DE ERFENIS VAN PICASSO PETER USTINOV EN ANNE BANCROFT Brandende schepen op het scherm Groei bij Victor Linford en Babs van Elsdingen ELEGANT" i Modehuis i I Is Eksklusieve stoffen Barcelona rouwt om dood stadgenoot Görings collectie wordt gesmokkeld uit Oost-Europa GALERIE EYLDERS: „DINGEN TUSSEN HEMEL EN AARDE” Beeld gevonden van Darius de Grote Hond protesteert tegen TV-reclame DINSDAG 10 APRIL 11 1973 10 Surreële synthese (Van onze correspondent) De „Guemica” Kosmisch besef NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST BEETHOVENCYCLUS 1973 Allerminst De stoel S& BARCELONA Op deze naar geestige aprildag het regent in heel Spanje rouwt het geboorte land om Pablo Ruiz Picasso, het grootste scheppende genie dat Span je in deze eeuw aan de wereld heeft geschonken. Vooral Barcelona, de enige stad ter wereld die een mu seum uitsluitend aan Picasso heeft gewijd en van hem als dank reeds de grootste schenkingen heeft ont vangen („Las Meninas”, 58 doeken in 1968; meer dan duizend wer ken in 1970; een schilderij uit de Blauwe periode, nog slechts enkele weken geleden), is diep onder de indruk. dokó^de allerbeste voeding voor uw hond Miljoenenschat Dirigent: EDUARD FLIPSE Solisten: EDUARD DEL PUEYO - piano JOHANNA MARTZY - viool MARINUS FLIPSE - piano V ZIJLSTRAAT 95 t.o. STADHUIS e e n ZANDVOORT Twee „oude be kenden” weer terug in Galerie Eyl- ders: Victor Linford met schilde rijen en Babs van Elsdingen met keramische plastieken. Ze hebben hier eerder samen geëxposeerd en hun werk vult elkaar aan, omdat ze zich in hun kunst allebei uitspreken omtrent de dingen „tussen hemel en aarde”, waarvan Shakespeare al ge tuigde dat ze moeilijk in onze be grippen zijn te formuleren. Niet, dat de twee genoemde beeldende kun stenaars beweren, dat ze wél de juiste formule hebben gevonden, maar ze mikken er elk voor zich wel op. Ieder van die twee doet het op zijn eigen manier en wie met ze meevoelt, ondergaat de ervaring dat ze inderdaad iets waardevols op de kijkers overdragen. CANNES De vraag wat televisie is houdt niemand op de internatio nale markt van tv-programma’s, MIP-tv, in Cannes bezig, als u het mij vraagt. Dit dan in tegenstelling tot de deelnemers aan het Gouden Roos Festival in Montreux. Waarschijnlijk komt zo’n vraag eerder op bij het kijken, een week lang, naar alleen maar amusementsprogramma’s (met uit zondering bovendien van de leukste amusementsprogramma’s, namelijk de amusementsseries in het genre „Daar komen de schutters”), dan hier in Cannes, Waar men achtereenvolgens geconfronteerd wordt met Peter Usti nov, vertellend over zijn leven; anderhalf uur oude joumaalopnamen van omstreeks 1900, die een ongekende terugblik schenken op China, Rusland, Japan, Engeland en Frankrijk; halfuursafleveringen van „M.A.S.H.” (naar de gelijknamige film); en met een schitterende televisiebewerking van O’Neills stuk „A long day’s journey into night”, met Laurence Olivier en Constance Cummings. Bij een zo rijk gevarieerd aanbod, biedt een discus sie over de vraag wat televisie is, al bij voorbaat een oeverloze aanblik Rotterdams filmhuis in september open J - Kn ADVERTENTIE i i NICO SCHEEPMAKER ADVERTENTIE ADVERTENTIE CONCERTGEBOUW 3 I „Kerkuil” van Babs van Elsdingen. „Eenheid der tegenstellingen” van Vic tor Linford, zijn opvatting van aardge- Hoeveel de nalatenschap van Picasso wel waard zal zijn is iets waarover de wereld zich geruime tijd het hoofd zal breken. Zeker is dat zij een zeer aan zienlijk fortuin vertegenwoordigt. Hoe veel schilderijen zich