Met Meinders op de koffie Amsterdamse agenda Comedies De Misantroop Haagse I De Appel bindt strijd aan met de vervlakking FILMS George Scott in The Hospital jb PEER GYNT IN DE SCHUUR Kunst Stepinstepuit Leddy Wessel Brits koor Operette f 'n DONDERDAG 5 APRIL’ 1 97 3 v 15 Bijzondere dag Redactie Cees Straus 319053 toestel 225 g - r r? M" a a wijzer Bioscopen Muziek I 1 u PETER VAN DER LINDEN op mysterieuze wijze CHARLES BOOST Se van 9 nkort en in ver- een Het stuk gaat over de onmo gelijkheid je in een huichelach tige samenleving eerlijk en op- Elisabeth Hoytink in „Avondrood” teken snel- heeft sfeer EEN ENKELE PREMIERE siert deze week de Haarlemse bioscoopagenda. Uit gezonderd The Hospital en v een avontu renfilm (,Twee maal door de dood ge kust” in Roxy, die ook de sexfilm „Lief desspel en overspel” vertoont”) zijn het vrijwel allemaal prolongaties. van „We „Van toeg. 14.45, het 18j. 16.30, Verklaard wordt er in „Een zeer bijzondere dag” niets. De woorden die gebruikt worden, hebben geen enkele betekenis voor het karakter van de per sonen die we op het toneel zien- Ze zijn van net zo veel belang als de kwijl-muziek uit „Een zeer bijzondere dag” is op 6 en 7 april in de Haarlemse Stadsschouwburg te zien en op 9 en 10 april in de Velsense Stadsschouwburg. in-concours in Oslo won. Frédéric Meinders volgde in Den Haag de conservatorium- opleidinig en studeert thans nog bij Nikita Magaloff. Naast een grote reeks van concerten in ons land, maakte de pianist on der meer toumées in Zuid- Amerika en het Mid den-Oosten. FONS JANSEN IS op 11 en 12 april in de Haarlemse schouwburg met zijn „Kwartet ten”. Goed peas-vermaak. JAC HEIJER IN HET CONCERTGEBOUW speelt zondagmorgen om 12 uur de talentvolle Nederlandse pia nist Frédéric Meinders. Hij speelt op dit koffieconcert wer ken van Joh. Seb. Bach, Rach maninov en Scriabin. Van de ze laatste componist toont Meinders, die in 1946 werd ge boren, zich een groot kenner, getuige het feit dat hij vorig jaar het internationale Scriab- te zien kunstenares „We hebben met dit noodge dwongen sterk bekorte, eigen lijk niet erg beste en erg con ventionele stuk -we moesten hakken om het speelbaar te maken- geprobeerd de elemen taire conflicten in het bestaan gestalte te geven. Omdat we over weinig spelers beschikken, moesten we steeds andere figu ren door één man laten spe len”. „Zo speel ik de smid Aslak, De tentoonstelling, die tot en met 28 april duurt, is dagelijks geopend van 14 tot 17 uur; ook op zondag, maar niet maandags. Eerste Paasdag is het gemeen tehuis gesloten. Uit Wageningen komt het voor malige studentencabaret Step- instepuit dat op zaterdag 7 en 14 april een voorstelling komt geven in kleinkunsttheater Haarloheim in de Smedestraat in Haarlem. Het programma is voor de helft vernieuwd sinds de groep de laatste voorstel ling in Haarloheim gaf. Tek orten en muziek zijn respec tievelijk van leider Klaas de Dat vertelt Peter van der Linden, acteur bij de vorig jaar opgerichte Haagse toneelgroep De Appel. Aanstaande zaterdag komt de groep naar de Toneel schuur in het Bavogebouw in de Smedestraat om een try-out voorstelling te geven van het bekende werk Peer Gynt. Ib sen’s bekende, voor velen nog steeds aangrijpende verhaal werd ingrijpend aangepast door Hent van der Horst en Erik Vos. Peter van der Linden, die in het stuk in verschillende ge daanten de tegenstander Peer Gynt speelt, zegt: hebben elkaar bij toeval ont moet. We waren niet tevreden met het huidige toneelbestel. De routine en de conventionali teit verveelden