ROSA LUXEMBURG
Sparnaay* zet moderne
muziek niet apart
Fellini
Roma
FINS
i
’s
Gobi Schreijer keert
terug in de
Waag
w
Anouilh
KG
CINEMA PALACE
1973
MAART
DONDERDAG
2 9
Concertgebouw
Toonkunst Muziekschool
f
I
Haarloheim
Piet Noor dijk
Kinderoperette
Bartelink
Feliseni
in
Koffieconcert
Gounod
7 G
Amateurtoneel
-
i WH
VKK,
'Z*
A
HARRY SPARNAAY
COBI SCHREIJER
C. S.
Uw kritiek op de orkesten?
Muziek in kerk en concertzaal
Uit eigen
THEO OLOF
CHARLES BOOST
LIDO HEEFT een griezelfilm „Horror
on Snape island”. In Roxy de misdaad
film „Inspecteur Carella en het Nice-
mysterie” en des nachts „Brug der be
geerte”. de gebruikelijke sexfilm.
Cinema Palace heeft in de matinees
van zaterdag, zondag en woensdag de
Nederlandse film „Ciske de rat”. In de
nachtvoorstellingen van deze bioscoop
„Tot de laatste gangster” en in die van
Frans Hals de fantastische film „Dino
saurussen regeren de wereld”.
Je hoort vaak bezwaren te
gen hedendaagse muziek.
Josephine van Gasteren kils
Rosa.
Le chemin de la Croix is
verdeeld in 14 „staties”, zoals
deze hun vorm kregen uit de
laat-middeleeuwse traditie. De
compositie is een uitwerking
van de voorafgaande bespeelde
improvisaties bij de gedecla
meerde teksten.
1966
een
„Het
Zaterdagavond in de Jazzcor-
ner aan het Spaarne, eveneens
in Haarlem, een optreden van
Ritmo Natural, bestaande uit
Jan Huydts, piano, Bart van
Lier, trombone, John Vennik,
tenorsax, Frank Noya, bas, Ste
ve Boston en Groentjie op con
ga’s en Ab de Houdt, slagwerk
en timbalen. Vennik is de nieu
we saxofonist van popgroep
Ekseption, maar zoals dat za
terdag kan worden beluisterd,
liggen zijn kwaliteiten ook op
het gebied van de jazz.
OVER FELLINI’S „Roma” hoeft maar
weinig vermeld te worden. De film is
uitvoerig in deze kolommen besproken,
weekbladen en andere periodieken heb
ben er meer dan gewone aandacht aan
besteed en de prolongaties van de film
bewijzen dat er ook van publiekszijde de
nodige belangstelling is voor dit werk
van een van Italië’s grootste filmers.
Niet ten onrechte, want Federico Fellini
heeft steeds films gemaakt die als pro
bleem of als verslag van een situatie de
moeite waard waren.
SLECHTS EEN première in de Haar
lemse bioscopen: „Roma” van Fellini in
Cinema Palace. Frans Hals en Studio
halen rechte kassuccessen van stal: „De
peetvader” met Marlon Brando als Mafi-
a-baas en „Rosemary’s baby” van Po
lanski met Mia Farrow die van de
duivel zwanger raakt. Luxor prolongeert
„Turks fruit”.
ik een tekening wilde hebben,
dat ik dan beter naar een an
dere winkel kon gaan. Achteraf
vond ik het een hiaat in mijn
muzikale opleiding dat ik zo
weinig van dit soort muziek
afwist. Ik ben toen als een
waanzinnige alles van de radis
gaan overnemen en leende par
tituren om maar zoveel moge
lijk te kunnen spelen”.
Terwijl de teksten een medi
tatief karakter hebben, is de
muziek illustratief en duidelijk
programmatisch. Le chemin de
la Croix behoort tot de meest
bewogen en dramatische mu
ziek van de in 1971 gestorven
componist.
In tegenstelling tot vroeger
wordt er nu wel aandacht aan
moderne muziek op de conser
vatoria besteed?
„Mensen als Ton Hartsuiker
en Ton de Leeuw,, de nieuwe
directeur van het Amsterdams
Conservatorium doen er beslist
veel voor. Ook het bezoek aan
de moderne concerten neemt
toe. Dat kunnen we duidelijk
merken aan de Rondomconcer-
ten en als Polo de Haas (met
wie Sparnaay een duo vormt)
en ik spelen. Ik ben daarom
zeker niet pessimistisch over de
toekomst”.
vang 20.30 uur. Toegang vier
gulden.
