Aanstekelijk cabaret in Mickery: Nog een echte ouderwetse Disney Surinamers bestaan nog niet OPNIEUW PINOCCHIO BBP Massamoord op Indianen Contractgeschil in Brazilië over musical PICASSO’S EIGEN COLLECTIE NAR LOUVRE YAMAHA ORGEL SHOW Schijnwerper op de filmwereld film S in Amsterdam ’n Kijk opTopform tijdens de Paasexpositie Alphenaar rform HAARLEM TEL. 023-320850. Aanklacht in boek Promenos volgeboekt Atop tai ■■f INTERIEURVERZORGING B.V. APRIL 1 3 VRIJDAG 1973 17 5 Toffe meid Filmmuseum (Van onze Parijse redacteur) twijfeld succesvolle tournee begon. Gods antwoord luidt: „Lach, man!” Wat een woordspeling is op de Hin- doestaanse premier van Suriname, die met rasvermenging de tegen stellingen wil oplossen. Creolen moeten maar met Javanen trouwen, Chinezen met Indianen, Libanezen met Bosnegers, zolang de Hindoe stanen met Hindoestanen blijven trouwen woonte zijn persoonlijke verzame ling regelmatig met doeken van meestal bevriende schilders te ver rijken zodat zijn bezit met een do zijn Matisses, evenveel Braques, zes Cézannes, vier Douanier Rousseaus, Modigliani’s en Gleizes bij zijn dood als een der rijkste particuliere col lecties ter wereld kon worden be schouwd AMSTERDAM Zelfs God weet niet of Suriname zelfstandig moet worden. Tenminste, volgens Thea Doelwijt, de tekstschrijfster van het Surinaams cabaret dat gisteren in het Mickerytheater aan een onge- Nachtvoorstellingen Kwaad geschied PARIJS Na een bezoek dat hij donderdag aan het sterfhuis van Pi casso bracht, heeft diens advocaat, mr. Rolane Dumar bekendgemaakt, dat de volledige collectie van mo derne schilderijen van de meester voorzover niet door hem zelf ge schilderd aan het Parijse Louvre- museum zal worden overgedragen. Vanaf zijn jeugd had Picasso de ge- KRUISWEG 47-49 HAARLEM TEL. 023-320244 Een vooraanstaand auteur begint aan de levens beschrijving van een beroemde filmheld. Tijdens zijn speurtocht naar gegevens stuit de schrijver op onvermoede feiten Close-up: een vlijmscherpe roman van Een Deighton over een wereld van sterren, supersterren, producers en financiers. Een wereld, waarin alles te koop is. Oók incestueuze liefde, chantage en moord. 320 pagina’s voor 17,50 bij elke boekhandel. TALENSTUDIE het gehele jaar door (F1?: In MET HET OOG op de na derende paasvakantie, en waar schijnlijk ook uit gebrek aan sterke publiekfilms in het hui dige filmaanbod, vertoont City in Amsterdam (en tegelijk Odeon in Den Haag en Lumière in Rotter dam) nog eens de avondvullende tekenfilm „Pinocchio” van Walt Disney. Jeugdsentiment voor velen die de film in 1949 en later gezien hebben, nieuwe ervaring voor jeugdige generaties die on danks de moraliserende toon van Disney toch nog wel onder de in druk kunnen komen van diens grenzeloze techniek, onuitputte lijke fantasie en huiselijke grap pigheid. „Pinocchio” werd in 1939 gemaakt als tweede avondvullende Disney-film na „Sneeuwwitje en de zeven dwer gen” maar wij kregen de vrije verfilming van Collodi’s klassiek kinderboek pas enkele jaren na de oorlog te zien, inmiddels ge heel in het Nederlands nagesyn chroniseerd, wat destijds ook al bij „Sneeuwwitje” gebeurd was. Incident I ADVERTENTIE JAC HEIJER. ADVERTENTIE ADVERTENTIE 17 CHARLES BOOST ADVERTENTIE Als conditie voor de overdracht heeft „ANOUK” keert zich voorts tegen de strafmaatregelen in de arbeidsovereen komst. Als reden voor ontslag op staan de voet worden onder meer genoemd het door de medewerker bekendmaken van zijn gage