ons. We wilden onze eigen creativiteit meer op de voorgrond plaatsen en voor al nieuwe wegen inslaan. Het klinkt als een cliché, maar we hadden gewoon behoefte aan een frisse aanpak”. Voordat Van der Linden bij De Appel kwam, speelde hij bij Die fictie wordt overigens met goed vakmanschap waar gemaakt door spelers als Guido de Moor in de titelrol, Trins Snijders, Annemarie Heyligers en a nderen. Een mooie voor stelling, van belang voor mid delbare scholieren, die iets van Molière moeten weten, voor Molière-kenners die hun kennis en smaak bevestigd willen zien recht staande te houden Wie dat nastreeft, zoals Molière’s hoofdfiguur Alceste, sluit zich zelf uit en wordt voor mensen hater versleten. Molière plaatst zijn samenleving aan de rand van de hofkringen rond Lode- wijk XIV, zijn broodheer. De hofkliek bestaat uit nutteloze statuszoekers, wier voornaamste bezigheden bestaan uit roddel, ellebogenwerk en andere con versatie. Die zedenschets zal destijds keiharde kritiek ge weest zijn, maar nu wordt die samenleving als belachelijk en onbenullig ervaren, hoezeer re gisseur Joris Diels ook probeert verschillende figuren enige his torische geloofwaardigheid mee te geven- De eerlijkheid van Alceste werd in Molière’s dagen als onbeschoftheid ervaren. Nu 300 jaar later kunnen we ech ter bewondering voor de mi santroop hebben. Zijn conflict is echter geen werkelijkheid meer, maar een toneelfictie, die men al dan niet genietend con sumeert zonder dat men ook maar in het minst geraakt wordt. De Peetvader haalde opnieuw een tweede week in Frans Hals, voor Luxor staan nog steeds lange rijen voor Turks Fruit, terwijl zowaar ook Polansky’s ou de hit „Rosemary’s Baby” goed voor een tweede week was. Lido haalde Franken stein 1970 naar Haarlem, één van de gebruikelijke producten in het vampier- genre. Ook in de nachtvoorstellingen is er weinig nieuws te zien. Palace laat „Jouw tijd om te sterven” opdraven, nu eens niet met Lee van Cleef, maar Lee Bur ton, terwijl Frans Hals met Kirk Doug las en Henry Fonda een sterke bezetting toont in de western „Verraderlijker dan een slang”. In de matinee signaleren we voorts „De wraak van Ivanhoe in Cine ma Palace en „Zorba de Griek” in Studio. DE FINSE kunstenaarsgroep Kemi exposeert vanaf 7 april schilderijen, aquarellen en beeldhouwwerk in het gemeen tehuis van Bloemendaal, Bloe- mendaalseweg 158 te Overveen. We gaan ons steeds meer isole ren van onze samenleving”. Theater in Arnhem. „Voor mij was de reden om opnieuw te beginnen dat ik bij Theater zelden kon samenwerken met mensen die mij lagen. Door het doublure-systeem zijn de grotere toneelgezelschappen voortdurend met verschillende stukken bezig. Ik heb overigens geen rancune tegen de bestaan de groepen, ze hebben wel de gelijk hun waarde. Maar het ging er mij nu eenmaal om dat ik nieuwe impulsen wilde op doen, nieuwe avonturen wilde beleven, die hun vruchten zou den afwerpen voor later”. Wat vind je uiteindelijk van De Appel? „We hebben, kun je zeggen, een zeer werkbare ploeg. Het is natuurlijk niet altijd alleen over rozen gegaan. Dat kon niet. We kenden elkaar wel een beetje, maar het is wat anders ineens dagelijks met elkaar be zig te zijn. De één wil dit, de ander wat anders. Je moet daar doorheen zien te schipperen. En trouwens, het is wel eens goed om elkaar flink in de haren te vliegen. Daar komen goede ideeën uit, die dan gebundeld en verwerkt moeten worden door regisseur Erik Vaso. Bij ons krijgt men ook de kans tot een werkelijke eigen inbreng”. vrouwen zowel als