Blijspel voor twee I T oonkunstuitwisselin HaarlenvLeeuwarden Agenda Vader Abraham Show 2 z w a v s I V Z z w a H S3 "W FILMS Weer Bach en Schutz z z z w Frans koor Vrij spel Spaarndam Lisse Schütz passie Wim Kan Animo viert lustrum Kamereoncert Wizz Jones Fair Lady Pickles Shaffy^jazz Expositie Cabaret 2 w 5 u i 2 s FRANS HALS 17 APRIL DONDERDAG 12 1973 Bioscopen Muziek en toneel voor PROLONGEERT - PIET HALSEMA N 14.30, 19.15, zo. van P. ZWAANSWIJK Theater 16 en 20 [1.45 uur, zo. 13.15, 15.45, 19.15 en De Vader Abrahamshow in een tv-decor. Tijd de passie Jan van dat in- „Zeven onze UIT 9 wijzer DE ORGANIST van de St. Agathakerk in Lisse Ernest Gervais geeft op zaterdagavond 8.15 uur een concert in de kerk samen met zijn leerlingen Piet van Hartingsveldt, Wim Boot, Teun in ’t Veld, Karei Schols, Alfred Schols (allen orgel), Marcel Martens fluit en Mayke van der Vak en Loes Bakker gitaar. waarbij de oktett in G-dur voor fluit„twee hoorns, twee violen,, alt cello van de van Kruis” Daar zijn ze erg goed in. Dit keer brengt de KVS een blij- spelletje, dat twee jonge spelers de gelegenheid geeft virtuoos spel te leveren. Dat zijn Chris Lomme en Rik Andries die een modern echtpaartje spelen dat om de huwelijkssleur tegen te gaan zich in allerlei vermom mingen hult voor wederzijdse ontmoetingen. Legale overspel- letjes dus. Ze spelen elk vier rollen. Een groot gedeelte van het programma is een Haarlemse aangelegenheid. Men zal name lijk nog vier werken van Haar lemse componisten gaan vertol ken en wel van Hendrik An- driessen een pianosonate en een Chris Lomme en Rik An dries in „2”. dagelijks „Kabaret met „Gieren op ’n ei- die vaag getekend wordt en op de ach tergrond blijft. Maar tegelijk ook een film die prachtig en beheerst van ver beelding is en ook zonder enkele sensati onele bijkomstigheden een grote publiek belangstelling had moeten krijgen. In de nachtvoorstellingen vertoont Ci nema Palace het bekende „Loon van de angst” (Le salaire de la peur”) van Clouzot met Yves Montand en Charles Vanal als vrachtwagenchauffeurs tijdens een levensgevaarlijk transport. Alhambra I (Weteringschans): Marlon Brando in „Last Tango in Paris”, teeg. 18j. Dag. 14, 19 en 21.30 uur, zo. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur. Het ligt in de bedoeling, uitvoerende vocalisten en strumentalisten van de vereni ging afdelingsgewijs concerten zullen geven in de vestigings plaatsen van de afdelingen met programma’s, zo mogelijk geheel bestaande uit werken van componisten van de afde ling, die de concertgevers zul len komen vertegenwoordigen. HET HEEMSTEEDS Kamer orkest onder leiding van P. Soeteman geeft op zaterdag 14 april om acht uur in de NH Kerk aan het Wilhelminaplein in Heemstede een concert van muziek van Joseph Haydn. De solist is Wim Straesser, leerling van Carel van Leeuwen Boom kamp en Anner Bijlsma. cellist bij het Concertgebouworkest en hard studerend voor zijn prix d’excellence. Straesser speelt zaterdagavond het celloconcert in c-dur van Haydn. Verder »taan op het programma het fit,» IS WEER PASSIE-tijd. Alom is de Matthaus Passion, in ons land de grootste bestsel ler in de klassieke muziek, weer te horen en in steeds authentiekere uitvoeringen. In Haarlem is Bach’s Passion, ge baseerd op het lijdensverhaal