Naast dit repertoire van Ne
derlandse bodem, blijft er ge
noeg ruimte voor folksongs in
de Waag. Zaterdag een bijzon
der optreden van de Amster
damse folk-rock formatie Re
gular Clean. Bijzonder omdat
dit het laaitste concert is dat
Regular Clean zal geven voor
dat de leden uit elkaar gaan.
Aanvang 20 uur, entree twee
gulden.
zodra ze zich moeten inspan
nen”.
Een deel van de schuld kan
volgens de basklarinettist ook
aan de vakmusici worden ver
weten. „Ik zou twee eisen aan
hen willen stellen. Ten eerste
dat ze weten wat er nu gecom
poneerd wordt en ten tweede
dat ze die werken ook zelf
uitvoeren. Ik heb orkestmusici
er op betrapt dat ze plotseling
moesten gaan studeren als er
moderne muziek op het reper
toire kwam. „Maar dat is gek”
zie je ze denken. Hun eerste
reactie is „wat een rotstuk”.
Niet onlogisch, want de vin
gertjes moeten weer op de sna
ren worden geplaatst. Ik vind
het een griezelige gewaarwor
ding”.
IN DE SERIE orgelbespelin
gen in de RK kathedraal St.
Bavo aan de Leidsevaart is
zondag 1 april om 15 uur de
beurt aan Bernard Bartelink,
als organist in vaste dienst bij
deze kerk. Bartelink speelt van
Marcel Dupré het weinig ge
hoorde Le chemin de la Croix,
geïnspireerd op teksten van
Paul Claudel. Afgewisseld met
het orgelspel declameert Care!
Willink de teksten.
Het programma bevat de ou
verture Don Giovanni van Mo
zart, delen uit Rosamunde van
Schubert, de ouverture La For-
za del Destino van Verdi en na
de pauze balletmuziek en aria’s
uit Faust van Gounod alsmede
de ouverture Orpheus in de
onderwereld van Offenbach.
Wi eeen indruk wil krijgen van wat wij
meer dan een halve eeuw vóór „Turks
fruit” op filmgebied presteerden, moet
zich zeker van die Haarlemse activiteiten
in de Witte Bioskoop op de hoogte gaan
stellen en zich daarbij goed realiseren
dat de resultaten met name in Engeland
destijds hoog gewaardeerd werden.
HET REALISTISCHE huwe
lijksdrama „Alpha Beta” van E.
A. Whitehead door toneelgroep
Centrum gespeeld, is donderdag
5 april weer in Haarlem te
zien. Els van Rooden en Jules
Hamel spelen een echtpaar dat
in negen jaar tijd uit elkaar
drijft.
cell. Solisten op deze avond
zijn Ammy v.d. Berg, sopraan,
Joop van Loos, bas, Jan Semé,
tenor, Wendy Pitt, viool, Corry
Kerkhoff, viool, Kya Hengst-
mangers, clavecimbel, leke Le
wis en Hanny Broggel, beiden
fluit.
«L
DE WAAG zal niet langer
alleen een ontmoetingsplaats
voor vrienden van folk en lite
ratuur zijn. De taveerne wil
een oude traditie in eer herstel
len, een traditie waarmee- de
Waag ooit groot is geworden.
Annie Bos is ook aanwezig in het in
1919 gemaakte „Toffe jongens onder de
mobilisatie” dat ook gedeeltelijk op het
Zandvoortse strand speelt, waar Annie
Bos en een vriendinnetje na in zee
geweest te zijn, zich vergissen in haar
badhokje en in militaire kleding ver
momd de kazerne binnen marcheren.
EEN GROOT AANTAL ko
ren verzorgt zaterdag 31
maart om 20.30 uur een uitvoe
ring van Crucifixion, passion
van John Stainer, in de RK
kathedraal St. Bavo aan de
Leidsevaart. Het zijn Schotens
Christelijk Gemengd Koor (on
der leiding van Geert de Boer)
en de Christelijk Gemengde
Koren Jubilate en Zanggenot,
beide onder leiding van R..dolf
Grasman. Daarnaast wordt me
dewerking verleend door de
koren Con Amore, Excelsior,
Haarlem Schoten en het Dub
bel Kwartet Haarlem. Als solis
ten zijn aangetrokken Pietor de
Jong, orgel, Joop Kramer, tenor
en Jaap Hunze, bas. Rudolf
Grasman heeft de algehele lei
ding.