aan de collega’s en het roken in kleedkamers. Volgens de vakorganisatie beïnvloedt het ruime aanbod van medewerkers in de sector van de musicalproduktles de vaststelling van de arbeidsvoorwaarden op bijzonder nadelige wijze. U bent meer dan welkom.t/m 2e Paasdag van 11.00 tot 17.00 uur. (Van onze rtv-redactie) HILVERSUM. PromeNOS, het gro te wandelconcert zaterdagavond 14 april in de VARA-studio, waarvan we reeds melding maakten is reeds volgeboekt. De 1000 beschikbaar gestelde toegangskaar ten zijn al weg naar belangstellende radioluisteraars. Er is in het programma één wijziging: het Amsterdamse conser- vatoriumorkest Alpho is vervangen door het Danzi-kwintet. Henk Tjon, Detta Dilrosun (boven) en Helen Kamperveen. 1 TWEE FILMS VAN Costa Gravas zijn in de nachtelijke uren te zien respectievelijk in Kriterion, waar het dagprogramma met „L’état de siège” wordt voortgezet en in Studio K die „L’aveu” nog eens op het programma heeft genomen. De Marx Brothers overdag ook al aanwezig in The Mo vies gaan ’s nachts door met „A night in Casablanca”. Bio. geeft een reprise van Bo Widerberg’s. „Adalen 31”, in Victoria nog eens „Bonnie and Clyde” en in het Leidseplein Theater Sam Peckinpah’s „Strawdogs”. Presentatie nieuwe modellen Maandag 16 april in Hotel Die Raeckse t.o. de parkeergarage Raaks Haarlem. Doorlopend demonstratie v.a. 3 uur 's mid dags en ’s av. om 20.30 uur een grote show met toelichting en optreden van Fred Brekelmans werd belet het kasteel te betreden, heeft uit protest of uit wanhoop een halve fles bleekwater opgedronken waardoor hij ijlings in het ziekenhuis van Antides moest worden opgenomen. Zonder dat zijn leven direct in gevaar zou zijn, werd zijn toestand door de dokters don derdagavond toch wel vrij ernstig ge acht. Bij de eerste verkoping van werken van Picasso sinds diens dood bij Sothe by’s in Londen werd voor een complete serie van 100 genummerde en gesigneer de etsen, uitgebracht door Ambrose Vol land, het recordbod van 750.000 gulden (Van een onzer verslaggevers) LEIDEN. „Twee ondernemende New- yorkse zakenlieden willen de Ameri kaanse luchtmacht afhelpen van een hinderlijk overschot van tien miljoen liter ontbladeringsmiddel. Ze willen dit „orange”, dat in verband is gebracht met een toenemend aantal doodgeborenen in Vietnam, leveren in het kader van de ontwikkelingshulp aan Zuid-Amerika”. Aldus citeerde mr. T. Muntinga, ad- junct-directeur van Uitgeverij Hollandia gisteren in het Leidse rijksmuseum voor Volkenkunde, berichten in de pers. Hij sprak daar op een bijeenkomst, ter gelegenheid van het verschijnen van „Bloedbad der indianen”, een aangrij pend verslag van de Franse journalist Lucien Bodard over de massamoord op Braziliaanse indianen. Over die slachtingen zijn zo nu en dan berichten verschenen, zoals in 1968 toen het Braziliaanse ministerie van Binnen landse Zaken een rapport publiceerde waarin te lezen staat, dat particulieren met medewerking van leden van de Dienst voor Indianenbescherming india nen hadden vermoord door het uitdelen van met arsenicum doordrenkte suiker. Bodards verslag nu is een poging een afgerond beeld te scheppen van deze massamoorden, die al eeuwen lang aan de gang zijn. Prof. dr. J. W. van Hulst, lid van de Eerste Kamer voor CHU was een van de sprekers, die naar Leiden waren geko men om kanttekeningen te plaatsen bij het door mevrouw I. Grader-Oly ver taalde boek. De senator heeft al enkele malen interpellaties gehouden en schrif- telijke