Folkwang Ballet met „Ausdrucktanz gehoor in „Eén van de Acht Steve Miller zorgde voor Internationaal aanbod van tv-series TELEVISIEMARKT IN CANNES 1 José Feliciano kreeg enthousiast 3 ongekend pop-hoogtepunt De zaterdag is voor iedereen De andere dagen zün voor u. 9 Zo vindt u ons 't r iin k. dag d rtier int, het Li MUZIKAAL WONDERKIND STERKER DAN BLINDHEID ENGE ERNST UIT ESSEN 55 Razend knap gitaarspel ut Acteur De Kowa overleden Orgelbespelingen met programma’s op verzoek WSTSm' BH w MAANDAG 9 APRIL 1973 7 5 Harde werker 1 Het gezicht Documentaire er vat 15 Ml CANNES Na vijf jaar het tele- visiefestival in Montreux te hebben bezocht, is de Marché International des Programmes-tx (MIP) in Can nes, de internationale markt van televisieprogramma’s, voor de be ginneling een frustrerende aange legenheid. Je komt de dag tevoren aan in het Palais des Festivals, in de stellige overtuiging om net als in Zwitserland met open armen ont vangen, ingeboekt en met informa tie overstelpt te worden. Maar dat valt tegen: Morgen om negen uur terugkomen, om tien uur begint het. UTRECHT Als er één artiest door de bomen het bos goed is blij ven zien, dan is het José Feliciano wel. Een beetje cru is deze woord speling wellicht, omdat Feliciano blind is, maar hij zal zelf de laatste zijn die zich eraan stoort. Ik bedoel alleen: José Feliciano is keihard blijven werken; ook toen na zijn wereldsuccessen van enkele jaren geleden zijn faam wat afzwakte. Het is eigenlijk gek gelopen met Feli ciano. Rond 1970 werd hij in de hele wereld in de meest letterlijke zin op handen gedragen en op dit moment heeft hij de grootste moeite om een eenvoudig hitje in de top veertig te krijgen. Ik heb er eens over na zit ten denken, nadat ik José ’s mid dags aan het werk had gezien in „Eén van de acht”, het van tevoren opgenomen programma van Mies Bouwman en zaterdagavond in het Utrechtse Congrescentrum. WW—tib Muzikaal wonder E el wat CONRAD VAN DE WEETERING ADVERTENTIE NICO SCHEEPMAKER EUROPA MEUBEL rtMVANK 'iCtUUJS knu» De middag daarvoor had ik nog een klein gesprekje met hem. Het snaren wonder Feliciano is een bijzonder aardig mens. José Feliciano en Mies Bouwman in het TV-programma „Eén van de acht”, uit gezonden uit het Utrechtse congrescen trum. ROTTERDAM Steve Miller, die vo rig jaar in het Amsterdamse Concertge bouw een wat slordige indruk achterliet (zelfs voor de uitgesproken liefhebbers), heeft zich zaterdagnacht in De Doelen in Rotterdam van zijn beste zijde laten zien. Met zijn drietnansbajid gaf hij een twee uur durend concert, dat zeker mag meedingen naar de nominatie „beste van het jaar”. Het optreden viel uiteen in twee de len. Om te beginnen Steve Miller alleen op de twaalfsnarige gitaar, wat een voor de Nederlandse podia sinds jaren onge kend hoogtepunt opleverde. Steve Miller beschikt over een razendknappe rechter- handtechniek, die hij ten volle uitbuitte in dit eenmansoptreden, dat qua tech nisch vlagvertoon herinnerde aan Ry Cooder’s optreden in het VARA-popgala. Hiermee moeten de aanvragers van ver zoeken wel rekening houden. De verzoe ken dienen uiterlijk vrijdag 13 april a.s. om 3 uur in het bezit te zijn van de afdeling culturele zaken. Stadhuis Haar lem. Met de groep (Gerald Johnson, bas, Jack King, drums en Dick Thompson, orgel) joeg Miller er in hoog tempo een aantal „heavyer” klanken door. Wat zijn aandeel op de gitaar en zijn zang betrof, gebeurde dat eveneens met een groot