JOSEPHINE VAN Gasteren
speelt zaterdag in de Toneel
schuur haar solo als „Rosa
Luxemburg”, de strijdvaardige
marxiste uit Duitsland. Rosa is
de laatste produktie die mevr.
Van Gasteren dit seizoen op
verzoek van de gemeente Rot
terdam voor het Piccolotheater
opzette. Thans is ze met Rosa
op tournee door ons land.
Harry Sparnaay: „Wat de or
kesten doen, noem ik een grap
je. Het ligt voornamelijk aan
de orkestleiders. Het Residen-
tie-orkest is het meest positieve
voorbeeld in Nederland. De an
dere orkesten zijn niet slecht,
maar de programma-samenstel-
ling is vaak vreselijk. Ik zou
willen dat de modernen in een
normaal programma werden
opgenomen. Boulez na Beetho
ven, dat kan. De orkestdirecties
zullen zeggen „dan lopen de
mensen weg”. Ik geloof dat het
een kwestie van gewenning is.
In Duitsland heeft men dit sys
teem reeds enkele jaren gele
den met succes toegepast.
„In C” bestaat uit 53 korte
muzikale delen, die allen exact
ritmisch zijn uitgeschreven en
genoteerd zijn in de C-toonlad-
der. Iedere musicus mag zo’n
fragment een onbepaalde tijd
lang blijven spelen. Als basis
fungeert de eindeloos gespeelde
„pulse” (hoogste octaaf in C) op
de piano. De tonaliteit die aan
vankelijk in dit werk aanwezig
is, verdwijnt weer als alle
groepjes over elkaar heen
schuiven. „Het probleem ligt in
het horen van variatie in de
herhaling. Daardoor is het te
vens een bijzonder fascinerende
compositie geworden”.
CEES STRAUS
te waard waren om ze te ver
werken.
Ze las tientallen boeken om
een veelzijdig, maar vooral eer
lijk beeld te geven van Rosa
Luxemburg. Ze voegde er bij
voorbeeld de kritiek van Rosa
op Lenin aan toe en diepte het
„gevecht” uit dat zij met Karl
Liebknecht had om de wereld
revolutie „binnen handbereik”
te hebben. Aldus ontstond een
beeld van een vrouw die zich
in de gevaarlijkste situaties de
mond niet liet snoeren. „De
kreten van vroeger zijn de kre
ten van nu”, zegt de actrice.
THEO OLOF, viool en Janine
Dacosta, piano, concerteren
zondag 1 april om 11.30 uur in
huize Scheybeeck, Velserweg 2
te Beverwijk.
Naast dit emancipatie-pro-
gramma zingt Cobi Schreijer
oude balladen, „waarin ik de
vrouw bekijk in vroegere taj-
dep. De vrouw tijdens dialogen,
zoals de mensen me het best
kennen”. Tenslotte brengt ze
een gedeelte uit „Beelden uit
mijn kinderjaren” dat in zekere
zin goed aansluit op het boven
vermelde. Cobi Schreijer zal
ook volgende week, op 5 en 6
april in de Waag optreden.
Voor eind april wordt Jules
de Corte verwacht, terwijl op
de laatste vrijdag in mei Joost
NuissI komt. Eind juni tenslotte
worden Elly Nieman en Rik-
kert Zuidenveld verwacht Aan-
„DE VERHOUDING tussen
het klassieke repertoire en de
modernen, zoals de orkesten
dat uitvoeren en ook de radio
laat horen, is abominabel slecht
in ons land. Ik denk dan in de
eerste plaats aan de C-serie
van het Concertgebouworkest,
waarin de hedendaagse muziek
apart wordt gezet. Ook het
Noordhollands Philharmonisch
Orkest heeft een dergelijke se
rie. Dat is waanzinnig".
Harry Sparnaay: „Veel men
sen zitten nog met het woordje
melodie. In de moderne muziek
is de melodie voor een groot
deel verdwenen. Er is nu een
sterk ritmische, kleurrijke mu
ziek, maar die kan je niet mee
zingen, wat echter nog wel ge
wenst wordt. Ook de radioluis
teraar moet in staat worden
gesteld naar meer dan tonale
muziek te kunnen luisteren.