volgens de evangelist Mattheus, te horen op gemeentelijk PASSIEMUZIEK door een Frans jongenskoor is donderdag avond 19 april te beluisteren in de kathedraal St.Bavo aan de Leidsevaart in Haarlem. Het is het koor Les petits Chan teurs de St. Francois uit Versail les. Het koor verzorgt de avond dienst van deze Witte Donder dag, die om half acht begint, waarna om negen uur een con cert begint dat past bij de Goe de Week. De toegang is gratis. Het is geschreven door de Amerikaan Roger O.Hierson, een handig schrijver van vooral televisiestukken. Hij heeft er „TORA, TORA, TORA” is een groots opgezette reconstructie van een histori sche gebeurtenis van verstrekkende be tekenis, de aanval van een Japanse luchtvloot op de Amerikaanse militaire basis Pearl Harbor. Dat gebeurde op 7 december 1941 en het gebeuren bracht Amerika aan de zijde der geallieerden in de Tweede Wereldoorlog. Uit een Ame- rikaans-Japanse samenwerking is dit verslag van een spectaculaire gebeurte nis uitvoerig in een meer dan twee uur durende film ondergebracht, waarbij van Amerikaanse zijde Richard Flei scher als regisseur is ingezet. SANTPOORTS TONEELver- eniging Jan van Dommelen speelt dinsdagavond in de stadsschouwburg te Velsen G.B. Shaw’s „Pygmalion”. Regisseur Henk van Delden maakte er een bewerking van die het midden houdt tussen ’t toneel werk en de musical „My Fair Lady”. Helen Shepherd heeft de zangstemmen in korte tijd eni ge scholing bijgebracht en het geheel resulteerde in een fees telijke opvoering waarbij het publiek in de zaal ook betrok ken wordt. Deze voorstelling is voor iedereen toegankelijk om dat het hier geen specifieke donateursopvoering geldt. DE POPULAIRE Vader Abra ham Show is vanavond te zien in het Concertgebouw te Haarlem. De tekstschrijver Pierre Karteer is de geestelijk vader van deze show, waarin alle artiesten waarvoor hij liedjes schrijft verzameld zijn De show kwam een half jaar geleden op de televisie. Een ge weldig succes zoals bleek uit de kijkcijfers: kijkdichtheid 7.7 en de waardering 7.5, wat hoog is. „BEN EN CHARLY” is een nieuw duo in de aanhoudende stroom van door Italianen gemaakte westerns. Het zijn twee sympathieke schurken, die vele sensationele avonturen beleven. „THE LOSERS” DIE Frans Hals in de nachtvoorstelling vertoont, is een nogal verwarrende oorlogsfilm die zich in Vietnam afspeelt en oorlog en Ameri kaanse legerleiding met een soort zwarte humor aanvallen zonder echter de ironi sche kracht van een „MASH” te berei ken. Om de kritische instelling van deze B-produktie die onder regie van Jack Starrett tot stand kwam, is „De verlie zers” toch wel een bezienswaardlge film geworden. HET IN 1968 opgerichte ope- rettekoor Animo uit Beverwijk geeft op 13 april in de Vrede- vorstkerk aldaar een feestelijk concert ter gelegenheid van het eerste lustrum. Voor de begeleiding zorgt de Amster damse Tramharmonie, waarmee het koor eerder optrad in het Amsterdams Concertgebouw. Solisten zijn Annie Schoot so praan en Co Dop bas bariton, beiden verbonden aan de Ne derlandse Opera Stichting, ert de tenor Robert Bruins van het operagezelschap Forum uit Hengelo. Op veler verzoek zingt het koor een selectie uit zijn repertoire, o.a. melodieën uit Der Zigeunerbaron en Fleder- maus, en enige nieuwe koor werken. De Harmonie