vertoon van vakmanschap en talent. Het zal weinig uitmaken met wie Steve Mil ler optreedt, als zijn co-assistenten maar aan de minimumeisen voldoen. van een deren iwond Aveirt betogen id demo: aats op- ouden ct ■itiegnep uzen tejt en vei Zoals de traditie gebiedt: de concerten zün gratis toegankelijk. «eer, ame- o n, als ci zant - 500 meter ten noorden van de Velsertunnel. Volg vanaf de tunnel de ANWB-borden in de richting „Zaandam”. Let op de oranje borden „Meubel Drive-ln Nederland” andagi 1 en 1 8 uur IE INGEN oggetaifi n en lagen- Deze uitspraak deed me denken aan het voorval tijdens een van de vorige bezoeken van Feliciano aan ons land. Hij gaf toen een concert voor een blin deninstituut (nadat hij eerst een bandre corder had aangeboden) en toen een van Muzikaal viel er aan het optreden weinig nieuws af te luisteren. Er slipte wel eens een nummer tussendoor, dat nog niet op één van zijn zeven platen te beluisteren viel, maar daarvoor zal de rechtgeaarde Miller-fan ook niet in de eerste plaats zijn gekomen. Hij of zij wil vooral het in levende lijve reproduceren van de frapperende bluesloopjes en de magnifieke eigen nummers aanschouwen. Zo vaak is Steve Miller nou ook weer niet in Nederland. In ons land heeft de bovenbedoelde danstechniek een tamelijk grote vlucht genomen, o.a. dank zij Yvonne Georgi en Corrie Hartong. Ik heb het altijd be schouwd als een goede mogelijkheid tot verrijking van het klassieke ballet, een functie die inmiddels veel duidelijker overgenomen is door de Amerikaanse moderne danstechniek van Martha Gra ham. En nu verschijnt er opeens een ensemble van jonge dansers uit Essen, die de erfenis van Jooss en de zijnen kennelijk hebben overgenomen, maar er zeker niet mee weten te doen wat hij kon. Ze traden zaterdag in het HOT in Den Haag op. Het geheel was zeer droevigmakend. Vaak kreeg ik de indruk in een kranzin- nigengesticht terecht te zijn gekomen, waarbij vooral choreografe Pina Bausch het in haar onverholen droomgestalten ernstig te kwaad had met de sex. Drie heren met laarzen aan en drie meisjes in lange katoenen jurken gaven door wrijven tussen de dijen duidelijk te het 1 goede warming-up had gezorgd. Als je met hem praat, kom je onder de indruk van de kracht en intensiteit die hij uitstraalt. „Ik ben een self-made- jongen”, zegt José, en ik was op dat moment de laatste om daaraan te twij felen. Hij zei ook nog: „Ik kan mensen niet uitstaan die medelijdend tegen me doen, omdat ik blind ben. Ik ben een normaal denkend en normaal voelend menselijk wezen en ik wil op m’n eigen (Van onze Rotterdamse correspondent) Ook nu weer bleek wel, dat een professioneel werkende groep de optima le aandacht besteedt aan de technische uitbalancering van het geluid. Bij de Steve Miller band was dat, ondanks een hoog volume, vlekkeloos, waardoor ook het unieke stemgeluid van Miller fraai tot zijn recht kwam. Het optreden, dat door een bijna uitverkochte zaal (alle provincies waren vertegenwoordigd, want het was het enige optreden) werd gevolgd, oogstte daverende ovaties, die met twee toegiften werden beloond. programma over de Waddenzee. In to taal 19 programma's die door de geza menlijke omroepen te koop worden aan geboden- Daarnaast is Chanowski in de markt met vier kinderprogramma’s in de tradi tie van zijn Fabeltjeskrant. Te weten: Paulus de Boskabouter (in het Engels Gilbert the Goblin geheten), Grootvaders palet (waarin Wim van den Brink te