Weet je, de mensen zijn lui
geworden, de knop gaat uit,
Op iedere laatste vrijdag van
de maand zullen in het vervolg
Nederlandse kleinkunstenaars
aandacht schenken aan ons
bloedeigen repertoire. Morgena
vond is dat voor het eerst de
zangeres Cobi Schreijer, ooit
initiatiefneemster tot oprichting
van dit hedkunstcentrum. Ze
zal een programma brengen,
dat samengesteld is uit delen
van andere programma’s die zij
overal in het land geeft. Daar
bij valt de nadruk op „En als
vrouw zeg je dan”. Cobi: „Dat
is een collage van teksten, lied
jes en conférences, waarbij ik
inhaak op de actualiteit van de
vrouwenemancipatie. Ik voel
een sterk engagement met de
bewegingen die een betere posi
tie van de vrouw voorstaan,
zoals Man/Vrouw/Maatschappij
en Dolle Mina. Je mag dit pro
gramma dan ook als mijn cre
do zien”.
Cobi Schreijer heeft zich als
Haarlems inwoonster al bij het
ontstaan van Dolle Mina bij
deze beweging aangesloten.
Toen ze bemerkte dat de kern
groep te weinig leden behield,
stapte ze met andere vrouwen
over naar MVM, waarvan ze
nog steeds actief lid is. Met
haar programma’s komt zie re
gelmatig bij vakverenigingen in
het land waar haar liedjes als
thema voor discussies worden
gébruikt. Omdat ze zelf in die
discussies erg geïnteresseerd is,
wordt ze steeds vaker als leid
ster aangewezen. Overigens is
ze er weinig blij mee dat voor
al de mannen de strijd voor
vrouwenemancipatie verkeerd
uitleggen.
„Het gaat ons er niet om op
de mannen te trappen, je moet
dit van alle kanten bekijken. Ik
besluit mijn programma vaak
met een liedje waarin ik zeg
dat, van wat voor kleur, ras of
sekse je bent, ieder mens gelijk
is”.
LETTERLIEVENDE Vereni
ging J. J. Oremer geeft zater
dag 31 maart een voorstelling
van het blijspel In het kleine
geluk van Marc. Gilbert Sauva-
jon. Genard Lips voert de regie.
De leerlingen van Toonkunst
zijn tussen de 20 en 26 jaar
oud. „Ik vind hun belangstel
ling erg positief. Ze willen dit
soort muziek erg graag spelen.
Met moderne muziek is het een
kwestie van veel doen, zodat
het normaal wordt. Dat is het
helaas nog niet voor iedereen”.
VIER WERKSTERS raken
opgesloten in een van de kel
ders van de Parijse universiteit,
wanneer in mei 1968 de studen
tenopstand uitbreekt. Samen
dromen zij ervan hoe het eruit
zal zien als de president uitge
schakeld zou zijn. Dit is het
onderwerp van „Sint Juttemis-
bal” van Remo Forlani, dat to
neelgroep Globe in de Haar
lemse Stadsschouwburg speelt
op dinsdag 3 april. Regisseur
Adrian Brine zette het in scène.
Er wordt gespeeld door Wies-
je Bouwmeester, Annet Nieu-
wenhuyzen, Sacha Bulthuis en
Edda Barends als de werksters
en Henk Uterwijk als de ene
man die hun isolement op een
gegeven moment doorbreekt.
Het programma voor volgen
de week donderdag laat een
aantrekkelijk en gevarieerd ge
heel zien. Eén van de wellicht
meest opvallende werken wordl
na de pauze gespeeld. Het heet
„In C”, geschreven door Terry
Riley. Een componist die zich
bezig houdt met zogenaamde
continu-muziek, muziek dus
zonder een bepaalde tijdsduur.
IN DE HERVORMDE Engel-
munduskerk in Velsen-Zuid
wordt vrijdag 30 maart om 20
uur een concert gegeven door
de Cantores Feliseni met mede
werking van het kamerorkest
Musici Feliseni. Dirigent is
Fred Schaap.
Het programma vermeldt
werken van Palestrina, Joh.
Seb. Bach, Geniniani, en Pur-
Daamaast wordt Haarloheim
steeds meer een informatiecen
trum voor theaterbureau’s, dat
waarschijnlijk te danken is aan
het feit dat het theatertje een
bijzonder toonaangevend en
vooruitstrevend programma
biedt
TER GELEGENHEID van
het feit dat de school 60 jaar
bestaat, geeft de Maria Mavo
op donderdag 29 maart en vrij
dag 30 maart een voorstelling
van het toneelstuk Het dieven
tal van Anouilh.
