door Poolse RADIO TELEVISIE filmers onorthodox gemaakt over Indianen Problemen van „gewone man in 5 uur TV en 3 uur radio ARMAN EN ILVA PANDA FERDINANDS BELEVENISSEN t z 5 z fl J fl m Z z fl 2 a m z I fl III z r, „Matthaus” en documentaires V „Pilatus enwij” Polle, Pelle en Pingo 1 1 1 ^1 Lijdensweekdrama in KRO-programma Potasch en Perlemoer Van Onderen-dag in Jaarbeurs en de komeet Disc-jockeys voor NOS op paastocht in lange serie op de beeldbuis fl J fl H T&HA frit! ik pluk bla- n deren, kapitein aftok WIL LATEN ONDERZOE- J KEN CF ZE BRUIKBAAR. 'X ZJN HOOR PILLEN J DONDERDAG 19 APRIL 1973 19 18 TV VANAVOND (Van onze RTV-redactie) 1 Geactualiseerd TV DONDERDAG TV VRIJDAG RADIO VRIJDAG Einde van droomfabriek fl 111 Ia (Van onze RTV-redactie) HILVERSUM De VARA waagt het om op één dag vijfeneen-. half uur televisie en drie uur radio te besteden aan de verlangens, eisen en ideeën van maatschappelijke underdogs, de mensen aan de basis van onze samenleving, de gewone arbeider, zoals die al een jaar lang in de programmaserie Van Onderen de spreekbuis vindt, die hij normaal gesproken mist. Van het ene pro gramma, „Een boterham met te vredenheid”, naar een vrijwel de gehele zaterdag (21 april) omvat tend programma is een geweldige stap. Hoe is dat allemaal gekomen? AMSTERDAM Zondag was het nog op Duitsland I te zien: Tij dens een feestelijk gebeuren op het eilandje Mainau in de Bodensee kreeg Andrzej Wajda, Pools regis seur, een bambi, een beeldje dat het Westduitse weekblad Bild und Funk ieder jaar voor excellente prestaties geeft, namens zijn lezers. Wajda kreeg zijn bambi voor een onalle daagse film, die hij vorig jaar maak te in opdracht van het tweede Duit se net: De film „Pilatus und An dere”. Vrijdag aanstaande vertoont de KRO deze film, onder de titel „Pilatus en wij” een vertelling voor Goede Vrijdag. Se ZONDAGSE KLEREN VAN MIJN 00M H4AU0. WIKLAKKEN! WLLIE ZULLEN .MICHAEL MOETEN EEN 6NTREE-KAART --- ZIINTOWOLLE’5 KIPPENHOK! j- wCy ES MOETEN! 324191 'WIE IS DIE VREEMDE/VAN? BOUW DE7E0UDE KIST/ AHA, HETIS NEEF 5NEL OM TOT EEN -1 5LIM! DRAAGSTOEL xnr Matthaus CHARLES BOOST HILVERSUM I 22.30 4192-B 5 /„j. dat, Jollipop?” en niet een 1 9 lijke televisieweek in Salzburg onlangs de film bijzonder goed ontvangen. Pila- tus und Andere wordt gespeeld door Poolse acteurs. Ook de technische staf is Pools. Piet van Egmond, die vanavond een toe lichting geeft bij de Matthaus Passion van Bach. 20.00 20.21 18.55 19.00 19.05 20.00 20.15 21.05 22.15 19.10 19.30 20.00 20.15 21.20 22.50 23.15 23.20 18.55 19.00 19.05 (Van onze redactie in Amsterdam) 2 a m z s I z De kruisigingsscène uit „Pilatus en wij”. Willem de Jong, een van de VARA- mensen die zich helemaal met „Van Onderen” bezighouden: „We zijn vorig jaar gestart met een uitzending over de mens en zijn werk: hoe beleeft hij dat werk, vindt hij dat fijn of is hij onte vreden? Is er aan zijn werkomstandig heden iets te veranderen of kan hij zelf meehelpen die veranderingen tot stand te brengen”. „We mikten dus duidelijk op mensen die geen goede uitingsmogelijkheden be zitten, die vinden, dat ook de vakbond hun belangen, en vooral hun gedachten, niet behartigt. Dus zijn wij spreekbuis geworden voor de mensen die anders Vreemd is ook de lokatie: bekende plaatsen uit de Bondsrepubliek, bijvoor beeld Berlijn, Neurenberg. Dat geeft dan soms wonderlijke, bijna schokkende ef fecten: bijvoorbeeld Christus met het kruis op zijn rug dwars door een drukke stad met auto’s en fietsen. Je zaeit het verkeer ineens stoppen en kijken. Of bijvoorbeeld Christus lopend langs een vierbaans-snelweg aan de linkerkant, op de uitwijkstrook. Hij