bevinden in de kluis van zijn woning in Mougins is niet bekend. Het is mogelijk dat in die kluis duizenden schilderijen worden bewaard. Zeker is, dat Picasso er in de afgelopen drie jaar 201 heeft gemaakt. In de 75 jaar dat hij heeft geschilderd, Uit te voeren werken: Ouvertures Leonore no. 3. FMidelio en Coriolan: Pianoconcerten no 3 en 5; Vioolconcert; Symfonieën no. 3, 7 en 8. Abonnement 3 concerten 14,(a.i.) C.J.P. geldig Losse kaarten 7,(a.i.) C.J.P. geldig Abonnementsverkoop vanaf woensdag 11 april aan het Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13, Haarlem, van 10-3 uur. Telefonisch 320994 van 12.00-3.00 uur. BLIJFT DE GEWETTIGDE vraag, wat dit te maken heeft met het wezen van de televisie? Ik heb hier twee program ma’s gezien die me erg imponeerden en fascinerend en die iets met elkaar ge meen hadden: de stoel. In het ene pro- Haute Couture Kleding naar maat Knippatronen naar maat pasklaar FRANSE COUPE 3t i- HAARLEM vrijdagen 11,18 en 25 mei 1973 20.15 uur veel variatie in en als tv-programma zou het zijn gebreken hebben gehad- Ik bedoel: ik zou het roken hebben terug gebracht van drie uur tot tien minuten, het vuurvlammend branden van tweeë neenhalf uur tot twintig minuten, de explosies zou ik herhaald hebben en het zinken in slow motton op het scherm hebben gebracht, dus volmaakt was het allerminst. Maar ik en met mij duizenden mensen van velerlei nationaliteiten, hebben er uren lang gefascineerd naar staan kij ken, omdat het „leefde”, omdat er iets gebeurde. En ook omdat het echt was, natuurlijk. Het valt moeilijk staande te houden dat verhalenvertellers als Anne Bancroft en Peter Ustinov echt zijn in de zin van een brandend schip, maar toch urenlang gefascineerd naar staan kij- grote persoonlijkheid, hun overtuigings kracht en hun inzet, zijn zij, zittend in hun stoel, voor mij brandende schepen op het scherm. Ik geef daar alle vuur werk voor cadeau. DESONDANKS KREGEN we zondag in Cannes een van de vele antwoorden op deze vraag aanschouwelijk in beeld gebracht. Het Palais des Festivals be vindt zich op Boulevard la Croisette, en uit de perskamer op de tweede verdie ping heeft men een riant uitzicht op het Engelse plezierjacht „Hasmeda Hope”. 36 meter lang, 200 ton, met een bemanning van zes man en acht passagiers aan boord, bijna recht tegenover het Palais des Festivals, op 200 meter van de kust, voor anker. Uit het schip steeg enige witte rook omhoog, dat aanvankelijk het vermoe den wekte dat we met een stoomschip te maken hadden. Maar tegen de tijd dat we, om vijf uur, naar het belendende zaaltje gedreven werden voor een over bodige persconferentie van filmacteur Jean Pierre Cassel> was het al duidelijk geworden, dat er minder van een stoom schip, dan van een schip in nood sprake was. „Het brandt, m’n liefje”, zei een van de filmkenners die samendromden voor de ramen, een Tsjechische filmtitel cite rend. Iedereen ging er gemakshalve maar van uit dat verzekering de schade van de schatrijke eigenaar zou dekken (iemand sprak ook van „een STER-spot voor een assurantiemaatschappij”), en inderdaad bleek de volgende dag uit de krant dat we niet met een arme Napoli- taanse vissersfamilie te maken hadden die haar enige botter was kwijtgeraakt, maar met het eigendom van mr. David Kaar, de Engelse president-directeur-ge- neraal van een belangrijke keten hotels. Iedereen kon dus weer volop genieten van het schouwspel- Toegesnelde scheep jes cirkelden er omheen, we vroegen ons gramma, „Personal View”, was de stoel een rotan