speelt ook enige nummers zelf. LUXOR PROLONGEERT „Turks Fruit” en Studio herhaalt een van de beste Louis de Funès-films „Samen uit samen thuis”. Roxy toont overdag de oorlogsfilm „1000 bommenwerpers vallen aan” en in de nachtvoorstellingen „Zij zijn naakt”, een Zweedse pikante film. Voor de kinderen is er in de matinees van Cinema Palace „Chaplin Cocktail”. Studio toont op sommige ochtenden en middagen de fameuze tekenfilm „Astérix en Cleopatra”. DE WITTE BIOSKOOP DE ZWEEDSE filmactrice Mai Zetter- ling, die zich in het begin van de zestiger jaren op de filmregie ging toe leggen, heeft zich toen laten kennen als een feministe die in soms schokkende films („Nachtelijke spelen”) de achter stelling van de vrouw in allerlei varia ties aan de orde stelde. In „Liefdespa ren” gebeurt dat door de observatie van drie vrouwen die in dezelfde kliniek de komst van haar baby’s af wachten en in die tijd van spanning en verwachting op uiteenlopende wijze op de a.s. gebeurte nis reageren. Veel van de reacties wordt geweten aan de ondeugdelijke voor-opvoeding van meisjes en vrouwen en hier en daar weet Mai Zetterling die met vooraan staande (Bergman)-acteurs werkt als Harriet Andersson, Gunnel Lindblom en Gunnar Bjömstrand, haar stellingen op dramatische wijze te bewijzen. Als zoda nig past haar film beter dan destijds (in ’64) in de opvattingen omtrent de rol van de vrouw in een samenleving die door mannen geregeerd wordt, zoals de ze nu door z.g. „Dolle Mina’s” worden uitgedragen. IN HAARLOHEIM, Smede- straat 23, treedt zaterdag 14 april weer het cabaret Stepin- stepuit, dat vortgekomen is uit een Wagenings studentencaba ret Geen wonder dat de toemee volle zalen heeft getrokken. Pierre Kartner, die al weer be zig is aan zijn volgende revue- show, belooft een ontspannende avond met veel vaart. Drieën half uur lang. IN DE HAARLEMSE Galerie El Lotus aan de Pieter Kies- straat wordt vanavond om acht uur een tentoonstelling geo pend. Er hangen abstracte schilderijen van Hein van Leu- wen en kleine plastiekjes van Flory Italianer. In het „Petit Cabinet” exposeert Friggittf Schaap-Holster haar batiks. Er zijn ook keramische objecten van Marja Hooft. Concertgebouw (Van Baerlestr.): Don derdag 12 april, gr. zaal 19 uur. Mat- thaeus Passion. Het Concertgebouwor kest oJ.v. Ferdinand Letner. Vrijdag 13 april, gr. zaal 19 uur: Matthaeus Passion. KI. zaal 20.15 uur: Fluit- harprecital. Abbie de Quant, fluit en Edward Witsenburg, harp. Werken van Vinei, ea. Zaterdag 14 april, gr. zaal 15 uur: Matinee op de vrije zaterdag. Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Roberto Benzi, m.m.v. Michel Béroff, piano. Werken van Ravel e.a. Zaterdag 14 april gr. zaal 19.30 uur. Matthaeus Passion. Amsterdams Ora torium Koor. Gew. Orkest voor Zuid- Holland, o.l.v. Piet van Egmond, kl. zaal 20.15 uur: Guameri Trio. Werken van Fauré e.a. zondag 15 april, gr. zaal 12 uur: Het Concertgebouworkest Matthaeus Passion. Maandag 16 april, gr. zaal 19.15 uur: Matthaeus Passion, kl. zaal 20.15 uur: Pianoduo Gino Gorini, Sergio Lorenzi. Werken van Ravel. Dinsdag 17 april, gr. zaal 19.15 uur: Matthaeus Passion. Hoofduitvoe ring- Stadsschouwburg (Leidseplein):- Donderdag 12 april, 20.15 uur: Vrijdag 13, zaterdag 14, zondag 15, 13.30 en 20.15 uur: Amsterdams Toneel