is dan op weg naar Golgotha, dat hier een vuilnisbelt net buiten de grote stad is. Pilatus en Wij werd een jaar geleden, op de woensdag in de Goede Week, via het ZDF in Duitsland vertoond. De reac ties waren bijzondier goed. Inmiddels is ook op de derde internationale christe- Nederland 1 NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. KRO: (K) Mik. NOS: (K) Journaal. KRO: Brandpunt. (K) Pilatus en wij (film). Eurovisie: Laatste deel kruisweg paus Paulus VI, samen met gelo vigen. NOS: (K) Journaal. nooit gehoord zouden zijn”. Dat heeft in dat ene jaar opgeleverd: 10 TV-programma’s, 25 radio-uitzendin- gen, een hele themadag op de radio. Overal in het land zijn gespreksgroepen in het leven geroepen, de mensen van Van Onderen zijn voordrachten gaan houden op universiteiten, vormingscen tra en volkshogescholen. Bovenstaande moet volgens Willem de Jong zijn climax beleven op de Van Onderen-dag, waar 200 deelnemers de balans moeten gaan opmaken, de wen sen, de eisen en ideeën die in de loop van het jaar naar voren zijn gekomen, moeten bundelen. Zaterdag zijn er drie gespreksronden in de Utrechtse Jaarbeurs. In zo’n 15 discussiegroepen wordt op dit alles inge gaan, waarbij een soort van presidium, onder voorzitterschap van het Amster damse PvdA-gemeenteraadslid Jaap van de Berg, die ook als gesprekleider zal optreden, de discussie „helpt”. 's Avonds is er dan een plenair gebeu ren, waarbij de eindconclusie wordt ge formuleerd waarover dan opnieuw van gedachten zal worden gewisseld. Van dit alles worden rechtstreekse tv- reportages gegeven, ’s middags van 14.00 tot 17.15 uur en ’s avonds van 20.20 tot 23.00 op Ned. 2. De radio besteedt aan dacht aan de ochtenddiscussie van 11.00 tot 12.45 uur en komt er in de rubrieken ZO, Dingen van de dag en Dit is het begin telkens op terug. Op de avond van Eerste Paasdag is er dan nog tussen 7 uur en half 8 een samenvatting van de Van Onderen-dag. '/(■VA! WAT BENUE //U SM&MEZSNAAM AAN “T £>OEN HILVERSUM. De NOS-radio zendt op eerste paasdag van 14.02 tot 18.00 uur iin plaats van de wekelijkse sportrubriek „Langs de lijn” een programma uit van lichte muziek en toeristische informatie, dat door twee disc-jockeys vanuit ver schillende plaatsen in Nederland wordt gepresenteerd. De twee beginnen hun tocht, die zij maken met een mobilofoonwagen, op het zweefvliegcentrum „Terlet”. Vandaar rijden zij naar het Openluchtmuseum in Arnhem. Daarna bezoeken zij het Safaripark en Burgers Dierenpark in Arnhem en het Kröller Muller Museum op de Hoge Veluwe. Op elke plaats zullen de twee disc- jockeys driie kwartier blijven om repor tages te maken, gesprekken te voeren en platen aan te kondigen, die in de studio in Hilversum worden gedraaid. Ook van uit de mobilofoonwagen zullen zij on derweg impressies geven „Een journalist”, antwoordde de bediende. „Ik heb hem weggestuurd zonder hem over de dreigende anti- ster te vertellen. Maar ik vraag me af, of ik daar eigenlijk wel goed aan deed. Mijn geheimzinnigheid kan hem te denken geven. En dan ligt een sensatie-bericht maar al te gauw voor de hand..." Onze filmmedewerker tekent bij de film van vanavond aan: „Hollywood, het einde van een droom” is de titel van een 50 minuten durende uitzending binnen het VPRO-programma, waarin opgang en verval van het Amerikaanse filmcen- De film gaat, op een wel zeer onor thodoxe manier, over Jezus’ kruising. Onorthodox, want de film is niet geba seerd op het bijbelverhaal, maar op een Poolse roman van een Michail Bulga- kow: „De meester en Margarita”. Bulga- kow heeft al een zeer eigen en eigenzin nige opvatting over het lijdensverhaal een deel van