tuinstoel. Peter Ustinov, bege nadigd acteur, toneelschrijver en talen kenner. zat er in en vertelde over zijn leven. Zijn begintijd als acteur, zijn dienst tijd in de oorlog, de films waarin hij speelde etcetera. Afgezien van wat foto’s en filmfragmeneten werd hij door een simpele camera in beeld gehouden, zodat we niets meer te zien kregen dan een man met baard die vertelde, zijn vertel sels opsmukkend met de nabootsingen van de stemmen en gezichten van zijn sergeant, de filmregisseur, de collega- acgriee en aanverwanten. Ustinov is een van de weinige acteurs op deze aardbol die er in slagen om al vertellend een rolletje te spelen en toch zichzelf te blijven, waardoor hij niet stinkend vervelend wordt zoals de mees te acteurs die zo nodig iemand of iets moeten nadoen. Het was daardoor een programma waar ik erg om heb moeten lachen en dat (voor de zoveelste keer) de mening bij mij deed postvatten dat televisie in de eerste plaats inhoud is en pas in de derde of vierde plaats vorm. Hetzelfde bewees het programma ,The Storyteller”, waarin Anne Bancroft het verhaal „The Rockinghorse Winner” van D. H. Lawrence vertelt. De stoel waarin zij zat. was een soort gebeeldhouwde grootvaders-stoel. Zij zat daarin, midden in beeld, en begon te vertellen. Eerst denk je: ze leidt het verhaal al vertel lend in en dan op een daarvoor geëigen de plaats, krijgen we het jongetje te zien en zijn hobbelpaard en zijn moeder en zijn oom. Maar na vijf minuten, na tien minu ten, na een kwartier.-, nog altijd Anne Bancroft, zittend in haar stoel, nu eens in close-up, dan weer in medium-shot, Lawrence’s verhaal vertellend. En zo blijft het tot het eind. Ik vind het fascinerend, ik heb aan haar lippen gehangen, want zij deed het zonder frat sen op een superieure manier. en een groot vriend van deze stad. Picasso is heengegaan, maar zijn schep- pingsgenie zal voor eeuwig voortleven in het hart van de Barcelonezen en in het museum dat de stad voor hem heeft ingericht.” Een verstomde aanklacht tegen het geweld en de domheid van de oorlogvoe rende mensheid is Picasso’s beroemdste schepping: het doek „Guemica”. De dood van Picasso heeft allen in Spanje op dit doek gericht, dat „voorlopig” in New York verblijft. Wat zal Picasso’s testa ment bepalen? Toch is het praktisch zeker dat ook Picasso het Prado-museum als uiteinde lijke plaats voor die „Guemica” be schouwde. Hij was immers tijdens de burgeroorlog, die hij in Madrid moest doormaken, door de Rode republiek tot directeur van het Prado benoemd en het was in die tijd dat hij „Guemica” schil derde, naar zijn eigen woorden „in op dracht van de republiek”. Om even in de herinnering terug te brengen: Victor Linford was in 1968 al te zien bij Felison in IJmuiden en later dus bij Galerie Eylders. Aanvankelijk was hij als Engelsman, maar van deels Russisch-joodse afkomst, sterk geïmpo neerd door Tolkiens wonderwereld met Hobbits en andere wezens van mytholo gisch Ketlische oorsprong. Krachtens zijn opleiding aan de Camberwell School of Arts and Crafts was hij ook beïn vloed door het tekenen van beroemde Engelse voorgangers als Blake en Beards ley. Het viel destijds allemaal duidelijk af te lezen aan zijn werk. Victor Linford is er allerminst de man J In haar beste keramieken vertoont Babs van Elsdingen een even eenvoudig als sterk aansprekend kosmisch besef. Voorheen was dat ook al zo, maar geleidelijk aan komt dat er gemakkelij ker uit. Ook humoristischer soms, als zij bijvoorbeeld een mixture maakt van het De hond, van de familie B. te