door het concilie werd vastgesteld.” Een Egyptische rechtbank moet een uitspraak doen over de vraag of ver slaafdheid aan bier recht op echt scheiding geeft. Voor het hof ver scheen onlangs een vrouw, die zei dat haar man, werkzaam in een bier brouwerij, „dag en nacht, zomer en winter’’, bier drinkt er er zijn en haar geld aan opmaakt. De advocaat van de echtgenoot voerde echter aan, dat bier niet valt onder de alcoholhoudende dranken die door de Islam verboden zijn. Hij citeerde het mohammedaanse recht dat verboden dranken aanduidt als die welke gemaakt zijn van dadels of druiven. Bier wordt van gerst ge maakt. Ten overvloede citeerde de advo caat de islamitische defenitie van een dronkaard: een man zodanig onder invloed van sterke drank, dat hij geen verschil meer weet tussen zijn moeder en zijn vrouw. De echtgenoot heeft volgens de advocaat nooit moei te gehad met dat onderscheid. De rechtbank doet volgende maand uitspraak. „Neen, en dat is precies de reden waarom wij de zaken nu duidelijk uit elkaar willen houden; want het kon inderdaad de indruk wekken dat dit wél zo was, en dat willen wij absoluut niet.” Hoe stelt de Spaanse kerk zich op tegenover de verschillende politieke stromingen (partijen zijn immers verbo den) in het volk? begin van de brief opgemerkt: „Versobering is geen woord dat gemakkelijk begeestering loslaat”. Toch constateren de bisschoppen, dat „het woord versobering weer schuchter in omloop gekomen is” en merken vervolgens op: „De christelijke ge meenschap is noch de enige, noch de eerste die, temidden van een maatschappij, welke ogenschijn lijk onbekommerd en uitbundig besteedt, de posi tieve betekenis van de soberheid terwille van een rechtvaardiger samenleving opnieuw begint te vermoeden’’. Het gaat de bisschoppen daarbij niet om een veroordeling van welvaart en voorspoed, maar om een rechtvaardiger verdeling daarvan: vasten in de zin van onthouding ten behoeve van de ander. Toen wij hem aanspraken over de moei lijkheden die de ultra-conservatieve vleugel in het Spaanse episcopaat ver oorzaakt, reageerde hij onmiddellijk met een glimlachend: „Maar hoor eens, zoiets gebeurt ook in andere landen; in Frank rijk, en hetzelfde ziet men in Nederland, waar twee bisschoppen niet aan de kant van de meerderheid staan, laten we eerlijk zijn!” Op de vraag of hij de ontwikkeling van de Spaanse kerk zou kunnen verge lijken met wat er in Nederland heeft plaatsgevonden, meende hij: „Het is een heel andere toestand. De Nederlandse katholieke kerk is een jonge gemeen schap die overborrelt van levenskracht. Bovendien stelt het leven in een maat schappij met een dergelijke traditie van tolerantie voor anders-denkenden, zoals Nederland, geheel andere eisen. Wij zul len in Spanje met de kerkvernieuwing een ander ritme moeten volgen dan in Nederland is gebeurd. Dat wil overigens niet zeggen dat wij op alle punten achter staan: bijvoorbeeld wat de litur gische vernieuwing betreft, erkent men algemeen dat Spanje alle andere ver vooruit is.” onder redactie van Ronald Kraayeveld Mgr. Ramselaar zei te hopen, dat van het jodendom en christendom in de wereld een gezamenlijke strijd zal uit gaan tegen de totalitaire en onmenselij ke krachten in zowel het kapitalisme als in het communisme. „We moeten kiezen voor de mens en daar samen voor wer ken”, zei hij. 249 er 56 meer meer dan tweevoudige Iedere katholiek, die abortus pleegt of laat plegen, wordt automatisch uit de gemeenschap der kerk geëxcommuni ceerd. Dit heeft de permanente raad van de Amerikaanse bisschoppenconferentie gezegd in een pastorale brief. De brief komt na de beslissing van het Hoogge rechtshof tot legalisering van de abortus in de Verenigde Staten. Volgens de per manente raad maken allen, die „een dergelijke ingreep ondergaan, plegen of ertoe aanmoedigen zich schuldig aan schending van de goddelijke wet”. Ds. Schneider spreekt daarin verder zijn afkeuring uit over de Surinaamse vakbeweging, omdat deze zo zegt hij via stakingen de arbeiders meesleept in een politiek gericht gevecht. Voor d« in het comité samenwerkende kerken de rooms-katholieke, de hervormde en lutherse kerken en de Surinaamse Broe dengemeente - is het nog maar de vraag, aldus ds. Schneider, of een staking een „zedelijk toelaatbaar” middel is om poli tieke doeleinden na te streven. Ook in hun twee bemiddelingspogin gen om het conflict tussen vakbeweging en regering tot een oplossing te helpen brengen, hebben de kerken zich tegen de stakingen gekeerd, omdat naar hun me ning daarmee grote schade aan het land zou worden toegebracht”, aldus ds. Schneider. In bet bisdom Rome wonen bijna tweeduizend priesters en nog eens vijf duizend priester-religieuzen. In totaal zijn er echter maar 424 diocesane en 749 religieuze priesters in de directe zielzorg werkzaam, zodat het bisdom Rome on danks de grote priestervoorraad nog een groot tekort aan priesters heeft, zo wordt in het jaarboek van het bisdom gezegd. De stad Rome is verdeeld in parochies. Hiervan tellen dan 20.000 mensen, 40.000 en een zelfs splitsing 82.000. Uit het cijfermateriaal is eerder af te leiden, dat in het bisdom Rome 36 kardinalen, praktisch allen van de Ro meinse curie, wonen, verder 90 aartsbis schoppen, eveneens meestal van de cu rie, 463 priesters van buiten het bisdom, 1271 priesters, die wel in Rome wonen, maar niet officieel bij de clerus van het bisdom geteld worden, alsmede 3362 priester-religieuzen. Rome telt ook nog duizend fraters en broeders en ongeveer 18.000 vrouwelijke religieuzen. Er werden deze week in Rome nog meer cijfers verstrekt. In 1971, zo blijkt uit het jaarboek „Activiteit van de Hei lige Stoel-1971”, hebben ruim vierdui zend priesters de rooms-katholieke kerk de rug toegekeerd. In 1968 was er nog een priester op 1460 rooms-katholieken, nu nog een op de 1569. Naast de afname van het aantal priesters, steeg het aantal rooms-katho lieken met tien miljoen tot 543 miljoen, aldus het jaarboek.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 16