buitenstaan ders zijn kijkt niet naar wat er in de wereld te koop is. Wie dat waanidee moedwillig in stand houdt door opvoeding, traditie, produktie en reclame is een krankzinnige of een mis dadiger. In die zin is „Een zeer bij zondere dag” een moderne mo raliteit, al heeft het alle schijn van een al dan niet aangenaam te consumeren stukje popart achtige omgevingskunst. Wie de neiging heeft na de eerste eenakter weg te lopen, zou toch even moeten blijven voor de tweede: „Avondrood”. Ook dat stuk laat een situatie zien namelijk die van een ou de,invalide man. Maar er zit veel meer traditioneel toneel in, dat uit het eerste stuk al dan niet opzettelijk is weggelaten. En let dan eens op het fenome nale precisiewerk van Elisabeth Hoytink, die een kakelende schoondochter speelt. Waarmee niets ten nadele gezegd wil zijn van alle andere spelers die af gezien van wat je van het stuk denkt voortreffelijk en bezield werk leveren. DEZE WEEK DRAAIT de Witte Bio scoop een oude, maar nog steeds boeien de thriller van Alfred Hitchcock uit ’38, dus nog uit zijn Engelse periode. „The lady vanishes” is de inviterende titel waarmee de komende spanning en „suspense” als het ware al aangekondigd wordt. Die is dan ook in hoge mate aanwezig. Het verhaal speelt zich grotendeels af tijdens een lange internationale treinreis die een jong Engels meisje (Margaret Lockwood) onderneemt als zij van een vakantie in een ongenoemde Balkanstaat terugkeert naar Engeland. In de trein maakt zij kennis met een lieve oude dame, Miss Froy (Dame May Witthy) die tijdens de reis verdwijnt. Alle passagiers bij wie zij navraag doet, c tkennen de verdwenen Miss Froy in de trein gezien te hebben en dit verhoogt de achterdocht van het meisje dat tenslotte één enkele mederei ziger, een wat onhandige musicus (Mi chael Redgrave) bereid vindt haar ver haal te geloven. Samen beginnen zij in de interconti nentale trein een speurtocht en deze levert verrassende resultaten op en zelfs een vuurgevecht, nadat de trein op een zijspoor is gemanoeuvreerd door de spio- nagebende die achter al deze gebeurte nissen de drijvende kracht blijkt te zijn geweest. Trouwens de lieve Miss Froy is ook niet zo’n onschuldig dametje als zij eruit ziet. Alles bij elkaar een perfecte thriller, naast „The thirty-nine steps” de beste film van Hitchcock uit zijn Engelse tijd. de radio, het gerinkel van de voordeurbel, het haakwerkje op de huiskamerbank en de hang- plant bij het raam, het gekibbel van de kinderen. Er wordt een situatie ge toond. Sommigen zeggen: maar als ik thuis met de verrekijker naar de flat aan de overkant kijk, kan ik dat óók waarne men; daarvoor hoef ik niet naar de schouwburg. Nu wordt de alledaagse situatie weinig alledaags op het toneel ge bracht, maar blijkt uit de detils in de uitvoering die je haast ongemerkt opvallen- Maar af gezien van dit kijkgenot voor detaillisten is het toch aardig om een op zich onbelangrijke situatie op het schouwburgto- neel te zien. Het voldoet aan de definitie, dat toneel een gecon centreerd stukje werkelijkheid moet laten zien. Al nadenkende en de voorstelling geeft daar ruim schoots de gelegenheid voor; je kunt onderwijl zelfs praten vraag je je echter af óf het wel een werkelijkheid is, die hier wordt weergegeven. Zijn huisvrouwen inderdaad mensen, die hun leven niet kunnen vul len dan met routinebezigheden die terwille van de routine worden gedaan? Veel méér beeldt het stuk een waanidee uit, het vooroordeel namelijk dat „De Huisvrouw” thuis tot geen ander leven in staat is dan