zijn boek Wajda is daar dan nog eens mee gaan improviseren. Jezus is hier een wereldvreemde idea list die wil afrekenen met de omstandig heden van de wereld en, met het politie ke gedoe en gekonkel uit zijn tijd. Beiden spreken duidelijk verstaanbare taal tegen elkaar, zo in de trant van: „Man, wat wil je nou toch?” (Pilatus). Waarop Jezus antwoordt: „Pas op, man, later zullen ze je het nog eens verwij- ten Om die confrontatie van Jezus en Pilatus draait de film eigenlijk. Jezus, gelaten, schijnbaar weerloos en Pila tus, die met zijn welsprekendheid en met zijn vertoon van macht alleen maar een schijnoverwinning behaalt. Merkwaardig in deze film is bijna alles. Pilatus, Mattheus, Judas en Jezus zijn in Romeinse kledij van het begin trum geïllustreerd worden door de histo rische gang van zaken bij één enkele filmmaatschappijMetro-Goldwyn-May- er. Het voorbeeld is goed gekozen, want de maatschappij die de brullende leeuw als trots en vitaal handelsmerk voerde, is enige tientallen jaren lang naar buiten getreden als model van wat de Ameri kaanse film aan groots en gevarieerd bioscoop-amusement te bieden had. De grote man die het gigantisch be drijf leidde was Louis B. Mayer (1885- 1957) die als bioscoop-exploitant begon, naar de film-distrlbutie en vervolgens filmproduktie overstapte en in 1924 met Sam Goldwyn de productiefirma Metro stichtte. Goldwyn ging kort daarna zelf standig beginnen, waardoor Mayer de absolute macht kreeg, daarbij gesteund door Loew’s Ine, de grootste theaterbe- zitter in de VS die voor een vast afzet gebied van het MGM-product in eigen land zorgde. Bijna alle nu nog als namen bekende grootheden van het witte doek zijn bij MGM geweest: Garbo, Gable, Norma Shearer, John Crawford, Wallace Beery, Jeanette MacDonald, de Barrymore’s, Spencer Tracy, Jean Harlow, de Marx Brothers. Haar grootste tijd maakte MGM door toen de gecultiveerde Irving Thalberg productieleider was en regis seurs als Clarence Brown, W. S. Van Dyke, Sam Wood en Victor Fleming hun bijdragen leverden. De film van vanavond begint bij de grote uitverkoop die de MGM-studio’s enkele jaren geleden gedwongen waren te houden en de schoentjes van Judy Garland 15000 dollar opbrachten. Het trieste einde van Hollywood als droom fabriek en toonaangevend centrum van wat de film als volksamusement had betekend. 32. Jollipop had de volgende och tend nog maar net het ontbijt klaargemaakt, toen er doordringend gebeld werd. „Ik kom, ik kom” prevelde de huisknecht, terwijl hij zich haastte om de voordeur te openen. „Wat is er?” „Ah, een heel goede vraag”, sprak de vreemdeling die nu zijn opschrijfboekje open klapte. „Die had ik juist willen stellen. U kunt me misschien hel pen. Bent u familie van de heer show en musical. 22.25 Overweging. 22.30 Nws. 22.40 (S) Goal.23.55 Nws. IKOR: 24.00 Paasnachtdient. HILVERSUM n KRO: 7.00 Nws 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Badinerie 7.30 Nws. 7.40 Echo. 8.24 Oveweging. 8.30 Nws 8.35 Gymn voor de vrouw. 8.45 Moeders wil is wet 9.40 Gram. muz. 10.00 (S) Aubade 10-30 Nws 11.00 Voor zieken 11.54 Ber. Vastenaktae. 11.55 Meded 12.00 (S) Van twaalf tot twee 12.22 Wij van het land. 12.26. Meded t.b.v. land- en tuinbouw 12.30 Nws 12.40 Echo 13.00 Raden maar... 14.00 (S) God en mens houden Pasen 15.30 Nws 15.32 (S) Interlokaal op vrij dag 17.00 Zonder grenzen 17.10 (S) Me tropole Orkest. 17.30 Nws 17.32 Echo. 18.00 (S) Licht orkest 18.30 Nws 18.40 Echo. 18.50 Verkenning. Op soc. maatsch. terrein. 18.58 Marktber. VPRO: 19.00 Vrijdag: rechtstr. progr. 20.05 Aktualitei- tenrubr. 20.00 Nws. 20.15 Vrijdagavond concert VARA 21.00 (S) Ned Kameror kest 22.25 Klankbeeld dichter Martinus Nijhoff. 