midden van poppen optreedt als vertel ler), Woestewolf (met Van Ulsen en Molenberg) en ten slotte Slimmerik, een serie van 40 stuks, die op de Duitse televisie al vertoond wordt onder de typisch Duitse titel Clevermann. Fabel tjeskrant heeft Chanowski naar 28 lan den verkocht. Er zullen dit seizoen 47 concerten gegeven worden. Klaas Bolt speelt 2 concerten in augustus, en in juli worden 9 concerten door gastorganisten gegeven. De overige concerten worden gespeeld door de stadsorganisten Piet Kee en Albert de Klerk. Misschien is de Nederlandse markt wat overvoerd geweest met de harde keelklanken en het staccato stemgeluid van José. Na zijn eerste wereldhits om er een paar te noemen: „Light my fire”, „Rain”, „Windmills of your mind”, „California Dreamin’ „No dogs allo wed”, „Old Turkey Buzzard’ (uit de film McKenna’s Gold) en „High Heel Snea kers” stapelden de elpees en singles van hem zich op. Daarna kwamen jon gens als Elton John, die met een vrij identiek stemgeluid Feliciano wat naar de achtergrond drongen. Maar José bleef werken. In een interview met de New York Herald Tribune zei hij: „Ik geloof dat het niet zo’n kunst is om aan de top te komen. Je moet evenwel keihard blijven werken om er te blijven.” Ge brek aan doorzettingsvermogen kan José niet verweten worden. Aan de lopende band bleef hij platen maken en ook zijn optredens vergat hij niet. Vooral in de Latijns-Amerikaanse landen Is José nog erg populair. Ook in ons land heeft Feliciano een ichare zeer trouwe en fanatieke fans. Dat bleek zaterdagavond in Utrecht, waar de zaal weliswaar matig bezet was, maar waar het enthousiasme van het publiek de matige opkomst volkomen compenseerde. zijn blinde bewonderaartjes riep: „U bent nog beter dan Sammy Davis”, on derbrak José zijn nummer en antwoord de: „Dat moet ook wel, want die is maar aan één oog blind.” Zelf zegt hij daaro ver: „Dat heb ik toen gezegd, omdat ik mijn blinde vriendjes daar een schokef fect wilde bereiden. Dat is nodig voor hun latere ontwikkeling.” HAARLEM. De stadsorganist Piet Kee geeft dinsdag 24 april om 8 uur het eerste concert in de reeks orgelbespelin gen waarmee ook dit seizoen een eeuwen oude traditie wordt voorgezet. Op de dinsdagavonden wordt het Christiaan Müllerorgel in de St. Bavokerk bespeeld van 8 tot 9 uur en op de donderdagmid dagen van 3 tot 4 uur. Het tweede orgelconcert zal op dinsdag 1 mei wor den gegeven door de stadsorganist Al bert de Klerk. DEN HAAG. Als reactie op het verstarde klassieke ballet ontstond in het begin van deze eeuw in Duitsland de „Ausdrucktanz”. Je werd er o.a. getraind in het uiten van gevoelens, één, twee drie vreugde, één, twee, drie angst. Daarnaast kenden ze een bewegingspa troon, dat zeer bewust van de ruimte gebruikmaakt. Een uitstekende school voor deze techniek was en is de Fok- wangschule in Essen. Hij werd bekend door de eraan verbonden dansgroep van Kurt Jooss, hier nog steeds beroemd om zijn „Groene Tafel”. Beide stadsorganisten hebben de mo gelijkheid geopend om voor deze eerste twee concerten verzoeken in te dienen. De programma’s van deze concerten zul len worden samengesteld uit de „ver- zoekniummers”. Bij de samenstelling van de programma’s van deze concerten kan blijken dat niet aan alle kenbaar ge maakte wensen kan worden voldaan. 