gedachteloze gevangenis- sleur. Wie zich bij dat waanidee neerlegt en dat kunnen huis- r». «5? Peter van der Linden wil niet ontkennen dat De Appel nog steeds op zoek is naar de juiste vorm van het soort expe rimentele toneel, zoals de leden zich dat voorstellen. „Je kunt van ons niet verlangen dat wij van de ene op de andere dag de formule hebben gevonden of het bestel uit het slop hebben gehaald. Daar is tijd voor no dig. Ik vind dat sommige critici dat beter hadden moeten be grijpen. Het is net zoals met „MET ONS SPEL willen wij bevorderen dat de mensen hun fantasie weer gaan gebruiken, meer belangstelling voor elkaar gaan krijgen. Het publiek lijdt aan begripsvernauwing: het wil tijdens een voorstelling niet meer denken, alleen lachen of huilen. Toen we onze groep op richtten, kenden we elkaar nauwelijks, maar we hadden één ding gemeen. We vonden dat we de strijd moesten aan binden met alles dat het leven vervlakkend maakt. We wilden ons keren tegen een te groot materialisme dat zich steeds meer meester van ons maakt. en ook voor hen die van goed uitgevoerd traditioneel toneel houden. de Ouwe, de professor, en de knopengieter. Hugo Koolschijn de Boer van Haagstee, de Groe ne Vrouw, de vreemde Passa gier en de fotograaf. Aus Grei- danus doet zowel Mads Moohen als de Scheepskok. Carol Lins- sen speelt alleen Peer Gynt, Do van Stek zijn moeder Aase, Christine Ewert zijn vrouw Solvey en Trudy de Jong zijn minnares Ingrid. Het décor word gevormd door drie mens hoge tonnen op elkaar, die op allerlei manieren kunnen wor den gebruikt: we kunnen erin, erop, ons hoofd door de kieren naar buiten steken. Het is een erg functioneel bouwwerk, wpar in de loop van het stuk de gehele buitenwand van is verdwenen”. een tekenaar, die eerst een schets maakt, voordat hij aan zijn echte schilderij toekomt. Maar hoewel schetsen vaak mooier zijn dan het uiteindelij ke resultaat, kun je vanzelf spre-x kend niet alleen aan het schet- sen blijven. Je zal tenslotte toch met een toneelrijpe prestatie voor je publiek moeten ver schijnen”. Vries en Aart van den Berg. Het voltallige gezelschap: v.l.n.r. Janny Peters, pianist Aart van den Berg, Klaas de Vries, Melani Gijsbers en Kom Dijksma. Ik geloof dat het vooral komt door wat je van een to neelstuk verwacht. „Een zeer bijzondere dag” is geen toneel stuk, maar (zoals regisseur Oost hoek tegen de schrijver heeft gezegd) een beeldhouwwerk. Mensen, voor wie een toneel stuk uit woorden in psychologi sche of sociale verklaringen moet bestaan, weten niet wat ze er mee aanmoeten. Mensen die eerder reageren door wat ze zien dan wat ze horen, kijken echter hun ogen uit. VOOR LIEFHEBBERS van jazz, maar ook van blues en pop zingt de Haagse Leddy Wessel zaterdagavond in de Jazzcorner, Spaame 104 in Haarlem. Leddy, die het laatste half jaar weer volop in het Nederlandse muziekwereldje meedraait, neemt haar nieuwe groep, Five, mee. DE KUNSTENAAR Victor Linford uit het Gelderse Span keren opent zaterdagmiddag om 17 uur zijn tentoonstelling „Is raël Impressies’’ in galerie Eijl- ders, Haltestraat 77 in Zand- voort. Club, Groot Heiligland 47 in Haarlem, speelt vrijdagavond de groep Ritmo Natural. Voor deze gelegenheid is pianist Jan Huydts vervangen door Arnold Klos. John Vennik, nieuwe saxofonist van Ekseption is eveneens te verwachten. LEERLINGEN van leden van de Koninklijke Neder landsche Toonkunstenaars-Vereeniging, afdeling Haarlem en omstreken verzorgen zondagmiddag een orgelconcert in de Hervormde kerk De Hoeksteen aan de Wil lem de Zwijgerlaan