met „De Meid” van Herman Heijermans. Maandag 16 april: gesloten. Dinsdag 17, en woensdag 18 april, 20.15 uur: Amsterdams Toneel „Koning Lear”. Carré (Amstel): Dagelijks (beh maan dags) 20.15 uur: Musical „My Fair Lady”. Nieuwe de la Mar Theater (Mamixstr.): T.e.m. 29 april, 20.15 uur: Zuidelijk Toneel Globe met „Soldaat Tanaka” van Georg Kaiser (niet op april). Klein Bellevue (Leidsekade): 20.30 uur (beh- maandags) Honoloeloe”, land”. Shaffy Theater (Keizersgracht): vrijdag 13 en zaterdag 14 april in het café, de concertzaal en shaffyzaal muziekmani festatie „Shaffy Jazz ’73”. Aanvang 21 uur. Jeugdvoorstellingen: zaterdag 14 april shaffyzaal „Friends Children”. Zuilenzaal Marionetten Bert Plagman met „Spelletjes”. Maandag 16 april Shaffyzaal „Dat met de rode en de blauwe clown” Zuilenzaal „Marionet ten Bert Plagman met „Spelletjes”. Dinsdag 17 april popstudio Hinderik met „Hoeiii Bombazijn”. Aanvang 14.30 uur. Het blijspel heeft men kort weg „2” genoemd, hoewel de oorspronkelijke titel „World War 2%” (wereldoorlog 2 Vs) luidde. Niet dat er in de loop graven gevochten wordt, maar de schrijver beschouwt het hu welijk als ene gevecht dat we reldwijd bestaat. HET HAARLEMS Kamer koor van Piet Halsema zingt op zondag 15 april de Mattheus Passion van Heinrich Schütz. Dat is weer eens wat anders dan de passie van Bach, wiens voorloper Schütz was. De uit voering heeft plaats in de Oud- katholieke kerk aan de Kinder huissingel 74 in Haarlem. De evangelist wordt gezongen door Rudolf Grasman, de Christus- partij door Jan Hulsbos terwijl de kleine partijen door leden van het koor zelf worden ge zongen. De uitvoering begint om half negen. zelfgeschreven Verder speelt hij Zaterdagavond Wijnkamp, die de beste Neder landse ragtime-gitarist moet zijn. Beide voorstellingen be ginnen om acht uur. De entree is 2. IN DE ARNOLDUSHOEVE aan de Hoofdweg in Hoofddorp speelt vrijdagavond 13 april de toneelvereniging Vrij Spel uit Amsterdam. Deze club heeft geen donateurs en is daarom vrijer in de keuze van het re pertoire dat dan ook wat an ders laat zien dan het gebrui kelijke amateurwerk. Op het programma staan drie absurdis tische eenakters: „De les” van E. Ionesco en De Overledene en De Grootvizier van René de Obaldia. De regie is in handen van Gelijn Molier. In „De les” krijgt een ietwat vreemde professor zijn jonge leerlinge zozeer in zijn macht dat hij haar vermoordt. Men kan er een symbool in zien van de fnuikende macht die De Wetenschap over het eenvoudi ge leven heeft. De twee stukjes van De Obaldia zijn volgens de regisseur „Speelsigheden, waar binnen regie en spelers alle kanten uitkunnen”. De voor stelling begint om acht uur. ïïyrX-.vz.v.w.'.-.w.v.wt-cXv.O.-J» HET WORDT EEN vrolijke week in de stadsschouwb week in de stadsschouwburg van Haarlem. Zoals gebruike lijk komt eenmaal per seizoen de Koninklijke Vlaamse Schouwburg uit Brussel een week lang een blijspel spelen. en bas van Haydn. Tot slot worden de „Zeven laatste woorden van onze Verlosser aan het Kruis” uitgevoerd, waarbij Haydn muziek heeft geschreven. De teksten worden gezegd door Maura Smit. Het concert begint om acht uur en is gratis toegankelijk. WIM KAN (met zijn vrouw Corry Vonk en zijn pianist Ru van Veen) geeft zijn éénmans- programma op donderdag 19 april in