2Eii in ziek, reeks t •das iai "orgeifc f heeft ing is s te ko® s ppg® s onder de hut De NOS heeft zo’n stand (mede na mens alle omroepverenigingen uiteraard, eendracht maakt macht en is ook zuini ger), evenals M. M. Chanowski Producti ons. De NOS deelt mapjes aan belang stellenden en belanghebbenden uit, met daarin: 1) een gekleurde ansichtkaart van de televisiestudio’s in Hilversum, 2) een gestencilde brochure waarin „het Tot zovei- het Nederlandse aanbod, De verkoop ervan zal ongetwijfeld ruim schoots overtroffen worden door de aan koop van programma’s, series, etc., waarvoor de aangewezen personen van de omroepen hier aanwezig zijn. Voor zover de programma’s waar zij interesse in hebben, niet in de vier eerder ge noemde zaaltjes vertoond worden, zullen zij zich bij de verschillende stands moe ten vervoegen met het verzoek het pro gramma in een van de daarvoor bestem de zaaltjes af te draaien, of anders via het handige apparaat, de videorecorder, te laten zien. Het gezicht van de internationale tele visie, ook en misschien zelfs in verhevig de mate die van de Nederlandse, wordt deze week in Cannes bepaald. Hier moe ten de omroepen beslissen welke serie het komende jaar, of de komende jaren, de kijkers ertoe moet bewegen het ge toonde telefoonnummer op te bellen om zich als lid op te geven. Veel van die series bestaan nog niet eens: men krijgt een zogenaamde „pilot” voorgeschoteld, een eerste en liefst zo zorgvuldig en duur mogelijk gemaakte aflevering, aan de hand waarvan de verantwoordelijke personen een gouden greep” (Peyton Place) of een miskleun (Mod Squad, De versierders) kunnen doen- Ze zijn er allemaal: Fred Bredsch- neyder en Jos van der Valk (KRO), Peter van Campen (NCRV), Beumer, Pohl en Kloman en Harry Hagedoom (NOS), Koos Hazelhoff (VARA), Baay en Ubbink (TROS), Siebe van der Zee en Ger Lugtenburg (AVRO) en Ton Hazebos van de VPRO, om maar enkelen te noemen. Van de EO schijnt niemand aanwezig te zijn, afgaande op het officiële deelne- mersboek. Wel zijn dr. Eykman en Wim Koole van het IKOR er. En niet te vergeten: Bouke Poelstra (project-lea der), Frans Koot (project-manager) en Karl van der Ploeg (project-leader) van de VNU, de Verenigigde Nederlandse uitgeversmaatschappijen NV, die zoveel mogeilijk vingers in de pap van de -.cassette-televisie” poogt te krijgen, om die later met des te meer profijt te kunnen af likken. Tijd zat om mest de bekende Franse slag, respectievelijk Franse zwier een zestal dagen vol televisie-overvloed or ganisatorisch te distribueren. Een rond gang over de vier verdiepingen van het festivalpaleis doet intussen degeen die aan het kalme ritme van Montreux gewend! is, de schrik om het hart slaan. Op de MIP-tv is de situatie geheel anders. De Montreux-situatie is vervier voudigd, doordat op de derde verdieping in vier zaaltjes tevoren geprogrammeer de programma’s geprojecteerd worden. In zaal 1 worden op kanaal 1 de „varlé- té-programma’s” vertoond. Op kanaal 2 Wie op zaterdag Meubel Drive-ln Nederland bezoekt, vindt daar een drukte van belang. Gezellig natuurlijk al die meubelende mensen. Maar de mogelijkheid bestaat, dat u niet de aandacht krijgt die u verdient. Dat spijt ons. Want ook in het geven van advies en service zijn wij nog ouderwets degelijk. Daarom vragen wij u: kom op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag. Bel ons desnoods voor een afspraak. Dan weet u zeker dat al uw woonvragen deskundig worden beantwoord. Dan weet u zeker dat u in alle rust kunt kijken en keuren. En dat is nodig. Want nieuwe meubels of bedden of vloerbedekking koop je