23.25 (S) Pianorecital 23.55 Nws. nee”, ant- „Me- gehinderd doorwaakte HILVERSUM III. EO: 7.00 Nws. 7.02 Gospelsound 8.00 Nws 8.02 Tussen thee en koffie 9.00 Nws. 10.00 Nws. 10.03 Verzoekplaten- progr. van en vóór zieken. NCRV: 11.00 Nws 11.03 Popcorn. 12.00 Nws. 12.03 Bij Barend. 13.00 Nws 13.03 Internat, tophits. NOS: 14.00 Nws. 1403 Rock and Roll Methode. AVRO: 15.00 Nws. 15.03 Top Twenty I. 16.00 Nws. 1603. Top Twenty II 17.00 Nws. 17.03 Radiojourn. 17.06 Verzoekplaten NOS: 1800 Nws. 18.02 Joost de Draayer Show. 19.00 Nws. 19.02 Verzoekplaten. 20.00 Nws. 20.02 Dr. Wie ner’s Meat Show vpro; 21.00 Nws. 21.02 Vrijdagavond Show. 22.00, 23.00 en 24.00 Nws 22.55 Meded 0.55 Nws. AMSTERDAM. Potasch en Perle moer gaan in een lange serie uitzendin gen op de televisie verschijnen. De ac- teur-operazanger-oud-profvoetballer Hans Boskamp en de journalist Rolf Boost zijn het stuk aan het schrijven. De KRO gaat het volgend jaar uitzenden. Het joodse handelaarsduo Potasch en Perlemoer heeft op het toneel duizenden voorstellingen gehaald. Het was het suc cesstuk van Johan Kaart en Johan Bos kamp. De typetjes Potasch en Perlemoer, kleinhandelaren in textiel, worden voor de televisieserie in de moderne tijd ge plaatst. Lex Goudsmit neemt Potasch voor zijn rekening, Hans Boskamp gaat Perlemoer doen. Boost en Boskamp zijn van zins de sfeer te handhaven zonder terug te vallen op de wat „materiaal- vermoeide” oorspronkelijke grappen en komische verwikkelingen. Het moet een meer of minder nieuw verhaal worden, geen televisiebewerking van de toneelpro- dukties. Hoe lang de serie gaat lopen staat nog niet vast. Vaag heeft men al met de gedachte gespeeld om er een heel lange serie van zo’n 36 a fleveringen van te maken. Nederland I 18.45 NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. 18.55 (K) Journaal. 19.05 E.O.: (K) Informatie Passion van Bach. 20.00 (K) Journaal. 20.20 E.O.: (K) Matthaus Passion van Joh. Seb. Bach. 23.30 NOS: (K) Journaal. Nederland 2: Tot negen uur is de VPRO op het twee net op de luchtige toer. Daarna wordt het programma se rieuzer. Het beertje Colargol opent om zeven uur de rij, gevolgd door fragmen ten van komische stomme films in de serie Zwijgen is goud. Voor acht uur tenslotte ook nog een tekenfilm van Popey. Humor met een venijnige ondertoon zit verpakt in de nieuwe aflevering van All in the family die na het journaal op de buis wordt geprojecteerd. Indianen spelen de hoofdrol in de film De terugkeer naar het Zilvermeer, die de VPRO om negen uur uitzendt. Hans Keiler was samensteller en regisseur van dit programma over de door de beschaafde samenleving bedreigde India nen in Amerika. De volgende vijftig minuten zijn de kijkers met de VPRO in Hollywood. Een einde van een droom is de ondertitel van de documentaire, waarin in melan cholieke stemming wordt teruggeblikt op de jaren waarin het concern Metro Goldwyn Mayer uitgroeide tot een film- keizerrijk. Het MGM-concern heeft in zijn goede jaren talloze filmsterren van naam in huis gehad. Om er een paar te noemen: Greta Garbo, Clark Gable, Spencer Tracy, Jean Harlow, de Markx Brothers. Al deze sterren zal men tegen komen in de documentaire Hollywood. Vervolgens gaan voor de tweede maal op deze avond Indianen over het scherm. Nu in het programma Zipcode in Wounded Knee. Wounded Knee is het Amerikaanse gehucht, dat de afgelopen weken talloze malen in de publiciteit is geweest, als gevolg van de bezetting ervan door circa 200 Indianen, die met deze daad de aandacht hebben willen vestigen op de slechte levensomstandig heden van de vierhonderdduizend