te Sant- poort-Zuid. Daarnaast zullen drie docenten van de KNTV, te weten Gemma Coebergh, Johan Timmerman en Bernard Barte- link composities spelen van Bruhns, Buxtehude, Joh. Seb. Bach, Clérambault en Langlais. Aan vang 14 uur. Toegang 1,50. pen van zijn angsten dat hij impotent is, zodat ook de erotische kant van de film niet verwaarloosd wordt. Er zitten meer kanten, aan het verhaal dat door Paddy Chayefsky tot scenario is verwerkt, want de auteur die eens vermaard was als schrijver van tv-spelen en van films als „Marty” en „The Bachelor party” heeft ditmaal iedere eenvoud en gecon centreerdheid verloren. De film begint als een thriller, krijgt iets lugubers als ziekenhuisdirecteur dr. Bock die aan de drank is, dadenloos toekijkt wanneer er meer vreemde din gen in zijn ziekenhuis gebeuren, bezit ironische aspecten en kan tegelijk be schouwd worden als gesymboliseerde maatschappij kritiek, waarbij het hospi taal model staat voor een verziekte cha otische wereld, waarin ook alles, on danks goede bedoelingen, verkeerd gaat. Deze geringe gerichtheid maakt „The hospital” tot een onevenwichtige, maar wel intrigerende film die vooral ook om de sterke rol van George C. Scott be- zienswaardig wordt. Dag. 14.15, 19.30 en 22 uur, zo. 13.45, 16.15, 19.30 en 22 uur. The Movies (Haarlemmerdijk): Do, vr- za. zo. 19.45 en 22 uur, zaterdag alleen 22 uur: 19.45 uur „Marilyn”, toeg. 18j. 22 uur „River of no return”, toeg. 18j. Tuschinski (Reg. Breestr.): Monique van de Ven in „Turks Fruit”, toeg. 18 j. Dag. 14.15, 19 en 21.30 uur, za, zo, 13.30, 15.45, 19 en 21-30 uur. De Uitkijk (Prinsengracht): Liza Minnel li in „Cabaret”, toeg. 18 j. Dag. 14.30, 19.15 en 21.45 uur, zo. 13.15, 15.45, 19.15 en 21.45 uur. Op deze expositie die tot en met 6 mei zal duren, is tevens keramiek te zien van de Drachtster kunstenares Babs van Elsdingen. Galerie Eijlders is dagelijks geopend van 13 tot 17 uur. <ri run MEN ZOU NIET gauw de regisseur van „lieve” films als „Love story”, „Po pi” en „Plaza suite” vermoeden achter de sociale geëngageerdheid van „The hospital”, een trieste verbeelding van een overbevolkt Amerikaans ziekenhuis, waar alles verkeerd gaat of dreigt te gaan. De directeur van deze onderbezette en slecht geleide instelling die bovendien nog met levensgrote problemen van par ticuliere aard te worstelen heeft, wordt door George C. Scott („Patton”!) ge speeld en hij maakt er uiteraard een interessante rol van, daarbij geassisteerd door Diana Rigg (Emma Peel uit de bekende tv-serie) die een liefhebbende verpleegster is. Zij weet tenminste haar baas, die huwelijksmoeilijkheden heeft, af te hel- DE REACTIES VAN het pu bliek, de recensenten voorop, bij de voorstellingen van „Een zeer bijzondere dag” van Her man Lutgerink en Peter Oost hoek door toneelgroep Cen trum zijn scherp verdeeld. Voor en tegen, ademloos kijken en zich grenzeloos vervelen. En niets daartussen. Er zijn zelfs mensen die agressief worden. Er is kennelijk iets loos. De vraag is wat? OP HET PODIUM van de Waag treedt zaterdagavond zanger en gitarist Dave Ireland op. Deze musicus werd ontdekt toen hij tijdens een open podi um avond in de Waag eigen werk liet horen. Ook deze keer brengt Dave louter zelf schreven composities, die qua karakter tegen de songs Paul Mc.Cartney aan leunen. Aanvang 20 uur. Toegang twee gulden. Afgelopen vrijdag wist Cobi Schreijer veel succes in de Waag te behalen. Vanavond en vrijdag komt ze opnieuw naar het Spaarne met haar liedjes programma waarin de vrou wenemancipatie centraal staat. DE