tenslotte niet elke dag. de kinderprogramma’s, tekenfilmpjes en klassieke diains of muziek. Op kanaal 3 komedie, drama, detectieveseries en wes terns en op kanaal 4 ten slotte: science fiction, documentaires, reportages, maga zines, reisfilmpjes en sport. Een grote variatie dus aan program- masoorten. In feite alle soorten, behalve STER-Spots en het jouranal (en tele foon- en gironummers niet te vergeten)- Als het daar nu nog bij bleef, was er nog geen man overboord. Maar minstens zo belangrijk als deze vier zaaltjes waar in de hele dag door programma’s wor den vertoond, zijn de af zondelijke stands van alle tv-maatschappiijen. omroepen, onafhankelijke produktieteams etc. Het doet enerzijds wat denken aan de nieu we RAI tijdens een autotentoonstelling, anderzijds aan die Londense sjieke pak huizen die in vele tientallen hokjes zijn opgedeeld en waarin de plaatselijke an- tiquairtjes hun waren uitstallen. BERLIJN (DPA). De Duitse toneel- en filmspeler Viktor de Kowa is zondag na een langdurige ziekte op 69-jarige leeftijd in West-Berlijn overleden. Hij kreeg vooral naam in de jaren 1935-1943 toen hij onder regie van Gustaf Gründgens werkte in het Pruisische theater in Berlijn. Na de oorlog was hij een van de eersten die weer toneel trachten in Berlijn. Later werkte hij als acteur en als regisseur in vele andere Westduitse steden. Als filmster trad hij o.a. op in de anti-oorlogsfilm „Die ande re Sei'te”, „Zwischen Gestern und Mor gen” en in „Des Teufels General”. Voorts schreef hij zelf komedies. Na de oorlog was de Kowa mede-oprichter van de Duitse Pax-beweging. kennen, dat ze ernstig naai’ liefde ver langden, maar uit de onbehouwen wijze waarop ze aan dat verlangen tegemoet probeerden te komen, kreeg ik erg de indruk, dat de NVSH in Duitsland nog een uitgebreid terrein heeft braak lig gen. Het eerste en laatste nummer bleek stijf te staan van de pretenties en de symboliek, veel over de grond kruipen, veel rollen en een wirwar van trage bewegingen, die op zichzelf wel duidden op een degelijke techniek, maar als ge heel weinig duidelijk maakten van nu eigenlijk de bedoeling was. Dan was er nog een nummer eenzame verlangende meisjes en etalagepop, met begeleiding van bellen blazen en verknipte stukjes van een pianoconcert van Mozart, dat om de droeve stemming wat aan te dikken te langzaam gedraaid werd, waardoor het wat vals ging janken. Arme Mozart! Het enige echt goede nummer was van Gheorghe Caciuleanu, die samen met Caterine Denisot een aantal platen hoezen weergaf, o.a. van Louis Arm strong, Edith Piaf, Joan Baez én Ella Fitzgerald. Op muziek van deze compo nisten gaf de choreograaf zichzelf en zijn partner een aantal uitstekende gele genheden om al hun technische, mimi sche en dansante mogelijkheden ten toon te spreiden. Opeens was de enge ernst weg en werd er theater gemaakt, zodat de avond niet helemaal verloren was. Van deze jongen zullen we vast later meer, horen. benen staan. Tot nu toe lukt me dat aardig.” Als ik hem vraag: „Hoe hij zichzelf deze approach heeft eigen gemaakt, zegt hij„Een blinde moet zich wapenen tegen bepaalde dingen die hem in het leven harder kunnen treffen dan iemand die deze handicap niet heeft. Dat heb ik gedaan. Ik heb nooit willen accepteren dat iemand me helpt, althans niet in de zin van een soort opgefokte altruïstische ontwikkelingshulp.” bestel” wordt uitgelegd en 3) informatie over de programma’s die de Nederlandse televisie te