reser- vaat-Indianen in Amerika. Roelof Kiers, Maarten van Traa en cameraman Joch- gem vxan Dijk reisden naar de staat Zuid-Dakota om de klachten en wensen van de Indianen uit hun eigen mond op te tekenen. Nederland 1: Het paasfeest voor de duer kon men nauwelijks anders van de Evangelische Omroep verwachtten: de Matthaus Passion. Dit onsterfelijke werk van Johann Sebastian Bach neemt vana vond op het eerste net de gehele EO- zendtijd tussen zeven uur en half twaalf in beslag. Voordat om tien voor half negen wordt overgeschakeld naar het Concertgebouw in Amsterdam, waarvan daan de Matthaus Passion rechtstreeks op het scherm wordt gebracht, geeft de veelzijdige musicus Piet van Egmont tussen zeven en acht uur een uitvoerige toelichting op deze unieke muzikale prestatie, die een vaste plaats heeft ge kregen in het lijdens- en paasgebeuren. Piet van Egmont dirigeert ook het Gewestelijk Orkest van Zuid-Holland, dat de muziek levert bij de uitvoering van de Matthaus Passion, die het lijden en sterven van Jezus beschrijf. Mede werkenden aan de uitvoering zijn o.a. Willy van Hesse (die de evangelist speelt), Bernard Kruysen (die de Chris- tus-partij voor zijn rekening neemt), de alt Delia Woolford, de sopraan Uta Spreckelsen, de bas Lieuwe Visser, het Amsterdams Oratorium Koor, het Rot terdams Jongenskoor en het knapenkoor van de Vredesscholen in Amsterdam. kwam. „Wie vroeg deze. -/,v Panda? Weet u iets van de anti-ster af? Kunt u even een verklaring geven? En kan ik anders Panda zélf spreken?” „Nee, niets, nee woordde Jollipop verstoord, neer Panda kan worden. Hij had nacht.” Na die woorden sloot hij de deur voor de verslaggever en keerde zich om naar Panda, die net de trap af 19.05 19.20 Collages ten. 19.45 (K) Popeye (tekenfilm). NOS: (K) Journaal. VPROBerichten uit de samenle ving. 20.35 (K) All in the family (serie). 21.00 (K) Doe. Amerikaanse Indianen. 21.55 (K) Hollywood: fragm. films van vroeger. 22.45 (K) Zipcode in Wounded Knee. 23.15 NOS: Den Haag vandaag. 23.25 (K) Journaal. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 ochtendgymn 7.20 (S) Dag met een gaatje 8.00 Nws 8.10 Radiojourn. 8.30 De groenteman. IKOR: 9.00 Ochtendgebed. AVRO 9.35 Waterst. 9.40 (S Pianorecital 11.02 Ra diojourn. 11.30 (S) Causerie met platen 11.55 Beursber. NOS: 12.00 Blik op Euro pa Overheidsvoorl. 12.30 Voor de land bouw. NOS: 12.40 (S) Lichte muz. 12.50 Recht en slecht 13.00 Nws. VARA: 13.11 Dingen van de dag. NOS: 13.25 Toerismo 13.50 Van Ta-ta tot totale taal 14.00 (S) Oude muziek 14.35 Spiegel van België 15.00 (S) Zoeklicht op Nederland 16.00 Nws. VPRO: 17.00 Vrijdag, rechtstr. prog. 17.00 Aktualiteiten rubr. 17.55 Me ded. 18.00 Nws. 18.11 Aktualiteitenrubr. 18.20 Pol. partijen: D.S.’7O. CVK: 1900 Kerkdienst Baptistengemeente KRO: 20.00 (S) Kerkorgelconcert 20.25 (S) Ver zoekplaten 22.00 Voetlicht op....kabaret, Nederland II 18.45 NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. 18.55 (K) Journaal. VPRO: (K) Beertje Colargol. stomme-filmfragmen- Nederland II NOS: (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. TROS (K) Calimero (teken film). (K) Flipper (serie). Zorro (serie). NOS: (K) Journaal. TROS: (K) Op losse groeven. (K) Film. NOS: (K) Uit de Kunst. (K) Openbaar Kunstbezit. (K) Journaal. van onze jaartelling. De andere figuren zijn gekleed in moderne eigentijdse pak ken. inclusief de FBI-achtige figuren rondom Pilatus. ^yyy^yyy-y^ t: ft: was J4 HÈ1? ©PIB tOHHMSfN OH JE BENT 6EWELD16'. DAAR. ALLEMAAL PLANTEN /VET RODE BOLLETJES DIE EETBAARZEN. TENMINSTE, DE DIEREN SMULLEN; K ERVAN - 114ZS

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 19