vragen gesteld over deze kwestie, maar „vanzelfsprekend negatieve ant woorden gekregen” van de verschillende ministers van Buitenlandse Zaken- Kees de Bree wijt deze gang van zaken aan de angst van de baas voor jaloezie in de Disney-„familie” indien sommige medewerkers aparte ver meldingen kregen. Wat geen onrede lijk excuus zou zijn, omdat bij een 'ingewikkeld bedrijf als een teken- filmproduktie de totale artistieke in breng van het team nogal door el kaar kan lopen en soms moeilijk terug te voeren is naar één enkele persoon. Toch zouden onderzoekingen die dienaangaande op het ogenblik schijnen plaats te vinden, interessante resultaten kunnen opleveren en zeker hier en daar, bijv, in het geval Ub Pinocchio en zijn geweten, de krekel Jimmy. „Het kwaad is al geschied”, aldus prof. Van Hulst, „de indianen zijn al vrijwel geheel uitgeroeid. Het enige wat we nog kunnen proberen is een appèl doen op de wereld”. geweigerd, waarop de serie werd terug getrokken. In november bracht een der gelijke verzameling 94.500 pond (708.750 gulden) op. Er zijn 250 van deze serie* vervaardigd door Ambrose Vollard, die als enige Picasso’s werken aan de man bracht in de jaren 1912, 1913 en 1914. Wie het bod van 100.000 pond had ge daan, is niet bekendgemaakt. „Het ziet er niet naar uit dat de dood van Picasso heeft geleid tot spectaculaire stijging van de prijzen voor zijn werk, tenminste op het verloop van donderdag afgaand”, aldus Sotheby’s. AMSTERDAM. Tussen het hoofd bestuur van „ANOUK”, de vakorganisa- tie voor uitvoerende kunstenaars en de I producenten van de musical „Wat een planeet” is een geschil ontstaan over de arbeidsovereenkomst van de medewer kers. De arbeidersovereenkomst houdt vol- j gens „ANOUK” het gevaar in dat de medewerkers weken achtereen zonder een vrije dag zullen moeten optreden. ANOUK heeft er ook bezwaar tegen dat de producenten de produktie zonder meer kunnen stoppen als hoofdrolspelers om welke reden dan ook niet meer zouden optreden. De medewerkers kun nen in dat geval voor een periode van veertien dagen geen rechten op betaling doen gelden, aldus de vakorganisatie. HET NED. FILMMUSEUM zet zijn reeks voorstellingen van Amerikaanse films uit de beginpèriode van de zwijgende film voort met „Mickey” op woensdag 18 en „The toll gate” op donderdag 19 april. „Mickey” uit 1916-1918 is een doorlopende openba ring van het komische talent van Mabel Normand, een toonaangevende actrice in Vitagraph en Keystone- produkties die al enige jaren filmer varing achter de rug had toen zij in 1914 de debuterende Charlie Chaplin ontmoette, hem wegwijs maakte in zijn nieuwe carrière, korte tijd zijn „leading-lady” werd en zelf in enige films die hij voor Mack Sennett maakte als zijn regisseur optrad. Hoe sterk Chaplin’s invloed in die korte tijd op deze komische actrice was, blijkt duidelijk uit „Mickey”. Daarin speelt Mabel Normand met veel charme en gevoel voor humor en met enkele komische trekjes die aan Chaplin herinneren de rol van een in het wild opgegroeid meisje dat tijdelijk onderdak vindt in het huis van haar rijke familie. Mabel Nor mand was voor die tijd een unieke filmpersoonlijkheid, die te veel ener gie aan de dag legde voor haar zwak ke gezondheid. Ze stierf in 1930, zes endertig jaar oud. „Mickey” is de beste film gebleken uit haar te korte loopbaan. Donderdag is een andere filmper soonlijkheid uit die dagen aan de orde, namelijk William S. Hart (1870- 1946), het prototype van