koop aanbiedt. Het interessantst daarvan is een sy nopsis van 75 minuten van de documen taire over het zilveren jubileum van koningin Juliana, die op 4 september 1973 ral wonden uitgezonden. Verder een aflevering van Waaldrecht (over ge heimzinnige brandjes, die overal uitbre ken),, iets van Bartje, muzikale pro gramma’s met Jasperina, Rita Reys sings Michel Legrand, en The Cats, voor de kinderen De Stratemaker-op-zee-show, culturele programma’s (Breughels kin derspelen gedanst; Muziektheater: L’homme armé, klassieke dans: Vesalii Icones; documentaire over de schilder Jongkind, en een nog niet vertoond pro gramma over clowns van Jan Venema). en een fikse hoeveelheid documentaires, het tv-genre waar Nederland als van ouds in uitblinkt. Drie van de VPRO: interviews met Ellsberg, Russo en Ramsey Clark over de Vietnamoorlog, interview met de neo- fascistische Italiaanse admiraal Birindel- li en het Hans Keller-programma over Charles Evers: Mississippi is niet meer wat het geweest is. Verder twee KRO- programrna’s (over Tanzania, met presi dent Nyerere en over Puerto Rico), een VARA-programma (over volkstuintjes die moeten verdwijnen) en een NOS- meubel drrve-in Nederland BEVERWIJK Parallelweg 43, Beverwijk, tel. 02510 - 3 90 18 Geopend: elke werkdag van 9.00 tot 18.00 uur. Ook op zaterdag. K 's Maandags echter van 13.00-18 00 uur. En opzondag zijn wij dicht. José Feliciano is een muzikaal won derkind. Hij was drie jaar toen hij zijn ritmegevoel ontwikkelde met aardige roffeltjes op een biscuitblik en zes jaar toen hij vrolijk (en virtuoos) met de accordeon in de weer was. Daarna kwam de gitaar en dat is altijd zijn lievelingsinstrument gebleven. Ik geloof dat José Feliciano achteloos zo’n stuk of tien instrumenten bespeelt. Om er een paar te noemen: timbalas, 12-snarige gitaar, banjo, gitaar, orgel, harp, piano, accordeon, harmonica en nog een hand jevol ritmetoestanden. Feliciano stamt uit Porto Rico en op jonge leeftijd trok hij met zijn ouders naar het New Yorkse Harlem. In 1963 stond José voor het eerst op de planken in een of andere folk-freak-tent. RCA bood hem een platencontract aan en in 1968 kwam de grote doorbraak van José op het Newport Folk Festival. Sindsdien ging het van een leien dakje. Twee Grammy Awards voor „Light my fire”; één als beste mannelijke artiest en één voor de beste vertolking. In zijn vertolkingen is veel blues te rug te vinden. Daarnaast heeft hij een onvoorstelbare gitaartechniek. Geen loopje is hem te snel, geen interval te ingewikkeld. Zijn stem is een verhaal apart. Hij zingt in een soort nasaal- staccato-stijltje en zijn geluid is zeer persoonlijk. Het concert in Utrecht be gon hij met de grote hit „Windmills of your mind” en de zaal veerde meteen omhoog. Ik denk dat Elton John nog wel een keer wakker zal liggen als hij Feliciano de „Crocodile Rock” hoort ma ken. Hij is niet alleen een fenomenaal artiest, hij is ook een grandioos entertai ner. Het zaaloptreden kreeg nog een paar andere dimensies. Bijvoorbeeld door een grandioze persiflage op Jackie Onassis (José had daar een allerbemin nelijkst Zorba The Greek-nummertje voor) en schitterende imitaties van Bob Dylan, Louis Armstrong en Marlon Brando in zijn Godfather-rol. Het was een prachtig concert, daar in Utrecht, ook a] omdat Kasimierz Lux in voorprogramma voor een bijzonder Beverwijk Hoogovens Cenlium Heemskerk Un miden

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 7