H. reageert op merkwaardige wijze op TV-reclame. Steeds wanneer er reclame voor hondevoedsel op het scherm verschijnt, heft hU een luid geblaf aan, rent naar de keu ken, neemt een hap van zijn Doko brokjes en gaat dan met een te vreden snuit voor de beeldbuis liggen. Een bekende dierenpsycho loog, gevraagd naar een verklaring voor dit vreemde gedrag, gaf als zijn mening: ”Ook dieren is niets men- eelijks vreemd. Op deze manier wil de hond daadwerkelijk van zijn voor keur voor Doko getuigen. Hij wil de honden op de TV als het ware laten zien, dat hij met Doko beter af is dan zij.” Smakelijk en gezond Doko is er nu ook in verpakkingen van 1 en 27» kg. Elke hond kan er van genieten. Doko is een complete brokjesmaaltijd. Alleen verkrijgbaar in speciaalzaken voor dierbenodigdheden. heeft hij naar schatting meer dan 15.000 olieschilderijen vervaardigd, ruim drie maal zoveel als Rembrandt. Indertijd heeft het museum in Bazel voor twee Picasso’s 1.950.000 dollar betaald, het hoogste bedrag ooit voor het werk van een levende kunstenaar uitgegeven. De nalatenschap van de schilder vormt een moeilijk probleem. De rech ten van zijn vrouw Jacqueline, met wie hij in 1961 trouwde, en zijn oudste zoon Aine Paulo, zijn niet te betwisten, en evenmin die van zijn neef, de schilder Villato, die hij altijd als een zoon heeft behandeld. Neteliger is het voor zijn buitenechte lijke kinderen: Maria, dochter van Ma- rie-Therese Walter, geboren in 1935, Claude en Paloma, zoon en dochter van Francoise Gillot, geboren in 1947 en 1948. Omdat hij volgens de wet Span jaard was kon Picasso pas hertrouwen nadat zijn eerste vrouw Olga in 1955 was overleden. De National Gallery in Washington heeft maandagavond bekendgemaakt Picasso’s „Naakte vrouw” te hebben verworven, een van de grootste schilder- rijen uit zijn kubistische periode. Het doek zal woensdag voor het eerst voor het publiek tentoongesteld worden. De aankoop is door bemiddeling van een Zwitserse kunsthandelaar geschied door de stichting Wilson Mellon Bruce. Het bedrag dat ervoor betaald is, werd niet onthuld maar het gerucht gaat dat dit een miljoen dollar is, wat een re- cordprijs voor een Picasso zou zijn. begrip „kerkuil”. Dan wordt haar won derwezen inderdaad iets, dat het midden houdt tussen een kerktoren en een uil. Nog verder doorgedacht dus een ver menging van religie en wijsheid, maar dan op een speelse wijze voorgedragen. In haar beste keramieken vertoont Babs van Elsdingen een even eenvoudig als sterk aansprekend kosmisch besef Voorheen was dat ook al zo, maai geleidelijk aan komt dat er gemakkelij ker uit. Ook humoristischer soms, als zij bijvoorbeeld een mixture maakt van het begrip „kerkuil”. Dan wordt haar won derwezen inderdaad iets, dat het midden houdt tussen een kerktoren en een ui! Nog verder doorgedacht dus een ver menging van religie en wijsheid, maar dan op een speelse wijze voorgedragen. Precies zoiets zou ik kunnen schrijven van haar plastiek „Mens en ruimte” waarin een nietig menselijk figuurtje wordt geconfronteerd met cirkels en bollen. Zo kan ik dan verder gaan althans waar het de meest aansprekende keramiek betreft. Er is, natuurlijk wel eens een modieuze inzinking, waar ze een stijlmiddel hanteert, dat te veel aan een enkel voorbeeld van anderen is gebonden. Maar dat komt niet vaak voor, want Babs van Elsdingen behoort tot de weinige keramisten, die niet on dergaat in een school of richting en die dus eigenlijk niet behoeft te stagneren. Je herkent het toch wel. Die herkenning berust niet