de cowboy die in „The toll gate” een waardige opvolger of gelijkwaardige, concur rent bleek voor wildwest-acteurs als Broncho Billy en Tom Mix. Meestal speelde hij de schurk met het goede hart en zijn populariteit was jaren lang bijzonder groot. Opnieuw dus tot tweemaal toe unieke gelegenheden om iets te weten te komen over de beginjaren van eeh grote filmindus trie. Hij wees er daarbij op dat de Braziliaan se vertegenwoordiging in Nederland wel degelijk gevoelig is voor reacties op deze kwestie vanuit het parlement of van de bevolking. Het beste bewijs hiervoor leverden de Braziliaanse diplomaten zelf door on danks een uitnodiging van „Hollandia” om naar de bijeenkomst in Leiden te komen te verklaren dat men „verhin derd was”. U kunt elke dag beginnen met de taal die u wenst ita talenpracticum Mr. A. Bruchschool - Jacobstraat 2 - tegenover parkeergarage Tel. 020-236663, tussen 17 en 21.30 uur tel, 023-310953 Doelwijt in de meeste nummers legt komt met veel ironische binnenpret over. Het contact is er direct en spon taan. De combo speelt welluidende mu ziek, die eerder op Jazz dan op Suri naamse folklore gebaseerd is. Het programma is in Mickery, Rozen gracht 117 te zien vanavond en morge navond om half negen en op 19, 20 en 21 april om 24 uur. f BARTELJORISSTRAAT13-17 Zo’n hervertoning van een werk stuk uit de Disney-studio’s roept uiter aard herinneringen op aan de be roemde tekenfilmer die onuitwisbare figuren als Mickey Mouse, Donald Duck en ontelbare dierentypes als figuratie ontwierp en wiens ontemba re activiteit er tenslotte toe leidde dat alle filmgenres in zijn studio beoe fend werden naast de tekenfilm (lang en kort) de natuurfilm (True life adventures), de speelfilm (..Treausre Island”, („Robin Hood”), de musi cal („Mary Poppins”), de trucfilm („live action” gecombineerd met te kenfragmenten). Het grootste deel van deze explosie van „neven”-activi- teiten valt na de oorlog en men mag veilig aannemen dat na „Sneeuwwit je” de directe bemoeienissen van Walt Disney met de onder zijn naam uitgebrachte tekenfilms aanzienlijk verminderd zijn, zo niet geheel zijn verdwenen. Hij ging voornamelijk als produktieleider optreden. In het laatste nummer van „Skoop” vindt men een interessant artikel van Kees de Bree over Disney en zijn staf van medewerkers, juist naar aanlei ding van het heruitbrengen van „Pi nocchio”. Er is, zo onthult de schrij ver, de laatste tijd pas gebleken, (wat velen al hadden kunnen vermoeden) dat Disney in de loop der jaren met de eer is gaan strijken, eigenlijk be stemd voor veel aan de buitenwereld onbekende kunstenaars die het werk deden waaronder Disney vervolgens zijn naam zette. Dat gold zowel voor de tekenfilms als voor de krantestrips die als bijprodukt van en tegelijk als reclame voor de op dat ogenblik lopende tekenproduktie kon gelden. Wat die strips betrof wordt de Donald Duck-serie op naam van een zekere Carl Barks gezet en uit een biografisch artikel van David R. Smith over de in 1971 overleden te ken- en trucfilmer Ub Iwerks die in de grijze oudheid naam maakte als zelfstandige schepper van de teken- filmfiguur „Flip, the Frog”, blijkt het grote aandeel van deze man achter de schermen in de Disney-produkties. Iedereen kan natuurlijk begrijpen dat Walt Disney niet eigenhandig ie der beeldje van zijn films en niet ieder plaatje van zijn strips tekende, al kwamen zijn films onder zijn naam uit en zette hij zijn handteke ning als handelsmerk op ieder