de Velsense stads schouwburg. De voorstelling wordt georganiseerd door de Kunstkring Voor AHen, waar van de leden op 17 april kun nen voorbespreken. De verkoop voor andere belangstellenden begint op 18 april. club april een formatie oude jazz: The Hot Pickles. De band telt leden, die in Haarlem geen on bekenden zijn: Wim en Jan Deutekom (voorheen Midge- town Jazzband), Wim’s vrouw Nel, voorts Peter van Rooien, Jan Moerbeek en Gerard Pol Verder Jos Gevers en Hans Liffman. DE AFDELING Haarlem van de Koninklijke Nederlandse Toonkunstenaarsvereniging (KNTV) heeft al enige tijd ge zocht naar een mogelijkheid om aan composities van bij de vereniging aangesloten compo nisten meer bekendheid te ge ven dan thans het geval is. Leden van de afdeling nu zijn onlangs op de gedachte geko men om deze mogelijkheid te zoeken in het geven van uit- wisselingsconcerten, andere afdelingen KNTV betrokken worden. 17 april in het concertgebouw. Dan leidt Piet Kiel jr de jaar lijkse uitvoering van de Chris telijke Oratorium Vereniging Haarlem. Het werk is geschreven voor twee vierstemmige koren, solis ten, twee orkesten, twee orgels en continuo. Het orkest wordt gevormd door strijkinstrumen ten en enkele houtblazers. Een sobere samenstelling, waarmee een bijzondere klankschoonheid wordt verkregen. Net als de solisten vertolken de koren evangelieteksten als wel de me ditaties die op enige episoden van het lijdensverhaal volgen. Aan de uitvoering van COV Haarlem werken mee de so praan Hanneke van Bork, de alt Wilhelmine Matthes, de tenor (evangelist) Willy van Hese, de bas (Christuspartij) Arie de Rijk, de tenor Gerard van Dolder en de bas Ruud van de: Meer. Bernard Bartelink en Marinus Metz bespelen het or gel en Henk Lambooy de viola da gamba. Het jongenskoor van de Koorschool St. Bavo onder Jan Valkestijn is traditiege trouw ook van de partij. De begeleiding en instrumentale soli worden zoals gebruikelijk gespeeld door het Noordhol- lands Philharmonisch Orkest. Aanvang half acht. IN HET SCHAFFY-theater (Felix Meritis, Keizersgracht Amsterdam) zijn vrijdag en za terdagnacht alle jazzmusici te horen die in de loop van dit seizoen bij Boy Edgar solo heb ben gespeeld en verder vele bekende solisten met hun eigen formaties. Boy Edgar Sound met Gerrie van der Klei, Kees Hazevoet, Theo Loevendie, de oorspronkelijke Diamond Five, Leo Cuypers, kwartet Embryo mt Henny Vonk, Wim Over- gaauw, Hans Dulfer, Han Ben- nink en Misha Mengelberg. Het feest begint om negen uur en duurt tot drie uur. z’n 75 op zijn naam staan en aangezien hij pas 45 jaar is, kunnen ze in Amerika nog veel van hem verwachten. Het stuk is destijd door het Nieuw Rot terdams Toneel gespeeld onder de titel „Mimicry”. De Brusse laars spelen dezelfde vertaling, van Jules Royaards. Chris Lomme en Rik Andries zijn geregisseerd door de van de televisie bekende Nand Buyl. De KVS speelt van 13 tot en met 20 april. IN DE HAARLEMSE Jazz- speelt vrijdagavond 13 worden, is op zaterdag 14 april in de bovenzaal van het Haar lemse Concertgebouw. Het ver loop van het concert zal een variant zijn van de gang van zaken, die men als regel voor dergelijke muziekuitvoeringen hoopt te kunnen aanhouden. Het gaat deze keer om een uitwisseling tussen de afdelin gen Leeuwarden en Haarlem. Lid van de afdeling