alleen op het beeld, de vorm dus, maar ook op de kleur, nog steeds een warmbruine gla zuur met ruw oppervlak met als toevoe ging een enkele tint binnen hetzelfde gamma. Eenvoudig dus, krachtig op het stoere af. Elk beeldje staat er helemaal herkenbaar Babs van Elsdingen te verte genwoordigen en is daarom alleen al helemaal de moeite van de confrontatie met de kijker waard. HEIN STEEHOUWER ROTTERDAM. Na filmhuis ,,’t Hoogt” in Utrecht zal in september in Rotterdam het tweede Nederlandse Filmhuis worden geopend. De gemeente raad van Rotterdam heeft voor het bu reau en exploitatie in 1973 een subsidie van 49.000 gevoteerd. Door het ministe rie van CRM en uit het gemeentelijke fonds „Rotterdam Promotion” waren al bijdragen van respectievelijk ƒ25.000 en /20.000 toegezegd. De opzet van het Filmhuis is het vertonen van films, waar de bioscoopex ploitanten geen commercieel belang bij hebben. Voor de bouw van het Filmhuis in Rotterdam is ƒ116.000 beschikbaar gesteld. Het huis zal plaats bieden aan ongeveer 90 toeschouwers. Het circuit van Filmhuizen zal dit jaar nog worden uitgebreid met gelegen heden in Amsterdam, Den Haag en Eindhoven. Plannen voor filmhuizen in Groningen, Delft, Leiden, Nijmegen, Amersfoort, Breda en Maastricht zijn in een vergevorderd stadium. Hoewel het regime Picasso’s houding tijdens en sinds de burgeroorlog nooit vergeven heeft, en de staatstelevisie en radio zijn overlijden bekendmaakten zonder commentaar, verzekerde de bur gemeester van Barcelona onder andere: „Het is met pijn dat Barcelona kennis neemt van de dood van een groot genie TEHERAN. (AFP).— Bij opgravingen in de voormalige Perzische koningsstad Susa, het tegenwoordige Al-Soes in Zuidwest-Perzië, is een reusachtig beeM gevonden van Darius de Grote die leefde van 550 tot 486 voor Christus. Volgens Franse oudheidkundigen is de vondst van groot belang voor de kennis van de kunst, de architectuur, de geschiedenis en de religieuze gedachtenwereld van die tijd. LONDEN. (DPA)Kunstschatten die Hitlers rijksmaarschalk Hermann Göring destijds „verzameld” heeft, duiken nu weer op de internationale kunstmarkt op. Volgens het Britse blad Sunday Ti mes bestaat er een internationale smok kelorganisatie met wijdvertakte verbin dingen in communistische landen. De opbrengst van de uit Oost-Europa ge smokkelde kunstwerken zou worden ge bruikt tot financiering van spionage en sabotage. Een van de waardevolste stukken uit Görings „verzameling” die de Russen in 1944 in handen kregen, was „Apollo en Venus” van de Franse meester Francois Boucher. Dit schilderij wordt in mei in Londen geveild. Volgens de Sunday Ti mes is dit werk met andere kunstvoor werpen de laatste jaren langs allerlei omwegen via Scandinavië uit Oost-Euro pa in West-Europa terechtgekomen. Ho ge communistische functionarissen zou den er aan meewerken dat geleidelijk de kunstschatten die Göring zich destijds had toegeëigend, en verborgen kunst werken van Poolse adellijke families naar het Westen worden gebracht. af waar de brandweer bleef. Op La Croisette nam het aantal belangstellen- den toe, evenals voor de ramen van het Palais des Festivals. Maar omdat de rookontwikkeling zich wel voortzette, maar niet doorzette, besloten we naar de vertoning van „L’Age de Lumière” te gaan, met oude Pathé-opnamen en ande re journaals van omstreeks de eeuwwis seling. Toen we daar na een uur, om zeven uur, uitkwamen, bleek het schip inmid dels een prooi der vlammen te zijn geworden. Om kwart over zeven kwa men brandweerauto’s aangereden, die