laatste plaatje van zij» comic-strip. Zelfs de kleinste tekenfilm vereist zoveel en nauwgezet tekenwerk dat er veel anonieme dienstverlening bij betrok ken is. Maar in een „cartoon-factory” zoals Disney tenslotte creëerde, zijn zelfstandige kunstenaars nodig die niet alleen met ideeën komen aan dragen, maar ook eigen ontwerpen moeten maken en hun stempel kun nen drukken op een hele film. to. En Cinéac Reg. Breestraat brengt als Nederlandse première de mis- daad-komedie „De grote blonde met één zwarte schoen” van Yves Robert met onder meer Mirille Darc en Bernard Blier. In The Movies een Marx Brothers-programma met op iedere avond afwisselend „The big store” en „At the circus”. Iwerks en vooral ook voor Wooly Reitherman (sinds „Sneeuwwitje” medewerker aan alle grote teken films, regisseur ook van veel Disney- speelfilms en nu zo ongeveer de artistieke erfgenaam van de in ’66 overleden Walt) een verlaat eerbe toon kunnen worden. de meester gesteld dat de kunstwerken tezamen in één zaal zullen moeten worden ondergebracht. Door de enorme hoeveelheid Picasso’s die nu plotseling „vrij” is gekomen, schijnen de prijzen van zijn werken al ongunstig te worden beïnvloed. Ondertussen heeft zich donderdag ook bij ht kasteel Vauvenargues bij Aix-n- Provence waar Picasso zal worden be graven nog een incident voorgedaan. Het 12-jarige kleinzoontje van de meester dat, schijnt het, door de parkwachter MAAR BIJ „PINOCCHIO” hoeft men nog niet aan die complicaties te denken. Terwijl „Sneeuwwitje” nog in produktie was, werd deze tweede avondvullende tekenfilm door Disney persoonlijk voorbereid. En al heeft de grote man natuurlijk veel te danken aan de door een intensieve produktie in een tiental jaren getrainde groep tekenaars, achtergrondontwerpers en specialisten in het creëren van speci ale effecten (enige honderen in to taal) het sprookje van de als mario net ontworpen Pinocchi die door het goede en heldhaftige te kiezen een echt mens wordt, draagt nog duide lijk de Disney-signatuur. Hoe gemakkelijk' hij (of zijn studio) zich later, door omstandigheden gedwongen aan andere stijlen zou weten aan te passen, bleek pas kort na ’45 toen een groep ontevreden stafleden ontslag nam en de UPA oprichtte. De nieuwe tekenfilmstijl werd snel geïntegreerd in bijv. „Winnie de Pooh”, „Alice’s adventures in Wonderland”, „De nacht van de koude neuzen” en „The aristocats” die weinig gemeen meer hebben met het gestandaardiseerde Disney-werk. Daar om is het goed Disney’s oorspronke lijke kracht, zijn fantasie, techniek, sentimentaliteit en behoudzucht, te rug te zien in al haar oorspronkelijke kracht waarin wansmaak, kitsch en ook een beetje schijnheiligheid op een natuurlijke manier thuishoorden. Het is een van de weinige prikjes die het Surinaams cabaret de huidige rege ring geeft. Veel meer dan met het door prikken van de problemen houdt het zich bezig met het aantonen van de noodzaak van een eigen Surinaamse cul tuur. Dat is goed gezien, maar ik moet zeggen dat ik een lekker scherpe revolu tionaire prik toch wel miste; een prik die je enig zicht zou kunnen geven op een echte verandering van de waanzin nige structuur van de Surinaamse sa menleving, die nog ingewikkelder is dan een Nederlandse kabinetsformatie. Maar goed, zonder een gemeenschappelijk uit gangspunt in de cultuur, geen radikale verandering. Het cabaret van Thea Doelwijt en Henk Tjon (regie) schetst met een grote dosis zelfspot de Surinaamse toestand. In het