Dit toneelspel, dat geregis
seerd wordt door Clementine
v.d. Veldt en Rob Kopijn,
wordt opgevoerd in het Coom-
hertlyceum aan de Chrysanthe-
mumlaan in Haarlem. Aanvang
van beide avonden om 20.15
uur.
Sparnaay bespeelt met de
basklarinet een tamelijk onge
bruikelijk instrument. Het is
een instrument van deze tijd,
wat inhoudt dat er relatief
weinig muziek voor is geschre
ven. Een plaatsje voor Spar
naay in een symfonie-orkest zit
er dan ook niet in. Spamaay’s
voorkeur voor
muziek dateert
zeven jaar geleden,
hoorde hij
werk van
Aan het melodrama „Het geheim van
de vuurtoren” (15 minuten) werkten o.a.
mee Esther de Boer-van Rijk, Willem
van der Veer en onze pin-up girls van
destijds Annie Bos en Christine van
Meeteren die we ook samen zien in
„Twee meisjes in Zandvoort” uit 1912
met authentieke opnamen die alleen
daarom al deze avonturen van Trijntje
en Mijntje interessant maken.
TWEE JAZZFORMATIES
trekken dit weekeinde in Haar
lem de aandacht. In Take Five,
Lange Begijnestraat in Haar
lem, speelt vanavond het kwar
tet Piet Noordijk, bestaande uit
Piet Noordijk, altsax, Cees
Slinger, piano, Fred Pronk, bas
en John Engels, drums. Een
groep jazzmusici die uitgaat
van het parool dat alleen met
zoveel mogelijk kwaliteit suc
ces kan worden behaald.
Fellini is geen documentarist, hij geeft
geen werkelijkheidsverslag, maar een
door sentiment en kunstenaarstempera
ment gekleurd en vertekend beeld dat
aan de fantastische schepper van
en „Giulietta van de geesten” doet den
ken. „Roma” zit vol bizarre beelden,
groteske overdrijvingen (de clericale
modeshow) en angstaanjagende toe
komstvisioenen. Alles bij elkaar een
aangrijpende evocatie van wat de eeu
wen en vooral de laatste decennia ge
maakt hebben van een van onze oudste
beschavingscentra.
DE WITTE BIOSKOOP brengt deze
week een eresaluut aan onze filmpionier
Maurits Binger die in zijn Hollandia
Filmfariek aan het Spaarne de grondsla
gen legde voor een nationale filmpro
ductie. Zijn activiteiten liggen ongeveer
tussen 1910 en 1924, toen een brand het
filmcentrum in de as legde, waarin een
eerste continue produktie met veel suc
ces en met inzet van veel talent op gang
gehouden werd. Vooral in de oorlogsja
ren tussen 1914-1918, toen wij voor een
groot deel van buitenlandse filmimport
verstoken waren, beek Binger in samen
werking met Alex Benno uitkomst te
kunnen bieden aan de eenmaal opge
wekte bioscoophonger.
VOOR DE VIERDE en voor
lopig laatste keer komt het
theologie-studentencabaret
Grimlach uit Utrecht aanstaan
de zaterdag naar kletakunstthe-
ater Haarloheim in de Smede-
straat in Haarlem. Voor lief
hebbers van goedmoedige spot
op de Club én de Kerk van
Rome.
Mevr. Van Gasteren heeft
„Rosa” in Polen ontdekt. Maar
de Poolse actrice die op basis
van brieven van de revolutio
naire de solovoordracht had sa
mengesteld, heeft volgens Jo
sephine van Gasteren een een
zijdige keus gemaakt. In andere
brieven, die onder meer aan
Henk Sneevliet en Henriette
Roland Holst waren gericht,
kwam de Amsterdamse actrice
meer ideeën tegen die de moei-
Uit eigen en WV-reserve-
ringscijfers is gebleken dat de
belangstelling voor Paul
Scheelings minitheater in toe
nemende mate van buiten
Haarlem komt. Weliswaar
kwam tijdens de eerste helft
van dit seizoen nog tweederde
van de bezoekers uit de Bavo-
ztad, maar het percentage toe
schouwers uit bijvoorbeeld
Amsterdam bedraagt reeds bij
na 12 percent, achteneenhalf
percent meer dan tijdens het
vorige seizoen. Zelfs steden als
Leiden, Alkmaar, Utrecht en
Den Haag zijn in totaal goed
voor zeseneenhalf percent. Van
de 18 voorstellingen waren er
maar liefst 15 uitverkocht, ter
wijl de bezettingsgraad van 93
percent naar 99 percent steeg.