DOCHTER VAN de sheik heet de kinderoperette in drie delen die zondag 8 april wordt opgevoerd door het Stedelijk Jeugdkoor Haarlem in de Stadsschouwburg. De operette, die om 20 uur begint, en onder regie van J. Heynis wordt ge bracht, draagt een Oosters ka rakter. De tekst werd geschre ven door L. C. J. van As op muziek van J. A. Tj. Van der Wal. De muzikale leiding is in handen van G. C. M. de Bar- banson. GALERIE MARC in de Haarlemse Wolstraat toont tot en met 25 april bodemvondsten die in eigen beheer zijn opge graven in de omgeving van Alkmaar en Graft-De Rijp. Het betreft hier naast een aantal majolica-borden voornamelijk 17e eeuws volksaardewerk. IN DE RK-KATHEDRAAL Sint Bavo aan de Leidsevaart concerteert woensdag 11 april het Choir of the Grammar school uit Bristol. Werken van Engelse componisten als Byrd en Handel staan op het pro gramma. Aanvang 20 uur. Toe gang gratis. Alhambra I (Weteringschans): Marlon Brando in „Last Tango in Paris”, toeg. 18 j- Dag. 14, 19 en 21.30 uur, zo. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur. Alhambra II (Weteringschans): Dennis Weaver in „Duel”, toeg. 14 j. Dag. 14.30, 19.15 en 21.45 uur, zo. 13.45, 16.15, 19.15 en 21.45 uur. Bellevue Cinerama (Marnixstr.): Sarah Miles in „Lady Caroline Lamb”, toeg. 14j. Dag- 14.15, 19.15 en 21.45 uur, zo. 13.30, 16, 19.15 en 21.45 uur. Calypso (Marnixstr.): Fernando Rey in ,.Le charme discret de la Bourgeoisie”, toeg. 18j. Dag. 13.45, 16, 19.30 en 21.45 uur. Ceintuur (Ceintuurbaan): Rijk de Gooy- er in „De inbreker”, toeg. 14j. Dag. 14 (beh. za. zo. wo. midd.) 19.15 en 21.30 uur. Centraal (Nieuwendijk): naaktfront veel nieuws”, doorl. voorst, dag. 13, 18.15, 20 en 21.45 uur. Cineac (Damrak): Wang Ping in „De ijzeren vuist”, toeg. 18j. Dag. 9.15, 11.30, 13-45, 16, 19.15 en 21.30 uur. zon. 13.30, 16 19.15 en 21.30 uur. Cineac (Reg. Breestr.): Laurel Hardy in „Schots en scheef”, toeg. a.l. Dag. 9.30, 11 30. 13.30, 15.30, zo. 11.30 uur enz- elke avond 17.30, 19.30 en 21.30 uur Johnny Kraaykamp in „Geen pa niek”, toeg. a.l. City (Leidseplein): Mario Adorf in „Zij gingen over liiken”, toeg. 18j. Dag. 14.15, 19 en 21.30 uur, zo. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur. Corso (Kalverstr.): Ryan O’Neel in „Lo ve story”, toeg. 14j. Dag. 13.30, 15-45, 19 en 21.30 uur. Du Midi (Apollolaan): Marlon Brando in „De peetvader”, toeg. 14j. Dag. 14 en 20 uur.- Flora (Amstelstr.): Terence Hill in „De duivel hale je.toeg. 14j. Dag- 14.30, 19.30 en 21.45 uur, zo. 13.30. 15.45, 19 30 en 21.45 uur. Kriterion (Roetersstr.): Yves Montand in „Etat de siege”, toeg. 14j- Dag. 14.30, 19.30, en 22 uur, zo. 13.30, 16, 19.30 en 22 uur, vr. za. nacht 00.15 uur. Leidseplein Theater (Leidseplein): .Man- son”, toeg. 18j. Dag. 14.45. 19.45 en 22 uur, zo. 13.45, 16.15, 19-45 en 22 uur. Luxor (Nieuwendijk): Richard Round tree in „Shaft’s grote opdracht”, toeg. 18j. Dag. 13.30 (beh. zo. wo. midd.) 15.30, 19 en 21.30 uur. Nöggeratb (Reg. Breestr.): Marlon Bran do in „Last tango in Paris”, toeg. 18j- Dag. 13.30, 16. 19 en 21.30 uur. Parisien (Nieuwendijk): „Massagesalon en jonge meisjes”, toeg. 18j. Dag. 11.30, 13.30, 15.30, 17.30, 19.30 en 21.30 uur. zo. 13.30 uur enz- Rembrandtplein Teater (Rembrandt- plein): Bryan Marshall in „Niet voor de poezen”, toeg. 18j. Dag. 14.15. 