eerste nummer leggen ze uit waar het ligt, hoe groot het is en wat het allemaal nèt niet is. Suriname is nèt geen kolonie; nèt niet Curacao; al bijna een Zuid Amerikaans land; een ontwik kelingsland dat academici levert aan het moederland en Surinamers bestaan nèt nog niet. Ga er maar eens aanstaan. Thea Doelwijt en de haren bieden geen kant en klare oplossing, laat staan dat ze de revolutie prediken. De huidige toestand komt maar één keer goed aan bod, in een treurlied voor de jongen die door de politie is neergeschoten. Aan het slot roepen de cabaretiers al die Surina mers die wegtrekken uit hun land, op om weer terug te komen, offers te brengen om een land met een eigen gezicht op te bouwen. Het programma zit muzikaal en visu eel sterk in elkaar. Henk Tjon geeft elk nummer een aantrekkelijk uiterlijk, dat met aanstekelijk plezier door Detta Dil rosun. Helen Kamperveen, Mike Ho- Sam-Sooi en hemzelf op het publiek of I het Surinaams is of Hollands wordt overgebracht. En de zelfspot die Thea TERWIJL CINÉTOL VOOR de derde en helaas laatste week Truf- faut’s kostelijk liefdesmelodrama „Anne en Muriel” („Les deux Anglai- ses et le continent”) op het program ma houdt, komt het Leidseplein The ater (dat „Manson” na een week laat vallen) met de nieuwste Truffaut Une belle fille comme toi”. Een onge bruikelijke, om niet te zeggen onher kenbare Truffaut: dwaas, geestig, luid ruchtig en niet terugdeinzend voor sterk aangezet spel en krachtdadige actie. Hoofdpersoon is de mooie en opgewekte Bernadette Lafont die voor niets terugdeinst om zich van een plezierig leventje te verzekeren en uiteindelijk in de gevangenis te rechtkomt. Daar wordt zij studie-object van een jonge socioloog (André Dussolier) die haar in enige zittingen interviewt om materiaal te verzamelen voor zijn proefschrift over misdadige vrouwen. Camille Bliss, zoals Bernadette La font in de film heet, hangt de argelo ze student een verbijsterend en vaak leugenachtig verhaal van haar leven op, dat hij als geïsoleerd weten schapsmens totaal verkeerd interpre teert. Hoe zij haar doel bereikt om in de amusementswereld een rol van betekenis te spelen, waarbij zij on derwijl diverse slachtoffers maakt en haar ondervrager achter de tralies weet te werken, onthult Truffaut ons op een luchtige, maar weinig verfijn de manier. Er is een onderhoudende klucht ontstaan, met voornamelijk Bernadet te Lafont (die al in Truffauts aller eerste korte speelfilm „Les mistons” optrad) als gangmaakster. Truffaut blijft op de achtergrond en 'misschien is „Toch een toffe meid”, zoals de film populair door de importeur her doopt is, alleen maar een eerbetoon aan de eerste actrice die de filmer mocht regisseren. Behalve twee Truffauts zijn er de ze week ook twee „vuisten”-films van het duo Terence Hill en Bud Spencer te zien, resp. in Flora, waar voor de vierde week „De duivel hale je” en in Rembrandtplein Theater, waar „De vier vuisten de lucht in” alles geven wat hun titels beloven. Over „Pinoc chio” in City schreven we al hierbo ven, terwijl van de andere belangrij ke premières van vorige weken Ber- tolucci’s „Last tango in Paris” in Alhambra I en Nöggerath „Le char me discret de la bourgeoisie” van Bunuel in Calypso, „L’état de siège” van Costa Gavras in Kriterion en „Duel” in Alhambra 2 zijn gebleven. „West Side Story” is terug in Du Midi, „De hofnar” met Danny Kaye kan men opnieuw gaan zien in Rial-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 17