Een getal dat door zeer weinig
theaters in den lande zal wor
den geëvenaard.
hedendaagse
van ongeveer
In
op de radio
Logothetis.
klonk uitstekend, waarop ik de
muziek heb besteld. Toen ik
een soort tekening thuiskreeg,
heb ik eerst erg moeten lachen
Ik ben naar de muziekwinkel
teruggegaan en vertelde dat als
Harry Sparnaay, vorig jaar
bekend geworden door het win
nen van het Gaudeamus-con-
cours „voor vertolkers van mu
ziek van onze tijd”, toont zich
een vurg pleitbezorger van mo
derne muziek. Mede op grond
van zijn prestaties op bovenge
noemd concours werd hij vorig
jaar door de Toonkunst Mu
ziekschool aangetrokken om
een aantal uren per week als
vakdocent basklarinet les te
komen geven. Volgende week
donderdag laat hij samen met
leraren en leerlingen van de
vakafdeling horen wat hij in
een jaar met hen bereikt heeft.
Op het programma, dat in
het Haarlemse Concertgebouw
wordt uitgevoerd, staan zeven
werken, van onder meer drie
Nederlandse componisten. On
der hen bevinden zich twee
Haarlemmers: Theo Loevendie,
wiens „Aulos” wordt gespeeld
en Rob du Bois met het uit
1972 daterende „The dog named
Boo has a master called Lobo”.
Uit de omvangrijke productie van
Hollandia Film heeft de Witte Bioscoop
enige typerende voorbeelden gekozen
met als hoofdfilm (72 min.) „De zwarte
tulp” die in 1921 als een Engelse co-
produktie tot stand kwam, een histori
sche film over een bloemenkweker uit
de tijd van Johan de Witt, gemaakt naar
een roman van Alexandre Dumas, père.
Van Nederlandse zijde deden bekende
toneelacteurs als Eduard Verkade, Dio
Huysmans en Coen Hissink mee.
AAAA rtSSrt <-■
VOLGENDE WEEK woens
dag geeft het Noordhollands
Philharmonisch Orkest onder
leiding van Hans Vonk een
opera-concert in de Stads
schouwburg in Velsen. Solisten
zijn Karin Ostar, sopraan en
Nico Boer, tenor.
In „Roma” is dat verslag sterk ge
kleurd door de gevoelens van liefde en
kritiek die de eeuwige stad bij de filmer
oproept. Hij herinnert zich de stad zoals
die in de oorlog was, hij ziet haar nu
zoals de meesten hun eigen hoofdstad
zien, als een waanzinnige, chaotische sa
menleving van te veel mensen op een te
klein oppervlak. Dat daarbij voor de
provinciaal Fellini die van zijn geboor
testad Rimini als jongeman vol ver
wachting naar de hoofdstad trok, ook
religieuze kwesties een rol zijn gaan
spelen, spreekt haast vanzelf.
HET SCHERPE STUK „Moe
der Courage en haar kinderen”
van Bertolt Brecht is zondag
avond in de Haarlemse Stads
schouwburg te zien in een
voorstelling door toneelgroep
Theater.
Het stuk laat een marketent
ster zien tijdens de 30-jarige
oorlog. Hoewel haar volwassen
kinderen allemaal sterven door
de oorlog, blijft zij opportunis
tisch. Ze kiest geen partij, om
dat ze zo veel mogelijk geld
wil verdienen aan de oorlogsel
lende van anderen.
Dit anti-militaristische stuk
is geregisseerd door Theo Kling.
Henny Orri speelt een jonge
moeder Courage (een rol die
meestal door oudere actrices
wordt gespeeld) en dat geeft
deze figuur een onvermoed ero
tisch tintje. Wie geïnteresseerd
is in Brecht, moet gaan kijken;
het is een van zijn belangrijk
ste stukken.
KINDER- EN jeugdkoor
Jong Heemstede voert aan
staande zaterdag in het Coom-
hertlyceum, Chrysanthenum-
laan in Haarlem de kinderope
rette De ondeugende waternimf
uit. Aan vang 20 uur. De muziek
is van J. A. T. van der Wal,
terwijl de tekst werd geschre
ven door L. C. J. van As. De
dansjes werden ingestudeerd
door mevr. C. J. M. Minnaard-
Döll. Mej. Annette Snijders
verzorgt de pianobegeleiding.
Het geheel staat onder leiding
van Bernhard Steinvoort.