Leeuwar den is de componist Jan Mas- séus. Van hem zullen evenwel geen Leeuwarder musici wer ken komen spelen. Die taak hebben Haarlemse KNTV-leden op zich genomen. Zij zullen een Sonate voor fluit en piano en Liederen op teksten van H. Marsman gecomponeerd door Jan Masséus ten gehore bren gen. Voor wat deze uitvoerin gen betreft, zal er sprake zijn van uitwisseling. Alhambra II (Weteringschans): Dennis Weaver in „Duel”, toeg. 14 j. dag. en 21.45 uur, zo. 13.45 16.15, 19.15 en 21.45 uur. Bellevue Cinerama (Mamixstr.); Sarah Miles in Lady Caroline Lamb”, toeg. 14 j. Dag. 14.15, 19.15 en 21.45 uur, zo. 13.30, 16, 19.15 en 21.45 uur. Calypso (Mamixstr.): Fernando Rey in „Le charme discret de la bourgeoisie” toeg. 18 j. Dag. 13.45. 16. 19.30 en 21..45 uur. Cineac ijzeren 11.30, VANAVOND OM ACHT uur begint in de NH kerk in Spaarndam een concert, geor ganiseerd door het Spaamdams Gemengd Koor. Aan concert werkt mee het Koninklijk Mannekoor Ceacilia onder leiding van Anton de Beer. So listische medewerking verlenen de sopraan May Oranje-Den Uil, de alt Antoinette Blom en de pianiste Miep van Luin. Het eerste concert, dat in deze opzet in Haarlem onder auspiciën van de Haarlemse KNTV-afdeling gegeven zal „MET GEPASTE TROTS” meldt De Waag in Haarlem vrijdagavond 13 april het op treden van de Engelsman Wizz Jones. Deze rasartiest speelt gi taar en heeft een opvallend stemgeluid, waarmee hij zijn liedjes zingt, folkmusic, speelt Leo Pavane voor piano, van Mul een pianosonate en Rob du Bois een ensemble-stuk, dat tot titel heeft gekregen „A dog named Boo has a master, called Lobo” en dat geschreven werd voor viool, klarinet en piano. Als medewerkenden vermeldt het affiche: de zangeres Paula de Groot, de fluitiste Renée Hesmerg, de klarinettist Cor van den Berg, de violisten Jan Hesmerg en Roel Steman, de pianisten Ans Bouter, Hans Bruin, Justine Koot en Maud van ’t Kaar en Harry Prenen, die een voordracht houdt. (Damrak): Wang Ping in „De vuist, toeg. 18 j., dag. 9.15 13.45, 16, 19.15 en 21.30 uur, zo. 13.30, 16. 19.15 en 21.30 uur. Cineac (Reg. Breestr.): Ochtend en mid dag 9.30, 11.30, 13.30, 15.30, zo. 11.30 uur enz. „Pippi gaat van boord”, toeg. a.l. elke avond 17.30, 19.30 en 21.30 uur „De grote blonde met éénzwarte schoen”, toeg. 14 j. City (Leidsepledn): Walt Disney’s „Pinoc chio”, toeg. a.l. do. vr. za. 14.15, 19 en 21.30 uur, zo. t.e.m. w. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur. Flora (Amstelstr.): Terence Hill in „De duivel hale je.toeg. 14 j. Dag. 14.30 19 30 en 21.45 uur. zo 13.30. 15.45, 19.30 en 21.45 uur. Kriterion (Roeterstr.): Yves Montand in „Etat de siege”, toeg. 141Dag. 14.15, 19.30 en 22 uur, zo. 13.30. 16, 19.30 en 22 uur. vr. zo. nacht 00.15 uur enz Leidsenlein Theater (Leidseplein): Ber nadette Latent in „Une belle fille comme moi”, toeg. 14 i. Dag. 14.45. 19 45 en 22 uur, zo. 13.45. 16.15, 19.45 en 22 uur. Nöggerath (Reg. Breestr.): Marton Bran do in „Last tango in Paris”, toeg. 18 j. Dag. 13.30. 16. 19 en 21 30 uur. Parisien (Nieuwendiik)- ..Marianne o- het pomopad”. toeg. 18 j. Dag. 11.30, 13.30. 15.30, 17.30. 19.30 en 21.30 uur, zo. 13.30 uur enz. Rembrandtnlein Theater (Rembrandt- plein): Terence Hill in „De vier vuisten de lucht in”, toeg. 14 i. Dag. 14.15. 19.15 en 21.45 uur, zo. 13.30, 16. 