zich voor het palais installeerden, mach teloos toeziend, maar klaar om in te grijpen zodra het brandende schip het zou wagen naar de kust af te drijven. Het duister was inmiddels ingetreden» dank zij de vlammen binnen in het schip waren alle patrijspoorten feërlek verlicht en een brede lichtstrook lag vanaf het schip tot aan het strand over het water, zoals je dat op kitscherige schilderijen wel bij zonsondergangen ziet- Om een lang verhaal kort te maken: om acht uur volgden enige explosies en anderhalf uur later zonk de „Hasmeda Hope”, vermoedelijk met veel gesis, naar de zeebodem. bonden erotiek, die tot mystieke extase leidt. MAAR IS DAT NOG wel televisie, zult u vragen? Is dat niet zichtbaar gemaakte radio? Het was televisie, want het boeide van begin tot eind. Er be- waog misschien niet zoveel op het scherm, maar er gebeurde tenminste iets, dat brandende schip lag daar ook- maar voor anker, visueel gesproken zat daar (eerst rook, daarna vuur) ook niet naar om zijn afkomsten te verloochenen, integendeel. Wel heeft hij in de loop der jaren steeds meer zichzelf gevonden en zijn ontplooiing gaat dus steeds sneller in een zeer persoonlijke richting. En die groei blijkt dan overduidelijk op deze expositie, die als titel „Israël impressies” heeft meegekregen omdat hij daar kort geleden is geweest ter gelegenheid van zijn tentoonstellingen in Haïfa en Tel Aviv. Evenmin als zijn Tolkienverbeeldingen leterlijke illustraties waren is dat met zijn Israel-impressies het geval. Hij is nu eenmaal surrealist en „vertaalt” dus toch elke impressie in de taal van zijn dromen. Het blijft dus Israel door de bril van Linford. Het is weliswaar dus een „beloofd land”, maar niet helemaal van deze aarde. Woestijnen zijn er, rots formaties, kristallen, bloemen en dan bovendien de mens. Die mens bij Lin ford kom je als ingesloten fossiel in de rotsen tegen, ook dwalende en droom- tuinen, maar evenzeer aan de aarde ontstijgend in een extase, die door ero tiek is ontstaan, dan wel in de hand gewerkt. Het is een wonderlijke ver menging van de belde rijken van het aardse en het geestelijke, die hij tot een synthese brengt. Nu de techniek. Victor Linford schil dert in een heel eigen stijL Dat deed hij al, maar nu is alles rijker geworden in een geraffineerd keurenspel, sterk colo- ristisch in vaak gloeiende kleuren en dan soms bijeengehouden door veel wit als bindende factor. Hij overbrugt in dat kleurgebruik sterke tegenstellingen. Hij overbrugt nog meer. In het alge meen wordt van een typische schilder niet verwacht, dat hij in olieverf tekent. De brede kwast en het miniaturistisch gebruikte penseel schijnen tegenstellin gen te zijn. Niet bij Victor Linford, die dun opgebrachte verf laat druipen of vloeien, er in „smeert”, maar evenzeer heel fijn detailleert met een grafisch gebruikte penseel. De juiste dosering van al die middelen brengt dan een zeer boeiende harmonie teweeg. Eigenlijk is het zo. dat vorm en in houd bij Victor Linford een onscheid baar geheel zijn geworden. Wat hij te vertellen heeft is niet los te denken van de manier, waarop het wordt overge bracht. Je kunt dus eigenlijk niet zeg gen, dat hij een stijl hanteert om iets over te dragen. Linford is wat hij mee deelt via zijn stijl met zo min mogelijk scheidsmuren tussen hem en de be schouwer, mits die laatste althans bereid is om een wereld binnen te treden waarin werkelijkheid, mythe en sprook je tot één beeld zijn versmolten. S 5 I i 'K

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 11