19.15 en 21.45 uur, zo. 13.30, 16, 19.15 en 21.45 uur. Rialto (Ceintuurbaan): Elke avond 19. en 21.30 uur, do. vr. ma. di- midd. 14 uur Jean Paul Belmondo in „Borsalino”, toeg. 18j. za. wo. 14 uur, zo. 13.30 uur „De schat in het ziilvermeer”, toeg. a.l. Roxy (Kalverstr.): Van G. Choucer in „The Canterburry tales”, toeg. 18j. Dag- 13.30, 15.45, 19 en 21.30 uur. Royal (Nieuwendijk): Doug McClure in „Het rode kaperschip”, toeg. 14.1. Dag. 13.30, 15.45, 19 en 21.30 uur. Studio K (Boven Kriterion): Peter Gon zales in „Fellini Roma”, toeg. 18 j. DE HAAGSE COMEDIE •peelt maandagavond in de Haarlemse Stadsschouwburg De Misantroop van Molière. Hij is dit jaar driehonderd jaar dood. Vandaar. Concertgebouw (Van Baerlestr): Donder dag 5 april, gr. zaal 20.15 uur: Het Concertgebouworkest o.l.v. Eugen Jo- chum m.m.v. Elly Ameling, sopraan. Werken van Bach e.a. Vrijdag 6 april, gr. zaal 20.15 uur: Het Residentie orkest o.l.v. Ferdinand Leitner, m.m.v. Willem Noske, viool. Werken van Schubert, e.a. kl. zaal 20.15 uur: Anne Haenen, sopraan, Frank van Koten, hobo. Bas de Jong, klarinet, Jacques Hartog, viool, Mary Ingham, altviool, Harro Reijsenaars. cello. Wim van der Beek, contrabas. Ton Hartsuiker, pia no, David Porcelijn, dirigent, werkert van Berio e.a. Zaterdag 7 april, gr. zaal 15 uur: Matinee op de vrije zaterdag. Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Roberto Benzi, m.m.v. Abbie de Quant, fluit. Werken van Ravel, e.a. gr. zaal 20.15 uur: Het Nederlands Kamerorkest o.l.v. Szymon Goldberg, m.m.v. o.a. Nelly van der Spek so praan. Werken van Bach. Johannes Passion. Zondag 8 april, gr. zaal 20.15 uur: Georgie Moustaki chansonnier, kl. zaal 11.30 uur: Koffieconcert. Col legium Musicum Judaïcum o.l.v. Chaim Storsum. Israëlische muziek. Maandag 9 april, gr. zaal 20.15 uur: Amsterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Anton Kersjes, m.m.v. Stoika Milanova, viool. Werken van Schubert e.a. Dinsdag 10 april, kl. zaal 20.15 uur: Arthur Lima, piano. Werken van Brahms e.a. Woensdag 11 april, kl. zaal, 20.15 uur: Laureatenconcert Pia- noconcours. voor Amateurs. Guido Nielsen. Rudolf Moene, Thea Wakel- kamp, Hans Bouwmeester, piano. Stadsschouwburg (Leidseplein): Donder dag 5 april, 20.15 uur: Toneelgroep Globe „De Aannemer”. Vrijdag 6 april, 20.15 uur: Ned. Operastichting „Die Fledermaus”. Zaterdag 7 april, 20.15 uur: Nat. Ballet „Dvorak Variaties, Episodes”. Zondag 8 april, 13.30 uur: Ned. Operastichting „Die Fledermaus”. 20.15 uur Amsterdams Toneel: „De Meid”. van Herman Heijermans. Maandag 9 april, 20.15 uur: Haagse Comedie „Polonaise”. Dinsdag 10 april 20.15 uur: Ned. Operastichting: „Die Fledermaus”. Woensdag 11 april, 20.15 uur: Rotterdams Toneel: George Dan- din. Carré (Amstel)- Dagel. (beh. maandags) 20.15 uur: Musical „My Fair Lady”. Nieuwe de la Mar Theater (Marnixstr):- T.e.m. 11 april, dagelijks (beh. maan dags) 20.15 uur: „Dagboek van een Gek” N. Gogol, door Henk van Ulsen. Theater De Brakke Grond (Nes): T.e.m. 7 april, 20.30 uur: Toneelgroep Cen trum „De Revolver van Bas”. Shaffy Theater (Keizersgracht): Vrijdag 6 en zaterdag 7 april 24 uur. Zuilen zaal: Katheater in Bouffons. Iedere zondag 13-16 uur „Circus maken” voor kinderen van 9-12 jaar. Zaterdag 7 en woensdag 11 april 14.30 uur: Poppen theater Henk Abbing. Dat betekent een avond zeer swingende muziek die kan va riëren van een prachtige ballad in de stijl van Caroll King tot een zelf geschreven bossa-no- va-werkje. Five bestaat uit gi tarist Joop Scholten, die de meeste muziek voor Leddy Wessel schreef, Rob Franken (electr. piano), voor Haarlemse jazz-o-fielen geen onbekende, drummer Louis Debij en bassist Frank Noya. OP DE HAARLEMSE Jazz -■ Wak

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 15