19.15 en 21.45 uur. Rialto (Ceintuurbaan): Danny Kaye in „De hofnar”, toeg. a.l. Dag. 14. 19.15 en 21.30 uur, zo. 13 30 19.15 en 21.30 uur. Roxy (Kalverstr.): Van G. Chaucer in „The Canterbury tales”, toeg. 18j. Dag. 13.30. 15.45. 19 en 21 30 uur. Royal (Nieuwendiik): Anthony Quinn in „Attila”, toeg. 141. Dag. 13.30. 15.45, 19 en 21.30 uur. Studio K (Boven Kriterion): Peter Gon zales in ..Fellini Roma”, toeg. 18j. Dag. 14.15. 19 30 en 22 uur. zo.. 13.45, 16.15, 19.30 en 22 uur. The Movies (HaariemmerdiikT 19.45 u»r „The big store”, toeg. 14 j. 22 uur „At the circus”, toeg. 14 j. Dag. open 19.45 en 22 uur. zaterdag alleen 22 uur. Tuschinski (Reg. Breestr.): Monique van de Ven in ..Turks Fruit”, toeg. 18 j. Dag. 14.15. 19 en 21.30 uur, za. zo. 13.30, 15.45, 19 en 21.30 uur. De Uitkijk :Prinsengracht)’ Liza Minelli in „Cabaret”, toeg. 18j. Dag. 14. 19.15 en 21.45 uur, zo. 13.15, 15.45, 19.15 en 21.45 uur. TWEE WEKEN NA zijn Amsterdamse première krijgt Haarlem al de kans kennis te nemen van de meest bespro ken film van de laatste tijd, Bernardo Bertolucci’s „Last tango in Paris”. Berto lucci bij filmvrienden uiteraard al be kend door films als „Primo della rivolu- zione” en „II conformista”, is met dit ongewone en vaak raadselachtige film werk ineens doorgedrongen tot het grote publiek dat nu in de Westeuropese hoofdsteden en ook in New York in rijen voor de desbetreffende bioscopen staat, zoals hier alleen voor „Turks fruit” gebeurde. Of dit alleen veroorzaakt wordt door de voorbarige reputatie van een van de meest pornografische kunstfilms van de laatste tijd te zijn, valt moeilijk uit te maken. Een consciëntieuze Engelse criti cus heeft met zijn stopwatch uitgere kend dat de erotische scènes van „Last tango” bij elkaar maar goed vijf minu ten van de twee uur durende film in beslag nemen. En hij adviseert al te nieuwsgierige kijkers andere films te gaan zien die op dat punt royaler zijn al worden ze dan niet in eersteklas-biosco- pen vertoond. Er zullen dus ongetwijfeld ook wel andere factoren meespelen bij het succes van de film en een daarvan is ongetwij feld de aanwezigheid van Marlon Bran do die een uitgebluste Parijse Ameri kaan speelt, gekweld door de zelfmoord van zijn vrouw, die enkele dagen van ongekende passie bij een jonge vrouw, bijna een meisje nog, beleeft op een verlaten flat waar zij elkaar toevallig ontmoeten. Het is in eerste instantie een vernielende passie, zonder liefde of ge negenheid zelfs zonder behoefte elkaar anders dan fysiek te kennen. Deze ano nimiteit van de verhouding trekt het meisje (Maria Schneider) wel aan en als de hartstochtelijke Brandon tekenen vertoont hun samenzijn te willen conti nueren, maakt zij een einde aan hun verhouding en ook aan de minnaar die haar blijft vervolgen. „Last tango” is een met grote innerlij ke kracht gemaakte en gespeelde film over een tragische liefde die zich slechts in erotische contacten van allerlei aard kan uiten, maar de beperktheid van de erotiek zonder ander bindend element niet wil inzien. Een film van de brutale, primitieve kracht die nauwelijks enig tegenwicht krijgt in de andere, gelijktij dig verlopende verhouding van het meis je met een cineast (Jean-Pierre Léaud) 4

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 17